Перегляд за Автор "Shevchenko, V."
Зараз показуємо 1 - 10 з 10
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ К вопросу профилизации практической подготовки студентов стоматологических факультетов по дисциплине «Медицина чрезвычайных ситуаций»(Издательский центр БГУ, 2016) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V.The «Emergency Medicine» subject is studied by the second-year dental students at higher medical educational institutions of Ukraine. The curriculum includes the essentials of theoretical knowledge and practical skills in organizing and conducting of medical-evacuation activities, as well as provision of the first aid in emergency situations of natural, technological and social-political origin and is based on the of students’ competence in human anatomy and physiology, surgery and patient care, laying the foundations for studying the field surgery, therapy, epidemiology, army dentistry and others. Army dentistry is a separate discipline within the Emergency Medicine, aiming at study of organization and provision of all types of dental care to the wounded, injured 18 and sick in warfare and peacetime. Statistics of the past decades shows that injuries with localization of the wounds in the maxillofacial area account for 4-7% of the total number of casualty. It should be noted that self-care among injured to the maxillofacial area, even in relatively slight injuries, is rarely feasible due to the difficulty of determining the location and severity of injury, as well as inconvenient conditions, and sometimes due to complete inability to apply the dressing onto the face by the injured himself/herself. Such injuries are often combined with brain injury, eyeballs and ENT-organs injuries. At the same time possible discrepancy between the appearance of the injured and the severity of injuries can be evident due to facial deterioration, hemorrhages, lumps of mud, blood clots, loss of consciousness in the injured. All these can affect the timing and scope of the first medical care, medical assistance, skilled and specialized assistance, provided to the injured in the facial area. Surprisingly, the «Emergency Medicine » curriculums and syllabuses are almost the same for medical and dental students, whereas, currently, the timely acquisition of practical skills by dental students in provision of medical care to injure in the facial area is crucial. It is ecommended to introduce into «Emergency Medicine» curriculums and syllabuses, studied by dental students, first and foremost, the issues of peculiarities of bleeding arrest in face injuries; clinical course and treatment of upper and lower jaws’ fractures and transport immobilization for such injured; clinical course and emergency in thermal, radiation, chemical and combined lesions of the maxillofacial area. Conclusion. Taking into consideration the abovementioned, specialization of «Emergency Medicine» curriculums for dental faculties at higher medical educational institutions of Ukraine could facilitate significant enhancement of the quality of practical skills mastering, and provide the students with enough time to acquire psychological readiness for professional work in the emergent warfare.Документ Комплексний підхід при лікуванні пацієнтів з больовою дисфункцією скроневонижньощелепного суглобу на фоні остеохондрозу шийного відділу хребта(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2014) Мельник, Владислав Леонідович; Шевченко, Василь Кирилович; Шевченко, Євген Васильович; Мельник, Ірина Володимирівна; Мельник, Владислав Леонидович; Шевченко, Василий Кириллович; Шевченко, Євгений Васильевич; Мельник, Ирина Владимировна; Melnik, V.; Shevchenko, V.; Shevchenko, E.; Melnik I, I.Алгоритм лікування хворих з больовою дисфункцією СНЩС на фоні остеохондрозу шийного відділу хребта складався із застосування мануальної терапії, ЦИГУН-терапії, рефлексоаналгезії, світлолікування, виготовлення індивідуальної суглобової капи, профілактики ускладнень з урахуванням виконання індивідуальної програми реабілітації. Одержані позитивні результати застосування запропонованого алгоритму лікування 5 пацієнтів в терміни від 2 до 4,5 місяців, які підтверджені клінічними та параклінічними дослідженнями; Алгоритм лечения больных с болевой дисфункцией височнонижнечелюстного сустава на фоне остеохондроза шейного отдела позвоночника состоял из применения мануальной терапии, ЦИГУН-тера- пии, рефлексоаналгезии, светолечения, изготовления индивидуальной суставной капы, профилактики осложнений с учетом выполнения индивидуальной программы реабилитации. Получены положительные результаты применения предложенного алгоритма лечения 5 пациентов в сроки от 2 до 4,5 месяцев, которые подтверджены клиническими и параклиническими исследованиями; According to the literature in present Ukraine, 80% of young people aged 18 to 39 years diagnosed osteochondrosis. This is primarily manifested