Перегляд за Автор "Kostenko, V. H."
Зараз показуємо 1 - 20 з 20
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Common sentence structure mistakes among ukrainian medical students in english: challenges and solutions(Полтавський державний медичний університет, 2025) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Solohor, I. M.; Znamenska, I. V.; Taran, Z. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Таран, Зінаїда МихайлівнаEffective communication in English is crucial for medical students, as much of medical literature and international collaboration occurs in English. However, Ukrainian medical students frequently struggle with constructing grammatically correct sentences due to significant differences between Ukrainian and English syntax. This paper examines the most prevalent sentence structure errors among Ukrainian medical students, including word order confusion, misuse of articles, overuse of passive voice, incorrect relative clause formation, and subject-verb agreement issues. The analysis, based on formative and summative assessments, identifies recurring linguistic challenges and categorizes errors to better understand their causes. Key difficulties arise from the flexibility of Ukrainian word order, the absence of articles in the Ukrainian language, and differences in passive construction and verb agreement. To address these challenges, the paper explores effective teaching strategies, such as contrastive analysis, error analysis, targeted grammar exercises, and extensive exposure to medical texts. Regular speaking and writing practice, peer feedback, and interactive learning methods are also highlighted as essential for improving syntactic accuracy. By implementing these strategies, educators can enhance students’ proficiency in English, equipping them with the necessary skills for academic success and professional communication in the medical field. Ефективне спілкування англійською мовою є вирішальним для майбутніх фахівців у галузі медицини у кон тексті вибудовування успішної кар’єри та міжнародної співпраці. Українські здобувачі освіти часто зіштов хуються з труднощами у побудові граматично правильних речень через значні відмінності між українським та англійським синтаксисом. У цій статті розглянуті найпоширеніші помилки в побудові речень, яких при пускаються студенти-медики, зокрема плутанина в порядку слів, неправильне вживання артиклів, надмірне використання пасивного стану, помилки в утворенні відносних речень та проблеми узгодження підмета з дієсловом. Аналіз, що ґрунтується на результатах формувального та підсумкового оцінювання, дозволив визначити та класифікувати часто повторювані мовні помилки для кращого розуміння причин їхнього виникнення та визначення підходів для їх усунення. Основні труднощі виникають інтерференцію рідно мови, а саме через гнучкість українського порядку слів, зумовлену, передусім, наявністю відмінків, відсутність артиклів у рідній мові та відмінності в пасивних конструкціях і узгодженні дієслів. Для подолан ня цих проблем у статті запропоновано ефективні стратегії навчання, такі як контрастивний аналіз, аналіз помилок, граматичні вправи, спрямовані на закріплення вживання певних структур, та аналіз автентичних текстів. Регулярна практика усного та письмового мовлення, своєчасних зворотній зв’язок та інтерактивні методи навчання також є важливими кроками щодо удосконалення синтаксичної точності.Документ Dentophobia as an obstacle to the timeliness of dental care(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Barkovska, A. D.; Kostenko, V. H.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория ГеннадиевнаDentophobia is still remaining as one of pressing issues in dental practice nowadays and has overt and covert manifestations, which affect on-time beginning of treatment. The findings for analysis were obtained by anonymous questionnaire of 170 respondents aged 18 – 79 from 7 countries (Ukraine, Russian Federation, France, Turkey, the USA, UAE, Bangladesh). The questionnaire form includes 11 questions (3 questions were taken from Modified Dental Anxiety Scale, the others were set forth by the authors). The results have demonstrated 29.4% of the respondents experience dental fear, 66% of the study subjects feel anxious while waiting for a dentist, 77% of the respondents are apprehensive about tooth drilling, and 69% of the respondent report their fear about injections. Nevertheless, in cases of urgent dental intervention, 98% of the respondents would agree to get necessary treatment. The study has shown the main cause of dental fear is own traumatic experience once got when receiving dental treatment. Considering covert dentophobia manifestations it would be advisable to conduct questionnaire before starting dental treatment to find out the most dentophobic patients and to offer them psychological support.Документ Enhancing independent work in postgraduate dental education(Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Sheshukova, O. V.; Polishchuk, T. V.; Maksymenko, A. I.; Kostenko, V. H.; Mosiienko, A. S.; Trufanova, V. P.; Kazakova, K. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Казакова, Катерина СтаніславівнаThe article explores the role of independent work as a critical component of the educational process in higher education institutions. One of the key benefits of intensifying independent work, particularly during the full-scale invasion by the aggressor country, is that it fosters the abilities of intern doctors and course attendees in self-development, the creative application of acquired knowledge, and adaptation to their professional roles in the current context. The core principle of organizing independent work for intern doctors is a comprehensive approach aimed at developing skills to replicate creative activities in various settings, including the classroom, out-of-class interactions with educators through distance learning, consultations, and home preparation. The main traditional forms of independent work include preparation for seminars and practical classes, tests, and exams, writing essays, solving case studies and situational tasks, conducting simulations or business games, and participating in research. Independent work encompasses a wide range of activities that promote independent critical thinking, cognitive development, and creative engagement for future professionals. There are two types of independent work in the educational process: classroom and out-of-class ones. Classroom work takes place in the classroom under the direct guidance of the educator and follows specific instructions, while out-of-class work is completed outside the classroom by future professionals without the educators’ direct involvement, though still under their guidance. The goal of independent work for intern doctors and course attendees is to engage meaningfully and independently with educational materials, followed by the work with scientific information that lays the foundation for self-organization, self-education, and fosters the ability to lifelong professional development. На сьогоднішній день одним із найважливіших завдань, що ставиться перед вищою освітою після глобальної пандемії та повномаштабного вторгнення країни агресора, є підвищення якості підготовки майбутніх лікарів в умовах часткової або повної блокади. Випускники закладів вищої освіти, а в майбутньому лікарі-інтерни, повинні не лише засвоїти знання у спеціалізованих галузях своїх програм та оволодіти навичками, вміннями і методами дослідження для використання цих знань, а й бути здатними самостійно здобувати нову наукову інформацію, самоосвічуватися та розвиватися. Мета дослідження. Визначити оптимальні методи актуалізації самостійної роботи лікарів-інтернів та слухачів, які на сучасному етапі можуть бути застосовані при підготовці майбутнього стоматолога під час вивчення розділу дитячої стоматології. Основна частина. У такому випадку самостійна робота під час навчання у закладах вищої освіти набуває все більшого значення. Саме тому викладачами на сьогодні активно обговорюються проблеми підвищення ефективності самостійного навчання, методи його організації та засоби досягнення більшої освітньої результативності в навчальному процесі Тому кожен майбутній фахівець, незалежно від його професії та характеру його роботи, повинен володіти базовими знаннями, основними професійними навиками та компетенціями у своїй галузі, досвідом творчої та дослідницької діяльності для вирішення нових проблем. Під час очного навчального процесу на кафедрі дитячої стоматології Навчального-наукового інституту післядипломної освіти використовують два види самостійної роботи. Аудиторна робота, яка виконується в навчальній кімнаті або клінічному залі під безпосереднім керівництвом викладача і відповідно до його вказівок, і позааудиторна робота, яка виконується майбутніми лікарями під керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. Висновки. Таким чином, дуже важливо щоб майбутні лікарі-стоматологи могли зрозуміти та засвоїти інформацію, а також навчилися поглиблювати, оновлювати та творчо засвоювати її під час навчання на післядипломному етапі освіти. Обрані форми та види самостійної роботи для навчання повинні, окрім освітніх завдань, вирішувати питання особистісного саморозвитку та самовдосконалення, готувати слухачів до майбутньої професійної діяльності. Така індивідуальна робота допомагає лікарям-інтернам та слухачам знаходити вихід зі складних особистих і професійних ситуацій, а також підготовлює їх до самостійної практичної діяльності.Документ Enhancing krok 1 medical english training through customized materials(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Znamenska, I. V.; Bieliaieva, O. M.; Kostenko, V. H.; Solohor, I. M.; Slipchenko, L. B.; Rozhenko, I. V.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Роженко, Інеса ВіталіївнаExamination in the English language for professional purposes is a part of the first stage of the Unified State Qualification Examination in the field of knowledge “Health Care” for medical students in Ukraine, evaluating their knowledge in fundamental medical sciences. This article explores the advantages of customized educational materials tailored to enhance KROK 1 exam tests’ preparation. Професійно орієнтований іспит з англійської мови є складовою першого етапу Єдиного державного кваліфікаційного іспиту за спеціальністю "Охорона здоров'я" для здобувачів вищої освіти в Україні, який оцінює знання з фундаментальних медичних дисциплін у медичних ЗВО. У цій статті досліджено переваги використання індивідуалізованих навчальних матеріалів для ефективної підготовки до іспитів КРОК 1 англійською мовою.Документ Enhancing oral proficiency in the course of English for special purposes (Dentistry)(Полтавський державний медичний університет, 2024) Kostenko, V. H.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Trusova, L. V.