Перегляд за Автор "Bondar, N. V."
Зараз показуємо 1 - 17 з 17
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ National unique feature of the country house concept(Полтавський національний технічний університет, Університет Гринвіча, 2018) Cherednyk, L. A.; Shevchenko, E. V.; Bondar, N. V.; Чередник, Л. А.; Шевченко, О. В.; Бондар, Наталія ВасилівнаУ статті висвітлено особливості вербалізації та семантичного наповнення концепту ХАТА в українській літературі, зокрема у творчості письменників Григорія та Григора Тютюнників. Систематизовано лінгвістичні погляди на природу лінгвоментальних конструктів, наведено дефініції основних лінгвокогнітивних категорій, з-поміж яких на передній план виведено поняття базовий концепт ментальності як зафіксовану словником, значущу для культури мовну одиницю з етноспецифічним семантичним відтінком, що акумулює в собі відносно стійкі уявлення, зумовлені соціально-історичним досвідом та ціннісними орієнтирами народу. З’ясовано кореляції лінгвокультурного й художнього концептів, актуалізовано лінгвокультурний аспект реалій, що увиразнюють життя, світогляд, культуру українського селянина; звернено увагу на конфігурації лексичних і фразеологічних одиниць, що виражають засадничі поняття української культури та світосприйняття митців слова. ; The article highlights peculiarities of verbalization and semantic content of the country house (KHATA) concept in the Ukrainian literature, in the works of Grigoriy and Grigir Tyutyunnyk in particular. It systematizes linguistic views on the nature of lin-guomental constructions, provides definitions of the main linguo-cognitive categories; basic mentality concept is brought to the fore, as a fixed in the dictionary notion, meaningful to a culture with ethnospecific semantic shade, which accumulates relatively stable ideas related to socio-historical experience and value orientations of the nation. The paper studies the correlations between linguistic and artistic concepts, actualizes linguistic and cultural aspects of realia that embody life, world-view, the Ukrainian countrymen’ culture. Attention is paid to the configuration of lexical and phraseological units expressing the Ukrainian culture fundamental con-cepts and world perception of the word painters.Документ Базовий концепт української ментальності як засіб патріотичного й морально-етичного виховання студентів медичного вишу(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Бондар, Наталія Василівна; Асламова, Марина Володимирівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Бондар, Наталия Васильевна; Асламова, Марина Владимировна; Жовнир, Марина Николаевна; Bondar, N. V.; Aslamova, М. V.; Zhownir, M. M.Статтю присвячено дослідженню методичних шляхів забезпечення культурологічної компетентності студентів під час вивчення української мови як іноземної. Розглянуто шляхи розширення форм та методів викладання лінгвістичних дисциплін в медичних вишах. Акцентовано на значущості ціннісної та мовної картин світу студентів, ключовим поняттям яких є базовий концепт ментальності. Крім цього, подано й інтерпретовано поняття художнього та базового концептів. Проаналізовано основні способи використання базових концептів української ментальності у вишівському навчальному процесі; Статья посвящена исследованию методических шагов формирования культурологической компетентности студентов, изучающих украинский язык как иностранный. Рассмотрены пути расширения форм и методов преподавания лингвистических дисциплин в высших медицинских учебных заведения. Указана значимость ценностной и языковой картин мира, ключевым понятием которых является концепт ментальности. Представлены и интерпретированы понятия художественного и базового концептов. Проанализированы основные способы использования концептов украинской ментальности в вузовском учебном процессе; The article is devoted to the research of methodical ways of providing students' cultural competence during studying Ukrainian as a foreign language. The ways of using main forms and methods of teaching linguistic disciplines in medical universities have been determined. This article also focuses attention on the significance of the value and language of the students. The authors study the role of basic mentality concepts in the process of training in the higher medical education system. In addition, the problem of formation and improvement ways of using basic concepts has been investigated.Документ Базові концепти української ментальності у творчості братів Тютюнників(2018) Бондар, Наталія Василівна; Bondar, N. V.; Бондарь, Наталия ВасильевнаДисертацію присвячено вивченню національної специфіки базових концептів української ментальності як своєрідного модусу інтенції письменників Григорія і Григора Тютюнників. Об’єктом дослідження є мова прозових художніх творів братів Тютюнників, предметом – конфігурації лексичних і фразеологічних одиниць, що виражають засадничі поняття української культури та світосприйняття митців слова. Уперше у вітчизняному мовознавстві здійснено багатовимірний опис лінгвоментального світу братів Тютюнників, представленого в системі взаємозумовлених концептів, які формують авторську концептосферу й мають релевантне лінгвопоетичне вираження в мовній картині світу художників слова. Систематизовано лінгвістичні погляди на природу лінгвоментальних конструктів, наведено дефініції основних лінгвокогнітивних категорій, з-поміж яких на передній план виведено поняття базовий концепт ментальності як зафіксовану словником, значущу для культури мовну одиницю з етноспецифічним семантичним відтінком, що акумулює в собі відносно стійкі уявлення, зумовлені соціально-історичним досвідом та ціннісними орієнтирами народу. Обґрунтовано теоретичні засади аналізу базових концептів української ментальності. Доведено, що інтегральний підхід до розгляду базових концептів у художній площині із залученням етнографії, етнології, історії, культурології, міфології, психології вможливлює не тільки їх об’єктивне виокремлення, а й комплексне вивчення зв’язків між складниками з погляду української культури, окреслює систему парадигм, які оприявлюють художню картину світу письменника. З’ясовано кореляції лінгвокультурного й художнього концептів у мовотворчості братів Тютюнників, системно проінтерпретовано базові концепти української ментальності в авторських мовних площинах. Утверджено думку про концепт як чітку структуру з визначеною ієрархією складників, лінгвокогнітивною моделлю якого є фрейм. Фрейм – сукупність субфреймів, що інтерпретовані як єдність фрейм-елементів – складних утворень, які демонструють синтез індивідуально-авторського розуміння, традиції загальнонаціонального вживання мовного знака та його загальнолюдського усвідомлення. Простежено, що зміст фрейм-елементів виявляється через різноманітні контекстуальні слововживання, на їхній основі вичленовуються художньо-семантичні фактуальні та оцінно-конотативні характеристики. Гностико-асоціативно-оцінні параметри того чи того фрейм-елемента передають когнітивні метафори, здатні породжувати національно-культурні