Перегляд за Автор "Morokhovets, H. Yu."
Зараз показуємо 1 - 20 з 31
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A study of the effectiveness of distance learning at a medical university in Ukraine(Полтавський державний медичний університет, 2022) Morokhovets, H. Yu.; Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Stetsenko, S. A.; Shlykova, O. A.; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Стеценко, Сергій Анатолійович; Шликова, Оксана АнатоліївнаУ статті проаналізовано досвід запровадження дистанційного навчання в Україні, досліджено ефективність онлайн навчання в порівнянні з аудиторною формою, розглянуто роль мотивації в процесі дистанційного навчання та фактори, що впливають на ефективність онлайн навчання. Метою дослідження є визначення, теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності дистанційного навчання в медичному університеті. Авторами проаналізовано результати анкетування 315 здобувачів медичного та стоматологічного факультетів Полтавського державного медичного університету другого (магістерського) і третього (освітньо-наукового) рівнів вищої освіти. Показано, що онлайн навчання впливає не лише на рівень мотивації здобувачів освіти до продовження навчання, а й на ставлення до майбутньої професії. Дистанційне навчання спрямоване на індивідуалізацію процесу отримання знань на відстані з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Водночас необхідно відстежувати результати навчання та досліджувати їх залежність від зростання популярності онлайн навчання у світі. Авторами розроблено анкету на основі моделі Дональда Кіркпатріка та застосовано методику вивчення фак- торів привабливості професії. 85,49 % респондентів відзначили своє загальне враження від організації дистанційного навчання позитивним (271 респондент), задоволені організацією дистанційного навчання у ЗВО – 74,13 % опитуваних, на питання «Наскільки ясно Ви розумієте, що роботи з отриманими дистанційно знаннями?» за шкалою від 1 до 5 (1 – не ясно взагалі, 5 – дуже ясно) респонденти розподілили свої голоси наступним чином – 1,58%, 7,26 %, 29,97 %, 43,53 % та 17,66 % відповідно. Результати опитування за даним питанням не корелюють з результатами тестового контролю, проведеного в межах опитування (r=-0,06010, р=0,2892). Експериментальна перевірка показала розбіжності між загальним враженням від організації дистанційного навчання здобувачів та рівнем знань, які вони засвоїли під час дистанційного навчання. Рівень, за яким здобувачі визначали складність роботи під час дистанційного навчання, не корелював з результатами тестового контролю респондентів (r=0,04745, р=0,4028), та віком респондентів (r=0,1379, р=0,0242). При цьому рівень володіння технічними навичками роботи з програмним забезпеченням, веб-ресурсами залежав від віку опитуваних (r=0,2432, р<0,0001), але не корелював з рівнем, за яким здобувачі визначали складність роботи під час дистанційного навчання (r=0,0818, р=0,1826), та рівнем загального вражання від вивчення дисципліни (r=-0,0972, р=0,1130). Наявність попереднього досвіду дистанційного навчання не корелювала з показником результативності вивчення дисципліни (r=0,003982, р=0,9441), що свідчить про те, що попередній досвід дистанційного навчання не впливає на ефективність дистанційного навчання в цілому. Результати проведеного опитування дають змогу стверджувати, що на ефективність дистанційного навчання не впливають стать і рівень освіти. Натомість є підстави стверджувати, щона ефективність процесу значним чином можуть впливати комунікативні і технічні навички. Дослідження не претендує на остаточне розв’язання проблеми підвищення ефективності дистанційного навчання у середовищі медичного закладу вищої освіти. Подальшого вивчення потребують теоретико-методологічні аспекти зарубіжного досвіду використання спеціального програмного забезпечення (систем управління навчанням, баз даних, програмних оболонок) для оптимізації процесу дистанційного навчання.Документ Advantages and Challenges of Global Mobility(2021-02-12) Lysanets, Yu. V.; Morokhovets, H. Yu.; Purdenko, T. Y.; Ostrovska, L. Y.; Мороховец, Галина Юрьевна; Лисанец, Юлия Валериевна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Островская, Людмила Иосифовна; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Островська, Людмила ЙосипівнаДокумент Biomechanical aspects of postural control of the human body(Полтавський державний медичний університет, 2022) Strashko, Ye. Yu.; Morokhovets, H. Yu.; Stetsenko, S. А.; Berezhna, V. A. ; Kondratieva, Ye. О.; Horsha, O. V.; Stetsuk, Ye. V.; Страшко, Євген Юрійович; Мороховець, Галина Юріївна; Стеценко, Сергій Анатолійович; Бережна, Варвара Анатоліївна; Кондратьєва, Єлізавета Олександрівна; Горша, Оксана Вікторівна; Стецук, Євген ВалерійовичМатка являє собою м'язово-еластично-колагенову систему важелів, що беруть участь у стабілізації пози жінки під час вагітності, перебуваючи в нехарактерному стані внаслідок змін сполучнотканинних елементів як матки, так позаматкових структур. При збільшенні матки під час вагітності змінюється відновлення типової постави за рахунок змін в її м'язово-еластичному апараті, а також в еластично-коллагенових зв'язках з кістками таза. Важливо, що щільна ділянка зв’язок є колагеновою структурою і є найменш еластичним компонентом цього ланцюга. Матка прикріплюється до малого тазу зсередини, а ділянки зовнішніх спіроїдних динамічних м’язових ланцюгів прикріплюються ззовні, обплітаючи тіло як гомолатерально, так і гетеролатерально. Виходячи з вищесказаного, ми припускаємо, що це синергетичні та взаємоконкуруючі біомеханічні структури. Порушення балансу цих структур може призвести до неоптимального стану організму вагітної в статиці та динаміці.