Наукові праці. Кафедра фізики
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Наукові праці. Кафедра фізики за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 258
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A study of formation of iron nanoparticles in aluminium matrix with helium pores(Journal of Physics : Conference Series, 2012) Kichanov, S. E.; Kozlenko, D. P.; Belushkin, A. V.; Reutov, V. F.; Samoilenko, S. O.; Jirák, Z.; Savenko, B. N.; Bulavin, L. A.; Zubavichus, Y. V.; Кічанов, Сергій Евгенійович; Самойленко, Сергій ОлександровичThe structural and magnetic properties of iron nanoparticles formed in an aluminium matrix by combined helium and iron ions irradiation have been studied by small-angle X-ray scattering and susceptibility measurements. The formation of nanoparticles with average size of about 6.8 nm under iron ions irradiation has been found. The additional posterior irradiation with helium ions leads to the iron nanoparticles ordering with correlation length of 7.2(1) nm. The characteristic radius of iron nanoparticles and fractal dimension of the Al matrix were determined and magnetic properties of the Fe-Al nanomaterials were analysed.Документ Anxiety, depression, dysfunction of the autonomic nervous systemAnd their correlations during COVID-19 pandemic(Полтавський державний медичний університет, 2023) Zaporozhets, T. M.; Korovina, L. D.; Sukhomlyn, T. A.; Mishchenko, I. V.; Sukhomlyn, A. A.; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Коровіна, Лідія Дмитрівна; Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Міщенко, Ігор Віталійович; Сухомлин, Андрій АнатолійовичМетою дослідження було вивчення взаємозв'язку психологічних і регуляторних механізмів розвитку дисфункції автономної нервової системи у відповідь на стресові фактори під час пандемії COVID-19. Було обстежено 133 студента. Використовували опитувальники HADS, PSS-10, State-aR. Дисфункцію автономної нервової системи визначали за А.М. Вейном та на основі аналізу варіабельності серцевого ритму. Серед когорти обстежених у 37,0 % відмічались прояви тривоги та 38,1 % мали субклінічні та клінічні прояви депресії. Помірний та високий рівень суб'єктивного стресу мали 99,1 % опитаних. У осіб з субклінічними та клінічними ознаками депресії відзначалась змінена варіабельність серцевого ритму. Прямі зв’язки були між рівнями тривоги та депресії (R=0,50, p<0,001), тривоги та стресу (R=0,28, p<0,01), тривоги та показника дисфункції АНС (R=0,23, p<0,05), депресії та дисфункції АНС (R=0,30, p<0,005), зворотні – між рівнем тривоги та сумарного показника автономної регуляції aR (R=–0,45, p<0,001), між рівнем депресії та сумарного показника автономної регуляції aR (R=–0,29, p<0,01).Документ Development of logical thinking of future doctors with the application of logical tasks(2025-03) Lobach, Nataliia; Isychko, Liudmyla; Kirianova, Marina; Лобач, Наталія Вячеславівна; Ісичко, Людмила Володимирівна; Кір'янова, Марина СергіївнаThis article presents the outcomes of a pedagogical experiment conducted to assess the efficacy of incorporating experimental logical tasks and exercises within the curriculum of the discipline “Medical Informatics” as a means to foster the development of logical thinking among future medical professionals. The study emerged from the observation of deficient logical reasoning skills among medical students, prompting an investigation into the role of logical thinking in the diagnostic process of physicians. The research involved diverse groups, including medical students, experienced doctors, and educators. The following methods of research were used to achieve the goal of the experiment: Theoretical, in particular, modeling method to identify pedagogical conditions and develop the technology of forming logical thinking of future doctors; empirical, in particular, pedagogical experiment, which allowed to check the effectiveness of technology and developed methodological support of the formation of logical thinking of future doctors and statistical methods of research for quantitative processing of research results and confirmation of their authenticity. The analysis of the results of the pedagogical experiment revealed a decrease in the number of students at a low level and an increase in the number of students at satisfactory and high levels of logical thinking development. The results of statistical data confirm the effectiveness of pedagogical technology in introducing a system of tasks aimed at the development of logical thinking in future doctors.Документ Development of motivation towards education in medical students(Wydawnictwo Aluna, 2019) Morokhovets, H. Yu. ; Uvarkina, O. V.; Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Senkevych, H. A.; Stetsenko, S. A.; Мороховець, Галина Юріївна; Уваркіна, Олена Василівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сенкевич, Геннадій Анатолійович; Стеценко, Сергій АнатолійовичThe quality of professional medical training is a relevant issue for clinical and educational setting due to modernization and reform processes at the present stage of the society’s development. The formation of the future doctors’ interest in professional activities mostly depends on the implementation of pedagogical conditions, aimed at developing the positive motivation towards education; Якість професійної медичної підготовки є актуальною проблемою для клініко-освітніх установ через модернізацію та реформування на сучасному етапі розвитку суспільства Формування інтересу майбутніх лікарів до професійної діяльності здебільшого залежить від виконання педагогічних умов, спрямованих на розвиток позитивної мотивації до освіти.