2022
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 2022 за Автор "Babenko, V. I."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Challenges of teaching pathomorphology in wartime(Полтавський державний медичний університет, 2022) Babenko, V. I.; Starchenko, I. I.; Fylenko, B. M.; Royko, N. V.; Nikolenko, D. Ye.; Бабенко, Вікторія Ігорівна; Старченко, Іван Іванович; Филенко, Борис Миколайович; Ройко, Наталія Віталіївна; Ніколенко, Дмитро ЄвгенійовичMedical education is one of the most important educational segments in Ukraine and worldwide. To increase the competitiveness of our students, the faculty members must constantly modernize the educational process in the current conditions of the pandemic of coronavirus infection and the undeclared war of aggression of russia against Ukraine. The aim of the work was to highlight the key issues of teaching pathomorphology and features of the organization of the educational process in wartime. Pathomorphology plays an important role in the diagnostic process and helps the future physician to understand the symptomatic and syndromic aspects of most diseases and forms a clear and systematic view of the nosological nature of pathology in the study at the organ, tissue and cellular levels. Under the coronavirus pandemic, the educational process was transformed into a distance form, and later into a mixed one. It was during this period that the first wave of declining students’ motivation to actively and persistently obtain new information was noticeable. Therefore, one of the priority areas of work with students during distance learning is their motivation, which requires high organizational skills of the faculty staff members with proper coordination of learning with an individualized approach to each student to ensure interest in the subject. Each graduate has the opportunity to receive full information on the subject «Pathomorphology» on the website of the Department of Pathological Anatomy with the autopsy course and in the repository of the university for productive self-training. Against the background of a long pandemic, the hostilities that suddenly began in our country led to a very deep psycho-emotional shock, which had a wave-like course with the development of posttraumatic stress disorder. Consequently, the motivation to study and work has significantly decreased among students and faculty members. Therefore, in wartime, we must take into account not only material resources, technical support and access to Internet resources, but also the psychological state of students and faculty staff. In the current challenging times, it is necessary to constantly search for the advanced teaching methods in order to ensure a full-fledge educational process. Also, in addition to the continuous mastery of skills in the use of the stateof-the-art technologies, which are being constantly updated, it is important to improve knowledge of psychological pedagogy, which is crucial in wartime.Документ Structural and functional changes of rat kidney damage in the experimental burn disease(Полтавський державний медичний університет, 2022) Nikolenko, D. Ye.; Babenko, V. I.; Fylenko, B. M.; Royko, N. V.; Koka, V. M.; Zadvornova, A. P.; Ніколенко, Дмитро Євгенійович; Бабенко, Вікторія Ігорівна; Филенко, Борис Миколайович; Ройко, Наталія Віталіївна; Кока, Володимир Миколайович; Задворнова, Анна ПетрівнаВ статті досліджуються закономірності морфологічних змін моделі опікової хвороби на основі вивчення структурно-фукціональних рівнів пошкодження нирок щурів від локального термічного опіку шкіри та можливості їх регенераторної спроможності в експерименті. Морфологічне дослідження проведене на тканині нирок щурів, що зазнали термічної травми шкіри водою в експерименті (15 білих щурів-самців репродуктивного віку). Щурів виводили з експерименту згідно правил для піддослідних тварин через 24 години після початку експерименту та на 7 добу. Світлооптична мікроскопія гістологічних зрізів тканини нирок проводилась після забарвлення гематоксиліном та еозином за стандартними методиками та додатково використовували забарвлення пікрофуксином за методикою Ван-Гізон. В кінці 1 доби спостерігали запустіння судин кіркового шару і виражене повнокрів’я мікроциркуляторного русла мозкового шару з вогнищевими крововиливами. Спостерігалася дистрофія та десквамацією подоцитів, ендотеліоцитів та фрагментацією базальної мембрани капілярів клубочків. При забарвленні тканини нирки пікрофуксином за Ван-Гізон виявлено, що волокнисті елементи сполучної тканини носять фрагментарний характер. Просвіти частини канальців мозкового шару надмірно розтягнуті з вогнищами тубулорексису. В цитоплазмі нефротелію спостерігається гідропічна дистрофія та вакуолізація ядер з ділянками фокального колікваційного некрозу. Після семи діб опікової хвороби спостерігається покращення гемодинаміки в більшості ниркових тілець кіркової речовини, повної регенерації капілярів з відновленням фільтраційної функції, а також неповна регенерація у вигляді рубцювання в ниркових тільцях. Відновлення кровопостачання паренхіми нефронів супроводжується повною регенерацією епітелію канальців кіркової та мозкової речовини. Встановлено, що перша доба впливу опікової травми супроводжується гіпоксією тканини нирок, юкстамедулярним шунтуванням кровотоку та морфологічними альтеративними змінами ниркових клубочків та канальців. На 7-му добу відмічаються явища регенерації пошкоджених структур при збереженні запальної реакції в цих ділянках.