Документ Cognitive and structural characteristics of latin terms for infectious and invasive diseases with a zoomorphic component(Aluna Publishing, 2022) Bieliaieva, O. M.; Synytsia, V. Н.; Myronyk, O. V.; Lysanets, Yu. V. ; Solohor, I. M.; Morokhovets, H. Yu.; Efendiieva, S. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Синиця, Валентина Григорівна; Мироник, Олена Володимирівна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Ефендієва, Світлана МиколаївнаThe aim was to analyze the morphological, structural and lexico-semantic presentation of the Latin terms denoting the infectious and parasitic diseases, part of which is a zoonymic component. Materials and methods: The presentation sample was made by the method of continuous sampling based on textbooks, manuals, including the three-volume edition “Infectious and parasitic diseases”, and a number of modern dictionaries. Structural, semantic and descriptive methods were used to address the aim of the research. Results: Monolexemic composites with a zoomorphic component are formed in a suffixal way. In multi-word phrases, syntactic constructions of mixed type, are usually used and they are characterized by the combination of words of Greek and Latin origin, but these formations are few. The eponymous and toponymic formations to denote specific nosological forms in helminthology are not typical. The data on the first contribution of a researcher to the description of the disease in the name of the term is not displayed, preference is still given to the name of the pathogen, rather than the name of the researcher. The prefix-suffix-based method of formation of terms denoting infectious and parasitic diseases with a zoonymic component is observed sporadically. Conclusions: The comparison of the above-analyzed terms with the corresponding terminological units of the English medical terminology indicates the predominant use of Latin terminological units. In contrast to many clinical terms with a zoomorphic component, where certain associative moments are taken into account.Документ Correlation analysis of circadian rhythm with severity of psoriasis and obesity(Полтавський державний медичний університет, 2023) Yemchenko, Y. O. ; Kaydashev, I. P.; Ischeykin, K. Ye.; Bezeha, O. V.; Vasylyeva, K. V.; Oliinichenko, Ya. O.; Morokhovets, H. Yu.; Ємченко, Яна Олександрівна; Кайдашев, Ігор Петрович; Іщейкін, Костянтин Євгенович; Безега, Олена Вікторівна; Васильєва, Катерина Володимирівна; Олійніченко, Ярина Олександрівна; Мороховець, Галина ЮріївнаThe recent increase in cases of comorbidity of psoriasis and obesity leads to severe, atypical, disabling, and therapyresistant forms of dermatosis, significantly worsen the quality of life of patients, reduces work capacity and social activity of patients, which determines not only the medical but also the social significance of the problem. There is a theoretical rationale for the possible role of circadian rhythm disturbances, manifested by a change in eating behavior, a decrease in sleep duration, and the individual chronotype of patients in developing obesity and some autoimmune diseases. However, this issue remains insufficiently studied and proven. The purpose of our study was to identify the correlation between the circadian rhythm and indicators of changes in the chronotype of a person's working capacity and indicators of the severity of the course of psoriatic disease, the degree of obesity, and the degree of the negative impact of the disease on the quality of life of patients. The results of the correlation analysis showed a very high negative correlation between the chronotype of patients' working capacity and BMI indicators and a high negative correlation between the indicators of the PASI index, ACTIVITY, and the chronotype of patients' working capacity.Документ Developing the Professional Competence of Future Doctors in the Instructional Setting of Higher Medical Educational Institutions(Wydawnictwo ALUNA, Polska, 2017) Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Morokhovets, H. Yu.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Lysanets, Yu. V.Background. The main objectives of higher medical education are continuous professional improvement of physicians to meet the needs dictated by the modern world both at undergraduate and postgraduate levels. In this respect, the system of higher medical education has undergone certain changes − from determining the range of professional competences to the adoption of new standards of education in medicine. Aim. The article aims to analyze the parameters of doctor’s professionalism in the context of competence-based approach and to develop practical recommendations for the improvement of instruction techniques. Materials and methods. The authors reviewed the psycho-pedagogical materials and summarized the acquired experience of teachers at higher medical institutions as to the development of instruction techniques in the modern educational process. The study is based on the results of testing via the technique developed by T.I. Ilyina. Analytical and biblio-semantic methods were used in the paper. Results. It has been found that the training process at medical educational institution should be focused on the learning outcomes. The authors defined the quality parameters of doctors’ training and suggested the model for developing the professional competence of medical students. This model explains the cause-and-effect relationships between the forms of instruction, teaching techniques and specific components of professional competence in future doctors. Conclusions. The paper provides practical recommendations on developing the core competencies which a qualified doctor should master. The analysis of existing interactive media in Ukraine and abroad has been performed. It has been found that teaching the core disciplines with the use of latest technologies and interactive means keeps abreast of the times, while teaching social studies and humanities to medical students still involves certain difficulties.