уявлення. Доведено правомірність вирізнення статусу концепту СЕЛО з-поміж інших як першоконцепту в художньому набуткові письменників. Константність цього лінгвоментального конструкту потверджує не стільки частотність уживання, скільки роль в образній та ідіостильовій парадигмах, вагомість у структурі макротексту, оскільки дослідження вербалізації художнього концепту виявляє те, що він може бути представлений у художньому тексті без спеціального словесного позначення, реалізовуватися через контекстуальні характеристики, які розкривають його суть. Репрезентовано моделювання базових концептів ментальності. Систематизовано фактичний матеріал у вигляді фреймової моделі концепту СЕЛО, що включає інші базові концепти української ментальності, оприявлені у творчості братів Тютюнників субфреймами: СЕЛЯНИН (антропонімний субфрейм), ЇЖА СЕЛЯНИНА (глютонімійний субфрейм), ОДЯГ І ВЗУТТЯ СЕЛЯНИНА (естематонімійний субфрейм), СТЕП (локативний субфрейм), ВІЙНА (темпоральний субфрейм), ХАТА (артефактний субфрейм), РОСЛИННИЙ СВІТ СЕЛА (фітонімний субфрейм), ТВАРИННИЙ СВІТ СЕЛА (фаунонімний субфрейм), ЛОКУСИ СЕЛА (ШЛЯХ, РІЧКА, ПОЛЕ) (партитативний субфрейм), СЕЛО наче ХТОСЬ / ЩОСЬ (компаративний субфрейм). Систематизовано лексико-семантичні групи у вигляді субфреймів, досліджено їхню роль в образній системі й ідіостильовій парадигмі з урахуванням метафоричного вираження, контекстуального оточення, етнокультурної та власне авторської символіки. Показано, що субфрейм СЕЛЯНИН у текстах Тютюнників найяскравіше актуалізують номінатеми, які містять родові ідентифікатори концепта. З-поміж репрезентативних лексичних одиниць є культурно марковані номени – землероб, хлібороб, сівач, жнивар, косар. У загальному виявленні змісту концепт СЕЛЯНИН постає традиційним символом ХЛІБОРОБА-ТРУДІВНИКА, ГОСПОДАРЯ, ментальними характеристиками якого є ЛЮБОВ ДО ЗЕМЛІ, ПРАЦЬОВИТІСТЬ, ПІСЕННІСТЬ, ПРОСТОТА, СКРОМНІСТЬ, МУДРІСТЬ, СОВІСТЬ, ЗАБОБОННІСТЬ, ДИВАЦТВО. Тютюнники не ідеалізують СЕЛЯНИНА, правдиво змальовуючи також і його вади: КОНФОРМІЗМ, ПЛІТКАРСТВО, СВАРЛИВІСТЬ, НАСМІШКУВАТІСТЬ, СХИЛЬНІСТЬ ДО ПРИЗВІШКУВАННЯ, НЕПРИХИЛЬНІСТЬ ДО МІСТЯН та ін. Розглянуто субфрейм ЇЖА СЕЛЯНИНА як репрезентант базисних категорій, орієнтир філософії життя не лише полтавського СЕЛЯНИНА, а й українського етносу загалом. З-поміж лексичних одиниць, що представляють глютонійні фрейм-елементи, вирізнено номени культурно марковані (БОРЩ, ВАРЕНИКИ, ГОРІЛКА, КВАША, КОРОВАЙ, КУТЯ, ПАЛЯНИЦЯ, САЛО, ШИШКИ, ШУЛИКИ), крайові, полтавські (ГАЛУШКИ, КРИЖАЛКИ) та власне авторські дефініції структурантів глютонімійної сфери (СУП “І-ГО-ГО”, ДОМОЧАДІВКА). Охарактеризовано субфрейм ОДЯГ і ВЗУТТЯ СЕЛЯНИНА, представлений різноманітними номенами на позначення одягу та взуття (естематонімами), які виражають історико-культурну свідомість української нації. Етноспецифічними фрейм-елементами є ВІНОК, ЖУПАН, КІСНИКИ, КРАЙКА, КОЖУХ, КРИЖМО, НАМІТКА, ОЧІПОК, ПЛАХТА, ВИШИТА СОРОЧКА, СВИТА, ХУСТКА, власне полтавськими вербалізми естематонімійного коду – БУРКИ, ВИТЯЖКИ, ДРАНКИ, КУЦИНА, СПОВИВАЧКА та ін. Проаналізовано СТЕП (локативний субфрейм), ВІЙНА (темпоральний субфрейм), ХАТА (артефактний субфрейм), РОСЛИННИЙ СВІТ СЕЛА (фітонімний субфрейм), ТВАРИННИЙ СВІТ СЕЛА (фаунонімний субфрейм), ЛОКУСИ СЕЛА (ШЛЯХ, РІЧКА, ПОЛЕ) (партитативний субфрейм), СЕЛО наче ХТОСЬ / ЩОСЬ (компаративний субфрейм). Аргументовано, що локативним субфреймом фрейму СЕЛО є СТЕП як топонімний маркер ПОЛТАВЩИНИ. Будучи етнофілософською домінантою української ментальності, він актуалізує етносакральний зміст ЖИТТЄДАЙНОСТІ, МОГУТНОСТІ, ВОЛІ, БОРОТЬБИ, БЕЗМЕЖНОСТІ, а також ВІДЧУЖЕННЯ СЕЛЯНСТВА ВІД СВОЇХ КОРЕНІВ. Виокремлено такі репрезентанти темпорального субфрейму ВІЙНА: ВОЇН, ПІВХАТА, ЧОРНИЙ ДИМАР, ВИРВИ, ПОЖАРИЩА, ВОВК. Найчастотнішими корелятами метафоричних моделей у мікротекстах Григора визначено експліканти концептосфери ЛЮДИНА, у Григорія – природоморфні кореляти, найрепрезентативніший із яких – концепт ВОДА. Доведено, що артефактний субфрейм ХАТА – один із знакових субфреймів фрейму СЕЛО, оскільки цей топос здавна характеризується наявністю саме ХАТ, а не будинків. МАЛЬОВАНИЙ КОМИН, ВИШИТИЙ РУШНИК, ОБРАЗИ, ГАЙСТРИ, ЛЕЛЕЧЕ ГНІЗДО на даху є візитівкою саме української ХАТИ. Для СЕЛЯНИНА це не просто житло, простір ініціації, ритуалізації, це його ПЕРШОПОЧАТОК, РОДОВІД, БАТЬКІВЩИНА. Унаочнено, що традиційно-звичаєві устої СЕЛА експлікують культуральні виміри фітонімного субфрейму РОСЛИНИ СЕЛА. З-поміж лексичних одиниць, що структурують названий субфрейм, вирізняються етноспецифічні – БАРВІНОК, ДЕРЕВІЙ, ЖИТО, КАЛИНА, ЛЮБИСТОК, ХМІЛЬ, ЧОРНОБРИВЦІ. Найрепрезентативнішими фрейм-елементами є ВЕРБА, ДУБ, СОСНА. Умотивовано, шо фаунонімний субфрейм ТВАРИНИ СЕЛА не тільки структурує фрейм СЕЛО, а й експлікує культурно-національні стереотипи. Найяскравіше концепт СЕЛО актуалізують фауноніми ВІВЦІ, КОЗИ, КОРОВИ, КОНІ, СВИНІ, СОБАКИ, ГУСИ, КУРИ. Однак, як показав аналіз текстів, СЕЛО не мислиться без орнітонімів ЛАСТІВКА, ЛЕЛЕКА, що виражають когнітему ДРЕВНІСТЬ РОДОВОДУ. Актуалізовано своєрідний художній код партитативного субфрейму ЛОКУСИ СЕЛА, що розкриває історію СЕЛА, витоки морально-ціннісних вартостей українського лінгвосоціуму. Репрезентантами субфрейму є БЕЄВА ГОРА, РІЧКА ТАШАНЬ, ПОЛТАВСЬКИЙ ШЛЯХ, ПОЛЕ, ЛІС, САДОК, з-поміж символьних об’єктивацій яких на перший план виступає когнітема РІДНОГО ДОМУ. Вирізнено в компаративному субфреймі СЕЛО такі складники метафоричних моделей, як ТРОЯ, ГЛУШИНА, ДЖУНГЛІ, НУДЬГА, РУХ, ЯСНІСТЬ, ПТАШКА. Однак ключовими референтними зонами є ДОМІВКА, РІДНІ БЕРЕГИ, поглиблення семантики яких відбувається завдяки конкретизованим топонімним маркерам власне ПОЛТАВЩИНИ: ШИЛІВКА, ЛЕЙБІВКА, ДАНИЛЕВЩИНА, КНЯЖА СЛОБОДА, ЗІНЬКІВ, СТУПКИ, ОПІШНЯ. На основі аналізу субфреймів доведено, що мовосвіт братів Тютюнників – багатогранний із взаємопроникливими метафорами, символами, що акумулюють універсальні й унікальні для письменників значення. Увиразнено специфіку прозописьма братів-письменників, яка полягає в широкому використанні архаїчних, просторічних, діалектних одиниць і конструкцій, питомо українських фразеологізмів, етикетних формул, що етнічно обарвлюють концепт СЕЛО. Висвітлено полтавські конотації окремих мовних одиниць. З’ясовано, що Тютюнники – непересічні етнопсихологи, етнографи. Майстерно змалювавши кожну деталь полтавського СЕЛА без нарочитої показовості, гіперболізації, письменники актуалізували визначальні риси української ментальності. У висновках узагальнено результати дисертаційної праці. З’ясовано й описано особливості специфіки базових концептів української ментальності як своєрідного модусу інтенції братів Тютюнників; проаналізовано конфігурації лексичних і фразеологічних одиниць, що виражають засадничі поняття української культури та світосприйняття митців слова; The thesis is devoted to the study of national specificity of the basic concepts of Ukrainian mentality as a kind of writers Hryhorii and Hryhir Tiutiunnyk’s modus of intention. The object of the study is the language of Tiutiunnyk brothers’ prose