Документ Digital transformation of higher medical education: challenges, optimization(2023-08-21) Makarenko, Oleksandr; Vainahii, Olha; Tsybulska, Tamila; Koval, Andrew; Vivsyannuk, Volodumyr; Макаренко, Олександр ВолодимировичThe purpose of the article is to analyze the digital transformation of higher medical education, trace individual challenges and methods of optimization to improve the pedagogical process. To realize this goal, a number of scientific methods are applied, including analysis, synthesis, deduction and induction, abstraction, and prognostic method. In the results, the aspects of the digitalization processes of the formation of the educational medical environment through the prism of optimization and the challenges on the way to improving the digitalization of higher medical education institutions of Ukraine are investigated. Certain difficulties have been noted on the way to the introduction of innovative technologies, which in Ukrainian realities are mostly related to the lack of technology and funding. In the conclusions, the main attention is paid to the fact that in the future the evolution of digital technologies will pose new challenges for pedagogical thought and its development.Документ Disadvantages and Advantages of Implementing Distance Learning in Higher Institutions of Medical Education(Adam Marszałek, 2022) Lobach, Nataliia; Saenko, Marina; Isychko, Liudmyla; Лобач, Наталія Вячеславівна; Саєнко, Марина Сергіївна; Ісичко, Людмила ВолодимирівнаУ статті розглянуто переваги та недоліки впровадження дистанційного навчання для навчання студентів-медиків в умовах карантину. Проаналізовано питання використання методів електронного навчання в дистанційному навчанні. Метою статті є з’ясування поняття дистанційного навчання, виявлення суттєвих відмінностей між поняттями «дистанційне навчання» та «електронне навчання», аналіз проблем і недосконалості цієї форми навчання та визначення доцільності його виконання. Проаналізовано сучасні педагогічні дослідження української та зарубіжної школи та наведено результати аналізу думок студентів і викладачів щодо впровадження дистанційного навчання в навчальний процес. Наведено результати впровадження дистанційної освіти в навчальний процес Української медичної стоматологічної академії з дисциплін «Медична фізика» та «Медична інформатика». Результати дослідження довели, що дистанційне навчання має лише теоретичні переваги. На практиці виникає багато проблем, які потребують вирішення.Документ Embracing artificial intelligence in education: Shaping the learning path for future professionals(Malque Publishing, 2024-05-07) Makarenko, O.; Borysenko, O.; Horokhivska, T.; Kozub, V.; Yaremenko, D.; Макаренко, Олександр ВолодимировичThe integration of artificial intelligence plays a key role in modern education, transforming the learning process and training of future specialists. The purpose of the present research is to analyze the role of artificial intelligence in education, define its goals and objectives, and apply various research methods to identify the main aspects of this integration. In the course of the research, existing technologies and methods of using artificial intelligence in education were analyzed, and integration goals were identified, including personalization of learning, improving accessibility and efficiency of education, and preparing students for modern labor market challenges. The research results have shown that the integration of artificial intelligence into education opens up new prospects for improving the learning process while also posing challenges related to data security and staff training. The integration of artificial intelligence is a significant breakthrough in the modern world, where technology is playing an increasingly important role in education. This guideline draws attention to the goals and objectives of integrating artificial intelligence into education, as well as to the various research methods used to study this issue. The advantages and challenges faced by educational institutions in implementing such technology are discussed, and the key aspects of cooperation between artificial intelligence and humans are highlighted. The present research is an important contribution to understanding the role of technology in modern education and identifying ways to use it optimally. The conclusion emphasizes the importance of developing a harmonious interaction between artificial intelligence and humans to ensure optimal learning and preparation for the future.