Перегляд за Автор "Kokovska, O. V."
Зараз показуємо 1 - 19 з 19
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Asymmetry as a common-biological law, UMSA and PSMU physiology chair contribution in asymmetry and handedness study(Полтавський державний медичний університет, 2023) Mishchenko, I. V.; Tkachenko, O. V.; Kokovska, O. V.; Zhukova, M. Yu.; Міщенко, Ігор Віталійович; Ткаченко, Олена Вікторівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Жукова, Марина ЮріївнаThere is no doubt that asymmetry indeed can be considered as a real common-biological law, realizing its regulative action both in alive and in non-alive nature. The term "pathological asymmetries" involves abundant asymmetries, the ones observed under pathological conditions. There exist "a syndrome of lefty", one can differentiate "left diseases" met only in left-handed people; one can say and write about pathologies met only at mixed handedness or ambidextrism. Right-handers are tended to have own problems with health. There are diseases peculiarities in lefthanders and right-handers. UMSA Physiology chair teachers contributed much in discovering the "right" and "left" types of blood system reactions in symmetrical vascular regions in the animals and people. Varieties in charge and erythrocytes number were claimed as the most contributive factors defining "right" and "left" type of blood reaction. Cellular and molecular levels of asymmetry as well as tissular, organic, systemic, organismic, population-species (which expression best and comfortable for assessing represents sinistrality or left-handedness) and biospheric found detailed description in this article. Doubtly, asymmetry represents very important factor of adaptation to changeable and pathological conditions and should be known well by the specialists of various branches of theoretical and applied Biology and Medicine. Our chair teachers and students of the students' scientific group contributed much into asymmetry and typological aspects study both under physiological and pathological conditions, describing their importance in Biology, Physiology, Dentistry and other branches of theoretical and applied Science; the authors analyzed some results received in their article.Документ Hodgkin's Lymphoma: Current Views on the Problem(Ectodermal Dysplasia Group Turkey, 2022) Vynnyk, N. I.; Koptev, M. M.; Filenko, B. M.; Starchenko, I. I.; Bilash, S. M.; Sydorenko, A. H.; Kokovska, O. V.; Sovhyria, S. M.; Proskurnya, S. A.; Pronina, O. M.; Винник, Наталія Іванівна; Коптев, Михайло Миколайович; Старченко, Іван Іванович; Білаш, Сергій Михайлович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Совгиря, Світлана Миколаївна; Проскурня, Сергій Анатолійович; Проніна, Олена МиколаївнаLymphogranulomatosis holds a unique position in both oncological and oncohematological studies owing to the extremely polymorphic morphology of tumor tissue, non-specific clinical presentations of the disease, and a high recovery rate ensured by modern treatment protocols. Analysis of the body of literature showed that the development of Hodgkin’s lymphoma is associated with malignant B-cell transformation, which is primarily observed in young people. Histologically, there can be distinguished classical and nodular forms with lymphoid predominance. In the classical form of Hodgkin’s lymphoma, Hodgkin’s and Reed-Sternberg’s cells predominate among tumor cells and are accompanied by reactive inflammation. Modern scientific advances make it possible to perform immunophenotyping of pathological cells and determine the histogenesis of lymphogranulomatosis, however, to the present moment, diagnosing Hodgkin’s lymphoma can pose a significant challenge even for experienced professionals, especially in atypical cases. In most cases, immunohistochemical examination can confirm the diagnosis of classical Hodgkin’s lymphoma. A panel comprising CD3, CD20, CD15, CD30, and PAX5 markers is usually enough for its initial identification. Modern treatment standards of the classical form make it possible to achieve remission in over 80% of cases. However, late complications associated with the impact of specific therapy significantly worsen the outcomes of Hodgkin’s lymphoma treatment. Therefore, choosing the optimal therapy for this category of patients remains controversial. Chemotherapy and radiation regimens need to be improved, as they are often accompanied by side effects and are difficult for patients to tolerate. At present, there is a need for further studies in prevention, diagnosis, and treatment of Hodgkin’s lymphoma.