works; the subject is configuration of lexical and phraseological units, which express the fundamental concepts of Ukrainian culture and the writers’ perception of the world. A multidimensional description of Tiutiunnyk brothers’ linguistic world, presented in the system of interdependent concepts, which form the authors’ conceptual sphere and have a relevant lingo-poetic expression in the writers’ language picture of the world, has been substantiated for the first time in Ukrainian linguistics. Linguistic views on the essence of lingo mental constructs have been systematized; definitions of the main lingo cognitive categories have been outlined, among them the concept basic concept of mentality has been introduced as the one recorded in the dictionary, meaningful for the culture of a language unit with an ethno specific semantic nuance that accumulates relatively stable ideas, due to socio-historical experience and value orientations of the people. The theoretical bases of analysis of basic concepts of Ukrainian mentality have been grounded. It has been proved that an integral approach to the consideration of basic concepts in the artistic dimension with the involvement of ethnography, ethnology, history, cultural studies, mythology, psychology enables not only their objective isolation, but also a complex study of the connections between the components from the point of view of Ukrainian culture, and outlines the system paradigms that make the writers’ artistic picture of the world. The correlations of lingo cultural and artistic concepts in Tiutiunnyk brothers’ works have been defined; the basic concepts of Ukrainian mentality of the authors’ linguistic dimension have been systematically interpreted. The idea of the concept as a clear structure with a definite hierarchy of components, the linguistic-cognitive model of which is a frame, has been approved. A frame is a collection of subframes, interpreted as a unity of frame-elements – complex formations that are the synthesis of the individual-author’s understanding, the traditions of nation-wide usage of a linguistic sign and its universal human consciousness. It has been deducted that the content of frame-elements is revealed through various contextual word usage; on the basis of frame-elements artistic-semantic factual and evaluative-connotative characteristics have been distinguished. Gnostic-associative-evaluative parameters of whatever frame-element transmit cognitive metaphors, capable of generating national-cultural conceptions. Validity of distinguishing the status of the concept VILLAGE among others as a first one in the writers’ artistic heritage has been proved. The constancy of this lingo mental construct has been confirmed not so as by the frequency of usage but by its role in figurative and idiostyle paradigms, its validity in the structure of macrotext, whereas the study of the artistic concept verbalization has revealed that it can be presented in the artistic text without a special verbal designation, and realized through the contextual characteristics revealing its essence. Lingo mental modeling of the basic concepts of mentality has been represented. The actual material has been systematized in the form of the frame model of concept VILLAGE, which includes other basic concepts of Ukrainian mentality presented in Tiutiunnyk brothers’ works by subframes: VILLAGER (anthroponymic subframe), VILLAGER’S FOOD (glutenymic subframe), VILLAGER’S CLOTHES (estimatonimic subframe), STEPPE (locative subframe), WAR (temporal subframe), HUT (artifact subframe), VILLAGE FLORA (phytomic subframe), VILLAGE FAUNA (faunanymic subframe), VILLAGE LOCUS (WAY, RIVER, FIELD) (partitative subframe), VILLAGE as SOMEONE/SOMETHING (comparative subframe). The lexical-semantic groups have been systematized in the form of subframes; their role in the figurative system and idiostyle paradigm has been investigated taking into consideration metaphorical expression, contextual environment, ethno cultural and author’s symbols. It has been shown that the subframe VILLAGER in Tiutiunnyks’ texts most vividly update the nominatives that contain genetive identifiers of the concept. Among the representative lexical units there are cultural nomens: a farmer, a husbandman, a seeder, a harvester, a mower. In the general discovery of the content, the concept VILLAGER appears as a traditional symbol of FARMER-WORKER, LANDLORD, whose mental characteristics are LOVE OF LAND, DILIGENCE, SINGING, SIMPLICITY, MODESTY, WISDOM, CONSCIENCE, SUPERSTITIONS, and ESSENTRICITY. The Tiutiunnyks do not idealize VILLAGER, and also accurately depict his drawbacks: CONFORMISM, GOSSIPING, CRUSTINESS, MOCKERY, NICKNAMING, UNFRIENDLINESS TO TOWNSFOLK, etc. The subframe VILLAGER’S FOOD has been considered as a representative of the basic categories, guideline of life philosophy not only for VILLAGER from Poltava, but also the Ukrainian ethnos in general. Among the lexical units which represent the glutenymic frame-elements, culturally marked nomens (BORSHCH, VARENYKY, HORILKA, KVASHA, KAROVAI, KUTIA, PALIANYTSIA, SALO, SHYSHKY, SHULYKY), regional, Poltava ones (HALUSHKY, KRYZHALKY) and the author’s own definition of structures of the glutenymic sphere (SOUP “IHO-HO”, DOMOCHADIVKA) have been distinguished. The subframe VILLAGER’S CLOTHES represented by various nomens of clothes and footwear (estimatonims), which express the historical and cultural consciousness of the Ukrainian nation has been characterized. The ethno specific frame-elements are VINOK, ZHUPAN, KISNYKY, KRAIKA, KOZHUKH, KRYZHMO, NAMITKA, OCHIPOK, PLAKHTA, VYSHYTA SOROCHKA, SVYTA, KHUSTKA, and, in fact, the Poltava verbalisms of the ethnic code – BURKY, VYTIAZHKY, DRANKY, KUTSYNA, SPOVYVACHKA, etc. It has been argued that the locative subframe of the frame VILLAGE is STEPPE as a toponymic marker of POLTAVA REGION. Being an ethno philosophical dominant of Ukrainian mentality, it actualizes the ethno sacral content of VITALITY, POWER, WILL, STRUGGLE, INFINITY, as well as ALIENATION OF THE PEASANTRY FROM THEIR ROOTS. The following representatives of the temporal subframe WAR have been singled out: WARRIOR, HALF-HUT, BLACK CHIMNEY, CRATER, FIRE, WOLF. The most frequent correlatives of metaphorical models in Hryhir’s micro text have been identified as explication concept sphere HUMAN, Hryhorii’s – natural morphs, the most representative of which is the concept WATER. It has been proved that the artifact subframe HUT is one of the iconic subframes of the frame VILLAGE, whereas this topos has long been characterized by the presence of HUTS rather than the houses. PAINTED CHIMNEY, EMBRIDERED RUSHNYK, ICONS, ASTERS, STORK’S NEST on the roof is a visiting card of the Ukrainian HUT. For VILLAGER it is not just a home, a space of initiation, and rituality, it is his FIRST START, LINEAGE/RODOVID, and MOTHERLAND. It has been clarified that traditions and customs of VILLAGE explicate cultural dimensions of the phytomic subframe VILLAGE FLORA. Among the lexical units, those