Український стоматологічний альманах. 2025
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Український стоматологічний альманах. 2025 за Автор "Vashchenko, I. Yu."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Проблема карієсу тимчасових зубів у дітей (огляд літератури)(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Янко, Наталія Валентинівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Хміль, Олена Всеволодівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Kaskova, L. F.; Morhun, N. A.; Yanko, N. V.; Vashchenko, I. Yu.; Khmil, O. V.; Andryanova, O. Yu.Мета дослідження – проаналізувати джерела літератури щодо поширеності карієсу тимчасових зубів у дітей у всьому світі, факторів, що призводять до виникнення цієї патології, та можливостей її профілактики. Пошук статей і наукових видань, опублікованих у 2016/2024 роках, проводився авторами в пошукових базах Scopus і Web of Science за ключовими словами «карієс», «тимчасові зуби», «діти». Карієс тимчасових зубів і у світі, і в Україні залишається однією з найгостріших проблем у дітей дошкільного віку, причиною якої є багатогранність етіологічних і патогенетичних факторів. Через специфічну морфологію молочних зубів із тоншими шарами емалі й дентину, а також пропорційно більшими камерами пульпи карієс порушує пульпу раніше, спричиняючи гостру проблему болю в маленьких дітей. Таким чином, ранній дитячий карієс (РДК) дуже поширений, але часто нехтується. Дані ВООЗ демонструють критичну поширеність карієсу в різних країнах, що коливається від 80 до 98%. Розвиток карієсу може починатися невдовзі після прорізування тимчасових зубів. Виявлено, що у 12-15% немовлят карієс трапляється на першому році життя, уже на другому році цей показник збільшується у два рази, а на третьому році життя виявляється в кожної другої дитини. Загалом, показник поширеності карієсу в 6-7-річних пацієнтів в Україні знаходиться в межах 65,8-97,7% за інтенсивності каріозного ураження від 2,3 до 7,1. Немає загальноприйнятого в усьому світі визначення випадку РДК або стандартних методів обстеження РДК, які б дозволяли порівняти наукові дослідження. Базові методи Всесвітньої організації охорони здоров’я стали найбільш часто використовуваними клінічними критеріями для цих досліджень. Ураховуючи, що каріозні ураження молочних зубів – це найкращий прогностичний фактор ризику карієсу постійних зубів, наголос на пропаганді профілактичних програм має бути спрямований на дітей задовго до того, як вони досягнуть шкільного віку. Українські дослідники зазначають, що профілактика стоматологічних захворювань, особливо серед дитячого населення, є економічно ефективним напрямом розвитку стоматологічного громадського здоров’я, що знаходить підтвердження в державних профілактичних програмах певних європейських країн. The aim of the study is to analyze literature sources on the prevalence of caries in primary teeth among children worldwide, the factors leading to the development of this pathology, and the possibilities for its prevention. The search for articles and scientific publications published between 2016 and 2024 was conducted by the authors in the Scopus and Web of Science databases using the keywords "caries," "primary teeth," and "children." Caries in primary teeth remains one of the most significant problems among preschool children both globally and in Ukraine, due to the multifaceted nature of its etiological and pathogenetic factors. Due to the specific morphology of primary teeth, which have thinner layers of enamel and dentin, as well as proportionally larger pulp chambers, caries affects the pulp earlier, causing significant pain in young children. Thus, early childhood caries (ECC) is highly prevalent but often overlooked. Data from the WHO demonstrate a critical prevalence of caries in various countries, ranging from 80% to 98%. The development of caries can begin shortly after the eruption of primary teeth. It has been found that 12-15% of infants experience caries in their first year of life, and by the second year, this figure doubles. By the third year of life, caries is detected in every second child. Overall, the prevalence of caries among 6-7- year-old patients in Ukraine ranges from 65.8% to 97.7%, with the intensity of carious lesions ranging from 2.3 to 7.1. There is no universally accepted definition of early childhood caries (ECC) or standardized methods for examining ECC that would allow for the comparison of scientific studies. The basic methods of the World Health Organization are the most frequently used clinical criteria for such research. Given that carious lesions in primary teeth are the best predictive factor for the risk of caries in permanent teeth, the emphasis on promoting preventive programs should be directed at children long before they reach school age. Ukrainian researchers note that the prevention of dental diseases, especially among children, is an economically effective direction for the development of dental public health. This is supported by state preventive programs in certain European countries.Документ Самостійна робота – важлива складова навчання майбутніх лікарів-стоматологів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Янко, Наталія Валентинівна; Амосова, Людмила Іванівна; Садовські, Марина Олександрівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Янко, Наталья Валентиновна; Амосова, Людмила Ивановна; Садовски, Марина Александровна; Моргун, Наталья Анатольевна; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Yanko, N. V.; Amosova, L. I.; Sadovski, M. O.; Morgun, N. A.