Кафедра дитячої терапевтичної стоматології
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра дитячої терапевтичної стоматології за Автор "Anoprieva, N. M."
Зараз показуємо 1 - 14 з 14
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Prevention of dental diseases (workbook of tests for 3 course students)(ТОВ НВП "Укрпромторгсервіс", 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Новікова, Світлана Чеславна; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Новикова, Светлана Чеславна; Аноприева, Наталья Михайловна; Kaskova, L. F.; Novikova, S. C.; Anoprieva, N. M.Документ Визначення ступеня дисбіозу порожнини рота у дітей із хронічним катаральним гінгівітом(м. Івано-Франківськ, 2015-03) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.; Новіков, Євген Михайлович; Новиков, Евгений Михайлович; Novikov, E. M.Документ Вплив озонотерапії на стан гігієни порожнини рота в комплексному лікуванні хронічного катарального гінгівіту у дітей(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2014) Каськова, Людмила Федорівна; Новікова, Світлана Чеславна; Новіков, Євген Михайлович; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Новикова, Светлана Чеславна; Новиков, Евгений Михайлович; Аноприева, Наталья Михайловна; Уласевич, Лариса Павловна; Kaskova, L. F.; Novikova, S. C.; Novikov, E. M.; Anoprieva, N. M.; Ulasevych, L. P.В роботі проведено порівняльний аналіз змін гігієнічного стану порожнини рота за індексами Федорова-Володкіної та Rustogi в процесі комплексного лікування дітей із хронічним катаралтним гінгівітом під впливом лікувально-профілактичних комплексів із застосуванням найсучасніших фізіотерапевтичних методів (озонотерапії) спрямованих на зниження показників ураженості тканин пародонта. Отримані результати дозволили зробити висновок, що розроблений і впроваджений у клінічну практику профілактично-лікувальний комплекс сприяв покращенню гігієни порожнини рота, при лікуванні дітей з хронічним катаральним гінгівітом. Для своєчасного виявлення та запобігання виникнення хронічного катарального гінгівіту в дітей слід призначати профілактичні огляди стану тканин пародонта і відповідно гігієнічного стану порожнини рота з 7 років, В работе проведен сравнительный анализ изменений гигиенического состояния полости рта по индексам Федорова-Володкиной и Rustogi в процессе комплексного лечения детей с хроническим катаралтним гингивитом под влиянием лечебно-профилактических комплексов с применением самых современных физиотерапевтических методов (озонотерапии) направленных на снижение показателей пораженности тканей пародонта. Полученные результаты позволили сделать вывод, что разработанный и внедренный в клиническую практику профилактическо-лечебный комплекс способствовал улучшению гигиены полости рта, при лечении детей с хроническим катаральным гингивитом. Для своевременного выявления и предотвращения возникновения хронического катарального гингивита у детей следует назначать профилактические осмотры состояния тканей пародонта и соответственно гигиенического состояния полости рта с 7 лет, The problem of periodontal pathology in children caused by both excessive prevalence of disease and the fact that delayed their treatment in childhood and adolescence leads eventually to serious irreversible lesions of periodontal tissues in adulthood. According to WHO experts, 80 % of the child population present some symptoms or the full range of symptoms of inflammation in periodontal. For now accumulated data bank on the epidemiological characteristics of prevalence of periodontal diseases in children, which indicate that the increase in the incidence continues, including those in Ukraine. Survey results of children aged 6 to 15 years found that the prevalence of inflammatory periodontal diseases is 74,3 ± 2,47 %. During alternating occlusion incidence of inflammatory periodontal diseases reached 82,22 ± 2,85 %, while the same figure for children with permanent occlusion significantly lower 58,2 ± 4,83 %. Inflammation in periodontal tissues corresponded clinical gingivitis and 98,67 ± 0,76 % of observations and had a chronic course. Chronic gingivitis in 93,73 ± 1,62 % of children had symptoms of catarrhal, chronic catarrhal gingivitis significantly more often detected during alternating occlusion to 62,33 ± 3,24 %. Recently, a growing body of research on preventive effect on periodontal tissue modern physiotherapy treatments, including ozone therapy. All of them demonstrate their indisputable beneficial effect on the course of dental disease in young and middle-aged, shortening treatment compared with traditional methods, prolonged remission. Preventive and therapeutic interventions are especially important for children age 7-10 years because in this period is the formation of periodontal tissues. In this regard, it is important to study the indicators of homeostasis of the oral cavity in children with chronic catarrhal gingivitis during alternating occlusion and the effect of treatment and preventive measures aimed at reducing infestation indexes of periodontal tissues in children with the most modern methods of physical therapy (ozone therapy). The aim of our study was to investigate the hygienic conditions of the oral cavity in children with chronic catarrhal gingivitis during alternating occlusion. This work gives the comparative analysis of changes in the state of oral hygiene index of Fedorova-Volodkina and Rustogi during complex treatment of children with chronic catarrhal gingivitis under the influence of health care facilities with the most modern methods of physical therapy (ozone therapy) aimed at reducing infestation indices of periodontal tissues. Received results allowed to conclude that developed and introduced into clinical practice preventive and medical complex contributed to the improvement of oral hygiene in the treatment of children with chronic catarrhal gingivitisДокумент Зміни біохімічних показників ротової рідини у дітей з хронічним катаральним гінгівітом(Харківський національний медичний університет, 2015) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.; Новіков, Євген Михайлович; Новиков, Евгений Михайлович; Novikov, E. M.