Кафедра біологічної та біоорганічної хімії
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра біологічної та біоорганічної хімії за Автор "Bilets, М. V."
Зараз показуємо 1 - 20 з 30
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Peculiarities of profiling and problems of teaching biological and bioorganic chemistry for students studying under the educational and professional program "Pediatrics"(Inter Collegas (Харків), 2023-10-26) Omelchenko, А. Е.; Bilets, М. V.; Mykytenko, A. O.; Омельченко, Олександр Євгенійович; Білець, Марина Володимирівна; Микитенко, Андрій ОлеговичBackground. The methodical article covers to problematic issues of higher education in gen-eral, and medical education in particular, as well as specialized teaching of biological and bioor-ganic chemistry in medical institutions of higher education, for students studying in the specialty "Pediatrics" and the importance of mastering the relevant skills and abilities taking into account the chosen specialization in the field of medicine. The aim of the study was to analyze, systematize and develop general approaches to the fur-ther improvement of specialized educational materials in biological and bioorganic chemistry for level 2 (master’s degree) students majoring in specialty 228 "Pediatrics". Materials and Methods. General scientific research methods, namely analysis and synthesis were used. Scientific literature, educational programs and normative documents of higher medical education were investigated. Bibliosemantic method and system analysis method were used. Results. The issues of professional competence formation of future doctors studying under the educational and professional program (EPP) "Pediatrics" were considered, taking into account the age characteristics of metabolic processes and regulation of biochemical processes. The problems and relevance of the level of formation of the professional competence of teachers of medical institutions of higher education and its development in our time, taking into account the socio-economic and political situation and the ongoing russian aggression, were discussed. The effec-tiveness of the profiling process largely depends on the creation of optimal methods of learning, which include the preparation of profiled EPPs, work programs of educational disciplines and syllabuses created on their basis. Owing to the study of issues of age-related biochemistry, pecu-liarities of biochemical processes in childhood, students’ motivation to learn the educational ma-terial increases and a stable interest in the chosen profession is formed. Conclusions. One of the tasks for the integration of the higher school into the European edu-cational space is to increase the level of competence of pediatricians studying by EPP "Pediatrics" from the point of view of the teaching staff’s mastery of innovative teaching methods and readi-ness for their implementation in the pedagogical process due to profiling of various sciences for their more thorough study.Документ Биологическая химия (сборник тестовых заданий)(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2017) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Гордієнко, Людмила Петрівна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Микитенко, Андрій Олегович; Слободяник, Наталія Миколаївна; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Гордиенко, Людмила Петровна; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Микитенко, Андрей Олегович; Слободяник, Наталия Николаевна; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Omelchenko, А. Е.; Hordiienko, L. P.; Sukhomlyn, A. A.; Mykytenko, A. O.; Slobodyanyk, N. M.Учебно-методическое пособие “Тестовые задания по биологической химии” для студентов ІІ курса медицинского и стоматологического факультетов высших медицинских заведений образования ІV уровня аккредитации подготовлено в соответствии с программой “Биологическая и биоорганическая химия”, которая составлена сотрудниками опорной кафедры биоорганической и биологической химии Национального медицинского университета имени О.О. Богомольца. Тестовые задания структурированы по темам практических занятий, что соответствует стандартам обучения, согласно принципов Болонского процесса, и способствует повышению качества подготовки студентов; Навчально-методичний посібник “Тестові завдання з біологічної хімії” для студентів ІІ курсу медичного та стоматологічного факультетів вищих медичних закладів освіти ІV рівня акредитації підготовлено у відповідності з програмою “Біологічна та біоорганічна хімія”, яка складена співробітниками опорної кафедри біоорганічної та біологічної хімії Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. Тестові завдання структуровані за темами практичних занять, що відповідає стандартам навчання, згідно засад Болонського процессу, та сприяє підвищенню якості підготовки студентів; Teaching and methodical manual "Test tasks on biological chemistry" for students of the second year of medical and dental departments of higher medical educational institutions of the IV level of accreditation was prepared in accordance with the program "Biological and bioorganic chemistry", which was compiled by the staff of the main department of bioorganic and biological chemistry of the National Medical University named after O.O. Bogomolets The test tasks are structured according to the themes of practical classes, which corresponds to the standards of training, in accordance with the principles of the Bologna Process, and contributes to the improvement of the quality of students' training.