Перегляд за Автор "Slipchenko, L."
Зараз показуємо 1 - 9 з 9
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A linguistic analysis of zero derivation in krok 1 medical exam tests(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Znamenska, I.; Bieliaieva, O.; Kostenko, V.; Solohor, I.; Slipchenko, L.; Honcharova, Ye.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Гончарова, Олена ОлегівнаUkraine designed to assess fundamental medical knowledge in English. The investigation of instances of nominalization, verbalization, adjective-to-noun zero derivation, and prepositional phrase substitution reveals how zero derivation enhances the conciseness, clarity, and scientific precision of medical test questions. У цьому дослідженні аналізується роль конверсії в тестах стандартизованого іспиту КРОК 1 англійською в Україні. Дослідження випадків номіналізації, вербалізації, нульової деривації прикметників та іменників, а також прийменникової заміни словосполучень показує, як конверсія сприяє стислості, ясності та науковій точності фахових тестових запитань.Документ Functions of academic lecture and the role of the lecturer's personality in the modern educational process("Dimitrie Cantemir" Christian university, 2020) Bieliaieva, O.; Lysanets, Yu.; Solohor, I.; Slipchenko, L.; Rozhenko, I.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe article is devoted to academic lecture, which is the oldest organizational form known since ancient times. The relevance of the proposed study is due to the need to highlight the main advantages of lectures as direct communication between the lecturer and students (course participants), because in the COVID-19 pandemic, the society in general and academia in particular faced the problem of lack of live communication, which cannot be completely replaced even by latest information and communication technologies. The paper considers the advantages of the lecture as an "economical” and, provided the correct organization, an effective means of acquiring knowledge. Attention is paid to the personality of the lecturer. It is shown that the differentia specifica of a modern academic lecture is interactivity, which causes a change in the role of the lecturer from а simple translator of knowledge to а moderator, who should stimulate students' thinking, involve them in an active discussion of а particular issue or problem. The conclusions state that а quality academic lecture is а creative communication of the lecturer with the audience, whose effect in cognitive and emotional terms is not lower than the effect of the material taught at the lecture, and the lecturer's skill is one of the important indicators of their professional and pedagogical competence.Документ How can we encourage adult learners to keep going and boost their confidence while studying english?(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Slipchenko, L.; Bieliaieva, O.; Lysanets, Yu.; Kostenko, V.; Znamenska, I.; Goncharova, Ye.; Vardanian, A.; Rozhenko, I.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Роженко, Інеса ВіталіївнаIn Ukraine, there is a significant increase in demand for improving English language skills as a means of interaction, exchange of experience, and learning. This applies not only to academics but also to society as a whole. PSMU plays an important role in developing and supporting initiatives and programs aimed not only at improving the current Eng lish language skills of teachers and students, but also at having a long-term, positive and sustainable impact on the teaching of English in the education system. This article explores the peculiarities of the teaching/learning process and provides practical advice on adult learning. В Україні спостерігається значне зростання попиту на вдосконалення навичок володіння англійською мовою як засобу взаємодії, обміну досвідом та навчання. Це стосується не тільки науковців, а також суспільства в цілому. ПДМУ відіграє важливу роль у розробці та підтримці ініціатив і програм, спрямованих не лише на покращення поточних навичок володіння англійською мовою викладачами та здобувачами вищої освіти, але й на довготривалий, позитивний та сталий вплив на викладання англійської мови в системі освіти. В даній статті було досліджено особливості процесу викладання/навчання та надання практичних порад щодо навчання дорослих.Документ Independent study strategies for mastering a foreign language for professional purposes(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Solohor, I.; Bieliaieva, O.; Kostenko, V.; Znamenska, I.; Slipchenko, L.; Rozhenko, I.; Taran, Z.; Сологор, Ірина Миколаївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда МихайлівнаУ статті розглядаються ключові аспекти планування, організації, мотивації та оцінювання самостійної роботи студентів у процесі вивчення іноземної мови за професійним спрямуванням. Висвітлюється роль самостійної роботи у розвитку креативного мислення, дослідницьких навичок і професійних компетентно стей, наголошуючи на необхідності ефективного керівництва, мотивації та оцінювання з боку викладачів. The article examines key aspects of planning, organising, motivating, and evaluating students' independent work in learning foreign languages for professional purposes. It highlights the role of independent work in developing creative thinking, research skills, and professional competences, emphasising the need for effective guidance, motivation, and assessment by instructors.Документ Peculiarities of discussion-based learning and teaching for medical students(Полтавський державний медичний університет, 2023-05) Slipchenko, L.; Bieliaieva, O.; Efendiieva, S.