Документ Изменения биохимических показателей и минерального состава ротовой жидкости у детей с хроническим катаральным гингивитом(Махачкала, 2015) Каськова, Людмила Фёдоровна; Новикова, Светлана Чеславна; Аноприева, Наталья Михайловна; Новиков, Евгений Михайлович; Янко, Наталия Валентиновна; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Федорівна; Новікова, Світлана Чеславна; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Новіков, Євген Михайлович; Kaskova, L. F.; Novikova, S. Ch.; Anoprieva, N. M.; Novikov, E. M.; Yanko, N. V.Документ Изменения показателей минерального состава ротовой жидкости у детей с хроническим катаральным гингивитом(Хабаровск: Изд-во «Антар», 2017) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.; Новіков, Євген Михайлович; Новиков, Евгений Михайлович; Novikov, E. M.Документ Навчальна мотивація студентів в формуванні професійної компетентності з дитячої стоматології(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2018) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.Стаття присвячена формуванню навчальної мотивації як однієї з основних задач сучасної освіти, яка гарантує пізнавальну активність студентів, сприяє розвитку мислення, здібностей, засвоєнню нових знань, важливих для подальшої професійної діяльності; Статья посвящена формированию учебной мотивации как одной из основных задач современного образования, которая гарантирует познавательную активность студентов, способствует развитию мышления, способностей, усвоению новых знаний, важных для дальнейшей профессиональной деятельности; . In modern conditions, the main task of a higher educational institution, especially medical, is aimed at training specialists with a high level of professional competence and versatile personal development, capable of continuous self-improvement, constant replenishment and expansion of the spectrum of their knowledge and skills. The training of specialists who can study all their lives, which will determine the pace and level of scientific, technical, medical, economic and socio-cultural progress, is important today. Improvement of higher medical education is impossible without the introduction of teaching methodological work of the teacher methods that increase the student’s motivation to obtain qualitative theoretical, professional knowledge. Formation of educational motivation is one of the main tasks of modern education. The process of forming the structure of learning motivation begins with the first days of study at the university, and the effectiveness of learning in each case depends more on the structure and strength of motivation. Studying the factors affecting the student’s learning motivation is important for increasing the efficiency of higher education. When analyzing the student’s learning motivation, it is important not only to identify the dominant motive, but also to take into account the structure of the motivational sphere. The determining component of the organization of learning activities is motivation. It may be internal or external to the activity, but it is always an internal characteristic of the individual as the subject of this activity. A prerequisite for success in it is the formation of an inductive sphere, the development of which requires a purposeful pedagogical influence. Thus, the problem of motivation of educational activities promotes formation and development of future specialists, guarantees cognitive activity of students, promotes development of thinking, abilities, acquisition of new knowledge important for further professional activity.Документ Неудовлетворительная гигиена полости рта – основной фактор гингивитов у детей(Хабаровск: Изд-во «Антар»., 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Новіков, Євген Михайлович; Новиков, Евгений Михайлович; Novikov, E. M.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.; Моргун, Наталія Анатоліївна; Моргун, Наталья Анатольевна; Morgun, N. A.Документ Особливості аудиторної роботи зі студентами на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології з профілактикою стоматологічних захворювань в сучасних умовах(м. Полтава, 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.Стаття присвячена особливостям аудиторної роботи на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології з профілактикою стоматологічних захворювань при підготовці лікарів-стоматологів дитячих в сучасних умовах; Статья посвящена особенностям аудиторной работы на кафедре детской терапевтической стоматологии с профилактикой стоматологических заболеваний при подготовке стоматологов детских в современных условиях; The article is devoted to the peculiarities of classroom work at the Department of Pediatric Therapeutic Dentistry with the prevention of dental diseases in the preparation of pediatric dentistry doctors in modern conditions.