Документ Біологічна хімія (збірник тестових завдань)(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Гордієнко, Людмила Петрівна; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Гордиенко, Людмила Петровна; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Omelchenko, А. Е.; Sukhomlyn, A. A.; Hordiienko, L. P.Навчально-методичний посібник “Тестові завдання з біологічної хімії” для студентів ІІ курсу медичного та стоматологічного факультетів вищих медичних закладів освіти ІV рівня акредитації підготовлено у відповідності з програмою “Біологічна та біоорганічна хімія”, яка складена співробітниками опорної кафедри біоорганічної та біологічної хімії Національного медичного університету імені О.О. Богомольця. Тестові завдання структуровані за темами практичних занять, що відповідає стандартам навчання, згідно засад Болонського процессу, та сприяє підвищенню якості підготовки студентів; Учебно-методическое пособие “Тестовые задания по биологической химии” для студентов ІІ курса медицинского и стоматологического факультетов высших медицинских заведений образования ІV уровня аккредитации подготовлено в соответствии с программой “Биологическая и биоорганическая химия”, которая составлена сотрудниками опорной кафедры биоорганической и биологической химии Национального медицинского университета имени О.О. Богомольца. Тестовые задания структурированы по темам практических занятий, что соответствует стандартам обучения, согласно принципов Болонского процесса, и способствует повышению качества подготовки студентов; Teaching and methodical manual "Test tasks on biological chemistry" for students of the second year of medical and dental departments of higher medical educational institutions of the IV level of accreditation was prepared in accordance with the program "Biological and bioorganic chemistry", which was compiled by the staff of the main department of bioorganic and biological chemistry of the National Medical University named after O.O. Bogomolets The test tasks are structured according to the themes of practical classes, which corresponds to the standards of training, in accordance with the principles of the Bologna Process, and contributes to the improvement of the quality of students' training.Документ Біохімія – фундаментальна дисципліна в підготовці студента-медика(Полтавська державна аграрна академія, 2013) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Гордієнко, Людмила Петрівна; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Гордиенко, Людмила Петровна; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Omelchenko, А. Е.; Sukhomlyn, A. A.; Hordiienko, L. P.Біологічна хімія в системі вищих навчальних закладів України є фундаментальною біологічною дисципліною. Для майбутнього лікаря дуже важливим є розуміння механізмів патогенезу найважливіших захворювань людини. Біохімія допомагає розвинути необхідні якості для розуміння даної проблеми. Це можливо завдяки розкриття хімічних, фізико-хімічних, молекулярних закономірностей функціонування живих систем; Биологическая химия в системе высших учебных заведений Украины является фундаментальной биологической дисциплиной. Для будущего врача очень важно понимание механизмов патогенеза важнейших заболеваний человека. Биохимия помогает развить необходимые качества для понимания данной проблемы. Это возможно благодаря раскрытию химических, физико-химических, молекулярных закономерностей функционирования живых систем; Biological chemistry in the system of higher educational institutions of Ukraine is a fundamental biological discipline. An understanding of the mechanisms of pathogenesis of the most important human diseases is very important for the future physician. Biochemistry helps develop the necessary qualities to understand this problem. This is possible due to the disclosure of chemical, physico-chemical, molecular regularities of the functioning of living systems.Документ Вивчення біологічної хімії відіграє важливу роль у формуванні здорового способу життя студентів-медиків(Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, 2011) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Григоренко, Василь Кирилович; Білець, Марина Володимирівна; Слободяник, Наталія Миколаївна; Манько, Анна Миколаївна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Григоренко, Василий Кирилович; Билец, Марина Владимировна; Слободяник, Наталия Николаевна; Манько, Анна Николаевна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Grygorenko, V. K.; Bilets, М. V.; Slobodyanyk, N. M.; Manko, A. M.; Omelchenko, А. Е.; Sukhomlyn, A. A.У статті досліджено патання підвищення якості підготовки лікарів у сучасних умовах. З’ясовано шляхи підвищення рівня медичної освіти в Україні, висвітлено роль біологічної хімії у формуванні здорового способу життя майбутнього лікаря; В статье изучены вопросы повышения качества подготовки врачей в современных условиях. Установлены пути повышение уровня медицинского образования в Украине, освещена роль биологической химии в формировании здорового способа жизни будущего врача; The article considers the improvement of the quality of training of doctors in modern conditions. Tracks are outlined raising the level of medical education in Ukraine, highlights the role of biological chemistry in shaping the future physician.Документ Використання сучасних інноваційних технологій та класичних підходів у процесі вивчення біологічної хімії(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2010) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Григоренко, Василь Кирилович; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Прислопська, Наталія Миколаївна; Манько, Анна Миколаївна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Омельченко, Олександр Євгенійович; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Григоренко, Василий Кирилович; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Прислопская, Наталия Николаевна; Манько, Анна Николаевна; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Омельченко, Александр Евгеньевич; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Grygorenko, V. K.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Pryslopska, N. M.; Manko, A. M.; Sukhomlyn, A. A.; Omelchenko, А. Е.Дуже важливим у вивченні біохімії є оптимізація співвідношення класичних аспектів у вивченні предмету та використання нових методик у викладанні дисципліни. Важливо гармонічно використовувати фундаментальні класичні методи викладання предмету поряд з новими технологіями навчання. Використання нового повинно базуватись на глибокому досвіді минулого, тоді результат буде спрямованим на виховання нової генерації спеціалістів, які знають і можуть вирішувати дуже складні питання у своїй практичній діяльності. Отже комплексне використання класичних підходів та інноваційних технологій у вивченні біологічної хімії сприяє оптимальному засвоєнню матеріалу студентами; Очень важным в изучении биохимии является оптимизация соотношения классических аспектов в изучении предмета и использование новых методик в преподавании дисциплины. Важно гармонично использовать фундаментальные классические методы преподавания предмета наряду с новыми технологиями обучения. Использование нового должно основываться на глубоком опыте прошлого, тогда результат будет направленным на воспитание нового поколения специалистов, которые знают и могут решать очень сложные вопросы в своей практической деятельности. Итак комплексное использование классических подходов и инновационных технологий в изучении биологической химии способствует оптимальному усвоению материала студентами; Very important in the study of biochemistry is the optimization of the ratio of classical aspects in the study of the subject and the use of new techniques in teaching discipline. It is important to harmoniously use the fundamental classical methods of teaching the subject along with new learning technologies. The use of a new one should be based on the profound experience of the past, then the result will be aimed at educating a new generation of specialists who know and can solve very complex issues in their practical work. Consequently, the complex use of classical approaches and innovative technologies in the study of biological chemistry contributes to the optimal absorption of material by students.Документ Значення викладання біологічної хімії на шляху вдосконалення якості підготовки лікарів у сучасних умовах(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Гордієнко, Людмила Петрівна; Слободяник, Наталія Миколаївна; Микитенко, Андрій Олегович; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Гордиенко, Людмила Петровна; Слободяник, Наталия Николаевна; Микитенко, Андрей Олегович; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Omelchenko, A. E.; Sukhomlyn, A. A.; Hordiienko, L. P.; Slobodyanyk, N. M.; Mykytenko, A. O.У статті розглянуто патання підвищення якості підготовки лікарів у сучасних умовах. Окреслено шляхи підвищення рівня медичної освіти в Україні, висвітлено роль біологічної хімії у формуванні майбутнього лікаря.; В статье рассмотрены вопросы повышения качества подготовки врачей в современных условиях. Определены пути повышение уровня медицинского образования в Украине, освещена роль биологической химии в формировании будущего врача.; The article considers the improvement of the quality of training of doctors in modern conditions. Tracks are outlined raising the level of medical education in Ukraine, highlights the role of biological chemistry in shaping the future physician.Документ Значення викладання біологічної хімії у вищих медичних навчальних закладах у сучасних умовах(Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, 2016) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Гордієнко, Людмила Петрівна; Слободяник, Наталія Миколаївна; Микитенко, Андрій Олегович; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Гордиенко, Людмила Петровна; Слободяник, Наталия Николаевна; Микитенко, Андрей Олегович; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Omelchenko, А. Е.; Sukhomlyn, A. A.; Hordiienko, L. P.; Slobodyanyk, N. M.; Mykytenko, A. O.У данній статті розглянуто шляхи підвищення якості підготовки лікарів в Україні у сучасних умовах. Окреслена можливість підвищення рівня медичної освіти в Україні, висвітлено роль біологічної хімії у формуванні майбутнього лікаря; В данной статье рассмотрены пути повышения качества подготовки врачей в Украине в современных условиях. Обозначена возможность повышения уровня медицинского образования в Украине, освещена роль биологической химии в формировании будущего врача; This article discusses ways to improve the quality of doctors training in Ukraine under current conditions. The possibility of raising the level of medical education in Ukraine is outlined, the role of biological chemistry in shaping the future doctor is highlighted.