Документ Development of motivation towards education in medical students(Wydawnictwo Aluna, 2019) Morokhovets, H. Yu. ; Uvarkina, O. V.; Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Senkevych, H. A.; Stetsenko, S. A.; Мороховець, Галина Юріївна; Уваркіна, Олена Василівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сенкевич, Геннадій Анатолійович; Стеценко, Сергій АнатолійовичThe quality of professional medical training is a relevant issue for clinical and educational setting due to modernization and reform processes at the present stage of the society’s development. The formation of the future doctors’ interest in professional activities mostly depends on the implementation of pedagogical conditions, aimed at developing the positive motivation towards education; Якість професійної медичної підготовки є актуальною проблемою для клініко-освітніх установ через модернізацію та реформування на сучасному етапі розвитку суспільства Формування інтересу майбутніх лікарів до професійної діяльності здебільшого залежить від виконання педагогічних умов, спрямованих на розвиток позитивної мотивації до освіти.Документ Evidence-Based Medicine as a Modern Methodology of Healthcare(Видавництво Астрая, 2018) Morokhovets, H. Yu.; Мороховець, Галина Юріївна; Purdenko, T. Y.; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Ostrovska, L. Y.; Островська, Людмила Йосипівна; Lysanets, Yu. V.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия ВалериевнаУ статті простежено основні етапи становлення доказової медицини в Україні та світі. Досліджено принципи використання науково-медичної інформації і рівні доказовості в процесі діагностики та лікування. Проаналізовано результати діяльності Кокранівського співтовариства і міжнародних проблемних груп, спрямовані на створення, систематизацію й оновлення інформації щодо профілактики, лікування і реабілітації пацієнтів. Розглянуто методологічний потенціал сучасних електронних ресурсів доказової медицини в контексті підготовки здобувачів вищої освіти ступенів доктора філософії та доктора наук; The article focuses on the main stages in the development of evidence-based medicine in Ukraine and in the world. The principles of using scientific and medical information and the levels of evidence in the process of diagnostics and treatment have been studied. The results of the activity of the Cochrane community and international problem groups, aimed at formation, systematization and updating of information on prevention, treatment and rehabilitation of patients have been analyzed. The methodological potential of modern electronic resources of evidence-based medicine in the context of training Ph.Ds and doctoral degree candidates has been considered; В статье прослежены основные этапы становления доказательной медицины в Украине и мире. Исследованы принципы использования научно-медицинской информации и уровни доказательности в процессе диагностики и лечения. Проанализированы результаты деятельности Кокрановского сообщества и международных проблемных групп, направленные на создание, систематизацию и обновление информации по профилактике, лечению и реабилитации пациентов. Рассмотрен методологический потенциал современных электронных ресурсов доказательной медицины в контексте подготовки соискателей высшего образования степеней доктора философии и доктора наук.Документ Hedging Strategies in the English Academic Discourse(2020) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Purdenko, T. Yu.; Ostrovska, L.; Morokhovets, H. Yu.; Беляева, Елена Николаевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Островская, Людмила ИосифовнаThe article considers the communicative status of hedging in different genres of the English academic discourse. As a linguistic phenomenon, hedging is associated with the choice of a particular communication strategy, usually aimed at reducing the categorical nature of expressions. Hedging allows authors to limit the degree of reliability or validity of the judgment, to take off responsibility for accuracy of information in a statement, and to avoid critical interpretation. The English language training of researchers and teaching staff at medical universities has become a priority task in higher medical education. Therefore, the aim of the study was to examine and systematize the most common challenges in dealing with hedging linguistic constructions in the English academic discourse. The ability to understand and use hedging phrases correctly is an essential prerequisite of successful communication, intercultural reciprocal understanding and international cooperation in the context of rapid development of integration in Ukraine, which renders the present research relevant. The most commonly used hedging constructions, their significance and contextual role in professional communication have been analyzed. The authors have studied the linguistic features of hedging markers, and the functions of hedging constructions depending on the addresser’s intentions. The material of the research is the corpus of research articles and case reports obtained by the method of continuous sampling from the electronic database of medical publications “PubMed”. The analysis of hedging strategies is important to eliminate possible mistakes and avoid misunderstanding in medical communication. The study of the functional implementation of hedging on the basis of certain academic genres of the English medical discourse specifies the "doctor – patient" communicative situation, motivates the communicative behavior of narrative figures, and optimizes international professional communication. The authors believe that paying due attention to this linguistic phenomenon within the framework of the training PhDs and academic staff will promote scientific cooperation, thus contributing to the development of higher medical education in Ukraine.Документ Learning management systems at medical university and education during wartime in Ukraine(Полтавський державний медичний університет, 2024) Borzykn, O. A.; Lavrenko, A. B.; Gerasymenko, N. D.; Digtiar, N. I.; Mormol, I. A.; Belan, O. V.; Avramenko, Y. M.; Morokhovets, H. Yu.; Lysanets, Yu. V.; Bereza, I. S.; Kaidashev, I. P.; Борзих, Оксана Анатоліївна; Лавренко, Анна Володимирівна; Герасименко, Наталія Дмитрівна; Дігтяр, Наталія Іванівна; Мормоль, Ірина Анатоліївна; Белан, Оксана Василівна; Авраменко, Яніна Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Береза, Іван Сергійович; Кайдашев, Ігор ПетровичВступ. З огляду на триваючу війну в Україні, існує потреба в інноваційних рішеннях щодо забезпечення доступу студентів до якісної освіти. У цій статті проаналізовано переваги застосування системи управління навчанням (СУН) в медичному університеті в Україні. Метою роботи було оцінити результати впровадження освітньої платформи в освітній процес ІІ освітнього рівня (магістр) спеціальності 221 Стоматологія на прикладі освітнього компоненту «Пропедевтика внутрішньої медицини». Матеріали та методи. Використовуючи платформу Moodle, було розроблено навчальний курс «Вступ до внутрішньої медицини» для студентів-стоматологів. У дослідженнях взяли участь з 54 студенти 2 курсу та 77 студентів 3 курсу. Проаналізовано успішність студентів протягом 2021-22 та 2022-23 навчальних років. Проведено опитування на основі анкет для оцінки задоволеності студентів якістю навчання. Результати. Виявлено, що бали за підсумкову модульну оцінку у 2022-23 навчальному році значно зросли. Анкетне опитування показало, що більшість студентів мають гарні знання предмету, задоволені формами й методами навчання та вважають, що мають достатньо інформації та підтримки для досягнення очікуваних результатів навчання. Використання СУН, зокрема платформи Moodle, допомогло контролювати негативний вплив війни на освіту. Впровадження новації у навчання забезпечило високу якість навчання, покращило успішність і дозволило точніше оцінювати знання студентів. Висновки. Використання освітньої платформи в освітньому процесі дало змогу підтримувати високий рівень якості освіти в умовах війни та пандемії, показало покращення успішності студентів, дозволило проводити більш точне та незалежне оцінювання знань здобувачів освіти. Introduction. Given the ongoing war in Ukraine, innovative solutions are needed to ensure students’ access to quality education. This paper explores the benefits of applying a Learning Management System (LMS) at a medical university in Ukraine. The aim of the study was to evaluate the results of the implementation of the educational platform in the educational process of the second educational level (master's degree) in the specialty 221 Dentistry on the example of the educational component «Propedeutics of Internal Medicine». Materials and methods. Using Moodle, we developed a training course for an Introduction to Internal Medicine for dental students. The student population consisted of 54 2nd-year students and 77 3rd-year students. The student academic performance during the academic years 2021-22 and 2022-23 was analysed statistically. We also conducted a questionnaire-based survey to assess student satisfaction. Results. The study found that the end-of-module assessment scores in the 2nd year of study significantly increased in the 2022-23 academic year. A questionnaire survey found that most students were familiar with the subject, were satisfied with the forms and methods of teaching and considered that they had sufficient information and support to achieve the expected learning utcomes. Discussion. The use of the LMS helped control the negative impact of the war on education. The introduction of the LMS into the dentistry curriculum has ensured the quality of education, improved academic performance, and allowed for a more accurate assessment of student knowledge.Документ Methodological Feasibility of Test Technologies in Assessing Medical Students’ Proficiency(2017) Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Lysanets, Y. V.; Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Morokhovets, H. Yu.; Островська, Людмила Йосипівна; Островская, Людмила Иосифовна; Ostrovska, L. Y.; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Purdenko, T. Y.