Кафедра біології
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра біології за Автор "Boruta, N. V."
Зараз показуємо 1 - 15 з 15
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Changes in the CD68+ expression of the interstitial endocrine cells during central blockage of the hypothalamus with triptorellin and the addition of quercetin in rats' testes(Полтавський державний медичний університет, 2024) Stetsuk, Ye. V.; Shepitko, V. I.; Boruta, N. V.; Rud, M. V.; Sokolenko, V. M.; Стецук, Євген Валерійович; Шепітько, Володимир Іванович; Борута, Наталія Володимирівна; Рудь, Марія Володимирівна; Соколенко, Валентина МиколаївнаThe purpose of the study was to establish quantitative changes in the expression of CD68+ cells in the interstitial space and vessels of the testes under conditions of central blockade of luteinizing hormone synthesis by triptorelin with the addition of quercetin to the diet. The study was conducted on 35 sexually mature white male rats. The experimental group's animals were injected with a solution of triptorelin acetate at a rate of 0.3 mg of the active substance per kg of animal weight to simulate the central deprivation of the luteinizing hormone synthesis with the addition of quercetin. The central effect of blocking the synthesis of luteinizing hormone by triptorelin in the hypothalamus leads to an increasing increase in the distribution of the CD68 receptor in the interstitial space and in the vessels of the testis from the 30th to the 180th day of the experiment with a gradual decrease to the control indicators on the 365th day of observation. Adding the riboflavonoid quercetin to the diet significantly reduces oxidation processes and reduces triptorelin's negative impact on testicular tissue.Документ Correlation analysis between metric parameters of parenchymatous components of rat submandibular glands under the effect of ethanol(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Shevchenko, K. V.; Yeroshenko, G. А.; Solod, A. V.; Lysachenko, O. D.; Yakushko, O. S.; Boruta, N. V.; Lichman, D. V.; Kramarenko, D. R.; Шевченко, Костянтин Васильович; Шевченко, Константин Васильевич; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Солод, Анатолій Вікторович; Солод, Анатолий Викторович; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Якушко, Олена Святославівна; Якушко, Елена Святославовна; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Лічман, Діана Володимирівна; Личман, Диана Владимировна; Крамаренко, Денис Русланович; Крамаренко, Денис РуслановичThe effect of ethanol on the salivary glands is manifested by changes in morphometric parameters of both the final departments and excretory ducts. But taking into account that the obtained large number of morphometric indicators is rather complicated, then there is a need for a correlation analysis, where the presence of dependencies between morphometric indicators was determined using the Bravais – Pearson coefficient. It was established that diagnostic criteria for assessing the functional state of rat submandibular glands after ethanol is manifested by the dependence of the outer diameter, lumen diameter and epithelial cell height on day 12 in all parenchymal components, which corresponds to the formation of chronic alcohol dependence in rats.Документ Interdisciplinary approach to teaching histophysiology of visual organ(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Yakushko, O. S.; Якушко, Олена Святославівна; Якушко, Елена Святославовна; Yeroshenko, G. A.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Boruta, N. V.; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Vilkhova, O. V.; Вільхова, Олена Вікторівна; Вильховая, Елена Викторовна; Skotarenko, T. A.; Скотаренко, Тетяна Анатоліївна; Скотаренко, Татьяна АнатольевнаThe primary objective for educators is the formation of clinical thinking in students, starting from the first years of study, stimulating them to learning and providing with sufficiently high level of training on major subjects, required for future practical activity. Histology, cytology and embryology as a subject, takes a leading place in the training of future medical professionals, aiming at the formation of the fundamental grounds for mastering of other theoretical and clinical disciplines. Knowledge of morphological features of structural components of multiple organs and systems in norm is necessary for further study of pathology of these systems and awareness in mechanisms of disease development, formation of the symptoms and ways of their elimination. Interpretation of the studied material from the position of practical medicine develops students’ clinical thinking. Practical lessons on histology on the