Перегляд за Автор "Zinchenko, Natalia"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A retrospection of french philosophy at the turn of the 20th – 21st centuries(Донбаський державний педагогічний університет, 2022) Zinchenko, Natalia; Siniavskiy, Alexey; Зінченко, Наталія Олександрівна; Синявський, ОлексійThe article provides a historical and philosophical analysis of French philosophy at the turn of the century, and identifies the main vectors and problematic issues of French thinkers of the late 20th – early 21st centuries. French philosophy has long attracted researchers with its originality and spontaneity, because starting with the apotheosis of reason in the creative legacy of R. Descartes, passing through the path of materialism, paying tribute to social problems, it was French philosophy that gleamed with new postmodern colors in the past century. The problems of French philosophy were, to varying degrees, at the center of attention of Ukrainian and foreign researchers (P. Haydenko, G. Zaichenko, A. Zotov, A. Yermolenko, M. Yosypenko, V. Kuznetsov, S. Kutsepal, V. Lektorskyi, M. Mamardashvili, N. Motroshilova, O. Sobol, E. Solovyov, S. Povtareva, V. Pronyakin, O. Khoma, R. Sloterdijk, E. Trelch, Y. Habermas, U. Eco, M. Heidegger, and others). The aim of the article is to conduct a historical and philosophical analysis of French philosophy of the late 20th and early 21st centuries, to identify the main directions and problems that were the focus of attention of French thinkers.Документ Coping with war stress in Ukrainian students(Springer, 2024-04-28) Kundii, Zhanna; Skrypnikov, Andrii; Isakov, Rustam; Kutsenko, Natalia; Zinchenko, Natalia; Vasylyeva, Ganna; Кундій, Жанна Петрівна; Скрипніков, Андрій Миколайович; Ісаков, Рустам Ісроїлович; Куценко, Наталія Петрівна; Зінченко, Наталія Олександрівна; Васильєва, Ганна ЮріївнаWar is one of the most severe stress factors that can lead to anxiety-depressive disorders, cognitive, behavioral, and emotional dysfunctions. 106 students of the I-III courses of the Poltava State Medical University participated in the study of the personal students` characteristics of overcoming military stress in the conditions of a full-scale war in Ukraine. Based on the research results a low level of stress resistance was found in 36.7±0.3% of students, and a marginal level – in 47.2±0.3%. Students with a low stress resistance level demonstrated a high degree of stress load against the background of the predominance of the formation of maladaptive strategies of coping behavior, therefore they belong to the risk group of the development of psychosomatic disorders and adaptation disorders, they need psychological support in order to optimize the psychological resources of the individual to successfully cope with the state of stress, minimizing its negative impact, forming sustainable methods of protective behavior and coping, which in turn will be a guarantee of preserving the health of future employees of the health care system. The ability to effectively cope with stressful situations, using resources of stress resistance, will help students not only to be socially-adapted individuals who make responsible decisions in professional activities and effectively interact with people, but also to maintain health by giving up destructive ways of coping with stress.Документ Проблема застосування ігрових технологій навчання під час вивчення суспільствознавчих дисциплін у закладах вищої освіти(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Зінченко, Наталія Олександрівна; Штепа, Олексій; Коваленко, Світлана; Zinchenko, Natalia; Shtepa, Oleksii; Kovalenko, SvitlanaВ статті здійснено всебічний аналіз проблеми особливостей застосування ігрових технологій навчання в ході вивчення суспільствознавчих дисциплін у закладах вищої освіти; виокремлено основні перешкоди у впровадженні технологій ігрового навчання; окреслено основні шляхи вдосконалення ігрового навчання в закладах вищої освіти. Поняття «ігрові педагогічні технології» включає в себе широку номенклатуру методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі тих чи інших педагогічних ігор. На відміну від ігор як таких, педагогічна гра наділена суттєвою ознакою, яка різнить її від інших, тобто чітко окресленою метою навчання і очікуваним педагогічним результатом, які можуть бути зумовлені та виявлені в явному вигляді та характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю. В основі гри лежить імітація трудової діяльності. Крім того, гра в початковій ланці виступає інструментом пізнання навколишнього світу і себе в ньому, усвідомлення здобувачами освіти мети власної діяльності, опредмечування абстрактних понять, еволюції творчої уяви та здібностей, встановлених людяних взаємин. Одним з найбільш розповсюдженим видом дидактичної гри є ділова гра, що являє собою групову вправу з формування послідовності рішень у штучно сформованих умовах, що імітують реальні виробничі обставини. Змістом ділової гри є відтворення предметного і соціального змісту професійної діяльності, формування мережі відносин, характерних для даного виду праці. Проведення ділової гри має на меті розгортання особливої, ігрової діяльності учасників на імітаційній моделі, що моделює умови і динаміку виробництва. Ділова гра дозволяє задати у навчанні предметний і соціальний контексти майбутньої професійної діяльності і тим самим змоделювати більш адекватні у порівнянні з традиційним навчанням умови формування особистості фахівця.