Документ Макрофагальна реакція як маркер системного запалення при висококалорійному харчуванні та іммобілізаційному стресі у щурів(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2015) Тарасенко, Лідія Мусіївна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Цубер, Вікторія Юріївна; Горголь, Наталія Іванівна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Цубер, Виктория Юрьевна; Горголь, Наталья Ивановна; Tarasenko, L. M.; Bilets, М. V.; Omelchenko, А. Е.; Tsuber, V. Y.; Gorgol, N. I.Мета даного дослідження - вивчити прояви макрофагальної реакції жирової тканини при утриманні щурів на висококалорійному раціоні. Проведені дослідження показали, що у щурів, які отримували висококалорійний корм впродовж 9 тижнів, кількість макрофагальних клітин в епидидимальній жировій тканині в середньому в 4 рази перевищувала відповідний показник контрольної групи тварин. Аналогічний характер кількісних змін макрофагів був виявлений у щурів під впливом іммобілізаційного стресу, але ці зміни були менш виражені. Найбільших значень підсилення макрофагальної реакції досягло при поєднаному впливі висококалорійного харчового раціону та іммобілізаційного стресу, перевищуючи в 5,5 раз показник контрольної групи. Висококалорійне харчування ініціює розвиток макрофагальної реакції жирової тканини у щурів, а стресогенний вплив сприяє її підсиленню. Розвиток макрофагальної реакції є спільним патогенетичним механізмом висококалорійного харчування та стресу.; Цель данного исследования - изучить проявления макрофагальной реакции жировой ткани при содержании крыс на высококалорийном рационе. Установлено, что у крыс, которые получали высококалорийный корм на протяжении 9 недель, количество макрофагальных клеток в эпидидимальной жировой ткани в среднем в 4 раза превышало соответствующий показатель контрольной группы. Аналогичный характер количественных изменений макрофагов наблюдался при иммобилизационном стрессе у крыс, хотя и был меньше выраженным. Наибольших значений усиление макрофагальной реакции достигало при сочетанном влиянии высококалорийного рациона и иммобилизационного стресса, превышая в 5,5 раза показатель контрольной группы. Высококалорийное питание инициирует развитие макрофагальной реакции жировой ткани у крыс, а стрессогенное влияние способствует ее усилению. Развитие макрофагальной реакции является общим патогенетическим механизмом высококалорийного питания и стресса.; Although pathogenesis of obesity has not been not clearly defined, there is a lot of evidence that one of the mechanisms of its development is sustained and prolonged systemic inflammation. An increased activity of macrophages and neutrophils is believed to have a leading role in an initiation of inflammatory alterations in overweight or obese individuals. Participation of the phagocytes in adipose tissue response to high calorie diet is not investigated. The aim of the present study was to investigate macrophage reaction at a high calorie diet. Experiments were performed on 40 adult male rats which were fed a high calorie diet for 9 weeks. The diet consisted of standard feed (47%), condensed milk (44%), sunflower oil (8%) and starch (1%). The amount of fat was 18.4% bigger than in the standard feed, while carbohydrate content was 17.2% bigger and protein content was 40% smaller. The control group received a standard rat feed. After 9 weeks the animals in both groups were randomized, each group was divided into two subgroups. The resulting four groups were as follows: in the first group there were intact rats who received a standard feed, the animals in the second group were subjected to an immobilization stress after Selye -five daily sessions of three-hour immobilization; the animals in the third group were fed a high calorie diet; the fourth group was both fed a high calorie diet and subjected to an immobilization stress. Epydydymal adipose tissue was used to assess the macrophage reaction. The tissue is characterized by high sensitivity to biological effects of in-sulin. The obtained material was fixed in 10% neutral formalin solution, embedded in paraffin and sectioned. The resulting samples were 4-5Ч10-6 m thick. The preparations were stained with hematoxylin and eosin. PAS-reaction (amylase controlled) was also used. Histological techniques were performed in accordance to formulations described in manuals of histological techniques and histochemistry. An «Olympus» ВХ-41 microscope (Japan) was used to study and photograph the micropreparations at magnification Ч200Ч400Ч1000. A number of macrophages in a field of vision (3,12Ч10-7гп) was assessed morphometrically. Microsoft Excel 5 was applied to analyze the ob-tained data with methods of variation statistics. Statistical analysis of the results was performed with SPSS 17.0 for Windows using methods of variation statistics. Kruskal-Wallis test was applied to assess differences between groups. The critical level of significance was < 0,05. The prolonged high calorie diet led in average to a fourfold increase in macrophage cells in epydydymal adipose tissue compared to that in the animals in the control group (3,86 ± 0,34 macrophages in a field of vision versus 0,86 ± 0,26, p<0.001). A similar pattern was observed in the rats subjected to immobilization stress combined with high calorie diet (2,86 ± 0,26 macrophages in a field of vision, p<0.001), but its severity was smaller compared to the macrophage reaction in the group of non-stressed rats that were fed high calorie diet (p<0.05). The combination of high calorie diet and immobilization stress caused the most pronounced adipose macrophage reaction: the number of cells in a field of vision was 4,71 ± 0,29 (p<0.001). Thus, high calorie diet triggers development of the adipose macrophage reaction in rats, and effect of stressors contributes to its aggravation. Development of the macrophage reaction is a common pathogenetic mechanism of high calorie diet and stress.