topic “The Visual Organ” are aimed at the students’ acquisition of the basic knowledge in the peculiarities of the structure of the eyeball as the peripheral part of the visual analyzer. Students form visual presentation of the histological structure of the layers of the eye, as well as its photoreceptive and optical systems that can benefit for further successful mastering of the “Ophthalmology” clinical discipline. Thus, during the discussion of the structural features of the eyeball components and its accessory apparatus the students form the integral picture of the existence of inseparable relation of its structure with performed functions. Finding out this interconnection together with the understanding of disturbances in the structure and function in pathological processes ensures the formation of clinical thinking. The analysis of the long experience of teaching histology, cytology and embryology has established that the use of clinically oriented approach to presenting of the new material and consideration of interdisciplinary links leads to improvement of quality of students’ training, increases their motivation and is a guarantee for the formation of clinical thinking in future medical professionals starting already from the first years of study; Першочерговим завданням перед педагогами вищої школи стоїть формування клінічного мислення у студентів, починаючи з перших курсів навчання. Гістологія, цитологія та ембріологія, як навчальний предмет, посідає провідне місце у підготовці майбутніх медиків, вивчення якого формує фундаментальну базу для опанування інших теоретичних та клінічних дисциплін. Основною метою вивчення теми «Орган зору» на практичних заняттях з гістології є закладання базового фундаменту знань особливостей будови очного яблука як периферійної частини зорового аналізатора. Студенти вивчають гістологічну будову оболонок, світлопровідної та світлосприймаючої систем ока, допоміжного апарату, що сприяє формування цілісної картини існування нерозривного зв’язку будови з виконуваними функціями. З’ясування цього зв’язку разом з розумінням порушення структури і функції при патологічних процесах є запорука формування клінічного мислення; Первоочередной задачей перед педагогами высшей школы стоит формирование клинического мышления у студентов, начиная с первых курсов обучения. Гистология, цитология и эмбриология, как учебный предмет, занимает ведущее место в подготовке будущих медиков, изучение которого формирует фундаментальную базу для освоения других теоретических и клинических дисциплин. Основной целью изучения темы «Орган зрения» на практических занятиях по гистологии является закладка базового фундамента знаний особенностей строения глазного яблока как периферической части зрительного анализатора. Студенты изучают гистологическое строение оболочек, светопроводящей и световоспринимающей систем глаза, вспомогательного аппарата, способствует формированию целостной картины существования неразрывной связи строения с выполняемыми функциями. Выяснение этой связи вместе с пониманием нарушение структуры и функции при патологических процессах является залогом формирования клинического мышления.Документ Важливість ролі куратора у вихованні студента вищого навчального закладу(European Assoc iation of pedagogues and psychologists and medics “Science”, 2020) Борута, Наталія Володимирівна; Шепітько, Володимир Іванович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Boruta, N. V.; Shepitko, V. I.; Yeroshenko, G. A.; Lisachenko, O. D.; Pelipenko, L. B.; Shevchenko, K. V.Таким чином, виховання у вищій школі є цілеспрямованим процесом, який відбувається з врахуванням особливостей кожного конкретного навчального закладу, зокрема професіоналізму професорсько-викладацького складу, який значною мірою є носієм духовно-моральних, етичних, ділових якостей, рівня його взаємодії зі студентами-вихованцями і впливу на їх свідомість, з метою формування у них виваженої життєвої позиції, вміння сприймати, використовувати, поширювати і здобувати необхідний досвід, здатності бути носіями провідних ідей, організаторами суспільно-політичного життя в країні.Документ Вуглеводна специфічність клітинних елементів еритробластного острівця червоного кісткового мозку у щурів при моделюванні експериментального запалення(2018) Білаш, Сергій Михайлович; Борута, Наталія Володимирівна; Старченко, Іван Іванович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Билаш, Сергей Михайлович; Борута, Наталия Владимировна; Старченко, Иван Иванович; Ерошенко, Галина Анатольевна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Bilash, S. M.; Boruta, N. V.; Starchenko, I. I.; Eroshenko, G. A.; Lysachenko, O. D.