Перегляд за Автор "Sylenko, H. Ya."
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Devic’s opticomyelitis: a case report from the authors’ clinical practice(Журнал Польської медичної асоціації, Видавництво ALUNA, Польща, 2021) Purdenko, T. Y.; Lytvynenko, N. V.; Pushko, O. O.; Ostrovska, L. Y.; Hladka, V. M.; Tarianyk, K. A.; Sylenko, H. Ya.; Kolliakova, Y. A.; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Литвиненко, Наталія Володимирівна; Пушко, Олександр Олександрович; Островська, Людмила Йосипівна; Гладка, Вікторія Михайлівна; Таряник, Катерина Анатоліївна; Силенко, Галина Ярославівна; Коллякова, Євгенія А.The aim was to analyze the contemporary scientific literature on Devic’s opticomyelitis and to present a case report from our clinical practice. Based on the patient’s complaints, case history and features of clinical course, objective neurological status, clinical laboratory and additional examination methods, characteristic MR-patterns, consultations of related specialists and differential diagnostics, we made the clinical diagnosis according to ICD-10: G36.0 Devic’s opticomyelitis, exacerbation, with a sustained bilateral lesion of the optic nerves in the form of retrobulbar neuritis with the development of partial atrophy of the optic nerves in both eyes, spinal cord lesions with common cystic, cicatrical and atrophic alterations at C1-Th8 level with moderate lower paraparesis, expressed by sensory ataxia, sensory disturbances by the descending conductive type from Th10, mpaired function of pelvic organs by the type of acute urinary retention, asthenic and neurotic syndrome. Widespread cases of demyelinating pathology in medical practice and complexity of differential diagnostics determine the need for a specific diagnostic algorithm. This algorithm should consider anamnestic data along with the course of the disease, clinical, laboratory and instrumental examination, including neuroimaging, analysis of CSF for oligoclonal bands, analysis for IgG antibodies to AQP4, which will allow to carry out diagnostics and to decide on tactics for further management of patients of this cohort. Further research is needed to conduct additional studies for optimization of tactics for dynamics monitoring and improvement of diagnostic, treatment and rehabilitation measures in patients with Devic’s opticomyelitis, including appropriate immunological control, given the complexity of differential diagnostics and the affinity of this pathology to multiple sclerosis.Документ Neurofibromatosis type I and its diagnostic criteria: a clinical observation(Aluna Publishing, 2022) Purdenko, T. Y.; Delva, M. Yu.; Ostrovskaya, L. I.; Tarianyk, K. A.; Sylenko, H. Ya.; Pushko, O. O.; Purdenko, S. V.; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Дельва, Михайло Юрійович; Островська, Людмила Йосипівна; Таряник, Катерина Анатоліївна; Силенко, Галина Ярославівна; Пушко, Олександр Олександрович; Пурденко, Сергій ВолодимировичThe aim - to consider the etiopathogenesis, the main clinical manifestations, diagnostic criteria of NF1, and present a clinical case from their practice. The paper analyzes the research findings in recent publications, focused on the studied issue using the methods of continuous sampling, synthesis and generalization, bibliosemantic evaluation and content analysis. In order to attract the attention of family physicians, neurologists, dermatologists, ophthalmologists, surgeons and other specialists, we present our own clinical observation of NF1. The patient was examined using the methods of neurological examination, as well as other laboratory and instrumental methods of research. Early diagnosis and medical examination of patients with NF1 is crucial for predicting and improving the quality of life of patients. NF1 is a complex disease where the cooperation of doctors of different specialties is important. A favorable prognosis for patients is associated with the possibility of early diagnosis of malignant transformation and timely treatment.Документ До проблеми синкопальних станів в неврологічній практиці(Czasopismo Polskiego Towarzystwa Lekarskiego, 2018) Пурденко, Тетяна Йосипівна; Литвиненко, Наталія Володимирівна; Островська, Людмила Йосипівна; Гладка, Вікторія Михайлівна; Силенко, Галина Ярославівна; Таряник, Катерина Анатоліївна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Литвиненко, Наталья Владимировна; Островская, Людмила Иосифовна; Гладкая, Виктория Михайловна; Силенко, Галина Ярославовна; Таряник, Екатерина Анатольевна; Purdenko, T. I.; Lytvynenko, N. V.; Ostrovskaya, L. I.; Hladka, V. M.; Sylenko, H. Ya.; Tarianyk, K. A.