Документ Механізми стресорних ушкоджень тканин порожнини рота (Короткий огляд літератури і власних досліджень)(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Тарасенко, Лідія Мусіївна; Білець, Марина Володимирівна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Билец, Марина Владимировна; Tarasenko, L. M.; Bilets, М. V.Коротко розглянуті механізми розвитку стресорних ушкоджень тканин порожнини рота. Подальші дослідження ролі прозапальних цитокінів у розвитку стресорної реакції органів порожнини рота дозволяють поглибити уявлення про патогенез їх структурно-функціональних змін та участь у формуванні системної запальної відповіді; Коротко рассмотрены механизмы развития стрессорных повреждений тканей полости рта. Дальнейшие исследования роли провоспалительных цитокинов в развитии стрессорной реакции органов полости рта позволяют углубить представление о патогенезе их структурно-функциональных изменений и участие в формировании системного воспалительного ответа; The article briefly discusses the mechanisms of stress damage of oral cavity tissues. The main causes of stress damages pathogenesis of oral cavity are activation of free radical oxidation, imbalance of "proteolysis-antiproteases", microbial factor, tissue hypoxia, disorder of mucosal immunity. It has been proven that disorders of the structural and functional organization of periodontal tissues are characterized by stimulation of collagen and noncollagen proteins destruction in the bone of the lower jaw. Study of the inflammatory role of cytokines in the development of the oral cavity stress response allows to deepen the understanding of the pathogenesis of structural and functional changes in periodontal tissues. Quite interesting is the problem of long-term effects of the perinatal period, characterized as programming for oral cavity diseases. Thus, the problem of emotional stress requires further research on the role of immunological, genetic and social factors for deep understanding of the nature of emotional stress and its role in the etiology and pathogenesis of dental diseases and justification of effective treatment and preventive measures of correction.Документ Особенности влияния высококалорийного питания на стрессоустойчивость у крыс(Харківський національний медичний університет, 2016) Тарасенко, Лідія Мусіївна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Білець, Марина Володимирівна; Цубер, Вікторія Юріївна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Билец, Марина Владимировна; Цубер, Виктория Юрьевна; Tarasenko, L. M.; Omelchenko, А. Е.; Bilets, М. V.; Zuber, V. Yu.В експериментах на статевозрілих щурах дослідили стресостійкість організму за умов поєднаного впливу висококалорійного харчування та хронічного стресу. Критерієм стресостійкості тварин служили зміни рівня в крові перекису водню, сіалових кислот, а також амілолітична активність підшлункової залози. Зроблено висновок о взаємопотенціюючому ефекті висококалорійною харчування та хронічного стресу, про що свідчить збільшення рівня в крові перекису водню, сіаломп \ кислот та гальмування синтезу сс-амілази в підшлунковій залозі. Зниження стресостійкості організму відображає негативний вплив надлишкового харчування на механізми гомеостазу; В экспериментах на половозрелых крысах исследовали стрессоустойчивость организма в условиях сочетанного действия высококалорийного питания и хронического стресса. Критерием стрессоустойчивое™ животных служили изменения концентрации в крови перекиси водорода, сиаловых кислот, а также амилолитическая активность поджелу¬дочной железы. Сделан вывод о взаимопотенцирующем эффекте высококалорийного питания и хронического стресса, о чем свидетельствует повышение уровня в крови перекиси водорода, сиаловых кислот и торможение синтеза а-амилазы в поджелу¬дочной железе. Снижение стрессоустойчивости организма отражает негативное влияние избыточного питания на механизмы гомеостаза; In experiments on adult rats the stress resistance was investigated under combined action of high-calorie diet and chronic stress. Changes of hydrogen peroxide, sialic acids concentration in the blood and the amylolytic activity of the pancreas were criterions of animals stress resistance. Concluded about the synergistic effect of high-calorie diet and chronic stress. Hydrogen peroxide, sialic acids in the blood, inhibition of a-amylase synthesis in the pancreas are evidenced of this conclusion. Decreasing of organism stress resistance reflects the negative effect of excessive nutrition at the homeostasis mechanismsДокумент Особливості викладання біологічної та біоорганічної хімії на стоматологічному факультеті в умовах впровадження кредитно-модульної системи(ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського МОЗ України», 2011) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Слободяник, Наталія Миколаївна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Манько, Анна Миколаївна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Слободяник, Наталия Николаевна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Манько, Анна Николаевна; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Slobodyanyk, N. M.; Omelchenko, А. Е.; Manko, A. M.; Sukhomlyn, A. A.