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Трусова, Людмила ВасилівнаEffective communication is indispensable in the field of dentistry, not only within the academic realm but also in the international relationships between dental professionals and their patients. Academic communication hones skills required for research sharing, overseas internships, exchange programs, and international conferences. Patient-dentist communication, a critical aspect in clinical practice, encompasses both verbal and non-verbal techniques. This article examines current approaches and nuances in developing speaking skills among dental students. Teaching monologic and dialogic speaking in English necessitates adherence to principles of accessibility, systematicity, and interdisciplinary connections. Various methods, such as role-playing, brainstorming, and situational modelling, are employed, fostering practical experiences and active engagement. Instructors play a pivotal role, emphasizing ethical communication and providing guidance. The balance between fluency and accuracy is critical. Teaching dental terminology simplifies technical vocabulary for patient understanding, trust-building, and effective healthcare interactions. Thus, developing speaking skills equips dental students for professional interactions, research sharing, and collaboration in a diverse healthcare landscape.Документ Grammar elements of narrative discourse in dentistry case reports(Полтавський державний медичний університет, 2024) Kostenko, V. H.; Solohor, I. M.; Znamenska, I. V.; Honcharova, Ye. Ye.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія ЄвгенівнаNarrative elements play an important role in professional discourse, yet the narrative strategies within dentistry case reports have received limited attention. This study analyses the narrative grammar markers in 40 clinical case reports from prominent dentistry journals to shed light on their pragmatic functions. Dentistry case reports employ verbs and verbal forms over noun phrases, facilitating a dynamic and engaging narrative style. The prevalent use of the past tense creates a chronological account of patient history and treatment progression, enhancing readability. Active voice, occasionally with first-person plural subjects, infuses a personal dimension into the narrative, further engaging readers. Additionally, the inclusion of direct and reported speech from patients bolsters credibility and evidentiality. Understanding these narrative grammar markers enriches the discourse of dental professionals, making their case reports more accessible and persuasive. This study unravels the distinctive narrative style of dentistry case reports, contributing to the efficacy of knowledge dissemination within the dental community.Документ If-clauses as hedging means in informed consent templates for dental procedures(ISMA University of Applied Sciences, 2024) Kostenko, V. H.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина МиколаївнаДокумент Is the language of informed consent templates for dental treatment patient-friendly?(2021-02-02) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина НиколаевнаThe patient’s voluntary informed consent for medical intervention has been known as an integral part of the modern system of moral, ethical and legal regulation of healthcare provision. Grammar complexity of formal language and terminology differences between healthcare providers and patients may cause communication problems and adversely affect patient access to health information, leading to poor satisfaction for both parties. There have been few reports clarifying the selection of the language means in order to facilitate patients’ complete and unhindered understanding of the information in informed consent template for dental treatment and to influence them in making the right decision. The aim of the study is to investigate grammar characteristics (sentence structure, voice, the tense and aspect of finite verb phrases) and to analyze the findings from functional perspective and communicative purposes. This empirical research of qualitative descriptive type was based on the corpus of 50 informed consent templates for dental treatment used by the USA healthcare settings authorized to provide oral and dental services Critical discourse analysis is a main analytic technique employed in the study. The main idea behind the informed consent is that individuals having obtained a sufficient amount of special information and clearly understood it should be able to make their own knowledgeable and voluntary decisions concerning the exposure to potentially dangerous dental procedures. Text structuring, headings, metatextual devices in the templates demonstrate doctor’s responsibility for understanding text by the patients, i.e. the respectful and careful attitude to the clients. The average length of the texts and the average length of the sentences are also taken into account, whereas the documents are designed within the patient-centred approach and in patient-friendly manner. Though the texts of informed consent templates are relatively short, they abound in composite sentences: the complex sentences make up 69.3 %, the complex-compound sentences make up to 7.14%. Simple sentences, 21.5%, rank the second position. Composite sentences as well as numerous simple sentences with extended homogenous parts are exploited in the informed consent templates in order to minimize misunderstanding in the interpretation medical information, but, on the other hand, they can to interfere with quick and complete comprehension of the dependency relations among the ideas expressed in the sentences. Sentences in the active voice exceed those in passive voice that makes the text more readable and understandable.