Документ Оценка стоматологического здоровья и выявление поведенческих факторов риска у детей школьного возраста г. Полтавы с помощью европейских индикаторов(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Леус, Петро Андрійович; Леус, Петр Андреевич; Leus, P. A.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.; Попик, Катерина Михайлівна; Попик, Екатерина Михайловна; Popik, K. M.; Мандзюк, Тетяна Богданівна; Мандзюк, Татьяна Богдановна; Mandzyuk, T. B.Цель: определение информативности Европейских индикаторов в комплексной оценке стоматологического здоровья и выявлении возможных взаимосвязей с поведенческими факторами риска возникновения кариеса зубов у детей школьного возраста. Методы: аналитическая эпидемиология кариеса зубов у детей двух ключевых возрастных групп 12 и 15 лет по 100 человек в г. Полтаве. Использование международной системы EGOHID – 2005 и методов, рекомендованных ВОЗ-2013. Результаты: в г. Полтаве за последние 30 лет сохранился стабильный низкий уровень (по классификации ВОЗ) интенсивности кариеса постоянных зубов ключевой возрастной группы 12-летних детей. Основными детерминантами кариеса зубов были несоблюдение детьми рекомендованного режима чистки зубов и нездоровые привычки. Заключение: систематический мониторинг основных стоматологических заболеваний позволяет определить их тенденции и с помощью системы Европейских индикаторов стоматологического здоровья выявить факторы риска, подлежащие устранению с целью профилактики кариеса зубов; Мета: визначення інформативності Європейських індикаторів в комплексній оцінці стоматологічного здоров’я та виявленні можливих взаємозв’язків з поведінковими чинниками ризику виникнення карієсу зубів у дітей шкільного віку. Методи: аналітична епідеміологія карієсу зубів у дітей двох ключових вікових груп 12 і 15 років по 100 осіб у м. Полтаві. Використання міжнародної системи EGOHID — 2005 і методів, рекомендованих ВООЗ-2013. Результати: у Полтаві за останні 30 років зберігся стабільний низький рівень (за класифікацією ВООЗ) інтенсивності карієсу постійних зубів ключової вікової групи 12-річних дітей. Основними детермінантами карієсу зубів були недотримання дітьми рекомендованого режиму чищення зубів і нездорові звички. Висновок: систематичний моніторинг основних стоматологічних захворювань дозволяє визначити їх тенденції і за допомогою системи Європейських індикаторів стоматологічного здоров’я виявити фактори ризику, які підлягають усуненню з метою профілактики карієсу зубів; Aim of this study was the evaluation of the European oral health indicators’ suitability in assessing the possible correlation between behavioral habits and dental status of school children. Methods: аnalytical dental epidemiology was employed, using the EGOHID-2005 system. Oral hygiene and dental caries were assessed in 12-15-year-old children in Poltava city. Results: а stable low level trend of DMFT was estimated in 12-year-old children. Prevalence of dental caries varied from 1.15 to 1.45 DMFT in 12 – and 15 – year olds accordingly; dental fluorosis: 11-13%. The major factors which could make a negative effect on oral health were non-observance of recommended frequency of toothbrushing, everyday consuming of sweet food and smoking. Conclusion: the EGOHID system was a valuable method for determination of the negative behavioral habits affecting oral health of school children. In the city of Poltava, the prevalence and intensity of caries in permanent teeth of children a key age group of 12 years stable low (WHO classification) at the level of 1.0-1.15 DMFT over the past thirty years. Dental fluorosis was detected in 11-13% of children and adolescents. For the first time in Poltava was tested EGOHID international system — «Global European program of oral health indicators», including a set of objective and subjective criteria for evaluation of dental status and risk factors of major dental diseases. Analysis of objective and subjective oral health indicators of school age children 12 and 15 years have established clear relationships of oral hygiene, brushing regime and frequency of sugary drinks with data of dental status of children, that determines the practical significance mentioned determinants of diseases in order to optimize prevention programs at community and individual levels. The availability and quality of treatment and preventive dental care for children can be assessed by determining the proportion of components of the DMFT index, as well as the relationship of caries intensity level with a number of subjective indicators, such as «self-assesment of dental and gum condition», «visiting the dentist» and «cases of tooth pain». The informativeness of European indicators of children dental healthis more pronounced in a comprehensive assessment of all known determinants of disease, taking into account its level of intensity. Subjective indicators of EGOHID system sufficiently informative and specific for assess the quality of life of adolescents, who report the presence of a toothache, as a factor that affects the «physical well-being» or discomfort in communicating due to the poor condition of the teeth, which determines their «moral and psychological well-being». Obtained in this study data is allow us to recommend EGOHID system for comprehensive assessment of oral health and its determinants among school-age children, for the systematic monitoring of the medical effectiveness of primary prevention program of dental caries and for assessing the quality of dental care for children’s population.