Перегляд за Автор "Chuprina, L. F."
Зараз показуємо 1 - 20 з 25
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Analysis of dental status in bronze age population residing on territory of modern poltava region(Полтавський державний медичний університет, 2021) Kaskova, L. F.; Artemiev, A. V.; Chuprina, L. F.Документ Risk factors for the development of caries in the population of the era of bronze living in the territory of the modern Poltava region(Вісник проблем біології і медицини, 2021) Chuprina, L. F.; Kaskova, L. F.; Artemiev, A. V.; Чуприна, Леонід Федорович; Каськова, Людмила Федорівна; Артем'єв, Андрій ВладиславовичRisk factors for the development of caries in the population of the era of bronze living in the territory of the modern poltava region A lot of modern scientific dental literature is devoted to the factors leading to the development of caries. At the same time, not enough attention is paid to the analysis of the historical time of the appearance of individual causes of caries. It is not determined, for example, the time of occurrence in people of past centuries, such an important factor as dental deposits (the mineralized part of which is well preserved on the teeth for thounds of years, under conditions of being in various soils and can be analyzed). So dental deposits in representatives of the Eneolithic (Copper Age – IV millennium – first half of the III millennium BC) from the territory of modern Ukraine have not yet been found. The purpose of this work is to study dental mineralized deposits in the teeth of people who lived in the territory of the modern Poltava region in the Bronze Age. Object and methods of the research. In order to study dental mineralized deposits in the ancient population from the territory of the Poltava region, the skeletons of 79 people of the Bronze Age (18 children, 20 women, 41 male skeletons) were examined. Results of the work and their discussion. In the children’s sample of skeletons, no pathological changes were revealed. Pathological changes in the teeth of adults were also not noted. In women and men, the precursors of caries and periodontal disease were found – dental mineralized deposits. Conclusions. In total, dental deposits were found in 25 people (32% of the population). In the skeletons of 4 women (20% of the surveyed female contingent) and 21 men (50% of the surveyed male contingent). Only two types of them were found: “thin line”, “overhanging lump”. The age of people with deposits is from 14 to 60 years. Deposits most often observed at the age of 45-50 years (10% of the adult population). Basically, all groups of teeth occurred to be with deposits (22 cases out of 25 were identified), sometimes the frontal teeth are covered (3 cases);Документ Алергічні стоматити у дітей(ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2011) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.Навчальний посібник, що містить відомості про етіологію і патогенез алергії, методи діагностики алергічних станів, будову і функції слизової оболонки порожнини рота та їх особливості у дітей, класифікації, клініку, діагностику, диференційну діагностику та лікування алергічних захворювань слизової оболонки порожнини рота в дитячому віці, складено у відповідності до діючих типового плану і наскрізної програми з дитячої терапевтичної стоматології для студентів стоматологічного факультету. В повному об’ємі на сучасному рівні викладені питання щодо діагностики, лікування та профілактики алергічних стоматитів у дітей;Учебное пособие, содержащее сведения об этиологии и патогенезе аллергии, методы диагностики аллергических состояний, строение и функции слизистой оболочки полости рта и их особенности у детей, классификации, клинике, диагностике, дифференциальную диагностику и лечение аллергических заболеваний слизистой оболочки полости рта в детском возрасте, составлен в соответствии с действующими типового плана и сквозной программы по детской терапевтической стоматологии для студентов стоматологического факультета. В полном объеме на современном уровне изложены вопросы диагностики, лечения и профилактики аллергических стоматитов у детей;A manual that contains information on the etiology and pathogenesis of allergy, methods for diagnosing allergic conditions, the structure and function of the oral mucosa and their features in children, classification, clinic, diagnosis, differential diagnosis and treatment of allergic diseases of the oral mucosa in childhood, is compiled in accordance with the current model plan and cross-cutting program on pediatric therapeutic dentistry for students of the dental faculty. In the full range at the present level, the issues of diagnosing, treating and preventing allergic stomatitis in children are outlined.Документ Використання адаптивного методу навчання на практичних заняттях з дитячої стоматології.