Документ Google’s Digital Tools for Education: A Selection of Tools(2024-07-12) Makarenko, Volodymyr; Aleksieieva, Oksana; Fysiuk, Artem; Filimonova, Tetiana; Tsypliak, Nataliia; Макаренко, Володимир ІвановичThe article delves into the pivotal role and significance of digital tools in the realm of educational activities, exploring their impact on various aspects of the learning process. Focusing on the analysis of Google Docs, Google Forms, and Google Meet, researchers unearthed valuable insights. Google Docs emerged as a potent catalyst for enhancing student engagement and fostering their creativity within the learning environment. By offering collaborative features and real-time editing, Google Docs empowered students to actively participate in group projects and share ideas, thereby elevating their overall learning experience. The efficacy of Google Forms in tracking academic performance came to the fore, as educators found it to be an invaluable tool for generating assessments and surveys. Furthermore, Google Meet emerged as a versatile solution for enabling seamless video conferencing, transforming distance education by facilitating convenient and dynamic communication between students and instructors. This platform fostered meaningful interactions, ensuring a sense of community and social connection in virtual learning environments. In conclusion, this study serves as a stepping stone for the continued advancement of digital tools in education. By leveraging the potentials of Google Docs, Google Forms, and Google Meet, educators can foster active student engagement, enhance academic performance monitoring, and enable effective communication. However, to truly harness the transformative power of technology, a dedicated focus on accessibility, inclusiveness, student well-being, and adaptability to rapidly changing technologies is imperative. Embracing these principles will undoubtedly pave the way for an enriched and future-ready educational landscape.Документ Hybrid Hydrogel Materials with Incorporated Nanoparticles(Sumy State University, 2013) Samchenko, Yu. M.; Kryklia, S. O.; Poltoratska, T. P.; Ischeykina, Yu.; Makarenko, V. I.; Sukhodub, L. F.; Konovalova, V. V.; Іщейкіна, Юлія Олексіївна; Макаренко, Володимир ІвановичSynthesis and physico-chemical studies of new promising hybrid hydrogels based on polyvinyl alcohol (PVA) acetales and copolymer hydrogels based on vynil monomers have been studied. Acrylamide and Acrylnitrile were used as some of components that carry various fillers . Sponge acetales of polyvinyl alcohol were used as enforcing net. The synthesized composites demonstrated high strength as compared to standard hydrogels- Yung-module varied in the range of 80 to 300 kPa depending on the extent of PVA acetale matrix filling with hydrogel component. The materials showed high sorbability to water and water solutions. Study of swelling kinetics as compared to solvents of various nature (water, ethanol, sunflower oil ) was carried out.Документ Modern digital learning and simulation technologies in higher medical education: definitions, innovative potential(Amazonia Investiga, 2022-12-30) Yuriy, Rayisa; Huzchenko, Serhii; Lobach, Nataliia; Karbovanets, Olena; Bokova, Svitlana; Isychko, Liudmyla; Лобач, Наталія Вячеславівна; Ісичко, Людмила ВолодимирівнаDigital and simulative learning technologies have become especially popular and are being implemented in medicine. Consequently, this article aims to investigate the main digital learning and simulation technologies that are used in higher medical education. For this purpose, general scientific methods of research were used: analysis and synthesis. Based on the predictive method, the possible ways of solving some problems in digital medical education were demonstrated. Of separate importance was the use of content analysis, based on which the basic information materials concerning this problem were investigated in detail. In the results peculiarities of interpretation of digital and simulative technologies were defined, the problem of using digital technologies in modern medical education was characterized, the significance of simulative technologies in the system of training of future medics was indicated, the main stages of simulative training were investigated. It is noted that the key stage of simulation training is debriefing, where the analysis of basic errors takes place. In the conclusion, it is noted that the combination of digital and simulation technologies contributes to the improvement of the educational process as a whole.