У статті обґрунтовано доцільність впровадження методик тестового контролю у навчальний процес вищих медичних навчальних закладів. Мета дослідження – розробка циклу тестових завдань та надання методичних рекомендацій щодо їх реалізації у вищій медичній освіті. Розглянуто переваги застосування тестових методик у порівнянні з традиційними технологіями контролю результатів навчання у вищих медичних навчальних закладах (мінімальні витрати часу на виконання та перевірку результатів; можливість перевірки якості засвоєння знань як теоретичного, так і практичного матеріалу; диверсифікація навчального процесу). Авторами запропоновано методологічний алгоритм впровадження технології тестового контролю. Розроблений цикл тестових завдань спрямований на вдосконалення знань, умінь і навичок студентів-медиків, розвиток пізнавальної активності та формування професійної компетентності майбутніх лікарів. Методично продумана робота з тестовими завданнями з урахуванням потреб цільової аудиторії у вищих медичних навчальних закладах є одним з ефективних способів формування компетенції майбутніх фахівців у галузі медицини та охорони здоров'я. Перспективи дослідження полягають у подальшому поглибленому дослідженні потенціалу методології тестування при оцінці результатів навчання студентів-медиків; The paper is focused on the issues associated with implementation of test assessment methods in the educational process of higher medical educational institutions. The objective of the research is to develop the cycle of test assignments and provide methodological recommendations for their integration in higher medical education. The article examines the advantages of using test methods as compared to the traditional ones for assessment of learning outcomes at higher medical educational institutions (the minimum time expense for performance and checking the results; the possibility of checking the quality of mastering knowledge in both theoretical and practical material; diversification of the learning process). It has been shown that such methods promote the cognitive activity of students and help in shaping the professional competence of future doctors. The authors have justified the methodological algorithm for the suggested system of tasks. The proposed cycle of test tasks is aimed at improving the knowledge, skills and abilities of medical students. Targeted and methodically thought-out work with test assignments at higher medical educational institutions is one of the effective ways of forming the competence of future specialists in the field of medicine and healthcare. The prospects for study consist in further in-depth research of the potential of test methodology in assessing the learning outcomes of medical students.Документ Nikolai Ivanovich Pirogov – Amicus Humani Generis(2021) Bieliaieva, O. M.; Skrypnikova, T. P.; Lysanets, Yu. V.; Morokhovets, H. Yu.; Slipchenko, L. B.; Efendiieva, S. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Скрипникова, Таисия Петровна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Эфендиева, Светлана НиколаевнаThe article is devoted to Nikolai Ivanovich Pirogov – one of the outstanding representatives of world medicine of the 19th century. The authors analyzed the biography of this prominent scientist, surgeon, therapist, anatomist and pathologist, the founder of field surgery and topographic anatomy, one of the pioneers of plastic surgery, a well-known teacher and innovator, reformer of Russian education due to the multifaceted interests and depth of personality of this doctor.Документ Studies of changes in rat hepatocytes under conditions of central blockade of luteinizing hormone synthesis with the additional quercetin(Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, 2025) Polyviana, O. A.; Stetsuk, E. V.; Shepitko, V. I.; Vilkhova, O. V.; Boruta, N. V.; Rud, M. V.; Pelypenko, L. B.; Lysachenko, O. D.; Voloshyna, O. V.; Dvornyk, I. L.; Morokhovets, H. Yu.; Полив’яна, Олександра Анатоліївна; Стецук, Євген Валерійович; Шепітько, Володимир Іванович; Вільхова, Олена Вікторівна; Борута, Наталія Володимирівна; Рудь, Марія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Волошина, Олена Валеріївна; Дворник, Ірина Леонідівна ; Мороховець, Галина ЮріївнаThe nucleus, exchanging information with the cytoplasm of the hepatocyte, controls and coordinates all cell activity: division, growth, intermediate metabolism, protein synthesis and its differentiation. During the cell life cycle the nucleus remains in interphase. The large variation in the size of hepatocyte nuclei is explained by the fact that during postnatal growth, some hepatocytes undergo cytogenetic transformations characterized by gradual polyploidy. Polyploidy, or amplification of the entire genome, refers to cells/organisms containing more than 2 main chromosome sets. The aim of this study is to determine the morphogenesis and dynamics of variability of subtypes of rat hepatocytes, binucleate and with two nucleoli, under conditions of central blockade of luteinizing hormone synthesis with long-term action of triptorelin, with the addition of quercetin to the animal diet. The experiment was conducted on 60 sexually mature white male rats weighing 140-160 g. The animals were divided into 3 groups: group 1 – control, saline solution was administered (10 animals); group 2 was subcutaneously administered triptorelin embonate solution at a dose of 0.3 mg of active ingredient per kg of body weight for 12 months (25 animals); group 3 was administered triptorelin solution at a rate of 0.3 mg of active ingredient per kg of body weight with the addition of quercetin in terms of animal body weight three times a week (25 animals). The animals were removed from the experiment after 1, 3, 6, 9 and 12 months by an overdose of ether anesthesia. A comprehensive study of histological preparations of the liver and quantitative counting of hepatocytes with two