Документ Types of reflection and some features when working with foreign students in institutions of higher medical education at the current stage(Ужгородський національний університет, 2024) Tkachenko, O. V.; Zhukova, M. Yu.; Kokovska, O. V.; Mishchenko, I. V.; Ткаченко, Олена Вікторівна; Жукова, Марина Юріївна; Коковська, Оксана Валеріївна; Міщенко, Ігор ВіталійовичModern medical higher education is becoming aware of its globalization and internationalization. The internationalization of education, especially after the introduction of the Bologna system of education, stopped allowing international teacher exchange programs between different countries, and also increased the percentaget of foreign students in almost every higher education institution that has the third or fourth level of accreditation, including medical ones. The article is devoted to an important issue of modern science and life – reflection. which is a rather multifaceted category. The article does not reveal all its aspects, but only those related to achieving the maximum individual approach during the educational, scientific and even educational activities of teachers. The role of reflection in this aspect is to help create the most favorable conditions for all-round adaptation of applicants, maximally revealing and developing their educational, scientific, artistic, physical, mental potential and preserving or improving their health. This applies to both domestic and foreign students, but to a greater extent to others, while they are abroad and may have numerous difficulties in achieving adaptation results. The authors emphasize that in order to achieve this goal, efforts should be made not only by teachers and curators, but also by deans, librarians, additional staff of higher educational institutions, dormitories. The authors also paid special attention to their approaches and methods of teaching international applicants to help them feel comfortable with the mandatory level of their typological affiliation, in particular, this concerns the need to provide adapted literary materials that will also be as short and informative as possible, with thematic glossaries, thematic schemes, possible even in several languages, discussion of tests. Thus, the use of elements of reflective learning is important during the training of foreign applicants in higher medical educational institutions; Сучасна медична вища освіта зазнає своєї глобалізації та інтернаціоналізації. Інтернаціоналізація освіти спостерігається особливо в більшій мірі після запровадження Болонської системи освіти, оскільки вона дозволила міжнародні програми обміну викладачами між різними країнами, а також збільшила відсоток іноземних студентів практично в кожному вищому навчальному закладі, що має третій або четвертий рівень акредитації, включаючи медичні. Стаття присвячена важливому питанню сучасної науки і життя – рефлексії. яка є досить багатоаспектною категорією. В статті розкриті не всі її аспекти, а лише ті з них, які стосуються досягнення максимального індивідуального підходу під час навчальної, наукової і навіть виховної діяльності викладачів. Роль рефлексії в цьому аспекті – сприяння створенню максимально сприятливих умов для різнобічної адаптації абітурієнтів, максимально розкриваючи та розвиваючи їх освітній, науковий, мистецький, фізичний, психічний потенціал та зберігаючи чи покращуючи їх здоров’я. Це стосується як вітчизняних, так і іноземних студентів, але більшою мірою других, оскільки вони перебувають за кордоном і можуть мати численні труднощі в досягненні адаптації. Автори наголошують на тому, що для досягнення цієї мети мають докласти зусилля не лише викладачі куратори, а й деканати, бібліотекарі, додатковий персонал вищих навчальних закладів, гуртожитків. Автори також приділили окрему увагу своїм підходам і методам, які використовують у навчанні міжнародних абітурієнтів, щоб допомогти їм почуватися комфортно з обов’язковим урахуванням їх типологічної приналежності, зокрема це стосуються необхідності давати адаптовані літературні матеріали, які будуть також максимально короткими та інформативними, з тематичними глосаріями, тематичними схемами, можливими навіть кількома мовами, обговорення тестів. Таким чином використання елементів рефлексивного навчання має важливе значення під час навчанння іноземних здобувачів у вищих медичних навчальних закладахДокумент Антиоксидантно-антиагрегаційні взаємовідносини у судинах різних регіонів системи кровообігу(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Міщенко, Ігор Віталійович; Коковська, Оксана Валеріївна; Міщенко, Сергій Віталійович; Мищенко, Игорь Витальевич; Коковская, Оксана Валерьевна; Мищенко, Сергей Витальевич; Mischenko, І. V.; Kokovska, O. V.; Mischenko, S. V.У дослідженнях на білих щурах встановлено, що в різних регіонах кровообігу антиагрегаційні і антиоксидантні властивості судин неоднакові. Найбільшу антиоксидантну (СОД 1,95 ± 0,09 од.) та антиагрегаційну (зниження кута агрегації тромбоцитів на 65,42 ± 4,42% і оптичної щільності на 74,18 ± 4,86%) активність має аорта. Далі йдуть – судини серця, мозку і слизової шлунка. Остання має найнижчі показники: СОД 1,16 ± 0,06 од. акт., зниження кута агрегації на 12,00 ± 1,82% і оптичної щільності на 22,00 ± 2,11%.У роботі обговорюється значення цих особливостей антиоксидантно-антиагрегаційних властивостей судин для відповідного регіону кровообігу. Робиться висновок про те, що чим вище рівень активності супероксиддисмутази в судинах, тим більш виражені в них антиагрегаційні властивості; В исследованиях на белых крысах установлено, что в различных регионах кровообращения антиагрегационные и антиоксидантные свойства сосудов неодинаковы. Наибольшей антиоксидантной (СОД 1,95 ± 0,09 ед.) и антиагрегационной (снижение угла агрегации тромбоцитов на 65,42 ± 4,42 % и оптической плотности на 74,18 ± 4,86 %) активностью обладает аорта. Далее следуют – сосуды сердца, мозга и слизистой желудка. Последняя имеет самые низкие показатели: СОД 1,16 ± 0,06 ед. акт., снижение угла агрегации на 12,00 ± 1,82 % и оптической плотности на 22,00 ± 2,11 %. В работе обсуждается значение этих особенностей антиоксидантно-антиагрегационных свойств сосудов для соответствующего региона кровообращения. Делается вывод о том, что чем выше уровень активности супероксиддисмутазы в сосудах, тем выраженнее в них антиагрегационные свойства; The relationships between the microcirclatory hemostasis and antioxidant defense system have been evaluated considering venous blood examination which reflected the integrative changes that have already occurred in it without regard to certain source. According to our previous studies, each organ can “contribute” to this complex of reactions in the process of its functioning. The indicators of hemostasis system and antioxidant defense may also differ in various vessels of the circulatory system. Our research was aimed to solve this definite problem. The aim of the study. Investigation of the antioxidant and anti-aggregation properties in various circulatory vessels, namely, aorta, coronary arteries, brain vessels and gastric mucosa of rats has been carried out in the research. Object and methods of research. The study included 20 white Wistar rats weighting 180-210 g, which were euthanized with hexenal overdose. The brain vessels (middle cerebral artery), cardiac vessels (coronary arteries), aorta (segment of thoracic aorta), gastric mucosa (which accounts to 70% of the blood supply of this organ) were separated. The superoxide dismutase activity and the aggregation angle were studied as well as the value of plasma optical density while adding appropriate tissues to it. The data obtained were recorded in relative values (percentage relative to aggregation indices of substrate plasma). Results and discussion. According to data obtained it was determined that the vessels of all regions reduced the thrombocyte aggregation in substrate plasma, which was evidenced by the decrease in the aggregation angle and reduction of plasma optical density. The highest percent of thrombocyte aggregation decrease in both according to aggregation angle (by 65.42 ± 4.42%) and plasma optical density (by 74.18 ± 4.86%) was characteristic of aorta. It presented the highest superoxide dismutase activity (1.95 ± 0.09 units). Cardiac vessels ranked second