Кафедра патофізіології
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра патофізіології за Ключові слова "378.001.1"
Зараз показуємо 1 - 6 з 6
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Методичний підхід до підвищення мотивації здобувачів освіти до якісного виконання самостійної роботи на кафедрі патофізіології(Полтавський державний медичний університет, 2023-03-30) Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Костенко, Віталій ОлександровичРозглянуто причини низької мотивації здобувачів освіти до виконання самостійної роботи на високому рівні (за якісними показниками). Запропоновано методичні підходи для підвищення мотивації здобувачів освіти до якісного виконання самостійної роботи.Документ Оптимізація викладання дисципліни «Патофізіологія» із урахуванням викликів сучасності(Українська медична стоматологічна академія, 2020-03-19) Акімов, Олег Євгенович; Костенко, Віталій ОлександровичЗ 2019 року наказом Міністерства охорони здоров’я України були змінені умови ліцензування студентів 3 курсу, які навчаються за спеціальностями 222 «Медицина» та 228 «Педіатрія». Було впроваджено Єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ) до складу якого входять: іспит КРОК-1, іспит із володіння англійською мовою та іспит International Foundations of Medicine (IFOM). Зі зміною умов ліцензування виникає необхідність у змінах в методичних підходах до викладання дисциплін, які входять до іспиту КРОК-1 та вивчення яких передбачено IFOM. Дисципліна «Патофізіологія» входить до 9 дисциплін, перевірка якості вивчення яких студентами передбачене іспитом КРОК-1. Дисципліна «Патофізіологія» безпосередньо не входить до списку дисциплін, вивчення яких передбачене іспитом IFOM. В структурі іспиту IFOM патофізіологія представлена у якості частини комплексної дисципліни «Патологія». До складу дисципліни «Патологія» входить також навчальна дисципліна «Патологічна анатомія». У зв’язку із різницею у навчальних програмах, які передбачають форму контролю у вигляді іспиту IFOM та навчальними програмами, які передбачають форму контролю у вигляді іспиту КРОК-1, виникає необхідність доповнення робочих начальних програм із дисципліни «Патофізіологія». Запропонована у нашій попередній роботі структура дисципліни не надає можливості оперативно та системно відреагувати на виклики, які постають перед викладачем. [1] А саме винесення частини дисципліни на 6 рік навчання не дозволить повноцінно підготувати студентів 3 курсу до іспиту IFOM, оскільки модуль 2 «Спеціальна патофізіологія» входить до структури «Патології». Хоча на кафедрі патофізіології наявна достатня кількість методичного матеріалу для ефективної організації навчального процесу, що дозволяє не тільки підготувати студентів до іспиту КРОК-1, а й забезпечити здобуття ними необхідних лікарю компетентностей шляхом вивчення алгоритмів вирішення ситуаційних задач. [2] Існує проблема в забезпеченні якісної підготовки до IFOM. Особливістю тестів, які використовуються підчас іспиту IFOM є більший об’єм інформації, яка наведена в тесті, та більший акцент саме на молекулярні механізми розвитку певної патології. Встановлення діагнозу в тестах IFOM є обов’язковим етапом підчас їх вирішення, проте не є оцінюваною компетентністю. Тому студенти, які звикли вирішувати тести, складені за типом тих, що використовуються підчас КРОК-1, шляхом підбору та заучування певних «ключових слів» або «ключових фраз» стикаються із певними труднощами при роботі із тестами IFOM. Приклад перекладеного авторами тесту IFOM № 1. “52-річний чоловік скаржиться на підвищену втомлюваність протягом 4-х місяців, болючість язика і поколювання в пальцях рук і ніг. Фізичне обстеження не виявило патології. Медичні записи від колишнього лікаря пацієнта вказують на те, що у пацієнта в анамнезі наявна перніциозна анемія. Рівень вітаміну В12 у сироватці крові пацієнта знижений. Які з наведених показників підтверджують діагноз перніциозної анемії у даного пацієнта? A. Низький рівень вітаміну В12 в сечі за