(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vaschenko, I. Yu.; Янко, Наталія Валентинівна; Янко, Наталия Валентиновна; Yanko, N. V.; Маковка, Інна Львівна; Маковка, Инна Львовна; Makovka, I. L.У статті досліджено адаптивний метод навчання на практичних заняттях з дисциплін, що вивчаються на кафедрі дитячої терапевтичної' стоматології. За всієї різноманітності методів, серед яких чильне міст займає адаптивний, вирішити важливе завдання підготовки висококваліфікованих розвинених спеціалістів можна лише через створення оптимальної системи, яка врахує потреби, запити та інтереси суб'єктів навчального процесу;В статье исследован адаптивный метод обучения на практических занятиях по дисциплинам, изучаемым на кафедре детской терапевтической стоматологии. При всем разнообразии методов, среди которых важное место занимает адаптивный, решить важную задачу подготовки. высококвалифицированных развитых специалистов можно лишь через создание оптимальной системы, которая учтет потребности, запросы и интересы субъектов учебного процесса;The article has been researched the application of adaptive teaching method using for the practical lessons subjects in studying Pediatric Therapeutic Dentistry. Adaptive method takes important place among the variety of teaching methods and gives possibilities to resolve the essential task in training highly quality specialist and optimal system will be created taking into accounts their needs, demands and interests in the studying process.Документ Використання інтерактивних технологій на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2008) Каськова, Людмила Федорівна; Карпенко, Ольга Олександрівна; Амосова, Людмила Іванівна; Чуприна, Леонід Федорович; Каськова, Людмила Фёдоровна; Карпенко, Ольга Александровна; Амосова, Людмила Ивановна; Чупрына, Леонид Фёдорович; Kaskova, L. F.; Karpenko, O. O.; Amosova, L. I.; Chuprina, L. F.Інтерактивні технології можна вважати різновидом активних методів навчання. Але їх виділяють в окремий розділ, щоб підкреслити важливу роль цих технологій у сучасній освіті. Суть інтерактивних технологій полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. „Інтерактивний" означає здатність взаємодіяти в процесі бесіди, діалог із чимось (комп'ютером) або кимось (людиною).Документ Використання інформаційних технологій у навчально-виховній діяльності кафедри дитячої терапевтичної стоматології(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2012) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.Найважливішим завданням системи вищої освіти є досягнення максимального розвитку здібностей та можливостей студентів і забезпечення якості підготовки фахівців. Найактуальнішою залишається виховна робота викладачів і її вплив на формування здібностей у майбутнього лікаря. Основним мірилом якості виховної роботи із студентами є чітко налаштований навчальний процес, його органічне поєднання з практичною діяльністю;Важнейшей задачей системы высшего образования является достижение максимального развития способностей и возможностей студентов и качества подготовки специалистов. Актуальной остается воспитательная работа преподавателей и ее влияние на формирование способностей у будущего врача. Основным мерилом качества воспитательной работы со студентами четко настроен учебный процесс, его органическое сочетание с практической деятельностью;The most important task of the higher education system is to achieve the maximum development of students' abilities and capabilities and to ensure the quality of the training of specialists. The most up-to-date is the educational work of the teachers and its influence on the formation of abilities of the future doctor. The main measure of the quality of educational work with students is a well-tuned learning process, its organic combination with practical activity.Документ Виробнича практика як складова навчального процесу за кредитно-модульної системи навчання(Тернопільський державний медичний університет ім. І. Я. Горбачевського МОЗ України, 2013) Каськова, Людмила Федорівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Карпенко, Ольга Олександрівна; Амосова, Людмила Іванівна; Новікова, Світлана Чеславна; Чуприна, Леонід Федорович; Каськова, Людмила Фёдоровна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Карпенко, Ольга Александровна; Амосова, Людмила Ивановна; Новикова, Светлана Чеславна; Чупрына, Леонид Фёдорович; Kaskova, L. F.; Andriyanova, O. Yu.; Karpenko, O. O.; Amosova, L. I.; Novikova, S. Ch.; Chuprina, L. F.Проходження виробничої практики в умовах кредитно-модульної системи навчання забезпечить високу якість підготовки фахівця, оскільки в основі її лежить квантування практичних навичок на порції, об'єктивність і прозорість оцінки, стимулювання змагання в навчальній діяльності. Активна навчально- пізнавальна робота студента під час виробничої практики дозволить йому досягти більш високої рейтингової оцінки, сприятиме глибокому засвоєнню теоретичного матеріалу, засвоєнню практичних навичок, формуванню клінічного мислення у майбутніх лікарів-стоматологів.