Перегляд за Автор "Slipchenko, L. B."
Зараз показуємо 1 - 20 з 45
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Approaches to improving the professional skills of a teacher(Івано-Франківський національний медичний університет, 2023) Prykhodko, Ya. M.; Bieliaieva, O. M.; Slipchenko, L. B.; Lysanets, Yu. V.; Приходько, Яніна Миколаївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисанець, Юлія ВалеріївнаImproving professional skills is the main task of a teacher at a higher education institution. The success of teaching activities depends on intellectual skills, abilities, skills, teaching methods, actions, behavior, individual character traits, various pedagogical skills, such as: organizational, communicative, constructive, diagnostic and others. The article examines approaches to improve teaching skills.Документ Business Telephoning Course in English: Specific Teaching Principles and Implementation(2012) Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Slipchenko, L. B.Документ Business telephoning skills and principles of teaching business telephoning in English to students majoring in economics and business studies(2014) Тарнопольський, Олег Борисович; Тарнопольский, Олег Борисович; Tarnopolsky, O. B.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Slipchenko, L. B.The paper analyzes the issues of teaching business telephoning in English to students from Ukrainian universities majoring in Economics and Business Studies. English business telephoning skills to be developed by students are demonstrated. Six principles are discussed as those that should underlie teaching business telephoning in English to Ukrainian university students.Документ Developing Professional Communication Skills In Medical English For Academic Purposes(2019) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Znamenska, I. V.; Slipchenko, L. B.; Rozhenko, I. V.; Беляева, Елена Николаевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Слипченко, Лариса Борисовна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Роженко, Инесса Виталиевна; Роженко, Інеса ВіталіївнаУ статті представлено досвід упровадження комплексного підходу у процесі викладання курсу фахової англійської мови для науково-педагогічних працівників та здобувачів ступеня доктора філософії у медичних вишах. Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу. Пропонований підхід апробовано при розробці підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018), який укладено з урахуванням сучасних тенденцій інтернаціоналізації вищої школи, що передбачає підготовку фахівців, які працюватимуть в англомовному просторі сучасної науки і освіти. Розроблено цикл навчальних вправ, спрямований на вдосконалення навичок професійної комунікації у процесі викладання фахової англійської мови у медичних вишах. Обґрунтовано методичний алгоритм для пропонованого циклу завдань: закріплення граматичного матеріалу, контроль засвоєння лексики, створення дидактичних умов для корекції і пропедевтики мовних помилок.Документ Development of geriatric dentistry: review of international experience(Полтавський державний медичний університет, 2024) Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Bieliaieva, O. M.; Khmil, T. A.; Slipchenko, L. B.; Lysanets, Yu. V.; Rozhenko, I. V.; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe article focuses on the evolving area of geriatric dentistry. The article examined international practices within this domain and proposed a “road map” for the development of domestic gerodontology, which provides the implementation of a number of tasks, namely: compiling a questionnaire and conducting a survey on the state of geriatric dentistry in Ukraine among higher educational institutions training dentists; further adoption of advanced European and world experience; studying the opinion of the target audience – elderly patients, – regarding their satisfaction with the level of specialized dental care; implementation of interdisciplinary/multidisciplinary educational programs to be applied at the undergraduate/postgraduate stages of dental education; design of long-term/short term certificate programs to be offered to dentists in the process of continuous professional development in order to increase the share of gerondologists in the structure of dentists in Ukraine. Стаття присвячена питанням розвитку геріатричної стоматології. Проаналізовано закордонний досвід у цій галузі. Авторами запропоновано “дорожню карту” розвитку вітчизняної геродонтології, що передбачає реалізацію низки завдань, як-от: укладання анкети й проведення опитування закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку лікарів-стоматологів, щодо стану геріатричної стоматології в Україні; подальша рецепція передового європейського і світового досвіду; вивчення думки цільової аудиторії ‒ пацієнтів похилого віку щодо задоволеності рівнем надання спеціалізованої стоматологічної допомоги; розроблення і впровадження міждисциплінарних / мультидисциплінарних освітніх програм, що будуть реалізовуватися на додипломному / післядипломному етапах стоматологічної освіти; розроблення довгострокових / короткострокових сертифікатних програм, які будуть пропонуватися лікарям-стоматологам у процесі безперервного професійного розвитку з метою збільшення частки геродонтологів у структурі лікарів-стоматологів України.Документ Foreign Language Proficiency Test: «Krok 1. Medicine»(AUS Medicine Publishing, 2020) Bieliaieva, O. M.; Hordiienko, O. V.; Lysanets, Yu. V.; Znamenska, I. V.; Slipchenko, L. B.; Havrylieva, K. H.; Sherstiuk, N. O.; Nerush, A. V.