Основою методу дослідження вуглеводної специфічності є застосування лектинів, що дозволяє деталізувати морфофункціональні зміни в структурних елементах у щурів в умовах експериментального запалення, за рахунок зв’язування лектинів з глюкоконьюгатами які знаходяться на поверхні клітин. Доведено, що вуглеводні залишки, на клітинних елементах еритробластного острівця, періодично змінюють інтенсивність накопичення рецепторів до того чи іншого лектину, визначають різні функції одного і того ж лектину або системи лектинів.; В основе метода исследования углеводной специфичности применяют лектины, которые позволяют детализировать морфофункциональные изменения в структурных элементах у крыс в условиях экспериментального воспаления, за счет связывания лектинов с глюкоконьюгатами которые в свою очередь находятся на поверхности клеток. Доказано, что углеводные остатки, на клеточных элементах эритробластного островка, периодически меняют интенсивность накопления рецепторов к тому или иному лектину, определяют различные функции одного и того же лектина или системы лектинов.; The purpose of the work was to determine the receptors – glycopolymers of plant origin in the cellular elements of the erythroblast islet of a red bone marrow in rats when modeling an aseptic inflammation.Документ Досвід використання інформаційних технологій на кафедрі гістології, цитології та ембріології(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2018) Шепітько, Володимир Іванович; Шепитько, Владимир Иванович; Shepit'ko, V. I.; Якушко, Олена Святославівна; Якушко, Елена Святославовна; Yakushko, O. S.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lysachenko, O. D.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Yeroshenko, G. A.; Єрьоміна, Ніна Федорівна; Еремина, Нина Федоровна; Yeryomina, N. F.; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.Висвітлено сучасний підхід до викладання гістології, цитології та ембріології за допомогою застосування новітніх технологій як основи підвищення якості освіти і розвитку творчого потенціалу студентів; Освещен современный подход к преподаванию гистологии, цитологии и эмбриологии посредством применения новейших технологий как основы повышения качества образования и развития творческого потенциала студентов; The modern approach to teaching Histology, Cytology and Embryology requires the mastery of latest technologies. It is the basis of improving the quality of education and developing the creative potential in students.Документ Досвід впровадження дистанційної форми навчання на кафедрі гістології, цитології та ембріології(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шепітько, Володимир Іванович; Якушко, Олена Святославівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Скотаренко, Тетяна Анатоліївна; Вільхова, Олена Вікторівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Стецук, Євген Валерійович; Борута, Наталія Володимирівна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Yeroshenko, G. А.; Шепитько, Владимир Иванович; Shepitko, V. I.; Якушко, Елена Святославовна; Yakushko, O. S.; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lisachenko, O. D.; Скотаренко, Татьяна Анатольевна; Skotarenko, T. A.; Вильховая, Елена Викторовна; Vilkhova, O. V.; Шевченко, Константин Васильевич; Shevchenko, K. V.; Стецук, Евгений Валерьевич; Stetsuk, Ye. V.; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.В основі дистанційної освіти закладені принципи традиційних форм навчання та додані нові особливості, які полягають у використанні інтернет-технологій для доступу до навчальних матеріалів, інтерактивної взаємодії між викладачем та студентами. Метою нашої роботи було висвітлити досвід використання дистанційної форми навчання на кафедрі гістології, цитології та ембріології. Обмін і пересилання інформації за допомогою веб-сервісу Google Classroom відігравав роль допоміжного середовища організацій освітньої діяльності та передував вербальному контакту між викладачем і студентами. Під час відеоконференцій з використання платформи Zoom проводилось усне опитування студентів у вигляді дискусій з обговоренням сучасних поглядів на поставлену проблему, аналіз фотографій мікропрепаратів та електронограм.Документ Особливості адаптації вітчизняних та іноземних студентів до навчання в медичному вузі(Publishing Center of the European Association of pedagogues and psychologists “Science”, Geneva, 2018) Шепітько, Володимир Іванович; Шепитько, Владимир Иванович; Shepitko, V. I.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lisachenko, O. D.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Yeroshenko, G. A.; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.; Пелипенко, Лариса Борисівна; Пелипенко, Лариса Борисовна; Pelipenko, L. B.