by dizziness, headache in the occipital region, tinnitus. With head- turning set of symptoms may increase and sharp movement often leads to loss of consciousness. Such symptoms manifested by temporomandibular pain-dysfunction syndrome, which is characterized by the presence of trigger points of muscles of the head, headache different nature and location of pain in the neck, ears, in the joints, toothache, cracking and crunching during opening or closing the mouth. This condition conducive to long monotonous working at the computer, the same type of movements of the head and neck associated with the profession. In these cases, there are destructive changes of cartilage with subsequent salt deposits, deteriorating shock absorbing properties of intervertebral discs having pain and discomfort. Concomitant factors that accelerate the development of disease is dynamic and static overloading, back injury, vibration.Therefore, the aim of ourstudy was to: Create a new algorithm for the treatment of patients with temporomandibular pain-dysfunction syndrome against the backdrop of cervical osteochondrosis; Verification of the effectiveness of methods of anesthesia in patients with temporomandibular pain-dysfunction against the backdrop of cervical osteochondrosis in applying acupuncture and light therapy; Esteem the effectiveness of the proposed algorithm for treatment.Clinical observations were carried out in 5 patients (3 men and 2 women aged 20 to 37 years). Diagnosis and treatment of these patients was carried out jointly with the osteopath, and prosthodontist. The specificity of the treatment effect was in pain components in patients in problem areas right and left temporomandibular joint and cervical spine using non-traditionai methods (methods for acupuncture analgesia Peking school, phototherapy - blue light (B2 mode) apparatus LuxDent «UFL 122» use applicator Lyapko, methods of Chi Kung therapy). We proposed treatment algorithm included: Eliminating pain component in the region of the right and left temporomandibular joint and cervical spine (osteopaths, Chi Kung Therapy, acupuncture analgesia, blue light (B2) apparatus LuxDent «UFL 122». 1. Prevention complications of occlusion (making a orthopedic mouthguards for temporary fixation of prosthetic occlusion followed if necessary). 2.Fixing the outcome - the central bite= central occlusion. 3. Prevention of complications (patients individual work at home Chi Kung - therapy, massage, exercises of recreational gymnastics).4. Consummation stabilization process based performance of individual rehabilitation program prepared for each patient. As a result of apply ing our proposed algorithm of treatment in this grou p of patients overa period of 2 to 4.5 months of positive results to help you believe this algorithm is effective when used in integrated multidisciplinary approach to treating patients with temporomandibular pain-dysfunction against the backdrop of cervical osteochondrosis. The feasibility of using our proposed treatment of clinical and paraclinical research results.Документ Можливості удосконалення англомовного навчання іноземних студентів з дисциплін "медицина надзвичайних ситуацій" та "цивільний захист" в умовах інтеграції вищої освіти до європейського освітнього середовища(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V.Запропоновані новації у викладанні медицини надзвичайних ситуацій та цивільного захисту полегшать для іноземних громадян з англомовною формою навчання опанування теоретичними знаннями і практичними навичками, підвищать якість їх професійної підготовки, що, зважаючи на наслідки сучасних надзвичайних ситуацій, є доцільним, своєчасним та актуально при їх ліквідації.; Предложенные новации в преподавании медицины чрезвычайных ситуаций и гражданской обороны облегчат для иностранных граждан с англоязычной формой обучения овладение теоретическими знаниями и практическими навыками, повысят качество их профессиональной подготовки, что, учитывая последствия современных чрезвычайных ситуаций, является целесообразным, своевременным и актуально при их ликвидации.; Innovations we propose in teaching of accident service medicine and civil defence make easier studying theoretical knowledge and practical skills for English speaking foreign citizens, will increase quality of its professional training. Considering the results of current emergency events it may be appropriate and timely. It also is actual for liquidation of its results.Документ Міждисциплінарний підхід у лікуванні пацієнтів із больовою дисфункцією скронево-нижньощелепного суглоба на фоні остеохондрозу шийного відділу хребта(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Мельник, Владислав Леонідович; Шевченко, Василь Кирилович; Melnik, V.; Shevchenko, V.