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Гордієнко, О. В.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Шерстюк, Наталія Олександрівна; Неруш, А. В.Посібник містить матеріали для аудиторної та позааудиторної підготовки до складання іспиту з англійської мови професійного спрямування, що є складовою першого етапу ЄДКІ для здобувачів вищої освіти в галузі знань 22 "Охорона здоров’я": граматичний довідник, в якому систематизовано поширені в буклетах бази «Крок 1. Медицина» синтаксичні конструкції; тренувальні й контрольні лексико-граматичні вправи, призначені для вдосконалення відповідних навичок на мовному матеріалі, наявному у буклетах «Крок 1»; тестові завдання; відповіді до вправ; ключі до тестів; короткий англо-український словник; 6 додатків. Для здобувачів вищої медичної освіти на другому (магістерському) рівні й викладачів ЗВО, які здійснюють підготовку фахівців за спеціальностями 222 «Медицина» і 228 «Педіатрія».Документ Immunology: questions and answers(2020) Hancho, O. V.; Fedorchenko, V. I.; Faustova, M. O.; Loban, G. A.; Slipchenko, L. B.; Ганчо, Ольга Валеріївна; Федорченко, Віра Іванівна; Фаустова, Марія Олексіївна; Лобань, Галина Андріївна; Сліпченко, Лариса БорисівнаHandbook for practical classes in Microbiology, Virology and Immunology for classroom and extracurricular work of English-speaking students. It can be used to prepare for practical classes, current control of knowledge, final modular control of the subject. The manual is intellectual property and may not be copied or reproduced in whole or in part, except in manuscript form, without the written permission of the authors. Copyright is protected by the Law of Ukraine "On Copyright and Related Rights"Документ Improving medical english with Youglish video context and Wordclouds.com(Полтавський державний медичний університет, 2023-12-01) Efendiieva, S. M.; Vardanian, A. O.; Slipchenko, L. B.; Prykhodko, Ya. M.; Havrylieva, K. H.; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Приходько, Яніна Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаThe relevance of the problem addressed in this work lies in the growing importance of effective communication in the field of medicine. Medical professionals worldwide rely on a common language to ensure patient safety and the exchange of vital information. English, as a global lingua franca, plays a pivotal role in this context. The problem of inadequate medical English skills is especially pertinent for non-native speakers aiming to work or study in English-speaking medical environments.Документ Mastering the Writing Skills in Medical English for Academic Purposes(2019) Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Lysanets, Yu. V.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Bieliaieva, O. M.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Znamenska, I. V.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Slipchenko, L. B.; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Николаева, Наталья Николаевна; Nikolaieva, N. M.У статті досліджено механізми поліпшення навичок письма під час вивчення англійської мови за професійним спрямуванням. Представлено цикл навчальних вправ, що має на меті вдосконалення навичок академічного письма у процесі викладання курсу фахової англійської мови для науково-педагогічних працівників та здобувачів ступеня доктора філософії у медичних вишах. Обґрунтовано методичний алгоритм для пропонованого циклу завдань: закріплення граматичного матеріалу, контроль засвоєння лексики, створення дидактичних умов для формування навичок ділової кореспонденції, написання історії хвороби, виписного епікризу та інших жанрів англомовного медичного дискурсу, а також підготовка до міжнародних іспитів Cambridge English та IELTS. Пропонований підхід спрямований на розвиток комунікативних навичок, необхідних для успішного міжнародного спілкування і співпраці, та апробований при розробці підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018).Документ Metrical indices of the cecum wall in areas of gut-associated lymphoid tissuelocalisation under the in influence of food additive complex(Полтавський державний медичний університет, 2023) Kinash, O. V.; Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Slipchenko, L. B.; Vatsenko, A. V.; Riabushko, O. B.; Marchenko, S. P.; Кінаш, Оксана В'ячеславівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Сліпченко, Лариса Борисівна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Рябушко, Олена Борисівна; Марченко, С. П.There are insufficient data in the current literature on the effect of food additives on the occurrence of pathological processes in the intestine. A total of 84 sexually mature male non-linear rats were used in the experiment. Rats of the control group consumed drinking water and received oral physiological solution. Animals in the experimental group received food additives at the following doses: sodium nitrite (E250) 0.6 mg/kg, sodium glutamate (E621) 20 mg/kg, ponceau 4R (E124) 5 mg/kg. Sampling for histological examination was carried out at 1, 4, 8, 12 and 16 weeks. A significant reduction in the thickness of the cecum wall of the animals in the areas of localisation of intestinal-associated lymphoid tissue was found at the early stages of observation. A marked lymphoid tissue reaction in the form of intense cellular infiltration of the submucosa and mucosa was recorded. Disturbance of crypt structure and desquamation of epithelium occurred. At the late terms of observation there was a significant increase of the cecum wall thickness in the areas of localization of the lymphoid tissue associated with the intestine due to edema of submucosa,partial restoration of mucosa structures.