Одне із найважливіших завдань вищого навчального закладу, в тому числі і медичного, полягає в створення швидкої й успішної адаптації першокурсників до нової системи навчання та соціальних відносин. Проблема адаптації актуальна для всіх закладів освіти. Потреба в адаптації у кожної людини, а особливо у студента-першокурсника, появляється через зміну середовища в яке він потрапляє; One of the most important tasks of a higher educational institution, including medical, is to create a quick and successful adaptation of the freshmen to a new system of training and social relations. The problem of adaptation is relevant for all educational institutions. The need for adaptation for every person, and especially for the first-year student, appears due to the change in the environment in which he falls.Документ Особливості самостійної роботи студентів медичного факультету на кафедрі гістології, цитології та ембріології – досягнення і перспективи(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Шепітько, Володимир Іванович; Шепитько, Владимир Иванович; Shepit'ko, V. I.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lisachenko, O. D.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Yeroshenko, G. A.; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.Важливим елементом підготовки висококваліфікованого лікаря є навчальний процес, який характеризується взаємодією педагогічних та організаційних засобів. Невід’ємною складовою інтенсифікації та покращення якості навчання виступає самостійна робота студента; Важным элементом подготовки высококвалифицированного врача является учебный процесс, который характеризуется взаимодействием педагогических и организационных средств. Неотъемлемой составляющей интенсификации и улучшения качества обучения выступает самостоятельная работа студента; An important element of training highly qualified doctor is a learning process, which is characterized by the interaction of pedagogical and organizational tools. An integral part of the intensification and improvement of the quality of education in favor of independent work.Документ Особливості структурної організації нервового апарату залозистої зони твердого піднебіння щурів(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Yeroshenko, G. A.; Білаш, Сергій Михайлович; Билаш, Сергей Михайлович; Bilash, S. M.; Вільхова, Олена Вікторівна; Вильховая, Елена Викторовна; Vilkhova, O. V.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lysachenko, O. D.; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.; Ячмінь, Анастасія Ігорівна; Ячминь, Анастасия Игоревна; Yachmin, A. I.Питання особливостей іннервації залозистої зони твердого піднебіння, від стану якої залежить нормальна функціональна активність залоз піднебіння та характер процесів, які проходять в ротовій порожнині, вивчено не достатньо. Метою роботи було визначити особливості структурної організації нервового апарату залозистої зони твердого піднебіння щурів в нормі. Встановлено, що структурне забезпечення іннервації залозистої зони твердого піднебіння щурів має складну організацію, яка формується з боку периферичної частини залоз та з боку воріт, забезпечуючи регуляцію процесу формування первинної слини в кінцевих відділах і її обводнення в протоковій системі. В дистальному відділі залозистої зони твердого піднебіння виявлені скупчення нейроцитів, які муфтоподібно оточували основний нервовий стовбур;Вопрос особенностей иннервации железистой зоны твердого неба, от состояния которой зависит нормальная функциональная активность желез неба и характер процессов, которые проходят в ротовой полости, изучено недостаточно. Целью работы было определить особенности структурной организации нервного аппарата железистой зоны твердого неба крыс в норме. Установлено, что структурное обеспечение иннервации железистой зоны твердого неба крыс имеет сложную организацию, которая формируется со стороны периферической части желез и со стороны ворот, обеспечивая регуляцию процесса формирования первичной слюны в конечных отделах и ее оводнения в протоковой системе. В дистальном отделе железистой зоны твердого неба обнаружены скопления нейронов, которые муфтообразно окружали основной нервный ствол;The hard palate, which is the upper wall of the oral cavity itself, performs a number of important functions and is sensitive to the effects of various endo- and exogenous factors. As part of the lamina of the glandular zone, where the small salivary glands are located, the nerves pass from the pterygoid, which is the formation of the parasympathetic nervous system, and is connected to the 2nd branch of the trigeminal nerve. The question of the features of innervation of the glandular zone of the hard palate, on the condition of which depends the normal functional activity