according to mentioned indices. The anti-aggregation and antioxidant properties (superoxide dismutase 1.16 ± 0.06 units, the decrease in aggregation angle by 12.00 ± 1.82% and optical density by 22.00 ± 2.11%) were determined the lowest in gastric mucosa. Conclusions. The antioxidant and anti-aggregation relationships were determined to be different in vessels of various regions of blood circulation. The correlation between anti-aggregation properties of the vessels and activity of the antioxidant system could be observed, namely, the higher level of superoxide dismutase – the greater antiaggregation properties were determined. The highest level of anti-aggregation and antioxidant activity was detected in aorta, the lowest one – in gastric mucosa.Документ Асиметрія гемостазу в нормі та при порушеннях мозкового кровообігу(Національна академія наук України Інститут фізіології ім. О.О. Богомольця, 2002) Міщенко, Віталій Петрович; Гришко, Юлія Михайлівна; Міщенко, Ігор Віталійович; Коковська, Оксана Валеріївна; Mishchenko, V. P.; Hryshko, Yu. M.; Mishchenko, I. V.; Kokovska, O. V.Документ Асиметрія прокоагулянтних властивостей півкуль головного мозку в нормі та під впливом різних речовин(Полтавський державний медичний університет, 2002) Коковська, Оксана Валеріївна; Коковская, Оксана Валерьевна; Kokovska, O. V.В експериментах на білих щурах встановлено, що у фізіологічних умовах для обох півкуль головного мозку характерні прокоагулянтні властивості, які є асиметричними. Асиметричність прокоагуля нтних властивостей півкуль головного мозку під дією різних речовин (комплексу вітамінів-антиоксидантів (А,С,Р,Е), пептидного комплексу з гемоглобіну, фібринолізину) зменшувалася. Під впливом цих речовин прокоагулянтні властивості півкуль головного мозку змінювалися неоднаково під дією комплекса вітамінів-антиоксидантів — збільшувалися, а після введення пептидного комплек са з гемоглобіне та фібринолізина — зменшувалися.Документ Базові компетентності студентів-стоматологів та їх теоретико-методичні засади формування(Полтавський націоналний педагогічний університет ім В. Г. Короленка, 2022) Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Міщенко, Ігор Віталійович; Коковська, Оксана Валеріївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Yudina, K. Ye.; Mishchenko, I. V.; Kokovska, O. V.; Sharlai, N. M.The state theory of formation of education of Ukraine takes into account the creation of criteria for personal formation and creative self-realization of any citizen of Ukraine. This will contribute to the formation of the intellectual potential of civilization, comprehensive development of the individual for the highest importance in societyДокумент Вплив емоційно-больового стресу на агрегацію тромбоцитів та антиагрегаційні властивості тканин різних органів щурів(Полтавський державний медичний університет, 2015) Коковська, Оксана Валеріївна; Коковская, Оксана Валерьевна; Kokovska, O. V.У роботі показано, що в умовах емоційно-больового стресу відбувається зміни антиагрегаційних властивостей тромбоцитів та різних тканин щурів. Якщо в судинах мозку вони зростають, то в тканинах міокарду, нирок та слизової шлунку - зменшуються. Такі зміни антиагрегаційних властивостей тканин мають важливе значення в патогенезі багатьох захворювань відповідних органів, що викликаються емоційними розладами. Вони повинні бути враховані при моделюванні таких патологій, їх діагностиці та лікуванні.Документ Змішане навчання у системі медичної освіти в умовах воєнного часу в Україні: підходи та методи(2023) Zhukova, M. Yu.; Tkachenko, O. V.; Kokovska, O. V.; Mishchenko, I. V.; Жукова, Марина Юріївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Міщенко, Ігор ВіталійовичThe experience of organizing and implementing the pedagogical process in the system of higher medical education in wartime conditions in Ukraine has not yet been summarized and analyzed. The extreme conditions of that time affected the system of higher medical education as a whole, and also gave a significant impetus to the promotion and development of various forms and technologies of education. It is clear that new forms, methods and approaches of educational activities must meet, if not all, then most of the challenges that have arisen both for seekers of higher education and for teachers today. Since