Вступ: Синкопальні стани на сьогоднішній день залишаються міждисциплінарною проблемою. Найбільш часто непритомність є наслідком органічного чи функціонального ураження центральної нервової системи, серцево-судинної системи, ендокринної системи. Мета: Вивчення наукової літератури з проблеми синкопальних станів в неврологічній практиці. Матеріали та методи: Обговорення теми синкопальних станів проведено на основі 43 джерел з даного питання, використовуючи метод контент-аналізу, порівняльний та контрастний, аналітичний та бібліосемантичний методи. Висновки: Серед різних видів пароксизмальних станів, які зустрічаються в неврологічній практиці, синкопальні стани займають за частотою поширеності одне з перших місць. У статті представлений аналіз літературних джерел щодо проблеми синкопальних станів. Показано, що патологія нервової системи не завжди є першопричиною розвитку обмороків. Часто вони розвиваються на тлі соматичної патології. Знання причин розвитку цих станів допомагає правильно встановити діагноз і призначити патогенетично обгрунтоване лікування ; Вступ: Синкопальные состояния на сегодняшний день остаються междисциплинарной проблемой. Наиболее часто обморок является следствием органического или фукнционального поражения центральной нервной системы, сердечно-сосудистой системы, эндокринной системы. Цель: Изучение научной литературы с проблемы синкопальных состояний в неврологической практике. Материалы и методы: Обсуждение темы синкопальных состояний проведено на основании 43 источников с данного вопроса, используя метод контент-анализа, сравнительный и контрастный, аналитический и библиосемантический методы. Выводы: Среди различных видов пароксизмальных состояний, которые встречаются в неврологической практике, синкопальные состояния занимают по частоте распространенности одно из первых мест. В статье представлен анализ литературных источников по проблеме синкопальных состояний. Показано, что патология нервной системы не всегда является первопричиной развития обморока. Часто они развиваются на фоне соматической патологии. Знание причин развития этих состояний помогает правильно установить диагноз и назначить патогенетически обоснованное лечение ; Introduction: At present, syncopal conditions remain an interdisciplinary problem. Most often, syncope is a consequence of organic or functional damage to the central nervous system, the cardiovascular system, the endocrine system. Among the various types of paroxysmal states that are observed in the neurological practice, syncopal conditions rank the first position by frequency. The aim: The aim of the present paper is to study the scientific literature on the issue of the problem of syncopal conditions in the neurological practice. Materials and methods: The subject under discussion was considered on the basis of 43 sources on this issue, using the method of content analysis, comparative and contrastive methods, analytical and bibliosemantic methods. Conclusions: The article presents the analysis of the literature on the problem of syncopal conditions. It has been shown, that the pathology of the nervous system is not always the root cause of syncopes. They often develop from somatic pathology. The awareness of causes of these syncopal conditions enables the doctor to make correct diagnosis and prescribe pathogenetically substantiated treatment.Документ Застосування препарату «Хондроксид» при вертеброгенному больовому синдромі(Луганський державний медичний університет, 2008) Грицай, Наталія Миколаївна; Литвиненко, Наталія Володимирівна; Силенко, Галина Ярославівна; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Палєнка, Олена Євгенівна; Пурденко, Сергій Володимирович; Грицай, Наталья Николаевна; Литвиненко, Наталья Владимировна; Силенко, Галина Ярославовна; Пинчук, Виктория Анатольевна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Паленка, Елена Евгеньевна; Пурденко, Сергей Владимирович; Gritsay, N. M.; Lytvynenko, N. V.; Sylenko, H. Ya.; Pinchuk, V. A.; Purdenko, T. I.; Palenka, O. E.; Purdenko, S. V.Проведено обстеження 27 пацієнтів віком 39-59 років з вертеброгенним больовим синдромом в попереково-крижовому відділі хребта. 15 осіб отримували традиційну терапію, 12 осіб на фоні традиційного лікування отримували ультрафонофорез 5% мазі «Хондроксид» на попереково-крижовий відділ хребта. Застосування мазі «Хондроксид» у комплексному лікуванні призводило до значного зменшення больового синдрому на 6-7 день лікування. При 10-денному курсі лікування побічних ефектів не виявлено ; Проведено лечение 27 пациентов в возрасте 39-59 лет с вертеброгенным болевым синдромом в пояснично-крестцовом отделе позвоночника. 