Перегляд за Автор "Barkovska, A. D."
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Dentophobia as an obstacle to the timeliness of dental care(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Barkovska, A. D.; Kostenko, V. H.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория ГеннадиевнаDentophobia is still remaining as one of pressing issues in dental practice nowadays and has overt and covert manifestations, which affect on-time beginning of treatment. The findings for analysis were obtained by anonymous questionnaire of 170 respondents aged 18 – 79 from 7 countries (Ukraine, Russian Federation, France, Turkey, the USA, UAE, Bangladesh). The questionnaire form includes 11 questions (3 questions were taken from Modified Dental Anxiety Scale, the others were set forth by the authors). The results have demonstrated 29.4% of the respondents experience dental fear, 66% of the study subjects feel anxious while waiting for a dentist, 77% of the respondents are apprehensive about tooth drilling, and 69% of the respondent report their fear about injections. Nevertheless, in cases of urgent dental intervention, 98% of the respondents would agree to get necessary treatment. The study has shown the main cause of dental fear is own traumatic experience once got when receiving dental treatment. Considering covert dentophobia manifestations it would be advisable to conduct questionnaire before starting dental treatment to find out the most dentophobic patients and to offer them psychological support.Документ Evaluation of effectiveness of Marco Rosa appliance in orthodontic treatment of children with dental crowding(Полтавський державний медичний університет, 2024) Dmytrenko, M. І.; Smaglyuk, L. V.; Barkovska, A. D.; Дмитренко, Марина Іванівна; Смаглюк, Любов Вікентіївна; Барковська, Анастасія ДмитрівнаPatients with dental crowding have varying degrees of aesthetic, morphological and functional disorders that on the whole worsen their general somatic health. Despite the fact that the etiology of crowding is multifactorial, most researchers believe that the cause of its occurrence and development is primarily a lack of space in the dentition. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of Marco Rosa appliance in orthodontic treatment of children with crowding based on the results of a questionnaire. The obtained data show that the advantages of Marco Rosa appliance are the absence of changes in angulation of upper first permanent molars, a rapid and stable effect of skeletal expansion and 90.5 % satisfaction with treatment. Taking into account the results of the study will allow for the improvement of the effectiveness of orthodontic treatment for children with dental crowding. Пацієнтам зі скупченістю зубів властивий різний ступінь естетичних, морфологічних і функціональних порушень, які загалом погіршують стан їх загальносоматичного здоров’я. Незважаючи на те, що етіологія скупченості зубів мультифакторна, більшість дослідників вважають, що причиною її виникнення і розвитку, передусім, є недостатня кількість місця в зубному ряду. Метою даного дослідження була оцінка ефективності використання апарату Марко Роса в ортодонтичного лікуванні дітей із скупченістю зубівна підставі результатів анкетування. Отримані дані свідчать, що перевагами апарату Марко Роса є відсутність зміни ангуляції верхніх перших постійних молярів, швидкий і стабільний ефект скелетного розширення та 90,5 % задоволеності лікуванням. Врахування результатів проведеного дослідження дозволить підвищити ефективність ортодонтичного лікування дітей зі скупченістю зубів.Документ Visual resources in dentistry commercial advertisement targeting dentists as consumers(Полтавський державний медичний університет, 2024) Kostenko, V. H.; Barkovska, A. D.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Барковська, А. Д.Visual elements have become indispensable in dental advertisements, with images, typography, and logos playing vital roles as rhetorical devices. These visuals expedite decision making by offering a quick, comprehensive overview of products and services, fostering trust and professionalism among dental practitioners. Verbal information and numerical data are complemented by visual resources in approximately 96% of the advertisements, where typographical features are strategically used to draw attention to critical information. Logos, serving as self-mention metadiscourse devices for manufacturers, contribute to brand recognition and identity. Visual elements are integral to dental commercial advertisements targeting dental professionals, offering both aesthetic appeal and semantic depth.