Документ Moodle Innovation Learning Technology for Medical Education: From Theory to Practice(British Journal of Pharmaceutical Research, 2021-12-16) Lobach, Nataliia; Isychko, Liudmyla; Dymar, Nataliia; Vakaliuk, Ivanna; Yuryk, Olha; Bokova, Svitlana; Лобач, Наталія Вячеславівна; Ісичко, Людмила Володимирівна; Димар, Наталія Михайлівна; Вакалюк, Іванна Володимирівна; Бокова, Світлана Іванівна; Юрик, Ольга ЄфремівнаCOVID-19 pandemic has affected the medical and pharmaceutical education globally by disrupting traditional educational practices such as classroom-based teaching. This necessitated implementation of a distance learning via online platforms by medical and pharmacy schools around the world, including Ukraine. The short review aims at studying the global experience on use of innovative e-learning platform Moodle for distant medical and pharmaceutical education, figuring out its advantages and disadvantages for teaching medical/pharmacy students and healthcare professionals, and working out some recommendations for its further implementation in Ukrainian medical schools. For this short review, the authors relied only on accredited and peer-reviewed resources with free access articles available, such as Pubmed. The searches identified 32 full-textual content articles, of which 19 had been included in this paper and submitted to a narrative review.Документ Motivation as an inherent component of the competency approach in teaching(2018) Оленець, Світлана Юріївна; Оленец, Светлана Юрьевна; Olenets, S.Yu.When defining professional competences, the concept of “key competencies” is often used, that is, which should have each person and which could be used in a variety of situations. Key competencies are thus universal and are used in a variety of situations. The theoretical model of personal competence contains the following components: motivational-value, cognitive, emotional-volitional. In order for education to be effective, the students must have a desire to study, which means that they should be motivated. An effective process of self-learning must begin with the definition of specific learning goals and complete the understanding of what motivation is and how to deal with it. Motivation represents a system of psychologically heterogeneous factors that determine the behavior and activities of man. In other words, it acts as an inducement that causes or strengthens human activity. Motives are considered to be those internal forces that are related to the needs of the individual and encourage it to certain activities aimed at their satisfaction. How can the teacher motivate students to study and research? To do this, there are some techniques described in this article; При визначенні професійних компетенцій часто вживається поняття «ключових компетенцій», тобто таких, якими повинна володіти кожна людина і які можна було б застосовувати в самих різних ситуаціях. Ключові компетенції є, таким чином, універсальними і використовуються в різних ситуаціях. Теоретична модель особистісної компетентності містить такі компоненти: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, емоційно-вольовий. Для того, щоб навчання було ефективним, студент повинен мати бажання навчатися, тобто бути вмотивованим. Ефективний процес самонавчання повинен починатися із визначення конкретних цілей навчання і завершуватися розумінням того, що таке мотивація і як із нею діяти. Мотивація являє собою систему психологічно різнорідних чинників, що детермінують поведінку і діяльність людини. Іншими словами, вона виступає як спонукання, що викликають активність людини або підсилюють її. Мотивами ж прийнято вважати ті внутрішні сили, які пов'язані з потребами особистості та спонукають її до певної діяльності, спрямованої на їх задоволення. Як же викладач може мотивувати студентів до навчання та наукової діяльності? Для цього існують деякі прийоми, описані у даній статті; При определении профессиональных компетенций часто употребляется понятие «ключевых компетенций», то есть таких, которыми должен обладать каждый человек и которые можно было бы применять в самых различных ситуациях. Ключевые компетенции являются, таким образом, универсальными и используются в различных ситуациях. Теоретическая модель личностной компетентности содержит следующие компоненты: мотивационно-ценностный, когнитивный, эмоционально-волевой. Для того, чтобы обучение было эффективным, студент должен иметь желание учиться, то есть быть мотивированным. Эффективный процесс самообучения должен начинаться с определения конкретных целей обучения и завершаться пониманием того, что такое мотивация и как с ней действовать. Мотивация представляет собой систему психологически разнородных факторов, детерминирующих поведение и деятельность человека. Другими словами, она выступает как побуждение, вызывающие активность человека или усиливают ее. Мотивами же принято считать те внутренние силы, которые связаны с потребностями личности и побуждают ее к определенной деятельности, направленной на их удовлетворение. Как же преподаватель может мотивировать студентов к обучению и научной деятельности? Для этого существуют некоторые приемы, описанные в данной статье.