Алгоритм лікування хворих із больовою дисфункцією СНЩС на фоні остеохондрозу шийного відділу хребта складався із застосування мануальної терапії, ЦИГУН-терапії, рефлексоаналгезії, світлолікування, виготовлення індивідуальної суглобової капи, профілактики ускладнень з урахуванням виконання індиві- дуальної програми реабілітації. Одержані позитивні результати застосування запропонованого алгоритму лікування 14 пацієнтів у терміни від 2 до 4,5 місяців, які підтверджені клінічними і параклінічними дослі- дженнями. ; Алгоритм лечения больных с болевой дисфункцией височно-нижнечелюстного сустава на фоне ос- теохондроза шейного отдела позвоночника состоял из применения мануальной терапии, ЦИГУН- терапии, рефлексоаналгезии, светолечения, изготовления индивидуальной суставной каппы, профилак- тики осложнений с учетом выполнения индивидуальной программы реабилитации. Получены положите- льные результаты применения предложенного алгоритма лечения 14 пациентов в сроки от 2 до 4,5 ме- сяцев, которые подтверджены клиническими и параклиническими исследованиями. ; According to the literature in present Ukraine, 80% of young people aged 18 to 39 years diagnosed osteochondrosis. This is primarily manifested by dizziness, headache in the occipital region, tinnitus. With head- turning set of symptoms may increase and sharp movement often leads to loss of consciousness. Such symptoms manifested by temporo-mandibular pain-dysfunction syndrome, which is characterized by the presence of trigger points of muscles of the head, headache different nature and location of pain in the neck, ears, in the joints, tooth-ache, cracking and crunching during opening or closing the mouth. This condition conducive to long monotonous working at the computer, the same type of movements of the head and neck associated with the profession. In these cases, there are destructive changes of cartilage with subsequent salt deposits, deteriorating shock absorbing properties of intervertebral discs having pain and discomfort. Concomitant factors that accelerate the development of disease is dynamic and static overloading, back injury, vibration. Therefore, the aim of our study was to: 1.Create a new algorithm for the treatment of patients with temporomandibular pain-dysfunction syndrome against the backdrop of cervical osteochondrosis; 2.Verify the effectiveness of methods of anesthesia in patients with temporo-mandibular pain-dysfunction against the backdrop of cervical osteochondrosis in applying acupuncture and light therapy; 3.Estimate the effectiveness of the proposed algorithm for treatment. Clinical observations were carried out in 14 patients (7 men and 7 women aged 20 to 37 years). Diagnosis and treatment of these patients was carried out jointly with the osteopath, and prosthodontist. The specificity of the treatment effect was in pain components in patients in problem areas right and left temporo-mandibular joint and cervical spine using non-traditional methods (methods for acupuncture analgesia Peking school, phototherapy - blue light (B2 mode) apparatus LuxDent «UFL 122» use applicator Lyapko, methods of Chi Kung therapy). We proposed treatment algorithm included: 1.Eliminating pain component in the region of the right and left temporo-mandibular joint and cervical spine (osteopaths , Chi Kung Therapy , acupuncture analgesia, blue light (B2) apparatus LuxDent «UFL 122». 2.Prevention complications of occlusion (making an orthopedic mouthguards for temporary fixation of prosthetic occlusion followed if it is necessary). 3.Fixing the outcome of the central bite central occlusion. 4.Prevention of complications (patients individual work at home Chi Kung - therapy, massage , exercises of recreational gymnastics). 5.Consummation and stabilization the process based on the performance of individual rehabilitation program prepared for each patient. As a result of applying our proposed algorithm of treatment in this group of patients over a period of 2 to 4.5 months of positive results to help you believe this algorithm is effective when used in integrated the multidisciplinary approach to treating patients with temporo-mandibular pain-dysfunction against the backdrop of cervical osteochondrosis. The feasibility of using our proposed treatment of clinical and paraclinical research results were conducted.Документ Місце синдрому больової дисфункції скроневонижньощелепного суглоба серед больових синдромів обличчя(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2018) Мельник, Владислав Леонідович; Шевченко, Василь Кирилович; Силенко, Юрій Іванович; Melnyk, V.; Shevchenko, V.; Sylenko, Yu.