Перегляд за Автор "Honcharova, Ye."
Зараз показуємо 1 - 9 з 9
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A linguistic analysis of zero derivation in krok 1 medical exam tests(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Znamenska, I.; Bieliaieva, O.; Kostenko, V.; Solohor, I.; Slipchenko, L.; Honcharova, Ye.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Гончарова, Олена ОлегівнаUkraine designed to assess fundamental medical knowledge in English. The investigation of instances of nominalization, verbalization, adjective-to-noun zero derivation, and prepositional phrase substitution reveals how zero derivation enhances the conciseness, clarity, and scientific precision of medical test questions. У цьому дослідженні аналізується роль конверсії в тестах стандартизованого іспиту КРОК 1 англійською в Україні. Дослідження випадків номіналізації, вербалізації, нульової деривації прикметників та іменників, а також прийменникової заміни словосполучень показує, як конверсія сприяє стислості, ясності та науковій точності фахових тестових запитань.Документ Gerhard Hansen vs. Albert Neisser: priority for the invention of mycobacterium leprae and problems of bioethics(Georgian Medical News, 2020) Bieliaieva, O.; Uvarkina, O.; Lysanets, Yu.; Morokhovets, H.; Honcharova, Ye.; Melaschenko, M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Уваркіна, О. В.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Мороховець, Галина Юріївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Мелащенко, Марина ПетрівнаThe article is interdisciplinary in nature and covers a wide range of issues in the history of medicine, morality and bioethics. Biographies of the Norwegian microbiologist G. Hansen and the German doctor, biologist, syphilologist A. Neisser are presented. The main attention is focused on the scientific achievements of these researchers in terms of infectious diseases and leprosy in particular. The authors focused not only on the significance of scientific discoveries, but also tried to show that any scientist, even an outstanding one, remains a person with his/her unique character, personal life and friendships, authority in the scientific community and mistakes, desire to gain fame and recognition. The main focus is on the scientific achievements of these researchers in the study of infectious diseases and leprosy in particular. The conflict over the priority for discovery of the leprosy pathogen has been highlighted. Attention is given to the conflict regarding the priority in discovery of the causative agent of leprosy. The authors compared the impact of the international scientific scandal on the priority for the discovery of Mycobacterium leprae, which involved virtually the entire scientific community of Europe at the time, on both scientists. It has been shown that most scientists unambiguously sided with G. Hansen, who was not only the author of the revolutionary hypothesis of the contagious and bacterial nature of leprosy at the time, but also the pioneer of the causative agent of this disease, as evidenced by the synonymous name Mycobacterium leprae – bacillus Hansen. Nevertheless, for a prominent scientist, the consequences of an unethical experiment on intentional additional infection of a patient became quite tragic, since he lost his license to practice medicine, and was put to a trial were his actions were found to be incompatible with the high-ranking status of a doctor, even though he was the unsalaried chief leprologist of Norway until his death. The biography of A. Neisser, who became the culprit of this high-profile scientific scandal, was simultaneously studied. It is shown that a series of A. Neisser’s experimental studies on another threatening disease – syphilis, by inoculation also led to a scandal, ironically, similar to that one around the name of Hansen. However, neither his reputation, nor his medical license, or his further scientific career suffered a significant impact, although it has become a precedent for obtaining informed consent from persons taking part in clinical trials. The findings revealed that, despite the desire to serve science and humanity, compliance with the rules of bioethics, as well as human morality, should remain an integral component in the work of any medical scientist. Статья имеет междисциплинарный характер и охватывает широкий круг вопросов истории медицины, морали и биоэтики. Представлены биографии норвежского врача микробиолога Г. Хансена и немецкого врача, биолога, сифилидолога А. Нейссера. Показано, что любой учёный, даже самый выдающийся, остается человеком с его уникальным характером, личной жизнью и дружескими связями, авторитетом в научном сообществе и фатальными ошибками, желанием достичь славы и признания. Основное внимание акцентировано на научных достижениях этих исследователей инфекционных болезней и лепры в частности. Описан конфликт, связанный с приоритетом открытия возбудителя лепры. Сравнено, какие последствия для Г. Хансена и А. Нейссера имел международный научный скандал относительно приоритета открытия Mycobacterium leprae, в который было вовлечено практически всё тогдашнее научное европейское сообщество. Показано, что большинство ученых однозначно встало на сторону Г. Хансена, который был не только автором революционной на то время гипотезы о контагиозно-бактериальной природе лепры, но и первооткрывателем возбудителя этой болезни, о чем свидетельствует синонимичное название Mycobacterium leprae – bacillus Hansen. Несмотря на это, для выдающегося ученого последствия