Вісник проблем біології і медицини, Випуск 4 (171)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Frequency analysis of isolated and combined lesions of the maxillary and frontal sinuses according to X-ray data(Полтавський державний медичний університет, 2023) Rudnytska, Kh. I.; Moskalyk, O. E.; Pronina, O. M.; Bilash, S. M.; Chelpanova, I. V.; Chaly, I.-V. T.; Diskovska, Yu. B.; Рудницька, Х. І.; Москалик, О. Є.; Проніна, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Челпанова, І. В.; Чалий, І.-В. Т.; Дісковська, Ю. Б.One of the actual problems of modern otorhinolaryngology is a significant increase in the incidence of paranasal sinuses, in particular acute and chronic sinusitis, which, according to the literature, is 1.5-2% per year. The purpose of our research was to study and compare the frequency of isolated and combined sinusitis of the maxillary and frontal sinuses according to radiographic examination data. 100 anonymized radiographs of persons of mature age (50 men and 50 women) who were examined by referral for inflammatory lesions of the paranasal sinuses were analyzed. All images were taken in the occipito-mental projection according to Waters, which allowed visualization of the maxillary and frontal sinuses. Different variants of isolated or combined inflammatory lesions of the maxillary and frontal sinuses were found in the studied sample. Signs of one- or two-sided catarrhal or exudative sinusitis were observed in all processed Xrays. In 84% of the examined persons, a lesion of only the maxillary sinuses was diagnosed, in 16% of the examined, a combined lesion of the maxillary and frontal sinuses was detected. Not a single case of isolated frontitis was found in the studied sample. According to radiographic examination, inflammatory processes in the maxillary sinuses are observed 6 times more often than in the frontal sinuses. Isolated lesions of the maxillary sinuses are found 5 times more often than combined lesions of the maxillary and frontal sinuses.Документ Comparative analysis of methods of diagnosis of "dry eye" syndrome(Полтавський державний медичний університет, 2023) Voskresenska, L. K.; Ryadnova, V. V.; Воскресенська, Людмила Костянтинівна; Ряднова, Вікторія ВікторівнаDespite the high prevalence of dry eye disease, it is difficult for a doctor to detect it. This problem is due to the wide variability of clinical signs and the need for a transparent diagnostic scheme for an accurate diagnosis. Therefore, a comparison of the values of diagnostic methods is presented to detect DED even with a mild form. The study aims to compare and analyze the main ways of diagnosing "dry eye" syndrome. We examined 28 people (56 eyes) aged between 30 and 60. All patients were interviewed before the main symptoms (sensation of dryness in the eye, foreign body and others), and the detected symptoms were evaluated on a point scale. The patients underwent the Schirmer I test, Norn test, instillation of 1% fluorescein solution and lissamine green. The quality of the tear film was determined using interferometry. After examining the patients, two groups were formed: group I (18 people) had symptoms of mild DED, group II (10 people) had symptoms of moderate severity. The degree of expression on the scale of subjective symptoms of DED had significant variability. The analysis of the objective signs of DED indicates the non-specificity of subjective symptoms, which indicates the need for additional diagnostic methods (Schirmer test, Norn test, fluorescent test). The interferometry method for studying the state of the tear film showed the greatest informativeness in diagnosing the degree of DED. In most cases, subjective symptoms and biomicroscopic signs do not fully characterize the tear film's condition, so additional research methods are necessary. The Norn test is more informative than the Schirmer I test for diagnosing mild DED. Detection of punctate corneal erosions is better when using 1% fluorescein than lissamine green. The interferometry method fully provides information about the state of the tear film, especially with a mild degree of DED.Документ Autoimmune hepatitis and the complexity of its management: a clinical case(Полтавський державний медичний університет, 2023-12-14) Zhdan, V. N.; Kyrian, O. A.; Babanina, M. Yu.; Ivanytskyi, I. V.; Tkachenko, M. V.; Lebid, V. G.; Ждан, Вячеслав Миколайович; Кир'ян, Олена Анатоліївна; Бабаніна, Марина Юріївна; Іваницький, Ігор Валерійович; Ткаченко, Максим Васильович; Лебідь, Володимир ГригоровичАутоімунний гепатит вважається рідкісним аутоімунним запальним захворюванням печінки, який має високу летальність при відсутності терапії. Особливістю аутоімунного гепатиту є широкий спектр клінічних симптомів, від безсимптомного (у 25-37% хворих) на протязі кількох років, до гострого перебігу захворювання, що ускладнює своєчасність діагностики таких хворих. Крім цього, перебіг аутоімунного гепатиту в 14-44% випадків ускладнюється іншими супутніми аутоімунними хворобами, такими як аутоімунний тіреоідіт або цукровий діабет І типу. Складність ведення пацієнтів із аутоімунним гепатитом часто обумовлена оверлап-синдромами із первинним біліарним холангітом або первинним склерозуючим холангітом. Найбільш вагома роль у