Документ Гігієнічний стан порожнини рота та швидкість слиновиділення в дітей із хронічним катаральним гінгівітом у період змінного прикусу(Вищий державний навчальний заклад України " Українська медична стоматологічна академія", 2013) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Новіков, Євген Михайлович; Новиков, Евгений Михайлович; Novikov, E. M.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Моргун, Наталія Анатоліївна; Моргун, Наталья Анатольевна; Morgun, N. A.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.В роботі проведено порівняльний аналіз гігієнічного стану порожнини рота за індексом Федорова-Володкіної та швидкості слиновиділення в дітей із хронічним катаральним гінгівітом та здорових дітей 7-10 років (період змінного прикусу). Отримані результати дозволили зробити висновок, що перебіг хронічного катарального гінгівіту в дітей у період змінного прикусу відбувається на фоні погіршення гігієни порожнини рота, зниження швидкості слиновиділення в порівнянні зі здоровими дітьми. Показник гігієни порожнини рота у дітей із гінгівітом збільшується з віком та досягає максимальних значень в 10 років. Найбільший приріст індексу гігієни спостерігається у дітей від 8 до 9 та від 9 до 10 років з гінгівітом. Для своєчасного виявлення і запобігання виникнення хронічного катарального гінгівіту в дітей у період змінного прикусу слід починати профілактичні огляди стану тканин пародонта і відповідно гігієнічного стану порожнини рота з 7 років; В работе проведен сравнительный анализ гигиенического состояния полости рта по индексу Федорова-Володкиной и скорости слюноотделения у детей с хроническим катаральным гингивитом и здоровых детей 7-10 лет (период сменного прикуса). Полученные результаты позволили сделать вывод, что течение хронического катарального гингивита у детей в период сменного прикуса происходит на фоне ухудшения гигиены полости рта, снижения скорости слюноотделения по сравнению со здоровыми детьми. Показатель гигиены полости рта у детей с гингивитом увеличивается с возрастом и достигает максимальных значений в 10 лет. Наибольший прирост индекса гигиены наблюдается у детей от 8 до 9 и от 9 до 10 лет с гингивитом. Для своевременного выявления и предотвращения возникновения хронического катарального гингивита у детей в период сменного прикуса следует начинать профилактические осмотры состояния тканей пародонта и соответственно гигиенического состояния полости рта с 7 лет; To date, the prevalence of major dental diseases among children is high enough. According to WHO experts in 80% of the child population present some symptoms or the full range of symptoms of inflammation in the periodontium. During alternating occlusion incidence of inflammatory periodontal diseases is 82,22±2,85%, while the same figure for children with permanent occlusion significantly lower – 58,2±4,83%. Inflammation in periodontal tissues corresponding clinical manifestations of gingivitis and 98,67±0,76% of observations has a chronic course. Chronic gingivitis in 93,73±1,62% of children have signs of catarrhal, chronic catarrhal gingivitis significantly more common during alternating occlusion – to 62,33±3,24%. One of the leading factors of periodontal tissue diseases in children is dental plaque. Pathogenic effects of microorganisms on periodontal tissues can be done because of their enzymatic activity. Microbial enzymes can increase capillary permeability, cause depolymerization of epithelial intercellular substance, ground substance of connective tissue and collagen degradation. In this regard, an important study of oral hygiene in children with chronic catarrhal gingivitis during alternating occlusion. The aim of our study was to investigate the hygienic condition of the oral cavity and salivary rate in children with chronic catarrhal gingivitis during alternating occlusion. In this article, has been received a comparative analysis of oral hygiene index Fedorova-Volodkinoj and the rate of salivation in children with chronic catarrhal gingivitis and healthy children 7-10 years (the period of alternating occlusion). These results led to the conclusion that the course of chronic catarrhal gingivitis in children during alternating occlusion occurs against the backdrop of deteriorating oral health, reducing the rate of salivation compared with healthy children. Index of oral health in children with gingivitis increases with age and reaches its maximum value in 10 years. The largest increase in the index of hygiene observed in children from 8 to 9 and 9 to 10 years with gingivitis. For early detection and prevention of chronic catarrhal gingivitis in children during alternating occlusion should begin preventive examinations of the periodontal tissues and therefore oral hygiene status of 7 years old children.