structure the mentioned subframe, ethno specific ones have been distinguished – PERIWINKLE, ACHILLEA, RYE, GUELDER ROSE, LEVISTICUM, HUMULUSL, and MARIGOLD. The most representative frame elements are WILLOW, OAK, PINE. It has been proved that the faunanymic subframe VILLAGE FAUNA not only structures the frame VILLAGE, but also explains cultural-national stereotypes. The most brightly concept VILLAGE actualizes the following faunanyms: SHEEP, GOATS, COWS, HOURSES, PIGS, DOGS, GEESE, and HENS. However, as it has been shown by the analysis of the texts, VILLAGE is not conceived without the ornithonyms SWALLOW, STORK, which promote the cognition ANTIQUITY ANCESTRY. A peculiar artistic code of the partitative subframe VILLAGE LOCUS, which reveals the history of VILLAGE, is the source of moral and value of the Ukrainian linguistic society. The representatives of the subframe are BEIEVA MOUNTINE, THE TASHAN REVER, POLTAVA WAY, FIELD, FOREST, and ORCHARD, cogniteme of NATIVE HOME acts as the forefront among the symbolic objectivities. It has been distinguished that comparative subframe VILLAGE has such formations of metaphorical models as TROY, WILDERNESS, JUNGLE, BOREDOM, MOVEMENT, CLARITY, BIRD. However, the key reference zones are HOME, NATIVE SHORES, the deepening of their semantics is due to the certain toponymic markers in POLTAVA REGION: SHYLIVKA, LEIBIVKA, DANYLEVSHCHYNA, KNIAZHA SLOBODA, ZINKIV, STUPKY, OPISHNIA. On the basis of the analysis of the subframes, it has been proved that Tiutiunnyk brothers’ linguistic world is multifaceted with interpenetrating metaphors, symbols that accumulate both universal and unique values for writers. The specificity of the brothers’ prose works has been clarified; it is the widespread usage of archaic, spatial, dialectal units and constructions, in particular Ukrainian phraseological units, etiquette formulas that ethnically characterize the concept VILLAGE. Poltava connotations of separate linguistic units have been highlighted. It has been found out that the Tiutiunnyks are remarkable ethnopsychologists and ethnographers. Having masterfully depicted every detail of Poltava VILLAGE without deliberate display and hyperbolization, the writers actualized the defining features of Ukrainian mentality. The results of the thesis have been summarized in the conclusions. The peculiarities of the basic concepts of Ukrainian mentality as a kind of Hryhorii and Hryhir Tiutiunnyk’s modus of intention have been described; the configurations of lexical and phraseological units expressing the fundamental concepts of Ukrainian culture and the artists’ world perception have been analyzed.Документ Базові концепти української ментальності у творчості братів Тютюнників(ФОП Смірнов А. Л., 2018) Бондар, Наталія Василівна; Bondar, N. V.; Бондарь, Наталия ВасильевнаДисертацію присвячено аналізові національної специфіки базових концептів української ментальності як своєрідного модусу інтенції братів Тютюнників. У роботі комплексно схарактеризовано та реконструйовано базові концепти української ментальності у творчості Григорія та Григора Тютюнників. Зокрема, обґрунтовано теоретичні засади аналізу базових концептів української ментальності; з’ясовано кореляції лінгвокультурного й художнього концептів; доведено, що центром мовосвіту письменників є концепт СЕЛО як етноментальне утворення, основні складники якого репрезентовано у вигляді фреймової моделі, що включає ряд субфреймів (антропонімні – СЕЛЯНИН, ЇЖА СЕЛЯНИНА, ОДЯГ і ВЗУТТЯ СЕЛЯНИНА, локативний – СТЕП, темпоральний – ВІЙНА, артефактний – ХАТА, фітонімний – РОСЛИНИ СЕЛА, фаунонімний – ТВАРИНИ СЕЛА, партитативний – ЛОКУСИ СЕЛА, компаративний – СЕЛО наче ХТОСЬ / ЩОСЬ); визначено ідіолектне та лексико-семантичне наповнення зазначених структур; увиразнено місцеві (полтавські) конотації окремих мовних одиниць; схарактеризовано ієрархію цінностей українського селянина; The thesis is devoted to the study of national specificity of the basic concepts of Ukrainian mentality as a kind of writers Hryhorii and Hryhir Tiutiunnyk’s modus of intention. The object of the study is the language of Tiutiunnyk brothers’ prose; the subject is configuration of lexical and phraseological units, which express the fundamental concepts of Ukrainian culture and the writers’ perception of the world. A multidimensional description of Tiutiunnyk brothers’ linguistic world, presented in the system of interdependent concepts, which form the authors’ conceptual sphere and have a relevant lingo-poetic expression in the writers’ language worldview, has been substantiated for the first time in Ukrainian linguistics. In the first section “Methodological bases for studying basic concepts of Ukrainian mentality”, linguistic views on the essence of lingo mental constructs have been systematized; definitions of the main lingo cognitive categories have been outlined, among them the concept basic concept of mentality. The theoretical bases of analysis of basic concepts of Ukrainian mentality have been grounded. It has been proved that an integral approach to the consideration of basic concepts in the artistic dimension with the involvement of ethnography, ethnology, history, cultural studies, mythology, psychology enables not only their objective isolation, but also a complex study of the connections between the components from the point of view of Ukrainian culture, and outlines the system paradigms that make the writers’ worldview.The correlations of lingo cultural and artistic concepts in Tiutiunnyk brothers’ works have been defined; the basic concepts of Ukrainian mentality of the authors’ linguistic dimension have been systematically interpreted. The idea of the concept as a clear structure with a definite hierarchy of components, the linguistic-cognitive model of which is a frame, has been approved. Validity of distinguishing the status of the concept VILLAGE among others as a first one in the writers’ artistic heritage has been proved. In the second section, “The Framing Model of the Concept VILLAGE and its subframes in Hryhorii and Hryhir Tiutiunnyk’s linguistic world”, lingo mental modeling of the basic concepts of mentality has been represented. The actual material has been systematized in the form of the frame model of concept VILLAGE, which includes other basic concepts of Ukrainian mentality presented in Tiutiunnyk brothers’ works by subframes: VILLAGER (anthroponymic subframe), VILLAGER’S FOOD (glutenymic subframe), VILLAGER’S CLOTHES (estimatonimic subframe), STEPPE (locative subframe), WAR (temporal subframe), HUT (artifact subframe), VILLAGE FLORA (phytomic subframe), VILLAGE FAUNA (faunanymic subframe), VILLAGE LOCUS (WAY, RIVER, FIELD) (partitative subframe), VILLAGE as SOMEONE/SOMETHING (comparative subframe). The lexical-semantic groups have been systematized in the form of subframes; their role in the figurative system and idiostyle paradigm has been studied taking into consideration metaphorical expression, contextual environment, ethno cultural and author’s symbols. Poltava