Перегляд за Автор "Zvyagolska, I. M."
Зараз показуємо 1 - 12 з 12
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Diphtheria: current public health challenge in ukraine and worldwide (literature review)(Aluna Publishing, 2021) Pikul, K. V.; Syzova, L. M.; Il'chenko, V. I.; Zvyagolska, I. M.; Пікуль, Катерина Вікторівна; Сизова, Людмила Михайлівна; Ільченко, Валентина Іванівна; Звягольська, Ірина МиколаївнаThe relevance of the topic is determined by the priority and importance of preserving the health of Ukrainian population by improving the current rate of vaccinated individuals against diphtheria. Diphtheria is assigned to one of the dangerous and life-threatening diseases in humans. Immunization is the only means of creating a favorable epidemic situation. Ensuring of non-susceptibility of people to this infection prevents the incidence and spread of diphtheria in the population.Документ Emotional intelligence and manipulations in the educational process in higher medical educational institutions(Полтавський державний медичний університет, 2022) Fedorchenko, V. I.; Polianska, V. P.; Zvyagolska, I. M.; Derevіanko, T. V.; Bobrova, N. O.; Федорченко, Віра Іванівна; Полянська, Валентина Павлівна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Дерев’янко, Тетяна Василівна; Боброва, Нелля ОлександрівнаA teacher of higher education institutions should be aware of the achievements of psychology in order to create a harmonious atmosphere with students. One of the general competencies provided by the educational program is the choice of interaction strategy. It is the subject of this article. Competent construction of interaction between the participants of the educational process is an essential component for the formation of the ability of applicants for higher medical education to choose constructive communication strategies in their occupation. Knowledge and practical skills acquired in social interaction during the grad days are fundamental in professional activity. The effectiveness of his activities largely depends on his communicative skills. These skills apply to the nature of each doctor’s relationship with patients, subordinates, colleagues, and the management of the medical institution. Conclusions. 1. Today is characterized by the growing importance of awareness of the teacher about the achievements of psychology. 2. The teacher should choose strategies for the interaction of individuals in the learning process to optimize the process. 3. The competent construction of interaction between the participants of the educational process is an important component of the ability to choose constructive communication strategies for future doctorsДокумент General Microbiology, Virology and Immunology Krok-1 Tests. Collection of tasks for test examination in Microbiology, Virology and Immunology preparation(Українська медична стоматологічна академія, 2009) Лобань, Галина Андріївна; Loban, G. A.; Ганчо, Ольга Валеріївна; Hancho, O. V.; Полянська, Валентина Павлівна; Polyanska, V. P.; Федорченко, Віра Іванівна; Fedorchenko, V. I.; Звягольська, Ірина Миколаївна; Zvyagolska, I. M.Collection contains to the test of task, which are intended for the current, intermediate and eventual control of knowledge of dental and medical faculty students; Збірник містить тестові завдання, які призначені для поточного, проміжного і кінцевого контролю знань студентів стоматологічного факультету.Документ Microbiology, Virology and Immunology(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2015) Loban’, G. A.; Zvyagolska, I. M.; Polyanska, V. P.; Hancho, O. V.; Лобань, Галина Андріївна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Полянська, Валентина Павлівна; Ганчо, Ольга ВалеріївнаThe manual for practical lessons of the Microbiology, Virology and Immunology is recommended by the Central methodical commission of HSEE “UMSA” (protocol №2 of 26.09.14) for classroom and extracurricular work of students of the Microbiology, Virology and Immunology. It can be used for preparation to practical, control lessons, the final module of the subject. The manual is the intellectual own and without the writing permission of the authors cannot be copied and multiplied in full or in parts, except for a handwritten form. All rights are reserved by Law of Ukraine "About copyright and contiguous Rights"; Посібник для практичних занять з мікробіології, вірусології та імунології рекомендований вченою радою ВДНЗУ «УМСА» (протокол № 2 від 26.09.2014) для аудиторної та позааудиторної роботи англомовних студентів з мікробіології, вірусології та імунології. Він може бути використаний для підготовки до практичних занять, поточного контролю знань, підсумкового модульного контролю з предмету. Посібник є інтелектуальною власністю і без письмового дозволу авторів не може бути скопійованим і розмноженим у повному обсязі або частинами, окрім рукописної форми. Авторські права захищені Законом України “Про авторське право та суміжні права”.