Перегляд за Автор "Solohor, I. M."
Зараз показуємо 1 - 20 з 48
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Academic literacy skills among PhD medical and dental students(2018) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.Документ Enhancing independent study skills in Ukrainian medical university students(Полтавський державний медичний університет, 2024) Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Kostenko, V. G.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Костенко, Вікторія ГеннадіївнаУ статті визначено сутність поняття "пізнавальна самостійність"; представлено форми і методи активізації пізнавальної самостійності, розкрито її роль у організації самостійної роботи студентів.Документ Enhancing oral proficiency in the course of English for special purposes (Dentistry)(Полтавський державний медичний університет, 2024) Kostenko, V. H.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Trusova, L. V.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Трусова, Людмила ВасилівнаEffective communication is indispensable in the field of dentistry, not only within the academic realm but also in the international relationships between dental professionals and their patients. Academic communication hones skills required for research sharing, overseas internships, exchange programs, and international conferences. Patient-dentist communication, a critical aspect in clinical practice, encompasses both verbal and non-verbal techniques. This article examines current approaches and nuances in developing speaking skills among dental students. Teaching monologic and dialogic speaking in English necessitates adherence to principles of accessibility, systematicity, and interdisciplinary connections. Various methods, such as role-playing, brainstorming, and situational modelling, are employed, fostering practical experiences and active engagement. Instructors play a pivotal role, emphasizing ethical communication and providing guidance. The balance between fluency and accuracy is critical. Teaching dental terminology simplifies technical vocabulary for patient understanding, trust-building, and effective healthcare interactions. Thus, developing speaking skills equips dental students for professional interactions, research sharing, and collaboration in a diverse healthcare landscape.Документ Grammar aspect in foreign professional reading(Полтавський державний медичний університет, 2024) Solohor, I. M.; Kostenko, V. G.; Znamenska, I. V.; Сологор, Ірина Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна ВладиславівнаСтаттю присвячено граматичному аспекту у питанні підвищення ефективності професійно-спрямованого читання іноземною мовою.Документ Grammar elements of narrative discourse in dentistry case reports(Полтавський державний медичний університет, 2024) Kostenko, V. H.; Solohor, I. M.; Znamenska, I. V.; Honcharova, Ye. Ye.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія ЄвгенівнаNarrative elements play an important role in professional discourse, yet the narrative strategies within dentistry case reports have received limited attention. This study analyses the narrative grammar markers in 40 clinical case reports from prominent dentistry journals to shed light on their pragmatic functions. Dentistry case reports employ verbs and verbal forms over noun phrases, facilitating a dynamic and engaging narrative style. The prevalent use of the past tense creates a chronological account of patient history and treatment progression, enhancing readability. Active voice, occasionally with first-person plural subjects, infuses a personal dimension into the narrative, further engaging readers. Additionally, the inclusion of direct and reported speech from patients bolsters credibility and evidentiality. Understanding these narrative grammar markers enriches the discourse of dental professionals, making their case reports more accessible and persuasive. This study unravels the distinctive narrative style of dentistry case reports, contributing to the efficacy of knowledge dissemination within the dental community.Документ History of the department of foreign languages with latin and medical terminology of Ukrainian medical stomatological academy(2020) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Solohor, I. M.; Rozhenko, I. V.; Hryschenko, L. I.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса Виталиевна; Грищенко, Людмила Іванівна; Грищенко, Людмила ИвановнаЦель исследования. В статье подведены итоги деятельности кафедры иностранных языков с латинским языком и медицинской терминологией за 90 лет своего существования. Авторы рассматривают ключевые этапы функционирования этого структурного подразделения на разных исторических этапах. Методы исследования: хронологический, исторический и метод системного анализа. Научная новизна. Впервые комплексно отражена деятельность кафедры иностранных языков с латинским языком и медицинской терминологией. Представлены научные, методические, учебные достижения на протяжении 1931‒2020 гг. Выводы. Показано, что одним из приоритетных направлений деятельности кафедры на современном этапе является формирование коммуникативной компетенции студентов-медиков, обеспечивающей их успешную квази-профессиональную и профессиональную деятельность. Differentia specifica исследуемого периода ‒ обеспечение учебного процесса качественной учебной, справочной литературой с акцентом на реализацию междисциплинарных связей в процессе преподавания латинского языка, медицинской терминологии и английского языка для специальных целей. Подтверждением этого тезиса является количество победителей всеукраинских и международных олимпиад, подготовленных на кафедре в течение последних 15 лет.