Документ The educator’s information and digital competence as a foundation for professional success in the context of the information and educational environment(2024) Kiryanova, Maryna; Кір'янова, Марина СергіївнаInformation and digital competence has become a key component of an educator’s professional success, as it facilitate the integration of innovative approaches into teaching and align with the needs of modern pupils. The purpose of this study was to assess the level of educators’ digital competence and develop recommendations for its enhancement to ensure the effective use of digital technologies in education. The research was based on the application of theoretical methods, including analysis, synthesis, generalisation, and systematisation, which enabled the identification of current trends in the use of digital technologies in education. The empirical part of the study involved a survey conducted among educators working in general secondary education institutions. Special attention was given to the role of digital competence in ensuring the effectiveness of the teaching and learning process within the dynamic development of digital technologies. It was found that information and digital skills not only enhance pedagogical expertise but also create favourable conditions for integrating innovative approaches into teaching. Such competencies enable educators to adapt teaching methods to the needs of modern pupils, who are shaped by a digital environment and accustomed to the active use of technology in their daily lives. The survey results revealed the extent to which teachers utilise digital tools in developing educational materials, organising interactive lessons, and integrating information and communication technologies into the learning process. This study identified the level of educators’ digital competence and highlighted key challenges in implementing digital technologies, including insufficient technical support, the need to improve knowledge and skills, and a lack of educational resources. The practical value of the article lies in the potential use of the findings to develop targeted professional development programmes for educators, aimed at enhancing their digital literacy and facilitating the effective integration of technology into the teaching and learning process. Інформаційно-цифрова компетентність стає ключовою складовою професійного успіху педагога, оскільки вона сприяє інтеграції інноваційних підходів у навчання та відповідає потребам сучасних учнів. Метою роботи було визначити рівень цифрової компетентності педагогів та розробити рекомендації для її вдосконалення з метою ефективного використання цифрових технологій у навчанні. Дослідження базувалось на застосуванні теоретичних методів, таких як аналіз, синтез, узагальнення та систематизація, що дало змогу визначити сучасні тенденції використання цифрових технологій в освіті. Емпірична частина дослідження охоплювала проведення опитування педагогів закладів загальної середньої освіти. Особлива увага приділяється її ролі у забезпеченні ефективності навчально-виховного процесу в умовах динамічного розвитку цифрових технологій. Визначено, що інформаційно-цифрові навички не лише сприяють підвищенню педагогічної майстерності, але й створюють сприятливі умови для інтеграції інноваційних підходів у навчання. Зокрема, такі компетентності дозволяють педагогам адаптувати методи навчання до потреб сучасних учнів, які формуються у цифровому середовищі та звикли до активного використання технологій у повсякденному житті. Результати опитування дозволили з’ясувати, наскільки активно вчителі використовують цифрові інструменти у створенні навчальних матеріалів, організації інтерактивних занять та загальній інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес. У межах даного дослідження окреслено рівень цифрової компетентності педагогів та виявлені ключові труднощі впровадження цифрових технологій, серед яких відсутність достатньої технічної підтримки, необхідність удосконалення знань і навичок, а також брак навчальних ресурсів. Практичне значення статті полягає у можливості використання отриманих результатів для створення цільових програм підвищення кваліфікації педагогів, які сприятимуть розвитку їхньої цифрової грамотності та успішній інтеграції технологій у навчально-виховний процес.Документ The use of maple mathematical software in teaching medical and biological physics(Українська медична стоматологічна академія, 2018-03-20) Morokhovets, H. Yu.; Saienko, M. S.; Lysanets, Yu. V.; Silkova, O. V.; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сілкова, Олена Вікторівна; Саєнко, Марина СергіївнаComputerization of training becomes an integral part of the educational process. The development of technologies, mobile devices necessitates the improvement and updating of training courses. The use of software in the learning process is widespread, which requires from a modern student to master the mathematical apparatus, to have knowledge of the basics of programming and the ability to work at the level of a confident user with a variety of software tools and applications. Particularly relevant is the need for the use of computer technologies during the study of topics for self-directed study. The introduction of information technologies will enrich the content and diversify the ways of mastering new topics, stimulating students for self-education and self-development. The article is devoted to application of the software package of applied mathematics Maple during the educational process of students of higher medical establishments.