connotations of separate linguistic units have been highlighted. The results of the thesis have been summarized in the conclusions. The peculiarities of the basic concepts of Ukrainian mentality as a kind of Hryhorii and Hryhir Tiutiunnyk’s modus of intention have been described; the configurations of lexical and phraseological units expressing the fundamental concepts of Ukrainian culture and the artists’ world perception have been analyzed; Диссертация посвящена анализу национальной специфики базовых концептов украинской ментальности как своеобразного модуса интенции братьев Тютюнников. В работе комплексно реконструированы базовые концепты украинской ментальности в творчестве Григория и Григора Тютюнников. В частности, обоснованы теоретические принципы анализа базовых концептов украинской ментальности; выявлены корреляции лингвокультурного и художественного концептов; доказано, что центром художественной картины мира писателей является концепт СЕЛО как сложное этноментальное образование, основные составляющие которого представлены и описаны в виде фреймовой модели, включающей ряд субфреймов (антропонимические – КРЕСТЬЯНИН, ЕДА КРЕСТЬЯНИНА, ОДЕЖДА, ОБУВЬ КРЕСТЬЯНИНА, локативный – СТЕПЬ, темпоральный – ВОЙНА, артефактный – ХАТА, фитонимический – РАСТЕНИЯ СЕЛА, фаунонимический – ЖИВОТНЫЕ СЕЛА, партитативный – локусы СЕЛА, компаративный – СЕЛО как КТО-ТО / ЧТО-ТО); определено идиолектное и лексико-семантическое наполнение указанных структур; показаны полтавские коннотации отдельных языковых единиц; представлена иерархия ценностей украинского крестьянина.Документ Застосування cаse-study на заняттях мовного циклу у медичних навчальних закладах(Черкаська медична академія. - Видавець Ольга Вовчок - 2018, 2018) Бондар, Наталія Василівна; Бондар, Наталия Васильевна; Bondar, N. V.Магістральна ціль сучасної медичної освіти – пошук новітніх способів актуалізації особистісного потенціалу, формування всіх складових фахової компетенції лікаря, професія якого є лінгвоактивною. Комунікативний аспект – одна з важливих складових його майбутньої діяльності. Т.О. Лещенко зауважувала, що «в умовах діяльності в Україні, де державною мовою є українська, професіоналізм неможливий без високого рівня оволодіння нею» [1]. Саме тому, вважаємо, тільки шляхом інтегрованих зв'язків через співпрацю викладачів-гуманітаріїв із викладачами-предметниками варто організовувати професійно орієнтоване навчання. Саме такий підхід сприятиме розвиткові ініціативи, навичок підсвідомого мислення вищого рівня, необхідних для вирішення проблем. Значну роль у цьому процесі відіграє застосування сучасних технологій, що не тільки є способом підвищення якості викладання клінічних дисциплін у медичному коледжі, а й передбачає переорієнтацію на діяльнісний підхід. Одним із таких інтерактивних методів є Case-study (англ. case – випадок, ситуація), підґрунтям якого є навчання студентів шляхом розв'язання конкретних завдань (кейсів).Документ Концепти-глютоніми мовосвіту братів Тютюнників та селянська ідентифікація: етнолінгвістичний аспект(Univerzita Palackého v Olomouci, 2016) Бондар, Наталія Василівна; Bondar, N. V.The article deals with the peculiarities of verbalization and semantic content of subframe FOOD of a PEASANT in the artistic speech of the Tiutiunnyk brothers; it actualizes the linguocultural aspect of individually transformed by the artists frame elements in the modelling of author's patterns of the world, which underline clearly the realities of life of the Ukrainian PEASANT, his culture, history, world-views. The features of the Tiutiunnyks' interpretation of the glyttonic area concepts, shades of the artists' outlook, revealing the typical Ukrainian values, which national morality is rooted into are highlighted.Документ Лексико-стилістичні анормативи в науковому стоматологічному тексті(Редакція журналу "Молодий вчений", 2019) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Бондар, Наталія Василівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Лещенко, Татьяна Александровна; Бондар, Наталія Василівна; Жовнир, Марина Николаевна; Leshchenko, T. O.; Bondar, N. V.; Zhownir, M. M.Актуальність обраної теми зумовлена потребою сучасного суспільства поширювати фахові стоматологічні знання. Від того, як вчені володіють мовними, зокрема лексико-стилістичними нормами, залежать результат обміну інформацією і якість наукового тексту. Мета цієї праці – пошук і аналіз частотних лексичних помилок, зафіксованих у різножанрових фрагментах стоматологічних текстів; Актуальность выбранной темы обусловлена потребностью современного общества распространять профессиональные стоматологические знания. От уровня владения учеными языковыми, в частности лексико-стилистическими нормами, зависит результат обмена информацией и качество научного текста. Цель этой работы – поиск и анализ часто употребляемых лексических ошибок, зафиксированных в разножанровых фрагментах стоматологических текстов; The topycality of the chosen topic is determined by the importance of spread of scientific dental knowledge.The result of the exchange of information and the quality of the scientific text depend on the level of knowledge of scientists, their language skills, in particular lexical-stylistic norms. The purpose of this article is to search for and analyze the frequency of grammatical mistakes recorded in fragments of different genres of scientific stomatological texts.Документ Лігвальне вираження концепту "сонце" в художній мові Григора Тютюнника(Полтавський національний педагогічний ун-т імені В. Г. Короленка, 2011) Бондар, Наталія Василівна; Bondar, N. V. ; Бондарь, Наталья ВасильевнаThe article studies the features of verbal expression and semantic content of the concept of “sun” in Hr. Tiutiunnyk’s artistic language; Статья раскрывает особенности вербального выражения и семантическое наполнение концепта “солнце” в художественном языке Гр. Тютюнника.Документ Національна специфіка субфрейму "ЛОКУСИ СЕЛА" у творчості братів Тютюнників(Міжнародний гуманітарний університет, 2017) Бондар, Наталія Василівна; Bondar, N. V. ; Бондарь, Наталья ВасильевнаУ статті висвітлено особливості вербалізації та семантичного наповнення субфрейму ЛОКУСИ СЕЛА в художній мові братів Тютюнників; актуалізовано лінгвокультурний аспект локативних реалій, що увиразнюють життя, світогляд, культуру українського СЕЛЯНИНА; звернено увагу на власне авторські інтерпретаційні форманти субфрейму.