Документ Linguistic tools for rational persuasion in the body copy of modern dentistry print advertisements(Закарпатські філологічні студії, 2024) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина МиколаївнаThe presentation of information in dental advertisements significantly influences engagement and drives sales of dental materials, tools, equipment, software, and other products. Rational persuasion in contemporary commercial print advertisements involves the use of logical arguments, factual evidence, and clear information to convince potential customers to buy a product or service, appealing to the reader’s intellect and reason rather than emotions. The objective of this study is to elucidate the linguistic tools employed for rational persuasion in the body copy of contemporary commercial print advertisements targeting dental professionals. A corpus of 250 printed advertisements showcasing innovative dental products was compiled from three leading dental journals published between 2021 and 2024. Our analysis revealed a strategic use of various linguistic tools to craft compelling and persuasive messages. Effective advertisements involve a sophisticated selection of lexis. The use of industry specific vocabulary builds credibility and establishes trust with dentists who appreciate targeted language. Action verbs and dynamic language emphasize product effectiveness and resonate with dentists focused on results. Quantitative and precise language, including numerical data, measurements, and time expressions, ensures clear communication of key details crucial for informed evaluation. While dental advertisements employ common commercial advertising syntax pat terns, they also exhibit particular linguistic features. Prevalent clipped sentences mirror the communication style within the dental community, enhancing message effectiveness. Parallelism is prominently used to highlight product characteristics, improving memorability and message processing. The strategic use of vocabulary and syntax plays a crucial role in creating a rational and persuasive message for dental professionals by focusing on clear communication, technical accuracy, and addressing their specific needs. Представлення професійно важливої інформації в стоматологічній рекламі суттєво впливає на просування та обсяг продажів матеріалів, інструментів, обладнання, програмного забезпечення та інших товарів. Раціональне переконання, органічно вплетене в сучасну комерційну рекламу, орієнтовану на фахівців як цільову аудиторію, ґрунтується на логічних аргументах, чітких фактах та вичерпній інформації, щоби спонукати потенційних клієнтів до придбання товару чи послуги, апелюючи до їхнього інтелекту. Мета запропонованого дослідження – визначити лінгвістичні засоби раціонального переконання в текстах інформаційних блоків сучасної комерційної друкованої реклами, орієнтованої на фахівців зі стоматології. Матеріалом дослідження слугували 250 друкованих рекламних оголошень, які просували інноваційні стоматологічні продукти (інструменти, обладнання, матеріали, програмне забезпечення тощо), вибрані з трьох провідних стоматологічних журналів за 2021–2024 роки. Отримані дані продемонстрували стратегічне використання різних лінгвістичних інструментів для створення привабливих і переконливих повідомлень. Одним із ключових елементів раціонального переконання є ретельний підбір лексики. Застосування специфічної галузевої термінології, фахової лексики чи, подекуди, професійного жаргону, сприяє формуванню довіри стоматологів до виробників продукції, оскільки свідчить про глибоке розуміння виробниками професійної мови та, відповідно, потреб і цінностей своїх клієнтів. Активне використання дієслів дії створює динамічний стиль мовлення, який резонує з професіоналами, орієнтованими на результат. Лексичні засоби, що позначають різні аспекти об’єктивної дійсності, такі як одиниці позначення часу, швидкості, маси тощо, сприяють точному опису ключових деталей, характеристик, які є критичними для обґрунтованого ухвалення рішення. Хоча стоматологічна реклама використовує загальні синтаксичні моделі, характерні для комерційної реклами в цілому, вона також має певні особливості, що відрізняють її від інших видів реклами. Це, зокрема, чергування простих коротких речень, які відображають стиль спілкування у конкретному професійному середовищі, зі складними чи ускладненими, які властиві науковому стилю. Паралелізм широко застосовують для підкреслення характеристик продукту, що сприяє їх кращому сприйняттю та запам’ятовуванню. Стратегічне використання лексики та синтаксису відіграє вирішальну роль у створенні точних переконливих повідомлень, адаптованих до потреб фахівців у галузі стоматології.