тестом Шилінга: в першій фазі та другій фазі. B. Низький рівень вітаміну В12 в сечі за тестом Шилінга в першій фазі та нормальний у другій фазі. C. Нормальний рівень вітаміну В12 в сечі за тестом Шилінга: в першій фазі та другій фазі. D. Нормальний рівень вітаміну В12 в сечі за тестом Шилінга в першій фазі та знижений у другій фазі.” Розв’язання даного тесту майже не пов’язане із текстом тесту, а вимагають відповіді на питання. Знайти відповідь у тесті в даному прикладі неможливо. Тест вимагає від студента знання патогенезу перніциозної анемії, який пов’язаний із дефіцитом внутрішнього фактору Кастла, та доведення діагнозу методами доказової медицини. У даному прикладі був запропонований тест Шилінга як метод доведення. Сутність тесту Шилінга полягає у введенні на першому етапі внутрішньом’язово вітаміну В12 у дозі, яка необхідна для ліквідації дефіциту вітаміну у пацієнта (див. умову прикладу №1) та перорально такої ж дози вітаміну В12. Тому зростання вмісту вітаміну у першій фазі тесту або його нормальний вміст є невірними відповідями, оскільки при дефіциті внутрішнього фактору Кастла вітамін В12 не буде всмоктуватись із шлунково-кишкового тракту та призведе до аномально низьких показників його концентрації у сечі пацієнта. Для того, щоб довести дефіцит саме внутрішнього фактору Кастла, а не дефекти слизової оболонки шлунка та кишківника, застосовується 2 фаза тесту Шилінга. На етапі тесту разом із пероральним вітаміном В12 вводиться і внутрішній фактор Кастла. Це призводить до нормалізації всмоктування В12 та збільшує його вміст у сечі на другому етапі тесту. Тому правильною відповіддю на тест, наведений у прикладі №1 є варіант “B”. Правильний алгоритм вирішення тестів типу IFOM полягає у тому, що в першу чергу необхідно прочитати питання тесту, потім варіанти відповідей, а вже потім читати текст тесту, шукаючи (за необхідності) відповідь. Як зрозуміло із прикладу №1 та нашої попередньої роботи застосування тестів типу IFOM сприятиме розвитку клінічного та логічного мислення студентів. [3] Розв’язання тестів даного типу на практичних заняттях має бути обов’язковим для студентів, які претендують на оцінку «5» за традиційною системою оцінювання та мають високий середній бал із дисципліни. Це дозволить певною мірою персоналізувати навчальний процес на кафедрі патофізіології. Проте застосування тестів типу IFOM на всіх заняттях із дисципліни не є можливим. Це випливає через невідповідність навчальних програм країн, де застосовувався IFOM раніше та України. Тому виникає ситуація, коли тема передбачена навчальним планом дисципліни «Патофізіологія» не входить до бази знань IFOM. Дана ситуація особливо характерна для модулю №1 «Загальна патофізілогія», який вивчається протягом 5 семестру 3 курсу студентами за спеціальностями 222 «Медицина» та 228 «Педіатрія». Заняття в рамках вивчення модулю №2 «Спеціальна патофізіологія» не мають такої проблеми. У зв’язку із цим розглядати тести типу IFOM на заняттях із модулю №1, які не входять до програми IFOM, є недоцільним. Розробка викладачами кафедри таких тестів також є нераціональною втратою часу, оскільки отримані студентами компетенції не зможуть бути ними використані підчас складання іспиту IFOM. З іншого боку постає питання щодо тих частин програми іспиту IFOM, які не входять до навчальної програми з дисципліни «Патофізіологія». Більшість цих тем можна віднести до розділу закордонних підручників «Cell injury», який базується на сучасній інформації щодо молекулярних механізмів функціонування клітини. [4, 5] Відсутність у студентів 3 курсу знань щодо сучасних уявлень про фізіологічні та патологічні процеси в клітині на молекулярному рівні призводить до «порожнечі знання» (англ. knowledge gap), яка спотворює та ускладнює розуміння патологічних процесів на рівні, який вимагається IFOM. В програмі навчальної дисципліни «Патофізіологія» підчас вивчення модулю №2 повністю відсутні розділи «Патофізіологія чоловічої репродуктивної системи» та «Патофізіологія жіночої репродуктивної