education in institutions of higher medical education requires students to acquire not only deep theoretical knowledge of medical disciplines, but also, at the same time, certain practical skills, medical education is one of the few that cannot be obtained in absentia. In this regard, there is a need to find ways and means of integrating new learning formats into the educational process, which would be safe, sustainable and equipped for all kinds of unexpected scenarios in the future, as well as thanks to which students of education would be able to master all the necessary competencies. The article examines the problems of using different models of organization of education in medical institutions of higher education in modern conditions, their advantages and disadvantages. The article discusses blended learning as one of the trends of the modern system of higher education, the relevance of which will grow in medical universities and the need for its widespread implementation is already obvious. The role of blended learning as an integration of traditional and distance learning and its significance in modern wartime conditions is emphasized, as well as the need for a teacher of a medical higher medical institution to master modern information, communication and educational technologies. Conclusions were made regarding the effectiveness of using this approach and the available opportunity to obtain high-quality higher medical education in today’s conditionsДокумент Медична фізіологія - сучасний напрямок викладання фізіології в медичних ВНЗ(Полтавський державний медичний університет, 2024) Міщенко, Ігор Віталійович; Коковська, Оксана Валеріївна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Mishchenko, I. V.; Kokovska, O. V.; Zaporozhets, T. M.; Sukhomlyn, T. A.; Sukhomlyn, A. A.Стаття присвячена актуальній проблемі підготовки сучасного лікаря у вищій медичній школі, проаналізовані сучасні теоретичні та практичні підходи до реалізації інтеграції медичної фізіології як фундаментальної медико-біологічної дисципліни у вищій медичній школі. В статті розглянути актуальні питання викладання дисципліни фізіології в сучасних умовах освітнього процесу. Предмет викладається кафедрою фізіології ПДМУ для здобувачів освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти ОПП "Медицина", "Педіатрія". "Стоматологія", "Фармація" галузі знань 22 "Охорона здоров'я" та ОПП "Біологія" галузі знань 09 "Біологія" на ІІ курсі. Обгрунтовується роль практично орієнтованому принципу викладання, адже фізіологія є однією з фундаментальних дисциплін, що забезпечує міждисциплінарну інтеграцію у вищій медичній освіті від теоретичних наук до практичних, а її вивчення максимально наближає здобувачів освіти до вивчення клінічних дисциплін. В статті підкреслюється, що методи фізіологічних досліджень є по суті клінічними методами дослідження фізіологічних функцій організму людини, які в подальшому здобувачі освіти будуть застосовувати в своїй лікарській практиці. Для цього на кафедрі втілюють комплексний підхід, який включає підготовку та постійне оновлення навчальних та навчально-методичних посібників, що включають лабораторні роботи з описом фізіологічних методів досліджень. В статті наведені здобутки кафедри фізіології Полтавського державного медичного університету у вигляді участі співробітників кафедри у виданні першого перекладу українською мовою всесвітньо відомого підручника з фізіології "Медична фізіологія за Гайтоном і Голлом" у 2-х томах. Зазначається, що підвищення якості освіти у медичних вищих навчальних закладах є ключовим завданням, що вимагає постійного вдосконалення ефективності організації й інформатизації навчального процесу, упровадження передових наукових розробок та технологій у практику викладання, забезпечення високого професіоналізму викладачів, створення сучасного навчально-методичного та лабораторно-інструментального забезпечення, зокрема дисципліни фізіологія, як теоретичного фундаменту клінічної медицини.Документ Організація освітнього процесу із застосуванням здоров’язбережувальних технологій у медичних ЗВО(Полтавський національний педагогічний університет ім В. Г. Короленка, 2022) Коковська, Оксана Валеріївна; Міщенко, Ігор Віталійович; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Kokovska, O. V.; Mishchenko, I. V.; Yudina, K. E.; Charlai, N. M.The leading idea of a quality educational process in medical higher education institutions is the use of health-saving technologies. The future medical specialist has a leading social function in the transfer of health care knowledge and skills to different age categories of the population, therefore the formation of quality knowledge, abilities and skills of the future doctor in the field of preventive and restorative health care is a necessary and mandatory component of his professional training.Документ Особливості удосконалення підготовки фахівців в сфері вищої медичної освіти в сучасних умовах(Baltija publishing, 2024) Kokovska, O. V.; Zhukova, M. Yu.; Tkachenko, O. V.; Коковська, Оксана Валеріївна; Жукова, Марина Юріївна; Ткаченко, Олена ВікторівнаСучасний час характеризується необхiднiстю пошуку нових форм та методiв роботи зi студентами, як нiколи, тому, що спочатку була пандемiя ковiдноï iнфекцiï, потiм виникли умови вiйни з РФ. Зрозумiло, що очне навчання теоретичнiй та практичнiй медицинi є зручнiшим, як викладачi, так й здобувачi освiти звикли до неï, але все частiше чуєш про пари он-лайн, дистанцiйне та змiшане навчання. Як провести цiкаву пару, як не втратити компетентнiсть викладачу, а студенту здобути теоретичних знань та набути практичних навичок за умов все ж таки ще далеко вiд звичного дистанцiйного, он-лайн навчання?Документ Перехід до двомодульної системи викладання нормальної фізіології на стоматологічному факультеті ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія(Тернопільський державний медичний університет, 2011) Міщенко, Ігор Віталійович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Моргун, Зайтуна Камілівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Павленко, Ганна Петрівна; Жукова, Марина Юріївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Якіна, Олена Олександрівна; Філоніч, Олена Олександрівна; Mishchenko, I. V.; Zaporozhets, T. M.; Vesnina, L. E; Morhun, Z. K; Sokolenko, V. M.; Pavlenko, H. P.; Zhukova, M. Y.u; Tkachenko, E. V.; Kokovska, O. V.; Yakina, O. O; Filonich, O. O; Fedotenkova, N. M.; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Федотенкова, Наталья Николаевна; Fedotenkova, N. N.У навчально-методичній статті наведені дані досвіду впровадження двомодульної системи викладання нормальної фізіології на стоматологічному факультеті ВДНЗУ «УМСА» з викладенням мети, головних форм роботи з навчально-методичною літературою, студентами, позитивних моментів та проблем. Автори підкреслюють сприяння підвищенню активності та конкурентоспроможності студентів і викладачів зокрема після таких преретвореньДокумент Перспективи інтерактивного та дистанційного навчання іноземних студентів на кафедрі фізіології Української Медичної Стоматологічної Академії(Укрмедкнига, 2015) Міщенко, Ігор Віталійович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Павленко, Ганна Петрівна; Жукова, Марина Юріївна; Коковська, Оксана Валеріївна; Рудь, Марія Володимирівна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Прилуцький, Максим Костянтинович; Mishchenko, I. V.; Zaporozhets, T. M.; Pavlenko, H. P.; Zhukova, M.Yu.; Kokovska, O. V.; Rud', M. V.; Tkachenko, E. V.; Fedotenkova, N. M.; Prilutskyi, M. K.Метою нашої роботи було оцінити існуючі на сьогодні інтерактивні технології, що довели свою ефективність в навчальному процесі вищої медичної школи, та розглянути теоретичні перспективи їх застосування при вивченні дисципліни «Нормальна фізіологія» іноземними студентами. Вважаємо за доцільне сприяти розвитку та впровадженню цих технологій у навчальний процес ВДНЗУ Українська медична стоматологічна академія, зокрема, на кафедрі фізіології, для навчання іноземних студентів.Документ Порівняння ступеню асиметрії деяких показників гемостазу в різних симетричних судинах у котів(Полтавський державний медичний університет, 2015) Коковська, Оксана Валеріївна; Коковская, Оксана Валерьевна; Kokovska, O. V.Метою дослідження стало вивчення ступеню асиметрії показників гемостазу в різних судинах тварин та їх порівняння. Отримані результати дозволяють припустити, що тканини мозку більш активно впливають на активність показників гемостазу ніж м’язи та нирки. Вплив правої та лівої півкулі у різних тварин може бути різноспрямованим. Можливо такими особливостями можна пояснити, що судинна патологія в різних регіонах кровообігу може проявлятися однобічно, частота судинних уражень справа та зліва неоднакова, однобічні судинні ускладнення захворювань головного мозку зустрічаються частіше ніж в інших парних органах. У роботі показано, що в симетричних судинах різних судинних регіонів виявлена асиметрія показників гемостаза. У одних тварин гемостатична активність вище справа (1 підгрупа), у інших - зліва (2 підгрупа). Найбільша ступінь асиметрії виявлена в яремних венах: в 1 підгрупі максимальна відмінність показників справа і ліворуч 61,7% (р<0,05), в 2 підгрупі - 21,5%. В стегнових і ниркових венах максимальна відмінність 23%.Документ Практично орієнтоване викладання фізіології в Українській медичній стоматологічній академії: досвід та перспективи(Українська медична стоматологічна академія, 2008) Міщенко, Ігор Віталійович; Міщенко, Віталій Петрович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Моргун, Зайтуна Камілівна; Павленко, Ганна Петрівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Mishchenko, I. V.; Mishchenko, V. P.; Zaporozhets, T. M.; Vesnina, L. E.; Sоkolenko, V. M.; Morhun, Z. K.; Pavlenko, H. P.; Zhukova, M. Yu.; Kokovska, O. V.; Tkachenko, E. V.; Fedotenkova, N. M.; Жукова, Марина ЮріївнаМета вивчення фізіології визначається кінцевими цілями, що встановлені на основі освітньопрофесійної програми (ОПП) підготовки лікаря за відповідним фахом. Серед кінцевих цілей вивчення фізіології згідно з ОПП є такі, як: - вміння робити висновок про стан фізіологічних функцій організму, його систем та органів; - аналізувати вікові особливості функцій організму та їх регуляцію; - аналізувати регульовані параметри й робити висновки про механізми нервової та гуморальної регуляції функцій організму та його систем; - аналізувати стан здоров’я людини за різних умов на підставі фізіологічних критеріїв.Документ Практично орієнтований підхід до методики викладання теми "Автономні рефлекси, їх практичне використання в клініці" на кафедрі фізіології ПДМУ в сучасних умовах освітнього процесу ВНЗ(Полтавський державний медичний університет, 2024) Коковська, Оксана Валеріївна; Жукова, Марина Юріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Весніна, Людмила Едуардівна; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Kokovska, O. V.; Zhukova, M. Yu.; Pavlenko, G. P.; Vesnina, L. E.; Yudina, K. E.В системі вищої медичної освіти фізіологія є фундаментальною дисципліною та займає важливе місце в системі підготовки висококваліфікованих медичних фахівців. Тому науково-педагогічні працівники кафедри фізіології Полтавського державного медичного університету працюють над формуванням у здобувачів освіти здатності аналізувати і систематизувати отримані теоретичні та практичні знання, що сприяє професійному спрямуванню навчання та закладанню основ клінічного мислення у майбутніх фахівців. В статті розглянутий практично орієнтовний підхід до методики викладання теми "Автономні рефлекси, їх практичне використання в клініці" в сучасних умовах освітнього процесу для здобувачів освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти та першого (бакалаврського) рівня вищої освіти на ІІ курсі. Підкреслюється, що дана тема має важливе практичне значення в роботі майбутніх лікарів, а знання та практичні навички, засвоєні при її вивченні, надають можливість здобувачам освіти ІІ курсу використовувати знання про автономні рефлекси для впливу та регуляції діяльності деяких внутрішніх органів та для надання невідкладної медичної допомоги. Такий підхід до проведення практичного заняття в значному ступені мотивує студентів до вивчення даної теми та фізіології в цілому. В статті наведено принципи викладання даної теми від теоретичного її обговорення до виконання практичної роботи. Обгрунтовується значення вивчення здобувачами вищої медичної освіти предмету "Фізіологія" як однієї з фундаментальних наук, що забезпечує міждисциплінарну інтеграцію в процесі навчанні від теоретичних наук до практичних, а також допомагає в майбутньому з подальшим професійним самовизначенням та формуванням клінічного мислення, що є важливими для підвищення якості професійної підготовки майбутніх лікарів в сучасних умовах освітнього процесуДокумент Психофізіологічний аспект розвитку у комунікативної компетентності студентів стоматологів(Видавнича група "Наукові перспективи", 2024) Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Коковська, Оксана Валеріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Весніна, Людмила Едуардівна; Міщенко, Ігор Віталійович; Yudina, K. E.; Kokovska, O. V.; Pavlenko, H. P.; Vesnina, L. E.; Mishchenko, I. V.У зв'язку з бурхливим розвитком медицини зросли вимоги суспільства до якості медичного обслуговування. Враховуючи різноманітність типів стоматологічних установ та послуг гостро постає завдання підготовки висококваліфікованого спеціаліста конкурентоспроможного на ринку праці. Компетентнісний підхід поєднує в собі не тільки інтелектуальну та навичкову складові, тобто когнітивний та операційно-аспект, а й мотиваційну, етичну, соціальну та поведінкову складові процесу навчання. Серед основних п'яти компетенцій, які має мати випускник стоматологічного факультету, важливе місце займає комунікативна компетентність. Комунікативна компетентність - це успішне здійснення комунікативної діяльності, на основі засвоєних засобів і стратегій мовного спілкування, підкріплене міцними знаннями, вміннями та навичками спілкування. Формування комунікативної компетентності лікаря-стоматолога передбачає здійснення цілеспрямованої, послідовної, поетапної діяльності з розвитку комунікативних навичок. На першому етапі навчання з формування комунікативної компетентності доцільно розпочинати з оволодіння студентами базовими (неспецифічними) навичками, які необхідні всім фахівцям, які працюють у системі «людина-людина». Основна мета даного етапу – набуття навичок ефективної міжособистісної комунікації з будь-яким партнером поза професійною сферою. Основне завдання другого етапу – розвиток навичок професійного спілкування, тобто комунікативних навичок у ситуаціях «лікар-пацієнт». Психологічними характеристиками такої професійно-особистісної освіти, що є результатом високого рівня комунікативної майстерності та свободи у професійному спілкуванні, є високий рівень включеності до професійної взаємодії, відсутність фрустрованості та напруженості у процесі спілкування, висока контактність, сумісність, гнучкість, адаптивність та гарні навички саморегуляції. Основні комунікативні навички цього етапу пов'язані з умінням фахівця встановлювати міцні довірчі стосунки та ефективно співпрацювати з пацієнтом.Документ Роль рефлексiï в професiйнiй освiтi студентiв медичних вищих навчальних закладiв(2024) Жукова, Марина Юріївна; Коковська, Оксана Валеріївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Zhukova, M. Yu.; Kokovska, O. V.; Sokolenko, V. M.; Vesnina, L. E.; Tkachenko, O. V.Побудова сучасної моделі охорони здоров’я, наближеної до європейських стандартів, потребує певних змін у підходах до якості медичної освіти. Це стосується перш за все підготовки висококваліфікованих спеціалістів ще на додипломному етапі навчання. Ціннісним орієнтиром освіти стає формування в особистості майбутнього фахівця здатності до самоорганізації в навчальній та професійній діяльності, у життєдіяльності, здатності до самозміни та саморозвитку. У статті обґрунтовано роль рефлексії як психологопедагогічної підстави особистісного розвитку студентів у процесі навчальної самостійної діяльності.Під час навчання відбувається професійне становлення здобувачів освіти, яке забезпечує взаємодоповнення всіх інших складових. Дуже важливим у цьому процесі є рефлексія, яка допомагає студентам в усвідомленні та осмисленні змісту, сенсу, способів та результатів навчання, проблем та шляхів їх вирішення. Розвиток вміння рефлексувати веде студентів до усвідомлення конкретних способів діяльності, досистематизації та узагальнення власної навчально-пізнавальної стратегії. У статті розглянуто важливість рефлексії як компонента, що забезпечує успішність самостійної навчальної діяльності здобувачіввищої освіти, обґрунтовано роль рефлексії як психолого-педагогічної основи особистісного розвитку студентів у процесі навчання. Підкреслено необхідність створення оптимальних умов для управління самостійною діяльністю студентів у навчальному процесі та розвитку рефлексії у здобувачів вищої освіти, майбутніх лікарів, що пов'язано із запровадженням нових освітніх стандартів та змінами вимог до рівня професійної підготовки лікаря. В статті обґрунтовано важливість розвитку навичок рефлексивної діяльності засобами інтерактивного навчання.