Документ Образні модифікації концепту ВІЙНА в текстопросторах братів Тютюнників(Полтавський національний педагогічний ун-т імені В. Г. Короленка, 2016) Бондар, Наталія Василівна; Bondar, N. V.; Бондарь, Наталия ВасильевнаThe article focuses on analysis of the military metaphoric model on the basis of Tiutiunnyk’s works. The thesis pays attention to the common and distinctive features of its realization in the Tiutiunnyk’s texts. It is proved that the structural parts of the space PEOPLE is the main structural element of the metaphoric model. Social concepts GAME and WORK within the terms of a metaphoric model WAR are target-spheres. It can be explained by the fact of depicting postwar life of the Ukrainian society. The elder’s brother, Gregory, pays attention to the concept WATER and its representative unit WHIRLPOOL. Concept FIRE expresses Poltava’s mentality features. FLAMES of WAR is the MIDSUMMER BONFIRE. The research of the Gregory’s and Gregory’s metaphoric models shows the main difference between them. The Gregory’s conceptual field is richer. In conclusion, the comparative sub frame WAR represents strong national Tiutiunnyk’s identity; В статье проанализирована военная метафорическая модель в текстах братьев Тютюнников, выделены общие и отличительные черты ее репрезентации в литературно-художественных дискурсах писателей. Доказано, что наиболее частотными коррелятами метафорических моделей являются структуранты концептосферы ЧЕЛОВЕК, то есть превалирует метафора-персонификация. Социальные концепты ИГРА и РАБОТА в метафорических моделях фрейма ВОЙНА выступают сферами-мишенями. Это можно объяснить тем, что творчество Григора направлено больше на изображение послевоенного быта украинского общества, в котором еще долго слышится отголосок ВОЙНЫ. В текстовом пространстве Григория-старшего наблюдается тяготение к природоморфным коррелятам. Важным среди них является концепт ВОДА и его репрезентативная единица – ВОДОВОРОТ. Коррелят ОГОНЬ эксплицирует особенности собственно полтавской ментальности писателей, что заключается в видении пламя войны как купальского костра, который, по мнению писателей, «перепрыгивает» далеко не каждый человек. Артефактная сфера-источник Григория богаче, по сравнению с концептосферой Григора, на метафорические образы. Компаративный субфрейм ВОЙНА братьев Тютюнников свидетельствует о яркой национальной идентичности когнитивной сферы писателей.Документ Роман "Вир" Григорія Тютюнника: до проблеми літературно-краєзнавчих особливостей(Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2011) Бондар, Наталія Василівна; Бондарь, Наталия Васильевна; Bondar, N. V.У розвідці сконденсовано літературно-крайовий підхід до аналізу твору: сказано про тих реальних людей, які стали основою для творення образів-персонажів роману, звернено увагу на такі дефініції, як літературне краєзнавство, прототип; В статье сконденсировано литературно-краеведческий подход к анализу произведения: сказано о тех реальных людях, которые стали основой для создания образов-персонажей романа, обращено внимание на такие дефиниции, как литературное краеведчество, прототип; The research condenses literary regional analysis of novel. It contains stories about those real people, first of all, residents of Shylivka - native Tyutyunnik's village, who were the basis for creation the characters of novel. Also auther draws attention to definitions: literary regional studies, prototype.Документ Синтаксичні аномалії в науковому стоматологічному дискурсі(НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2019) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Бондар, Наталія Василівна; Leshchenko, T. O.; Zhovnir, M. M.; Bondar, N. V.; Лещенко, Татьяна Александровна; Жовнир, Марина Николаевна; Бондар, Наталия ВасильевнаУ статті акцентовано на науковому стоматологічному дискурсі. Простудійовано лінгвістичну літературу з питань мовних відхилень, зосібна синтаксичних. Детально обґрунтовано теоретичні засади вивчення різножанрових зразків стоматологічного наукового дискурсу – оригінальних тез, статей, доповідей, лекцій, посібників, довідників, підручників, монографій тощо. Досліджено наукові тексти зі стоматології з погляду нормативності їхньої синтаксичної організації. Здійснено спробу виробити систему рекомендацій для впорядкування семантико-синтаксичного оформлення фахових наукових текстів стоматологів; В статье акцентировано на научном стоматологическом дискурсе. Изучено лингвистическую литературу по вопросам языковых аномалий, в частности синтаксических. Детально рассмотрено теоретические основы изучения разножанровых образцов стоматологического научного дискурса – оригинальных тезисов, статей, докладов, лекций, пособий, справочников, учебников, монографій. Исследованы научные тексты по стоматологии с точки зрения нормативности их синтаксической организации. Предпринята попытка выработать систему рекомендаций для упорядочения семантико-синтаксического оформления профессиональных научных текстов стоматологов; The article focuses on the scientific dental discourse. The importance of following common standards and necessity of using basic language norms in the field of science has been proved. Various linguistic literature on language anomalies (in particular syntactic) have been studied. The theoretical base of studying omulti-genre samples of dental scientific discourse – original abstracts, articles, reports, lectures, manuals, reference books, textbooks, monographs – have been examined in detail. Scientific texts on dentistry have been examined from the point of view of the normativity of their syntactic organization. The work focuses on the general irregularity of the professional language of the dental industry. An attempt to develop a clear system of recommendations for systematization the semantic-syntactic organization of professional (dental) scientific texts . In addition, the article characterizes cases of incorrect and irrelevant use of language units in professional texts in the dental field and justifies the analysis of dental scientific language correspondence to the basic communicative features of the language. The tendency to the synthesis of syntactic constructions has been increased.Документ Типові помилки в синтаксисі наукового стоматологічного тексту(Видавничий дім "Гельветика", 2019) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Бондар, Наталія Василівна; Leshchenko, T. A.; Zhovnir, M. N.; Bondar, N. V.У праці проаналізовано типові помилки, зафіксовані в текстовій тканині стоматологічних різножанрових наукових розвідок – оригінальних тез, статей, посібників, підручників, монографій тощо. Обґрунтовано потребу виформовування мовної компетенції в науковців. Зауважено, що аналіз нормативного й ненормативного в сучасному писемному науковому мовленні не лише убезпечить авторів від необґрунтованого й недоцільного використання багатих лексичних, граматичних і стилістичних ресурсів сучасної української мови, а й посприяє формуванню бажання навчитися втілювати думки відповідно до узвичаєних мовних норм і вимог наукового стилю. Постульовано думку про те, що рівень опанування мовних навичок значно впливає на адекватність сприймання інформації загалом і популяризацію вченими своїх наукових ідей, тлумачень й наукових теорій. У результаті скрупульозного аналізу джерельного матеріалу виявлено, що різножанрові форми наукового тексту – доповіді, лекції, статті, монографії, посібники, довідники та ін. – не можна вважати взірцями нормативності, стилістичної довершеності й термінологічної визначеності. Крім цього, опрацьовано й детально проаналізовано лінгвістичну літературу з питань мовних відхилень, зосібна синтаксичних. У статті апельовано до наукового стоматологічного