Документ Linguistics features of legal discourse in informed consent forms for coronary surgery(Полтавський державний медичний університет, 2025) Hrytsenko, I. S.; Kostenko, H. V.; Kostenko, V. H.; Гриценко, І. С.; Костенко, Георгій Віталійович; Костенко, Вікторія ГеннадіївнаThis study examines the linguistic representation of legal discourse in informed consent templates for coronary surgery. Analysis of the templates applied in the US medical settings enabled us to identify key features such as legal terminology, passive voice, modal verbs, nominalization, and complex sentence structures. These linguistics forms are most concentrated in sections like Risks and Benefits, Patient Rights, and Liability Clauses, where composite sentences and formal grammar ensure precision and compliance but often reduce readability. The findings reveal the challenges of balancing medical clarity with legal obligations, emphasizing the need for patient-centered communication. У запропонованому дослідженні розглянуті особливості мовної репрезентації юридичного дискурсу у формах інформованої згоди на коронарні оперативні втручання. Аналіз текстів продемонстрував, що галузе ва термінолексика, пасивні конструкції та модальні дієслова, які також служать засобами хеджування, номіналізація та складні синтаксичні конструкції є типовими мовними проявами юридичного дискурсу. Ці засоби, як правило, найбільш представлені в таких розділах, як «Ризики та переваги», «Права пацієнта» та «Заяви про відповідальність». Складні речення та формальна граматика забезпечують точність і відповідність нормативним вимогам, проте можуть ускладнювати сприйняття тексту. Отримані результати дослідження вказують на труднощі у збалансуванні медичної інформації та юридичних зобов’язань, підкреслюючи необхідність орієнтованого на пацієнта підходу до комунікації у медичних закладах.Документ Rational appeal techniques in dentistry commercial advertisement (dentists as consumers)(Polonia University in Czestochowa, 2022) Kostenko, V. H.; Znamenska, I. V.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна ВладиславівнаGiven the fact that professional communication is becoming more critical in social interaction worldwide than ever before, professional discourse has been recently put in the focus of global interdisciplinary research generating considerable interest in applied linguistics, discourse studies, sociology, psychology, marketing and information systems. Medical and healthcare discourse encompasses a ramified system of genres for a wide variety of purposes within the areas of intra-professional, inter-professional, and doctor-lay person communication; and each genre reflects discourse community standards and conventions in a particular socio-cultural context.Документ Students’ training for the english language proficiency test: Krok 1. Medicine in Ukraine(Полтавський державний медичний університет, 2025) Znamenska, I. V.; Bieliaieva, O. M.; Kostenko, V. H.; Solohor, I. M.; Slipchenko, L. B.; Rozhenko, I. V.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Роженко, Інеса ВіталіївнаMedical education in Ukraine requires students to pass standardized examinations, including The English Language Proficiency Test: Krok 1, which assesses their fundamental knowledge in basic medical sciences. For Ukrainian students, mastering English proficiency is crucial, as the test is conducted in English. This paper explores the preparation strategies for KROK 1, discussing the challenges faced by non-native English speakers and the methods for effective preparation. The study also emphasizes the integration of medical terminology, academic reading, and critical thinking skills in language training to enhance students’ performance. У системі медичної освіти України важливим етапом є складання стандартизованих іспитів, зокрема, The English Language Proficiency Test: Krok 1, що оцінює рівень фундаментальних знань з основних медичних дисциплін. Оскільки тестування відбувається англійською мовою, володіння нею є вкрай важливим для україн ських здобувачів вищої освіти. У цій статті розглянуто стратегії підготовки до КРОК 1, проаналізовано труднощі, з якими стикаються здобувачи вищої освіти, для яких англійська не є рідною, та запропоновано ефективні методи навчання. Підкреслено важливість інтеграції медичної термінології, академічного читання та навичок критичного мислення в процес мовної підготовки для підвищення успішності студентів.Документ Syntax patterns of headlines in print trade advertisements targeting dental professionals(Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2024) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Honcharova, Ye. Ye.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гончарова, Євгенія ЄвгенівнаProfessional communication is becoming increasingly essential in social interactions, and trade commercial advertisement is now considered as its indispensable part. However, there is a gap in understanding linguistic and stylistic peculiarities of printed commercial advertisements targeting dental professionals, i.e. materials related to dental practice published, displayed, distributed, or utilized by dental practitioners. This study aims at analysing the syntactic patterns used in headlines of printed dental commercial advertisements. A corpus of 250 printed advertisements promoting innovative dental products was compiled from three dental journals published between 2021 and 2024. The findings obtained have revealed several keys trends. First, headlines prioritize clarity and memorability through short, simple sentences averaging six words. Second, over 80% of headlines leverage imperative language, directly addressing the reader with calls to action. This tactic encourages immediate engagement and reinforces the message. Focuser verbs, highlighting