Перегляд за Автор "Khmil, T. A."
Зараз показуємо 1 - 20 з 24
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Chronic Lip Fissure: Clinical Presentation and Risk Factors(Ektodermal Displazi Grubu, 2023-12) Skrypnykov, P. M.; Tkachenko, I. M.; Pysarenko, O. A.; Khmil, T. A.; Skrypnikova, T. P.; Tymoshenko, Y. V.; Kulai, O. O.; Скрипников, Петро Миколайович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Хміль, Тетяна Андріївна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Тимошенко, Юлія Володимирівна; Кулай, Ольга ОлександрівнаWe conducted a cross-sectional study among patients seeking care at the Medical and Consultation Center for the Treatment of Oral Mucosa Diseases of Poltava State Medical University. Our aim was to determine the prevalence of chronic lip fissure among patients seeking care at this facility. The Chi-square test was applied to establish the correlation (associative links) between the presence of chronic lip fissure and sociodemographic factors, the presence of bad habits and occupational hazards or work conditions. Using a multivariable logistic regression model, we identified independent risk factors (independent predictors), associated with the occurrence of chronic lip fissure. These factors include gender, age, level of education, bad habits such as smoking, and exposure to unfavorable climatic working conditions. Gaining insights into the causes and clinical presentation of chronic lip fissure is paramount for its prevention, providing proper explanation, and raising awareness among patients about the factors contributing to its occurrence.Документ Development of geriatric dentistry: review of international experience(Полтавський державний медичний університет, 2024) Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Bieliaieva, O. M.; Khmil, T. A.; Slipchenko, L. B.; Lysanets, Yu. V.; Rozhenko, I. V.; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe article focuses on the evolving area of geriatric dentistry. The article examined international practices within this domain and proposed a “road map” for the development of domestic gerodontology, which provides the implementation of a number of tasks, namely: compiling a questionnaire and conducting a survey on the state of geriatric dentistry in Ukraine among higher educational institutions training dentists; further adoption of advanced European and world experience; studying the opinion of the target audience – elderly patients, – regarding their satisfaction with the level of specialized dental care; implementation of interdisciplinary/multidisciplinary educational programs to be applied at the undergraduate/postgraduate stages of dental education; design of long-term/short term certificate programs to be offered to dentists in the process of continuous professional development in order to increase the share of gerondologists in the structure of dentists in Ukraine. Стаття присвячена питанням розвитку геріатричної стоматології. Проаналізовано закордонний досвід у цій галузі. Авторами запропоновано “дорожню карту” розвитку вітчизняної геродонтології, що передбачає реалізацію низки завдань, як-от: укладання анкети й проведення опитування закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку лікарів-стоматологів, щодо стану геріатричної стоматології в Україні; подальша рецепція передового європейського і світового досвіду; вивчення думки цільової аудиторії ‒ пацієнтів похилого віку щодо задоволеності рівнем надання спеціалізованої стоматологічної допомоги; розроблення і впровадження міждисциплінарних / мультидисциплінарних освітніх програм, що будуть реалізовуватися на додипломному / післядипломному етапах стоматологічної освіти; розроблення довгострокових / короткострокових сертифікатних програм, які будуть пропонуватися лікарям-стоматологам у процесі безперервного професійного розвитку з метою збільшення частки геродонтологів у структурі лікарів-стоматологів України.Документ Features of physical and mechanical parameters of acrylic plastics after fullerene coating(2020-05) Sylenko, B. Yu.; Dvornyk, V. M.; Sylenko, Yu. I.; Khrebor, M. V.; Khmil, T. A.; Makarenko, V. I.; Силенко, Богдан Юрійович; Дворник, Валентин Миколайович; Силенко, Юрій Іванович; Хребор, Марина Вікторівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Макаренко, Володимир ІвановичThe aim of the research is to study the physical and mechanical parameters of the bases in removable laminar dentures after modification of their surface. Materials and methods: the studied samples were divided into two groups (group I –acrylic plastics, and group II –acrylic plasticswith fullerene С60 nanocoating), 50 samples in each group. The coefficients of water absorption, water solubility, microhardness and deformation characteristics of materials were studied. Results and conclusions: The material covered with fullerene С60 has a lower coefficient of water absorption and water solubility, which amounted to 0.55% and 0.23% respectively, from the initial weight of samples, as compared with acrylic plastics without coating (0.71% and 034%, respectively). The strength parameters of samples of group ІІ were higher by 13.5% as compared to group І. The given results of water absorption and water-solubility show that acrylic plastics with fullerene С60 molecules coating has a lower coefficient of water absorption and water solubility, in comparison with acrylic plastics without coating. This indicates a higher degree of resistance to biodegradation of the modified surface material, in turn reducing the washing-out of residual monomer from the denture, which directly improves the strength parameters of the acrylic plastics and can prevent the development of denture stomatitis.Документ «Miller's pyramid», the «onion model», the «portfolio method», the «assessment orbits»: how to evaluate the professionality of a doctor?(Полтавський державний медичний університет, 2024) Bieliaieva, O. M.; Bilash, S. M.; Skrypnykov, P. M.; Lysanets, Yu. V.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Taran, Z. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Скрипников, Петро Миколайович; Лисанець, Юлія Валеріївна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Таран, Зінаїда МихайлівнаThe article focuses on the issue of assessing a doctor's professionalism, exploring various methodologies proposed by experts in medical pedagogy. Concepts such as "Miller's pyramid," the "onion model," and the "portfolio method", «assessment orbits» are thoroughly examined. Particularly highlighted is the adaptation of "Miller's pyramid" in response to the evolving focus of medical education towards fostering professionalism and shaping professional identity. The article scrutinizes perspectives advocating for the incorporation of a fifth tier into the traditional four-tier structure of "Miller's pyramid," emphasizing the attitudes, values, and behaviors indicative of a doctor's emerging professional ethos. Additionally, a succinct overview of the "onion model" is provided. The portfolio method is emphasized for its role in organizing, shaping, and facilitating continuous assessment of the educational accomplishments of medical students. The «assessment orbits» are characterized. Стаття присвячена питанню оцінювання професійності лікаря. Розглянуто різні концепції, які пропонуються фахівцями в галузі медичної педагогіки для розв’язання цього завдання ‒ «піраміду Міллера», «модель цибулини», «метод портфоліо», «орбіти оцінювання». Значну увагу приділено модифікації «піраміди Міллера», що зумовлено зміщенням у медичній освіті акцентів на розвиток професійності і формування професійної ідентичності. Проаналізовано погляди вчених, які вважають, що додавання до класичної чотиристратумної структури «піраміди Міллера» п’ятого стратуму послідовно демонструє ставлення, цінності та поведінку, які очкують від того, хто почав думати, діяти і відчувати себе лікарем. Коротко розглянуто «модель цибулини». Приділено увагу методу портфоліо як процесу організації, форми та технології роботи, що уможливлює безперервне оцінювання досягнення суб’єктів медичної освіти. Схарактеризовано «орбіти оцінювання».Документ Specificity of a lecture in the videoconference format in the postgraduate education of dentists(Полтавський державний медичний університет, 2022) Skrypnikova, T. P.; Kulai, O. O.; Khmil, T. A.; Gurzhii, O. V.; Prykhodchenko, S. V.; Tymoshenko, Yu. V.; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Кулай, Ольга Олександрівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Гуржій, Олена Вікторівна; Приходченко, Світлана Валеріївна; Тимошенко, Юлія ВолодимирівнаHigher education establishments in Ukraine have only just mastered new ways of training and educating doctors in the Covid‐19 pandemic, as martial law conditions have invaded the realities of everyday life. Priority is essential for the country to continue the educational process. The need for communication support for both higher education and teachers and the formation of new forms of interaction between the subjects of the educational process comes first. Currently, there is an urgent need to consider new facets of organizational and methodological conditions of the virtual educational process and the possibility of using and mixing known formats of such traditional pedagogical forms as lectures. The purpose of the article is to determine the organizational and methodological lecture features in a videoconference format in the practice of postgraduate education of dentists in wartime. Among the significant advantages of such a lecture are the following: the absence of geographical restrictions, the size of the audience, which depends on the technical capabilities of the subjects of the educational process; lecture recording, which can be viewed unchanged; use of lecture material in synchronous and asynchronous regime; knowledge transfer takes place in an interactive regime; the opportunity for students to become real interlocutors to share experiences. However, the lecture in the format of a videoconference is not without several disadvantages, such as the need for modern equipment for all participants in the educational process; high-speed Internet connection; availability of an appropriate level of information and communication literacy; it takes more time and effort to create «content» for a lecturer; challenging to keep the audience’s attention; there is an emotional crisis. But the lives, health, and safety of students and teachers are essential, so online classes are becoming the only possible form of learning today. The use of features of various lecture forms in videoconferencing in the practice of postgraduate education of dentists ensures its continuity and effectiveness.Документ The debate surrounding academic ratings: a critical analysis(Полтавський державний медичний університет, 2023) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Bilash, S. M.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Solohor, I. M.; Havrylieva, K. H.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Білаш, Сергій Михайлович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаThe article is devoted to the phenomenon of academic ratings, which have now become one of the influential levers for determining the competitiveness of higher education institutions at the international, national, and regional levels, as well as a natural result of its mass and commercialized nature. The authors observe that during the entire period of existence of academic ratings, there has been an ardent discussion about their usefulness, objectivity, quality and validity. The paper discusses the arguments of the opponents of academic ratings, which emphasize that they are often biased or based on methodologies that are not transparent (weight of compared indicators, calculation algorithms, methodological validity in data collection, etc.). The authors argue that despite the constant and painstaking work of the compilers to make the ratings as transparent as possible, for now, they often do not meet the expectations of university management and the academic community, and also provide little useful information necessary for real and potential stakeholders. The analysis of the literature on the researched issue proved that this especially applies to representatives of European universities. Opponents of the ratings explain this status quo by the fundamental difference, on the one hand, between the British and American educational systems, and on the other, between the national educational systems of Europe. Attention is focused on the fact that the orientation of the ratings mainly on the bibliometric analysis of scientific publications of academic staff is, for example, disadvantageous for French universities, since a feature of the French higher education system (in contrast to the British or American) is that scientific activity is mainly concentrated in research centers, whereas educational activities – in universities. It is noted that the analysis of quality indicators of various areas of activity of a higher education institution and the educational system of the country as a whole makes it possible to obtain unbiased information about competitiveness in the field under study. In connection with this, the “struggle for one’s place in the sun” should be perceived as a reality that determines both the current state and the prospects for the further development of higher education. The authors conclude that the ratings, despite the controversy, have become an integral part of the global educational and information space, serving as one of the tools for measuring institutional capacity, finding new approaches to the effective use of the potential of universities, adjusting the development strategy and stimulating positive changes in the educational environment.Документ The way of becoming a specialist(Полтавський державний медичний університет, 2023) Khmil, T. A.; Hurzhiy, O. V.; Khavalkina, L. M.; Pysarenko, O. A.; Kulay, O. O.; Dubyna, V. O.; Morochkovska, O. V.; Хміль, Тетяна Андріївна; Гуржій, Олена Вікторівна; Хавалкіна, Людмила Михайлівна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Кулай, Ольга Олександрівна; Дубина, Віталій Олексійович; Морочковська, Олена ВолодимирівнаДокумент Аналіз результатів роботи «обласного науково-практичного центру захворювань слизової оболонки ротової порожнини» за 10 років. Перспективи його діяльності(Полтавський державний медичний університет, 2023) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Розколупа, Ніна Василівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Гуржій, Олена Вікторівна; Коломієць, Світлана Веніамінівна; Силенко, Юрій Іванович; Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Rozkolupa, N. V.; Khmil, T. A.; Gurzhii, O. V.; Kolomiets, S. V.; Silenko, Yu. I.Захворювання слизової оболонки порожнини рота і червоної облямівки губ складають важливу про-блему стоматології. Виникають труднощі в діагностиці й лікуванні вторинних стоматитів, оскільки вони є симптомами загальних захворювань і синдромів, мають схожість ознак, елементів ураження, динаміки пе-ребігу.З метою підвищення ефективності ранньої діагностики й лікування патології СОПР і червоної облямівки губ, профілактики основних стоматологічних хвороб на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів із 2011 року діє «Обласний науково-практичний центр захворювань слизової оболонки порожнини рота», де створено внутрішньо- і міждисциплінарні консультативні підходи, проводяться контрольована терапія і диспансеризація.У статті проаналізовано консультативну роботу Центру й визначено перспективи його діяльності.Аналізуючи проведену роботу за 10 років, автори зазначають, що пацієнтів розподілено згідно з класи-фікацією захворювань СОПР на групи первинних (самостійних) і вторинних (симптоматичних) стоматитів. За період діяльності Центру прийнято 5412 пацієнтів, із них 3648 (67,41%) із патологією СОПР і червоної облямівки губ. Проведений аналіз указав, що кількість збігів діагнозів у пацієнтів, направлених на консуль-тацію, становить 40,1%, розбіжностей - 33%, без діагнозу було 20,6% і без направлення - 6,3%.Реалізація роботи Центру проводилася різними формами. Було проведено виїзні освітні семінари для лікарів-стоматологів у райони області задля підвищення рівня знань з онкостоматології, особливо небезпечних інфекцій на амбулаторному прийомі лікаря-стоматолога.Отже, аналіз результатів роботи «Обласного науково-практичного центру захворювань слизової оболонки порожнини рота», заснованого на внутрішньо- і міждисциплінарному підході до діагностики й лікування, дозволив сформувати рекомендації для покращення підготовки лікаря і вдосконалення його діяльності, розвитку клінічного мислення й окреслити перспективи.Документ Біомеханічне дослідження однокореневих зубів при реставрації їх куксовими штифтовими вкладками(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2015) Клепач, Микола Миколайович; Силенко, Богдан Юрійович; Хміль, Тетяна Андріївна; Хребор, Марина Вікторівна; Силенко, Юрій Іванович; Klepach, M. M.; Silenko, B. Yu.; Khmil, T. A.; Khrebor, M. V.; Silenko, Yu. I.За результатами математичного аналізу моделі системи «корінь зуба, куксова вкладка, коронка» встановлено, що поява горизонтальної складової функціонального навантаження, а також спільна дія вертикальної і горизонтальної складових навантаження викликають локалізацію полів максимальних значень еквівалентних напружень у середній третині штифтової частини вкладки з вестибулярного або орального боків залежно від напрямку горизонтального навантаження. У разі наявності тільки вертикальної складової навантаження максимальні значення еквівалентних напружень виникають у зоні примикання коронкової частини вкладки до штифтової. Максимальні значення еквівалентних напружень у відновлюваному зубі та в його періодонті, а також у штифтовій вкладці виникають за спільної дії вертикальної складової функціонального навантаження з горизонтальною, спрямованої у вестибулярно-язиковому напрямку.Найнебезпечніша зона кореневої частини зуба з погляду локалізації максимальних значень еквівалентних напружень – це ділянка дентину, що примикає до торцевої частини штифта вкладки.;В результате проведенного математического анализа моделей системы «корень зуба, культевая вкладка, коронка» установлено, что возникновение горизонтальной составляющей функциональной нагрузки, а также совместное действие вертикальной и горизонтальной составляющих нагрузки вызывают локализацию полей максимальных значений эквивалентных напряжений в средней трети штифтовой части вкладки с вестибулярной или оральной стороны в зависимости от направления горизонтальной нагрузки. В случае наличия только вертикальной составляющей нагрузки максимальные значения эквивалентных напряжений возникают в зоне примыкания коронковой части вкладки к штифтовой. Максимальные значения эквивалентных напряжений в реставрируемом зубе и его периодонте, а также штифтовой вкладке возникают при совместном воздействии вертикальной составляющей функциональной нагрузки с горизонтальной, направленной в вестибулярно-язычном направлении. ; The purpose of the biomechanical study was a comparative analysis of the stress-strain state of the dowel core, dentin of the tooth root, periodontal and bone tissues of the alveolus in the restoration of the first premolars using dowel core, made of zirconium oxide.Materials and methods. Mathematical modeling was carried out using a service modeling and finite element analysis NASTRAN, designed for implementation on a personal computer in a Windows environment. The package, which is built and analyzed considers an elastic three-dimensional models of dental arches on the basis of finite-element procedures, determines the displacement of each node of the finite element with three axes, the normal and shear stresses, and equivalent stresses according to Huber-Mises, which are calculated according to the formula of mechanics of solid deformable body.Teeth with dowel core are located relative to the coordinate axes that the z axis coincides with the longitudinal axis of the tooth, the x-axis in a distal-medial direction (along the tooth row) and the y-axis in the oral-vestibular (in the perpendicular direction of the dentition).As a main evaluation criterion when comparing the stress-strain state of considered mathematical models of the system "dowel core- recovery single rooted tooth - lower jaw" should take the maximum values of equivalent stresses in the dowel core and the dentin of the root part of the tooth recoverable, arising from the action of the calculated values of functional loads , since exceeding these tension can cause destruction of the root of the tooth or core. As additional evaluation criteria appropriate to compare the maximum values of the equivalent stresses in the adjacent to the root portion of the restored tooth in the periodontium, cortical and trabecular layers of the jawbone. As a result of mathematical analysis of a model system “the root of the tooth, dowel core, crown” found that the horizontal component of the functional load and the combined effect of vertical and horizontal components of the load leads to the localization of fields of maximum values of equivalent stresses in the middle third of the pin of the dowel core from the vestibular or oral side, depending on the direction of the horizontal load. In cases where only the vertical component of the maximum load values of the equivalent stresses occur in the zone of junction of the coronal part of the dowel core to pin.The maximum values of the equivalent stresses in the restored tooth and the periodontal and dowel core arise under the combined action of the vertical component of the functional load from the horizontal, directed in the vestibular- lingual direction.The most dangerous area of the root of the tooth from the point of view of localization of maximum values of equivalent stresses is in the area of dentin adjacent to the end portion of the pin.When restoring the coronal portion of premolar using dowel core maximum values of the equivalent stresses in all structural components of the examined bone tissue does not exceed the corresponding values of ultimate strength, the presence and design of the dowel core significantly affect the values of the equivalent stresses in the dentin of the tooth root, and has almost no effect on stresses in the periodontal and bone tissues of the lower jaw; the localization of the fields of maximum values of equivalent stress on the surface of the root portion of the dentin in the tooth a healthy load corresponds to the location and the value of the equivalent stress tooth under load which restores; the most unfavourable loading is the combined effect of the vertical component of the functional load and the horizontal component, targeted in vestibular- lingual direction.Документ Відкрита перфорація альвеолярного відростка верхньої щелепи, перфорація дна порожнини зуба при ендодонтичному лікуванні першого моляра верхньої щелепи (клінічний випадок)(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2018) Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Білоус, Світлана Василівна; Skripnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Bilous, S. V.Представлений клінічний випадок множинних помилок лікаря під час ендодонтичних маніпуляцій. Виявлено поломку ін’єкційної голки, яка перфорувала кісткову тканину альвеолярного відростка, часткове препарування порожнини зуба, втрату щічного медіального кореневого каналу, перфорацію дна порожнини зуба. Помилки призвели до ускладнення. Виконано відповідний лікувально-реабілітаційний комплекс з успішним результатом; Представлен клинический случай множественных ошибок врачей при выполнении эндодонтических манипуляций. Выявлены поломка инъекционной иглы, перфорирующая костную ткань альвеолярного отростка, частичное препарирование полости зуба, потеря щечного медиального корневого канала, перфорация дна полости зуба. Ошибки привели к осложнениям. Выполнен соответствующий лечебно-реабилитационный комплекс с благоприятным исходом; The paper presents a clinical issue of multiple doctor’s errors when he/she performs endodontic treatment. Injection needle defects that caused perforation in the bone tissue of the alveolar process, partial preparation of the tooth cavity, loss of the cheek, medial root canal, perforation of the bottom of the tooth cavity were revealed. As a result, errors caused complications. A corresponding medical-prophylactic complex was completed with a successful result.Документ Дифференциальная диагностика пузырно-сосудистого синдрома слизистой оболочки полости рта(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2017) Скрипникова, Таисия Петровна; Богашова, Лидия Яковлевна; Хмиль, Татьяна Андреевна; Skripnikova, T. P.; Bogashova, L. Ya.; Khmil, T. A.; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Богашова, Лідія Яківна; Хміль, Тетяна АндріївнаСогласно данным литературы патогенез пузырно-сосудистого синдрома при патологии сердечно-сосудистой деятельности освещен в достаточной степени. Однако имеются затруднения в дифференциальной диагностике. Цель работы - углубить дифференциальную диагностику болезней слизистой оболочки полости рта, сопровождающихся пузырным синдромом. Наблюдения проведены на 8 больных с пузырно-геморрагическим синдромом, из них 2 мужчин (25%), 6 женщин (75%) в возрасте 55-67 лет, страдающих гипертонической болезнью. В результате анализа данных литературы, проведенной дифференциальной диагностики и собственных исследований можно заключить, что пузырно-сосудистый синдром сопровождается следующей триадой симптомов: сердечно-сосудистая недостаточность, возникающая как осложнение гипертонической болезни; повышение проницаемости артериальных кровеносных сосудов, ломкости сосудистой стенки, способствующей образованию пузырей; положительный симптом периферической отслойки.; Згідно з даними літератури патогенез пухирно-судинного синдрому при патології серцево-судинної діяльності висвітлено достатньою мірою. Однак є труднощі в диференційованій діагностиці. Мета роботи - поглибити диференційовану діагностику хвороб слизової оболонки порожнини рота, що супроводжується пухирним синдромом.Спостереження проведені на 8 хворих із пухирно-геморагічним синдромом, із них 2 чоловіків (25%), 6 жінок (75%) у віці 55-67 років, які страждали на гіпертонічну хворобу. За результатами аналізу даних літератури, диференційованої діагностики і власних досліджень можна зробити висновок, що пухирно-судинний синдром супроводжується характерною тріадою симптомів: серцево-судинна недостатність, яка виникає як ускладнення гіпертонічної хвороби; підвищення проникності артеріальних кровоносних судин, ламкість судинної стінки, що сприяє утворенню пухирців; позитивний симптом периферичного відшарування.; According to the literature, the pathogenesis of vesico-vascular syndrome in the pathology of cardiovascular activity is adequately covered. However, there are difficulties in differential diagnosis. The aim of the work is to deepen the differential diagnosis of diseases of the oral mucosa accompanied by a vesico-vascular syndrome. Observations were carried out on 8 patients with vesico-vascular syndrome, of which 2 men (25%) and 6 women (75%) at the age of 55-67 years who suffered from hypertension. As a result of analysis of literature data, differential diagnosis and own research, it can be concluded that vesico-vascular syndrome is accompanied by the following triad of symptoms: cardiovascular insufficiency, which arises as a complication of hypertension; increased permeability of arterial blood vessels, fragility of the vascular wall, conducive to the formation of blisters; positive symptom of peripheral detachment.Документ До питання клінічної класифікації передракових змін слизової оболонки порожнини рота та червоної облямівки губ(Полтавський державний медичний університет, 2022-09-30) Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Pysarenko, O. A.; Bieliaieva, O. M.Захворювання слизової оболонки порожнини рота – важлива і складна проблема стоматології, оскільки вони мають різну етіологію, патогенез, клініку, можливий атиповий перебіг, схожість елементів ураження. Відомі класифікації захворювань слизової оболонки порожнини рота й червоної облямівки губ мають різні принципи побудови, виділяють за патогенезом первинні (власні), вторинні (симптоматичні) та синдроми. У всіх класифікаціях одним із розділів є передракові зміни. Натепер відомо поняття щодо передракових станів слизової порожнини рота «потенційно злоякісні розлади порожнини рота» (oral potentially malignant disorders – OPMDs), які включено до класифікації пухлин голови й шиї ВООЗ (2017). Цим визначенням рекомендовано замінити звичні нам терміни (передрак, епітеліальні фонові захворювання, передзлоякісні, преканцерозні захворювання, внутрішньоепітеліальні ураження). У 2008 р. Максименко П.