системи та вагітності». Дані розділи традиційно вивчаються підчас навчання на клінічних кафедрах (кафедри урології та гінекології). Дані дисципліни вивчаються на 4 курсі та пізніше, проте інформація цих розділів є необхідною для студентів вже 3 курсу, для успішного складання іспиту IFOM. Успішне подолання викликів, що стоять перед викладачем дисципліни можливе шляхом створення двох спецкурсів для студентів 3 курсу навчання за спеціальностями 222 «Медицина» та 228 «Педіатрія», а також розширення робочої навчальної програми дисципліни шляхом її доповнення розділами, що стосуються репродуктивної патології та патологій вагітності. Пропонується створення спецкурсу «Молекулярна фізіологія» (20 практичних годин, 10 лекційних годин, 2 семінарські години та 20 годин для самостійного опрацювання) та спецкурсу «Молекулярна патофізіологія» (20 практичних годин, 10 лекційних годин, 2 семінарські години та 20 годин для самостійного опрацювання). Розширення дисципліни «Патофізіологія» має складати не менше ніж 10 годин практичних занять та 10 лекційних годин підчас вивчення модулю №2 для охоплення розділів присвячених репродуктивній патології та патології вагітності. Список використаної літератури. 1. Акімов О.Є. Перспективи реструктуризації патофізіології як навчальної дисципліни для студентів медичного факультету / О.Є. Акімов, В.О. Костенко // Матеріали навчально-наукової конференції з міжнародною участю «Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти в Україні». Україна, Полтава. –2019. – С. 9–10. 2. Акімов О.Є. Роль вирішення ситуаційних задач на заняттях патофізіології у підготовці компетентного медичного фахівця / О.Є. Акімов, С.В. Денисенко, А.А. Левков [та ін.] // Матеріали навчально-наукової конференції з міжнародною участю «Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти в Україні». Україна, Полтава. –2019. – С. 7–8. 3. Акімов О.Є. Роль тестового контролю в інтеграції освітнього процесу на кафедрі патофізіології до європейського освітнього простору / О.Є. Акімов, А.В. Міщенко, А.А. Левков, В.О. Костенко // Матеріали VII Пленуму наукового товариства патофізіологів «Інтегративні механізми патологічних процесів: від експериментальних досліджень до клінічної практики». Україна, Полтава. – 2018. – С.134-135. 4. Goljan E.F. Rapid review Pathology 5th edition / Goljan E.F. – Canada, Elsevier Saunders, 2019. – 1733 p. 5. Kumar V. Robbins and Cotran Pathologic basis of Disease 9th edition / Kumar V., Abbas A.K., Aster J.C. – Canada, Elsevier Saunders, 2015. – 1407 p.Документ Перспективна модель організації дистанційного навчання на кафедрі патофізіології(Полтавський державний медичний університет, 2022-03-24) Акімов, Олег Євгенович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Костенко, Віталій ОлександровичУ статті розглянуто проблеми, що виникли в освітньому процесі на кафедрі патофізіології у зв’язку з необхідністю проводити заняття в дистанційній формі. Автори розробили та обґрунтували перспективну модель дистанційного навчання на кафедрі патофізіології.Документ Роль міждисциплінарної інтеграції в сучасних умовах підготовки студентів-медиків(Українська медична стоматологічна академія, 2020-03-19) Шепітько, Володимир Іванович; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Борута, Наталія Володимирівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Стецук, Євген Валерійович; Шевченко, Костянтин Васильович; Міщенко, Артур ВолодимировичЯкість медичної допомоги залежить від ступеня професіоналізму спеціаліста і рівня його теоретичної й практичної підготовки. У навчальному процесі медичного ЗВО особлива увага приділяється інтеграції викладання дисциплін і вдосконаленню методів підготовки майбутніх лікарів. Важлива роль при цьому відводиться системній інтеграції тем, що вивчаються на теоретичних і клінічних кафедрах.