of the glands of the palate and the nature of the processes that take place in the oral cavity, has not been sufficiently studied. The purpose of this work was to determine the peculiarities of the structural organization of the nerve apparatus of the glandular zone of the solid rat palate. Fragments of the glandular zone of the hard palate were embedded in epon-812. Serial semi-thin sections were made using an ultramicrotome and stained with a polychrome dye. Using a Biorex-3 VM-500T microscope with a DCM 900 digital camera with adapted programs, micrographs and morphometric studies were performed. In the distal part of the glandular zone, the main nerve trunk, which innervates the mucous membrane of the hard palate, is determined in the superficial layer of the submucosa along the central line. Outside the nerve was surrounded by groups of neurocytes, which formed clusters of elongated shape, surrounded by connective tissue capsules formed by thin expressed basophilic collagen fibers and fibroblast bodies. In the proximal direction from the main nerve trunk branches of the first order), which went in lateral directions. The first-order nerves, in turn, branched out into the second-order nerves, which were distributed in the superficial layers of the submucosal base over the groups of the pancreas. In the future, nerve conductors of smaller diameter went deep into the submucosa along the connective tissue layers between the individual pancreas. The intercostal nerves went to the bottom of the glands and branched into the stroma of the glands between the terminal divisions. Part of the branches of nerve conductors of the second order went to the excretory ducts of the palatine glands and penetrated into the peritoneal connective tissue. Thus, the structural maintenance of the innervation of the glandular zone of the rat hard palate has a complex organization, which is formed from the peripheral part of the glands and from the gate, providing regulation of the process of formation of primary saliva in the end-pieces and its watering in the ductal system. In the distal part of the glandular zone of the hard palate, clusters of neurocytes were found, which clutched the main nerve trunk.Документ Пропаганда та профілактика здорового способу життя молоді України(European Association of pedagogues, psychologists and medics, 2020) Борута, Наталія Володимирівна; Шепітько, Володимир Іванович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Скотаренко, Тетяна Анатоліївна; Boruta, N. V.; Shepitko, V. I.; Yeroshenko, G. A.; Losachenko, O. D.; Skotarenko, T. A.Виховання у вищій школі є цілеспрямованим процесом, який відбувається з врахуванням особливостей кожного конкретного навчального закладу, зокрема професіоналізму професорсько-викладацького складу, який значною мірою є носієм духовно-моральних, етичних, ділових якостей, рівня його взаємодії зі студентами-вихованцями і впливу на їх свідомість, з метою формування у них виваженої життєвої позиції, вміння сприймати, використовувати, поширювати і здобувати необхідний досвід, здатності бути носіями провідних ідей, організаторами суспільно-політичного життя в країні.Документ Пропаганда та профілактика здорового способу життя молоді України(CPN Publishing Group, Osaka, Japan., 2019) Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.; Шепітько, Володимир Іванович; Шепитько, Владимир Иванович; Shepitko, V. I.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lisachenko, O. D.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Yeroshenko, G. A.; Скотаренко, Тетяна Анатоліївна; Скотаренко, Татьяна Анатольевна; Skotarenko, T.А.; Шевченко, Костянтин Васильович; Шевченко, Константин Васильевич; Shevchenko, K. V.Здоров'я як життєва цінність домінує в усіх вікових групах населення, зі збільшенням віку його важливість лише зростає. Здоровий спосіб життя відіграє вирішальну роль у пропаганді та проведенні в життя основних правил профілактичної медицини. Оптимізація способу життя молоді заклечається в підвищенні мотивації до збільшення медичної активності, оптимізації розпорядку дня, підвищення фізичної активності (включаючи організацію активного відпочинку), відмова від шкідливих звичок.Документ Спосіб лектинохімічного дослідження(Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, ДП “Український інститут інтелектуальної власності”, 2017) Білаш, Сергій Михайлович; Борута, Наталія Володимирівна; Шепітько, Володимир Іванович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Білаш, Валентина Павлівна; Билаш, Сергей Михайлович; Борута, Наталия Владимировна; Шепитько, Владимир Иванович; Ерошенко, Галина Анатольевна; Билаш, Валентина Павловна; Bilash, S. M.; Boruta, N. V.; Shepit’ko, V. I.; Yeroshenko, G. А.; Bilash, V. P.Реферат. Спосіб лектинохімічного дослідження, при якому поміщають досліджуваний препарат у 10 % розчин формаліну з подальшою декальцинацією та заключенням у парафін за загальноприйнятою методикою. Далі парафінові зрізи дофарбовують гематоксиліном Майєра на малій експозиції. Формула корисної моделі. Спосіб лектинохімічного дослідження, при якому поміщають досліджуваний препарат у 10 % розчин формаліну з подальшою декальцинацією та заключенням у парафін за загальноприйнятою методикою, який відрізняється тим, що далі парафінові зрізи 30 дофарбовують гематоксиліном Майєра на малій експозиції.Документ Спосіб лектинохімічного дослідження(Український центр наукової медичної інформації та патентно-ліцензійної роботи (Укрмедпатентінформ), 2020) Борута, Наталія Володимирівна; Білаш, Сергій Михайлович; Шепітько, Володимир Іванович; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Стецук, Євген Валерійович; Білаш, Валентина Павлівна; Борута, Наталия Владимировна; Билаш, Сергей Михайлович; Шепитько, Владимир Иванович; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Стецук, Евгений Валерьевич; Boruta, N. V.; Bilash, S. M.; Shepit’ko, V. I.; Lysachenko, O. D.; Yeroshenko, G. А.; Stetsuk, E. V.; Bilash, V. P.Реферат. Спосіб лектинохімічного дослідження, при якому поміщають досліджуваний препарат у 10 % розчин формаліну з подальшою декальцинацією та заключенням у парафін за загальноприйнятою методикою. Далі парафінові зрізи дофарбовують гематоксиліном Майєра на малій експозиції. Формула корисної моделі. Спосіб лектинохімічного дослідження, при якому поміщають досліджуваний препарат у 10 % розчин формаліну з подальшою декальцинацією та заключенням у парафін за загальноприйнятою методикою, який відрізняється тим, що далі парафінові зрізи 30 дофарбовують гематоксиліном Майєра на малій експозиції.Документ Структурна перебудова ємнісної ланки гемомікроциркуляторного русла після дії 1 % ефіру метакрилової кислоти(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Крамаренко, Денис Русланович; Крамаренко, Денис Русланович; Kramarenko, D. R.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Yeroshenko, G. A.; Небесна, Зоя Михайлівна; Небесная, Зоя Михайловна; Nebesna, Z. M.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lysachenko, O. D.; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.; Ваценко, Анжела Володимирівна; Ваценко, Анжела Владимировна; Vatsenko, A. V.В експериментальних умовах після дії 1 % розчину метилового ефіру метакрилової кислоти на слизову оболонку ротової порожнини щурів за допомогою морфометричного методу встановлено, що складні eфіри метакрилової кислоти впливають на судини ємнісної ланки гемомікроциркуляторного русла щурів, що виражається стійкою дилятацією венул та обгрунтовується достовірним збільшенням діаметрів зовнішнього на 27,76 % та внутрішнього на 42,71 % протягом експерименту із зменшенням товщини судинної стінки на 25,86 % та підтверджується зменшенням індексу Вогенворта на 51,10 %. Вказані зміни обумовлені реакцією на звуження резистивної ланки судин гемомікроциркуляторного русла та, як наслідок, підвищенням гіпергідратації аморфної речовини оточуючого інтерстицію; В экспериментальных условиях после действия 1 % раствора метилового эфира метакриловой кислоты на слизистую оболочку полости рта крыс с помощью морфометрического метода установлено, что сложные ефиры метакриловой кислоты влияют на сосуды емкостного звена гемомикроциркуляторного русла крыс, что выражается стойкой дилатацией венул и обосновывается достоверным увеличением диаметров наружного на 27,76 % и внутреннего на 42,71 % в течении эксперимента, с уменьшением толщины сосудистой стенки на 25,86 %, и подтверждается уменьшением индекса Вогенворта на 51,10 %. Указанные изменения обусловлены реакцией на сужение резистивного звена гемомикроциркуляторного русла и, как следствие, повышением гипергидратации аморфного вещества окружающего интерстиция; Under experimental conditions, after the action of 1 % solution of methacrylic acid methyl ester on the oral mucosa using the morphometric method, it was established that methacrylic acid esters affect the vessels of the hemomicrocirculatory bed of rats, which is confirmed by a persistent dilatation of venules and is substantiated by a significant increase in outer diameters of the rats 27.76 % and internal by 42.71 % during the experiment, with a decrease in the thickness of the vascular wall by 25.86 %, and is confirmed by a decrease in the Vogenvo index that on 51,10 %. These changes are due to the reaction to the narrowing of the resistive element of the hemomicrocirculatory bed and, as a result, an increase in the overhydration of the amorphous substance of the surrounding interstitium.