Документ Використання графів логічної структури занять у навчанні студентів на прикладі опортуністичних інфекцій, викликаних Acinetobacter spp.(2016) Ананьєва, Майя Миколаївна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Боброва, Нелля Олександрівна; Лобань, Галина Андріївна; Басараб, Ярослав Олексійович; Ananieva, M. M.; Bobrova, N. A.; Zvyagolska, I. M.; Loban’, G. A.; Basarab, Ya. O.Під час самостійної підготовки студентами можуть бути використані графи логічної структури заняття. За допомогою цього методичного підходу студенти знайомляться з класичними та сучасними методами лабораторної діагностики інфекцій,викликаних Acinetobacter spp.; Logical structure graph can be used for self-preparation of students. By using this methodical approach in the diagnosis of infections caused by Acinetobacter spp students get acquainted with classic and contemporary methods of laboratory diagnosis.Документ Влияние пептидного комплекса печени на показатели углеводного обмена в условиях метаболических нагрузок(1999) Гаркович, А. Л.; Звягольская, Ирина Николаевна; Гаркович, О. Л.; Звягольська, Ірина Миколаївна; Garkovitch, O. L.; Zvyagolska, I. M.Вивчено вгшив пептидного комплексу печінки на стан вуглеводного обміну в умовах метаболічного навантаження галактозою. Встановлено, що одноразове введення ПКП не впливає на показники вуглеводного обміну, а попереднє 5-денне введення ПКП до навантаження активує гліколіз, це підтверджується підвищенням концентрації глюкози в три рази, концентрації ПВК у 1,5 рази, зменшення концентрації молочної кислоти у 2 рази в порівнянні з інтактною групою та групою введення ПКП. Вважаємо, що дія ПКП реалізується через зміну функціональної активності геному гепа- тоцнтів і спрямована на активацію ферментативних реакцій перетворення галактози та запобігання лактатному ацидозу клітин печінки; It was studied the influence of liver peptide complex on the condition of carbohydrate exchange with metabolic galactosa. It was sti'bilished that disposable introduction of LPC didn't influence the indices of carbohydrate exchange and preliminary introduction of LPC before loading activate glycolise, that was proved by the increased of glucose concentration in 3 times, ICE in 1,5 times the decrease of lactic acid concentration in 2 times in comparison with the intact group and the group of LPC introduction. We think, that the action of LPC is realized through the change of functional activity of prevention to lactative acidose of liver cells,Документ Емерджентні і ре-емерджентні вірусні інфекції: глобальна проблема ХХI століття(2015) Панченко, Людмила Олександрівна; Васіна, Світлана Іванівна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Попова, Наталія Генадіївна; Копча, Юлія Василівна; Панченко, Людмила Александровна; Васина, Светлана Ивановна; Звягольская, Ирина Николаевна; Попова, Наталья Генадьевна; Копча, Юлия Васильевна; Panchenko, L.; Vasina, S. I.; Zvyagolska, I. M.; Popova, N. G.; Kopcha, Yu. V.Натепер розглядається три основних чининники виникнення і розповсюдження емерджентних інфекцій: біологічні, зоогеографічні та соціально-економічні. Наведені короткі дані про найбільш важливі емерджентні і ре-емерджентні інфекції вірусної природи, що створили надзвичайні епідемічні ситуації у світі з високою захворюваністю і смертністю. Для успішної боротьби з ними необхідне створення ефективної системи моніторингу, спрямованої на виявлення нових збудників і тих, що знову повертаються в людську популяцію. Проблема емерджентних і ре-емерджентних інфекцій має глобальне значення, у зв’язку з чим для її оперативного і результативного вирішення необхідна також міжнародна співпраця; На сегодняшний день рассматривается три основные причины возникновения и распространения эмерджентных инфекций: биологические, зоогеографические и соціально-экономические. Приведены краткие сведения о наиболее важних эмерджентных и ре-эмерджентных инфекций вирусной природы, создавшие чрезвычайные эпидемические ситуации в мире с высокой заболеваемостью и смертностью. Для успешной борьбы с ними необходмо создание эффективной системы мониторинга, направленной на выявление нових возбудителей и тех., которые снова возвращаются в человеческую популяцію. Проблема эмерджентных и ре-эмерджентных инфекций имеет глобальное значение, в связи с чем для ее оперативного и результативного решения необходимо также международное сотрудничество; Currently, three main factors of occurrence and spreading of emergent infections are considered:1. Factors of biological nature – genetic variability of viruses (mutation), which is fundamental property of viral pathogens. As is generally known, it helps agent to avoid pathogen responses of the host immune system, increasing its virulence and induce resistance to antiviral medicines. 2. Zoogeographical factors – increasing quantity of human contacts with birds and animals create optimal conditions for virus evolution, unpredictable passaging in their organism with possibility of intensification their virulence and also genetic recombination both between genes of viruses and between the genes of viruses and host cells.3. Socio-economic factors are essentially important reason for occurrence and spread of emergent and re-emergent diseases. It is noted that the epidemiological risk in many respectsis connected to the level of socio-economic situation in the country. The most dangerous and severe infectious diseases usually occur in countries with a high concentration and low living standards.The article presents the summary of the most important emergent and re-emergent infection of viral nature, created exceptional epidemiological situation in the world with a high morbidity and mortality. To fight them, you need to create effective monitoring system identifying pathogens that are new or returning again into the human population. The problem of emergent and re-emergent infection is of global importance, and therefore for its prompt and effective solving we also need international cooperation.Документ Мікробіологічна ефективність препарату «декасан» в місцевій терапії хронічних гнійних гайморитів(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2017) Веснянко, Дарія Павлівна; Зачепило, Світлана Вікторівна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Vesnyanko, D. P.; Zachepylo, S. V.; Zvyagolska, I. M.Документ Раціональна антибактеріальна терапія гострих гнійних середніх отитів(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2017) Веснянко, Дарія Павлівна; Зачепило, Світлана Вікторівна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Vesnyanko, D. P.; Zachepylo, S. V.; Zvyagolska, I. M.Документ Спосіб посилення антимікробної дії(2021) Лобань, Галина Андріївна; Боброва, Нелля Олександрівна; Ганчо, Ольга Валеріївна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Коваленко, Нінель Павлівна; Loban, G. A.; Bobrova, N. O.; Gancho, O. V.; Zvyagolska, I. M.; Kovalenko, N. P.При використанні технології додавання 2-етил-6-метил-3-гідроксипіридину сукцинату сприяє зростанню протимікробної дії антибіотиків та синтетичних протимікробних препаратів на 12-56% проти музейних штамів E. coli та на 23-64% проти еталонних штамів S. aureus, а також посилює антимікробний ефект наночастинок срібла в культурах умовно-патогенних мікроорганізмів на 1-2 ступені. За критерій антимікробної дії приймають чутливість музейних штамів мікроорганізмів S. aureus АТСС 25923 та E. coli АТСС 25922, а також клінічних ізолятів умовно-патогенних бактерій з ротової рідини практично здорових осіб, яку визначають за методом дисків та за методом серійних розведень.Документ Ставлення студентів-медиків до здорового способу життя та його вплив на процес навчання(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2015) Боброва, Нелля Олександрівна; Ананьєва, Майя Миколаївна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Басараб, Ярослав Олексійович; Лобань, Галина Андріївна; Боброва, Нелля Александровна; Ананьева, Майя Николаевна; Звягольская, Ирина Николаевна; Басараб, Ярослав Алексеевич; Лобань, Галина Андреевна; Bobrova, N. O.; Ananieva, M. M.; Zvyagolska, I. M.; Basarab, Ya. O.; Loban’, G. A.Аналіз сучасного стану здоров’я населення України свідчить про реальну загрозу життю людей. Особливе занепокоєння викликає здоров’я молоді - майже 90% якої мають відхилення фізичних показників здоров’я. Метою дослідження є аналіз способу життя студентів, виявлення факторів та причини, які впливають на погіршення стану здоров’я студентів. Розроблено анкету, питання якої детально відображають ставлення студентів до здорового способу життя, дозволяють критично оцінити свій спосіб життя, висловити свої побажання стосовно оздоровчих заходів. Проведено аналіз опитування 523 осіб віком 18-20 років (216 юнаків та 307 дівчат). Встановлено, що основними чинниками, які впливають на якість навчання студентів, є виснаженість та «синдром хронічної втоми», стрес в умовах навчання, порушення режиму харчування. Таким чином, проведене дослідження дає змогу привернути увагу студентської молоді до проблеми здорового способу життя та знайти шляхи