Вісник проблем біології і медицини, 2025, Випуск 2 (177)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Improvement of educational skills as a key aspect of professional development of a new teacher in a medical university(Полтавський державний медичний університет, 2025) Kryuchko, T. O.; Shcherbak, V. V.; Lytus, S. I.; Tkachenko, O. Ya.; Ruban, Yu. V.; Oliinichenko, M. O.; Klymko, D. O.; Крючко, Тетяна Олександрівна; Щербак, Вікторія Валеріївна; Литус, Світлана Іванівна; Ткаченко, Ольга Ярославівна; Рубан, Юлія Вікторівна; Олійніченко, Марина Олександрівна; Климко, Дарія ОлександрівнаTeaching excellence plays a leading role in ensuring the high quality of the educational process, which is formed based on professional self-awareness, the desire for individual and professional growth, as well as being open to new ideas and willing to learn continuously. Nowadays, a modern university teacher has to adapt to rapid changes, in particular in terms of digitalization, development of new technologies, transformation of approaches to the learning process and global challenges that define new standards of higher education. The aim of the publication is to analyze the importance of improving educational skills as one of the key factors in the professional development of a new teacher in a medical university, and also to highlight the peculiarities of forming pedagogical competencies based on the example of the Pediatrics clinical department №2. The paper analyzes the major aspects of forming the pedagogical competence of a medical university teacher by the example of the Pediatrics clinical department №2 of Poltava State Medical University. Special attention is paid to the importance of courses for improving educational skills being an important element of professional growth of new academic stafi, and also their role in the improvement of pedagogical performance. The results of the study show that the systematic pedagogical training has a positive impact on the motivation of teachers to self-improvement and introduction of innovative approaches to teaching, which leads to betier quality of future physicians' preparation and formation of practically oriented competencies, as well as improvement of clinical training through the implementation of interactive learning and simulation training. Professional growth of new teachers is essenfial for high-quality medical education. Improvement of teaching competence helps to implement modern teaching methods and increases the eficiency of the entire educational process Педагогічна майстерність відіграє провідну роль у забезпеченні високої якості освітнього процесу, яка формується на основі професійної самосвідомості, прагнення до особистісного й фахового зростання, відкритості до нових ідей та готовності до постійного навчання. На сьогодні сучасний викладач вищого навчального закладу має адаптуватися до швидких змін, зокрема в умовах цифровізації, розвитку новітніх технологій, трансформації підходів до навчального процесу та глобальних викликів, що визначають нові стандарти вищої освіті. Мета статті – проаналізувати значення підвищення педагогічної майстерності як одного з ключових чинників професійного становлення молодого викладача у вищому медичному навчальному закладі, а також висвітлити особливості формування педагогічних компетентностей на прикладі діяльності клінічної кафедри педіатрії №2. Проаналізовано основні аспекти формування педагогічної компетентності викладача вищого медичного закладу на прикладі клінічної кафедри педіатрії №2 Полтавського державного медичного університету. Особливу увагу приділено значенню курсів підвищення педагогічної майстерності як важливого елемента професійного розвитку молодих науково-педагогічних працівників, а також їх ролі в удосконаленні педагогічної діяльності. Результати аналізу свідчать про позитивний вплив систематичного педагогічного навчання на мотивацію викладачів до саморозвитку та впровадження інноваційних підходів у викладанні, внаслідок чого покращується якість підготовки майбутніх лікарів та формування в них практично орієнтованих компетентностей, а також удосконаленню клінічної підготовки через впровадження інтерактивних форм навчання та симуляційних тренінгів. Професійний розвиток молодих викладачів є важливою складовою якісної медичної освіти. Підвищення педагогічної кваліфікації сприяє впровадженню сучасних методів навчання та підвищує ефективність освітнього процесу.