Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14096
Title: Формування професійної компетентності майбутніх учителів
Authors: Павлюк, Н. П.
Issue Date: 2020
Publisher: Українська медична стоматологічна академія
Citation: Павлюк Н. П. Формування професійної компетентності майбутніх учителів / Н. П. Павлюк // Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. статей V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 19–20 листопада, 2020 р. – Полтава, 2020. – С. 320–325.
Abstract: У статті розглянуто процес формування професійної компетентності педагогів, визначено рівні навчальної діяльності у відповідності з теорією компетентнісного підходу; охарактеризовані класифікації компетентностей; виокремлена ступінь педагогічної компетентності та особисті якості майбутнього вчителя; загальні когнітивні вміння; визначено проблеми формування професійної компетентності та її компонентів.
The article considers the process of formation of professional competence of teachers, determines the levels of educational activity in accordance with the theory of competence approach (academic type, quasi-professional activity, educational- professional activity); characterized classifications of competencies (sociocommunicative, informational, self-educational, value-semantic and socio-cultural competencies) (they are key and part of professional competencies), pedagogical, psychological, managerial, research competencies (they are defined as basic competencies of teachers); professional-communicative and linguodidactic competence); the degree of pedagogical competence and personal qualities of the future teacher (purposefulness, creativity, independence, desire for development and improvement, initiative, citizenship, social responsibility, harmony of socialization; basic cognitive skills (ability to observe, establish analogies, compare and contrast, structure) specify, analyze facts and phenomena), methodological cognitive skills (ability to form the purpose of the activity, choose appropriate methods, means and methods of achieving goals, separate the object of study, process and regroup educational material, etc.), general cognitive skills ( ability to plan and organize their educational activities in general, to exercise self-control and self-assessment)); problems of formation of professional competence and its components are defined.
В статье рассмотрен процесс формирования профессиональной компетентности педагогов, определены уровни учебной деятельности в соответствии с теорией компетентностного подхода; охарактеризованы классификации компетенций; выделена степень педагогической компетентности и личные качества будущего учителя; общие когнитивные умения; определены. проблемы формирования профессиональной компетентности и ее компонентов.
Keywords: лінгвіст-майстер
компоненти структури професійно- педагогічної компетентності
особливості структури методичної компетентності
master linguist
components of the structure of professional and pedagogical competence
features of the structure of methodical competence
лингвист-мастер
компоненты структуры профессионально-педагогической компетентности
особенности структуры методической компетентности
UDC: 811.161.2’367
ISBN: 978-617-7915-02-6
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14096
Appears in Collections:Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pavliuk_Formuvannia_profesiinoi_kompetentnosti.pdf122,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.