Документ How to incorporate academic writing pedagogy in undergraduate and postgraduate medical education(2018) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.Introduction: Medical researchers, who are non-native English speakers, are facing now the growing need to publish their research results in international journals switching to an English-only policy, to apply for grants and scholarship, but at the same time this puts many authors whose native language is not English at a disadvantage compared to their English-speaking counterparts. Objectives: This paper aims at analysing the existing parameters of academic writing proficiency of medical undergraduate and postgraduate students; elucidating current approaches to develop academic writing competency and to promote academic multi-literacy of junior researchers, and outlining the general recommendations to improve the quality and sophistication of their writing by incorporating the principles and achievements of academic writing pedagogy into the system of medical training. Material and Methods: This study is an empirical applied research of a qualitative type mainly based on data elicited from informants (n=120) of the Ukrainian Medical Stomatological Academy aged from 20 – 35. Results and Discussion: All participants were able to identify personal problem areas, and virtually all they note dissatisfaction with the use of English in their scholarly writing. They stated the obvious difficulties in sentence patterns and keeping tone of scientific narrative format. Writing in genres other than original research articles seems to be quite demanding and is often associated with the lack of self-confidence and language anxiety. Attention to developing academic writing skills should focus on the basic elements of academic writing, characteristics of written genres across the disciplines, providing a framework in which expert and practical knowledge is internally organized.Документ Identifying key areas in teaching English grammar for academic writing(Полтавський державний медичний університет, 2022-11-25) Kostenko, V. G.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина МиколаївнаCучасному академічному письму притаманні характерні граматичні структури та моделі слововживання, які застосовуються для вираження певних комунікативних функцій. Доведено, що лексикограматичний підхід, який передбачає опанування поширених граматичних моделей у поєднанні з відповідними лексичними одиницями, виявився надзвичайно ефективним у навчанні академічному письму. Різні жанри академічної прози навіть у межах певної галузі знання вимагають різних лінгвістичних засобів. Тому вибір найпоширеніших структур, текстів різних жанрів та відповідного рівня складності, їх опрацювання при розробці навчальних завдань, які передбачають гнучке осмислене використання мовних засобів, у значній мірі сприяє формуванню іншомовних та професійних компетенцій у здобувачів вищої медичної освіти.Документ If-clauses as hedging means in informed consent templates for dental procedures(ISMA University of Applied Sciences, 2024) Kostenko, V. H.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина МиколаївнаДокумент Is the language of informed consent templates for dental treatment patient-friendly?(2021-02-02) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина НиколаевнаThe patient’s voluntary informed consent for medical intervention has been known as an integral part of the modern system of moral, ethical and legal regulation of healthcare provision. Grammar complexity of formal language and terminology differences between healthcare providers and patients may cause communication problems and adversely affect patient access to health information, leading to poor satisfaction for both parties. There have been few reports clarifying the selection of the language means in order to facilitate patients’ complete and unhindered understanding of the information in informed consent template for dental treatment and to influence them in making the right decision. The aim of the study is to investigate grammar characteristics (sentence structure, voice, the tense and aspect of finite verb phrases) and to analyze the findings from functional perspective and communicative purposes. This empirical research of qualitative descriptive type was based on the corpus of 50 informed consent templates for dental treatment used by the USA healthcare settings authorized to provide oral and dental services Critical discourse analysis is a main analytic technique employed in the study. The main idea behind the informed consent is that individuals having obtained a sufficient amount of special information and clearly understood it should be able to make their own knowledgeable and voluntary decisions concerning the exposure to potentially dangerous dental procedures. Text structuring, headings, metatextual devices in the templates demonstrate doctor’s responsibility for understanding text by the patients, i.e. the respectful and careful attitude to the clients. The average length of the texts and the average length of the sentences are also taken into account, whereas the documents are designed within the patient-centred approach and in patient-friendly manner. Though the texts of informed consent templates are relatively short, they abound in composite sentences: the complex sentences make up 69.3 %, the complex-compound sentences make up to 7.14%. Simple sentences, 21.5%, rank the second position. Composite sentences as well as numerous simple sentences with extended homogenous parts are exploited in the informed consent templates in order to minimize misunderstanding in the interpretation medical information, but, on the other hand, they can to interfere with quick and complete comprehension of the dependency relations among the ideas expressed in the sentences. Sentences in the active voice exceed those in passive voice that makes the text more readable and understandable.Документ Language devices to express volition in informed consent templates for dental treatment(2020-11-27) Kostenko, V. G.; Bieliaieva, O. M.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина НиколаевнаДокумент Lexical and general grammatical features of informed consent form templates for dental treatment(2019) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Bieliaieva, O. M.Документ Role of technical presentations in facilitating the acquisition of medical terminology and development of professional medical skills for medical students learning English as a foreign language(Полтавський державний медичний університет, 2024) Znamenska, I. V.; Kostenko, V. G.; Solohor, I. M.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина МиколаївнаУ статті досліджується ефективність технічних презентацій як навчального інструменту для покращення навчального процесу студентів-медиків, які вивчають англійську мову як іноземну. Завдяки використанню наочних посібників, інтерактивних вправ та контекстно-орієнтованих методів навчання технічні презентації слугують платформою для студентів, що дозволяє їм працювати з медичною термінологією та розвивати важливі професійні навички. Крім того, у статті підкреслюються переваги симуляції сценаріїв пацієнтів, інтеграції технологій та крос-культурної компетентності для покращення навчального процесу.