Документ Роль тестового контролю і якості тестових завдань у підготовці фахівців на кафедрі патофізіології(Українська медична стоматологічна академія, 2020-03-19) Акімов, Олег Євгенович; Денисенко, Софія Валеріївна; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Назаренко, Світлана Миколаївна; Ковальова, Ірина ОлександрівнаПитання методології якісного оцінювання рівня знань та навичок студентів завжди є актуальним для викладача вищої школи, який працює у закладах III-IV рівнів акредитації. Якісне оцінювання дозволяє викладачу виявити недоліки у підготовці студента до заняття, а студенту дає можливість скоректувати свою самостійну роботу, що в сумі призводить до кращої підготовки фахівців всіх профілів та медичного зокрема. На кафедрі патофізіології розроблені навчальні посібники для самостійного опрацювання теми перед заняттям – «хендаути», які відповідають програмі Модуля №1 та Модуля №2 [1, 3, 4]. В «хендаутах» наведені тестові завдання, виконання яких практично неможливе без опрацювання додаткової літератури за темою заняття. Це покращує підготовку студентів до практичних занять та іспиту із дисципліни. Недоліком цих тестових завдань є те, що вони створені не за стандартами КРОКу-1 та містять декілька правильних відповідей (від 1 до 8). Приклад №1 ситуаційної задачі з патофізіології із бази даних КРОК-1: «Через декілька годин після опіку в ділянці гіперемії та набряку шкіри у хворого з’явилось вогнище некрозу. Який головний механізм забезпечує посилення руйнівних явищ в осередку запалення? A Первинна альтерація B Вторинна альтерація* C Еміграція лімфоцитів D Діапедез еритроцитів E Проліферація фібробластів» Наведена ситуаційна задача відноситься до теми «Запалення», яка входить до програми змістового модуля №2 «Типові патологічні процеси», що вивчається в рамках Модуля №1 «Загальна патофізіологія». Вирішення цієї задачі вимагає від студента аналізу клінічної ситуації та фундаментальних знань із теми «Запалення». Відсутність явищ некрозу в перші хвили після опіку свідчить про те, що первинна альтерація (температурне ушкодження) не може бути причиною некротичних змін, тому причиною появи некрозу через кілька годин є активація вторинної альтерації (у прикладі позначено *), що і буде правильною відповіддю на задачу, наведену у прикладі №1. Приклад №2 ситуаційної задачі з патофізіології із бази даних КРОК-1: «Хворому з цирозом печінки разом з лікарськими препаратами довенно ввели 500,0 мл 5% розчину глюкози. Яке порушення водно-електролітного балансу найбільш ймовірно може виникнути у хворого? A Гіпоосмолярна гіпергідратація* B Гіперосмолярна гіпергідратація C Ізоосмолярна гіпергідратація ** D Гіпоосмолярна дегідратація E Гіперосмолярна дегідратація» Наведена у прикладі №2 ситуаційна задача відноситься до теми «Порушення водно-сольового обміну та кислотно-основної рівноваги», яка входить до програми змістового модуля №2 «Типові порушення обміну речовин», що вивчається в рамках Модуля №1 «Загальна патофізіологія». Відповідь, яка за базою тестів вважається правильною - Гіпоосмолярна гіпергідратація (відмічена *) не є вірною із патофізіологічної точки зору. Гіпоосмолярна гіпергідратація – це збільшення надходження рідини до організму та/або тканини за рахунок введення речовин, що містять меншу осмолярність ніж кров. Використаний у задачі розчин глюкози 5% є ізоосмолярним розчином по відношенню до плазми крові людини. Підручник із патофізіології [5] аргументовано стверджує, що введення надлишкової кількості 5% розчину глюкози призводить до гіпоосмолярної гіпергідратації, оскільки після його введення глюкоза засвоюється печінкою та депонується у вигляді глікогену, залишаючи водну частину розчину в судинах. Проте в описаній в прикладі №2 задачі наголошується, що пацієнт має цироз печінки. Циротична печінка має меншу кількість функціонуючих гепатоцитів, що призводить до неможливості поглинання глюкози та її депонування. Тому правильною відповіддю до даного тесту мала б бути ізоосмолярна гіпергідратація (відмічена **). В нашій попередній роботі ми обґрунтували, що використання тестового контролю для оцінки якості підготовки студентів до практичного заняття є необхідним