Документ Производственная практика по профилактике стоматологических заболеваний(Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Новікова, Світлана Чеславна; Амосова, Людмила Іванівна; Карпенко, Ольга Олександрівна; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Новикова, Светлана Чеславна; Амосова, Людмила Ивановна; Карпенко, Ольга Александровна; Аноприева, Наталья Михайловна; Kaskova, L. F.; Novikova, S. Ch.; Amosova, L. I.; Karpenko, O. O.; Anoprieva, N. M.Навчальний посібник, що містить відомості щодо організації роботи та здійснення заходів щодо проведення виробничої практики з профілактики стоматологічних захворювань для факультету підготовки іноземних студентів 3 курсу стоматологічного факультету. Навчальний посібник складено відповідно до чинного типового плану та наскрізної програми з виробничої практики для студентів факультету підготовки іноземних студентів. Розраховано на студентів факультетів підготовки іноземних студентів, інтернів, клінічних ординаторів, лікарів-стоматологів, викладачів стоматологічних факультетів медичних вузівДокумент Распространенность и особенности течения хронического катарального гингивита у детей 7-10 лет(Хабаровск: Изд-во «Антар», 2015) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Новіков, Євген Михайлович; Новиков, Евгений Михайлович; Novikov, E. M.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.Документ Симуляційне навчання у підготовці майбутніх дитячих лікарів-стоматологів(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія» (м. Полтава), 2017) Каськова, Людмила Федорівна; Новікова, Світлана Чеславна; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Амосова, Людмила Іванівна; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Новикова, Светлана Чеславна; Аноприева, Наталья Михайловна; Амосова, Людмила Ивановна; Янко, Наталия Валентиновна; Kaskova, L. F.; Novikova, S. C.; Anoprieva, N. M.; Amosova, L. I.; Yanko, N. V.Стаття присвячена симуляційному навчанню студентів під час викладання пропедевтики дитячої терапевтичної стоматології та профілактики стоматологічних захворювань в поєднанні з виробничою практикою, його роль в формуванні професійних компетенцій у студентів; Статья посвящена симуляционному обучению студентов во время преподавания пропедевтики детской терапевтической стоматологии и профилактики стоматологических заболеваний совместно с производственной практикой, его роль в формировании профессиональных компетенций у студентов. The main task of the university in modern conditions is to prepare fully developed, erudite, cultural, emotionally restrained, professionally competent future dentist. So naturally, that one of the main factors in teaching students is a significant strengthening of the practical aspects of training future doctors while maintaining the appropriate level of theoretical knowledge. In present conditions, there are many innovative educational technologies. However improving the efficiency of teaching students especially in medical schools remains a serious problem. Modern ideology of preparing future professional dentist aimed to create additional conditions, methods and methods which directly affect the process of development of practical skills. At the department of pediatric therapeutic dentistry with prevention of dental diseases carefully and balanced attitude to the issue and promotes the assimilation of theoretical material and the acquisition and improvement of manual skills at each stage of learning. In order to depth clinical training of students, especially primary courses, at the department is organized class of simulation training, for clinical prepare of future specialists is a difficult process and modern approaches in acquiring practical skills are important and necessary in the educational process. In phantom class at the department are installed simulators — dental phantom heads on a tripods that are fully mimic the patient (head with anatomic rubber mask and jaw models with the ability to replace teeth and different body position The benefits of simulation training: • Clinical experience in a virtual environment without risk for the patient. • Objective evaluation of the skill level. • No limited number of repeat in a practical skills trainings. • Improving practical skills in difficult dental situations. • Some of the teachers functions takes over a virtual simulator. • No stress while performing the first independent manipulation in the dental chair. Thus, the study of the subject «Propedeutics of Pediatric Therapeutic Dentistry» for mastering of all practical skills and basic manipulations needed for further study in clinical departments, it is desirable to have classes of stimulating student learning. Simulation training is effective psychological and pedagogical tool that significantly enhances cognitive activity and independent individual work of students.Документ Современные подходы в лечении гингивитов у детей(Хабаровск: Изд-во «Антар»., 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Анопрієва, Наталія Михайлівна; Аноприева, Наталья Михайловна; Anoprieva, N. M.; Новіков, Євген Михайлович; Новиков, Евгений Михайлович; Novikov, E. M.; Янко, Наталія Валентинівна; Янко, Наталия Валентиновна; Yanko, N. V.; Моргун, Наталія Анатоліївна; Моргун, Наталья Анатольевна; Morgun, N. A.