Перегляд за Автор "Yanko, N. V."
Зараз показуємо 1 - 20 з 77
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Agents used for enamel remineralisation and reducing dentin hypersensitivity: a comprehensive review(Українська медична стоматологічна академія, 2020-04-10) Yanko, N. V.; Янко, Наталия Валентиновна; Янко, Наталія ВалентинівнаЗасоби ремінералізації не тільки посилюють резистентність емалі, але також можуть закупорювати дентинні канальці, знижуючи чутливість зубів. Стаття містить огляд різних доступних агентів, які використовуються для ремінералізації емалі та лікування гіперчутливості дентину. Традиційні фториди, що використовуються у вигляді розчинів, лаків, піни, гелів, зубних паст, продемонстрували низьку ремінералізуючу і десенситизуючу здатність в порівнянні з новими фторумісними продуктами. Глибоке фторування є ефективним методом зменшення гіперчутливості дентину з тривалим ефектом, його ремінералізуюча здатність використовується для лікування та профілактики початкового карієсу і герметизації фісур. Хоча сполуки фосфату кальцію продемонстрували перевагу перед традиційними фторидами в ремінералізації, їхня десенситизуюча здатність не була підтверджена достатньою кількістю досліджень. Використання біоактивного скла для ремінералізації та зменшення гіперчутливості дентину є досить перспективним, але щоб довести його ефективність необхідні подальші досліди. «Curodont» і синтетичний наногидроксиапатит із біоміметичних систем показали добрі результати, але для доведення їх клінічної ефективності потрібні додаткові спроби. Немає сумніву, що електрофорез сполук кальцію і фтору залишається найбільш ефективним методом ремінералізуючої терапії, який проводиться на стоматологічному прийомі, проте його потенційний ефект у зниженні гіперчутливості зубів повинен бути краще оцінений. Ефективність різних видів лазерів окремо або в поєднанні з ремінералізуючим агентом була підтверджена в основному дослідженнями in vitro, отже,потрібні клінічні випробування, які доведуть їх переваги. В нещодавних роботах дентинні герметики та десенситайзери, які обтурують дентинні канальці, перевершували традиційні фториди і синтетичні наногидроксиапатити. В той же час дані про ефективність сполук фосфату кальцію та глибокого фторування над дентинними герметиками та інгібіторами нервової чутливості є суперечливими і вказують на те, що необхідні додаткові досліди для поглиблення наших знань про недостатньо вивчену область зниження чутливості дентину. Незважаючи на нові досягнення, ідеального ремінералізуючого засобу не існує. Останні десятиліття стоматологія зробила значні кроки на шляху до невловимої мети ремінералізації емалі та десенсибілізації дентину, але необхідні довгострокові клінічні контрольовані дослідження для підтвердження та кількісного визначення цих висновків, а також для визначення додаткових факторів, які можуть потенціювати ці процеси.Документ Assessment of attitudes and practices regarding oral healthcare among the parents during the war(Journal of International Dental and Medical Research, 2024-04-01) Yanko, N. V.; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Novikova, S. Ch.; Sadivski, M. O.; Pavlenkova, O. S.; Ulasevich, L. P.; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Федорівна; Новікова, Світлана Чеславна; Ващенко, Ірина Юріївна; Уласевич, Лариса Павлівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Садовскі, Марина ОлександрівнаThis study aimed to assess parents' attitudes and practices concerning their children's oral healthcare, dietary habits, and dental care during the war. The study was conducted with a sample of 375 parents of children aged 4-7 years selected randomly from public schools, kindergartens, and the pediatric public dental clinic after obtaining informed consent. A questionnaire was used to assess the attitudes and practices of parents toward their child's dietary habits, oral hygiene measures, and dental information during the war. Most of the parents had satisfactory knowledge and positive attitudes regarding their children's oral health. The internally displaced children experienced more dental problems (P= .02) and consumed more food (P= .008) than the local population. The parents with university education and professional occupations were more involved in supervising their children tooth brushing (P= .0001). 57.07% of children brush their teeth once a day. 47.47% of parents supervised their child's oral hygiene, and 47.73% needed more time to implement additional oral hygiene measures. The surveyed Ukrainian parents displayed satisfactory attitudes and practices towards oral health, but they lack awareness of their children`s oral hygiene measures, which could be related to the inconveniences faced both by parents and children during wartime.Документ Frequency of dental caries in children in the Early Iron Age and the Medieval populations from Ukraine(De Gruyter Open, 2017-12-20) Yanko, N. V.; Artemyev, A. V.; Kaskova, L. F.; Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Артем'єв, Андрій Владиславович; Артемьев, Андрей Владиславович; Янко, Наталія Валентинівна; Янко, Наталия ВалентиновнаIn this paper we determine the caries frequency in children of the Early Iron Age (EIA) (the 9th - the 3d centuries BC) and the Medieval populations (the 8th - the beginning of the 15th century AD) from the Ukraine area, and compare the results with the data from several European populations who lived at the same time. The EIA is presented by 41 children skeletons, three of which were Cimmerian (the 9th - the 7th centuries BC) from the territory of contemporary Poltava region; 38 skulls from the territory of contemporary Poltava region and Crimea represented Scythian period (the 7th - the 3d centuries BC). Remains of 24 children from the Medieval populations were also examined, three of which were the ancient Hungarians from the Poltava region (the 8th - the 9th centuries AD), 6 Khazars from the Kharkiv region (the 8th - the 9th centuries), 1 child related the Old Rus culture from the Kyiv region (the 9th century), and 