Висвітлюються важливі питання діагностики, диференційованої діагностики пацієнтів із СБД СНЩС із больовими синдромами обличчя та захворюваннями СНЩС. Правильність діагностичного пошуку дає практичному лікарю можливість проведення диференційованої діагностики, мінімізації діагностичних помилок і призначення адекватного лікування з урахуванням комплексного міждисциплінарного підходу; Освещаются важные вопросы диагностики, дифференциальной диагностики пациентов с СБД ВНЧС с болевыми синдромами лица и заболеваниями ВНЧС. Правильность диагностического поиска дает практическому врачу возможность проведения дифференциальной диагностики, минимизации диагностических ошибок и назначения адекватного лечения с учетом комплексного междисциплинарного похода; At the present time, the actual problem of dentistry is the study of the issues of the syndrome of pain dysfunction (SPD) of the temporomandibular joint (TMJ), which is found in 14-20% of teenagers and significantly increases with age (Siemkin V.A, Rabukhina N.A., 2000 ; Khavatova VA, 2005). The pathology of TMJ dysfunction was detected in 80% of the examined patients (Bezrukov V.M, 2002). Separately allocated dysfunction of TMJ in dysplastic-dependent form of joint pathology, thereby emphasizing that dysfunction is a characteristic manifestation of dysplasia of connective tissue in the maxillofacial area (Statovskaia Ye.Ye, 2005; Kozlov D.L., Viazmin A.Y., 2007). According to observations of A.I Mirza, I.V. Mikheieva, V.M. Novikov and according to our data, in more than 90% of people, pathological phenomena in the area of the temporomandibular joint have nothing to do with the inflammatory processes of this combination. At the same time, various dysfunctions and pain spasm of separate areas of chewing muscles occupy the main place. The aim of the work was to analyze the causes and clinical symptoms of patients with SPD. In this regard, as it turned out from the anamnesis, many patients had been undergoing inappropriate treatment for a long time. The cavity of the temporomandibular joint was repeatedly injected emulsion hydrocortisone acetate, antibiotics and other medications, which do not work in case of SPD of the temporomandibular joint. In some cases, after such therapy, dysfunction of the mandible occurred, leading to an even greater disruption of the joint function and increased pain. A number of patients with SPD of the temporomandibular joint due to a false diagnosis for a long time received treatment for neuralgia of the trigeminal nerve by drugs, Novocain blockade or alcoholization of sensitive branches of the trigeminal nerve. These patients often had neuritis, which greatly worsened the patient’s condition and the prognosis of the disease. The clinical picture of the SPD of the temporomandibular joint and a number of such diseases (syndromes of Slider, Sikara, etc.) is often so obscure and confusing that a large clinical experience is needed to evaluate individual symptoms. In addition, it should be noted that dysfunction of the mandible occurs with lesions of any part of the temporomandibular complex. Thus, limitation of the mobility of the mandible usually develops with arthritis of the temporomandibular joint, abscesses and phlegmons of the parotideomasseterica, temporal regions, pterygomandibulare, parapharingenal space, jaw-tongue groove and osteomyelitis of the branches of the mandible. Diagnostic difficulties often increase due to the fact that it is not always possible to find out the atypical etiological origin of the SPD of the temporomandibular joint. Against the background of the listed objective adverse factors, the presence of diagnostic errors largely contributes to insufficient knowledge of dentists who have clinical questions and questions on treatment of the SPD TMJ due to the difficulty in differential diagnosis, which is not fully covered in textbooks on dentistry. Control of correctness of the established diagnosis is the blockade of the motor branches of the trigeminal nerve subcutaneously using the Yehorov's method, which results in the removal of muscle spasm, stops pain and improves the mobility of the mandible. Conducting additional paraclinical examination methods such as dynamic MRT, 3-D MRT, CT and electromyography should be done.Документ Особливості викладання клінічної анатомії на кафедрі медицини надзвичайних ситуацій з оперативною хірургією та топографічною анатомією(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2014) Проніна, Олена Миколаївна; Шевченко, Вікторія Володимирівна; Данільченко, Світлана Іванівна; Пронина, Елена Николаевна; Шевченко, Виктория Владимировна; Данильченко, Светлана Ивановна; Pronina, O.; Shevchenko, V.; Danilchenko, S.