В статті наведено аналіз досвіду впровадження кредитно-модульної системи навчання на кафедрі медичної, біологічної та біоорганічної хімії Вищого державного навчального закладу України «Українська медична стоматологічна академія»; В статье приведен анализ опыта внедрения кредитно-модульной системы обучения на кафедре медицинской, биологической и биоорганической химии Высшего государственного учебного заведения Украины «Украинская медицинская стоматологическая академия»; In article analysis of experience of credit based modular system learning at the department of medical, biological and bioorganic chemistry of Higher State Institution of Ukraine “Ukrainian Medical Stomatological Academy” is cited.Документ Особливості викладання біологічної хімії на педіатричному факультеті в умовах кредитно-модульної системи навчання(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2012) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Манько, Анна Миколаївна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Гордієнко, Людмила Петрівна; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Манько, Анна Николаевна; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Гордиенко, Людмила Петровна; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Omelchenko, А. Е.; Manko, A. M.; Sukhomlyn, A. A.; Hordiienko, L. P.У статті досліджено особливості викладання біологічної хімії на педіатричному факультеті в умовах кредитно-модульної системи навчання. З’ясовано шляхи підвищення рівня медичної освіти в Україні; В статье исследованы особенности преподавания биологической химии на педиатрическом факультете в условиях кредитно-модульной системы обучения. Установлены пути повышение уровня медицинского образования в Украине; In the article the peculiarities of the teaching of biological chemistry on the pediatric faculty under the conditions of the credit-module system of teaching are researched. Tracks are outlined raising the level of medical education in Ukraine.Документ Особливості викладання біологічної хімії студентам вищих медичних закладів в умовах карантину(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2020-10-22) Непорада, Каріне Степанівна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Микитенко, Андрій Олегович; Слободяник, Наталія Миколаївна; Хміль, Дмитро Олександрович; Криворучко, Тетяна Дмитрівна; Котвицька, Аліна Анатоліївна; Тихонович, Ксенія Володимирівна; Цебенко, Марина Олександрівна; Чижанська, Юлія Олександрівна; Непорада, Каринэ Степановна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Микитенко, Андрей Олегович; Слободяник, Наталия Николаевна; Хмиль, Дмитрий Александрович; Криворучко, Татьяна Дмитриевна; Котвицкая, Алина Анатольевна; Тихонович, Ксения Владимировна; Цебенко, Марина Александровна; Чижанская, Юлия Александровна; Neporada, K. S.; Netukhaylo, L. G.; Bilets, М. V.; Omelchenko, А. Е.; Mykytenko, A. O.; Slobodyanyk, N. M.; Khmil, D. O.; Kryvoruchko, T. D.; Kotvytska, A. A.; Tykhonovych, K. V.; Tsebenko, M. O.; Chyzhanska, Y. O.Вивчення біoлогічної хімії є необхідним для фoрмування творчoго мислення майбутнього лікаря, неoбхідного для успішного освоєння професійно-oрієнтованих медичних дисциплін . Для фoрмування світoгляду майбутнього лікаря, підгoтовки кваліфікованих фахівців, розуміння молекулярних оснoв метабoлічних процесів у здoровому та хворому організмі необхідні знання біохімічних закономірностей як у нормі, так і при патологічних процеса. Інтегрована оцінка знань та вмінь повинна включати в себе три рівні. Перший рівень –це вміння вирішувати тести ліцензійного іспиту «Крок-1». Другий рівень –відповіді на теоретичні питання, і третій рівень – уміння проаналізувати біохімічний аналіз біологічних рідин людини.Документ Особливості викладання біоорганічної та біологічної хімії у медичних ВНЗ(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2019) Непорада, Каріне Степанівна; Непорада, Каринэ Степановна; Neporada, K. S.; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Netukhaylo, L. G.; Білець, Марина Володимирівна; Билец, Марина Владимировна; Bilets, М. V.; Омельченко, Олександр Євгенійович; Омельченко, Александр Евгеньевич; Omelchenko, А. Е.; Гордієнко, Людмила Петрівна; Гордиенко, Людмила Петровна; Hordiienko, L. P.; Слободяник, Наталія Миколаївна; Слободяник, Наталия Николаевна; Slobodyanyk, N. M.; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Sukhomlyn, A. A.; Микитенко, Андрій Олегович; Микитенко, Андрей Олегович; Mykytenko, A. O.; Криворучко, Тетяна Дмитрівна; Криворучко, Татьяна Дмитриевна; Kryvoruchko, T. D.; Котвицька, Аліна Анатоліївна; Котвицкая, Алина Анатольевна; Kotvytska, A. A.; Тихонович, Ксенія Володимирівна; Тихонович, Ксения Владимировна; Tykhonovych, K. V.; Хміль, Дмитро Олександрович; Хмиль, Дмитрий Александрович; Khmil, D. O.; Цебенко, Марина Олександрівна; Цебенко, Марина Александровна; Tsebenko, M. O.Вивчення біоорганічної та біологічної хімії, анатомії, гістології та фізіології складає фундамент освіти майбутнього лікаря, а отримані знання становлять основу клінічного мислення, глибокого розуміння механізмів розвитку хвороб, сприяють призначенню адекватного патогенетично обґрунтованого лікування. У вітчизняних медичних ВНЗ біоорганічну та біологічну хімію вивчають на 1-2 курсах, коли ще більшість студентів не має знань з клінічних дисциплін та практичного досвіду, через що вони не вмотивовані на детальне вивчення предмету, не бачать його практичного спрямування та важливості для майбутньої практики. Глибоке вивчення біоорганічної та біологічної хімії ускладнюється тим, що кількість аудиторних годин, відведених на вивчення предмету, у 2-3 рази менше у порівнянні із закордонними університетами, великий обсяг матеріалу виноситься на самостійне вивчення, кількість лекційних годин критично мала і не дозволяє якісно розкрити суть теми та довести до аудиторії сучасні положення та досягнення у галузі біохімії. Також складність для студентів у вивченні предмету складає відсутність «універсального» вітчизняного підручника, де було б викладено усі темі згідно питань модуля достатньо повно та інформативно. В умовах великої кількості матеріалу, що необхідно розібрати зі студентами під час аудиторного заняття, складним є проведення практичної складової навчання. Таким чином, покращення вивчення біологічної хімії у медичних ВНЗ вимагає більш ретельного відбору абітурієнтів із високими балами іспитів згідно ЗНО, збільшення годин на аудиторну роботу та на лекційний курс, покращення матеріально-технічної бази, практична спрямованість при вивченні дисципліни.Документ Особливості викладання медико-біологічних дисциплін в умовах дистанційного навчання для здобувачів освіти вищих навчальних закладів медичного профілю(ГО "Південна фундація медицини", 2022-03-31) Омельченко, Олександр Євгенійович; Микитенко, Андрій Олегович; Білець, Марина Володимирівна; Omelchenko, А. Е.; Bilets, М. V.; Mykytenko, A. O.Анотація: В умовах несприятливої епідеміологічної ситуації та триваючої пандемії повстає питання вдосконалення дистанційних форм навчання. В статті розглянуті переваги та недоліки впровадження он-лайн навчання в закладах вищої медичної освіти та окреслені шляхи покращення надання освітніх послуг в дистанційному режимі у системі охорони здоров’я. Обговорені підходи до оптимізації оцінювання практичних навиків здобувачів освіти медичного профілю в умовах дистанційного навчання та з урахуванням принципів академічної доброчесності.Документ Патоморфологічне та морфометричне дослідження наднирників за умов іммобілізаційного стресу, висококалорійного харчування та їх сполученого впливу(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2017) Тарасенко, Лідія Мусіївна; Білець, Марина Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Горголь, Наталія Іванівна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Билец, Марина Владимировна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Горголь, Наталья Ивановна; Tarasenko, L. M.; Bilets, М. V.; Omelchenko, А. Е.; Gorgol, N. I.Мета даного дослідження — вивчити морфологічні зміни надниркових залоз за умов іммобі-лізаційного стресу, висококалорійного харчування та їх сполученого впливу. Проведені дослідження пока-зали, що найбільші морфологічні зміни виявлені в групі тварин з іммобілізаційним стресом та групі сполу¬ченого впливу іммобілізаційного стресу та висококалорійного харчування, що проявляються порушенням структури та функцій кіркового та мозкового шару наднирників.; Цель данного исследования — изучить морфологические изменения надпочечников в условиях иммобилизационного стресса, высококалорийного питания и их сочетанного воздействия. Проведенные исследования показали, что наибольшие морфологические изменения выявлены в груп¬пе животных с иммобилизационным стрессом и группе сочетанного воздействия иммобилизационного стресса и высококалорийного питания, что проявляются нарушениями структуры и функций коркового и мозгового слоя надпочечников.; In the first half of the twentieth century Hans Selye found that the actions of various non-specific factors, such as the effect of extreme temperatures, pain, excessive physical or psycho-emotional stress, stimu¬late development of the common pathophysiological changes in the body: involution of the thymus, ulcerogenesis and adrenal hypertrophy. Nowadays, the number, variety and strength of factors that promote stress syndrome significantly increased. Quite interesting is the study of a combination of this factors. For example, the combined effects of stress factors and high calorie diet to various organs and tissues, are not very good investigated. The aim of this investigation was to research of pathomorphological and morphometric changes of adrenal gland at immobilization stress, high calorie diet and their combined effect. Experiments were performed on 40 adult male rats Wistar, weighing 160-330 g. Animals were divided into 4 groups (10 animals each): intact rats, receiving standard feed; chronic immobilization stress for 5 days by Selye H.; animals treated with high calorie diet for 9 weeks by E. Kraegen; animals with combined effect of chronic immobilization stress and high calorie diet. One day after modeling of immobilization stress, animals of all groups were sacrificed under anesthesia. The adrenal glands were fixed in 10% formalin solution and embedded in paraffin and sectioned. The resulting samples were 4-5Ч10-6 m thick. The preparations were stained with hematoxylin and eosin. Histological techniques were performed in accordance to formulations described in manuals of histological techniques and histochemistry. An «Olympus» ВХ-41 microscope (Japan) was used to study and photograph the micro preparations at magnification Ч200Ч400Ч1000. In experiment it was found that the major morphological changes in the group of animals with immobilization stress and combined effect of immobilization stress and high calorie diet. Hyper function of zona fasciculate and nonreversible dystrophic changes in the adrenal gland were found in the group of rats with immobilization stress. It manifested by deterioration of adrenal gland adaptive reserve. Adrenal medulla has evidence of morphofunctional activity stimulation. It helps to maintain of adaptive response to effect of stress factor Group of rats with combined effect of immobilization stress and high calorie diet has changes, that evidence of reduce the ability to synthesize of hormones by zona fasciculate, zona glomerulosa and zona reticularis of adrenal gland cortex. Level of lipids was dicreased in the cells of gland. As a result, synthesis of corticosteroid hormones (glucocorticoids, mineralocorticoids and androgenes) was decreased. Adrenal medulla retains earmarks of adaptive response to effect of stress factor.