Перегляд за Автор "Leshchenko, T."
Зараз показуємо 1 - 20 з 31
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Communicative competence of future doctors as a necessary component of optimizing the system of medical services(Warsaw, Poland, 2022) Shevchenko, O.; Leshchenko, T.; Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаАвтори розкривають комунікативні якості, які необхідно мати лікареві, щоб здійснювати професійну діяльність на високому рівні.Документ E-learning technologies for learning Ukrainian as a Foreign Language(«ΛΌГOΣ», 2020) Leshchenko, T.; Zhovnir, M.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина МиколаївнаДокумент Experience of Application of Interactive Methods in Classes on Ukrainian as a Foreign Language(Potere della ragione Editore, Rome, Italy. 2021., 2021) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Shevchenko, O.; Leshchenko, T.The article is devoted to the problem of using interactive teaching methods at lessons of Ukrainian as a foreign language, the effective solution of which is one of the components of high quality professional education of future specialists. The authors outline the main areas of work with foreign students, methods and ways that improve language training. Using interactive methods of teaching Ukrainian as a foreign language is a way of realization of educational, developmental and disciplinary aims of teaching that is intended for the organization of an effective educational process, the main task of which is the achievement of the desired result. It is determined that interactive methods are based on the interaction of students aimed at developing their communication skills; involve the development of the ability to communicate in a foreign language with each other in various communicative situations, which has a positive effect on improving foreign language proficiency and personal qualities students.Документ Improvement of language training of foreign students(Milan, Italy, 2021) Shevchenko, O.; Leshchenko, T. ; Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаСтаття висвітлює аспекти навчання української мови іноземних студентів: історія питання, досягнуті успіхи, проблеми, що потребують розв'язання. Значна увага приділяється питанням удосконалення навчального процесу.Документ Incorporating educational smartphone apps for teaching ukrainian as a foreign language to medical students(National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kiev Polytechnic Institute", 2023) Zhovnir, M.; Shevchenko, O.; Leshchenko, T.; Жовнір, Марина Миколаївна; Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаThis article explores the implementation of mobile applications in the training of future doctors studying the Ukrainian language. The authors conducted a descriptive survey to explore the types of language learning apps commonly used by foreign students studying Ukrainian at the Poltava State Medical University. Furthermore, the effectiveness of these applications for the development of language skills was identified and analyzed. The authors have demonstrated that most smartphone and tablet apps can be effectively used for learning new vocabulary, grammar, spelling rules, and developing writing and speaking skills in Ukrainian for foreign students. The descriptive survey indicated that students generally hold a positive attitude towards the use of apps for language learning. Among the students surveyed, grammar and vocabulary apps were found to be the most popular, while speaking and writing apps were less favored. The authors have also identified the advantages and disadvantages of using language learning apps. The article provides a careful analysis of the essence, principles, strengths, and weaknesses of mobile applications, as well as their pedagogical significance in the context of studying the Ukrainian language at medical universities. It emphasizes that educational mobile applications used by teachers of Ukrainian as a foreign language create an environment that facilitates information retention, promotes interaction between students, and develops their language skills. Mobile applications allow students to personalize their learning by choosing the content and pace, making them convenient for self-directed and distance learning. The data and results obtained from this study can be used to improve educational materials through mobile applications for learning Ukrainian as a foreign language. The findings contribute to research on mobile-assisted language learning and the design of educational apps by shedding light on students' preferences for acquiring different language skills.Документ Mind mapping technique In ukrainian as a foreign language teaching(2020) Leshchenko, T.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Zhovnir, M.; Жовнір, Марина МиколаївнаДокумент Multimodal text: the essence, practical value and didactic potential(Видавничий дім "Гальветика", 2023-02) Leshchenko, T.; Zhovnir, M.