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Ефендієва, Світлана МиколаївнаThe given paper is intended to be a practical guide to understanding and practicing discussion-based teaching. While there are no ready-made prescriptions or formulas that can guarantee an effective discussion, a careful and thorough study of the principles of discussion-based teaching can greatly increase students’ chances of success. Based on direction of communication, the following paper highlights two types of conversation. Debate as a competitive, two-way conversation aims to win an argument or convince someone, such as the other participant or third party observers. Dialogue as a cooperative, twoway conversation focuses on exchanging information and building relationships with one anotherДокумент Professional and Pedagogical Competence of a Lecturer at a Medical University: Problems and Ways of Development(Faculty of Pedagogy, Vilnius University of Applied Sciences, LITHUANIA, 2023-02-26) Bieliaieva, O.; Lysanets, Yu.; Slipchenko, L.; Efendiieva, S.; Havrylieva, K.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаДокумент Reading skills in the course of preparing medical students to the English language proficiency test: KROK 1. Medicine(Полтавський державний медичний університет, 2024) Znamenska, I.; Kostenko, V.; Solohor, I.; Efendiieva, S.; Rozhenko, I.; Slipchenko, L.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Роженко, Інеса Віталіївна; Сліпченко, Лариса БорисівнаСтаття присвячена удосконаленню навичок читання під час підготовки до єдиного державного іспиту «Крок 1. Медицина» англійською мовою. У роботі представлені різні типи практичних завдань і тренувальних вправ, які сприяють ефективному засвоєнню медичної термінології та полегшують розуміння необхідного лексичного матеріалу. This paper is devoted to the improvement of reading skills in preparation for the English Language Proficiency Test: Krok 1. Medicine. The work presents a variety of practical tasks and training exercises that facilitate the effective learning of medical terminology and the understanding of the necessary lexical material.Документ Врахування основних переваг і недоліків тестів при застосуванні їх у контролювальних діях(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024) Гончарова, Євгенія Євгенівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Приходько, Яніна Миколаївна; Honcharova, Ye.; Bieliaieva, O.; Slipchenko, L.; Kostenko, V.; Prykhodko, Ya.У статті розглянуто необхідність оптимального вибору методів та інструментів контролю, що має забезпечувати економію часу, який витрачається на перевірку, бути мобільним, надійним і неупередженим. Детально проаналізовано переваги та недоліки застосування тестів як найбільш прийнятного інструмента контролю якості навчальних досягнень здобувачів вищої освіти. The growing demands for the professional competence of modern graduates of higher education institutions have created the need to intensify and improve the educational process. Dynamic processes of development and complication of the essence of professions raise the requirements for the intellectualization of professional activity to a new, higher level. Therefore, there is a need for constant updating, steady growth of the content, and thoughtful improvement of the structure of professionally relevant information required for the assimilation and processing of higher education students. Higher education institutions are faced with the task of ensuring a high-quality level of teaching disciplines aimed at improving the quality of theoretical and practical training of future specialists. The organization of the educational process in each particular higher education institution should be characterized by purposefulness, clear planning depending on the goal, stable management and control of the process. The success in solving the problem of forming the personality of future specialists, among other things, depends on the quality of teaching the professionally relevant educational material required for processing, as well as on prompt and impartial monitoring of compliance with the defined criteria of the volume and quality of mastering this material by higher education students. The optimal choice of control methods and tools saves time spent on testing, which allows the increasing of the amount of educational material offered by the teacher in the classroom. The most acceptable option for controlling and assessing learning achievements is reasonably determined by modern scholars and practitioners as a testing method. A detailed analysis of the advantages and disadvantages of tests as a control tool helps to solve the problem of choosing a method of conducting control actions between traditional oral or written questioning and testing, depending on the purpose of the audit and the amount of material to be controlled.Документ Оvercoming language anxiety in english learning among higher education students(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Rozhenko, I.; Bieliaieva, O.; Kostenko, V.; Solohor, I.; Znamenska, I.; Slipchenko, L.; Vardanian, A.; Роженко, Інеса Віталіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Варданян, Анаіт ОганесівнаLanguage anxiety significantly impacts the ability of university students to learn English effectively. The paper ex plores the causes, manifestations and consequences of language anxiety, as well as strategies to mitigate it in higher educational establishments. By analyzing theoretical frameworks and empirical studies, the paper provides actionable recommendations for educators, institutions and students to create a supportive learning environment that fos ters confidence and proficiency. Мовна тривога значно впливає на здатність студентів університетів ефективно вивчати англійську мову. У статті розглядаються причини, прояви та наслідки мовної тривоги, а також стратегії з її подолання у контексті вищої освіти. Аналіз теоретичних концепцій та емпіричних досліджень дозволяє окреслити практичні рекомендації для виклада