14 representatives of the nomadic populations in the Golden Horde period (the 13th - the beginning of the 15th century) from the Poltava and Zaporizhzhya regions. Taking in consideration the letter archaeobotanical studies we suggest that there were no major changes in the plants exploited during all the studied periods. The frequency of carious lesions in children from the Medieval populations (8.3% in individuals, 0.5% in deciduous teeth, and 0.4% in permanent teeth) is only slightly higher than those from the EIA period (2.4% in individuals and 0.2% in deciduous teeth). These indexes were not larger those of majority of European populations dated to the same historic period. Further isotopic, chemical and palaeobotanical studies of the additional sites, with sufficient sample sizes, allow us to learn so much more of the cariogenic factors in children of the past populations from the Ukraine area.Документ Gingival health in children in the different phases of acute lymphoblastic leukemia(Sciendo, 2019-10-01) Kaskova, L. F.; Yanko, N. V.; Vahschenko, I. Yu.; Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Ващенко, Ірина ЮріївнаAcute lymphoblastic leukemia (ALL), the most common type of leukemia in children, has diverse oral cavity complications. While periodontal alterations in such patients are widely known, there were no studies evaluating gingival health from the time of diagnosis to the remission phase. In our study, we, therefore, analysed the frequency of periodontal diseases and the gingival indices in the different phases of ALL in children. Children aged 7-15 years were involved into the cross-sectional study. Therein, 160 children with ALL were divided into three groups: L1 – 50 children examined before the initiation phase, L2 – 50 children examined after 1 month of the chemotherapy, L3 – 60 children examined in permanent hematologic remission. The control (HC) included 150 healthy children. The L1, L2 and L3 groups had significantly worse gingival indices and frequency of gingivitis than the HC group (p < 0.0001). Frequency of gingivitis increased from before the initiation to the remission phase, but significantly only in 7-11 year-old children (p = 0.0004). Gingival indices increased after 1 month of chemotherapy (p < 0.0001), but decreased in the permanent remission phase (p < 0.0001). Our study stresses the need for children with ALL to not only require prevention courses before the initiation and during the chemotherapy phases, but also in the permanent remission phase to minimize the long-term impact of leukemia treatment on gingival health.Документ Methods of preparation of students to summative assessment(Тернопільський державний медичний університет, 2016) Kaskova, L. F.; Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Yanko, N. V.; Янко, Наталія Валентинівна; Янко, Наталия Валентиновна; Karpenko, O. O.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Vashchenko, I. Yu.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина ЮрьевнаTo compare the quality of knowledge obtained at the classroom and summative assessment dental students were divided into three groups according to familiarization with tests. High outcomes of students who had tests with right answers to control module do not allow objectively assess their level. It is necessary to familiarize students with conclusion tests each lesson because data of classroom assessment motivate students to prepare every day and can identify teaching and learning methods that need to be changed or developed;Для того, щоб порівняти якість знань, отриманих при поточному та підсумковому оцінюванні, студенти-стоматологи були розділені на три групи згідно ознайомлення з тестами. Студенти, які мали тести з правильними відповідями до підсумкового контролю, отримали високі результати заключного контролю, що не дає можливості адекватно оцінювати рівень знань студентів. Найбільш доцільним є вирішення заключних тестів під час практичних занять за окремими темами, що мотивує студентів до щоденної підготовки та спонукає викладача до активної роботи із студентами;Для того, чтобы сравнить качество знаний, полученных при текущем и итоговом оценивании, студенты-стоматологи были разделены на три группы согласно ознакомлению с тестами. Студенты, ознакомленные с тестами с правильными ответами к итоговому контролю, получили высокие результаты заключительного контроля, что не позволяет адекватно оценить уровень знаний студентов. Наиболее целесообразным является решение заключительных тестов во время практических занятий по отдельным темам, что мотивирует студентов к ежедневной подготовке и стимулирует преподавателя к активной работе со студентами.Документ Motivational factors influencing undergraduate students to pursue dentistry as future career at ukrainian universities(Полтавський державний медичний університет, 2024) Yanko, N. V.; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Amosova, L. I.; Morhun, N. A.; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Амосова, Людмила Іванівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Янко, Наталья Валентиновна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Амосова, Людмила Ивановна; Моргун, Наталья АнатольевнаРозуміння мотивації студентів у виборі професії допомагає залучити здобувачів освіти до університету та мотивувати їх під час навчання. Мета статті - порівняти фактори мотивації обрати стоматологію як кар’єру у вітчизняних та іноземних студентів українського університету. Використовувалась анкета з 24 пунктів із закритими запитаннями для опитування здобувачів освіти ступеня магістра стоматології. Сприйняття студентами факторів мотивації досліджували за п'ятибальною шкалою Лайкерта. χ2-тест и регресійний аналіз використовувались для встановлення статистичних відмінностей. 