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина МиколаївнаThe paper focuses on the multimodal text as a linguistic and visual phenomenon and a didactic tool. Multimodality is considered as one of the ways of organizing the semiotic system for creating meanings and transmitting information. Didactic multimodal text was defined as a polyfunctional verbal-semiotic formation with a didactic features and goals. The expediency of using the term multimodal text is motivated by the fact that it corresponds to the Ukrainian tradition, accurately and transparently explains the specifics of non-homogeneous linguovisual complexes and can be associated with minimal losses as a modality zone. The main features of didactic multimodal texts were identified and described. The main purpose of the educational multimodal text was outlined. In addition, the rapid growth of the influence of the processes of globalization, digitalization and the strengthening on the reform of the education system in general was pointed out. The research has examined the issue of transforming modern gadgets and smartphones into integral multifunctional attributes of all spheres of modern life, personal and educational. The didactic potential of the considered texts was described and analyzed, in particular, the provision of a concise presentation of significant amounts of information and its perception due to the rapid activation of various cognitive mechanisms that complement and diversify the verbal channel of information delivery; better memorization and deeper understanding of the material through visual, rational and emotional perception. Their current role in learning the Ukrainian language as a foreign language was pointed out. It was proven that the considered educational multimodal texts encourage students to study the topic independently and in detail, contribute to the systematic presentation of the information block, turning into an element of entertainment.Документ Musical way of learning Ukrainian as a foreign language as one of the method of strengthening communicative competence(Lisbon, Portugal, 2022) Shevchenko, O.; Leshchenko, T. ; Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаУ статті йдеться про одну з найгостріших проблем сучасної лінгводидактики – навчання здобувачів вищої освіти української мови як іноземної в процесі міжкультурної комунікації. Автори доводять, що для кращого засвоєння мови, слід застосовувати інтерактивні прийоми, поєднувати різну методологію. Так, можна інтегрувати мовознавство та музику. Пісні – це не лише розвага, але й спосіб засвоєння нових лексем, стилістичних особливостей. Сучасна молодь надає перевагу аудіо, а не читанню. Тому пісні сприйматимуться краще. Метою роботою є доведення факту, що музичний спосіб вивчення української мови як іноземної є основною тенденцією розвитку навчання майбутнього.Документ Professional self-education of a teacher(Одеса : Видавництво «Молодий вчений», 2025) Leshchenko, T.; Shevchenko, O.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шевченко, Олена МиколаївнаTeachers are expected to demonstrate a high degree of professionalism, a unique individuality, and the capability to learn and competently implement novel experience in teaching, influencing the enhancement of the caliber of learning and the education of youth. Because of the constantly growing requirements on the character and professional preparation of instructors, the challenge of their ongoing professional self-improvement is becoming very pertinent.Документ Professionally important qualities of medical students(Toshkent shahri, Olmazor tumani, Shifo nur ko‘chasi, 75-uy Telefon: (71) 207-03-41 e-mail: rmxat@edu.uz, 2023) Irbutaeva, Nigora Dilshodovna; Vladymyrova, Valentyna; Shevchenko, O.; Leshchenko, T. ; Владимирова, Валентина Іванівна; Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаThe article is aimed to reveal the professionally important qualities of medical students with different self-assessment. The professional growth of a modern doctor during higher education current scientific views problems are presented. The medical specialist’s most important psychological characteristics are described. The professionally important qualities (communicative and organizational abilities, motivation to succeed) in groups of subjects with different self-esteem empirical research results are analyzed.Документ Stylistic issues of modern dental scientific discourse(Science Publishing Corporation Publisher of International Academic Journals, 2018) Astahova, S.; Leshchenko, T.; Zhovnir, М.; Shekhavtsova, S.; Жовнір, Марина Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаThe article provides an attempt to reveal and analyze main stylistic issues of scientific dental discourse. As a result of reviewing theoretical and methodological basics of standardizing the language of science and studying discourse fragments, the current state of observing usual word use norms in the course of writing dental scientific discourse texts in different genres: original abstracts, articles, manuals, textbooks, monographs, etc. has been investigated. In addition, the article characterizes cases of incorrect and irrelevant use of language units in professional texts in the dental field and justifies the analysis of dental scientific language correspondence to the basic communicative features of the language. The importance of correct interpretation of scientific facts, modern theories and hypotheses is pointed out. It is also noted that the skillful usage of professional terms is a daily duty of every qualified specialist. The general scientific (induction, deduction, analysis, synthesis, observation, comparison, generalization) and linguistic methods and techniques were used in this scientific work. There was also indicated on irregularity of the professional language of the dental industry. In the article, there were provided arguments and reasonableness for preferred usage of the Ukrainian terms. There was also given a number of national equivalents to the foreign words from the sphere of dentistry.