Перегляд за Автор "Rozhenko, I. V."
Зараз показуємо 1 - 20 з 23
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Abraham Flexner: a man, teacher, and reformer(Вісник проблем біології і медицини, 2024) Bieliaieva, O. M.; Bilash, S. M.; Lysanets, Yu. V.; Rozhenko, I. V.; Taran, Z. M.; Buhaienko, K. S.; Hurai, L. P.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Лисанець, Юлія Валеріївна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна; Бугаєнко, Ксенія Сергіївна; Гурай, Людмила ПорфирьевнаEngaging in an interdisciplinary exploration at the crossroads of United States history and medical pedagogy, this study focuses on Abraham Flexner's biography. A thorough analysis unfolds against the backdrop of historical epochs shaping Flexner's impactful contributions. The study highlights the imperative nature of the radical reforms enacted in the early 20th century. Flexner led the way in these transformative actions, which included closing and radically reorganizing institutions that trained future doctors. This initiative was carried out at the request of the American Medical Association for Medical Education, with steadfast support from the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. This paper highlights the necessity of these reforms for the "sanitation" and progressive evolution of both medical education and the US healthcare system, despite encountering staunch opposition from the academic and medical communities of the time. Central to the discussion are the criteria put forth by Flexner for evaluating the quality of medical education. Emphasizing crucial aspects like the quality of students, having an educational license, standardized admission procedures, a strong material and technical setup, qualified faculty, and students' access to clinical facilities, the study clarifies the essential role these elements played in Flexner's vision. The research sheds light on the success of Flexner's reforms, attributing a significant portion to his personal qualities and pedagogical education. His ability to dispassionately evaluate medical schools across the USA and Canada showcases the depth of his insights. Despite some critical remarks, the study emphasizes the invaluable contribution Flexner made to the radical transformation of the American medical school, elevating his figure to an almost legendary status.Документ Ancient roman holidays and traditions(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Sevretnik, I. M.; Shevchenko, K. V.; Севретнік, Іван Миколайович; Шевченко, Кирило Володимирович; Rozhenko, I. V.Analysis of the scientific, educational and popular-scientific literature for determining the close links between Ancient Rome and modern cultural environment.Документ Developing Professional Communication Skills In Medical English For Academic Purposes(2019) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Znamenska, I. V.; Slipchenko, L. B.; Rozhenko, I. V.; Беляева, Елена Николаевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Слипченко, Лариса Борисовна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Роженко, Инесса Виталиевна; Роженко, Інеса ВіталіївнаУ статті представлено досвід упровадження комплексного підходу у процесі викладання курсу фахової англійської мови для науково-педагогічних працівників та здобувачів ступеня доктора філософії у медичних вишах. Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу. Пропонований підхід апробовано при розробці підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018), який укладено з урахуванням сучасних тенденцій інтернаціоналізації вищої школи, що передбачає підготовку фахівців, які працюватимуть в англомовному просторі сучасної науки і освіти. Розроблено цикл навчальних вправ, спрямований на вдосконалення навичок професійної комунікації у процесі викладання фахової англійської мови у медичних вишах. Обґрунтовано методичний алгоритм для пропонованого циклу завдань: закріплення граматичного матеріалу, контроль засвоєння лексики, створення дидактичних умов для корекції і пропедевтики мовних помилок.Документ Development of geriatric dentistry: review of international experience(Полтавський державний медичний університет, 2024) Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Bieliaieva, O. M.; Khmil, T. A.; Slipchenko, L. B.; Lysanets, Yu. V.; Rozhenko, I. V.; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe article focuses on the evolving area of geriatric dentistry. The article examined international practices within this domain and proposed a “road map” for the development of domestic gerodontology, which provides the implementation of a number of tasks, namely: compiling a questionnaire and conducting a survey on the state of geriatric dentistry in Ukraine among higher educational institutions training dentists; further adoption of advanced European and world experience; studying the opinion of the target audience – elderly patients, – regarding their satisfaction with the level of specialized dental care; implementation of interdisciplinary/multidisciplinary educational programs to be applied at the undergraduate/postgraduate stages of dental education; design of long-term/short term certificate programs to be offered to dentists in the process of continuous professional development in order to increase the share of gerondologists in the structure of dentists in Ukraine. Стаття присвячена питанням розвитку геріатричної стоматології. Проаналізовано закордонний досвід у цій галузі. Авторами запропоновано “дорожню карту” розвитку вітчизняної геродонтології, що передбачає реалізацію низки завдань, як-от: укладання анкети й проведення опитування закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку лікарів-стоматологів, щодо стану геріатричної стоматології в Україні; подальша рецепція передового європейського і світового досвіду; вивчення думки цільової аудиторії ‒ пацієнтів похилого віку щодо задоволеності рівнем надання спеціалізованої стоматологічної допомоги; розроблення і впровадження міждисциплінарних / мультидисциплінарних освітніх програм, що будуть реалізовуватися на додипломному / післядипломному етапах стоматологічної освіти; розроблення довгострокових / короткострокових сертифікатних програм, які будуть пропонуватися лікарям-стоматологам у процесі безперервного професійного розвитку з метою збільшення частки геродонтологів у структурі лікарів-стоматологів України.Документ Higher educational establishments students teaching organization process peculiarities based on competency approach(Internetional Scientisc and Practical Conference "World Science", 2017) Rybalko, I. M.; Rozhenko, I. V.; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe article deals with higher educational establishments students teaching organization process peculiarities based on соmреtеnсу approach. The structural competence of the process, its purpose, content and significance in the educational process are described. The structure of the learning process based оп the competency approach and its components is described target stimulating and motivating, content, operation and practical, сопtrol-correction, result estimating. It is proved that learning process certain components, ensuring the implementation of the competency approach, are interrelated and function within the framework of a holistic educational process. The scientific structural and functional model of competence-oriented student's education is proved.Документ Historical and biographical commentary as a technique for raising interest to the language of a specialty(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Pisotska, O. O.; Rozhenko, I. V.; Hurai, L. P.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Пісоцька, Олена Олександрівна; Песоцкая, Елена Александровна; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса Виталиевна; Гурай, Людмила Порфиріївна; Гурай, Людмила ПорфирьевнаДокумент History of the department of foreign languages with latin and medical terminology of Ukrainian medical stomatological academy(2020) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Solohor, I. M.; Rozhenko, I. V.; Hryschenko, L. I.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса Виталиевна; Грищенко, Людмила Іванівна; Грищенко, Людмила ИвановнаЦель исследования. В статье подведены итоги деятельности кафедры иностранных языков с латинским языком и медицинской терминологией за 90 лет своего существования. Авторы рассматривают ключевые этапы функционирования этого структурного подразделения на разных исторических этапах. Методы исследования: хронологический, исторический и метод системного анализа. Научная новизна. Впервые комплексно отражена деятельность кафедры иностранных языков с латинским языком и медицинской терминологией. Представлены научные, методические, учебные достижения на протяжении 1931‒2020 гг. Выводы. Показано, что одним из приоритетных направлений деятельности кафедры на современном этапе является формирование коммуникативной компетенции студентов-медиков, обеспечивающей их успешную квази-профессиональную и профессиональную деятельность. Differentia specifica исследуемого периода ‒ обеспечение учебного процесса качественной учебной, справочной литературой с акцентом на реализацию междисциплинарных связей в процессе преподавания латинского языка, медицинской терминологии и английского языка для специальных целей. Подтверждением этого тезиса является количество победителей всеукраинских и международных олимпиад, подготовленных на кафедре в течение последних 15 лет.Документ Mastering the skills of professional correspondence in medical English for academic purposes(Ужгородський національний університет, 2019) Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Lysanets, Yu. V.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Bieliaieva, O. M.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Znamenska, I. V.; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса Виталиевна; Rozhenko, I. V.; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Николаева, Наталья Николаевна; Nikolaieva, N. M.The present article examines the mechanisms for improving the skills of professional correspondence while teaching the course in professional English for PhD students and academic staff at higher medical educational institutions. The authors developed their own concept of presenting the training material. The proposed approach has been tested in the development of the textbook “Medical English for Academic Purposes” (2018), which was written in the context of current trends in internationalised higher education, involving the training of specialists who will work in the modern English language educational and scientific environment. Each unit presents grammar and uses exercises and illustrative material to consolidate and activate the professional oral and written use of vocabulary and specialised terminology. The exercises approximate to tasks used in Cambridge English and IELTS International examinations (Writing and Speaking Modules). Extracts from original professional literature demonstrate the use of medical terminology. Theoretical aspects are introduced within the most common syntactic constructions in modern spoken and written scientific discourse. The authors suggested a classification of modern professional correspondence, the most common phrases, used for writing letters and e-mails, as well as a cycle of training tasks, aimed at revising the grammar material, control of the level of mastering the lexis, creating didactic conditions for developing business correspondence skills, writing case histories, discharge summaries and other genres of English medical discourse, as well as preparing for international ESOL exams. The research will be useful for translation studies, teaching English as a second language, and developing multilingual competence of future doctors; У статті досліджено механізми поліпшення навичок ділового листування у процесі викладання курсу фахової англійської мови для науково-педагогічних працівників та здобувачів ступеня доктора філософії. Розроблено цикл навчальних вправ, спрямований на вдосконалення навичок професійної комунікації у процесі викладання фахової англійської мови у медичних вишах. Представлено класифікацію сучасної ділової кореспонденції, найуживаніші фрази-кліше для написання листів та електронних повідомлень, закріплення граматичного матеріалу, контролю засвоєння лексики, створення дидактичних умов для формування навичок ділового листування, написання історії хвороби, виписного епікризу та інших жанрів англомовного медичного дискурсу, а також підготовку до міжнародних іспитів Cambridge English та IELTS. Пропонований підхід спрямований на розвиток комунікативних навичок, необхідних для успішного міжнародного спілкування і співпраці, та апробований під час розробки підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018), який укладено з урахуванням сучасних тенденцій інтернаціоналізації вищої школи, що передбачає підготовку фахівців, які працюватимуть в англомовному просторі сучасної науки й освіти. Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу. У підручнику запропоновано фрагменти текстів з оригінальних джерел сучасної англомовної фахової літератури за тематичним принципом, що полегшує опрацювання галузевої термінології. Тексти супроводжуються розлогою мережею завдань, які закріплюють розмаїтий матеріал: граматику, загальновживану та загальнонаукову лексику, вузькофахові термінології. Представлено досвід упровадження комплексного підходу у процесі викладання курсу фахової англійської мови для науково-педагогічних працівників та здобувачів ступеня доктора філософії у медичних вишах.Документ Medical texts translation peculiarities(«Молодий вчений», 2019) Агейчева, Анна Олександрівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Ageicheva, A. О.; Rozhenko, I. V.The present article is general overview on the major aspects in medical translation. It considers certain characteristic features of medical language: terminolodgy including eponyms and multi-word terms, acronyms and abbreviations, affixation, word compouding, the double phenomenon, polysemy and synonymy. The article also describes in general the translation for lay-readers and for professional audiences (expert-expert texts). Attention is paid to qualifications of medical translators, verification and review. Стаття є загальним оглядом основних аспектів медичного перекладу.Документ Paronymy in the Sublanguage of Medicine (Linguistic and Linguo-Didactic Aspects)(2017) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Havrylieva, K. H.; Znamenska, I. V.; Rozhenko, I. V.; Nikolaieva, N. M.; Беляева, Елена Николаевна; Лисанец, Юлия Валериевна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Роженко, Инесса Виталиевна; Николаева, Наталья Николаевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe present paper examines the phenomenon of paronymy in the sublanguage of medicine. The study of paronyms plays an important role in the development of terminological competence of future specialists in the field of medicine and healthcare. The authors emphasize the need to pay due attention to terminological paronyms when compiling teaching manuals and developing didactic materials in Latin for students of medical universities. The urgency of organizing the work with these lexical units is determined, on the one hand, by the propaedeutic objective − minimization of difficulties that students may encounter in dealing with special terminology in the process of educational and professional communication; on the other hand, the study of paronyms is aimed at expanding the active and passive vocabulary of medical students. The objective of the research is to systematize paronyms in the international medical terminology, to develop the cycle of training assignments and methodological recommendations for organizing the work with this group of lexical units, and minimizing errors in oral and written speech of medical students. The authors have justified the methodological algorithm for the proposed cycle of tasks: presentation of the basic paronymic pairs, learning the vocabulary, control of mastering the material, creation of didactic conditions for correction and propaedeutics of speech errors; revision of the material. The proposed cycle of educational tasks is aimed at improving the lexical, grammatical, word-building, spelling knowledge, skills and abilities, as well as expanding and enriching the vocabulary of future medical professionals. The study may be of interest to specialists in the field of translation and terminology studies, professional linguo-didactics. The prospects for study consist in further in-depth research of the phenomenon of paronymy in the sublanguage of medicine and comprehensive analysis of other lexico-semantic relationships, the practical result of which will be the compilation of Latin medical dictionary of synonyms, homonyms and paronyms; В статье исследуется явление паронимии в подъязыке медицины. Изучение паронимов играет важную роль в развитии терминологической компетентности будущих специалистов в области медицины и здравоохранения. Подчеркивается необходимость уделять внимание терминам-паронимам при составлении средств обучения и разработке дидактических материалов по латинскому языку для студентов медицинских университетов. Актуальность организации работы с этими лексическими единицами обуславливается, с одной стороны, пропедевтической целью ‒ минимизацией затруднений, которые могут возникнуть у студентов в оперировании специальной терминологией в процессе учебно-профессиональной коммуникации, с другой, стороны, работа с паронимами направлена на расширение активного и пассивного словарных запасов студентов-медиков. Цель исследования − систематизировать паронимы в международной медицинской терминологии, разработать цикл учебных заданий и методические рекомендации для организации работы с этой группой лексических единиц, а также минимизации ошибок в устной и письменной речи студентов-медиков. Авторами обоснован методический алгоритм для предлагаемого цикла заданий: презентация основных паронимических пар, закрепление лексики, контроль усвоения материала, создание дидактических условий для коррекции и пропедевтики языковых и речевых ошибок; повторение материала. Предлагаемый цикл учебных заданий направлен на совершенствование лексических, грамматических, словообразовательных и орфографических знаний, умений и навыков, а также расширение и обогащение словарного запаса студентов-медиков. Исследование может представлять интерес для специалистов в области переводоведения, терминоведения, профессиональной лингводидактики. Перспективы исследования заключаются в дальнейшем углубленном изучении как феномена паронимии в подъязыке медицины, так и комплексном изучении других лексико-семантических отношений, практическим результатом которого будет составление латинского медицинского словаря синонимов, омонимов, паронимов.Документ Practical suggestions for teaching academic writing to medical applicants for higher education(Полтавський державний медичний університет, 2022) Slipchenko, L. B.; Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Efendiieva, S. M.; Rozhenko, I. V.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаПоширеність англійської мови змушує професіоналів у всіх сферах науки та техніки передавати результати своїх досліджень англійською мовою, щоб їх зрозуміли та визнали. Щоб цього досягти, від здобувачів вищої освіти очікується знання академічного стилю та стандартів англійської мови.Документ Students cognitive activity approach in foreign language training course(Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка, 2018) Rozhenko, I. V.; Роженко, Інеса ВіталіївнаДокумент Terminological collocations in medical Latin and English: a comparative study(2017) Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Y. V.; Znamenska, I. V.; Rozhenko, I. V.; Nikolaieva, N. M.Background. The present paper examines the linguistic status of terminological collocations in medical Latin and English, discusses the most productive term-formation models and ways of Latin-English translation. Aim. The authors aim to provide the comparative analysis of Latin and English terminological collocations and suggest their classification in terms of the idiomaticity level and semantic valency. Materials and methods. The research is based on the corpus of terminological collocations in Latin and English medical discourse using structural, etymological, typological, comparative methods, as well as the method of semantic analysis and conceptual metaphor theory. Results. The research has resulted in the delineation of the following groups of terminological collocations in medical Latin and English: (1) terminological collocations with lower degree of idiomaticity — analytical units whose semantics correlates with the amount of free meanings of the components; (2) terminological collocations with semantic cohesion of the components due to metaphorical nature of the terminological element with active / passive valency; (3) clinical idioms — terminological collocations with higher degree of idiomaticity. Within the latter group, we suggest to discern eponymic, toponymic, zoomorphic, botanic and mythonimic subtypes of terminological collocations. Conclusions. A promising area of future research is the development of bilingual explanatory dictionaries with Latin and English equivalents of terminological collocations, as well as the information about the semantics of their components.Документ The Effectiveness of an Activity-Based Approach to Teaching the Past Tense in Medical English for Professional Purposes(Полтавський державний медичний університет, 2021) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Morokhovets, H. Yu.; Rozhenko, I. V.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса ВиталиевнаУ статті представлено методи формування навичок утворення та вживання граматичної категорії минулого часу на основі діяльнісно-орієнтованого підходу згідно із Загальноєвропейськими Рекомендаціями з мовної освіти в процесі викладання курсу англійської мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти, які здійснюють підготовку фахівців галузі знань 22 «Охорона здоровʼя». Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу з метою оптимізації засвоєння граматичних конструкцій Рast Simple, Рast Continuous та Рast Perfect. Пропонований підхід апробовано при розробці підручників “Medical English for Academic Purposes” (2018) і “Medical English for Public Health Purposes” (2021). Розроблено лінгводидактичні механізми, спрямовані на розвиток, відпрацювання і систематизацію навичок вживання минулого часу в англійській мові за професійним спрямуванням. Методологічний алгоритм представлений рецептивним, репродуктивним і продуктивним типами вправ і може застосовуватися для вдосконалення різних видів мовленнєвої діяльності, подальшого розвитку як усного, так і писемного мовлення, навичок читання, перекладу й аудіювання, для організації індивідуальної та самостійної роботи здобувачів освіти в аудиторний і позааудиторний час, роботи в малих групах і парах, а також в умовах дистанційного навчання. Обговорено ефективність використання сучасних форм і методів у викладанні англійської мови за професійним спрямуванням: візуалізація навчального матеріалу, робота з оригінальними англомовними текстами, присвяченими найважливішим фактам з історії медицини, навчання за принципом “рівний – рівному”, практико-орієнтовані завдання і моделювання професійних ситуацій, метод “Фішбоул” та інші. У висновках зазначається, що застосування діяльнісно-орієнтованого підходу в навчанні англійської мови за професійним спрямуванням у медичному університеті сприяє розвиткові комунікативної компетентності й загальнолінгвістичної грамотності, а також засвоєнню знань і формуванню вмінь і навичок, необхідних у подальшій професійної діяльності фахівця в галузі охорони здоров’я. На думку авторів, такий підхід забезпечить динамізацію процесів академічній мобільності та наукової співпраці на теренах вищої медичної освіти України.Документ The feasibility of conversation analysis tool in the formative assessment of medical and dental students’ achievements in english for specific purposes(Aluna Publishing, 2021) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H. Yu.; Znamenska, I. V.; Shalaieva, V. S.; Rozhenko, I. V.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Шалаєва, Валерія Станіславівна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe aim of this research is to demonstrate the feasibility of the Conversation Analysis Tool as an effective method of formative assessment in the context of teaching the University course of English for Specific Purposes (Medicine and Dentistry) through the implementation of elaborated and well-targeted classroom assignments and activities. Materials and methods: The paper describes the experience of applying the Conversation Analysis Tool, developed by Kenji Hakuta et al. (Stanford University Graduate School of Education). The study relied on the analysis of the transcribed classroom conversations between students in terms of different communicative dimensions. Results: Activities 1-2 focused on developing the skill of clarifying ideas in 2nd-year medical students who studied the topics “Allergy” and “Sensory Organs”. Activities 3-4 scaffolded the skills of negotiating and fortifying ideas in 1st-year dental students while they mastered the topics “Tooth Extraction” and “Dental Filings”. The authors used such scaffolding means as the Conversation Skills Poster with starter-finisher phrases, sentence frames, strategic pairings, and visuals (graphic organizers, charts). Along with a number of prompts, the fishbowl method, modeling situations, and different moves were applied depending on the situation and the material discussed. Conclusions: The Conversation Analysis Tool proved to be an effective method of formative assessment in the context of teaching the University course of English for Specific Purposes (Medicine and Dentistry). This technique discloses students’ level of understanding of the learning material, reveals the potential gaps in mastering the academic subject and allows the teacher to react timely and appropriately to eliminate them. This research will be useful for ESOL teachers at medical universities, as well as for educators from other academic settings, in the process of formative assessment and organizing classroom activities.Документ The Use of Prepositions in Medical English for Academic Purposes(2019) Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Bieliaieva, O. M.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Lysanets, Yu. V.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Znamenska, I. V.; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса Виталиевна; Rozhenko, I. V.; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Николаева, Наталья Николаевна; Nikolaieva, N. M.У статті досліджено особливості використання прийменників у процесі викладання курсу фахової англійської мови для науково-педагогічних працівників та здобувачів ступеня доктора філософії у медичних вишах. Пропонований підхід спрямований на розвиток комунікативних навичок, необхідних для успішного міжнародного спілкування і співпраці, та апробований при розробці підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018). Представлено цикл навчальних вправ, що має на меті роз’яснення особливостей вживання прийменників у сучасній англійській мові. Проаналізовано найбільш уживані прийменникові звороти, їх значення та контекстуальну роль у фаховому мовленні; The article examines the features of mastering the use of prepositions while teaching the course in professional English for PhD students and academic staff at higher medical educational institutions. The authors developed their own concept of presenting the training material. The proposed approach has been tested in the development of the textbook “Medical English for Academic Purposes” (2018). A series of training exercises has been presented, aimed at clarifying the peculiarities of using prepositions in modern English. The most commonly used prepositional phrases, their significance and contextual role in professional communication have been analyzed.Документ Transformations in teaching English for specific purposes in the era of globalization(Полтавський державний медичний університет, 2024) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Rozhenko, I. V.; Taran, Z. M.; Prykhodko, Ya. M.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна; Приходько, Яніна МиколаївнаThe paper examines the recent trends and transformations in ESP teaching to meet the needs of future professionals in the globalized world. As globalization intensifies the interactions between individuals and organizations from different linguistic backgrounds, there is a growing demand for English language proficiency tailored to specific purposes. Professionals are becoming increasingly mobile, moving across borders for work or collaborating with international colleagues. Consequently, it is essential to continuously monitor these evolving demands in order to enhance the instructional content promptly and effectively. The study emphasizes that globalization has led to dynamic transformations in ESP teaching worldwide, aligning educational practices with the demands of the modern world. These trends include increased technological integration, which includes the incorporation of digital resources such as data-driven learning tools to meet industry needs, fostering a collaborative approach, and a focus on enhancing soft skills. У статті розглянуто актуальні тенденції у викладанні англійської мови для спеціальних цілей з огляду на процеси глобалізації у сучасному світі, зокрема розширення міжнародної співпраці та розвиток програм академічної мобільності. Відтак, аналіз трансформаційних змін і потреб здобувачів освіти є запорукою удосконалення змісту та засобів навчання англійської мови для спеціальних цілей у закладах вищої освіти. Автори наголошують на ефективності застосування програмних засобів корпусної лінгвістики, на важливості організації колаборативного навчання, а також на необхідності вдосконалення м’яких навичок здобувачів освіти під час вивчення англійської мови для спеціальних цілей.Документ Методи лікування в античній медицині(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Trotsko, S. M.; Shalnev, S. O.; Rozhenko, I. V.; Роженко, Інеса ВіталіївнаАнтична медицина успадкувала прийоми раціонального лікування, магію і народні засоби від найдавніших часів. В медичній практиці застосовувалися хірургічні методи, наприклад, під час тяжких пологів − кесарів розтин. Саме античному періоду ми завдячуємо культом здорового тіла. Вже тоді були поширені наступні медичні практики: дієтологія, масаж, водні процедури та гімнастика, різні гігієнічні приписи. Мета роботи: − розглянути методи лікування та їх історію на основі аналізу наукової, навчальної та науково-популярної літератури; − дослідити методи лікування типових захворювань у Стародавньому Римі та Греції.Документ Про деякі підходи до визначення поняття «культура»(Видавництво Астрая, 2018) Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Николаева, Наталья Николаевна; Nikolaieva, N. M.; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса Виталиевна; Rozhenko, I. V.Для системи освіти особливого значення набуває проблема професійного становлення працівників навчальних закладів. Нові запити суспільства вимагають наукового аналізу особистісних і професійних якостей працівників навчального закладу, мотивів управлінської діяльності. Специфіка ЗВО зумовлює визначення пріоритетного завдання: розвиток особистісних і професійних якостей працівників навчального закладу, розширення можливостей цього процесу завдяки підсиленню його цілісності, педагогічного аналізу функцій та особливостей їхнього професійного становлення; Для системы образования особое значение приобретает проблема профессионального становления работников учебных заведений. Новые запросы общества требуют научного анализа личностных и профессиональных качеств работников учебного заведения, мотивов управленческой деятельности. Специфика УВО способствует определению приоритетной задачи: развитие личностных и профессиональных качеств работников учебного заведения, расширение возможностей этого процесса благодаря усилению его целостности, педагогического анализа функций и особенностей их профессионального становления; The problem of employees professional formation of educational institutions has particular importance for the education system. New demands of society require a scientific analysis of personal and professional qualities of an educational institution employees and management activity motives. The specificity of the HEE determines the definition of the priority tasks: the development of personal and professional qualities of the educational institution staff, the expansion of the possibilities of this process due to the strengthening of its integrity, pedagogical analysis of functions and peculiarities of their professional formation.Документ Термін: логічний і лінгвістичний аспекти(2014) Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Bieliaieva, O. M.; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса Виталиевна; Rozhenko, I. V.