верифікації діагнозу, особливо при одночасній маніфестації захворювань, відводиться гістологічному дослідженню та діагностичним маркерам аутоімунного гепатиту, що має оверлап-синдром із первинним біліарним холангітом. В даній роботі наведено клінічний випадок пацієнтки із перехресним перебігом аутоімунного гепатиту та первинного біліарного холангіту, що мав безсимптомний початок та потребував проведення біопсії печінки для підтвердження оверлап-синдрому. Нашою метою було дослідити можливості ведення та попередження ускладнень у пацієнта із аутоімунним гепатитом, який мав оверлап-синдром перебігу із первинним біліарним холангітом. На прикладі даного клінічного випадку, висвітлюється тактика попередження прогресування хвороби та можливості профілактики появи побічних проявів терапії у хворого із оверлап-синдромом аутоімунного гепатиту та первинного біліарного холангіту. Представлені дані дослідження можуть зацікавити сімейних лікарів, терапевтів, гастроентерологів та лікарів інших спеціальностей.Документ Scientific progress as a way to the Discovery of long forgotten truths (to the 85th anniversary of the birth of Professor Anatoly Hryhorovych Yareshko)(Полтавський державний медичний університет, 2023-11) Vorodyukhina, A. K.; Kulish, M. V.; Koptev, M. M.; Вородюхіна, Алла Кирилівна; Куліш, Марина Володимирівна; Коптев, Михайло Миколайович29 жовтня 2023 року виповнилося 85 років доктору медичних наук, професору кафедри внутрішньої медицини № 3 з фтизіатрією Полтавського державного медичного університету Анатолію Григоровичу Ярешку.Документ Image and pedagogical culture of a teacher of a higher education institution(Полтавський державний медичний університет, 2023) Mormol, I. A.; Borzykh, O. A.; Lavrenko, A. V.; Digtyar, N. I.; Gerasimenko, N. D.; Belan, O. V.; Avramenko, Y. M.; Мормоль, Ірина Анатоліївна; Борзих, Оксана Анатоліївна; Лавренко, Анна Володимирівна; Дігтяр, Наталія Іванівна; Герасименко, Наталія Дмитрівна; Белан, Оксана Василівна; Авраменко, Яніна МиколаївнаThe article is devoted to the analysis of modern approaches to the study of aspects of the professional image of a teacher and possible options for its improvement in higher education institutions. It is determined that the pedagogical image cannot be set once and for all; it needs to be created and based on constant work on oneself. It begins with a motive and continues with the search and use of knowledge, activity and correction of one's image, and evaluation of work results. The article analyses the approaches of domestic and foreign scientists' approaches to studying the components of the teacher's image. Image is the result of conscious work. It is especially true when it is part of professional success. The personal image of a teacher is an important complement or a prerequisite for his or her effective work. Creating a professional image also arises from the needs of the market economy. The main components of the professional image of a teacher are substantiated and defined. It is confirmed that a positive professional image of a teacher is characterised by an individual style and success, combining the formation of internal personal and professional characteristics and their external manifestations in the performance of work functions. The critical components of improving the image are formed, including the professional skills of the teacher, his/ her ethical academic behaviour and communication skills. The formation of the pedagogical image goes through 5 stages: it begins with the perception of the image; continues with the analysis of information and its mental correction; use, which is revealed through trying on and playing certain elements of the desired image and further getting into the image; and ends with the appropriation and individualisation of the chosen or desired image. It is the mechanism of forming a pedagogical image.Документ Problem education as the key of the formation of a future stomatologist(Полтавський державний медичний університет, 2023-12-22) Локес, Катерина Петрівна; Розколупа, Олександр Олексійович; Ставицький, Станіслав Олександрович; Торопов, Олександр Анатолійович; Білоконь, Сергій Олександрович; Аветіков, Давид Соломонович; Lokes, K. P.; Rozkolupa, O. O.; Stavytskyi, S. O.; Toropov, O. A.; Bilokon, S. O.; Avetikov, D. S.Необхідною складовою підготовки майбутнього лікаря-стоматолога на сучасному етапі є використання проблемного навчання, яке повинно зосереджуватися на пріоритетних проблемах охорони здоров’я та відповідати освітньо-професійній програмі та навчальному плану дисципліни, що викладається. Мета дослідження – визначити оптимальні методи навчання, які на сучасному етапі можуть бути застосовані на стоматологічних факультетах. На кафедрі хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії постійно приділяється увага впровадженню нових методів у навчальний процес. Особливу увагу слід звернути на розкриття рідкісних клінічних випадків, які можуть трапитися у подальшій практиці лікаря-стоматолога, оскільки дана категорія пацієнтів не є типовою, а також часто буває незрозумілою для молодого спеціаліста, що може оказати негативний вплив на надання стоматологічної допомоги такому хворому.Документ Academic history of the disease as the main element of the formation of clinical thinking when studying the educational components "Surgical dentistry"(Полтавський державний медичний університет, 2023-12-22) Voloshyna, L. I.; Skikevich, M. H.; Stavytskyi, S. O.; Lychman, V. O.; Волошина, Людмила Іванівна; Скікевич, Маргарита Георгіївна; Ставицький, Станіслав Олександрович; Личман, Віталій ОлександровичДумки викладачів будь якого вищого навчального закладу спрямовані на актуалізацію та оптимізацію навчального процесу. У медичних університетах якісне навчання не можливе без спілкування здобувачів освіти з пацієнтами. Молоді фахівці, після завершення навчання у вищих медичних навчальних закладах, мають бути готові до виконання професійних обов’язків відповідно до стандартів надання медичної допомоги, й стоматологічної, зокрема. При підготовці лікарів з перших днів навчання необхідно формувати та вдосконалювати здібності збирати клінічні відомості, аналізувати їх та систематизувати як нові знання: синдромний та нозологічний діагноз, прогноз для життя та одужання, складання плану лікування з урахування індивідуальних особливостей пацієнта. Формування клінічного мислення, як основної компетентністо-орієнтованої навички, може базуватися на інноваційних освітніх технологіях, формуванні креативного та водночас системного мислення, що дозволить не лише відтворювати отримані знання та навички, але й вирішувати нестандартні клінічні ситуації. Здатність збирати інформацію про пацієнта, аналізувати її, проводити медичну діагностику, планувати лікувально-профілактичні заходи традиційно визначають як клінічне мислення. Викладач має спрямувати студентів на створення власної гіпотези (діагноз), використовуючи те що їм відомо (суб’єктивне дослідження) й пошук інформації (об’єктивне обстеження та робота з навчальною та науковою літературою). Слід постійно наголошувати здобувачам освіти, що пацієнт, який є «об’єктом» дослідження, має біологічні та соціальні особливості, що потребує суворого дотримання принципів медичної етики та деонтології. Таким чином, основи клінічного мислення студентів мають створюватися й вдосконалюватися упродовж навчання в університеті, й неабияка роль у цьому належить індивідуальній роботі здобувачів освіти над академічною історією хвороби.Документ Features of clinical picture of odontogenic peritonsillar abscess(Полтавський державний медичний університет, 2023-12-22) Skikevych, M. G.; Lokes, K. P.; Voloshyna, L. I.; Sokolov, A. M.; Скікевич, Маргарита Георгіївна; Локес, Катерина Петрівна; Волошина, Людмила Іванівна; Соколов, А. М.Паратонзилярний абсцес – це захворювання, що характеризується гнійним розплавленням навколомигдаликової клітковини. Це волокно розташоване між псевдокапсулою піднебінного мигдалика і фасцією глотки, яка покриває м’язові констриктори глотки. Паратонзилярний абсцес – невідкладна патологія, з якою зазвичай стикаються чергові ЛОР відділень, хірурги-стоматологи та щелепно-лицеві хірурги. Мета дослідження – визначити частоту зустрічаємості ПТА в щелепно-лицевому відділенні КУ «Полтавська обласна клінічна лікарня ім. М.В. Скліфосовського ПОР». Розробити тактику хірурга-стоматолога, особливості диференціальної діагностики та лікування з дотриманням міждисциплінарного підходу до лікування таких пацієнтів. Нами проведено статистичний аналіз захворюваності на ПТА за історіями хвороби та даними річних звітів відділення оториноларингології та щелепно-лицевої патології за 2021 рік Полтавської обласної клінічної лікарні м. Полтава.Документ Comparative analysis of assessment and self-assessment of media literacy of students of higher medical education at bachelor's and master's level(Полтавський державний медичний університет, 2023) Ivanytska, T. A.; Petrov, Ye. Ye.; Kuzmenko, N. V.; Burmak, Yu. H.; Sakevych, V. D.; Іваницька, Тетяна Анатоліївна; Петров, Євген Євгенович; Кузьменко, Наталія Валентинівна; Бурмак, Юрій Григорович; Сакевич, Вікторія ДмитрівнаThe article is devoted to the study of the level of media competence among students of higher medical education at the master's and bachelor's levels and a comparative analysis of the obtained results. The difference in the use of media literacy skills among the surveyed students was revealed. Part of the interviewees does not know how to check the source of information correctly, which causes the spread of unreliable information. The skill of correctly searching for medical data on the Internet and checking it is also insufficiently developed. Almost half of the respondents in both groups use the links offered by the search engine regardless of the source of information. A rather low number of medical education students use specialized medical databases. The majority of the students use information from textbooks to avoid mistakes. Some respondents believe that medical information cannot be unreliable. The vast majority of students, regardless of the educational level of higher education (bachelor's or master's), believe that they have mastered the basics of media literacy, although the skill of showing a critical attitude to information sources in the course of independent activities is not sufficiently developed. Therefore, there is a need to deepen media competences not only among students of higher medical education at the bachelor's level, but also at the master's level.