Документ Role-plays in facilitating ESP learning(Полтавський державний медичний університет, 2024) Solohor, I. M.; Kostenko, V. G.; Znamenska, I. V.; Сологор, Ірина Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна ВладиславівнаУ роботі висвітлюються аспекти використання ігрового навчального моделювання при навчанні іноземної мови здобувачів освіти медичного ЗВО, який поєднує властивості й можливості різних форм і методів інтерактивного навчання, та передбачає імітаційну модель професійної і суспільної поведінки майбутнього фахівця.Документ Stylistic and rhetorical peculiarities of Editorials and Letters to the editors in professional dentistry journals(2018) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.Документ The debate surrounding academic ratings: a critical analysis(Полтавський державний медичний університет, 2023) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Bilash, S. M.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Solohor, I. M.; Havrylieva, K. H.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Білаш, Сергій Михайлович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаThe article is devoted to the phenomenon of academic ratings, which have now become one of the influential levers for determining the competitiveness of higher education institutions at the international, national, and regional levels, as well as a natural result of its mass and commercialized nature. The authors observe that during the entire period of existence of academic ratings, there has been an ardent discussion about their usefulness, objectivity, quality and validity. The paper discusses the arguments of the opponents of academic ratings, which emphasize that they are often biased or based on methodologies that are not transparent (weight of compared indicators, calculation algorithms, methodological validity in data collection, etc.). The authors argue that despite the constant and painstaking work of the compilers to make the ratings as transparent as possible, for now, they often do not meet the expectations of university management and the academic community, and also provide little useful information necessary for real and potential stakeholders. The analysis of the literature on the researched issue proved that this especially applies to representatives of European universities. Opponents of the ratings explain this status quo by the fundamental difference, on the one hand, between the British and American educational systems, and on the other, between the national educational systems of Europe. Attention is focused on the fact that the orientation of the ratings mainly on the bibliometric analysis of scientific publications of academic staff is, for example, disadvantageous for French universities, since a feature of the French higher education system (in contrast to the British or American) is that scientific activity is mainly concentrated in research centers, whereas educational activities – in universities. It is noted that the analysis of quality indicators of various areas of activity of a higher education institution and the educational system of the country as a whole makes it possible to obtain unbiased information about competitiveness in the field under study. In connection with this, the “struggle for one’s place in the sun” should be perceived as a reality that determines both the current state and the prospects for the further development of higher education. The authors conclude that the ratings, despite the controversy, have become an integral part of the global educational and information space, serving as one of the tools for measuring institutional capacity, finding new approaches to the effective use of the potential of universities, adjusting the development strategy and stimulating positive changes in the educational environment.Документ Word-formative potential of verbal stems in English medical terminology(Полтавський державний медичний університет, 2022-11-25) Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Kostenko, V. G.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Костенко, Вікторія ГеннадіївнаThe present article deals with word-formative potential of underlying stems in the direction of derived stem with prefixes of English medical terms. The underlying stems are represented by root irregular verbs of Germanic origin. The activity, valence, and productivity of underlying stems and combinatorial features of prefixes which participate in the formation of derived stems are established.Документ Актуалізація юридичного дискурсу в документній комунікації в галузі стоматології(2018) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.Документ Аналіз семантики дієслівних термінів із запозиченою твірною основою(2009) Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.В статье производится анализ семантики немецких суффиксальных глаголов-терминов с заимствованной производящей основой. Семантика исследуемых глаголов определяется за¬кономерностями взаимодействия тех словообразовательных компонентов, которые входят в их состав. Значительное влияние на семантику суффиксальных глаголов в немецкой медицин¬ской терминологии оказывает категориальная принадлежность заимствованной производящей основы; The article is devoted to the studying of semantics of German suffix's derived verbal terms with stems of foreign origin. Semantics of derived verbal terms is determined with interrelations of word-formative components, which form a certain stem. Lexical and categorical meaning affects on the semantics of derived verbs with stem of foreign origin in German terminology.Документ Аналіз типових помилок у процесі опанування англомовними здобувачами освіти фармацевтичної термінології на заняттях з латинської мови та медичної термінології(Полтавський державний медичний університет, 2021-11-25) Сологор, Ірина Миколаївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ирина Николаевна; Беляева, Елена Николаевна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Solohor, I. M.; Bieliaieva, O. M.; Kostenko, V. G.У статті розглядаються типові помилки під час вивчення фармацевтичної термінології англомовними здобувачами медичної освіти у процесі опанування навчальної дисципліни "Латинська мова та медична термінологія".
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »