Перегляд за Автор "Kovalenko, Victor"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Features of formation of grammatic composed speech of senior preschool children with complex speech disorders(BoScience Publisher, Chicago, USA, 2024) Pakhomova, Natalііa; Kovalenko, Victor; Baranets, Inna; Hubar, Olha; Пахомова, Наталія Георгіївна; Коваленко, Віктор Вікторович; Баранець, Інна Володимирівна; Губар, Ольга ГригорівнаThe article is devoted to practical issues of forming the grammatical component of speech of older preschool children with complex speech disorders. The main tasks of the organization of educational and developmental work on the formation of speech activity of preschool children with complex speech disorders are defined. Emphasis is placed on the use of game methods and techniques in the process of speech therapy for children with speech disorders.Документ Інклюзивна культура в освітньому просторі: проблеми та перспективи(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Губарь, Ольга Григорівна; Пахомова, Наталія Георгіївна; Коваленко, Віктор Вікторович; Баранець, Інна Володимирівна; Hubar, Olha; Pakhomova, Natalііa; Kovalenko, Victor; Baranets, InnaУ статті розглядається проблема формування інклюзивної культури учасників освітнього процесу, як основа успішності організації інклюзивного навчання. Шляхом науково-теоретичного аналізу літературних джерел доведено істотне збільшення інтересу науковців до інклюзії та «інклюзивної культури», як невід’ємної складової її успішної реалізації. Проаналізовано погляди вітчизняних науковців на поняттям «інклюзивна культура», визначено її зміст, доведено необхідність її подальшого розвитку та формування в суспільстві гуманного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами. Шляхом емпіричного дослідження доведено взаємозв’язок між рівнем сформованості інклюзивної культури та дотичністю учасників освітнього процесу до інклюзії. Результати дослідження, яскраво доводять, що існує різниця в поглядах та рівнях сформованості інклюзивної культури між батьками та учнями, які отримують освіту в умовах інклюзивного навчання та на загальних умовах. Доведено вплив рівня обізнаності батьків з зазначеної проблеми та рівня сформованості їх інклюзивної культури на формування інклюзивної культури учнів та їх контактності з учнями з особливими освітніми потребами. За результатами проведеного експерименту, визначено основні причини неприйняття осіб з інвалідністю або дітей з особливими освітніми потребами до соціальної взаємодії, які постають на шляху розвитку інклюзивної культури учасників освітнього процесу. Основними перешкодами формування інклюзивної культури визначено: низька поінформованість суспільства щодо основних понять інклюзії та умов реалізації інклюзивної освіти, що викликає негативізм або агресію серед батьківського колективу; наявність суспільних стереотипів та упереджене ставлення до осіб з інвалідністю; недостатній рівень просвітницької роботи в стінах закладів загальної освіти з учасниками освітнього процесу. Намічено подальші шляхи досліджень з метою подолання основних перешкод у формуванні інклюзивної культури учасників освітнього процесу. The article examines the problem of forming an inclusive culture of participants in the educational process, as a basis for the success of the organization of inclusive education. The scientific and theoretical analysis of the literary sources proved a significant increase in the interest of scientists in inclusion and «inclusive culture» as an integral component of its successful implementation. The views of domestic scientists on the concept of «inclusive culture» were analyzed, its content was determined, and the necessity of its further development and formation of a humane attitude towards children with special educational needs in society was proved. Empirical research has proven the relationship between the level of formation of an inclusive culture and the involvement of participants in the educational process in relation to inclusion. The results of the study clearly prove the difference in views and levels of formation of an inclusive culture between students and parents who receive education in the conditions of inclusive education and in general conditions. The influence of the level of parents’ awareness of the specified problem and the level of formation of their inclusive culture on the formation of the inclusive culture of students and their contact with students with special educational needs has been proven. According to the results of the experiment, the main reasons for not accepting persons with disabilities or children with special educational needs for social interaction, which stand in the way of the development of an inclusive culture of participants in the educational process, have been identified. The main obstacles to the formation of an inclusive culture are defined as: low public awareness of the basic concepts of inclusion and the conditions for the implementation of inclusive education, which causes negativism or aggression among the parent team; existence of social stereotypes and prejudiced attitude towards persons with disabilities; insufficient level of educational work within the walls of general education institutions with participants in the educational process. Further avenues of research are planned in order to overcome the main obstacles in the formation of an inclusive culture of participants in the educational process.