Документ Досвід підготовки до ліцензійного іспиту «Крок – 2. Стоматологія»(Тернопільський державний медичний університет ім. І. Я. Горбачевського, 2006) Каськова, Людмила Федорівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Новікова, Світлана Чеславна; Амосова, Людмила Іванівна; Чуприна, Леонід Федорович; Бабіна, Ольга Олександрівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Новикова, Светлана Чеславна; Амосова, Людмила Ивановна; Чупрына, Леонид Фёдорович; Бабина, Ольга Александровна; Kaskova, L. F.; Andriyanova, O. Yu.; Novikova, S. Ch.; Amosova, L. I.; Chuprina, L. F.; Babina, O. O.Нами проведено аналіз методів підготовки студентів, який застосовувався з метою покращення результатів складання ліцензійного іспиту та запропоновано методики тренінгу, які можуть бути використані для підготовки та проведення тестування, як методу проміжного та основного контролю знань студентів.Документ Ефективність індивідуальних засобів гігієни в комплексній терапії хронічного катарального гінгівіту у підлітків(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2012) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Левченко, Наталія Валентинівна; Левченко, Наталия Валентиновна; Levchenko, N. V.; Хміль, Олена Всеволодівна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Khmil, E. V.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.До складу лікувально-профілактичних заходів у підлітків із хронічним катаральним гінгівітом додали засоби гігієни фірми President: зубну пасту President Exclusive та President Profi, які забезпечують комплексну дію на тканини пародонта – антисептичну, протизапальну, знеболюючу. Це дозволило значно знизити показники гігієнічних індексів, індексу РМА й забезпечило стабільність зазначених показників протягом шести місяців після лікування;В состав лечебно-профилактических мероприятий у подростков с хроническим катаральным гингивитом включили средства гигиены полости рта фирмы President: зубную пасту President Exclusive и ополаскиватель President Profi, которые обеспечивают комплексное действие на ткани пародонта – антисептическое, противовоспалительное, обезболивающее. Это позволило значительно снизить показатели гигиенических индексов, индекса РМА и обеспечило стабильность указанных показателей в течение шести месяцев после лечения;Tooth paste President Exclusive and conditioner President Profi which provide antiseptic, anti-inflammatory and anaesthetising action on a periodontal tissues, have included in treatment-and-prophylactic complex at teenagers with chronic catarrhal gingivitis. Preposite treatment has permitted to considerably reduce hygienic index and the PMA index, as well as assured the sustainability of the mentioned indicators within six month post therapy.Документ Классификация кариеса с учетом исторического периода его появления(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.; Артем'єв, Андрій Владиславович; Артемьев, Андрей Владиславович; Artemiev, A. V.; Маковка, Інна Львівна; Маковка, Инна Львовна; Makovka, I. L.На підставі самостійно розробленого метода аналізу анатомічних кісткових препаратів, проведене дослідження характеру карієсу зубів у давнього населення України. Відмічені відмінності проявів дозволяють виділити три основні форми цієї патології з урахуванням історичного періоду його виникнення: 1) карієс епохи бронзи – прикореневий карієс чи/або цементу кореня, виникає у контактних пунктах, з’являється у похилому віці, довго розвивається, рідко досягає середньої глибини; 2) карієс епохи раннього залізного віку – посилюються ознаки карієсу епохи бронзи (збільшується розмір, глибина, об’єм каріозних порожнин, виникає у молодому віці, разом з порожнинами контактних пунктів, з’являються порожнини вестибулярних та жувальних поверхонь); 3) карієс епохи середньовіччя (всі ознаки сучасного перебігу карієсу). По самостоятельно разработанной методике анализа анатомических костных препаратов, проведено исследование характера кариеса зубов у древнего населения Украины. Установленные отличия проявлений позволяют различать три основные формы этой патологии, учитывая историческое время его появления: 1) кариес эпохи бронзы – прикорневой кариес или цемента корня, возникает в контактных пунктах, появляется в пожилом возрасте, долго развивается, редко достигает средней глубины; 2) кариес эпохи раннего железного века – усиливаются признаки кариеса эпохи бронзы (увеличивается размер, глубина, объем кариозных полостей, возникает в молодом возрасте, вместе с полостями контактных пунктов, появляются полости вестибулярных и жевательных поверхностей); 3) кариес эпохи средневековья – (все признаки современного течения кариеса). The