Викладання декількох навчальних дисциплін в умовах однієї кафедри вимагає постійного вдосконалення навчального процесу від викладачів, одночасно полегшуючи цей обов'язок можливостю безпосереднього спілкування та обміну досвідом, зокрема під час проведення методичних кафедральних засідань та при роботі в позааудиторной час над створенням нової методичної документації відповідно до вимог інтеграції вітчизняної вищої освіти до Європейського освітнього середовища. Досвід послідовноговикладання дисциплін - "оперативна хірургія та топографічна анатомія", "медицина надзвичайних ситуацій »,« цивільна оборона » в умовах однієї кафедри свідчить про підвищення якості їх професійної підготовки , що досягнута інтеграцією та профілізацією дисциплін; Преподавание нескольких учебных дисциплин в условиях одной кафедры требует постоянного совершенствование учебного процесса от преподавателей, одновременно облегчая эту обязанность возможностью непосредственного общения и обмена опытом, в частности при проведении методических кафедральных заседаний и работе в позааудиторной время над созданием новой методической документации в соответствии с требованиями интеграции отечественного образования в Европейское образовательное среды. Опыт послидовноговикладання дисциплин - "топографическая анатомия человека", "медицина чрезвычайных ситуаций», «гражданская оборона» в условиях одной кафедры свидетельствует о повышении качества их профессиональной подготовки, достигнута интеграцией и профилированием дисциплин; Teaching of a few educational disciplines in the conditions of one department requires permanent perfection of educational process from teachers, simultaneously facilitating this duty possibility of direct intercourse and exchange experience in particular during the methodical cathedral meetings and to work in out of audience time above creation of new methodical document in accordance with the requirements of integration of domestic higher education to the European educational environment. Experience of the successive teaching of disciplines is «operative surgery and topographical anatomy», «medicine of extraordinary situations», «civil defence» in the conditions of one department testifies to upgrading them professional preparation which is attained integration and profiling of disciplines;Документ Проблеми, досягнення та перспективи викладання військово-медичних дисциплін студентам іноземцям з англомовною формою навчання(Чорноморський національний університет ім. Петра Могили, 2018) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V.Удосконалення навчально-методичного забезпечення навчального процесу та впровадження нових інноваційних освітніх технологій є наразі проблемами викладання військово-медичних дисциплін студентам іноземцям з англомовною формою навчання, що потребують обговорення та нагального вирішення. Програма підготовки студентів іноземців з англомовною формою навчання для фахівців магістерського рівня цього року зазнала значних змін. Предметом вивчення військово-медичних дисциплін студентами іноземцями з англомовною формою навчання є невідкладні дії та організаційні заходи, спрямовані на врятування та збереження життя людини у невідкладному стані та мінімізацію наслідків впливу такого стану на її здоров'я, що здійснюються на місці події особами, які не мають медичної освіти, але за своїми службовими обов'язками повинні володіти основними практичними навичками з рятування та збереження життя людини, яка перебуває у невідкладному стані, та відповідно до закону зобов'язані здійснювати такі дії та заходи. Основними завданнями навчання є визначення основних принципів оцінки стану постраждалих при надзвичайних ситуаціях техногенного, природного характеру і у бойових умовах та оволодіння навичками надання домедичної допомоги постраждалим і пораненим при основних невідкладних станах; опанування основ організації медичного забезпечення населення і військ та лікувально-евакуаційних заходів серед цивільного населення і військ в залежності від масштабу та характеру санітарних втрат. Викликає здивування відсутність у новій програмі елементів профілізації знань для студентів стоматологічного факультету, оскільки в сучасних умовах своєчасне оволодіння студентами навичок щодо надання домедичної та першої медичної допомоги пораненим в обличчя вкрай актуально. Серед досягнень нової навчальної програми є введення до навчальних планів нової та вкрай актуальної теми, що стосується бойового стресу та його наслідків для військовослужбовців. Таким чином, проведене цього року удосконалення навчальних програм для студентів іноземців з англомовною формою навчання є в цілому актуальним та відкриває нові перспективи для впровадження інноваційних освітніх технологій з метою підвищення якості освіти з військово-медичних дисциплін, але потребує введення елементів профілізації для студентів стоматологічних факультетів.; Усовершенствование методического обеспечения учебного процесса и внедрения новых инновационных технологий образования является актуальными проблемами преподавания военномедицинских дисциплин иностранным студентам з англоязычной формой обучения, которые требуют обсуждения и немедленного решения. Програма подготовки иностранным студентам з англоязычной формой обучения по военномедицинским дисциплинам для специалистов уровня подготовки «Магистр» в этом году существенно изменилась. Предметом изучения для военно-медицинских дисциплин иностранными студентами з англоязычной формой обучения являются неотложные мероприятия и организационные меры, направленные