Перегляд за Автор "Globina, L."
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Cемантические процессы в лексико-семантическом поле партитивной лексики(Запорізький національний університет, 2017) Глобина, Людмила Викторовна; Глобіна, Людмила Вікторівна; Globina, L.Рассмотрены возможности коммуникативной модели значения при системном описании функционирования единиц лексико-семантического поля партитивной лексики в современном русском языке. Как и в любой динамической структуре, в лексико-семантическом поле партитивной лексики наблюдаются “горизонтальные” (внутриполевые) и “вертикальные” (межполевые) семантические процессы, характерные для существования данного поля как микросистемы в лексико-семантической системе современного русского языка. Иллюстративный материал исчисляется в 10 тыс. примеров; Розглянуто можливості комунікативної моделі значення при системному описі функціонування одиниць лексико-семантичного поля партитивної лексики в сучасній російській мові. Як і в будь-якій динамічній структурі, в цьому полі спостерігаються "горизонтальні" (внутрішньопольові) і "вертикальні" (міжпольові) семантичні процеси, характерні для існування поля як мікросистеми в лексико-семантичній системі сучасної російської мови. Ілюстративний матеріал налічує 10 тис. прикладів; The object of our research is partitive lexicon of modern Russian which is united by a complex of language characteristics and they confirm her system organization. This system includes the circle of substantive nominations (232 units) which identification is carried out across the identifier a part of the wholewhich mean 'the separated fragment or remained as a result of division from the whole which is characterized by relative independence, incompleteness and absence of their own nomination beforeseparation' (for example, a piece, a splinter, a fragment, a rag – parts of solid substance; a drop, splashes, a sip – parts of liquid substance; an extract, a fragment, the quote – parts of fine art, etc.). Set semas, that defining this meaning, is produced in the invariant component ‘partitivnost’this is arkhisemy of lexico-semantic field of partitive lexicon.The lexico-semantic area of partitive lexicon as one of fragments of dynamic structure of language represents the system of communications of "horizontal" (intrafield) and "vertical" (interfield) character which aredefining in the articlebasis on the principles of communicative model of meaning through the analysis the semas’ modifications of the meaning in the communicative act. Our illustrative material consists of 10 thousand examples. To the regular and frequent uses of "horizontal" (intrafield) semantic processes belong synonymy, comparison, intrafield variation of lexico-semantic options. The intrafield variation of partitiv is carried out, the first, through updating of an arkhisema of the field 'partitivnost' and a certain set of semas from the structure of meaning, the second, through updating of a certain set of semasfrom the value without updating thearkhisema of the field 'partitivnost' (figurative uses of transitional type). Two principles for classification of "vertical" (interfield) semantic processes are based: 1) direction of action of processes (centrifugal and centripetal processes), 2) division of conditions of the nomination (direct and figurative nomination). The interfield variation of partitiv and units of the interacting fields consists in updating of the new semas causing an explication of separate, independent meaning. The structure of lexico-semantic field of partitive lexicon shows a tendency to balance and streamlining of its organizational basis that is expressed in regulation of scale, direction and rate of intrafield transfers of meaning, and also levels of penetration and partsellyarny accessory of other fields as a result of action of centripetal processes. It is indicative that in general centrifugal and centripetal processes represent two symmetric semantic processes not only on an orientation, but also in the substantial plan. Stability and symmetry of the majority of external semantic processes indicates a dialect of communications between fragments of language, and also allows predicting possible semantic innovations.Документ Коммуникативная модель значения(Полтава: Вид-во “Астрая”, 2017) Глобина, Людмила Викторовна; Глобіна, Людмила Вікторівна; Globina, L.Рассмотрены возможности коммуникативной модели значения при системном описании функционирования единиц лексико-семантического поля партитивной лексики современного русского языка; Розглянуто можливості комунікативної моделі значення при системному описі функціонування одиниць лексико-семантичного поля партитивної лексики сучасної російської мови; Article deals with the possibilities of value communicative models in the system description of functioning units. Such as lexical-semantic field of the partitive lexis of the modern Russian languageДокумент Лексическое противопоставление при обучении русскому языку в иноязычной аудитории(2014) Глобина, Людмила Викторовна; Глобіна, Людмила Вікторівна; Globina, L.