кроком до наближення рівня медичної освіти в Україні до світових стандартів [2]. Проте, як видно із прикладів тестових завдань №1 та №2, існує об’єктивна необхідність у контролі за якістю тестових завдань, що входять до бази КРОК-1. Тому використання тестових завдань типу КРОК-1 не може бути єдиним методом оцінювання знань та навичок студентів. Використання лише тестового контролю типу КРОК-1 призведе до тренування лише об’єму фактичної пам’яті, оскільки студент відповідно до людської природи піде шляхом найменшої витрати сил та запам’ятає «правильні» відповіді без проведення системного аналізу тестового завдання. Враховуючи той факт, що кінцевою метою навчання студентів на кафедрі патофізіології є підготовка фахівця, який здатен критично аналізувати ситуацію, що склалась із певним пацієнтом із розумінням основних типових патологічних процесів, застосування тестових завдань типу КРОК-1 має бути обов’язково доповнене вирішенням ситуаційних задач, як було аргументовано у попередній роботі [1]. Наявність тестових завдань, що містять у собі «невірну» відповідь у якості «вірної» не є суто негативним явищем за умови правильного використання цього тесту у навчальному процесі. Доцільним є створення певної бази «неадекватних» тестів, які в певні роки були використані для державного контролю. Доцільним є використання тестів, що подібні до наведеного у прикладі №2 не для контролю рівня підготовки студентів до практичних занять, а, після детального аналізу та обговорення тестового завдання із студентами, для більш глибокої оцінки розуміння теми заняття та формування критичного мислення. Тести типу КРОК-1 також не слід використовувати для тренування суто механічної пам’яті у студентів. Навіть тести як у прикладі №1 слід аналізувати на практичному занятті більш детально, вимагаючи від студентів відтворення не лише правильної відповіді, а й алгоритму вирішення тесту. Підсумовуючи вищезазначене, варто сказати, що використання тестових завдань для оцінки рівня знань та вмінь студентів на практичному занятті є недостатнім для об’єктивної оцінки. Проте тестові завдання типу КРОК-1 можуть ефективно доповнювати традиційні методи оцінювання. Список використаної літератури 1. Акімов О.Є. Роль вирішення ситуаційних задач на заняттях патофізіології у підготовці компетентного медичного фахівця / О.Є. Акімов, С.В. Денисенко, А.А. Левков [та ін.] // Матеріали навчально-наукової конференції з міжнародною участю «Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти в Україні». Україна, Полтава. –2019. – С. 7–8. 2. Акімов О. Є. Роль тестового контролю в інтеграції освітнього процесу на кафедрі патофізіології до європейського освітнього простору / О. Є. Акімов, А. В. Міщенко, А. А. Левков, В. О. Костенко // Матеріали VII Пленуму наукового товариства патофізіологів «Інтегративні механізми патологічних процесів: від експериментальних досліджень до клінічної практики». Україна, Полтава. – 2018. – С.4-5. 3. Патофізіологія. Частина 1. Загальна патофізіологія: завдання для самостійної роботи: навчально-методичний посібник. – Полтава, 2013 – 80 с. 4. Патофізіологія. Частина 2. Патофізіологія органів і систем: завдання для самостійної роботи: навчально-методичний посібник. – Полтава, 2013 – 76 с. 5. Патофізіологія: підручник / Ю.В. Биць, Г.М. Бутенко, А.І. Гоженко та ін.; під ред. М.М. Зайко, Ю.В. Биця, М.В. Кришталя. – К. ВСІ «Медицина», 2017. – 736 с. + 4 з кол. вкл.Документ Роль індивідуальної наукової підготоки здобувача освіти у якості освітнього процесу на кафедрі патофізіології(Полтавський державний медичний університет, 2022-03-24) Акімов, Олег Євгенович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Міщенко, Артур Володимирович; Денисенко, Софія Валеріївна; Костенко, Віталій ОлександровичУ статті розглянуто вплив індивідуальної наукової підготовки здобувача освіти на якість освітнього процесу на кафедрі патофізіології. Запропоновано методичний підхід до організації, ведення та контролю такого виду роботи на кафедрі патофізіології