121 вітчизняний та 59 іноземних студентів погодилися відповісти на запитання анкети щодо мотивації вибору стоматології для навчання. Серед вітчизняних студентів жінки складали 69,42%, а чоловіки – 30,58%. Вибірка іноземних студентів була представлена 32,2% жінок та 67,8% чоловіків. Як вітчизняні, так і іноземні студенти високо оцінили роль професійного статусу, високого доходу, здатності вести бізнес, практичних навичок, бажання працювати в галузі охорони здоров’я, бажання працювати з людьми та бажання служити суспільству у виборі кар’єри. Іноземні студенти оцінювали вище роль особистого досвіду стоматологічної допомоги та досвіду роботи у виборі професії. У вітчизняних студентів вплив друзів та особиста порада грали меншу роль, особливо порівняно з іноземними. Комп’ютерні поради та альтернативний курс (робота) мали меншу важливість для вітчизняних студентів, ніж для іноземних студентів. Наукові знання були менш важливими для іноземних студентів порівняно з вітчизняними студентами. Отже, для просування навчання в нашому університеті слід наголошувати про високий професійний статус стоматолога, високий дохід, можливість займатися бізнесом, а також про відпрацювання практичних навичок під час навчання та суспільно-корисну роль цієї професії. Для залучення здобувачів освіти з інших країн слід просувати меседжі про важливість особистого досвіду стоматологічної допомоги та роботи у виборі професії, а також залучати випускників нашого університету в соціальних мережах рекомендувати його для вивчення стоматології.Документ Oral hygiene in children with chronic catarrhal gingivitis during mixed dentition(Полтавський державний медичний університет, 2021) Novikova, S. C.; Kaskova, L. F.; Yanko, N. V.; Khmil, O. V.; Ulasevich, L. P.; Новікова, Світлана Чеславна; Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Уласевич, Лариса ПавлівнаChronic catarrhal gingivitis is the most common periodontal disease in children and adolescents. The aim of the study is assessment of oral hygiene state in children 7-10 years with chronic catarrhal gingivitis. Aim of the study is assessment of oral hygiene state in 7-10-year-old children with chronic catarrhal gingivitis. The analysis of the obtained results of oral hygiene state in 7-10-year-old children old with chronic catarrhal gingivitis (CCG) according to the Fedorov-Volodkina index showed their probable difference from the indicators of children with a healthy periodontium in all age groups. The worst average oral hygiene was found in children 10 years of age with CCG, which was 2.01±0.1 points and corresponded to poor hygiene and almost twice worse than in children with a healthy periodontium of the same age group, which was 1, 17±0.01 points. The best indicator of hygiene was in children 7 years 1.66±0.03 points, which corresponds to a satisfactory oral hygiene. At children of 8, 9 years values of a hygienic index are significantly worse, than at children of 7 years (p<0,001). When determining the indicators of the hygiene index Rustogi found that regardless of age, the state of oral hygiene in children with CCG is always worse than in healthy children. The worst values of hygiene in children with CCG were in 10 years and were equal to – 7.18±0.02 points (2.39±0.02 points in healthy children). The lowest values of the hygiene index were in children of 7 years old – 6.33±0.03 points – plaque covers the crown of the tooth in children with CCG by more than 30%. In healthy children of the same age group the indicator was 2.11±0.01 points. Thus, the definition of the Rustogi hygiene index confirms that oral hygiene deteriorates in children with age and is always worse in children with chronic catarrhal gingivitis. In children 7-8 years with CCG, the values of the index were almost the same. At the age of 8 to 9 years there is a deterioration in oral hygiene index by 0.29 points, and from 9 to 10 years by 0.55 points, which is one of the important factors contributing to the deterioration of periodontal tissues in children of these age groups. In order to prevent the development of periodontal diseases in children, there is a need to develop a set of individual preventive measures that will further prevent the deterioration of oral hygiene indicators and other components of oral homeostasis.Документ Periodontal disease and salivary oxidative stress in children with lymphogranulomatosis(Aluna, 2023-07-30) Yanko, N. V.; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Novikova, S. Ch.; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Новікова, Світлана ЧеславнаThe aim: To investigate the impact of lymphogranulomatosis (LGM) and periodontal disease on salivary lipid peroxidation and enzymatic antioxidants` levels in children. Materials and methods: 45 children aged 6–16 years with LGM were examined before hematologic therapy (group LGM 1), after therapy (group LGM 2), and at the remission (group LGM 3). The control group included 70 healthy children. Periodontal state of children, saliva thiobarbituric acid reacting substances (TBARS), superoxide dismutase (SOD) and catalase were examined. Results: 6-11 years old children from LGM 1 group showed a higher frequency of periodontal disease (50,0%), as well as 12-15 year olds (80,8%) compared to healthy children (17,4% and 42,8% accordingly, p<0,05). TBARS levels were higher in LGM 1-3 groups of children with periodontal disease (9,79, 12,3 and 12,6 umol/l, р<0,01) compared to counterparts without it (8,01, 10,1 and 11,6 umol/l, р<0,01) and healthy children with periodontal disease (7,9 umol/l, р<0,01). SOD activity was higher in LGM 1-3 groups of children with periodontal disease (-0,075, -0,086, -0,074 units) compared to children without it (-0,048, -0,059, -0,04 units, р<0,01) and healthy children with periodontal disease (-0,04 units, р<0,01). Catalase activity was lower in LGM 1-3 groups of children with periodontal disease (6,72, 5,2 and 6,7 units) compared to counterparts without it (7,3, 3,7 and 4,7 units, р<0,01) and healthy children with periodontal disease (7,1 units, р<0,01). Conclusions: Children with periodontal disease related to LGM had higher TBARS levels, SOD activity and lower catalase activity in saliva. Both LGM and periodontal disease altered lipid peroxidation and antioxidant protection in saliva of children.Документ Periodontal diseases in children(Видавництво "Астрая", 2020-06-11) Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Yanko, N. V.; Kulai, O. O.; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Янко, Наталія Валентинівна; Кулай, Ольга Олександрівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Янко, Наталия Валентиновна; Кулай, Ольга АлександровнаНавчальний посібник складено у відповідності до діючої типової навчальної програми для студентів стоматологічного факультету. У посібнику розглядаються питання, що висвітлюють анатомо-фізіологічну будову тканин пародонта в різні вікові періоди. Викладено основи етіології та патогенезу найбільш поширених хвороб пародонта у дітей. Детально розглянуто аспекти клінічних проявів, сучасних методів діагностики, патогенетичної та етіотропної профілактики хвороб пародонту в дитячому віці. Подано схеми лікування хвороб пародонту в дитячого населення.Розраховано на англомовних студентів та викладачів стоматологічних факультетів медичних вузів.Документ Pulp Capping with Mineral Trioxide Aggregate at Pulp Exposure(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2015) Kiani, M.; Yanko, N. V.; Ahmed, M. S.; Amanibeni, A.; Кіані, Масуд; Янко, Наталія Валентинівна; Ахмед, Моханад Сеєд; Аманібені, Алі; Киани, Масуд; Янко, Наталия Валентиновна; Ахмед, Моханад Сеед; Аманибени, АлиTo prevent the pulp from deteriorating when a dental restoration gets near the pulp, the dentist will place a small amount of a sedative dressing, such as MTA. This material, protect the pulp from noxious agents (heat, cold and bacteria) and stimulate the cell-rich zone of the pulp to lay down a bridge of reparative dentin. Dentin formation usually starts within 30 days of the pulp capping (there can be a delay in onset of dentin formation if the odontoblasts of the pulp are injured during cavity removal) and is largely completed by 130 days. MTA pulp capping was performed at open reversible pulpitis-presence of ulceration among carious dentin-pulp exposure. Teeth had no difficulty controlling bleeding from exposure, pin point should be up than 1mm exposure after caries has been removed, no treatment plan for a laboratory-fabricated prosthesis that is placed on the tooth, asymptomatic teeth without a history of pain. The procedure for pulp capping consisted of several steps. First, the dental cavity was drilled, if pulp was disclosed, the area was cleaned and the pulp point was covered with MTA to protect it from becoming infected. Once the pulp is capped, the dentist will place a temporary or permanent dental filling in the tooth. Of the 84 teeth with pulp exposure in 30 patients that were included in the current study by clinical evaluation. Performing a pulpectomy is typically suggested upon frank exposure of the pulp, but a pulp cap using MTA was used for 51 teeth in 11 patients. Patient ages ranged from 21 to 58 years. The current study estimated pulp vitality after MTA pulp caps with clinical and radiographical criteria. Follow up appointments were prescribed after 1,5, 2-3, 6, and 8 months. 20 from these 51 teeth dropouted after 1,5 months for irreversible pulpitis (n = 15) or restorative considerations required a more predictable foundation (n = 5). At recall after 6 months, 11 patients with pulp caps were clinically and radiographically assessed. Totally, 6 months pulp survival was 67.7%, while the 8 months survival rate was 56.2%. Within the limitations of the current study on procedures performed, it may be concluded that, for MTA pulp caps applied to carious exposures in adults, certain preoperative conditions patient age, exposure size and amount of bleeding are not predictive of clinical outcome. Considering the comparatively low success rate for the сurrent cohort, more studies are needed to define predictive criteria for successful pulp capping with MTA. The success measured as pulp survival over a period of one year of pulp caps performed may be low. This study provides data regarding the impact of exposure sizes and other preoperative variables on outcomes of MTA pulp caps in adults. Эффект минерал триоксид агрегата (МТА) при прямом покрытии пульпы состоит в стимуляции образования репаративного дентина в течение 1-4 месяцев. Наложение МТА на вскрытую точку пульпы диаметром до 1 мм при её вскрытии во время препарирования глубокого кариеса проводилось при возможности контролировать кровотечение из пульповой камеры и отсутствии болей в зубе в анамнезе. 23 из 31 зуба через 2-3 месяца после покрытия не имели симптомов (74%), все зубы не имели патологических изменений на рентгенограмме. Через 6 месяцев эффективность покрытия с МТА составила 67.7%, через 8 месяцев – 56.2%. Ефект мінерал триоксид агрегату (МТА) при прямому покритті пульпи полягає в стимуляції утворення репаративного дентину протягом 1-4 місяців. Накладення МТА на розкриту точку пульпи діаметром до 1 мм при її розкритті під час препарування глибокого карієсу проводилося при можливості контролювати кровотечу з пульпової камери і відсутності болю в зубі в анамнезі. 23 з 31 зуба через 2-3 місяці після покриття не мали симптомів (74%), всі зуби не мали патологічних змін на рентгенограмі. Через 6 місяців ефективність покриття з МТА склала 67,7%, через 8 місяців – 56,2%.Документ Аdvanced endodontic developments in pulpectomy of primary teeth(Aluna, 2016) Yanko, N. V.; Khmil, E. V.; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Янко, Наталія Валентинівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Каськова, Людмила ФедорівнаA systematic search was implemented for PubMed, Google and Google Scholar between the years 1995-January 2016 to identify eligible studies. Studies design was established according to the CEBM recommendations. Evidence quality of studies was appraised by risk of bias. Results. Six studies about pulpectomy met the inclusion criteria, of which five were randomized controlled trials. Only one research demonstrates the enhanced outcome of pulpectomy in primary teeth with smear layer removal. Chosen studies have low overall evidence quality. Conclusions. Given the paucity, high heterogeneity of high-quality articles and their level of bias, recommendation for the use of nickel-titanium rotary files and smear layer removal in pulpectomy in primary teeth can yet not be formulated.Документ Актуальні методи навчання у дистанційному форматі спілкування(Полтавський державний медичний університет, 2023) Павленкова, Оксана Сергіївна; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Янко, Наталія Валентинівна; Садовські, Марина Олександрівна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Янко, Наталья Валентиновна; Садовски, Марина Александровна; Pavlenkova, O. S.; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Yanko, N. V.; Sadovski, M. O.Натепер формат дистанційного навчання, на жаль, залишається актуальним. Головна мета цієї форми навчання – забезпечити безпечне навчальне та робоче середовище для всіх учасників освітнього процесу. У форматі дистанційного навчання подача матеріалу може бути як асинхронною (здобувачі працюють над матеріалом у довільному порядку, без участі викладача) так і синхронною (у режимі реального часу). До асинхронних форматів належать інструменти Google, сайти (розробка власного сайту на відповідній платформі), навчальні платформи (Нова школа, Matific), запис навчальних матеріалів (відеоуроки, відеоінструкції), онлайн-тести (Google Форми, LearningApps ClassTimе), інтерактивні дошки (Padlet), проєктна діяльність студентів (Google Презентації), квізи (Kahoot, myQuiz, Quiziz) та багато інших форм навчання. Враховуючи сучасні обставини, і, як наслідок, незаплановане дистанційне навчання, викладачі працюють на випередження й заздалегідь створюють чати зі студентами. Робота через месенджери зменшує витрату часу на зв'язок, чати використовують для інформування про домашнє завдання, а також для консультацій зі здобувачами чи опитувань, тобто планування синхронного навчання. У синхронному режимі можна використовувати різні засоби подання матеріалу. Найрозповсюдженіший спосіб комунікації в дистанційних умовах – це відео конференції, організувати які можна за допомогою таких платформ, як Meet, Zoom, Discord, Skype і FreeConferenceCall. Зустрічі організовуються за допомогою заздалегідь створених посилань або QR-кодів. Цей формат також можна використовувати для онлайн-дискусій, онлайн-голосувань та онлайн-консультацій. Довгі й нудні он-лайн уроки – не найкращий спосіб навчати. Тому, викладачі мають використовувати й комбінувати різні методи навчання, щоб допомогти здобувачам ефективно вчитися. Сучасні методи, гаджети й програми дозволяють наблизити рівень он-лайн навчання до живого спілкування зі студентамиДокумент Вивчення вподобань здобувачів вищої освіти щодо організації навчального процесу(Полтавський державний медичний університет, 2022) Каськова, Людмила Федорівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Артем'єв, Андрій Владиславович; Ващенко, Ірина Юріївна; Чуприна, Леонід Федорович; Янко, Наталія Валентинівна; Kaskova, L. F.; Morgun, N. A.; Artemiev, A. V.; Vashchenko, I. Yu.; Chupryna, L. F.; Yanko, N. V.Студенти-іноземці – майбутні стоматологи англомовної форми навчання Полтавського державного медичного університету (ПДМУ) – є когортою з широким спектром різних культур, досвіду, характерів, а також уподобань і стилів навчання, що потрібно враховувати для задоволення їхніх освітніх потреб із метою посилення мотивації й результативності їхньої підготовки. Для визначення вподобань студентів щодо стратегій навчання було розроблено анкету англійською й українською мовами для проведення моніторингу. Перша (А1) дослідна група була сформована зі 108 здобувачів освіти 4-5 курсів стоматологічного факультету ПДМУ англомовної форми навчання. Друга група (А2) обстеження була сформована з 50 студентів, громадян України. Анкета складалася з трьох розділів, які містили дані про стать досліджуваних, бажаний початок лекції, її тривалість, проведення лекції офлайн (I варіант) чи онлайн (II варіант) без попереднього надання методичного лекційного матеріалу й онлайн-режимі з наданням матеріалу до лекції (III варіант). На підставі отриманих результатів пропонується враховувати думку студентів- іноземці англомовної форми навчання, віддавати перевагу більш пізньому часу для проведення лекцій під час складання розкладу навчальною частиною та впровадити лекційного часу залежно від семестрів і курсу навчання студентів. Дослідження тривалості лекцій у іноземних англомовних студентів довели пріоритетну перевагу 40-хвилинної мікролекції, найменше вподобань було віддано 30- і 50-хвилинній лекції. Студенти віддали перевагу онлайн-лекціям без і з попереднім ознайомленням із лекційним матеріалом. Дослідження авторів довели, що оптимальний час мікролекції становить 40 хвилин, що повністю збігається з тривалістю лекції в ПДМУ. Слід ураховувати час проведення лекції. Надання студентам повного інформаційного лекційного блоку у вигляді презентацій PowerPoint завчасно, до запланованого проведення лекції згідно з розкладом, суттєво покращує сприйняття лекції.Документ Використання адаптивного методу навчання на практичних заняттях з дитячої стоматології.(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vaschenko, I. Yu.; Янко, Наталія Валентинівна; Янко, Наталия Валентиновна; Yanko, N. V.; Маковка, Інна Львівна; Маковка, Инна Львовна; Makovka, I. L.У статті досліджено адаптивний метод навчання на практичних заняттях з дисциплін, що вивчаються на кафедрі дитячої терапевтичної' стоматології. За всієї різноманітності методів, серед яких чильне міст займає адаптивний, вирішити важливе завдання підготовки висококваліфікованих розвинених спеціалістів можна лише через створення оптимальної системи, яка врахує потреби, запити та інтереси суб'єктів навчального процесу;В статье исследован адаптивный метод обучения на практических занятиях по дисциплинам, изучаемым на кафедре детской терапевтической стоматологии. При всем разнообразии методов, среди которых важное место занимает адаптивный, решить важную задачу подготовки. высококвалифицированных развитых специалистов можно лишь через создание оптимальной системы, которая учтет потребности, запросы и интересы субъектов учебного процесса;The article has been researched the application of adaptive teaching method using for the practical lessons subjects in studying Pediatric Therapeutic Dentistry. Adaptive method takes important place among the variety of teaching methods and gives possibilities to resolve the essential task in training highly quality specialist and optimal system will be created taking into accounts their needs, demands and interests in the studying process.Документ Використання мультимедійних технологій в навчальному процесі під час дистанційного навчання(Полтавський державний медичний університет, 2021) Андріянова, Ольга Юріївна; Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Яценко, Павло Ігорович; Андриянова, Ольга Юрьевна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Янко, Наталия Валентиновна; Яценко, Павел Игоревич; Andriyanova, O. Yu.; Kaskova, L. F.; Yanko, N. V.; Yatsenko, P. I.Сучасна медична освіта у теперішній час стикається зі значними складнощами, викликаними необхідністю дистанційного навчання в період пандемії COVID-19. Пов’язана з цим організація навчального процесу вимагає розширити застосування мультимедійних технологій, що дозволяє значно збільшити ефективність отримання знань, відкриває нові можливості в розвитку творчих здібностей здобувачів освіти. Дослідження спрямоване на застосування нової методичної системи навчання майбутніх лікарів з використанням інформаційних технологій, перш за все мультимедійних, під час проведення практичних занять у дистанційному форматі. Це диктує необхідність роботи з різними інтернет-платформами викладачів та студентів з метою одночасного надання викладачем теоретичних відомостей і показу демонстраційного матеріалу з високим ступенем наочності. Використання мультимедійних технологій дозволяє викладачеві більш ефективно управляти демонстрацією візуального матеріалу, організовувати групову роботу і створювати власні інноваційні розробки, робити освітній процес цікавим для студентів, мотивувати їх до активної пізнавальної діяльності, що, безумовно, дає їм можливість отримати якісну освіту. Більшість студентів стоматологів позитивно оцінили застосування мультимедійних технологій та зазначили, що в умовах карантину це є одним із основних джерел надходження навчальної інформації, що робить її більш наочною для сприйняття і легкою для засвоєння, формує розвиток творчих здібностей, активує методи оволодіння знаннями, стимулює професійне зростання. Із сучасними викликами дистанційної організації навчального процесу викладачі кафедри працюють на цифрових платформах, опановують інформаційні технології, розробляють нові методики роботи, які забезпечують формування високоосвіченого й конкурентоспроможного спеціаліста– сучасного лікаря;Документ Використання інформаційних технологій у підготовці майбутніх стоматологів(Полтавський державний медичний університет, 2023-06-30) Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Ващенко, Ірина Юріївна; Kaskova, L. F.; Yanko, N. V.; Andriynova, O. Yu.; Vashchenko, I. Yu.Сучасна система освіти орієнтована на реалізацію високого потенціалу комп’ютерних і телекомунікаційних інформаційних технологій, які дають можливість опановувати практичні знання і вміння. Метою роботи став розгляд деяких інформаційних технологій, які можуть використовуватись під час викладання стоматологічних дисциплін. Як інформаційні технології можуть використовуватися навчальні матеріали, які розміщено у вільному доступі на інтернет-сторінці кафедри або є в наявності в комп’ютерному класі кафедри. Під час практичного заняття викладач має ознайомлювати студентів із науковими розробками викладачів кафедри і суміжних стоматологічних кафедр університету щодо теми заняття, також можна давати завдання студентам самостійно знайти цю інформацію в інтернеті. На думку авторів, ефективність застосування інформаційних технологій для опанування практичних навичок під час дистанційного навчання може бути забезпечена виконанням таких умов: відеоконтакту здобувачів освіти й викладача, онлайн-демонстрації процесів діагностики й лікування, виконаних висококласними лікарями з коментарями викладача, доступу до опису складних випадків діагностики й лікування стоматологічних хвороб. Крім того, демонстрація викладачем практичних навичок на фантомі перетворює онлайн-конференцію у віртуальний майстер-клас. Здобувачі освіти мають бути обізнані з такими інформаційними комп’ютерними технологіями як CAD/CAM, комп’ютерна томографія й ортопантомографія, що застосовуються в сучасній стоматології. Інформаційною технологією також є використання різноманітних інтернет-платформ для дистанційного навчання, які полегшують роботу зі студентами. Отже, на вимогу часу інформаційні технології в підготовці майбутніх лікарів-стоматологів розвиваються і стали надійною підтримкою освітнього процесу. Перспективним є подальше дослідження вподобань здобувачів освіти щодо корисності різних видів інформаційних технологій для них.Документ Випадок наявності четвертих верхніх молярів у жінки, яка проживала наприкінці іv сторіччя н.е.(Полтавський державний медичний університет, 2022) Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Артем'єв, Андрій Владиславович; Kaskova, L. F.; Yanko, N. V.; Artemyev, A. V.Випадок наявності четвертих верхніх молярів у жінки, яка проживала наприкінці іv сторіччя н.е. Надкомплектні зуби в сучасних людей стали поширеною аномалією, проте четверті моляри трапляються рідше, до того ж рідко виявляються в кісткових решках людей, які жили багато сторіч тому. Метою дослідження був аналіз випадку надкомплектних зубів у кісткових рештках людини, яка належала до Черняхівської археологічної культури. Досліджено кісткові рештки жінки 18-20 років із Черняхівської археологічної культури, яка проживала на території Полтавської області наприкінці ІV сторіччя. У верхній щелепі виявлено надкомплектний ретинований четвертий моляр верхньої щелепи (зуб 19) і лунку надкомплектного зуба 29. На рентгенограмі корінь зуба 19 несформований. Виявлені надкомплектні ретиновані четверті моляри в досліджуваної жінки за етіологією є несистемною аномалією, а за морфологією – премолярами. Зважаючи на те, що більшість четвертих молярів виявляють на рентгенологічному дослідженні, необхідно ретельно оглядати ортопантомограми, щоб не пропустити цю аномалію.Документ Вплив профілактичного комплексу на стан гігієни порожнини рота у дітей регіонів із різним умістом фтору в питній воді(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2015) Каськова, Людмила Федорівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Новікова, Світлана Чеславна; Амосова, Людмила Іванівна; Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Моргун, Наталья Анатольевна; Новикова, Светлана Чеславна; Амосова, Людмила Ивановна; Янко, Наталия Валентиновна; Kaskova, L. F.; Morgun, N. A.; Novikova, S. Ch.; Amosova, L. I.; Yanko, N. V.За підсумками обстеження 120 дітей ( 60 − основна група, 60 − референтна група) у віці 6 років, які проживають у місцевості із різним умістом фтору в питній воді виявлено, що флюороз має перебіг на фоні погіршення стану гігієни порожнини рота. Профілактичний комплекс, який вміщує препарат «Остеовіт» і зубну пасту «Новий жемчуг кальцій» у регіоні з підвищеним умістом фтору в питній воді більш ефективний, ніж той, що передбачає пероральне вживання таблеток гліцерофосфату кальцію, полівітаміни «Ревіт» та аплікації глюконату кальцію. По результатам обследования 120 детей (60 − основная группа, 60 − референтная группа) в возрасте 6 лет, проживающих в местности с разным содержанием фтора в питьевой воде выявлено, что флюороз протекает на фоне ухудшения показателей состояния гигиены полости рта. Профилактический комплекс, который содержит препарат «Остеовит» и зубную пасту «Новый жемчуг кальций» в регионе с повышенным содержанием фтора в питьевой воде более еффективный, чем тот, который предусматривает пероральное употребление таблеток глицерофосфата кальция, поливитамины «Ревит» и апликации глюконата кальция. Dental fluorosis is caused by chronic high-level fluoride exposure during enamel development. Fluorosed teeth may appear mottled, discolored, and porous and may be more susceptible to decay. Fluorosis occurs at any fluoride concentration in drinking water, reaching 25% prevalence at optimal fluoride level (0,7-1,2 mg/l). That's why the fluorosis prevention is an actual problem in regions with different fluoride level in drinking water. And individual oral hygiene is an important part of any preventive stomatological measures. Purpose of the study was examination of preventive complex influence on the oral hygienic index changes in children from regions with different fluoride level in drinking water. 120 children aged 6-7 years were examined, who have lived in Poltava (fluoride content in drinking water 0,85-1,17 mg/l) and in Shishaki (fluoride content was 0,7-3,1 mg/l). Children from both regions were divided on 2 groups – basic and referent (control). Base group has got treatment-preventive complex with drug «Оsteovit» and tooth paste «New zchemchug calcium» for 1 month. Children from referent group have taken inside calcium glycerophosphate tablets, vitamin complex «Revit», and gluconate calcium applications on teeth for 1 month. It has been recommended for parents to choose medium tooth brush with head according to child's age. Dental fluorosis was estimated with WHO classification. Mild fluorosis has prevailed in studying children in Poltava. Moderate fluorosis has prevailed in studying children in Shishaki. Hygienic status has been examinated by Fedorov-Volodkina index. Probability of differences between data was assessed by Student's – Fischer t criterion. Hygienic index before prescription preventive complex was unsatisfactory in both regions and groups. After 1 month preventive complex prescription the hygienic index in basic group was 1,30 ± 0,06 and 1,47 ± 0,05 balls in referent group in Poltava, that means good oral hygiene; in Shishaki it was in basic group 1,54 ± 0,05, and 1,73 ± 0,07 balls in referent group, that means satisfactory oral hygiene level. But after 6 months oral hygiene level has been decreased. In Poltava hygienic index was in basic group 1,69 ± 0,05, and 1,86 ± 0,06 balls in referent group; in Shishaki it was in basic group 1,83 ± 0,05 and 2,03 ± 0,07 balls in referent group. That’s why the prescription of preventive complex was repeated. After 2 times of preventive complex prescription the hygienic index was in basic group 1,50 ± 0,05 and 1,65 ± 0,05 balls in referent group in Poltava, in Shishaki it was in basic group 1,64 ± 0,04 and 1,83 ± 0,04 balls in referent group. Thus, prescription of treatment-preventive complex «Оsteovit» with tooth brushing by paste «Novij zchemchug calcium» has improved oral hygienic level in children of basical and referent group from both regions, that approves high effectiveness of offered measures. It is necessary to study influence of other treatment-preventive complexes on oral hygienic level of children from regions with different fluoride level in drinking water.Документ Вплив профілактичного комплексу на стан тканин пародонта у дітей регіонів із різним умістом фтору в питній воді(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2017) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Моргун, Наталія Анатоліївна; Моргун, Наталья Анатольевна; Morgun, N. A.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Янко, Наталія Валентинівна; Янко, Наталия Валентиновна; Yanko, N. V.