на спасение и сохранения жизни человека в неотложном состоянии и минимализацию последствий такого влияния на состояния его здоровья, которое осуществляется на месте происшествия людьми, не имеющими медицинского образования, но которые по своим служебным обязанностям должны владеть основами практических навыков по спасению и сохранению жизни человека, который находится в неотложном состоянии, и согласно закона обязанный проводить такие действия и мероприятия. Первоочередными задачами обучения являются определение основных принципов оценки состояния пострадавших при чрезвычайных ситуациях техногенного, природного характера и в боевых условиях и овладения навыками оказания первой помощи пострадавшим и раненным при основных неотложных состояниях; изучения основ организации медицинского обеспечения населения и войск и проведения лечебно-эвакуационных мероприятий среди гражданского населения и войск в зависимости от масштаба санитарных потерь. Вызывает удивление отсутствие в новой программе элементов профильных знаний для студентов стоматологических факультетов, поскольку в современных условиях своевременное овладение студентами навыков по оказании первой помощи и первой медицинской помощи раненым в лицо является очень актуальным. Одним из преимуществом новой учебной программы является введения в учебные планы новой и очень актуальной темы, которая касается боевого стресса и его последствий для военнослужащих. Таким образом, проведенное в этом году усовершенствование учебных программ для иностранных студентов з англоязычной формой обучения является в целом актуальным и открывает новые перспективы для внедрения инновационных образовательных технологий с целью повышения качества знаний по военно-медицинским дисциплинам, но требует введения элементов профильных знаний для студентов стоматологических факультетов.; Improvement of educational and methodological support of the educational process and the introduction of new innovative educational technologies is currently the problem of teaching military medical disciplines to foreign students in English that requires discussion and urgent resolution. The program of training foreign students in English for specialists of the Master's level this year has undergone significant changes. It currently includes two modules: Emergency First Aid in Extreme Situations and the Fundamentals of Providing Medical Assistance to Population and Army. The subject of the study of military medical disciplines by foreign students with the English language of instruction is the urgent actions and organizational measures aimed at the salvage and preservation of a person's life in an emergency and minimizing the consequences of the impact of such a state on her health, carried out at the scene by persons who do not have medical education, but in their official duties must have basic practical skills in saving the life of a person in urgent condition, and in accordance with the law of the goiter are obligated to carry out such actions and measures. The main tasks of the training for the Emergency First Aid in emergency situations are the definition of the basic principles for assessing the state of the victims of man-made, natural and man-made emergencies and the skills of providing Emergency First Aid to the victims and the wounded in major emergencies. The main tasks of the training for the module "Fundamentals of organization of medical provision of population and troops" include mastering of the bases of organization of medical provision of population and troops as a component of the system of medical provision of the population of the state and assimilation of the organization and order of conducting medical and evacuation measures among the civilian population and troops, depending on the scale and the nature of sanitary losses. In our opinion, the changes in the curriculum for military medical disciplines for foreign students in English are very positive. However, the absence of profiling knowledge for students of the dental faculty in it, is surprising. In modern conditions, the timely mastery of students' skills in providing Emergency First Aid and first-aid care wounded is extremely important.Документ Удосконалення практичної підготовки студентів з медицини надзвичайних ситуацій(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2015) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V.Запропоновані новації у викладанні медицини надзвичайних ситуацій полегшать для студентів опанування практичними навичками, підвищать якість їх професійної підготовки, що, зважаючи на наслідки сучасних надзвичайних ситуацій, є доцільним, своєчасним та актуальним.Документ Цели, этапы и проблемные вопросы реформирования здравоохранения Украины(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2014) Проніна, Олена Миколаївна; Шевченко, Вікторія Володимирівна; Данильченко, Світлана Іванівна; Пронина, Елена Николаевна; Шевченко, Виктория Владимировна; Данильченко, Светлана Ивановна; Pronina, E.; Danilchenko, S.; Shevchenko, V.