неэтичного эксперимента с умышленным дополнительным инфицированием пациентки стали довольно трагическими, поскольку он потерял лицензию на медицинскую практику, пережил суд, по решению которого действия Г. Хансена были признаны несовместимыми с высоким званием врача, хотя он до конца жизни занимал должность внештатного главного лепролога Норвегии. Параллельно исследована биография А. Нейссера, который стал виновником этого громкого научного скандала. Показано, что серия экспериментальных исследований другой опасной болезни – сифилиса, – путем инокуляции, проведенных А. Нейссером, также привела к скандалу, который, по иронии судьбы, походил на тот, который в свое время разразился вокруг имени Г. Хансена. Впрочем, ни на репутацию, ни на медицинскую лицензию, ни на дальнейшую научную карьеру А. Нейссера этот досадный случай существенно не повлиял, хотя стал прецедентом для получения информированного согласия лиц, принимающих участие в клинических испытаниях. В выводах отмечается, что, несмотря на желание служить науке и человечеству, соблюдение правил биоэтики, а также человеческой морали должны оставаться неотъемлемой составляющей деятельности любого ученого-медика.Документ Syntax patterns of headlines in printed commercial advertisements promoting dental products to dental professionals(Полтавський державний медичний університет, 2024) Kostenko, V.; Znamenska, I.; Solohor, I.; Trusova, L.; Honcharova, Ye.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Трусова, Людмила Василівна; Гончарова, Євгенія ЄвгенівнаThis article provides the analysis of syntactic patterns in headlines of printed commercial advertisements in the dentistry targeted to dental professionals. These headlines, typically short, concise, and imperative sentences, often begin with action verbs that urge immediate action. Strategically positioned at the top of the advertisement for maximum impact, they highlight product benefits and user outcomes, and often enhanced by complementary images for visual appeal. У запропонованій статті проаналізовані синтаксичні моделі заголовків друкованої комерційної реклами у сфері стоматології, орієнтованої на фахівців у зазначеній галузі. Досліджені заголовки, зазвичай короткі, лаконічні та наказові речення, часто починаються з дієслів, що спонукають до негайної дії. Стратегічно розміщені на початку рекламного повідомлення для максимального впливу, вони підкреслюють переваги продукту та результати його використання для користувача. Заголовки часто супроводжуються додатковими зображеннями для візуальної привабливості.Документ Врахування основних переваг і недоліків тестів при застосуванні їх у контролювальних діях(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024) Гончарова, Євгенія Євгенівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Приходько, Яніна Миколаївна; Honcharova, Ye.; Bieliaieva, O.; Slipchenko, L.; Kostenko, V.; Prykhodko, Ya.У статті розглянуто необхідність оптимального вибору методів та інструментів контролю, що має забезпечувати економію часу, який витрачається на перевірку, бути мобільним, надійним і неупередженим. Детально проаналізовано переваги та недоліки застосування тестів як найбільш прийнятного інструмента контролю якості навчальних досягнень здобувачів вищої освіти. The growing demands for the professional competence of modern graduates of higher education institutions have created the need to intensify and improve the educational process. Dynamic processes of development and complication of the essence of professions raise the requirements for the intellectualization of professional activity to a new, higher level. Therefore, there is a need for constant updating, steady growth of the content, and thoughtful improvement of the structure of professionally relevant information required for the assimilation and processing of higher education students. Higher education institutions are faced with the task of ensuring a high-quality level of teaching disciplines aimed at improving the quality of theoretical and practical training of future specialists. The organization of the educational process in each particular higher education institution should be characterized by purposefulness, clear planning depending on the goal, stable management and control of the process. The success in solving the problem of forming the personality of future specialists, among other things, depends on the quality of teaching the professionally relevant educational material required for processing, as well as on prompt and impartial monitoring of compliance with the defined criteria of the volume and quality of mastering this material by higher education students. The optimal choice of control methods and tools saves time spent on testing, which allows the increasing of the amount of educational material offered by the teacher in the classroom. The most acceptable option for controlling and assessing learning achievements is reasonably determined by modern scholars and practitioners as a testing method. A detailed analysis of the advantages and disadvantages of tests as a control tool helps to solve the problem of choosing a method of conducting control actions between traditional oral or written questioning and testing, depending on the purpose of the audit and the amount of material to be controlled.Документ Організація процесу навчання іноземної мови на диференційній основі у вищих навчальних закладах(2017) Гончарова, Євгенія Євгенівна; Гончарова, Евгения Евгеньевна; Honcharova, Ye.