Документ Роль вивчення біологічної хімії у формуванні здорового способу життя у студентів-медиків(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2011) Непорада, Каріне Степанівна; Тарасенко, Лідія Мусіївна; Нетюхайло, Лілія Григорівна; Григоренко, Василь Кирилович; Білець, Марина Володимирівна; Слободяник, Наталія Миколаївна; Манько, Анна Миколаївна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Непорада, Каринэ Степановна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Нетюхайло, Лилия Григорьевна; Григоренко, Василий Кирилович; Билец, Марина Владимировна; Слободяник, Наталия Николаевна; Манько, Анна Николаевна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Сухомлин, Андрей Анатольевич; Neporada, K. S.; Tarasenko, L. M.; Netukhaylo, L. G.; Grygorenko, V. K.; Bilets, М. V.; Slobodyanyk, N. M.; Manko, A. M.; Omelchenko, А. Е.; Sukhomlyn, A. A.У статті розглянуто патання підвищення якості підготовки лікарів у сучасних умовах. Окреслено шляхи підвищення рівня медичної освіти в Україні, висвітлено роль біологічної хімії у формуванні здорового способу життя майбутнього лікаря; В статье рассмотрены вопросы повышения качества подготовки врачей в современных условиях. Определены пути повышение уровня медицинского образования в Украине, освещена роль биологической химии в формировании здорового образа жизни будущего врача; The article considers the improvement of the quality of training of doctors in modern conditions. Tracks are outlined raising the level of medical education in Ukraine, highlights the role of biological chemistry in shaping the future physician.Документ Спосіб визначення маркера системного запалення шляхом оцінки макрофагальної реакції жирової тканини(ДП “Український інститут промислової власності”, 2015) Тарасенко, Лідія Мусіївна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Білець, Марина Володимирівна; Цубер, Вікторія Юріївна; Тарасенко, Лидия Моисеевна; Омельченко, Александр Евгеньевич; Билец, Марина Владимировна; Цубер, Виктория Юрьевна; Tarasenko, L. M.; Omelchenko, А. Е.; Bilets, М. V.; Tsuber, V. Yu.Спосіб визначення маркера системного запалення шляхом оцінки макрофагальної реакції жирової тканини включає дослідження макрофагальної реакції в жировій тканині. Як маркер системного запалення в експерименті у щурів, які отримували висококалорійний раціон, визначають макрофагальну реакцію в епідидимальній жировій тканині, що відображає інтенсивність системного запалення, використовують кількість клітин макрофагів в одному полі зору.; Способ определения маркера системного воспаления путем оценки макрофагальной реакции жировой ткани включает исследования макрофагальной реакции в жировой ткани. Как маркер системного воспаления в эксперименте у крыс, получавших высококалорийный рацион, определяют макрофагальное реакцию в епидидимальний жировой ткани, отражающий интенсивность системного воспаления, используют количество клеток макрофагов в одном поле зрения.; A method of determining a marker of systemic inflammation by evaluating adipose tissue macrophage response includes macrophage response studies in adipose tissue. As a marker of systemic inflammation in the experiment in rats fed a high-calorie diet is determined in macrophage response epididimal adipose reflection intensity of systemic inflammation, macrophages are used the number of cells in one field of view.Документ Спосіб діагностики системного запалення низької інтенсивності(ДП “Український інститут інтелектуальної власност, 2018-03-19) Омельченко, Олександр Євгенійович; Омельченко, Александр Евгеньевич; Omelchenko, A. E.; Білець, Марина Володимирівна; Билец, Марина Владимировна; Bilets, М. V.; Весніна, Людмила Едуардівна; Веснина, Людмила Эдуардовна; Vesnina, L. E.; Мамонтова, Тетяна Василівна; Мамонтова, Татьяна Васильевна; Mamontova, T. V.Спосіб діагностики системного запалення низької інтенсивності включає кількісне визначення макрофагів в жировій тканині, які відрізняється тим, що як діагностичний критерій системного запалення низької інтенсивності використовують не тільки макрофагальну інфільтрацію жирової тканини, але і інтегральний показник системного запалення та функціональної активності макрофагів – вміст – ІЛ-1β в сироватці крові.Способ диагностики системного воспаления низкой интенсивности включает количественное определение макрофагов в жировой ткани, которые отличается тем, что как диагностический критерий системного воспаления низкой интенсивности используют не только макрофагальное инфильтрацию жировой ткани, но и интегральный показатель системного воспаления и функциональной активности макрофагов - содержание - ИЛ-1β в сыворотке крови.A method for the diagnosis of low-intensity systemic inflammation includes the quantitative determination of macrophages in adipose tissue, which is characterized in that as a diagnostic criterion for low-intensity systemic inflammation, not only macrophage adipose tissue infiltration is used, but also an integral indicator of systemic inflammation and functional activity of macrophages - content - IL-1β in blood serum.