Документ The Advanced Information and Communication Technologies in the Language Education for Foreigners : Utilizing Padlet(Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К. Д. Ушинського, 2020-11) Leshchenko, T.; Zhovnir, M.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина МиколаївнаThe essential role of Advanced Information and Communication Technologies and the Internet have led to an increased amount of the newest ways, methods and technologies improving of the approaches of the present-day educational system. The study reports the impact of advanced technologies, in particular Padlet, on language education for foreign students mastering the medical occupations. The study found that the harnessing of Padlet as a learning tool has changed the traditional method of teaching from teacher-centered to student-centered.Документ The usage of quick response codes: evolution and integration in classroom activities in the context of language learning(ПП "ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР", 2022) Leshchenko, T.; Zhovnir, M.; Shevchenko, O.; Grinko, N.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Шевченко, Олена Миколаївна; Гринько, Наталія Валер’янівнаThe aim of this research is the exploration of the appearance, development, evolution of the Quick Response (QR-codes) and the feasibility of their using in the context of modern education. The authors of this article have shown that QR-codes can be interpreted as specific codes that are quickly readable by smartphones. QR-codes allow connection of real objects with any additional web content. Scanning QR-codes conveys a wide multitude of information, in particular educational materials. The paper emphasizes that оver the past years QR-codes have a wide range of uses across all types of industries and other spheres, specifically retail, marketing, advertising and logistics, etc. The authors have shown that the use of QR-codes in the field of education can be interesting and accessible in the context of the relevance of learning with the using of modern devices, and mobile learning. The research shows that the implementation of the modern technologies can contribute to the learning visible outcomes. The research presents the prerequisites and algorithm for the successful and methodically motivated use of QR-codes in education, especially language learning. It is noted that QR-codes make it possible to combine educational material with additional web content, traditional learning environment with virtual. The attention is paid to technical means that provide access to encoded educational information. It is noted that students must have special smartphones, cameras and a corresponding mobile application downloaded to the phone to for the successful using of QR-codes. Technical component contributes to the successful completing of assignments with QR-codes. In this context, applications that allow the combination of digital and physical information in real time through the use of mobile devices have special relevance. The technical characteristics of this tool in education can get extra motivation in students, since it involves a game in a natural format for them. In addition, the article presents the results of an experiment conducted to clarify the purposes and areas of use of QR-codes, using them to access educational content;Документ The use of podcasting technology in teaching «Ukrainian language as a foreign» in the Ukrainian medical higher educational instititions(Видавничий дім Дмитра Бураго, 2020) Leshchenko, T.; Zhovnir, M.; Grinko, N.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Гринько, Наталія Валер’янівна; Лещенко, Татьяна Александровна; Жовнир, Марина Николаевна; Гринько, Наталия ВалерияновнаThe article is devoted to the problem of forming a foreign medical student linguistic personality; it’s linguistic, speech, communication and socio-cultural competencies. The work focuses on the inseparability of communicative skills from the actualization of the task of systematic use of innovative didactic methods and techniques, as well as forms of work, bulk resources that ensure the involvement of students in the dialogue of cultures with the purpose of their successful integration into the national intellectual and educational space. This intelligence focuses on the introduction of various information and communication technologies into the educational process. The advantages of pedagogical innovation in comparison with traditional methods of presenting educational information are pointed out. In the view of the authors’ proposed article - podcasting technology. The researchers interpreted the term podcasts, presented and analyzed the common typological paradigms of podcasts. The expediency and rationality of the use of podcasts of Ukrainian studies in the discipline «Ukrainian as a Foreign Language» in the medical university are substantiated. The transcript of the training podcast is presented, which can be used in practical lessons in the discipline «Ukrainian as a Foreign Language» (IIIrd course, speciality «Medicine»). The topic of practical training is «Hospital.Structure of medical establishment». The work uses a descriptive-analytical method, a general-linguistic method of scientific description, a method of comparison, and appeals to special linguistic methods and techniques, including discourse analysis.