Т. і співавт. створили робочу номенклатуру, клінічну класифікацію хвороб, змін слизової оболонки порожнини рота, губ і язика. Її особливістю є виділення нозологічної одиниці, симптомів і симптомокомплексів на слизовій оболонці порожнини рота, червоній облямівці губ, які визначаються при візуалізації, надання їх основних клінічних характеристик, передракових змін у окремий розділ. Аналіз багаторічної роботи обласного центру з діагностики й лікування захворювань слизової оболонки порожнин рота дозволив внести деякі доповнення до цієї класифікації з урахуванням передракових змін з атиповим перебігом та їх злоякісністю, що мають велике значення для практикуючих лікарів у встановленні діагнозу, онконастороженості, лікуванні хворих.Документ Захворювання слизової оболонки порожнини рота(Українська медична стоматологічна академія, 2019-11) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Ступак, Олена Павлівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Skrupnukov, P. M.; Skrupnikova, T. P.; Stupak, O. P.; Khmil, T. A.Збірник підготовлений згідно типового навчального плану і програми інтернатури зі спеціальності “Стоматологія” для лікарів-інтернів стоматологів на циклі з терапевтичної стоматології. У збірнику тестових завдань для кращої підготовки лікарів-інтернів стоматологів до ліцензійного іспиту “Крок 3. Стоматологія” з розділу “Захворювання слизової оболонки порожнини рота” в аспектах сучасної освіти викладачами кафедри післядипломної освіти лікарів-стоматологів Української медичної стоматологічної академії на основі відкритих баз тестових завдань Центру тестування при МОЗ України за 2012-2019 років складені тестові завдання, які максимально відображають питання з даної тематики.Документ Кандидоз порожнини рота і сучасні тенденції його раціональної фармакотерапії(Полтавський державний медичний університет, 2022) Дев'яткіна, Наталія Миколаївна; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Devіatkina, N. M.; Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.Кандидоз порожнини рота є однією з найпоширеніших опортуністичних інфекцій, що викликається C. albicans та іншими видами роду Candida. Клінічне розпізнавання уражень ротової порожнини є основою для діагностики кандидозу порожнини рота, а виділення Candida в чистій культурі і тестування чутливості до протигрибкових препаратів допомагає, якщо інфекція рецидивуюча або викликана видами, відмінними від C. аlbicans Мета роботи – проаналізувати дані літератури стосовно сучасних підходів до етіотропної терапії кандидозу ротової порожнини залежно від форми та тяжкості процесу. Лікування кандидозу порожнини рота ґрунтується на діагностиці типу кандидозу порожнини рота, корекції факторів ризику або основних захворювань, а також використанні найбільш відповідних протигрибкових препаратів. Три великі сімейства містять найбільш часто використовувані протигрибкові препарати: полієни (амфотерицин В і ністатин), хінокандини (анідулафунгін, каспофунгін і мікафунгін) і азоли. Протигрибкове лікування кандидозу порожнини рота може проводитися місцево або системно. Місцева терапія з використанням ністатину та міконазолу залишається рекомендованим лікуванням кандидозу порожнини рота через його високу ефективність, низьку вартість і малу кількість побічних ефектів. Пероральний флуконазол рекомендується для лікування помірного та тяжкого кандидозу порожнини рота. При рефрактерній до флуконазолу хворобі може бути призначено ітраконазол, позаконазол, вориконазол. Серед переваг ехінокандинів для лікування тяжких і резистентних форм кандидозу порожнини рота знаходиться їх антибіоплівкова активність і тривалий постпротигрибковий ефект. Інші терапевтичні альтернативи передбачають використання терпенів, пробіотиків, пептидів, антитіл, цитокінів або речовин, які запобігають переходу C. albicans від коменсалу до патогена. Отже, місцеве лікування ністатином або міконазолом й системне лікування пероральним флуконазолом демонструє подібну ефективність. За умов невдач лікування або рецидивуючих інфекцій слід розраховувати на нові протигрибкові засоби з выдомими та новими механізмами дії.Документ Клінічні конкурси як важливий елемент професійного розвитку лікаря-інтерна(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Скрипников, Петро Миколайович; Хміль, Тетяна Андріївна; Шевченко, Василь Кирилович; Бережна, Олена Едуардівна; Геранін, Станіслав Ігорович; Скрипников, Петр Николаевич; Хмиль, Татьяна Андреевна; Шевченко, Василий Кириллович; Бережная, Елена Эдуардовна; Геранин, Станислав Игоревич; Skrypnykov, P. M.; Khmil, T. A.; Shevchenko, V. K.; Berezhnaya, H. E.; Geranin, S. I.У статті викладено місце клінічних конкурсів у професійному розвитку лікарів-інтернів за фахом «Стоматологія». Стаття несе інформацію про історію Всеукраїнського професійного конкурсу лікарів-стоматологів «Шлях у світ майстерності», про участь кафедри післядипломної освіти в організації і проведенні поетапного Міжнародного конкурсу реставраційних клінічних випадків від медичних вузів CERAM X CASE CONTEST (GCCC), Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності та семінару „Актуальні інфекції та їх профілактика”, конкурсу серед дитячих стоматологів „Кращий лікар-профілактист”, регіональних конкурсів професійної майстерності «Гігієніст зубний». Клінічні конкурси дозволяють стимулювати, мотивувати навчання, залучати лікарів-інтернів до активної форми пізнання; В статье изложено место клинических конкурсов в профессиональном развитии врачей-интернов по специальности «Стоматология». Статья несет информацию об истории Всеукраинского профессионального конкурса стоматологии «Путь в мир мастерства», об участии кафедры последипломного образования в организации проведении поэтапного Международного конкурса реставрационных клинических случаев от медицинских вузов CERAM X CASE CONTEST (GCCC), Всеукраинского конкурса профессионального мастерства и семинара „Актуальные инфекции и их профилактика”, конкурса среди детских стоматологов „Лучший врач-профилактист”, региональных конкурсов профессионального мастерства «Гигиенист зубной». Клинические конкурсы позволяют стимулировать, мотивировать обучение, привлекать врачей-интернов к ктивной форме познания; In the article the place of clinical competitions in the professional development of interns in specialty “Dentistry”. They can encourage, motivate learning, interns engage in active forms of learning. The article contains information about the history of Ukrainian professional contest dentists “The way the world of excellence”. The department organized the first courses on standard technology restoration, and then – “Academic training center”. The objectives of the Center are: improving the learning process according to the socio-economic conditions of the state, structural changes in the field of medicine, improve training of dentists. This provision formed the basis of competition. Organizers have set goals: popularization and implementation of dentist modern technology, high-quality filling materials and devices; production quality standard of the dentist in restoration techniques; information to the public about the possibility of high-quality treatment. Examples of professional development of interns is phased International Competition restoration of clinical cases of medical schools CERAM X CASE CONTEST (GCCC), which is held at the department since 2012 One of the tasks of the competition is the introduction of interns with the latest developments and training in new technologies in the field aesthetic restoration. Hold contests like this, gives interns a chance to try their hand in aesthetic restorations before independent work, encourages self-improvement and professional growth. Given the relevance of infection control in dentistry since 2008 the Department together with the Department of Infectious Diseases held Ukrainian contest of professional skills and the seminar “Recent infections and their prevention”. The possibility of self-expression, motivation to learn, commitment to quality standards of treatment, visibility, promotion of training in training centers suggest a clinical contests effective forms of postgraduate education.Документ Конкурс професійної майстерності як показник психологічної зрілості лікаря стоматолога(Міністерство охорони здоров’я України, Центральний методичний кабінет з вищої медичної освіти, ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет ім. І. Я. Горбачевського МОЗ України», 2014) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Марченко, Алла Володимирівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Skripnikov, Р. M.; Skripnikova, T. P.; Marchenko, A. V.; Khmil, T. A.Сучасне суспільство потребує спеціалістів з високим професійним рівнем компетентності, який будується на нерозривному зв’язку теоретичної та практичної підготовки. Освітлені форми нетрадиційної післядипломної підготовки лікарів-стоматологів, які дають змогу використати набуті знань на практиці та досягти нових горизонтів; Modern society needs specialists with high level of professional competency, which is formed by close connection of theoretical and practical training. Presented forms of non-traditional post-graduate education of dentists, which can give an opportunity to use practice skills during a practice and achieve new types of professionalism.Документ Медичне право в післядипломній освіті лікарів(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2012) Марченко, Алла Володимирівна; Скрипник, Ігор Миколайович; Стецюк, Роман Анатолійович; Хміль, Тетяна Андріївна; Марченко, Алла Владимировна; Скрыпник, Игорь Николаевич; Стецюк, Роман Анатольевич; Хмиль, Татьяна Андреевна; Marchenko, A. V.; Skrypnyk, І. M.; Stetsyuk, R. A.; Khmil, T. A.Упровадження дисципліни «Медичне право» в навчальний процес на післядипломному етапі є важливим кроком і продиктоване вимогами сьогодення. Достатня обізнаність лікарів усіх спеціальностей з основами медичного права забезпечить конкурентоздатність та адаптованість фахівців до потреб практичної медицини в аспекті взаємин з іншими суб’єктами медичних правовідносин; Внедрение дисциплины «Медицинское право» в учебный процесс на последипломном этапе является важным шагом и продиктовано требованиями сегодняшнего дня. Достаточная осведомлённость врачей всех специальностей с основами медицинского права обеспечит конкурентоспособность и адаптируемость специалистов к требованиям практической медицины в аспекте отношений с другими субъектами медицинских правоотношений; Introduction of the discipline "Medical law" into the educational process at postgraduate stage is an important step and is dictated by the requirements of current trnds. Sufficient awareness of the physicians of all specialties of the basics of medical law would ensure competitiveness and adaptability to the challenges of practical medicine in the aspect of relations with other subjects of medical law-relations.Документ Науковий спадок професора Максименка Павла Тихоновича(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2018) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Skripnikov, P. M.; Skripnikova, T. P.; Khmil, T. A.Охарактеризований внесок професора Максименка П.Т. у розробку актуальних питань профілактики і лікування основних стоматологічних хвороб. Особлива увага приділяється виданим посібникам з алергології в стоматології, медикаментозній патології, утрудненням і помилкам у діагностиці хвороб слизової оболонки порожнини рота; Представлен вклад профессора Максименко П.Т. в разработку актуальных вопросов профилактики и лечения основных стоматологических болезней. Особое внимание уделяется выданным руководствам по аллергологии в стоматологии, медикаментозной патологии, затруднениям и ошибкам в диагностике болезней слизистой оболочки полости рта; The contribution of Prof. P.T. Maksymenko in the development of topical issues of prevention and treatment of major dental diseases was enormous. Particular attention is paid to published manuals on allergology in dentistry, medical pathology, difficulty and errors in the diagnosis of diseases of the mucous membrane of the oral cavity.Документ Основні етапи розвитку кафедри післядипломної освіти лікарів-стоматологів ВДНЗУ «УМСА»(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Марченко, Алла Володимирівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Скрипников, Петр Николаевич; Скрипникова, Таисия Петровна; Марченко, Алла Владимировна; Хмиль, Татьяна Андреевна; Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Marchenko, A. V.; Khmil, T. A.У статті викладені основні етапи розвитку і становлення кафедри післядипломної освіти лікарівстоматологів ВДНЗУ «УМСА», аналіз роботи з 1991 року. Стаття несе інформацію про завідувачів кафедри, види діяльності та структуру навчального процесу. Охарактеризована робота кафедри як опорної у системі післядипломної освіти з фахів «Стоматологія», «Терапевтична стоматологія». Приводиться інформація про сучасні форми навчання, такі як «Брейн-ринг в стоматології», професійні конкурси, співпраця з приватними стоматологічними клініка і кабінетами, впровадження інноваційних технологій, використання елементів дистанційної освіти, які підвищують якість навчального процесу; В статье изложены основные этапы развития и становления кафедры последипломного образования врачей-стоматологов ВГУЗУ «УМСА», анализ работы с 1991 года. Статья несет информацию о заведующих кафедрой, виды деятельности и структуру учебного процесса. Охарактеризована работа кафедры как опорной в системе последипломного образования по специальностям «Стоматология», «Терапевтическая стоматология». Приводится информация о современных формах обучения, таких как «Брейн-ринг в стоматологии», профессиональные конкурсы, сотрудничество с частными стоматологическими клиниками и кабинетами, внедрение инновационных технологий, использование элементов дистанционного образования, которые повышают качество учебного процесса; The article describes the main stages of development and formation of the department of postgraduate ducation of doctors-dentists of the VSIA “UMSA”, an analysis of the work from 1991. The creation of the department was conditioned by the need for deepening of theoretical knowledge, improvement of the level of manual skills, preparation for independent professional medical activities of interns, completion of the postgraduate cycle of training of dental doctors. The article contains information about the heads of the department, types of activities and the structure of the educational process. The work of the department is described as a reference in the system of postgraduate education in specialties “Dentistry”, “Therapeutic dentistry”. Over this period, more than 46 typical curricula and programs have been created that have been introduced into the educational process of one-profile departments of higher educational institutions of Ukraine. In the center of constant attention of the department staff – improving the quality of the learning process, optimizing knowledge control methods, modern approaches to teaching. The article provides information on contemporary forms of learning, such as “Brain-ring in dentistry”, professional contests, the introduction of innovative technologies, the use of elements of distance education, which enhance the quality of the educational process. Since the year 2000, the All-Ukrainian Professional Competition for Doctors-Dentists “The Way to the World of Excellence” among the interns of the single-profile departments of higher educational institutions is being held for the introduction of new active forms of training that provide timely access to information for doctors, the Academic Training Center has been operating at the department. The regional stage of the International CERAM X CASE CONTEST (GCCC) International Restoration Clinical Competition Contest has been traditionally held. The introduction of innovations, innovative methods of diagnosis and treatment is carried out on the basis of collaboration of the department with private dental clinics and offices in the city of Poltava, manufacturers of dental materials. Today, the elements of distance education are actively being introduced into the work of the department. This allows you to read lectures, conduct practical classes, seminars during the pre-certification cycles without leaving the department of the department. Since 2008, the site of the department of postgraduate education of dentists is www.dentaero.com.Документ Применение зубной пасты содержащей природный минерал для профилактики кариеса и заболеваний тканей пародонта улиц молодого возраста(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Скрипникова, Таисия Петровна; Хавалкина, Людмила Михайловна; Хмиль, Татьяна Андреевна; Удальцова-Гродзинская, Кристина Александровна; Сидельников, А. Э.; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хавалкіна, Людмила Михайлівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Удальцова-Гродзинська, Кристина Олександрівна; Сидельников, А. Е.; Skripnikova, T. P.; Khavalkinа, L. M.; Khmil, T. A.; Udaltsova-Grodzinska, K. O.; Sidelnikov, A. E.Сучасними дослідженнями доведено, що виникнення захворювань тканин пародонта залежить від кількості пародонтопатогенної мікрофлори, а, відповідно, обсягу зубного нальоту. Наявність зубного нальоту і його обсяг знаходяться в прямій залежності від гігієнічних засобів і маніпуляцій які виконує пацієнт/ людина щодня. Тому, особливу увагу необхідно приділяти засобам гігієни і методикам їх застосування пацієнтами в різних клінічних ситуаціях. На ринку України представлена нова розробка вітчизняного виробника ТОВ «Жардін Косметик» – зубна паста Бішефект. Проведені дослідження з вивчення властивостей зубної пасти Бішефект свідчать про зниження мікробного обсіменіння порожнини рота. Це сприяє зниженню інтенсивності карієсу зубів і запальних процесів в пародонті.