nucleoli and binucleate were performed using a light microscope with a digital microfilter and software adapted for these studies. Statistical processing of the study results was performed using Microsoft Office Excel software and the Real Statistics 2019 extension. Pathological processes that occur in liver tissue during experimental oxidative-nitrosative stress caused by the administration of triptorelin lead to both quantitative and qualitative changes. Thus, the number of hepatocytes with two nucleoli significantly increased in group 2 and at the 12th month of observation was 5.291±1.156 cells per field of view at p<0.05. The number of binucleated hepatocytes also tended to change with maxima at the 12th month of observation. Thus, in group 2 at the 9th month, the number of binucleated hepatocytes was 7.012±0.527 cells per field of view at p<0.05, and with the addition of quercetin only 5.311±1.561 cells per field of view at p<0.05. An increased number of mitoses was detected in group 2 at the 6th month of observation, in group 3 it was determined only at the 9th. The study showed that the administration of triptorelin causes oxidative-nitrosative stress, which leads to pathological changes in hepatocytes in the form of quantitative changes in cells with two nucleoli and binucleate cells. Additional administration of quercetin reduces the negative effect on liver hepatocytes, which is confirmed by the indicators in the experimental groups of animals. Ядро, обмінюючись інформацією з цитоплазмою гепатоцита, контролює і координує всю активність клітини: поділ, ріст, проміжний обмін речовин, синтез білка і його диференціювання. Протягом життєвого циклу клітини ядро зберігається в інтерфазі. Велика варіація розмірів ядер гепатоцитів пояснюється тим, що при постнатальному зростанні деякі гепатоцити піддаються цитогенетичним перетворенням, що характеризуються поступовою поліплоїдією. Поліплоїдія, або посилення цілого геному, стосується клітин/організмів, що містять більше 2 основних хромосомних наборів. Мета даного дослідження – визначити морфогенез та динаміку мінливості підтипів гепатоцитів щурів, двоядерних та з двома ядерцями, за умов центральної блокади синтезу лютеїнізуючого гормону при довготривалій дії триптореліну, з додаванням в раціон харчування тварин кверцетину. Експеримент проведено на 60 статевозрілих білих щурах самцях масою 140-160 г. Тварин розділили на 3 групи: 1 групі – контрольній, вводився фізіологічний розчин (10 тварин); 2 групі підшкірно вводили розчин триптореліну ембонат у дозі 0,3 мг діючої речовини на кг маси тіла протягом 12 місяців (25 тварин); 3 групі вводили розчин триптореліну із розрахунку 0,3 мг діючої речовини на кг маси тіла з додаванням кверцетину в перерахунку на масу тіла тварин тричі на тиждень (25 тварин). Тварин виводили з експерименту через 1, 3, 6, 9 та 12 місяців шляхом передозування ефірного наркозу. Комплексне дослідження гістологічних препаратів печінки та кількісний підрахунок гепатоцитів з двома ядерцями та двоядерних проводили за допомогою світлового мікроскопа з цифровим мікрофільтром та адаптованого для цих досліджень програмного забезпечення. Статистичну обробку результатів дослідження виконували з використанням програмного забезпечення Microsoft Office Excel та розширення Real Statistics 2019. Патологічні процеси, що виникають у тканині печінки при експериментальному оксидативно-нітрозативному стресі, викликаному введенням триптореліну, призводять як до кількісних, так і якісних змін. Так кількість гепатоцитів з двома ядерцями достовірно збільшувалась в 2 групі і на 12-й місяць спостереження становила 5,291±1,156 клітин в полі зору при p<0,05. Кількість двоядерних гепатоцитів також мала тенденцію до змін з максимумами на 12-й місяць спостереження. Так у 2 групі на 9-й місяць кількість двоядерних гепатоцитів склала 7,012±0,527 клітин в полі зору при p<0,05, а при додаванні кверцетину лише 5,311±1,561 клітин в полі зору при p<0,05. Збільшена кількість мітозів виявлялась у 2 групі на 6-й місяць спостереження, у 3 групі визначалася лише на 9-й. Проведене дослідження показало, що при введенні триптореліну виникає оксидативно-нітрозативний стрес, який призводить до патологічних змін гепатоцитів у вигляді кількісних змін клітин з двома ядерцями та двоядерних. Додаткове введення кверцетину зменшує негативний вплив на гепатоцити печінки, що підтвержується показниками в експериментальних групах тварин.Документ The benefits of applying Padlet in medical education(Полтавський державний медичний університет, 2024) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H. Yu. ; Ostrovska, L. Y.; Purdenko, T. Y.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Тетяна ЙосипівнаУ статті досліджено методологічний потенціал інтерактивної платформи “Padlet” у процесі підготовки фахівців галузі знань 22 “Охорона здоров’я”. Обґрунтовано доцільність застосування досліджуваної платформи, окреслено провідні методологічні алгоритми її впровадження під час викладання гуманітарних дисциплін (англійська та латинська мови), медичної фізики та інформатики, а також клінічних дисциплін (неврології та стоматології). Дослідження може бути цікавим викладачам медичних вишів, а також фахівцям з інших професійних галузей у процесі планування навчальних занять та розробки навчально-методичних матеріалів.