product benefits, and experiencer verbs, emphasizing positive user outcomes, are the most common types of imperatives used. Interestingly, the headlines rarely mention the company or product name itself. Instead, they focus on functionalities and how the product differentiates from competitors. Finally, all advertisements incorporate visuals that complement the headlines, such as product shots, pictures of dental professionals, or satisfied patients. Strategic placement of imperative headlines near the top of the page maximizes visibility and impact. The findings obtained contribute to better understanding of communication strategies employed in print advertising targeting a certain group of professionals. Зростання ролі професійної комунікації у соціальній взаємодії призводить до виникнення нових жанрів чи оновлення існуючих. Професійна комерційна реклама є невід’ємним складни ком професійної комунікації, однак досліджень, які б висвітлювали лінгвостилістичні особли вості друкованої комерційної реклами, орієнтованої на стоматологів, на разі недостатньо. Ця реклама охоплює матеріали, пов'язані зі стоматологічною практикою, які публікуються, демон струються, розповсюджуються або використовуються стоматологами. Мета запропонованого дослідження – проаналізувати синтаксичні моделі слоганів друкованої комерційної реклами для стоматологів. Для цього зібрано корпус із 250 друкованих рекламних оголошень, що просувають інноваційні стоматологічні продукти (інструменти, обладнання, матеріали, програмне забезпечення тощо), з трьох стоматологічних журналів, опублікованих протягом 2021–2024 рр. Отримані результати дали змогу простежити кілька тенденцій. Слогани зазвичай представлені короткими простими реченнями, які легко сприймаються та є візуально привабливими в динамічному професійному середовищі. Понад 80% проаналізованих слоганів – це наказові речення, які безпосередньо звертаються до читачів із закликами до дії. Ця комунікативна так тика стимулює потребу діяти негайно, таким чином, посилюючи персуазивність рекламного повідомлення. Найпоширенішими типами імперативів є так звані focuser – дієслова, що під креслюють переваги продукту, та experiencer – дієслова, які акцентують увагу на позитивних результатах для користувача. У проаналізованих заголовках рідко згадується сама назва компа нії або продукту, натомість вони зосереджені на функціональних можливостях продукту, його відмінностях від конкурентів. Усі рекламні повідомлення містять візуальні елементи, які разом зі слоганами та іншими компонентами формують цілісну семантичну систему. Ці візуальні елементи можуть бути представлені різними форматами: зображення продукту, фото фахівців, які демонструють його практичне застосування, фото задоволених пацієнтів, підкреслюючи позитивні результати використання продукту. Стратегічне розміщення слоганів, представле них наказовими реченнями, угорі аркуша посилює їх візуальну помітність та вплив. Отримані результати дослідження сприяють кращому розумінню комунікативних стратегій, що викорис товуються у друкованій рекламі, спрямованій на фахівців як цільову аудиторію.Документ Teaching verbals effectively: challenges and strategies for Ukrainian students in ESP (medicine, dentistry) courses(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Honcharova, Ye. Ye.; Slipchenko, L. B.; Vardanian, A. O.; Rozhenko, I. V.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThis paper investigates the challenges faced by Ukrainian dental and medical students in mastering English verbals (infinitives, gerunds, and participles) within the context of English for Specific Purposes (ESP) courses. Given the absence of direct equivalents in Ukrainian grammar, these grammatical structures pose significant difficulties for students, leading to common errors such as misplacement and over-reliance on literal translation. Based on five years of student assessments, this study identifies key challenges and proposes pedagogical strategies to enhance students' understanding and use of verbals. These strategies include contextualized grammar instruction, scaffolded practice activities, and the integration of authentic materials, such as clinical case reports and medical journal articles. By implementing these strategies, educators can effectively equip students with the necessary grammatical skills for clear, concise, and professional communication within the global healthcare context. У запропонованій роботі окреслено труднощі, з якими стикаються українські здобувачі вищої освіти у галузі оорони здоров’я при опануванні англійських не особових дієслівних форм (інфінітивів, герундіїв та дієпри кметників) у рамках курсів англійської мови для спеціальних цілей (ESP). Оскільки в українській граматиці відсутні прямі еквіваленти цих граматичних структур, вони становлять значні труднощі для студентів, що призводить до помилок та надмірної залежністості від буквального перекладу. Спираючись на аналіз оцінювання мовних та мовленнєвих умінь здобувачів, це дослідження визначає ключові проблеми, з якими вони зіштовхуються, та пропонує певні педагогічні стратегії для покращення розуміння та використання зазначених дієслівних форм, що сприятиме ефективній підготувці студентів до володіння необхідними граматичними навичками для чіткої, лаконічної та професійної комунікації в глобальному суспільстві.