дискурсу. Досліджено наукові тексти зі стоматології з погляду нормативності їхньої синтаксичної організації. Акцентовано на типових помилках, які допускають стоматологи, намагаючись якнайточніше подати результати своїх дослідницьких пошуків. Досліджено й проінтерпретовано складні випадки побудови підрядних словосполучень, зокрема керування. Описано наслідки надуживання розщеплених присудків в науковому стоматологічному лексиконі. Авторами проаналізовано специфіку поєднання й використання дієприкметникових зворотів із підрядними частинами. Здійснено спробу виробити систему рекомендацій для впорядкування семантико-синтаксичного оформлення фахових наукових текстів стоматологів; The article deals with the typical mistakes of dental scientific researches – original theses, articles, manuals, textbooks, monographs, etc. The necessity to form and develop language competence in academics has been showed. It has been noted, that the problem of formation and improvement of researchers' individual scientific style is extremely acute, as dentists usually forget to translate their ideas into adequate language forms. According to this, the peculiarities of the development and potential of the scientific language, its quality and normalization can be considered interesting and extremely urgent problems of modern humanitarian science. The emphasis on the typical mistakes made by dentists, trying precisely present the results of their researches, as well as the analysis of normative and non-normative in modern written scientific speech will not only protect the authors from unreasonable and inappropriate use of rich lexical, grammatical and stylistic resources of the modern Ukrainian language, but also cause a desire to learn how to translate thoughts accordingly to the generally accepted language norms and requirements of scientific style. In addition, linguistic literature on syntactic linguistic abnormalities has been analyzed in details. The article focuses on the scientific dental discourse. Scientific texts on dentistry have been examined from the point of view of the correctness of their syntactic organization. Common cases of contractual word formation have been investigated and interpreted. The effects of increased frequency of using split predicates are shown. The peculiarities of combining and using participle expression in the scientific dental lexicon have been described. This article is the first attempt at creating a system of recommendations for ordering the semantics and syntax of professional dentist's writing.Документ Український науковий стоматологічний текст у нормативному аспекті: граматичні вади й практичні рекомендації(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Жовнір, Марина Миколаївна; Бондар, Наталія Василівна; Zhovnir, M. M.; Bondar, N. V.У фокусі пильної уваги лінгвістів перебувають різні типи дискурсів та особливості їхньої мовної реалізації. Актуальність обраної теми зумовлена потребою сучасного суспільства поширювати фахові стоматологічні знання. Від того, як вчені володіють мовними, зокрема й граматичними нормами, чи дотримуються комунікативних якостей наукового мовлення, залежать результат обміну інформацією та якість наукового тексту. Учений, який цілеспрямовано й усвідомлено опановує нормативну основу української мови, спроможний грамотно оформити свою думку. Мета цієї статті – пошук і аналіз частотних граматичних помилок, зафіксованих у фрагментах різних за жанром наукових стоматологічних текстів. Матеріалом дослідження послужили текстові зразки – оригінальні тези, статті, посібники, підручники, монографії, присвячені нагальним стоматологічним проблемам. Під час опису й аналізу застосовано загальнонаукові (спостереження, зіставлення, узагальнення, систематизації, описовий) та власне лінгвістичні методи (функціональностилістичний, семантико-стилістичний, дискурс-аналіз тощо). У цій праці акцентовано на важливості дотримання узвичаєних норм слововжитку у сфері стоматології й обґрунтовано потребу аналізу наукового стоматологічного дискурсу в нормативному аспекті. Указано на необхідність граматичної майстерності лікарів, їхнього мовного чуття і бажання створювати якісні наукові тексти. Окреслено й охарактеризовано специфіку вживання віддієслівних іменників та форм активних дієприкметників у галузевих стоматологічних текстах, умотивовано вибір такого предмета дослідження. Простежено частотність їхньої репрезентації в опрацьованих аналітичних джерелах. Крім цього, розроблено і запропоновано практичні мовностилістичні рекомендації, якими можуть користуватися теоретики і практики сучасної стоматології. Подано вживані дослідниками і взірцеві (чи один із можливих правильних) варіантів оформлення наукової думки. Окреслено перспективу подальшого студіювання українських наукових стоматологічних текстів.Лингвисты активно изучают различные типы дискурсов и особенности их языковой реализации. Актуальность темы исследования мотивирована необходимостью использования и распространения знаний из отрасли стоматологии. От уровня владения учеными языковыми нормами, в частности, грамматическими, зависит результат обмена научной информацией и качество научной продукции. Исследователь, который целенаправленно и рационально овладевает нормами украинского языка, может грамотно сформулировать и подать ту или иную научную идею. Цель этой статьи – поиск и анализ грамматических ошибок, зафиксированных в разножанровых научных стоматологических текстах. Материалом исследования стали текстовые фрагменты – оригинальные тезисы, статьи, пособия, учебники, монографии, посвященные актуальным проблемам стоматологии. Для анализа были использованы общенаучные (наблюдение, сопоставление, обобщение, систематизация, описание) и узкоспециальные (функционально-стилистический, семантико-стилистический, дискурс-анализ и др.) методы. В работе акцентировано внимание на важность использования общепринятых норм словоупотребления в сфере стоматологии и обосновано актуальность анализа научного стоматологического дискурса сквозь призму нормативности. Указано на необходимость грамотности докторовстоматологов и их желание продуцировать качественную научную продукцию. Особое внимание уделяется характеристике специфики употребления в научных стоматологических текстах отглагольных имен существительных и форм активных деепричастий, а также частотности их репрезентации в проанализированных аналитических ресурсах. Кроме этого, мотивировано выбор указанного предмета исследования. Авторами статьи разработаны практические рекомендации, которые могут использовать теоретики и практики современной стоматологии. Также поданы правильные варианты языковой реализации научных теорий и фактов. Анализ дополняет перечень идей для дальнейшего исследования украинскоязычных научных стоматологических текстов. There are different types of discourses and each of them possesses its own particular tools and wars of their linguistic implementation. These phenomena are in the focus of close attention of linguists. The relevance of the chosen study is determined by the importance of high-rate spreading scientific dental knowledge. The effect of such exchange and the quality of the scientific text depends on language skills, basic grammatical norms and communicative qualities of scientific speech. Scientists, who deliberately and consciously have mastered the normative basis of the Ukrainian language, are able to formulate his opinion correctly. It is necessary to know and to use the basic grammatical norms for the correct presentation of scientific thoughts. The purpose of this article is to search for and analyze the frequency of grammatical mistakes recorded in fragments of different genres of scientific dentistry texts: original articles, abstracts, manuals, textbooks, monographs. General scientific methods (observation, comparison, generalization, synthesis, description) and linguistic methods (functional-stylistic, semantic-stylistic, discourse analysis, etc.).