Документ The Communicative Status of Paronyms in Medical English for Academic Purposes(Universitatea Crestina DIMITRIE CANTEMIR, 2019) Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Беляева, Елена Николаевна; Мороховец, Галина Юрьевна; Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H. Yu.The article examines the role of paronyms in Medical English for Academic Purposes. The authors developed the classification of paronyms in English medical terminology, which is designed to minimize the difficulties that may arise while using special terminology in the process of professional communication, as well as to expand active and passive vocabulary of undergraduates, PhD students and academic staff at medical universities. The study of the phenomenon of paronymy plays an important role in the development of terminological competence of specialists in the field of medicine and health care. The proposed approach is aimed at developing the communication skills necessary for successful international communication and cooperation.Документ The Effectiveness of an Activity-Based Approach to Teaching the Past Tense in Medical English for Professional Purposes(Полтавський державний медичний університет, 2021) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Morokhovets, H. Yu.; Rozhenko, I. V.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса ВиталиевнаУ статті представлено методи формування навичок утворення та вживання граматичної категорії минулого часу на основі діяльнісно-орієнтованого підходу згідно із Загальноєвропейськими Рекомендаціями з мовної освіти в процесі викладання курсу англійської мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти, які здійснюють підготовку фахівців галузі знань 22 «Охорона здоровʼя». Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу з метою оптимізації засвоєння граматичних конструкцій Рast Simple, Рast Continuous та Рast Perfect. Пропонований підхід апробовано при розробці підручників “Medical English for Academic Purposes” (2018) і “Medical English for Public Health Purposes” (2021). Розроблено лінгводидактичні механізми, спрямовані на розвиток, відпрацювання і систематизацію навичок вживання минулого часу в англійській мові за професійним спрямуванням. Методологічний алгоритм представлений рецептивним, репродуктивним і продуктивним типами вправ і може застосовуватися для вдосконалення різних видів мовленнєвої діяльності, подальшого розвитку як усного, так і писемного мовлення, навичок читання, перекладу й аудіювання, для організації індивідуальної та самостійної роботи здобувачів освіти в аудиторний і позааудиторний час, роботи в малих групах і парах, а також в умовах дистанційного навчання. Обговорено ефективність використання сучасних форм і методів у викладанні англійської мови за професійним спрямуванням: візуалізація навчального матеріалу, робота з оригінальними англомовними текстами, присвяченими найважливішим фактам з історії медицини, навчання за принципом “рівний – рівному”, практико-орієнтовані завдання і моделювання професійних ситуацій, метод “Фішбоул” та інші. У висновках зазначається, що застосування діяльнісно-орієнтованого підходу в навчанні англійської мови за професійним спрямуванням у медичному університеті сприяє розвиткові комунікативної компетентності й загальнолінгвістичної грамотності, а також засвоєнню знань і формуванню вмінь і навичок, необхідних у подальшій професійної діяльності фахівця в галузі охорони здоров’я. На думку авторів, такий підхід забезпечить динамізацію процесів академічній мобільності та наукової співпраці на теренах вищої медичної освіти України.Документ The Effectiveness of «Ted Talks» video materials in teaching English at a medical university(Полтавський державний медичний університет, 2022) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H. Yu.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина ЮріївнаThe article examines the methodological potential of video materials from the TED Talks resource (Technology Entertainment Design) in the context of teaching English for Professional Purposes and Academic English at medical higher education institutions. The TED Talks video materials cover not only topical issues of natural sciences but also modern problems of education, culture, history, business, sustainable development, etc., therefore, they can contribute to the development of both hard and soft skills of undergraduate and Ph.D. students majoring in Health Care and Biology. Short TED talks delivered by experts from various spheres can be used to develop public speaking skills, analytical listening, rhetorical text analysis, etc. The paper presents several linguodidactic mechanisms aimed at the development, practice, and systematization of the above skills to optimize students’ mastering of grammatical constructions and lexical material. The methodological algorithm is represented by receptive, reproductive, and productive types of exercises and can be used to improve communicative competence and English language proficiency, to organize the classroom and extracurricular activities, as well as a distance learning mode. The research may be of interest to teachers of English at medical universities, as well as specialists from other fields, in the process of planning training sessions and developing educational and methodological materialsДокумент The feasibility of conversation analysis tool in the formative assessment of medical and dental students’ achievements in english for specific purposes(Aluna Publishing, 2021) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H. Yu.; Znamenska, I. V.; Shalaieva, V. S.; Rozhenko, I. V.