Документ Morphometric characteristics of the rat’s cecum wall in consumption of the complex of food additives in last terms of experiment(Полтавський державний медичний університет, 2022) Kinash, O. V.; Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Slipchenko, L. B.; Lysachenko, O. D.; Pandey, H.; Кінаш, Оксана В'ячеславівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисаченко, Ольга ДмитрівнаMost literary sources provide information on the systemic effects of monosodium glutamate on the human and animal body. There are insufficient data on the effect on the large intestine. The purpose of the work was to establish the dynamics of changes in the morphometric indicators of the structural components of the rats’ cecum wall, with the long-term use of a complex of food additives: sodium nitrite, sodium glutamate and Ponceau 4R.Документ Nikolai Ivanovich Pirogov – Amicus Humani Generis(2021) Bieliaieva, O. M.; Skrypnikova, T. P.; Lysanets, Yu. V.; Morokhovets, H. Yu.; Slipchenko, L. B.; Efendiieva, S. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Скрипникова, Таисия Петровна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Эфендиева, Светлана НиколаевнаThe article is devoted to Nikolai Ivanovich Pirogov – one of the outstanding representatives of world medicine of the 19th century. The authors analyzed the biography of this prominent scientist, surgeon, therapist, anatomist and pathologist, the founder of field surgery and topographic anatomy, one of the pioneers of plastic surgery, a well-known teacher and innovator, reformer of Russian education due to the multifaceted interests and depth of personality of this doctor.Документ Peculiarities of implementing an intensive English course to medical teaching staff(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Slipchenko, L. B.; Слипченко, Лариса Борисовна; Сліпченко, Лариса БорисівнаThe article deals with the planning, creation and implementing the intensive English course to medical teaching staff. The given article investigates needs assessment of the learners. The detailed descriptions for ‘four skills’ are defined. The course outline is described. It also examines learners’ feedback, and suggests some recommendations, which seem most suitable in the light of the above theoretical considerations.Документ Practical suggestions for developing student motivation peculiarities of teaching/learning processes(Полтавський державний медичний університет, 2022-11-25) Slipchenko, L. B.; Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Prykhod'ko, Ya. M.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія ВалеріївнаУ статті розглядаються проблеми процесу викладання/навчання, зокрема ті, які є найбільш актуальними для контексту розвитку мовленнєвих навичок на поглибленому рівні володіння іноземною мовою. У даній статті досліджуються педагогічні технології, дидактичний процес, що визначає студентів медичної спеціальності як суб’єкта педагогічної діяльності. Подано практичні поради щодо розвитку мотивації. У статті аналізуються загальні принципи, які роблять процес викладання/навчання більш «розслаблюючим» і менш «жертовним» як для викладача, так і для студента. Також пропонуються деякі рекомендації для тих, хто вивчає мову, у світлі наведених вище теоретичних міркувань.Документ Practical suggestions for speaking skills: peculiarities of teaching and learning processes(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Slipchenko, L. B.The article deals with the problems of teaching and learning speaking, in particular those, which are most relevant to the context of developing oral skills at the advanced level of foreign language proficiency. The given article investigates pedagogical technologies, didactic process determining the students, majoring in Medicine, as a subject of pedagogical activity. Practical suggestions for developing skills in speaking are given. The paper analyzes the general principles that make speaking more ‘relaxing’ and less ‘sacrificing’ to both a teacher and a student. It also examines forms of control and evaluation, and suggests some recommendations, which seem most suitable for advanced language learners in the light of the above theoretical considerations; У статті розглядаються проблеми викладання та навчання говоріння, зокрема ті, які є найбільш відповідними контексту розвитку усних навичок на просунутому рівні володіння іноземною мовою. Дана стаття досліджує педагогічні технології, дидактичний процес визначення студентів як суб'єкта педагогічної діяльності за спеціальністю "Медицина". Наведені практичні рекомендації щодо розвитку навичок говоріння. У статті проаналізовано загальні принципи, які дозволяють викладачам навчати, а студентам освоювати говоріння більш "розслабляючим" та менш "жертвуючим" способом. Дана стаття також вивчає форми контролю та оцінювання і пропонує деякі рекомендації, які здаються найбільш придатними для студентів, які вивчають мову на просунутому рівні, з огляду на вищезазначені теоретичні міркування; В статье рассматриваются проблемы преподавания и обучения говорения, в частности те, которые являются наиболее соответствующими для контекста развития устных навыков на продвинутом уровне владения иностранным языком. Данная статья исследует педагогические технологии, дидактический процесс определения студентов как субъекта педагогической деятельности по специальности "Медицина". Приведены практические рекомендации по развитию навыков говорения. В статье проанализированы общие принципы, которые позволяют преподавателям обучать, а учащимся осваивать говорение более "расслабляющим" и менее "жертвенным" способом. Данная статья также изучает формы контроля и оценки и предлагает некоторые рекомендации, которые кажутся наиболее подходящими для студентов, изучающих язык на продвинутом уровне, учитывая вышеуказанные теоретические рассуждения.