Документ Visual language of multimodal text: pragmatics of color (on the Material of the Covers of World Publications, Dedicated to the Russian-Ukrainian War)(Університет імені Альфреда Нобеля, 2023-12) Zhovnir, M.; Leshchenko, T. ; Жовнір, Марина Миколаївна; Лещенко, Тетяна ОлександрівнаThe given article raises issues closely related to interrelationships, interdependence and pragmatics of colors in multimodal texts. Magazine covers were selected for analysis due to the lack of a comprehensive study of the cover as a multimodal text in both domestic and global multimodality. The purpose of the article is to clarify and describe the pragmatic potential of color as a key component of the visual-graphic text for expressing the information encoded in it. To achieve the goal, it was necessary to find out the essence, specificity and functions of the cover as a multimodal text consisting of heterogeneous components; to identify the potential of color for symbolization of information and the process of decoding meanings presented on the cover with the usage of color; to analyze the peculiarity of the embodiment of the main realities within Russian-Ukrainian war on the cover by means of color and their connection with pragmatic tasks. The current study was conducted on the material of the world publications covers, including “Time”, “The Economist”, “Society”, “Elle”, “Vanity Fair”, “Womankind”, “The Guardian Weekly”, “The New Yorker”, “The Washington Examiner”, “Tygodnik Powszechny”, etc., which illustrate the urgent problems of modern society and realities of the Russian-Ukrainian war as well. The study confirmed that the main function of the сover is the reader’s attraction and increasing numbers of possible and potential sales. In addition to attracting the attention of the potential reader, the cover represents key information depicted on it by means of heterogeneous elements, that is, various semiotic codes. A magazine cover can be interpreted as a multimodal text, particularly complex of verbal and visual components, which have a strong pragmatic potential. The main visual characteristics of the cover include color, layout, prominence, framing, and photographs. Constitutive elements interact with each other and form a single semantic and informational coherence and cohesion. Color plays an important role in coding and presenting information on a magazine cover. Based on the dominance of a certain color range, the surveyed covers were ranked into several groups: 1) сovers that are done in colors of the Ukrainian flag; 2) сovers made in a crimson-grey color paradigm; 3) сovers made in a red color paradigm; 4) сovers with a black background. It was found that each of the distinguished groups contains coded information on events that illustrate the course of the war on the territory of Ukraine and the reaction of the world community to it. By decoding the visually and verbally presented meanings, the key ones were revealed, including grief, death, sadness, blood, despair, confusion. Instead, light colors and yellow-blue splashes symbolize hope for peace. By means of different semiotic codes, on the one hand, the support of the Ukrainian people is represented, and on the other hand, the condemnation of Russian aggression, the inhumane behavior of the Russian occupiers on the temporarily occupied territories and the total conviction of the current Russia leader are depicted. According to the results of the conducted research, despite the peculiarity of the text space and the form of verbal part presented in covers, it is the context and its integrity that is the text’s key aspect. This is quite explainable by the fact that the meaning of the fragment is clear and acceptable to the reader only in the case of inseparable perception of both verbal and non-verbal means in a multimodal text, in particular in covers. Color as an essential element of the visual component on covers makes it possible to perceive and interpret the key idea embedded in the analyzed multimodal samples. Verbal framing can be considered additional and such that it enhances the overall pragmatic effect.Документ Visualization tools: using word clouds in teaching «Ukrainian as a Foreign Language»(Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, 2020) Leshchenko, T. ; Zhovnir, M.; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина МиколаївнаThe essential role of the Internet has led to an increase amount of the cutting-edge ways, methods and technologies for improving of the approaches of the present-day educational system. Therefore, it’s vital for every higher educational establishment to open up for all foreign students’ vast opportunities to study under the guidance of the well qualified teaching stuff. There many effective as well as exiting teaching / learning approaches that can change the way of organization and delivery of higher education in today modern society. The harnessing the most advanced information and communication technologies, particulary visualization tools, is one of such approaches. In this paper the most common and appropriate ways of using the advanced information and communication technologies for educational purposes have been described. The act that learning Web 2.0 is an emergent phenomenon was declared and explained. The main reason for using Web 2.0 educational tools, particularly visualization tools have been shown and analyzed. As mentioned above, tasks the main problems of utilizing different kinds of Web Space tools have been discussed. The others of this research have also outlined what kinds of benefits we will have after shifting your learning style from traditional to online. They tried to show the positive and negative impacts of the advanced information and communication technologies on language studying process. They paid our attention on the language training of foreigners, particularly medical students. In this response the outers have proposed algorithm of modernizing the teaching of the discipline «Ukrainian as a Foreign Language» is especially valuable, capable of harnessing the visualization tools, in particular word clouds, of the Ukrainian language teaching process to foreign students mastering the medical profession. To comply with the notion that Wordle is used for fast analysis, quick and effective remembering terms, words and active topical phrases; they suggested some exercises and tasks to do on classes.