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Шалаєва, Валерія Станіславівна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe aim of this research is to demonstrate the feasibility of the Conversation Analysis Tool as an effective method of formative assessment in the context of teaching the University course of English for Specific Purposes (Medicine and Dentistry) through the implementation of elaborated and well-targeted classroom assignments and activities. Materials and methods: The paper describes the experience of applying the Conversation Analysis Tool, developed by Kenji Hakuta et al. (Stanford University Graduate School of Education). The study relied on the analysis of the transcribed classroom conversations between students in terms of different communicative dimensions. Results: Activities 1-2 focused on developing the skill of clarifying ideas in 2nd-year medical students who studied the topics “Allergy” and “Sensory Organs”. Activities 3-4 scaffolded the skills of negotiating and fortifying ideas in 1st-year dental students while they mastered the topics “Tooth Extraction” and “Dental Filings”. The authors used such scaffolding means as the Conversation Skills Poster with starter-finisher phrases, sentence frames, strategic pairings, and visuals (graphic organizers, charts). Along with a number of prompts, the fishbowl method, modeling situations, and different moves were applied depending on the situation and the material discussed. Conclusions: The Conversation Analysis Tool proved to be an effective method of formative assessment in the context of teaching the University course of English for Specific Purposes (Medicine and Dentistry). This technique discloses students’ level of understanding of the learning material, reveals the potential gaps in mastering the academic subject and allows the teacher to react timely and appropriately to eliminate them. This research will be useful for ESOL teachers at medical universities, as well as for educators from other academic settings, in the process of formative assessment and organizing classroom activities.Документ The Focus on Consecutive Verb Constructions in Medical English for Academic Purposes(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Lysanets, Yu. V.; Лисанец, Юлия Валериевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Bieliaieva, O. M.; Беляева, Елена Николаевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Slipchenko, L. B.; Слипченко, Лариса Борисовна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Morokhovets, H. Yu.; Мороховец, Галина Юрьевна; Мороховець, Галина ЮріївнаThe English language training of researchers and teaching staff at medical universities has become a priority task in higher medical education. Catenative verbs constitute one of the most challenging aspects in learning English as a second language. The article examines the features of catenative verbs while teaching the course in professional English for PhD students and academic staff at higher medical educational institutions. The aim of the study was to examine and systematize the most common challenges in using consecutive verbs in medical English. The authors developed their own concept of presenting the training material, and the proposed approach was tested in the development of the textbook “Medical English for Academic Purposes” (2018), which was written in the context of current trends in internationalised higher education, involving the training of specialists who will work in the modern English language educational and scientific environment. The ability to use catenative verbs correctly is an essential prerequisite of successful communication, intercultural reciprocal understanding and international cooperation in the context of rapid development of integration in Ukraine, which renders the present research relevant. A series of training exercises were presented, aimed at clarifying the lexical peculiarities of modern English. The most commonly used consecutive verbs, their significance and contextual role in professional communication have been analyzed. The proposed system of didactic materials is intended to support courses in professional English for PhD students and academic staff at higher medical educational institutions. The study of consecutive verbs is important to eliminate possible mistakes and avoid misunderstanding in medical communication. The authors believe that the professional development of PhDs and academic and clinical teachers of English-speaking medical students will promote academic mobility, scientific cooperation and the training of foreign students to international standards, and thus contribute to the development of higher medical education in Ukraine.Документ The Key Benefits of Applying the “Fishbowl” Model in Medical Education(2021-11-25) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H. Yu.; Ostrovska, L. Y.; Purdenko, T. Y.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Островська, Людмила Йосипівна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Лисанец, Юлия Валериевна; Беляева, Елена Николаевна; Мороховец, Галина Юрьевна; Островская, Людмила Иосифовна; Пурденко, Татьяна ИосифовнаThe article examines the methodological potential of the fishbowl model in the process of training specialists in the field of knowledge 22 "Healthcare". The author outline the leading methodological algorithms of its introduction in higher education. The expediency of applying the fishbowl model at institutions of higher medical education has been substantiated. The research may be of interest to teachers of medical universities, as well as specialists from other professional fields in the process of planning classroom activities and developing teaching materials.