Перегляд за Автор "Shkolna, O. V."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Clinical thinking аs an important element of effective professional activity of the future medical worker(Полтавський державний медичний університет, 2023) Bobukh, V. V. ; Andreiko, S. S.; Bilanova, L. P.; Bilash, V. P.; Oliinichenko, Ya. O.; Shkolna, O. V.; Bilash, S. M.; Бобух, Валерія Валеріївна; Андрейко, Світлана Станіславівна; Біланова, Лариса Павлівна; Білаш, Валентина Павлівна; Олійніченко, Ярина Олександрівна; Школьна, Олена Віталіївна; Білаш, Сергій МихайловичClinical thinking plays a significant role in training highly qualified medical workers, as it creates the basis for transforming acquired knowledge into the ability to apply it in practical activities. For healthcare workers, the formation of professional competence is significant, a combination of a high level of theoretical knowledge, professional skills, practical skills, the creative potential of an individual and a culture of communication. A significant role in this is played by the ability of medical workers to think "clinically", to learn to express their own opinions, to analyze and think logically, and to react quickly and highly qualified in critical situations. The formation of clinical thinking begins already during training in a medical institution and is further improved during one's professional activity. In addition, various modern teaching methods play a significant role in forming clinical thinking. These include the case method, the business game method, the "brainstorming" method, as well as the use of situational tasks. All these methods aim to teach students to fulfil their professional duties with dignity and apply the acquired knowledge in practical activities. In addition, the combination of these methods contributes not only to the formation of clinical thinking but also has a direct impact on both creative and critical thinking since it is impossible to draw a clear line between these concepts, especially when it comes to medical workers. Therefore, nurses' combination of essential, creative and clinical thinking elements is a crucial element of effective professional activity.Документ Development of professional competencies of future healthcare professionals using digital learning objects(Полтавський державний медичний університет (м. Полтава, Україна), 2025-02-17) Bobukh, V. V.; Andreiko, S. S.; Bilanova, L. P.; Oliinichenko, Ya. O.; Bilash, V. P.; Bilash, S. M.; Shkolna, O. V.; Бобух, Вікторія Валеріївна; Андрейко, Світлана Станіславівна; Біланова, Лариса Павлівна; Олійніченко, Ярина Олександрівна; Білаш, Валентина Павлівна; Білаш, Сергій Михайлович; Школьна Олена ВіталіївнаAn essential element of modern medical education and the healthcare system is training future nurses who provide nursing care, perform medical manipulations, actively interact with patients and support doctors in the treatment process. Given the scientific and technological process that penetrates all spheres of human activity, including the educational space, an integral part of the training of medical professionals at various levels is the use of digital learning objects – digital materials created to support and improve the educational process. These include e-textbooks, interactive courses, multimedia presentations, video and audio materials, test programs, simulators, virtual and augmented reality, etc. The article analyzes some of the most common digital learning objects used at the Professional College of Medicine and Pharmacy of Poltava State Medical University in the training of professional junior bachelors in the speciality 223 Nursing and their impact on the formation of professional competencies of future healthcare professionals. Immersive technologies based on the use of such phenomena as virtual, augmented and mixed reality play a significant role. To create an immersive educational environment, we use ONIKO multimedia systems that allow students to immerse themselves in virtual reality with VR glasses for an in-depth study of 3D projections of various organs and systems and to work with an interactive medical simulator that uses virtual patient technology. In addition, multimedia presentations and Google Classroom are widely used. It has been established that the integrated use of these digital learning objects allows for creating a flexible and effective learning environment that promotes the development of professional competencies and readiness to work in real clinical settings. Важливим елементом сучасної медичної освіти та системи охорони здоров’я є підготовка майбутніх медичних сестер, які забезпечують надання доглядової допомоги, здійснюють медичні маніпуляції, активно взаємодіють з пацієнтами та підтримують лікарів у процесі лікування. Зважаючи на науковотехнічний процес, який проникає в усі сфери людської діяльності, зокрема освітній простір, невід’ємною складовою підготовки медичних фахівців різних рівнів є застосування в навчальному процесі електронних освітніх ресурсів – цифрових матеріалів, створених для підтримки та вдосконалення освітнього процесу. До них відносять електронні підручники, інтерактивні курси, мультимедійні презентації, відео- та аудіоматеріали, тестові програми, симулятори, віртуальну та доповнену реальності тощо. У статті проаналізовані деякі з найпоширеніших електронних освітніх ресурсів, які використовуються у фаховому медико-фармацевтичному коледжі Полтавського державного медичного університету при підготовці фахових молодших бакалаврів за спеціальністю 223 Медсестринство та їх вплив на формування професійних компетентностей майбутніх медичних працівників. Значну роль відіграють імерсійні технології, які ґрунтуються на використанні таких феноменів як віртуальна, доповнена та змішана реальність. Для створення імерсійного освітнього середовища залучені мультимедійні комплекси «ОНІКО», які дають змогу здобувачам фахової передвищої освіти поринути за допомогою VR-окулярів у віртуальну реальність для поглибленого вивчення 3D проєкції різних органів та систем, а також працювати інтерактивним медичним симулятором, що використовує технологію віртуальних пацієнтів. Крім того, широко застосовуються мультимедійні презентації та Google Classroom. Було встановлено, що комплексне використання зазначених електронних освітніх ресурсів дозволяє створити гнучке та ефективне освітнє середовище, що сприяє розвитку професійних компетенцій та готовності до роботи у реальних клінічних умовах.