Перегляд за Автор "Chuprina, L."
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Вивчення ступеня мінералізації емалі постійних молярів за показниками омічного опору в перший рік після їх прорізування(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2011) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Солошенко, Юлія Іванівна; Солошенко, Юлия Ивановна; Soloshenko, Yu. I.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Абрамова, Олена Едуардівна; Абрамова, Елена Эдуардовна; Abramova, E. E.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L.У статті представлені результати дослідження по вивченню глибини ямок жувальної поверхні постійних молярів та ступеня їх мінералізації за показниками омічного опору. Виявлено, що ступінь мінералізації ямок залежить від їх глибини. Чим глибша ямка, тим менший ступінь її мінералізації, що є одним із факторів ризику виникнення карієсу; В статье представлены результаты исследования глубины ямок жевательной поверхности постоянных моляров и степени их минерализации по показателям омического сопротивления. Выявлено, что степень минерализации ямок зависит от их глубины. Чем глубже ямка, тем меньше степень ее минерализации, что является одним из факторов риска возникновения кариеса; The article presents the results of the mineralization's degree of enamel formation of anatomical occlusal surface of permanent molars in terms of ohmic resistance. Revealed that the degree of mineralization pits of chewing surfaces of molars depends on their depth.Документ Освіта України в загальноєвропейському просторі вищої освіти(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L.; Левченко, Наталія Валентинівна; Левченко, Наталия Валентиновна; Levchenko, N. V.Болонський процес є взаємовигідним способом формування єдиного європейського ринку висококваліфікованої праці та вищої освіти. Участь України в цьому процесі безумовно буде сприяти підвищенню конкурентоспроможності українських кадрів;Болонский процесс является взаимовыгодным способом формирования единого европейского рынка высококвалифицированного труда и высшего образования. Участие Украины в этом процессе, безусловно, будет способствовать повышению конкурентоспособности украинских кадров;The Bologna Process is a mutually beneficial way of forming a single European market of highly skilled labor and higher education. Participation of Ukraine in this process will undoubtedly help to increase the competitiveness of Ukrainian personnel.Документ Особливості організації та шляхи вдосконалення науково-дослідницької роботи студентів в умовах кредитно-модульної системи навчання(Тернопільський державний медичний університет, 2014) Хміль, Олена Всеволодівна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Khmil, E. V.; Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Колот, Еліна Георгіївна; Колот, Элина Георгиевна; Kolot, E. G.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.науково-дослідницька робота є важливим компонентом навчальної та наукової роботи студентів, а її ефективність значною мірою визначає якість професійної підготовки у ВНЗ України;научно-исследовательская работа является важным компонентом учебной и научной работы студентов, а ее эффективность в значительной степени определяет качество профессиональной подготовки в вузах Украины;research work is an important component of the academic and scientific work of students, and its effectiveness determines the quality of vocational training in Ukrainian universities.Документ Показники карієсу постійних зубів у школярів Полтавської області(Івано-Франківський національний медичний університет, 2004) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L.; Журавльова, Юлія Іванівна; Журавлева, Юлия Ивановна; Zhuravliova, Yu. I.Отримані дані поширеності і інтенсивності карієсу постійних зубів у дітей і підлітків Полтави та Полтавської області. Головними завданнями санітарно-гігієнічного виховання дітей сільської місцевості визначені: навчання правилам чищення зубів, дотримання культури харчування, надання стійких знань по регулярному догляду за порожниною рота з використанням доступних засобів гігієни;Полученные данные распространенности и интенсивности кариеса постоянных зубов у детей и подростков Полтавы и Полтавской области. Главными задачами санитарно-гигиенического воспитания детей сельской местности определены: обучение правилам чистки зубов, соблюдение культуры питания, предоставление устойчивых знаний по регулярному уходу за полостью рта с использованием доступных средств гигиены;Data on the prevalence and intensity of caries of permanent teeth in children and adolescents of Poltava and Poltava region were obtained. The main tasks of sanitary and hygienic education of children in rural areas are defined: the training of toothpaste rules, adherence to the culture of nutrition, providing sustainable knowledge on the regular care of the oral cavity using available hygiene products.Документ Стратегії та методи навчання в підготовці медичних кадрів(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2015) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Хміль, Олена Всеволодівна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Khmil, E. V.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L.; Маковка, Інна Львівна; Маковка, Инна Львовна; Makovka, I.Проаналізовано сучасні педагогічні парадигми. Охарактеризовані стратегії та методи, які можуть визначати підходи викладача до навчання сучасних студентів;Проанализированы современные педагогические парадигмы. Охарактеризованы стратегии и методы, которые могут определять подходы преподавателя к обучению современных студентов. Ключевые слова: парадигмы, стратегии, методы обучения;The modern pedagogical paradigms are analyzed. Characterized strategies and methods that can determine the teacher's approaches to teaching modern students.Документ Технологія особистісно орієнтованого навчання у підготовці медичних кадрів(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2010) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L.; Левченко, Наталія Валентинівна; Левченко, Наталия Валентиновна; Levchenko, N. V.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vaschenko, I.; Абрамова, Олена Едуардівна; Абрамова, Елена Эдуардовна; Abramova, E. E.Особистісно орієнтоване навчання спрямоване на досягнення далекосяжної мети, коли студент з пасивного спостерігача перетвориться на помічника та однодумця викладача. В зв’язку з цим значно спрощується розв’язання проблем формування гуманістичного світогляду студентів, що визначає їхнє ставлення до подій у світі і допомагає їм знайти своє місце в ньому;Личностно ориентированное обучение направлено на достижение цели, когда студент из пассивного наблюдателя превращается на помощника и однодумца преподавателя. В связи с этим значительно упрощается решение проблем формирования гуманистическо мировоззрения студентов, что определяет их отношение к происходящему в мире и помогает им найти свое место в нем;Personally oriented training aims at achieving a far-reaching goal when a student from a passive observer turns into an assistant and teacher-like minder. In this regard, the problem of forming the humanistic outlook of students, which determines their attitude to events in the world and helps them find their place in it, makes it much easier to solve.Документ Травматичні ушкодження зубів у давнього населення території України(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Артем'єв, Андрій Владиславович; Артемьев, Андрей Владиславович; Artemiev, A. V.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L.; Бережна, Олена Едуардівна; Бережная, Елена Эдуардовна; Berezhnaja, E. E.; Амосова, Людмила Ивановна; Амосова, Людмила Іванівна; Amosova, L. I.На підставі вивчення одонтологічних колекцій, що стосуються населення України епох міді -середньовіччя, проаналізовано травматичні ушкодження зубощелепної ділянки в давніх спільнотах; На основании изучения одонтологических коллекций, принадлежащих жителям Украины, проживающим в эпохи меди - средневековья, проведен анализ травматических повреждений зубочелюстной области у древнего населения; The study of the odontological collections, belonging to Ukraine population from Cooper Age to Middle Ages create an opportunity to analyze the traumatic tooth-jaw area of the ancient population.Документ Історія вдосконалення методів ідентифікації кісткових решток та вивчення захворювань, в тому числі стоматологічних, у стародавнього населення(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медицинська стоматологічна академія", 2017-12-07) Каськова, Людмила Федорівна; Чуприна, Леонід Федорович; Янко, Наталія Валентинівна; Артем'єв, Андрій Владиславович; Артем'єва, Олена Іванівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Чуприна, Леонид Фёдорович; Янко, Наталия Валентиновна; Артемьев, Андрей Владиславович; Артемьева, Елена Ивановна; Kaskova, L. F.; Chuprina, L.; Yanko, N. V.; Artemiev, A. V.; Artemyeva, O. I.Проведена спроба аналізу шляхів історичного розвитку методів ідентифікації скелетних останків і регістрації захворювань у стародавнього населення. Ретельно розглянуті етапи розвитку методів ідентифікації кісткових решток і диференціації захворювань у стародавньої людини, визначення гендерних маркерів, вікових груп, розміру тіла і типу конституції за антропологічним матеріалами. Сучасній науці слід шукати алгоритм розв'язання задачі ідентифікації індивідуума за палеоантропологічними матеріалами в комплексі одонтологічних, антропологічних, стоматологічних (медичних) і власне судово-медичних методик. Проведена попытка анализа исторического развития методов идентификации скелетных останков и регистрации заболеваний у древнего населения. Подробно рассмотрены этапы развития методов идентификации костных останков и дифференциации заболеваний у древнего человека, определения гендерных маркеров, возрастных групп, размера тела и типа конституции по антропологическим материалам. Современной науке следует искать алгоритм решения задачи идентификации индивидуума по палеоантропологическим материалам в комплексе одонтологических, антропологических, стоматологических (медицинских) и собственно судебно-медицинских методик. The finding of stomatological diseases has been given big attention from paleopathology. The teeth are more resistant to destruction and buried conditions than any other body tissue and important element for the studies on individual’s diet, social and cultural factors in the populations. Dental histological aging first made a major appearance on the anthropological stage amidst a flurry of controversy. Also time of changes in diet and health in historical populations can be examined due to chronology of primary and permanent dentition. An attempt was made to analyze the ways of historical development, methods for identification of skeletal remains and study of diseases in the ancient people. There are considered the stages of development of methods for identification bone remains and differentiation of diseases in an ancient individual, determining gender markers, age groups, body size and type of constitution based on anthropological materials. Tracing the way passed in the development of identification methods for bone remains and differentiation of diseases in ancient people from petrified remains, it is evident that the beginning of this path happened at the end of the 18th c. - the beginning of the 20th c. AD (protoscientific, prosystemic period). The next leap of discoveries happened in the middle of 20th c. - blossoming in the field of introduction of new scientific technologies for bone tissue analysis (early scientific period, system approach). The third rise in development of the methodological base of studies at the end of the 20th c. - the beginning of 21th c. can be designated as a developed scientific, systematic approach in the identification of skeleton and the differentiation of its pathology. Identification of gender markers went through the same stages - the end of 19th century - the beginning of the 20th century, the middle of the 20th c., and the end of 20th c. - the beginning of 21th c., also can be designated as protoscientific studies, the beginning of scientific analysis of sex signs in bones, and using of ultimate achievements in sex identification by bones). The problem of age identification has the same periods of development: the end of the 19th century, the 20th century until 3d millennia, and the beginning of the 21st century. There were basically two periods in the determination of growth, such as the constitution: 1) the end of 19th c., 2) the 20th c. Basically, the methods obtained in the second period are used by modern scientists to determine the length of the body by skeleton. Considering the achievements in the field of identification, gender, age, growth (on the bones of the skeleton), there is a noticeable connection of these parameters for more accurate identification of each one separately. An exact analysis of the following parameter is impossible without previous one. Conditionally, it is possible to distinguish three periods in development of identification methods of an individual, pathology, sex, age, growth by skeleton: 1) protoscientific period (protosystemic approach) (late the 18-19th cc. - early 20th c.); 2) early scientific (systemic scientific) period (middle of the 20th century); 3) developed scientific period (end of the 20th century - first third of the 21st century). According to the research data, the algorithm for solving the identification problem of individual by paleoanthropological materials should be sought by modern science in a complex of odontological, anthropological, dental (medical) and forensic methods.