За підсумками обстеження 120 дітей (60 - основна група, 60 - референтна група) у віці 6 років, які проживають у місцевості із різним умістом фтору в питній воді виявлено, що флюороз має перебіг на фоні погіршення стану тканин пародонта. Профілактичний комплекс, який вміщує препарат «Остеовіт» і зубну пасту «Новый жемчуг кальций» у регіоні з підвищеним умістом фтору в питній воді більш ефективний, ніж той, що передбачає пероральне вживання таблеток гліцерофосфату кальцію, полівітаміни «Ревіт» та аплікації глюконату кальцію; По результатам обследования 120 детей (60 - основная группа, 60 - референтная группа) в возрасте 6 лет, проживающих в местности с разным содержанием фтора в питьевой воде выявлено, что флюороз протекает на фоне ухудшения показателей состояния тканей пародонта. Профилактический комплекс, который содержит препарат «Остеовит» и зубную пасту «Новый жемчуг кальций» в регионе с повышенным содержанием фтора в питьевой воде более эффективный, чем тот, который предусматривает приём внутрь таблеток глицерофосфата кальция, поливитаминов «Ревит» и аппликации глюконата кальция; Increased fluoride exposure has negative effect on human tissues and organs. Fluoride activates neutrophil superoxide generation and weakens antioxidant system in blood and periodontal tissues, stimulates production of prostaglandins and thereby exacerbates the inflammatory response in gingivitis and periodontitis. Periodontal immature tissues are sensible to hurt factors; pathological changes in periodontal tissues strengthen with low hygienic level. Recent studies have shown that periodontal indexes worsen with severity of fluorosis. Thus, fluorosis prevention is actual problem in areas with high content of fluoride in drinking water Purpose of research was to analyze changes of the periodontal tissues state in children who live in areas with different content of fluoride in drinking water under influence of treatment-prevention complexes (Poltava — optimal fluoride content, Shishaki — high). 120 children aged 6 years were examined: 60 children from Poltava, 60 children from Shishaki. Dental fluorosis was estimated with WHO classification. Children from both regions were divided on two groups - base and referent. The base group took treatment-prevention complex with «Osteovit» and cleaning teeth by «Novyi zhemchug calcii». The referent group took glycerophosphate calcium, polyvitamins «Revit» tablets, and gluconate calcium topically. All children took hygienic education, tooth cleaning method was standard, treatment of all carious teeth, orthodontic treatment if they need; sanitary-educative work is provided for parents. Recommendations were made for child’s tooth brush: medium softness, brush head is corresponded to child age. Gum’s inflammation was estimated with PMA index proposed by Masser and modified Parma (1960). Probability of differences between data was assessed by Student’s - Fischer t criterion. The children from Shishaki had prevalence of periodontal diseases 87,94 ± 2,74%, which is significantly higher (P<0,001) than index in children from Poltava, — 48,92 ± 1,84%. Prevalence of periodontal disease increases with severity of fluorosis. Light degree of gingivitis prevailed in children from Poltava (96,13 ± 1,01%). Rate of children with light degree of gingivitis decreased in Shishaki (79,03 ± 3,66%), while rate of children with moderate degree of gingivitis increased (20,97 ± 3,66%). Initially PMA in base and referent groups wasn’t considerably different (p>0,5). After first prevention course PMA improved in both groups. PMA decreased in base group in Poltava from 4,31 ± 0,91% to 1,44 ± 0,51% (p<0,01) and from 4,86 ± 0,71% to 2,92 ± 0,46% (p<0,05) in referent group. In Shishaki PMA changes were higher: from 9,35 ± 0,90 to 4,40 ± 0,49% (p<0,001) in base group and from 9,44 ± 1,07 to 5,98 ± 0,59% (p<0,01) in referent group. After 6 months PMA was better than at first examination, but worse than after prevention course. PMA in base group in Poltava was 2,22 ± 0,47% and 3,80 ± 0,54% in referent group, in Shishaki 5,28 ± 0,48% in base group and 6,90 ± 0,55% - in referent group. After 12 months PMA in base group in Poltava was 1,62 ± 0,25% and 3,47 ± 0,50% in referent group, in Shishaki 4,45 ± 0,38% in base group and 6,16 ± 0,68% - in referent group. Thus, it is necessary to prescribe prevention complex 2 times a year for long effect. PMA was reliable better in base group (p<0,05) then in referent group for whole observation period. Prevention complex with «Osteovit» and cleaning teeth by «Novyi zhemchug calcii» in region with high content of fluoride in drinking water was more effective than glycerophosphate calcium, polyvitamins «Revit» tablets, and gluconate calcium topically. Taking all these aspects into consideration, it can be concluded that in the coming future examination the other periodontal indexes will be a very helpful tool for different treatment-prevention means efficacy monitoring.Документ Вплив стилю батьківського виховання на поведінку дитини й управління дитиною під час стоматологічного лікування(Український стоматологічний альманах, 2021) Янко, Наталія Валентинівна; Каськова, Людмила Федорівна; Кулай, Ольга Олександрівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Янко, Наталия Валентиновна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Кулай, Ольга Александровна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Yanko, N. V.; Kaskova, L. F.; Kulai, O. O.; Andriyanova, O. Yu.Мета роботи – вивчити вплив стилю батьківського виховання на поведінку дитини й деякі фактори, які впливають на стратегію управління дитиною під час стоматологічного лікування. Було обстежено 49 дітей 3-6 років, які лікувалися з приводу карієсу і його ускладнень. Для оцінки стилю батьківського виховання використовували опитування, яке оцінює стилі батьківського виховання. Поведінку дитини під час лікування оцінювали за шкалою Франкла. Діти батьків з авторитетним стилем виховання частіше демонстрували позитивну поведінку, ніж негативну, натомість дозвільний стиль виховання не впливав на поведінку дитини. Надаючи планову допомогу дітям із негативною поведінкою, при дозвільному типі виховання можна спробувати відокремлення дитини від батьків, а за його неефективності – психологічну десенситизацію дитини. При авторитетному стилі виховання потрібно починати з використання стратегії десенситизації. Якщо десенситизація неефективна чи пацієнт потребує невідкладної стоматологічної допомоги, лікування проводимо під седацією. Якщо седація протипоказана, а інші стратегії управління поведінкою дитини не працюють, можна проводити її лікування з утриманням.