Документ The dependence of the development of bruxism on the patient's temperament type(Полтавський державний медичний університет, 2025-05-02) Назаренко, Зоряна Юріївна; Ляшенко, Лілія Іванівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Павленко, Світлана Анатоліївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Каравай, Анастасія Юріївна; Nazarenko, Z. Yu.; Lyashenko, L. I.; Brailko, N. M.; Pavlenko, S. A.; Tkachenko, I. M.; Karavai, A. Yu.TBruxism is a fairly common pathology that can lead to serious health consequences, including tooth damage, pain in the temporomandibular joints and headaches. Most studies indicate that bruxism is psychosomatic in nature, that is, its development is associated with psychological factors such as stress, anxiety and emotional stress. The aim of the study was to identify the relationship between the development of bruxism and a person's temperament, to determine the type of temperament that is most often observed in people with clinical manifestations of bruxism, in order to improve preventive measures in individuals at risk. We conducted a survey among 2nd-3rd year students of the Faculty of Dentistry of Poltava State Medical University, which included the Heymans test for determining the type of temperament and sociotype, test for clinical signs of bruxism and a survey on stress factors, primarily related to the full-scale invasion of the Russian Federation into Ukraine. Clinical manifestations of bruxism were confirmed in 11.7% sanguine, 42% phlegmatic, 62.5% melancholic and 66.7% choleric, which allows us to confirm the dependence of the development of bruxism on the type of human temperament. According to our study, people with choleric and melancholic emperaments are most vulnerable to the development of bruxism. Sanguines and phlegmatics are more resistant, but the stress factor associated with the war significantly affects these categories of subjects as well. Бруксизм є досить поширеною патологією, яка може призвести до серйозних наслідків для здоров'я, включаючи ураження зубів, біль у скронево-нижньощелепних суглобах та головний біль. Більшість досліджень вказують на те, що бруксизм має психосоматичний характер, тобто його розвиток пов'язаний з психологічними факторами, такими як стрес, тривога та емоційна напруга. З початком повномасштабної війни в Україні рівень захворюваності на бруксизм значно підвищився через постійний стресовий фактор. Метою дослідження було виявити залежність між розвитком бруксизму та темпераментом людини, визначити тип темпераменту, який найчастіше спостерігається у людей з клінічними проявами бруксизму, щоб покращити профілактичні заходи в осіб, які знаходяться в зоні ризику. Нами було проведене анкетування серед здобувачів освіти 2-3 курсу стоматологічного факультету Полтавського державного медичного університету, яке включало в себе тест Хейманса на визначення типу темпераменту та соціотипу, тест на клінічні ознаки бруксизму та факторів стресу, насамперед пов’язаних з повномасштабним вторгненням рф в Україну. Під час анкетування клінічні прояви бруксизму підтвердились у 11,7% сангвініків, 42% флегматиків, 62,5% меланхоліків та 66,7% холериків, що дає змогу підтвердити залежність розвитку бруксизму від типу темпераменту людини. За даними нашого дослідження найбільш уразливими до розвитку бруксизму стали люди з холеричним та меланхолічним типом темпераменту. Сангвініки та флегматики є більш стійкими, але фактор стресу, пов'язаний з війною, суттєво впливає на ці категорії досліджуваних також.Документ Development and application of modern methods for surgical preparation of patients prior to prosthetic dental treatment(Полтавський державний медичний університет, 2025) Soldatyuk, V. M.; Pelekhan, B. L.; Rozhko, S. M.; Davydenko, V. Yu.; Солдатюк, Василь Михайлович; Пелехан, Богдан Любомирович; Рожко, Святослав МиколайовичУ статті автори вказують, що важливим й актуальним для практичної стоматології залишається питання відновлення дефектів зубних рядів із використанням тих зубів, які мали патологічні зміни зі значною атрофією кісткової тканини альвеолярних відростків, що вирішується шляхом розробки нових методів оперативних втручань iз використанням остеотропних матеріалів і проведенням відновної медикаментозної корекції. Тому надзвичайно актуальним є дослідження і подальша розробка інструментарію та методик хірургічної підготовки тканин протезного ложа та врегулювання виявлених метаболічних порушень медикаментозною корекцією на етапі підготовки та проведення ортопедичного лікування. На підставі актуальності чітко поставлена мета – підвищення ефективності та якості лікування пацієнтів із дефектами зубних рядів на основі сучасної комплексної підготовки до ортопедичного лікування з застосуванням розроблених хірургічних методик і медикаментозної корекції. В статті представлені результати власних досліджень із розробки та впровадження удосконалених сучасних методик проведення хірургічної підготовки та медикаментозної корекції у хворих із патологічними змінами кісткової тканини коміркового відростка та частини до ортопедичного лікування. Враховано значення сучасної удосконаленої хірургічної підготовки та медикаментозної корекції на стан кісткової тканини, а також був врахований план лікування та вибір ортопедичної конструкції з метою збереження опорних зубів та кісткової тканини. Авторами удосконалено методики хірургічної підготовки зубних рядів до ортопедичного лікування з застосуванням комбінацій остеотропних препаратів, що дозволило покращити мікроциркуляцію в тканинах пародонта, підвищити ефективність ортопедичного лікування.