15 пациентов получали традиционную терапию, 12 больных на фоне традиционного лечения получали ультрафонофорез 5% мази «Хондроксид» на пояснично-крестцовый отдел позвоночника. Применение мази «Хондроксид» в комплексном лечении приводило к значительному уменьшению болевого синдрома на 6-7 день лечения. При 10-дневном курсе лечения побочных эффектов не выявлено ; The investigation of 27 patients of age 39-59 with vertebrogenic pain syndrome in lumbosacral region of column wasdone. Fifteen patients received traditional treatment, twelve patients on the base of traditional approach received ultraphonophoresis with 5% unguent Chondroxide on the lumbosacral region of column. Use of Chondroxide in complex treatment allowed todecrease significantly of pain syndrome on 6-7th day of treatment. There were no side effects during 10-day course treatment.Документ Клінічний випадок вторинної кальцифікації базальних гангліїв (синдром Фара)(Полтавський державний медичний університет, 2021) Силенко, Галина Ярославівна; Дельва, Михайло Юрійович; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Кривчун, Анжеліна Михайлівна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Sylenko, H. Ya.; Delva, M. Yu.; Pinchuk, V. A.; Krivchun, A. M.; Purdenko, T. Y.У статті наведений приклад власного клінічного спостереження випадку вторинної кальцифікації базальний гангліїв (синдром Фара) – захворювання, яке пов’язане з відкладенням солей кальцію і заліза в стінках дрібних артерій і артеріол, а також в речовині головного мозку. Обговорюються клінічні та діагностичні критерії даної патології. Захворювання має аутосомно-домінантний тип успадкування, відноситься до числа рідкісних, його поширеність менше 1/1.000.000. У літературних джерелах є опис близько 200 випадків захворювання. Етіологія цього синдрому не дозволяє ідентифікувати конкретний агент, але були відзначені асоціації з низкою станів; найбільш поширеними з них є ендокринні порушення, мітохондріальні міопатії, дерматологічні аномалії і інфекційні захворювання. Головним патогенетичним механізмом є порушення кальцій-фосфорного метаболізму; основною причиною вважається первинний (аутоімунний) або післяопераційний ендокринний аденоматоз щитовидної або паращитовидної залоз. Виділяють первинну і вторинну форми кальцифікації базальних гангліїв. Передбачається, що первинна (ідіопатична) КБГ, або хвороба Фара, генетично-детермінована і асоційована з ураженням 14 q хромосоми. Причини вторинної КБГ численні. Серед них на перше місце ставиться патологія щитовидної залози. Діагноз грунтується на клінічній картині і даних, які отримують при проведенні комп’ютерної томо- графії та магнітно-ядерного резонансу головного мозку. Відмічена перевага КТ головного мозку, яка вва- жається більш чутливою, ніж магнітно-резонансна томографія для виявлення кальцинованих відкладень у базальних гангліях. Комп’ютерна томографія, виявляє кальцифікати в різних регіонах головного мозку. В даний час відсутні ефективні методи лікування хвороби Фара, тому при цьому захворюванні застосовуються симптоматичні засоби. Стратегії лікування в основному зосереджені на симптоматичному полегшенні і суворо пов’язані з клінічними особливостями. Представлені дані і результати дослідження можуть бути цікавими невропатологам, нейрохірургам, рентгенологам та лікарям інших спеціальностей.Документ Особистість викладача вищого медичного навчального закладу як центральна фігура в модернізації освіти в Україні(2017) Литвиненко, Наталія Володимирівна; Гладка, Вікторія Михайлівна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Силенко, Галина Ярославівна; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Lytvynenko, N. V.; Hladka, V. M.; Purdenko, T. Y.; Sylenko, H. Ya.; Pinchuk, V. A.Мета роботи – акцентувати увагу на застосуванні інноваційних технологій у професійному розвиткові викладача вищого медичного закладу у вигляді вдосконалення його комунікативних здібностей та активної творчої співпраці зі студентами. Проведено аналіз літературних джерел та власного досвіду роботи щодо впровадження в навчально-виховний процес нових педагогічних технологій з акцентом на педагогічне спілкування, інноваційних методик викладання із застосуванням методики «зворотного зв’язку», проведення сумісної роботи викладача і студента в неврологічному відділенні, спільної освітньої роботи серед населення. Основна частина. На кафедрі нервових хвороб з нейрохірургією та медичною генетикою ВДНЗУ «УМСА» велика увага приділяється удосконаленню комунікативних здібностей професорсько-викладацького складу у вигляді вдосконалення психологічної компетентності у педагогічній діяльності та активної співпраці зі студентами: це сумісні огляди хворих неврологічного відділення з обговоренням проблемної ситуації, використанням таких методик інтерактивного навчання, як ділова гра та «мозковий штурм», проведення майстер-класів з електроенцефалографії, реоенцефалографії, електронейроміографії, освітня робота серед населення, створення інформаційних плакатів, проведення опитування студентів медичного та стоматологічного факультетів стосовно «зворотного зв’язку» з викладачем на практичних заняттях та лекціях. Висновки. Десятирічний досвід застосування даної методики проведення занять дозволив підвищити ефективність навчального процесу. Студенти мають змогу отримати не лише теоретичну підготовку, а й в обов’язковому порядку оволодіти практичними навичками, що сприяє поліпшенню розуміння та засвоєння матеріалу, розвитку клінічного мислення. У медичній освіті саме така інтеграція дозволить консолідувати професійно-педагогічну громадськість на розробку більш досконалих стандартів і умов освітньої діяльності, основним результатом якої буде формування компетентної, професійно і соціально мобільної особистості випускника медичного вузу, здатного до безперервного професійного розвитку в просторі своєї лікарської діяльності; The aim of the study – to focus on the application of innovative technologies in the professional development of lecturers at higher educational medical institution by means of improving their communication skills and active creative collaboration with students. The literature and our own experience as to the implementation of new educational technologies in the educational process with a focus on instructional communication, innovative teaching methods, using the techniques of «feedback», collaboration of lecturer and students at Neurology department, joint educational activities among the population are analyzed. The main body. The staff of the Department of Nervous Diseases with Neurosurgery and Medical Genetics of Higher State Educational Establishment «Ukrainian Medical Stomatological Academy» focuses on improving the communication skills of lecturers by means of enhancing the psychological competence in teaching activities and active cooperation with students: this is represented by joint examination of patients of neurological department, discussion of problematic situations, using techniques such as interactive learning, «business games», «brainstorming» and «workshops» on electroencephalography, rheoencephalography, electroneuromyography, educational work among the population, developing posters, interviewing students of medical and dental faculties as to the «feedback» with the lecturer during workshops and lectures. Conclusion. Ten years of experience with this technique for delivering sessions allowed to increase the effectiveness of the educational process. Students can receive not only theoretical knowledge but necessarily learn practical skills that improve understanding and learning outcomes, promote the development of clinical thinking. In medical education, such integration will consolidate the professional training to develop improved standards and conditions for educational activities, the main result of which will be forming a competent, professionally and socially mobile individual ‒ graduate of medical institution, capable of continuing professional development in the speci c area of medical practice.Документ Спадкова спастична параплегія: клінічні спостереження(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Кривчун, Анжеліна Михайлівна; Силенко, Галина Ярославівна; Пінчук, Валерія Володимирівна; Пинчук, Виктория Анатольевна; Кривчун, Анжелина Михайловна; Силенко, Галина Ярославовна; Пинчук, Валерия Владимировна; Веревка, Елена Анатольевна; Pinchuk, V. A.; Kryvchun, A. M.; Sylenko, H. Ya.; Pinchuk, V. V.; Verevka, H. A.; Вірьовка, О. А.У статті наведені приклади власного клінічного спостереження двох випадків спорадичної спадкової спастичної параплегії. Обговорюються клінічні та діагностичні критерії даної патології. Відмічені особливості перебігу, клінічна картина, спадковість і додаткові методи дослідження спадкової спастичної параплегії. Знання про цю форму допоможуть неврологам не тільки правильно сформулювати діагноз, але й прогнозувати його перебіг.Документ Удосконалення самостійної роботи студентів на кафедрі нервових хвороб з нейрохірургією та медичною генетикою з використанням інноваційних технологій(2017) Литвиненко, Наталія Володимирівна; Силенко, Галина Ярославівна; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Гладка, Вікторія Михайлівна; Силенко, Юрій Іванович; Lytvynenko, N. V.; Sylenko, H. Ya.; Pinchuk, V. A.; Purdenko, T. Yo.; Hladka, V. M.; Sylenko, Yu. I.