Застосування творчої спадщини Григорія Сковороди для розвитку наукового потенціалу здобувачів освіти у закладах вищої і фахової передвищої освіти

Ескіз недоступний

Дата

2022

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, Україна

Анотація

Авторами охарактеризовано можливості застосування творчої спадщини Григорія Сковороди для розвитку наукового потенціалу здобувачів освіти у закладах вищої і фахової передвищої освіти. Метою статті є дослідження теоретичних можливостей застосування творчої спадщини Григорія Сковороди для розвитку наукового потенціалу здобувачів освіти у закладах вищої і фахової передвищої освіти, важливого у сучасних умовах для професійної діяльності викладачів. Завданнями статті є визначення чинників, які впливають на наукову діяльність здобувачів освіти у закладах вищої і фахової передвищої освіти; формулювання рекомендацій щодо зменшення «антитворчого» ефекту навчання. Визначено, що у творах Григорія Сковороди неодноразово згадується основний чинник, що впливає на наукову діяльність – «пізнай себе!». На основі узагальнення поглядів Григорія Сковороди стосовно розвитку наукового потенціалу особистості виокремимо чинники, що впливають на наукову діяльність здобувачів освіти: ситуативні й особистісні. Особистісними чинниками визнано: стійкі властивості, риси особистості або риси характеру людини, які можуть впливати на стан, викликаний тією чи іншою ситуацією.Виділено ситуативні чинники, які негативно впливають на науковий потенціал і творчі можливості здобувача освіти у закладах вищої і фахової передвищої освіти: ліміт часу, стан стресу, стан підвищеної тривожності, бажання швидко знайти рішення, занадто слабка мотивація, наявність фіксованої установки на конкретний спосіб рішення, невпевненість у своїх силах, викликана попередніми невдачами, страх, підвищена самоцензура, спосіб пред’явлення умов задачі, що провокує неправильний шлях вирішення. На основі творчої спадщини Григорія Сковороди сформульовано рекомендації, дотримання яких зменшує «антитворчий» ефект навчання здобувача освіти.
The authors characterized the possibilities of applying the creative heritage of Hryhorii Skovoroda for developing the scientiAc potential of students in higher and professional pre-higher education institutions. The current article studies the theoretical possibilities of applying the creative heritage of Hryhorii Skovoroda for developing the scientiAc potential of students in institutions of higher and professional pre-higher education, which is important in modern conditions for the professional activity of teachers. The tasks of the article are to determine the factors that inPuence the scientiAc activity of students in higher and professional pre-higher education institutions; the formulation of recommendations for reducing the "anti-creative" eųect of education.It was determined that in the works of Hryhorii Skovoroda, the main factor aųecting scientiAc activity is repeatedly mentioned - "know yourself!". Based on the generalization of Hryhorii Skovoroda's views on the development of the scientiAc potential of an individual, we will single out the factors that inPuence the scientiAc activity of education seekers: situational and personal. Personal factors are recognized as stable properties, personality traits, or character traits of a person who can inPuence the state caused by this or that situation. Situational factors that negatively aųect the scientiAc potential and creative opportunities of the student in higher and professional prehigher education institutions are identiAed: time limit, the state of stress, state of increased anxiety, desire to quickly And a solution, too strong or too weak motivation, the presence of a Axed attitude toward a speciAc the method of decision, lack of conAdence in one's abilities caused by previous failures, fear, increased self-censorship, the way of presenting the conditions of the task, which provokes the wrong way of solving. On the basis of the creative heritage of Hryhorii Skovoroda, recommendations were developed, the observance of which reduces the «anti-creative» eect of the student's education.

Опис

Ключові слова

творча спадщина Григорія Сковороди, науковий потенціал, заклад фахової передвищої освіти, заклад вищої освіти, розвиток, здобувач освіти, creative heritage of Hryhorii Skovoroda, development, scientiNJc potential, institution of higher education, institution of professional pre-higher education, student of education

Бібліографічний опис

Вонсович Л. П. Застосування творчої спадщини Григорія Сковороди для розвитку наукового потенціалу здобувачів освіти у закладах вищої і фахової передвищої освіти / Л. П. Вонсович, В. Ю. Стрельніков // Імідж сучасного педагога. – 2022. – № 4 (205). – С. 36–42.