Документ “Що ж там, під одвічною кухвайкою?..” (естематоніми та селянський колорит у мовопросторах братів Тютюнників)(2016) Бондар, Наталія Василівна; Bondar, N. V.; Бондарь, Наталия ВасильевнаThis article shows the main peculiarities of expression and semantic content of subframe «peasant’s clothes» in brother’sTiutiunnyks’speech. The purpose of the study is to investigate the semantics, to find out national specificities estimatоnims, to record the structure of the Ukrainian «peasant’s» costume (especially in Poltava region). According to this, it is possible to determine the main tasks – analysis of lexical units representing estimatonim frame elements; associative models with the names of clothes and shoes; the lexico-semantic content of these structures. As a result of the analysis we have revealed the main complex construction of subframe «peasant’s clothes». There are different ethnographic names of Poltava region among the lexical units, which are representing estimatonim frame elements. Мany estimatоnim in Tiutiunnyks’ speech is not just a vivid expression of «village’s» life. It also expresses the main spiritual values and the history of the Poltava region, Ukrainian people. The main dominants of these values are: hard work, «modesty», «humility», «piety», «conscience» etc. Analysis of estimately metaphorical models is the prospect of further research; Статья раскрывает особенности вербализации и семантического наполнения субфрейма «одежда крестьянина» в художественном языке братьев Тютюнников; актуализирует лингвокультурный аспект эстематонимичных реалий, ярко подчеркивает жизнь украинского крестьянина, его культуру, историю, мировоззрение. Обращено внимание на полтавские интерпретационные форманты субфрейма.Документ Інтернет-щоденники іноземних студентів як елемент дискурсу блогосфери(Видавничий дім "Гальветика", 2019) Асламова, Марина Володимирівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Бондар, Наталія Василівна; Aslamova, M. V.; Zhovnir, M. M.; Bondar, N. V.У статті подано теоретичний огляд проблеми створення і ведення Інтернет-щоденників (блогів) арабськими студентами, які живуть та навчаються в Україні. З’ясовано й проаналізовано часто обговорювані теми, помітні труднощі, актуальні проблеми, з якими стикаються іноземці під час навчання за кордоном, зокрема у вишах України. Засвідчено, що для іноземних студентів блог – це надсучасний поширений спосіб вираження їхнього емоційного стану, внутрішніх переживань, вражень, специфіки бачення і сприйняття вітчизняного освітнього дискурсу. Це дієвий спосіб самоорганізації й співвіднесення особистого набутого досвіду з досвідом інших. Авторками дефіновано й охарактеризовано Інтернет-щоденник іноземного студента як індивідуальну форму самовираження автора, відео та текстову реалізацію бажання повідомити про особливості життя й навчання в Україні. Дослідниками постульовано міркування про те, що ведення щоденника не зводиться до періодичної фіксації подій. Наголошено на психологічній складовій, пов’язаній із труднощами адаптації до нових умов навчання і проживання. Розуміючи, що соціально-психологічна проблема для іноземців є небезпечною, у статті запропоновано низку пропозицій, які б допомогли іноземцю адаптуватися до соціокультурного й освітньо-культурного середовища вищого навчального закладу. Крім омовленого, указано й проаналізовано специфіку виховної роботи з іноземними студентами на кафедрі українознавства та гуманітарної підготовки в Українській медичній стоматологічній академії. У статті апельовано до надзавдання допомогти іноземним студентам інтегруватися в українській освітньо-культурний простір, аргументовано потребу подолання заангажованого, подеколи упередженого, ставлення до України й українців, критичному сприйняттi інформації, репрезентованої на сторінках Інтернет-щоденників іноземного студентства; This article provides the theoretical overview of the problem of creating and maintaining blogs of Arabic students, who lives and studies in Ukraine. Frequently discussed topics relatet to the Ukrainian lifestyle and its educational system, significant difficulties, main problems of the foreign students, in particular which are commonly appeared in Ukrainian universities, have been shown and analyzed. It has been noted, that blogging is the most common way for expressing student’s emotional sphere, inner experiences, impressions, specifics of vision and perception of the Ukrainian national educational discourse. It is also an effective way of self-organizing and reconciling their personal experience and items others points of view. The authors have defined and characterized the foreign student's diary as an individual form of author's expression, video and textual realization of the desire to inform about peculiarities of life and studying in Ukraine. Researchers postulate that the diary is not limited to periodic events. It has been showed, that emphasis is placed on the psychological component of the difficulty of adapting to the new conditions of studing. In addition, the specific of educational work with foreign students at the Department of Ukrainian Studies and Humanitarian Training of theUkrainian Medical Dental Academy have been specified and analyzed. The article also appeals to the urgency of helping foreign students to integrate into the Ukrainian educational and cultural space, arguing their common needs and attitude toUkraine and Ukrainians. It has been focused on the critical perception of the information presented on the pages of foreign students' blogs. The research has been presented within the anthropocentric scientific paradigm. Main descriptive and analytical methods, modern methods of comparison have been used.Документ Інтерпретація статусу концепту в мовній дослідницькій парадигмі(2012) Бондар, Наталія Василівна; Bondar, N. V.; Бондарь, Наталия ВасильевнаThe article highlights the different views of the nature of concept and dives the analysis of the main approaches to the interpretation of the considered unit; В статье освещены различные взгляды лингвистов на природу концепта, проанализированы основные подходы к толкованию рассматриваемой единицы.