Анализируются оппозитные отношения между лексическими единицами, что позволяет активизировать процесс изучения языка как иностранного; Аналізуються опозитні відносини між лексичними одиницями, що дозволяє активізувати процес вивчення мови як іноземної; The author analyses opposed relationships between lexical units that allow intensifying the process of learning a foreign language.Документ Лингвистический юмор как метод активизации учебной деятельности студентов-иностранцев на занятиях языковой подготовки в медицинском вузе(Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського, 2019) Глобина, Людмила Викторовна; Глобіна, Людмила Вікторівна; Globina, L.Представлен анализ возможностей лингвистического юмора при формировании лингвистической компетентности иностранных студентов-медиков на начальном этапе обучения. Рассмотрены средства создания юмора в таких малых формах языкового творчества, как лингвистические юмористические миниатюры, иронические афоризмы, различные фигуры речи. Межъязыковые соответствия подтвердили тезис об интернациональности юмора в его профильных идеях; Представлено аналіз можливостей лінгвістичного гумору для формування лінгвістичної компетентності іноземних студентів-медиків на початковому етапі навчання. Розглянуто засоби створення гумору в таких малих формах мовленнєвої творчості, як лінгвістичні гумористичні мініатюри, іронічні афоризми, різні фігури мови. Міжмовні відповідності підтвердили тезу про інтернаціональність гумору в його профільних ідеях; The analysis of the possibilities of linguistic humor in the formation of linguistic competence of foreign medical students at the initial stage of education is presented. The means of creating humor in such small forms of language creativity as linguistic humorous miniatures, ironic aphorisms, and various figures of speech are considered. Cross-language correspondences confirmed the thesis about the internationalism of humor in its core ideas.Документ Полевая модель сочетаемости в практике преподавания русского языка как иностранного в медицинском вузе(Днепропетровский национальный университет, 2013) Глобина, Людмила Викторовна; Глобіна, Людмила Вікторівна; Globina, L.Рассматриваются возможности использования семантической модели лексико-семантического поля партитивной лексики при изучении русского языка как иностранного; Розглядаються можливості використання семантичної моделі лексико-семантичного поля партитивної лексики під час вивчення російської мови як іноземної; The article discusses the possibilities of use the semantic model of the lexical-semantic field of the partitive lexis in teaching Russian as a foreign languageДокумент Полевый подход при изучении русского языка как иностранного(Полтава: АСМІ, 2012) Глобина, Людмила Викторовна; Богиня, Лариса Викторовна; Глобіна, Людмила Вікторівна; Богиня, Лариса Вікторівна; Globina, L.; Boginya, L.Рассматриваются возможности использования семантической модели лексико-семантического поля партитивной лексики в практике преподавания русского языка как иностранного; Розглядаються можливості використання семантичної моделі лексико-семантичного поля партитивної лексики у практиці викладання російської мови як іноземної; The article discusses the possibilities of use the semantic model of the lexical- semantic field of the partitive lexis in the experience of teaching Russian as a foreign Language.Документ Творчий підхід до навчання в умовах смарт-освіти(Українська медична стоматологічна академія, 2021) Глобіна, Людмила Вікторівна; Globina, L.Розглянуто необхідність і доцільність використання творчих завдань під час організації дистанційного навчання. У висновках зазначено, що креативний викладач, який здійснює мовну підготовку іноземних студентів, повинен перебувати в постійному пошуку ефективних методик, які допоможуть урізноманітнити й оптимізувати навчальний процес.Документ Тестування як засіб контролю знань іноземних студентів під час відпрацювання пропущених занять(Тернопільський державний медичний університет імені І. Я.Горбачевського, 2017) Глобіна, Людмила Вікторівна; Козуб, Галина Миколаївна; Шевченко, Олена Миколаївна; Globina, L.; Kozub, H.; Shevchenko, O.У статті розв’язується проблема підготовки мовних тестів для контролю знань студентів-іноземців під час відпрацювання пропущених занять, використаний досвід роботи викладачів кафедри українознавства та гуманітарної підготовки ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія», аналізується методика складання тестів, визначається новизна дослідження та окреслюються перспективи вивчення проблеми; The article deals with the problem of preparation of language tests for control knowledge of foreign students during reworking the missed classes. Authors use the experience of teachers from the department of Ukrainian Studies and Humanities training HSEE of Ukraine “Ukrainian Medical Stomatological Academy”, analyze the method of drafting tests. Authors show novelty of such research and describe the further prospects of studying this problem