Обобщены данные литературы относительно своевременности проводимой в Украине реформы здравоохранения. Описаны ее цели, этапы, очерчены проблемные вопросы. Основными целями реформы являются внедрение семейной медицины и чёткое структурирование медицинских учреждений по видам помощи. Медицинские учреждения переводятся на систему контрактных отношений между заказчиком и поставщиком медицинских услуг. Таким образом, реализуется глубокая модернизация действующей в Украине бюджетной системы здравоохранения. Отсутствие необходимости одномоментного привлечения значительных дополнительных материальных ресурсов позволяет надеяться на жизнеспособность данной реформы, что в будущем выразится в прогнозируемом увеличении показателей продолжительности жизни и уменьшении уровня смертности населения, а также позволит в перспективе перейти к внедрению обязательного социального медицинского страхования; Узагальнені літературні дані щодо своєчасності реформи системи охорони здоров`я, що проводиться в Україні. Описані її цілі, етапи, окреслені проблемні питання. Основними цілями реформи є запровадження сімейної медицини та чітке структурування медичних закладів за видами допомоги. Медичні заклади переводяться на систему контрактних відносин між замовником і постачальником медичних послуг. Таким чином, реалізується глибока модернизація діючої в Україні бюджетної системи охорони здоров`я. Відсутність необхідноості одночасного залучення значних додаткових матеріальних ресурсів дає надію на життєздатність даної реформи, що надалі дає можливість прогнозувати збільшення показників тривалості життя та зменшення рівня смертності населення, а також дозволить в перспективі перейти до запровадження обов`язкового соціального медичного страхування; Nowadays health care system of Ukraine does not provide population with equal access to the qualitative health services: there is a disparity in access to health services between urban and rural areas; the burden of personal expenditures for health services is excessive for the population; the level of prevention and primary health care is low. At present Ukrainian society is experiencing relevant and timely health care reform to ensure equal and equitable access to health services of appropriate quality for all citizens, which ultimately leads to improvement of health of the nation. The main objectives of the reform is introduction of family medicine and clear structuring of medical facilities by type of assistance, optimization of network of hospitals (including their shutdown, its restructuring for hospices, day patient facilities, etc.), reformation of sanitary-epidemiological stations into sanitary-epidemiological service. The third phase of the reform is currently completing, i. e., the transition of all medical institutions into the system of contractual relations between the customer and the provider of health services; introduction of single method of calculation of medical services costs, paid by the government, and preparing for the introduction of compulsory social health insurance. Within this phase the primary and secondary medical care is already separated legally and financially through the establishment of primary health care centers. Increase in their financing, aiming at achieving concrete results in the work, i. e., the economic motivation of medical institutions and health professionals, is of significant importance. The main problem of the primary medical aid is its staffing that allows implementing the patient’s right to choose a physician of the primary level and timely appeal for specialized medical aid. Ministry of Public Health of Ukraine is persistent body for strategic management of the reformed health care system, under which centers for emergency and disaster medicine are forming. The following services should be components of emergency and disaster medicine centers: emergency medical services, centralized at the Ukrainian regions and the city of Kiev; disaster medical service; operative-dispatch service. Consequently, this provides the overall enhancement of the current public health budget system in Ukraine. Since there is no need at non-graded attraction of substantial additional material resources, the viability of this reform can be expected, which hereafter will result in projected increasing in life expectancy and reducing mortality and will eventually lead to introduction of compulsory social health insurance.Документ Шляхи подальшого удосконалення англомовного навчання іноземних студентів на кафедрі медицини надзвичайних ситуацій з оперативною хірургією та топографічною анатомією(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V.Створення кафедри медицини надзвичайних ситуацій з оперативною хірургією та топографіч- ною анатомією, в умовах якої англомовні іноземні студенти навчаються протягом трех років, поставило перед викладачами кафедри нові вимоги. Викладання декількох навчальних дисциплін англійською мовою вимагає від викладачів постійного вдосконалення навчального процесу, одночасно полегшуючи цей обов’язок можливістю безпосереднього спілкування та обміну досвідом. Навчання англомовних іноземних студентів в умовах однієї кафедри протягом трьох років сприяє підвищенню якості їх професійної підготовки шляхом інтеграції та профілізації викладаємих дисциплін, збереження цінностей вітчизняної освіти, застосування сучасних інноваційних технологій візуалізації навчального матеріалу та контролю знань студентів, плідної співтворчості співробітників кафедри.; Создание кафедры медицины чрезвычайных ситуаций с оперативной хирургией и топографической анатомией, в условиях которой англоязычные студенты обучаются на протяжении трех лет, поставило перед преподавателями кафедры новые требования. Преподавание нескольких учебных дисциплин на английском языке требует от преподавателей постоянного усовершенствования учебного процесса, одновременно облегчая эту обязанность возможностью непосредственного общения и обмена опытом. Обучение англоязычных иностранных студентов в условиях одной кафедры на протяжении трех лет способствует повышению качества их профессиональной подготовки путем интеграции и профили-зации преподаваемых дисциплин, сохранения ценностей отечественного образования, использования современных инновационных технологий визуализации учебного материала и контроля знаний студентов, плодотворного обмена опытом сотрудников кафедры.; Creation of the department of accident serviсe medicine with operative surgery and topographical anatomy, in which english-speaking foreign students study for three years, has set a new requirements for a lecturers. «Operative surgery and topographical anatomy» based on the knowledge of human anatomy, histology, pathomorphology, and forms the basis of the study of surgical sciences and related disciplines (accident service medicine, etc). «Accident service medicine» based on knowledge of operative surgery and topographic anatomy, lays the groundwork for study of military surgery, etc. The program includes a basics of theoretical knowledge and practical skills in organizing medical evacuation and first aid in situations accidents of natural, technological and socio-political nature. Academic discipline “civil defense” based on knowledge of situation accident medicine, pathomorphology and pathophysiology, forms the basis for further successful mastering of practical skills of clinical disciplines and their application in the complex case of an situation accidents of peace and wartime. So, there is a clear correlation from being studied at the department subjects and become understandable principles of their integration. Discussion on the departmental methodical meetings features for teaching students the theoretical material from such subjects as “situation accidents medicine” and “civil defense” helped to further improve the presentation of the material of operative surgery and topographic anatomy for english-speaking students by a principle of “clinical anatomy” because we have the opportunity to discuss the “blocks” of topics of related disciplines, realizing their relationship and further use of knowledge about the topographic features of human anatomical structure on which the formation of required in medicine practice skills is based. Practical lessons at the department of accident service medicine with operative surgery and topographic anatomy conducted using test and situational tasks to check the initial and final levels of knowledge. Creative collaboration teachers of the department who teach different subjects thereby foreign students, expanding opportunities for individualization of work with english-speaking students, early detection among them underachieving and the finest, bringing the latest to scientific work in student scientific circle. Control of knowledge of foreign students who studying in english at the department conducted using test control. The use of new learning technologies helps visualization of educational material and reduces the time for foreign students master their practical skills. So, the teaching of several disciplines in english requires from teachers continuous improvement of educational process, at the same time making easier this duty by possibility of direct communication and exchange of experience. Studying of english speaking foreign students in the conditions of single department for three years contributes the quality of professional training through the integration and profiling teaching subjects, preservation the values of native education, application of modern innovative technology of imaging learning material and monitoring of student knowledge level, fruitful cocreation of the department staff.