Документ Practical suggestions for teaching academic writing to medical applicants for higher education(Полтавський державний медичний університет, 2022) Slipchenko, L. B.; Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Efendiieva, S. M.; Rozhenko, I. V.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаПоширеність англійської мови змушує професіоналів у всіх сферах науки та техніки передавати результати своїх досліджень англійською мовою, щоб їх зрозуміли та визнали. Щоб цього досягти, від здобувачів вищої освіти очікується знання академічного стилю та стандартів англійської мови.Документ Speaking activities for high school students to enhance teaching/learning effectiveness(Полтавський державний медичний університет, 2022) Slipchenko, L. B.; Сліпченко, Лариса БорисівнаThe student is the most important person, because the university and the teacher are there to serve the student’s need and wants, just as the hospital is there to treat the patients, or the police to protect the security of the citizens. The teaching/learning process should be a joint-venture in which the teacher helps the students in a constructive way to learn what they feel they need. In short, we need to look at what students of English as a foreign language need. Instead of looking down on our students from a position of authority, we should look at our students as the hope of the future.Документ The Focus on Consecutive Verb Constructions in Medical English for Academic Purposes(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Lysanets, Yu. V.; Лисанец, Юлия Валериевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Bieliaieva, O. M.; Беляева, Елена Николаевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Slipchenko, L. B.; Слипченко, Лариса Борисовна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Morokhovets, H. Yu.; Мороховец, Галина Юрьевна; Мороховець, Галина ЮріївнаThe English language training of researchers and teaching staff at medical universities has become a priority task in higher medical education. Catenative verbs constitute one of the most challenging aspects in learning English as a second language. The article examines the features of catenative verbs while teaching the course in professional English for PhD students and academic staff at higher medical educational institutions. The aim of the study was to examine and systematize the most common challenges in using consecutive verbs in medical English. The authors developed their own concept of presenting the training material, and the proposed approach was tested in the development of the textbook “Medical English for Academic Purposes” (2018), which was written in the context of current trends in internationalised higher education, involving the training of specialists who will work in the modern English language educational and scientific environment. The ability to use catenative verbs correctly is an essential prerequisite of successful communication, intercultural reciprocal understanding and international cooperation in the context of rapid development of integration in Ukraine, which renders the present research relevant. A series of training exercises were presented, aimed at clarifying the lexical peculiarities of modern English. The most commonly used consecutive verbs, their significance and contextual role in professional communication have been analyzed. The proposed system of didactic materials is intended to support courses in professional English for PhD students and academic staff at higher medical educational institutions. The study of consecutive verbs is important to eliminate possible mistakes and avoid misunderstanding in medical communication. The authors believe that the professional development of PhDs and academic and clinical teachers of English-speaking medical students will promote academic mobility, scientific cooperation and the training of foreign students to international standards, and thus contribute to the development of higher medical education in Ukraine.Документ The subsystem of exercises for teaching professionally oriented dialogic speech of medical students(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Slipchenko, L. B.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса БорисовнаThe article offers recommendations for the formation of professionally oriented competence of future doctors in the process of teaching professionally oriented dialogic speech. The article discusses a subsystem of exercises for teaching dialogic speech.Документ Theoretical Foundations of Teaching Business English Telephoning For Future Economists(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2009) Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Slipchenko, L. B.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »