Перегляд за Автор "Fedotenkova, N. N."
Зараз показуємо 1 - 11 з 11
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Interhemispherical asymmetry individual profile and temperament influence on dental pathology(Громадська організація "Львівська медична спільнота", 2015) Sartipi, H. N.; Tkachenko, E. V.; Fedotenkova, N. N.; Khalafalla, A.; Ткаченко, Олена Вікторівна; Федотенкова, Наталія МиколаївнаAssessing the temperament according to the literary data represents important and interesting scientific field nowadays in different countries in children dentistry. In the USA impulsivity is considered to be a determinant of child’s behavior during sedation in the 36-95-monthed girls and boys without age and gender differences . Iranian dentist from Tabriz city found parenting style as mediating child temperament and thus child-parent-dentist interactions in the 4-6-yeared children, in part at restorative treatment , maternal high intelligence influences positively to the 4-6- yeared Iranian children behavior at the dentist setting due to authoritative parenting style, the Iranians pay the attention to child temperament influence on behavior in the dentists , as well as the Chinese specialists, the Swedish doctors.Документ Pain threshold comparison in the HSEEU «UMSA» left- and right-handed students from Morocco, Egypt, Iran, Iraq and Sudan(Південна Фундація Медицини, 2016) Tkachenko, E. V.; Fedotenkova, N. N.; Khalafalla, Ahmed Mohsen Ibrahim; Almagri, A. H.; Ткаченко, Олена Вікторівна; Федотенкова, Наталія МиколаївнаEthno-age aspect plus emphasizing about rural conditions is described by the works about worse health and worse adaptation in children non attending school comparatively to the ones who attend, about the child labor in the artisan sector Urban milieu in ethno-age aspect is emphasized in the works about Moroccan adolescents , prevalence of intestinal parasitic infections (protozoa and helminthes) in Moroccan urban primary school students.Документ To the question concerning to modern education some principles and peculiarities(Ankara, Turkey, 2023) Tkachenko, E. V.; Pavlenko, A. P.; Fedotenkova, N. N.; Sharlay, N. N.; Al Shbail, J. K.; Ткаченко, Олена Вікторівна; Павленко, Ганна Петрівна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Шарлай, Наталія МиколаївнаThe article s dedicated to modern education some principles. The authors distinguish following: inclusive character based on humanism and reflectiveness, id est education maximal individualization; early professiogenesis with theory and practice uniting beginning from the 2 nd course to the dental students; attention to the topics studies actuality, to representation about the organism as a highly-integrated and properly- regulated system at all levels of alive matter organization and one big defensive system and its separate links.Документ Влияние комплекса полипептидов "Вермилат" на перекисное окисление липидов и гемокоагулирующие свойства тканей слюнной железы интактных животных(Українська медична стоматологічна академія, 1997) Федотенкова, Наталья Николаевна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Fedotenkova, N. N.Слюнные железы в рассматриваемых аспектах занимают особое место. Они необычайно тесно связаны с другими органами и системами, выполняют многообразные функции и продуцируют ряд чрезвычайно важных биологически активных веществ . В генезе повреждения слюнных желез существенная роль принадлежит реакциям ПОЛ и нарушениям гемостаза, которые тесно связаны между собой . Для оценки степени повреждающего действия Вермилата при длительном его поступлении в организм и с целью выявления изменений в слюнной железе, а также степени обратимости нарушений, мы изучали его влияние в хроническом эксперименте на интактных животныхДокумент Дещо з інноваційних технологій при вивченні фізіології(ТДМУ " Укрмедкнига", 2013) Соколенко, Валентина Миколаївна; Міщенко, Ігор Віталійович; Жукова, Марина Юріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Соколенко, Валентина Николаевна; Мищенко, Игорь Витальевич; Жукова, Марина Юрьевна; Павленко, Анна Петровна; Коковская, Оксана Валерьевна; Федотенкова, Наталья Николаевна; Sokolenko, V. N.; Mishchenko, I. V.; Zhukova, M. Y.; Pavlenko, G. P.; Kokovskaya, O. V.; Fedotenkova, N. N.Одним із пріоритетних векторів розвитку освіти, згідно національної доктрини є впровадження інновацій, інформаційних технологій до навчально-виховного процесу, зокрема медичних закладів, при вивченні фізіології. Найсучаснішим комп'ютерним засобом навчання, що використовується, є мультимедійні презентації, які складені відповідно до чинної програми для студентів лікувального та стоматологічного факультетів. Обов'язковим компонентом процесу навчання з фізіології у медичному вузі є також практичні заняття, що призначені для поглибленого вивчення даної дисципліни. Вони є своєрідною формою здійснення зв'язку теорії з практикою. Враховуючи це, дуже важливо організувати заняття так, щоб студенти постійно відчували зростання складності виконуваних завдань, що веде до переживання власного успіху в навчанні і позитивно мотивує студента. One of the priority vectors of the development of education, according to the national doctrine is the introduction of innovations, information technologies in educational process, in particular medical institutions, with the study of physiology. The most modern computer means of training, which is used, there is a multimedia presentations, which are compiled in accordinge to the current program for the students of medical and dental faculties. Compulsory component of educational process in physiology at the medical school is also practical lessons, which are designed for deep studing of this discipline. They are a form of making the connection of theory with practice. With this in mind, it is important to organize the classes so that students constantly felt the rising complexity of the tasks performed, which leads to the experiences of their own success in training and positively motivate the student. Одним из приоритетных векторов развития образования, согласно национальной доктрины является внедрение инноваций, информационных технологий в учебно-воспитательного процесса, в частности медицинских учреждений, при изучении физиологии. Современным компьютерным средством обучения, используется, есть мультимедийные презентации, составленные в соответствии с действующей программой для студентов лечебного и стоматологического факультетов. Обязательным компонентом процесса обучения по физиологии в медицинском вузе также практические занятия, предназначенные для углубленного изучения данной дисциплины. Они являются своеобразной формой осуществления связи теории с практикой. Учитывая это, очень важно организовать занятия так, чтобы студенты постоянно ощущали рост сложности выполняемых задач, ведет к переживанию собственного успеха в обучении и положительно мотивирует студента.Документ Деякі питання щодо викладання фізіології іноземним студентам(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Соколенко, Валентина Миколаївна; Жукова, Марина Юріївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Соколенко, Валентина Николаевна; Жукова, Марина Юрьевна; Веснина, Людмила Эдуардовна; Коковская, Оксана Валерьевна; Федотенкова, Наталья Николаевна; Sokolenko, V. N.; Zhukova, M. Y.; Vesnina, L. E.; Kokovskaya, O. V.; Fedotenkova, N. N.Викладання фізіології студентам-іноземцям потребує особливої уваги та індивідуального підходу. В зв'язку з недостатнім володінням мовою викладання (російською мовою) студентами-іноземцями необхідно урізноманітнити наочність та комп'ютеризацію навчального процесу. Основними методологічними принципами є вдосконалення навчання та виховання шляхом підвищення практичної значимості кожного заняття як засобу додаткової мотивації студентів. Teaching physiology to foreign students requires special attention and individual approach. In connection with the insufficient knowledge of the language of instruction (Russian language), foreign students need to diversify the visibility and computerization of the educational process. The main methodological principles are the improvement of teaching and upbringing by increasing the practical significance of each lesson as a means of additional motivation for students. Преподавание физиологии студентам-иностранцам требует особого внимания и индивидуального подхода. В связи с недостаточным владением языком преподавания (русским языком) студентами-иностранцами необходимо разнообразить наглядность и компьютеризацию учебного процесса. Основными методологическими принципами являются совершенствование обучения и воспитания путем повышения практической значимости каждого занятия как средства дополнительной мотивации студентов.Документ Дозозалежний вплив поліпептидного комплексу «вермілат» на гемокоагулюючі та прооксидантні властивості тканин слинної залози у інтактних тварин(Українська медична стоматологічна академія, 2017) Федотенкова, Наталія Миколаївна; Федотенкова, Наталья Николаевна; Fedotenkova, N. N.Пептидний препарат «Вермілат», отриманий Центральною науково-дослідною лабораторією УМСА м.Полтава кислотною екстракцією тканин кільчастих червів Eisenia foetida у присутності двохвалентних катіонів, являє собою ліофілізований стерильний апірогенний порошок. Він відноситься до цитомедінів, низькомолекулярних регуляторних пептидів, має молекулярну масу 2-8 кД. Він характеризується високим вмістом таких основних амінокислот, як лізин і аргінін, і був розроблений як коректор метаболізму сполучної тканини. Метою даного дослідження було оцінити вплив тканини підщелепної слинної залози на наступні індекси: гемостатичні, такі як час рекальцифікації, тромбіновий час, час лізису згортка еуглобулінів, а також індекс перекисного окислення ліпідів, такий як малоновий діальдегід, і антиоксидантної системи, такий як супероксиддисмутаза. Усі параметри оцінювалися до початку експерименту, через 2 тижня та через 1 місяць. Отримані результати свідчили про те, що «Вермілат» зменшував тромбопластичні і фібринолітичні властивості піднижньощелепної слинної залози. Препарат не змінював процеси перекисного окислення ліпідів і незначно послабляв її гемокоагуляційні властивості у терапевтичній дозі.Документ Перехід до двомодульної системи викладання нормальної фізіології на стоматологічному факультеті ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія(Тернопільський державний медичний університет, 2011) Міщенко, Ігор Віталійович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Моргун, Зайтуна Камілівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Павленко, Ганна Петрівна; Жукова, Марина Юріївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Якіна, Олена Олександрівна; Філоніч, Олена Олександрівна; Mishchenko, I. V.; Zaporozhets, T. M.; Vesnina, L. E; Morhun, Z. K; Sokolenko, V. M.; Pavlenko, H. P.; Zhukova, M. Y.u; Tkachenko, E. V.; Kokovska, O. V.; Yakina, O. O; Filonich, O. O; Fedotenkova, N. M.; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Федотенкова, Наталья Николаевна; Fedotenkova, N. N.У навчально-методичній статті наведені дані досвіду впровадження двомодульної системи викладання нормальної фізіології на стоматологічному факультеті ВДНЗУ «УМСА» з викладенням мети, головних форм роботи з навчально-методичною літературою, студентами, позитивних моментів та проблем. Автори підкреслюють сприяння підвищенню активності та конкурентоспроможності студентів і викладачів зокрема після таких преретвореньДокумент Стереоморфологический подход к изучению микроанатомических структур простаты человека(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Устенко, Роман Леонидович; Шерстюк, Олег Алексеевич; Свинцицкая, Наталья Леонидовна; Пилюгин, Андрей Валентинович; Федотенкова, Наталья Николаевна; Устенко, Роман Леонідович; Шерстюк, Олег Олексійович; Свінцицька, Наталія Леонідівна; Пілюгін, Андрій Валентинович; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Ustenko, R. L.; Sherstyuk, O. A.; Svintsitskaya, N. L.; Pilyugin, A. V.; Fedotenkova, N. N.Целью работы было изучение строения секреторных компонентов простаты с помощью декомпозиционного метода и стереологического подхода. Были получены графические двухмерные и пластические трехмерные реконструкции интересующих объектов. Установлено, что в тубуло-альвеолярных совокупностях нет признаков наличия "классических" вставочных протоков, а сами протоки имеют многочисленные слепые расширения на всем протяжении; интралюминальный контур имеет очень сложную структуру за счет наличия складок эпителия и инвагинаций стенки. Трубчато-альвеолярные совокупности на всем протяжении имеют ампулообразные расширения, которые сменяются сужениями. Полученная информация может оказаться полезной при обсуждении механизма секреции, депонирования и секрета по выводным протокам простаты;Метою роботи було вивчення будови секреторних компонентів простати за допомогою декомпозиційного методу і стереологічного підходу. Були отримані графічні двовимірні і пластичні тривимірні реконструкції об'єктів, що цікавлять. Встановлено, що в тубуло-альвеолярних сукупностях немає ознак наявності "класичних" вставних проток, а самі протоки мають чисельні сліпі розширення на всьому протязі; інтралюмінальний контур має дуже складну структуру за рахунок наявності складок і інвагінацій стінки. Трубчато-альвеолярні сукупності на всьому протязі мають ампулоподібні розширення, які змінялися звуженнями. Отримана інформація може виявитися корисною при обговоренні механізму секреції, депонування і секрету по вивідних протоках простати; Introduction. Prostate gland is difficult and complex organ according to stereomorphology. On the one side it is connected with that a prostate gland contains some types of glandules, which are situated in histological zones. On the other hand it is difficult or impossible to determine lobes, lobules, sublobular units. The aim of an investigation is the study of stereomorphological peculiarities of tubular and alveolar excretory units in the peripheral zone of person’s prostate. The object and methods of investigation. It was used decompositional method and stereological approach in order to investigate excretory components of prostate gland. It was obtained and investigated section’s series based on which two-dimensional photoreconstructions and three-dimensional plastic reconstructions of tubular and alveolar complex in peripheral zone of person’s prostate gland were made. Results of investigations. Up today streomorphological approach is used only to clear up spatial lobular or zonal interrelations on macroanatomical level. We used methods of stereomorphology to obtain three-dimensional representation about microscopic objects in particular tubular and alveolar complex of glandules of prostate and their hematic and microcirculatory channels. According to our data, it was detected in tubular and alveolar complex of peripheral zone that there is no distinct signs which allow evolving classic terminal and intercalated series, and gradation of excretory ducts. In the glandules of peripheral zone excretory tubes have numerous indistinct dilations. Such terminal sections can have different shape and size, their luminal contour is very complex due to the rigidity of wall’s epithelium. External contour of alveolus and ductules has proper shape. In the lumen of tubular glandular structures can be so-called “invaginations”, which contain stromal and muscular components and vessels. Due to the presence of folds and invaginations