main dental caries indicators were researched with involving the anatomical bones specimens of 499 people with the skulls, jaws and teeth at the population of Ukraine inhabited in different historical periods (from the Copper age till the Middle age). Anthropological materials were discovered during the archaeological scientific and protective rescue excavations in 1998-2012 years. The dental caries researches carry out accordant to private devising method (Certificate of registration of copyright number 44677 from 11.07.2012. Scientific work “The scheme using for research of the dental – jaw area in old people (grounded on anthropological materials)” / L.F. Kas’kova, A.V. Artem’єv, № 44954 application.11.05.2012.). The study revealed the various indicators of caries during the different historical epochs. The pathogenic symptoms of caries are gaining ground from age to age. The caries hasn’t identified during the historical period of the Copper age, but he has been manifested already during the Bronze Age at analyzing population of the Left Bank territory of Ukraine. The interesting fact, the caries hasn’t revealed at children population in the Copper and the Bronze Ages. The dental caries was detected extremely rare in the elderly population into the enumerated historical periods and teeth cavities have superficial and middle localization. The dental caries cavities have the features initially manifested in the contact surfaces and root cement. The 10 persons with the dental caries were registered in the early Iron Age and the Bronze Ages. The caries pathology has the initially tendency start with root cement and contact surfaces late involves the near situating surfaces. The all classes of dental caries cavities described by Black’s classification and as well as the pathomorphology picture of modern classical caries has started to diagnosis at the Middle Ages. The three periods of caries process evolution were recommended to divide accordant to morphological differences during manifestation dental caries: 1) Caries of the Bronze Age: distinguished by localization: root cement and contact points caries; the period of manifestation: the elderly population; accordant to the tendency: dental caries develops slowly and has a chronic compensated character; the depth of lesion: surficial or middle localization of dental caries cavity within in enamel and dentin; 2) Caries of the early Iron Age: the caries of the Bronze Age was intensified. The dental caries cavities were enlarged, more profoundness and volumetric, appeared in the young age; they localization were detected in dental contact points, vestibular and occlusal surface; 3) Caries of the Middle Ages – well known modern classic clinic and morphological pictures of dental caries. Having conducted researches of archaeological material connected with different historical periods, namely, Bronze and Copper, the early Iron Age, the Middle Ages, were permitted to make a conclusion about manifestation and character of the caries process in the population of Left-Bank Ukraine. The indicators of caries prevalence and intensity, his localization, and pathological features, depth of caries cavities lesion, population age during the Bronze and Copper Ages had differences with the modern conception of caries process manifestation. We have proposed a caries process periodization ground on our representing researches it will make possible to propose the dental caries classification.Документ Методична робота як складова якості навчання(Тернопільський державний медичний університет, 2015) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vaschenko, I. Yu.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.В умовах реформування національної системи вищої освіти в Україні винятково важливого значення набуває робота з підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Відсутність професійної педагогічної освіти у викладачів медичних вузів вимагає допомоги педагогічним кадрам в реалізації актуальних завдань розвитку, вдосконалення і підвищення педагогічної майстерності та рівня психологічної підготовки в умовах, що постійно змінюються. Реалізується вона різними шляхами, але основним є організація і проведення на належному рівні методичної роботи з педагогічними кадрами. В роботі з викладачами перевагу треба надавати формам і методам методичної роботи, які мають можливість виявляти і формувати лідерські якості, вміння працювати в команді, проявляючи ініціативу і наполегливість у вирішенні тих чи інших питань;В условиях реформирования национальной системы высшего образования в Украине исключительно важное значение приобретает работа по повышению квалификации педагогических работников. Отсутствие профессионального педагогического образования у преподавателей медицинских вузов требует помощи педагогическим кадрам в реализации актуальных задач развития, совершенствования и повышения педагогического мастерства и уровня психологической подготовки в условиях постоянно меняются. Реализуется она различными путями, но основным является организация и проведение на должном уровне методической работы с педагогическими кадрами. В работе с преподавателями предпочтение следует отдавать формам и методам методической работы, которые имеют возможность выявлять и формировать лидерские качества, умение работать в команде, проявляя инициативу и настойчивость в решении тех или иных вопросов;In the conditions of the reform of the national system of higher education in Ukraine, the work on improving the skills of pedagogical workers is of paramount importance. The lack of vocational pedagogical education in the teaching staff of medical universities requires assistance from teaching staff in the implementation of the actual tasks of development, improvement and improvement of pedagogical skills and the level of psychological training in a constantly changing environment. It is implemented in different ways, but the main one is organization and conducting of methodical work with pedagogical personnel at an appropriate level. In working with teachers, the preference should be given to the forms and methods of methodical work that have the ability to identify and form leadership skills, ability to work in a team, showing initiative and persistence in solving a particular issue.Документ Механизмы поражения тканей пародонта и слизистой оболочки ротовой полости у детей с сахарным диабетом(Хабаровск: Изд-во «Антар», 2019) Хмиль, Елена Всеволодовна; Хмиль, Дмитрий Александрович; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Чуприна, Леонид Фёдорович; Хміль, Олена Всеволодівна; Хміль, Дмитро Олександрович; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Чуприна, Леонід Федорович; Khmil, E. V.; Khmil, D. O.; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Chuprina, L. F.Документ Мікробіоценоз зубного нальоту порожнини рота у дітей хворих на лімфобластний лейкоз та лімфогранулематоз(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Коротич, Наталія Миколаївна; Коротич, Наталия Николаевна; Korotich, N. M.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.Структурний аналіз видових представників аеробної, анаеробної та грибкової флори у дітей з онкогематологичними хворобами показав, що під час лікування основного захворювання збільшується кількість та ступінь заселення умовно-патогенною та патогенною мікрофлорою, яка викликає загострення основних стоматологічних захворювань та обумовлює їх декомпенсований перебіг у період ремісії основного захворювання. Тому виходячи з вище наведених даних необхідно спрямувати профілактично-лікувальні заходи на корекцію мікрофлори ротової порожнини в цілому, а також приділити особливу увагу своєчасному видаленню зубного нальоту та особистій гігієні кожного з пацієнтів у різні періоди перебігу хвороби. Структурный анализ видовых представителей аэробной, анаэробной и грибковой флоры у детей с онкогематологичними болезнями показал, что во время лечения основного заболевания увеличивается количество и степень заселения условно патогенной и патогенной микрофлорой, которая вызывает обострения основных стоматологических заболеваний и обусловливает их декомпенсований ход в период ремиссии основного заболевания. Поэтому исходя из выше приведенных данных необходимо направить профилактически лечебные мероприятия на коррекцию микрофлоры ротовой полости в целом, а также уделить особенное внимание своевременному удалению зубного налета и личной гигиене каждого из пациентов в разные периоды течения болезни. The structurе analysis of aerobic, anaerobic and mycotic species representatives flora in children with oncohematological diseases was proved increasing of quantity and quality content of conditionally pathogenic and pathogenic microflora. This is the main reason of different oral diseases exacerbation and determines their decompensated tendency during period of oncological remission. The obtain a research results were stipulated the necessity to direct preventive and treatment measures for correction of oral microflora and pay much special attention for remove of dental plaque and complete patient personal hygiene during different period of disease. It is necessary to direct preventive and treatment measures for correction of oral microflora and patient personal hygiene during different period of disease and attended to compulsory remove of dental plaque.Документ Навчальний посібник «Алергічні стоматити у дітей»(2023) Каськова, Людмила Федорівна; Кулай, Ольга Олександрівна; Чуприна, Леонід Федорович; Амосова, Людмила Іванівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Кулай, Ольга Александровна; Чупрына, Леонид Фёдорович; Амосова, Людмила Ивановна; Kaskova, L. F.; Kulai, O. O.; Chuprina, L. F.; Amosova, L. I.Документ Особливості підготовки іноземних студентів до державної атестації з дитячої терапевтичної стоматології(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Амосова, Людмила Іванівна; Амосова, Людмила Ивановна; Amosova, L. I.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Новікова, Світлана Чеславна; Новикова, Светлана Чеславна; Novikova, S. Ch.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.Правильне подання інформації й адекватна система контролю знань іноземних студентів сприяють підготовці конкурентоспроможного висококваліфікованого спеціаліста; Правильная подача информации и адекватная система контроля знаний иностранных студентов способствуют подготовке конкурентоспособного высококвалифицированного специалиста; The proper presentation of information and their adequativeconcluding control of knowledge for the foreign students are promoting the preparation of competitive and qualified specialist.Документ Показники ураженості карієсом зубів у дітей Полтавської області(Українська медична стоматологічна академія, 2002) Каськова, Людмила Федорівна; Бабіна, Ольга Олександрівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Чуприна, Леонід Федорович; Амосова, Людмила Іванівна; Маковка, Інна Львівна; Журавльова, Юлія Іванівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Сахно, Лілія Іванівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Бабина, Ольга Александровна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Чупрына, Леонид Фёдорович; Амосова, Людмила Ивановна; Маковка, Инна Львовна; Журавлёва, Юлия Ивановна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Сахно, Лилия Ивановна; Kaskova, L. F.; Babina, O. O.; Andriyanova, O. Yu.; Chuprina, L. F.; Amosova, L. I.; Makovka, I. L.; Zhuravliova, Yu. I.; Vashchenko, I. Yu.; Sachno, L. I.Отримано дані про поширеність та інтенсивність карієсу у дітей Полтавської області. Визначено необхідність диференційованого підходу до розробки профілактичних програм для впровадження в районах області з урахуванням особливостей місцевих умовДокумент Психологічний контакт – основа роботи стоматолога-педіатра(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2009) Каськова, Людмила Федорівна; Карпенко, Ольга Олександрівна; Амосова, Людмила Іванівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Абрамова, Олена Едуардівна; Чуприна, Леонід Федорович; Каськова, Людмила Фёдоровна; Карпенко, Ольга Александровна; Амосова, Людмила Ивановна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Абрамова, Елена Эдуардовна; Чупрына, Леонид Фёдорович; Kaskova, L. F.; Karpenko, O. O.; Amosova, L. I.; Andriyanova, O. Yu.; Abramova, O. E.; Chuprina, L. F.Документ Підготовка висококваліфікованого спеціаліста – основа впровадження кредитно-модульної системи навчання(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2011) Каськова, Людмила Федорівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Kaskova, L. F.; Карпенко, Ольга Олександрівна; Карпенко, Ольга Александровна; Karpenko, O. O.; Абрамова, Олена Едуардівна; Абрамова, Елена Эдуардовна; Abramova, E. E.; Андріянова, Ольга Юріївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Andriyanova, O. Yu.; Чуприна, Леонід Федорович; Чуприна, Леонид Фёдорович; Chuprina, L. F.; Ващенко, Ірина Юріївна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Vashchenko, I. Yu.. Навички і знання, що набувають студенти в процесі навчання у ВНЗі закладають основи загальної і професійної самоосвіти, придбання нових знань необхідних для всього періоду творчої діяльності майбутнього спеціаліста;Навыки и знания, которые приобретают студенты в процессе обучения в ВУЗе закладывают основы общего и профессионального самообразования, приобретения новых знаний необходимых для всего периода творческой деятельности будущего специалиста;Skills and knowledge that students acquire during training at the university are laying the foundations of general and professional self-education acquisition of new knowledge required for the entire period of creative activity of the future specialist.Документ Стан гігієни порожнини рота у дітей Полтавської області(Одеський державний медичний університет, 2009) Каськова, Людмила Федорівна; Абрамова, Олена Едуардівна; Амосова, Людмила Іванівна; Карпенко, Ольга Олександрівна; Чуприна, Леонід Федорович; Каськова, Людмила Фёдоровна; Абрамова, Елена Эдуардовна; Амосова, Людмила Ивановна; Карпенко, Ольга Александровна; Чупрына, Леонид Фёдорович; Kaskova, L. F.; Abramova, E. E.; Amosova, L. I.; Karpenko, O. O.; Chuprina, L. F.Стан гігієни порожнини рота у дітей Полтави, Карлівки та Кременчука відрізняється, а надлишок чи нестача фтору в питній воді різних регіонів змінює його якісний склад. Отримані дані необхідно враховувати при плануванні лікувально-профілактичних заходів.