Об’єктом дослідження автора є диференціація навчання у вищих навчальних закладах. Методологічною основою дослідження є теоретичні положення про сучасні технології навчання у вищих навчальних закладах. У статті обґрунтовано сукупність дидактичних умов, у яких сконцентровано певні положення, які мають бути реалізовані в технології диференціації навчання; Объектом исследования автора является дифференциация обучения в высших учебных заведениях. Методологической основой исследования послужили теоретические положения о современных технологиях обучения в высших учебных заведениях. В статье обоснована совокупность дидактических условий, которые концентрированно представляют определенные дидактические положения и являются основой для разработки технологии дифференциации обучения; The object of the author’s investigation is the differentiation of teaching foreign language process at Higher Educational Institutions. The author reveals the positive impact of the ideas and principles of individual teaching of foreign language and differentiation of teaching as its component. The article substantiates the totality of teaching conditions, encompassing certain provisions which have to be implemented in the differentiation of learning, namely: - the formation of the motivational stimulating basis for the acquisition of potentially the greatest possible amount of professionally meaningful learning material; - the design and implementation of didactic interaction in the “teacher-student” system taking into account the individual psychological characteristics of the subjects of the differentiation-based educational process; - implementation of hierarchically ordered modular structural organization of the content of differentiation-based foreign languages teaching; - intensification of reflexive analytical activity of students with regard to professional specific training in foreign languages.Документ Роль англійської мови у процесі глобалізації сучасного світу(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Гончарова, Євгенія Євгенівна; Ненахова, В.; Honcharova, Ye.; Nenakhova, V.Розглядається значення у глобалізованому світі сьогодення іноземної мови загалом та англійської мови зокрема. Приводиться перелік основних переваг глибокого знання англійської мови. The significance of a foreign language in general and English in particular in today's globalized world is discussed. A listof the main advanteges of a deep knowledge of the English linguage is provided.Документ Семантичний аналіз лексики в навчанні англійської мови(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Таран, Зінаїда Михайлівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Kostenko, V.; Taran, Z.; Bieliaieva, O.; Znamenska, I.; Solohor, I.; Honcharova, Ye.У статті розглядається важливість семантичного аналізу слів у навчанні англійської мови. Така робота допомагає здобувачам освіти не лише запам’ятовувати слова, але й розуміти варіативність їхніх значень та правильно використовувати їх у контексті. Це сприяє розвитку аналітичного мислення, культурної свідомості й спонукає до фективного спілкування. The article examines the importance of semantic analysis of words in teaching English. Such work helps students not only memorize words but also understand the variability of their meanings and correctly use them in context. This contributes to the development of analytical thinking, cultural awareness, and encourages effective communication.Документ Формування адаптації студентів-першокурсників до освітнього середовища закладів вищої освіти(Дрогобицький державний педагогічний університет, 2023) Гончарова, Євгенія Євгенівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Honcharova, Ye.; Bieliaieva, O.; Kostenko, V.; Solohor, I.; Efendiieva, S.У статті окреслюються шляхи та передумови формування адаптації студентів-першокурсників до навчання у закладах вищої освіти з урахуванням спрямування сучасної педагогіки на особистісно-орієнтований підхід до кожного суб’єкта навчального процесу. На підставі дослідження та аналізу особливостей процесу адаптації студентів-першокурсників до навчання у закладах вищої освіти обґрунтовується інтеграційна сутність вищевказаного процесу.Документ Інноваційні технології у формуванні мовних компетентностей здобувачів освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Таран, Зінаїда Михайлівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Taran, Z.; Solohor, I.; Honcharova, Ye.; Rozhenko, I.У статті розглядається роль інформаційних технологій у процесі вивчення іноземних мов. Проаналізовано основні інструменти та платформи, які сприяють ефективному формуванню мовних навичок, а також їхній вплив на мотивацію та результативність навчання. Особливу увагу приділено інноваційним підходам, як-от штучний інтелект, віртуальна реальність, гейміфікація та масові відкриті онлайн-курси. Дослідження підкреслює важливість інтеграції інформаційних технологій у навчальний процес для створення інтерактивного та персоналізованого середовища навчання. The article examines the role of information technology in the modern process of learning foreign languages. The main tools and platforms that contribute to the effective acquisition of language skills are analyzed, as well as their impact on motivation and learning effectiveness. Particular attention is paid to innovative approaches, such as artifi cial intelligence, virtual reality, gamification and massive open online courses. The study emphasizes the importance of integrating information technology into the educational process to create an interactive and personalized learning environment.