Метою дослідження стало вивчення сприйняття різних аспектів самостійної роботи здобувачами освіти під час опанування освітнього компонента «Дитяча терапевтична стоматологія». Об’єктом дослідження були здобувачі освіти 4-5 курсів, які вивчали освітній компонент «Дитяча терапевтична стоматологія». Було розроблено анкету з 13 запитань про організацію, проведення й навчально-методичне забезпечення самостійної роботи; здобувачі заповнили 240 анкет. Дані аналізували в Exel із використанням критерію хі-квадрат. Самостійна робота здобувачів освіти передбачала опрацювання тем позаудиторної роботи й виконання завдань в eAristo, підготовку до практичних занять, модульного контролю чи іспиту, написання історій хвороби, підготовку рефератів і наукових досліджень із доповідями на студентській конференції. Результати були статистично оброблені в Ексел 2016, для підрахунку значущих розбіжностей використовували критерій Пірсона. 61,2% студентів погодилися з тим, що планування й контроль самостійної роботи можуть значно покращити результати навчання, але 42,1% респондентів вважають, що для цього достатньо підвищити вимоги викладачів, а 38,1% потребують повного методичного забезпечення з боку викладачів (p<0,05). Більшість студентів відповіли, що на самостійну роботу на заняттях із дитячої терапевтичної стоматології вони витрачають 2-3 години (p<0,05). 48% студентів хотіли б оновлювати свої знання тільки тоді, коли їм це необхідно. Більшість студентів погодилися, що планування й контроль самостійної роботи можуть значно покращити результати навчання, а ефективними формами самостійної роботи вважають використання різноманітних наочних і симуляційних матеріалів, лекцій і підручників, а також оволодіння практичними навичками під час навчальної практики. Зважаючи на те, що значна частина студентів бажає оновлювати свої знання лише тоді, коли їм це потрібно, слід урізноманітнити заходи для підвищення мотивації студентів до самостійної роботи. Целью исследования явилось изучение восприятия различных аспектов самостоятельной работы соискателями образования при овладении образовательным компонентом «Детская терапевтическая стоматология». Объектом исследования были соискатели образования 4-5 курсов, изучавших образовательный компонент «Детская терапевтическая стоматология». Была разработана анкета из 13 вопросов об организации, проведении и учебно-методическом обеспечении самостоятельной работы; соискатели заполнили 240 анкет. Данные анализировали в Exel с использованием критерия хи-квадрат. Самостоятельная работа соискателей образования предполагала проработку тем внеудиторной работы и выполнение задач в eAristo, подготовку к практическим занятиям, модульный контроль или экзамен, написание историй болезни, подготовку рефератов и научных исследований с докладами на студенческой конференции. Результаты были статистически обработаны в Excel 2016, для подсчета значимых разногласий использовали критерий Пирсона. 61,2% студентов согласились с тем, что планирование и контроль самостоятельной работы могут значительно улучшить результаты обучения, но 42,1% респондентов считают, что для этого достаточно повысить требования преподавателей, а 38,1% нуждаются в полном методическом обеспечении со стороны преподавателей (p<0,05). Большинство студентов ответили, что на самостоятельную работу на занятиях по детской терапевтической стоматологии они тратят 2-3 часа (p<0,05). 48% студентов хотели бы обновлять свои знания только тогда, когда это необходимо. Большинство студентов согласились, что планирование и контроль самостоятельной работы могут значительно улучшить результаты обучения, а эффективными формами самостоятельной работы считают использование разнообразных наглядных и симуляционных материалов, лекций и учебников, а также овладение практическими навыками во время учебной практики. Учитывая, что значительная часть студентов желает обновлять свои знания только тогда, когда им это нужно, следует разнообразить меры по повышению мотивации студентов к самостоятельной работе. The aim of the research was to study the perception of various aspects of independent work by students during the mastery of the educational component "Pediatric Therapeutic Dentistry." The subjects of the study were 4th and 5th-year students who were studying the educational component "Pediatric Therapeutic Dentistry." A questionnaire was developed, which included 13 questions about the organization, implementation, and educational-methodological support of independent work; 240 questionnaires were completed by the students. The data were analyzed in Excel using the chi-square criterion. The independent work of the students involved processing topics of extracurricular work and completing tasks in eAristo, preparing for practical classes, module control or exams, writing medical histories, preparing essays and scientific research with presentations at student conferences. The results were statistically processed in Excel 2016, and Pearson's criterion was used to calculate significant differences. 61.2% of students agreed that planning and monitoring independent work could significantly improve learning outcomes, but 42.1% of respondents believe that increasing the demands of instructors is sufficient for this purpose, while 38.1% require full methodological support from instructors (p<0.05). The majority of students responded that they spend between 2 to 3 hours on independent work during pediatric therapeutic dentistry classes (p<0.05). 48% of students would prefer to update their knowledge only when necessary. Most students agreed that planning and monitoring independent work could significantly enhance learning outcomes, and effective forms of independent work include the use of various visual and simulation materials, lectures, textbooks, as well as mastering practical skills during educational practice. Given that a significant portion of students prefer to update their knowledge only when needed, it is important to diversify measures to increase students' motivation for independent work.