Перегляд за Автор "Lysanets, Yuliia"
Зараз показуємо 1 - 9 з 9
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A stylistic analysis of medical article titles focused on the war in Ukraine. The Medical and Ecological Problems.(Полтавський державний медичний університет, 2023) Lysanets, Yuliia; Mihăilă, Ramona; Botezat, Onorina; Bieliaieva, Olena; Лисанець, Юлія Валеріївна; Міхаїла, Р.; Ботезат, О.; Бєляєва, Олена МиколаївнаThe paper examines the rhetorical devices used in the metadata of medical research publications focused on the health implications of Russia’s full-scale invasion of Ukraine. The aim of the study is to analyse the stylistic means in article titles, through which the scientists aspire to convey their message to the audience, attract the readers’ attention, persuade and stimulate them to take specific actions. We selected 697 research papers from the PubMed database, published since 24 February 2022, using relevant search terms (“Ukraine”, “war”, “impacts”, and “health”), and examined them by applying the methods of stylistic, structural, and contextual analysis. The study detected 17 stylistic techniques (alliteration and assonance, allusion, anaphora, antithesis, ellipsis, idiom, metaphor, oxymoron, parallelism, paronomasia, periphrasis, personification, repetition, rhetorical questions, ecphonesis, and rhyming titles) that are used to highlight the numerous detrimental impacts of the war. The authors emphasize that analysing the stylistic features of contemporary publications is essential for the advanced study of a foreign language, in particular, for identifying and comprehending the implicit meanings of texts, as well as applying relevant rhetorical devices in professional writing appropriately in order to achieve pragmatic communication goals. The findings of this study have important implications for educators in English for Academic Purposes and early-career academics, aiming to publish their research in international journals, aspiring to enhance visibility and maximize the impact of their articles within the scientific community.Документ Deconstruction of gender stereotypes in Medea by Euripides(Спільний українсько-румунський науковий журнал, 2022) Lysanets, Yuliia; Bieliaieva, Olena; Rozhenko, Inesa; Solohor, Iryna; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Роженко, Інеса Віталіївна; Сологор, Ірина МиколаївнаМета дослідження - проаналізувати особливості художньої репрезентації жінки, а також наративні ознаки культивування та деконструкції гендерних стереотипів у Стародавній Греції на прикладі трагедії "Медея" Евріпіда. Методи дослідження: наратологічний, теорія рецептивної естетики, феміністична літературна критика. Об'єкт дослідження - трагедія Евріпіда "Медея" як один i3 найяскравіших здобутків давньогрецької драматургії, що складає базис практично всіх сучасних літератур світу і концептуальне підґрунтя гендерного дискурсу, який нe втрачає своєї актуальності й нині. Наукова новизна. У статті уточнено художні інтенції автора і роль читацької рецепції в конструюванні образу жінки, традиційного для давньогрецького суспільства, а також доповнено попередні студії зарубіжних дослідників стосовно наративної деконструкції гендерних стереотилів на прикладі сюжетної лінії Медеї. Висновки. Гендерний світогляд автора виявляє тенденцію до руйнування усталених канонів щодо традиційного місця жінки в суспільстві. У ході дослідження виявлено, що B трагедії Евріпіда простежується сміливий зсув гендерних ролей і відмова від традиційного статусу жінки з суспільстві за рахунок прогресивного характеру головної героїні, яка постає втіленням незламної волі та здатна протистояти усталеним уявленням. Показано, що переслідуючи власні амбіції, Медея повністю ігнорує багато клішованих жіночих характеристик. Таким чином втілено субверсивну стратегію автора, який ставить під сумнів нерівність жінок у патріархальному грецькому суспільстві.Документ Features of the academic essay from a multilingual perspective(Полтавський державний медичний університет, 2023-05) Klaus, Andrea; Lysanets, Yuliia; Лисанець, Юлія ВалеріївнаThe paper substantiates the benefits of studying the features of academic essays in different languages and opens the prospects for further study in this direction. The authors compare the features of academic essays in English and German by highlighting differences in terms of sentence structure, vocabulary, grammar, and register. Studying the characteristic traits of academic essays in multiple languages, as exemplified by English and German, helps to improve students’ writing skills. This will lead to enhanced cognitive and creative abilities, increase students’ ability to communicate with a wider audience, and will ultimately ensure competitive advantages in the job market. Further research is needed to develop teaching resources to acquire academic essay writing skills in multiple languages and facilitate the process of writing.Документ Functions of academic lecture and the role of the lecturer's personality in the modern educational process("Dimitrie Cantemir" Christian university, 2020) Bieliaieva, Olena; Lysanets, Yuliia; Solohor, Iryna; Slipchenko, Larysa; Rozhenko, Inesa; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe article is devoted to academic lecture, which is the oldest organizational form known since ancient times. The relevance of the proposed study is due to the need to highlight the main advantages of lectures as direct communication between the lecturer and students (course participants), because in the COVID-19 pandemic, the society in general and academia in particular faced the problem of lack of live communication, which cannot be completely replaced even by latest information and communication technologies. The paper considers the advantages of the lecture as an "economical” and, provided the correct organization, an effective means of acquiring knowledge. Attention is paid to the personality of the lecturer. It is shown that the differentia specifica of a modern academic lecture is interactivity, which causes a change in the role of the lecturer from а simple translator of knowledge to а moderator, who should stimulate students' thinking, involve them in an active discussion of а particular issue or problem. The conclusions state that а quality academic lecture is а creative communication of the lecturer with the audience, whose effect in cognitive and emotional terms is not lower than the effect of the material taught at the lecture, and the lecturer's skill is one of the important indicators of their professional and pedagogical competence.Документ Integration of digital learning platforms and tools for teaching medical and dental English online("Dimitrie Cantemir" Christian University (Bucharest, Romania), 2020) Lysanets, Yuliia; Bieliaieva, Olena; Morokhovets, Halyna; Znamenska, Ivanna; Efendiieva, Svitlana; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Ефендієва, Світлана МиколаївнаThe article examines the benefits of using the online resources at a medical University in the process of teaching English for Professional Purposes to undergraduates and English for Academic Purposes to PhD students. This paper aims to analyze the effectiveness of integrating different e-platforms in the context of teaching medical and dental English online. The authors demonstrate their experience in applying Kahoot! and combining it with other digital learning platforms (e.g., massive open online courses at FutureLearn, Coursera, etc.) and communication tools (such as Remind, Google Classroom, Google Meet, Skype, Microsoft Teams, Zoom, and Cisco Webex). This integration provides a feasible ground for delivering lectures and practical sessions during the COVID-19 lockdown. The proposed array of e-platforms and tools is capable of enhancing the terminological competence of specialists in the field of medicine and health care, as well as the communication skills necessary for successful international communication and cooperation.Документ Medicalization in the modern british and american english: structural and narrative analysis(Wiadomości Lekarskie, 2018) Lysanets, Yuliia; Bieliaieva, Olena; Pisotska, Olena; Solohor, Iryna; Chupryna, Kseniia; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Пісоцька, Олена Олександрівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Чуприна, Ксенія СергіївнаIntroduction: The article focuses on the mechanisms of medicalization, i.e., the description of social phenomena, human qualities or types of behavior in terms of biomedical conditions in the modern British and American English. The aim of the research is to provide a structural typology of “medicalized” lexical units in the modern British and American English, and to analyze the author’s pragmatic intentions and communicative strategies in each particular case. Materials and methods: The material of the research is the corpus of articles (2002-2017) from The Guardian, The Daily Telegraph, Forbes and The New York Times. The “medicalized” lexical units were selected by automatic search and sampling, and considered by means of structural, narrative, contextual and component analysis methods. Review: It has been found that medicalization in the British and American mass media discourse is observed at four linguistic levels: (1) at the level of morphemes (affixation); (2) at the level of lexemes; (3) at the level of collocations; and (4) at the level of sentences. Affixation is one of the most productive tools of medicalization which leads to the formation of medical neologisms. The lexical manifestations of medicalization implement the following communicative strategies and pragmatic intentions: skepticism expression; attracting the readers’ attention; revealing and denouncing the addictive phenomena and processes of the present-day world. The affixation way of neologization provides the newly created words with a vivid stylistic shade. The use of “medicalized” headlines enables the authors to capture the readers’ attention. Conclusions: Medicalization is a complex process involving the spreading influence of medical terminology into the communicative environment of “non-medical” areas of human life, which requires further linguistic study. Medicalization of virtually all spheres of society is an essential driving force in the formation of the linguistic world-image of the modern man, and the research of this tendency allows us to reveal the underlying processes of human thinking. By means of medicalization, authors attract the readers’ attention, focus on the burning societal problems, aiming to “diagnose” and “treat” these issues.Документ The Features and Functions of Medical Terminology in the Austrian Expressionist Literature(Dimitrie Cantemir Christian University (Bucharest), 2021-09-04) Lysanets, Yuliia; Bieliaieva, Olena; Havrylieva, Kseniia; Efendiieva, Svetlana; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Ефендієва, Світлана МиколаївнаДокумент The functions of loanwords in travel writing(Полтавський державний медичний університет, 2023-05) Moreno, Cristina Flores; Lysanets, Yuliia; Лисанець, Юлія ВалеріївнаThe paper discusses the functions of loanwords in travel writing, which range from linguistic to cultural ones. In travel narratives, the primary function of loanwords is to create a sense of place, capturing the essence of the location and conveying it to the reader. Lexical borrowings serve to add local flavor to the text, transmit the writer's cultural experiences, and introduce unfamiliar concepts. By incorporating loanwords, writers can create a more immersive and engaging experience for their readers, promoting cultural awareness and understanding a foreign context, making travel writing a powerful tool for bridging cultural divides. Further studies are needed to examine these and other functions of loanwords in different pieces of travel writing in world literature.Документ The motifs of epidemic and pandemic in the literaly and medical discours of the U.S. prose(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Lysanets, Yuliia; Bieliaieva, Olena; Rozhenko, Inesa; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаМетою дослідження є вивчення наративної репрезентації мотивів епідемії та пандемії у літературі США XX століття із застосуванням методів наратологічного аналізу та рецептивної естетики. Дослідження спирається на корпус американської художньої література XX століття: «Scarlet Plague» (1912) Джека Лондона, «Earth Abides» (1949) Джорджа Р. Стюарта, «I am Legend» (1954) Річарда Метісона, «The Stand» (1978) Стівена Кінга, «Contagion» (1996) Робіна Кука та «Darwin’s Radio» (1999) Грега Беара. Мотив епідемії сягає романтичної літератури XIX століття (Е.А. По), набуваючи подальшого розвитку в жанрах наукової фантастики XX століття, антиутопії та медичного трилера. У ході дослідження виявлено, що епідемічний наратив будується за допомогою усталених і повторюваних шаблонів репрезентації. Аналізовані твори базуються на традиційному літературному мотиві епідемії з метою розкриття морально-етичного профілю суспільства, адже епідемії та пандемії чітко відображають, як саме воно справляється зі спалахами смертельної хвороби та розвиває свою унікальну реакцію на цей аргінальний стан. У другій половині XX століття, використовуючи мотиви епідемії та пандемії, письменники розмірковують над проблемами науки, її можливостей, обмежень та потенційних небезпек. У рамках розглянутих романів топос пандемії служить інструментом «перезавантаження» людства, нагадуванням про небезпеку недбалості та зловживання результатами досліджень. Таким чином автори застерігають читачів від потенційної небезпеки певних тенденцій XX століття. У світлі пандемії COVID-19 дослідження літературного зображення зазначеного мотиву в національних літературах та різних історичних періодах набуває особливої актуальності, оскільки дозволяє переосмислити це явище і таким чином спробувати допомогти людству уникнути подібних пандемій у майбутньому.