Пріоритетною метою медичної освіти і критерієм її ефективності стають розвиток особистісного потен- ціалу та реалізація професійної складової майбутнього лікаря. Актуальність проблеми оволодіння студентами методами самостійної пізнавальної діяльності зумовлена тим, що в період навчання у виші закла- даються основи майбутньої самостійної професійної діяльності. Кафедра нервових хвороб з нейрохірургією та медичною генетикою ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія» створює адекватні умови для самостійної роботи студентів, щоб у майбутньому молоді фахівці-неврологи могли впевнено працювати завдяки тим умінням і навичкам, які вони сформували за час навчання; Приоритетной целью медицинского образования и критерием его эффективности становятся развитие личностного потенциала и реализация профессиональной составляющей будущего врача. Актуальность проблемы овладения студентами методами самостоятельной познавательной деятельности обусловлена тем, что в период обучения в вузе закладываются основы будущей самостоятельной профессиональной деятельности. Кафедра нервных болезней с нейрохирургией и медицинской генетикой ВДНЗУ «Украинская медицинская стоматологическая академия» создает адекватные условия для самостоятельной работы студентов, чтобы в будущем молодые специалисты-неврологи могли уверенно работать благодаря тем умениям и навыкам, которые они сформировали за время обучения; The foreground aim of medical education and the criterion of its effectiveness become the development of personal potential and implementation of professional component of the doctor to-be. The relevance of the issue is to acquire the methods of autonomous cognitive activity determined by the fact that during the period of study at the university, the foundation for future independent professional activity is created. The aim of the study is to implement the innovative technologies for students’ autonomous work at the Department of Nervous Diseases with Neurosurgery and Medical Genetics in order to improve the development of theoretical material and practical skills. Students’ autonomous work during classes includes activities at lectures and practical exercises that vary for instance: “brainstorm”, debate, discussions of specific situations etc. Students’ autonomous work after classes includes the study of literature occupational edition, referencing literature, annotated books, articles, review the developed theoretical material, exercises, problem solving, preparing the reports, and autonomous work on the Internet (search for information on-line, organization of the dialogues online, creating thematic web-pages and web-quests). Another option in the process of students’ autonomous work at the Department of Nervous Diseases with Neurosurgery and Medical Genetics, is the educational module aimed on independent supervision of patients followed by the writing of academic case histories. The distance education technologies are of great interest over the world nowadays, which is particularly important in higher and post-graduate education. Such learning method is provided by the development of telecommunication systems and the Internet. With the aim of selfstudy of the discipline at the Department, the video films and video clips about nosology, electronic stands of topical diagnosis were developed. Students are provided with the opportunity to work at the electronic library of the Academy, which stores a large number of textbooks, monographs, manuals, educational videos, and research papers on the most difficult topics of neuroscience. A large amount of educational material is presented on the website of the Academy. The students who are the most interested in learning are able to attend students’ scientific group, meetings are held twice a month on different subjects aimed at in-depth study of neurology and acquiring and development of practical skills. At the end of academic year, some of them demonstrate research reports at students’ conference according to the topics which they have chosen and have been working on with their scientific supervisors, while the rest of students publish the theses only. The Department of Nervous Diseases with Neurosurgery and Medical Genetics of Higher State Educational Establishment of Ukraine “Ukrainian Medical Stomatological Academy” creates adequate conditions for students’ autonomous work so that young neurologists to-be could confidently pursue their profession thanks to the skills and abilities which they have obtained during the educational process.