покращення успішності навчання і зміцнення здоров’я студентів; Анализ современного состояния здоровья населения Украины свидетельствует о реальной угрозе жизни людей. Особое беспокойство вызывает здоровье молодежи, почти 90% которой имеют отклонения в физических показателях здоровье. Целью исследования является анализ образа жизни студентов, выявление факторов и причин, влияющих на ухудшение состояния здоровья студентов. Разработана анкета, вопросы которой подробно отражают отношение студентов к здоровому образу жизни, позволяют критически оценить свой образ жизни, высказать свои пожелания относительно оздоровительных мероприятий. Проведен анализ опроса 523 человек в возрасте 18-20 лет (216 юношей и 307 девушек). Установлено, что основные факторы, которые влияют на качество обучения студентов, это истощение и «синдром хронической усталости», стресс в условиях обучения и нарушение режима питания. Таким образом, проведенное исследование позволяет привлечь внимание студенческой молодежи к проблемам здорового образа жизни и найти пути улучшения успеваемости и укрепления здоровья студентов; Analysis of the current health status of the population of Ukraine indicates a real threat to the life of people. The health of young people is of particular concern, because almost 90% of them are reported to have various lapses in terms of physical health. The aim of the study is to analyze the lifestyle of students, to identify the factors and causes that deteriorate their health. We developed a questionnaire, detailing the issues that would reflect that students' attitude to healthy mode of life. This questionnaire allows of critical selfevaluation of own life, express own wishes regarding health measures and activities. The analysis of the survey covered 523 people aged 18-20 years (216 males and 307 females). It was found out the main factors affecting the quality of students’ learning were the exhaustion and "chronic fatigue syndrome", and worrying about the training course and improper diet. Thus, this study makes it possible to attract the attention of students to the healthy lifestyle and to find ways to improve their academic progress and boost their health.Документ Інформаційно-методична підтримка вивчення предмету на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології ВДНЗУ "Українська медична стоматологічна академія"(2014) Лобань, Галина Андріївна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Полянська, Валентина Павлівна; Лобань, Галина Андреевна; Звягольская, Ирина Николаевна; Полянская, Валентина Павловна; Loban’, G. A.; Zvyagolska, I. M.; Polyanska, V. P.Ефективність реалізації досягнення кінцевих цілей вивчення дисципліни на кафедрі мікробіології, вірусології та імунології ВДНЗУ "Українська медична стоматологічна академія" реалізується за допомогою загальноприйнятих дидактичних принципів навчального процесу із залученням комплексу сучасних форм його організації. За модульним принципом створені з урахуванням профільної підготовки майбутніх спеціалістів навчально-методичні матеріали з дисципліни, які забезпечують інформаційно-методичну підтримку навчання студентів. Структура і зміст навчально-методичних матеріалів сприяють підвищенню ефективності навчального процесу, активізують самостійну навчально-пізнавальну діяльність студента, підвищують мотивацію навчання;Эффективность реализации достижения конечных целей изучения дисциплины на кафедре микробиологии, вирусологии и иммунологии ВГУЗУ "Украинская медицинская стоматологическая академия" реализуется с помощью общепринятых дидактических принципов учебного процесса с привлечением комплекса современных форм его организации. По модульному принципу созданы с учетом профильной підготовки будущих специалистов учебно-методические материалы по дисциплине, которые обеспечивают информационно-методическую поддержку обучения студентов. Структура и содержание учебно-методических материалов способствуют повышению эффективности ученого процесса, активизируют самостоятельную учебно-ознавательную деятельность студента, повышают мотивацию обучения;The effectiveness of implementation achieving the ultimate goals of the study subjects at the Department of Microbiology, Virology and Immunology of Higher State School of Ukraine "Ukrainian Medical Stomatological Academy" is implemented using conventional didactic principles of the educational process with the use of modern forms of organization. Teaching materials in the discipline that provide information and methodological support student learning. The structure and content of teaching materials enhance the learning process, stimulates independent educational-cognitive activity of students and motivate their learning.