Документ Активізація пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти під час вивчення української мови як іноземної(Видавничий дім «Гельветика» м. Запоріжжя, 2022) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Shevchenko, O.; Leshchenko, T.Статтю присвячено актуальній проблемі навчання та шляхам підвищення активізації пізнавальної діяльності іноземних здобувачів вищої освіти. Визначено, що для активізації пізнавальної діяльності іноземних здобувачів вищої освіти під час заняття з української мови як іноземної необхідно: а) захоплююча подача навчального матеріалу; б) використання методів, форм організації навчання, які спонукають іноземних здобувачів вищої освіти до самостійної пізнавальної діяльності; в) створення сприятливої емоційної атмосфери в навчально-пізнавальній діяльності; г) особистість викладача, його ставлення до іноземних здобувачів вищої освіти, предмета, його професії, інших викладачів. З’ясовано, що саме традиційні та інноваційні методи навчання спонукають іноземних здобувачів вищої освіти постійно вдосконалювати свої знання та вміння. Серед традиційних методів навчання активно використовуються пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково-пошуковий, дослідницький, проблемно-пошуковий метод. До інноваційних методів належать інтерактивні методи навчання, методи проєктів, рольові ігри, використання технічних засобів навчання (комп’ютер і мультимедіа, Інтернет). Для заохочення іноземних здобувачів вищої освіти до читання книг українською мовою розроблено власний соціально-лінгвістичний та дидактичний матеріал, представлений у навчальному посібнику «Читаємо українською». Використання матеріалів навчального посібника «Читаємо українською» у процесі навчання української мови як іноземної сприяє адаптації іноземних здобувачів вищої освіти до нового мовно-культурного середовища, що сприяє активізації їх пізнавальної діяльності. Дослідження виявило, що іноземних здобувачів вищої освіти завжди приваблює можливість використовувати вивчене на заняттях з української мови як іноземної для адаптації в україномовному середовищі та професійній роботі, що стає можливим лише за умови дотримання принципу доступності навчального матеріалу. Авторами представлено деякі методи навчання і приклади завдань, які застосовують викладачі кафедри українознавства та гуманітарної підготовки Полтавського державного медичного університету на заняттях з української мови як іноземної для активізації пізнавальної діяльності іноземних здобувачів вищої освіти. / The article deals with the search for the effective ways of involving students in active learning. It is noted that the problem of diagnosis and formation of positive learning motivation among foreign students is widely represented from the perspective of pedagogical psychology, methods of teaching in higher education. It is determined that in order to intensify the cognitive activity of foreign students during the lesson is necessary: an exciting presentation of educational material; the use of methods, forms of organization of education, which encourage higher education students to independent cognitive activity; creating a favourable emotional atmosphere in educational and cognitive activities; the personality of the teacher, his attitude to students, the subject. Special attention of teachers should be paid to awakening in foreign students the desire to learn the Ukrainian language, the development of their cognitive interests. Such positive emotions appear in the process of active learning. It has been found that traditional and innovative teaching methods encourage foreign students to constantly improve their knowledge and skills. Among the traditional methods of teaching are actively used explanatory-illustrative, reproductive, partial-search, research, problem-solving method. Innovative methods include interactive teaching methods, project methods, role-playing games, and the use of technical teaching aids (computer and multimedia, the Internet). To encourage foreign students to read books in Ukrainian, their own socio-linguistic and didactic material was developed and presented in the textbook «Reading in Ukrainian». The use of materials from the textbook «Reading in Ukrainian» in the process of teaching Ukrainian as a foreign language helps to adapt foreign speakers to the new linguistic and cultural environment, which serves to enhance the cognitive activity of students. It is proved that the analysis of the practical significance of knowledge and the possibility of their use in life today becomes important for the activation of cognitive activity. The study found that students are always attracted by the opportunity to use the lessons learned in Ukrainian as a foreign language for adaptation in the Ukrainian-speaking environment and professional work, which becomes possible only if the principle of accessibility of educational material.Документ Контраст взірцевої та реальної компетентнісних моделей мовленнєвої особистості сучасного лікаря-стоматолога(Видавничий дім "Гельветика", 2021-07) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Жовнір, Марина Миколаївна; Юфименко, Вікторія Георгіївна; Leshchenko, T.; Zhovnir, M.; Yufymenko, V.Праця присвячена проблемам стоматологічного дискурсу. У пропонованій статті акцентовано на тому, що тотальна глобалізація, євроінтеграція, зростання інтересу до міжнародної співпраці зумовлюють появу нових завдань в усіх сферах суспільного життя й окреслюють коло інноваційних підходів до їх вирішення. У цій статті зосереджено увагу на системі охорони здоров’я, без повноцінного й злагодженого функціонування якої неможливі існування і подальший розвиток інституту держави загалом. У полі зору авторів розвідки – стоматологія. Авторками праці визначено теоретико-методологічні основи вивчення колективної мовної особистості сучасного лікаря-стоматолога в контексті розвитку загальних мовних фахових практик і дискурсології, акцентовано на тому, що наукові тексти стоматологічного дискурсу вкрай цінні для розвитку медицини. Указано на брак компетенції володіння науковою мовою, передовсім лексико-граматичним і стилістичним рівнями, і пізнання особливостей функціонування наукового стилю в мові стоматології. Крім цього, вивчено реальну компетентнісну модель мовної особистості лікаря-стоматолога. Проаналізовано стрижневі узуальні відмінності між реальною і взірцевою компетентнісними моделями мовної особистості сучасного стоматолога. Дослідження виконано в межах антропоцентичної наукової парадигми. У праці використано описово-аналітичний метод, загальнолінгвістичний метод наукового опису, метод порівняння, апельовано й до спеціальних лінгвістичних методів і прийомів, зокрема дискурс-аналізу. Авторами було з’ясовано, що ідеальна і взірцева компетентнісні моделі мовленнєві особистості лікаря-стоматолога різняться. Їх поєднує той факт, що рівні опанування базовими мовними нормами й засвоєння правил функціонування мови в різних сферах суспільної діяльності низькі, а вправність послуговування ними на практиці (як і вміння нормативно вмотивовано вибудовувати свій усний і писемний фаховий дискурс) не на належному рівні. У праці показано, що пароніми викликають неабиякі труднощі в науковців, а контекстуальне зближення різних за семантикою слів призводить до смислових огріхів і некоректної інтерпретації наукової інформації.Документ Можливості застосування мобільного навчання у практиці викладання української мови як іноземної(Open educational e-environment of modern University, 2022) Лещенко, Тетяна Олександрівна; Шевченко, Олена Миколаївна; Жовнір, Марина Миколаївна; Leshchenko, T. ; Shevchenko, O.; Zhovnir, M.У статті висвітлено проблему формування мовної особистості іноземного здобувача медичної освіти в контексті змін у світовій і вітчизняній освітніх системах. Проаналізовано актуальність і доцільність використання засобів мобільного навчання на заняттях з української мови як іноземної з урахуванням сучасного розвитку суспільства, організаційних і технологічних підстав вишівського курсу української мови як іноземної. Розглядаючи тенденцію переходу користувачів від експлуатації стаціонарних персональних комп’ютерів до мобільних переносних пристроїв (планшетів, смартфонів) і ґрунтуючись на проблемах організації освітнього процесу, висловлено припущення про ефективність і актуальність використання засобів мобільного навчання в процесі викладання української мови як іноземної. На підставі наведеного аналізу відомих визначень терміна «мобільне навчання» запропоновано трактування, за яким мобільні пристрої визначено засобами виконання дидактичних завдань. Проаналізовано потенціал використання засобів мобільного навчання, указано фактори, які ускладнюють їх застосування викладачами. Стисло висвітлено вітчизняний досвід застосування мобільних пристроїв у навчальних цілях. Доведено їхні широкі можливості для передачі інформаційних матеріалів здобувачу освіти, а також контролю всього процесу навчання. Запропоновано варіанти використання засобів мобільного навчання на заняттях з української мови як іноземної: смартфонів для виконання практичних завдань; цільових платформ під час вивчення тем; самостійного опанування мови; для повторення матеріалу в позааудиторний час. Указано переваги використання мобільних пристроїв як зручних і продуктивних інструментів доступу до хмарних сервісів для організації спільної діяльності здобувачів освіти.Документ Навчання іноземних студентів-медиків наукового стилю мови(2024) Шевченко, Олена Миколаївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Shevchenko, O.; Leshchenko, T.Мовна освіта сприяє розумінню суспільства. Уміння спілкуватися в різних ситуаціях із дотриманням установлених норм визнано однією з найголовніших соціальних вимог до майбутніх спеціалістів-медиків. Попри те, що більшість іноземних здобувачів освіти в Полтавському державному медичному університеті є студентами англомовної форми навчання, знання української мови, а саме наукового стилю мови, вкрай важливим. У цій статті описано досвід навчання іноземних здобувачів медичної освіти наукового стилю мови. Систематичний вплив наукового тексту сприяє ефективнішому і повному розумінню навчального матеріалу, а також формуванню знань, важливих для практичної професійної діяльності майбутнього спеціаліста. Мета роботи полягає в дослідженні методики викладання української мови як іноземної професійного спрямування, обґрунтуванні доцільності використання професійно орієнтованих текстів задля формування комунікативних компетенцій іноземних здобувачів медичної освіти. Авторки висвітлили власний досвід викладання теми «Бронхіт – хвороба дихальних шляхів». У розвідці застосовано такі методи: аналіз сучасних джерел із теми дослідження, засвоєння досвіду науковців-педагогів щодо шляхів навчання іноземних здобувачів освіти професійної мови, утілення вибраних підходів у практику викладання української мови як іноземної за професійним спрямуванням. Результати розгляду вказують на те, що потребують удосконалення методики мовної підготовки іноземних здобувачів вищої освіти. Дослідження демонструє власний досвід авторок щодо викладання української мови як іноземної професійного спрямування і доводить необхідність опрацювання текстів протягом усього періоду навчання іноземних здобувачів української мови як іноземної професійного спрямування. Авторки доводять, що робота на основі текстів у процесі мовної підготовки сприяє професійному становленню іноземних здобувачів освіти, розвитку самостійності в пошуку наукової інформації, застосування на практиці елементів узагальнення, синтезу, аналізу, а також – розвитку творчих здібностей іноземних здобувачів. Висновок – запорукою реалізації українською мовою навчальних і професійних комунікативних потреб іноземних здобувачів освіти є професійне спрямування мовної підготовки. Засобом вивчення майбутньої спеціальності служать наукові тексти. Важливо проводити комплексну роботу над текстом за фахом, адже це сприяє формуванню в іноземного здобувача освіти мовної та професійної компетенції, глибшому засвоєнню навчального матеріалу на спеціальних предметах, підвищує ефективність його засвоєння, формує потребу в читанні спеціальної літератури. Запропонований підхід до вивчення теми «Бронхіт – хвороба дихальних шляхів» сприяє ефективній організації навчального процесу в академічних групах іноземних здобувачів освіти й формуванню професійного складника іншомовної компетентності. Language education goes beyond standard education; it is aimed at a deep understanding of human nature, society and culture. The ability to communicate in various situations in compliance with established norms is one of the most important social requirements for future medical specialists. Despite the fact that the majority of foreign students studying at the Poltava State Medical University are English-language students, knowledge of the Ukrainian language, namely the scientific style of speech, remains extremely important. This article describes the experience of teaching foreign students of medical education to the scientific style of speech. The systematic influence of the scientific text contributes to a more effective and completes understanding of the educational material, as well as the formation of knowledge important for the practical professional activity of the future specialist. The purpose of the work is to study the practice of teaching the Ukrainian language as a foreign professional direction, to justify the feasibility of using professionally oriented texts for the formation of communicative competences of foreign students of medical education. The authors presented their own experience of teaching the topic "Bronchitis is a respiratory disease". The following methods of scientific research were used in the research: analysis of current sources on the topic of research, study of the experience of scientists-pedagogues in teaching professional speech, implementation of selected approaches and methods in practice. The results of the analysis indicate that the development of language training of foreign students of higher education requires improvement of teaching methods. The study demonstrates the teaching of the Ukrainian language as a foreign professional direction and proves the necessity of working with texts throughout the entire period of training of foreign learners in the Ukrainian language as a foreign professional direction. The authors prove that work based on texts in the process of language training contributes to the professional development of foreign students of education, the development of independence in the search for scientific information, the practical application of elements of generalization, synthesis, analysis, as well as the development of creative abilities of foreign students. Conclusion - the professional direction of language training of foreign education seekers is a guarantee of the realization of their educational and professional communicative needs through the means of the Ukrainian language, forms a sustainable motivation to master the Ukrainian language. Scientific texts serve as a means of studying the future specialty. It is important to carry out complex work on the text by specialty, because it contributes to the formation of language and professional competence in a foreign student of education, a deeper assimilation of educational material in special subjects, increases the efficiency of its assimilation, forms the need for reading special literature. The proposed approach to the study of the topic "Bronchitis is a respiratory disease" ensures the formation of a professional component of foreign language competence and allows you to effectively organize the educational process in academic groups of foreign students studying in medical educational programs.