Документ The role of motivation in teaching of foreign language for professional purposes(Полтавський державний медичний університет, 2024) Znamenska I. V.; Kostenko, V. H. ; Solohor, I. M. ; Знаменська, Іванна Владиславівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина МиколаївнаРобота присвячена дослідженню ролі та місця мотивації у процесі навчання іноземної мови студентами медичних ЗВО. У роботі розглядаються ключові мотиваційні фактори та стратегії навчання, які сприяють ефективному оволодінню іноземної мови за професійним спрямуванням. This article is devoted to the study of the motivation significance in the process of foreign language learning by students of medical higher educational establishments. In particular, the study considers the key motivational factors and learning strategies that contribute to the effective mastering of a foreign language for professional purposes.Документ Transforming medical education in Ukraine: overcoming wartime challenges with innovation(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Sheshukova, O. V.; Mosiienko, A. S.; Polishchuk, T. V.; Maksymenko, A. I.; Kostenko, V. H.; Trufanova, V. P.; Rybalkа, Ya. V.; Bauman, S. S.; Kazakova, K. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Рибалка, Ярослав Володимирович; Бауман, Софія Сергіївна; Казакова, Катерина СтаніславівнаThe ongoing war in Ukraine, which began in 2014, has profoundly affected all aspects of life, including the medical education system. Students and educators in higher education have encountered unprecedented challenges, such as physical danger, damaged infrastructure, and significant psychological stress. In this context, advanced technologies and artificial intelligence have emerged as a vital tool to support the learning process. By providing access to interactive platforms and clinical simulation environments, artificial intelligence ensures that students can continue developing practical skills even when access to physical clinics is limited. Artificial intelligence also plays a crucial role in maintaining the quality of medical education during wartime by enabling continuity of learning and promoting skill development, despite the constraints imposed by the war. Війна в Україні, що триває з 2014 року, суттєво вплинула на всі сфери життя, включаючи систему медичної освіти. Здобувачі та викладачі вищої освіти зіштовхнулися з новими викликами, такими як фізична небезпека, інфраструктурні проблеми та психологічний тиск. Використання штучного інтелекту стало важливим інструментом для підтримки навчання, забезпечуючи доступ до інтерактивних плат форм і моделювання клінічних умов навіть за обмеженого доступу до клінік. ШІ допомагає зберігати якість медичної освіти в умовах війни, сприяючи розвитку практичних навичок та забезпечуючи неперервність навчання.Документ Verbs as hedging devices in informed consent documents for COVID-19 vaccination(Закарпатські філологічні студії, 2024) Kostenko, V. H.; Solohor, I. M. ; Znamenska, I. V.; Honcharova, Ye. Ye.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія ЄвгенівнаInformed consent documents for COVID-19 vaccination play a crucial role in ensuring ethical and transparent communication with patients. These documents often employ hedging strategies, using language that softens the certainty of information or introduces possibilities of unknown outcomes. This paper explores the role of verbs as hedging devices in informed consent documents for COVID-19 vaccination and identifies the hedging strategies employed through verb usage. The findings demonstrate the lexical hedges are the most common way to express uncertainty in the informed consents approaching to 85% of all hedging, leaving only 15% attributed to non-lexical hedges Modal verbs have been found as the most preferred means for expressing hedging in the texts studied. Modal verbs ‘may’, ‘might’, and ‘can’ found as the most frequent are commonly understood by readers as indicators of possibility with an element of uncertainty that makes them easily interpretable and accessible to a wide audience. We revealed 26 types of lexical verb tokens used in the texts of the most commonly used lexical verbs belong to the category of communication verbs that reflects the inherent nature of informed consent documents, where a significant portion of the text involves expressing information, ideas, and suggestions for patients to consider. Modal and lexical verbs express tentativeness, acknowledging uncertainties without causing alarm, and allowing for flexibility in interpretation. They play a crucial role in downplaying potential risks or uncertainties related to the vaccination process, thereby implementing a threat-minimizing strategy. Another key strategy observed in these texts is the responsibility-shifting strategy, where modal and lexical verbs are usually applied to deflect responsibility away from the writer (healthcare providers) in order to protect the positive face by not making a categorical statement which is debatable regarding the respective issue. Документи інформованої згоди на вакцинацію проти COVID-19 відіграють важливу роль у забезпеченні етичної та прозорої комунікації з пацієнтами. Ці документи часто використовують стратегії хеджування, застосовуючи мову, яка пом’якшує достовірність інформації або вводить можливість невідомого результату. У цій статті досліджується роль дієслів як інструментів хеджування в документах інформованої згоди на вакцинацію проти COVID-19 та визна чаються стратегії хеджування, в яких активно задіяні дієслова. Лексичне хеджування є найпоширенішим спосо бом вираження невизначеності в інформованих згодах, складаючи близько 85% усіх інструментів хеджування, при цьому на нелексичне хеджування припадає лише 15%. Модальні дієслова виявилися найпоширенішим інструмен том хеджування у досліджуваних текстах. Найчастіше вживаються модальні дієслова «may», «might» та «can», які зазвичай сприймаються читачами як індикатори можливості з елементом невизначеності, легко інтерпретуються та доступні для широкої аудиторії. Було виявлено 26 типів лексичних дієслів, які найчастіше належать до лексико-се мантичної групи комунікативних дієслів. Це відображає природу документів інформованої згоди, де значна частина тексту пов’язана з висловленням інформації, ідей та пропозицій для розгляду пацієнтами. Модальні та лексичні дієслова, що виступають засобами хеджування, виражають невпевненість та невизначеність, не викликаючи три воги та дозволяючи гнучкість у тлумаченні. Вони відіграють важливу роль у применшуванні потенційних ризиків невизначеностей, пов’язаних із процесом вакцинації, тим самим реалізуючи стратегію мінімізації загроз. Ще одна ключова стратегія, що спостерігається в цих текстах, – це стратегія перекладання відповідальності, коли модальні та лексичні дієслова зазвичай використовуються для зняття відповідальності з автора (медичного закладу, медич них працівників) для захисту позитивного іміджу та уникнення категоричних заяв, які є дискусійними щодо певних положень.Документ Visual resources in dentistry commercial advertisement targeting dentists as consumers(Полтавський державний медичний університет, 2024) Kostenko, V. H.; Barkovska, A. D.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Барковська, А. Д.Visual elements have become indispensable in dental advertisements, with images, typography, and logos playing vital roles as rhetorical devices. These visuals expedite decision making by offering a quick, comprehensive overview of products and services, fostering trust and professionalism among dental practitioners. Verbal information and numerical data are complemented by visual resources in approximately 96% of the advertisements, where typographical features are strategically used to draw attention to critical information. Logos, serving as self-mention metadiscourse devices for manufacturers, contribute to brand recognition and identity. Visual elements are integral to dental commercial advertisements targeting dental professionals, offering both aesthetic appeal and semantic depth.Документ Технологічні інновації у перекладі: вплив комп’ютерних програм та штучного інтелекту(Вісник науки та освіти, 2024) Нестеров, Василь Федорович; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Курасова, Наталія Іванівна; Nesterov, V. F.; Kostenko, V. H.; Kurasova, N. I.Мовні бар’єри та, як наслідок, потреба у швидкому перекладі зумовлюють розвиток машинного та автоматизованого перекладу. Для збільшення професійної продуктивності та конкурентоздатності етап автоматизації перекладу набуває все більшої важливості. Однак, є і протилежна думка, що машинний переклад і штучний інтелект можуть повністю замінити перекладача. З одного боку, це вірно, оскільки машинний переклад, навіть найсучасніший, не завжди здатен впоратися з нюансами мови і може допускати синтаксичні, орфографічні, пунктуаційні та інші помилки. Також штучний інтелект не завжди може бездоганно адаптувати переклад до соціо-культурних, жанрових нюансів, тощо. Вплив цих технологічних інновацій має неоднозначний характер, адже він може мати як позитивні, так і негативні наслідки. Ця дуальність, що є суттєвою характеристикою впровадження будь-яких технологічних інновацій, робить тему дослідження актуальною. Мета статті – проаналізувати технологічні інновації у перекладі та їх вплив на кінцевий результат і діяльність перекладача. При проведенні дослідження використано такі наукові методи: аналіз і синтез, ретроспективний аналіз, системний підхід, SWOT-аналіз та узагальнення. Визначено вплив штучного інтелекту та комп’ютерних програм на переклад з огляду на переваги (сильні сторони й загрози) та недоліки (слабкі сторони й можливості) машинного та автоматизованого перекладів. Наведено відмінності між традиційним, машинним й автоматизованим перекладами. Описано функціонал DeepL, Google Translate та Microsoft Bing Translator, що входять у топ-100 інструментів для навчання. Визначено поетапні кроки підготовки й здійснення якісного перекладу. Наведено комп’ютерні програми та інші інструменти, що використовуються для оптимізації й автоматизації перекладу. Розроблено рекомендації із коректного використання технологічних інновацій у перекладі. Практична значущість результатів дослідження полягає в можливості їх використання студентами та професійними перекладачами. Ці результати допоможуть їм у визначенні раціональних способів застосування технологічних інновацій у перекладацькій діяльності. З їх допомогою можна також встановити місце й роль перекладача в процесі машинного й автоматизованого перекладу.Документ Функціонування ад’єктивованих дієприкметників у німецькій медичній термінології(2021-06-04) Сологор, Ірина Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ирина Николаевна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Solohor, I. M.; Kostenko, V. H.У запропонованому дослідженні розглядається функціонування ад’єктивованих дієприкметників теперішнього та минулого часу у німецькій медичній термінології.