luminal contours and terminal section’s and ductules lumen are labyrinths of narrow fissures which contain prostate secretion. Tubular and ductal complex of peripheral zone are integrated by some key excretory ducts which are often merged in pairs before the inflowing into the urethra. Excretory ductules and ducts of subcapsular localization and ductules are situated to the urethra have areas where are wider. Ampuleshaped expansions are often merged by the constrictions of inner lumen that can have an influence on the propulsion liquid through ducts. Conclusions. Information about spatial organization of excretory duct’s labyrinth, shape of terminal departments in syntopical unity with links of circulatory channel can be useful in the discussion of secretion’s mechanism, depositing and propulsion of a secret through prostate’s excretory ducts. Perspectives of further investigations. Carried investigation gives us a basis to hold further study of microstructures of person’s prostate gland in other zones (central, intermediate).Документ Упровадження кредитно-модульної системи у викладанні фізіології:п'ятирічний досвід(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Соколенко, Валентина Миколаївна; Міщенко, Ігор Віталійович; Весніна, Людмила Едуардівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Жукова, Марина Юріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Sokolenko, V. M.; Mishchenko, I. V.; Vesnina, L. E.; Zaporozhets, T.M.; Zhukova, M. Y.; Pavlenko, A. P.; Tkachenko, O. V.; Kokovskaya, O. V.; Fedotenkova, N. N.Розглядається впровадження кредитно-модульної системи навчання на кафедрі фізіології, деякі питання п'ятерічного досвіду. Висвітлені переваги і недоліки цієї системи, особливості контролю знань і самостійної роботи студентів. Рассматривается внедрение кредитно-модульной системы обучения на кафедре физиологии, некоторые вопросы пятилетнего опыта. Освещены преимущества и недостатки этой системы, особенности контроля знаний и самостоятельной работы студентов. The introduction of a credit-module education system at the Department of Physiology, some issues of five years of experience is considered. The advantages and disadvantages of this system, features of knowledge control and independent work of students are highlighted.Документ Фізіологія. Практикум для студентів стоматологічних факультетів медичних вузів України.(2014) Міщенко, Ігор Віталійович; Соколенко, Валентина Миколаївна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Жукова, Марина Юріївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Павленко, Ганна Петрівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Мищенко, Игорь Витальевич; Соколенко, Валентина Николаевна; Запорожец, Татьяна Николаевна; Жукова, Марина Юрьевна; Веснина, Людмила Эдуардовна; Павленко, Анна Петровна; Коковская, Оксана Валерьевна; Ткаченко, Елена Викторовна; Федотенкова, Наталья Николаевна; Mishchenko, I. V.; Sokolenko, V. N.; Zaporozhets, T. N,; Zhukova, M. Y.; Vesnina, L. E.; Pavlenko, A. P.; Kokovskaya, O. V.; Tkachenko, E. V.; Fedotenkova, N. N.Практикум містить практичні заняття, що впорядковані у відповідності з курсом «Фізіології». Об'єктом дослідження є людина та лабораторні тварини. Розділи практикуму присвячені вивченню фізіології крові, серцево-судинної системи, дихання, обміну речовин та енергії, травлення, виділення, терморегуляції, центральної нервової системи, аналізаторів, психічних функцій. Практикум містить завдання для самостійного опрацювання тем під час підготовки до занять, завдання для підготовки до ліцензійного іспиту. Наведені ситуаційні задачі мають еталонні відповіді, які дозволяють проконтролювати рівень знань студентів. Для студентів стоматологічних факультетів медичних вузів, академій. Практикум содержит практические занятия, упорядоченные в соответствии с курсом «Физиологии». Объектом исследования является человек и лабораторные животные. Разделы практикума посвящены изучению физиологии крови, сердечно-сосудистой системы, дыхания, обмена веществ и энергии, пищеварения, выделения, терморегуляции, центральной нервной системы, анализаторов, психических функций. Практикум содержит задания для самостоятельной работы тем при подготовке к занятиям, задания для подготовки к лицензионному экзамену. Приведенные ситуационные задачи имеют эталонные ответы, которые позволяют проконтролировать уровень знаний студентов. Для студентов стоматологических факультетов медицинских вузов, академий. The workshop contains practical classes, organized in accordance with the course "Physiology". The subject of the study is human and laboratory animals. The sections of the workshop are devoted to the study of physiology of blood, cardiovascular system, respiration, metabolism and energy, digestion, isolation, thermoregulation, central nervous system, analyzers, mental functions. The workshop contains tasks for independent studying of topics during preparation for classes, tasks for preparation for a license examination. The given situational problems have standard answers, which allow to control the level of knowledge of students. For students of dental faculties of medical universities, academies.