Документ Using the Google Classroom application in project education(2018) Оленець, Світлана Юріївна; Оленец, Светлана Юрьевна; Olenets, S. Yu.Google Classroom is a great way to optimize your teacher’s performance while managing student project activities. This service allows the teacher to quickly create and organize tasks, place ratings, leave comments and communicate with students. In turn, students can store their work on Google Drive, take back classroom tasks, and communicate directly with each other and with the teacher. Google Classroom allows you to work with Google Docs, Google Drive, and Gmail. Thanks to this, the administrator can give different tasks to the students and receive ready work from them. Also, the service allows you to trace the execution of each task, as well as the possibility of commenting. The administrator can create ads, ask questions and leave comments in real time. Classroom automatically creates a Drive’s folder for each task and each student. In turn, the student can always view the tasks that he needs to perform on the relevant page.That is why this application can be useful for the teacher in the students work’s guiding during the implementation of their project. It will not only facilitate communication but also bring it to a qualitatively new level.Документ Адаптація викладання медичної інформатики у здобувачів вищої медичної освіти в умовах військового стану в Україні(Наукові перспективи, 2022-05) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Хміль, Олена Всеволодівна; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.; Khmil, O. V.Військова агресія Російської Федерації проти України, запровадження військового стану обумовлюють актуальність вивчення проблеми організації навчального процесу, викладання дисциплін у вищих навчальних закладах, їх особливостей проведення в умовах бойових дій. Адже наявні обмеження можливостей здобувачів вищої освіти, викладачів Україні, обумовлені технічними проблемами, психологічними станами учасників освітнього процесу в умовах запровадження режиму військового стану потребують належної адаптації навчального процесу, викладання дисциплін, правового регулювання. Саме тому вивчення окремих аспектів викладання, адаптації навчальних дисциплін для здобувачів вищої освіти в умовах запровадження режиму військового стану характеризується актуальністю. Зазначено правовий режим здійснення освітнього процесу в умовах військового стану в Україні. Визначено форми адаптації здобувачів вищої освіти у сучасних реаліях: формальна, соціально-психологічна, дидакційна. Розглянуто поняття: навчання, викладання в умовах військового стану. Окреслено особливості організації навчального процесу: дистанційна, синхронна, асинхронна за допомогою месенджерів, он-лайн ресурсів, вправ та завдань, що розвантажують психологічно. Виокремлено методи роботи із здобувачами вищої освіти: проблемні, пошукові, творчі; форми взаємодії з педагогом: дискусійні, партнерські, актуалізації опорних знань. Зазначено технічні можливості для роботи під час проведення занять. Сформульовано методи роботи для розвантаження психологічного стану учасників освітнього процесу. Наведено і рекомендовано деякі приклади практичних завдань з дисципліни «Медична інформатика» з урахуванням можливостей здобувачів вищої освіти. Визначено пропозиції щодо внесення змін у викладання дисципліни під час військового стану.Документ Адаптація освітнього процесу вищої школи до глобальних викликів ХХІ століття(Громадська організація «Християнська академія педагогічних наук України», Громадська організація «Всеукраїнська асоціація педагогів і психологів з духовно-морального виховання», 2023) Ляшкевич, Антоніна Іванівна; Марусич, Оксана Олександрівна; Шавель, Христина Євгенівна; Liashkevych, A. I.; Marusych, O. O.; Shavel, Kh. E.У статті висвітлено теперішній стан освітнього процесу української вищої школи, та надано прогностичну модель адаптації до глобальних викликів, що постають перед суспільством у ХХІ столітті. У роботі представлено результати аналізу шляхів удосконалення навчальної взаємодії з огляду на контекст повномасштабної війни та перспективи післявоєнного відновлення. Актуальність дослідження зумовлена збільшенням розриву між потребами учасників освітнього процесу, що визначаються суспільною динамікою, та існуючою методологією забезпечення фахової освіти в Україні.Документ Акторська майстерність викладача(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Оленець, Світлана Юріївна; Оленец, Светлана Юрьевна; Olenets, S. Yu.Як показує практика, педагог та творчість – нерозривні. Гармонійне поєднання творчого потенціалу викладача та знань із фахового предмету, дозволяє досягти високих результатів педагогічного процесу. А так як заняття – це невелика театральна вистава, то акторська майстерність дуже стає в нагоді; Как показывает практика, педагог и творчество - неразрывны. Гармоничное сочетание творческого потенциала преподавателя и знаний профессионального предмета, позволяет достичь высоких результатов педагогического процесса. А так как занятие - это небольшая театральная постановка, то актерское мастерство становится очень полезным; As practice, teacher and creativity show - inseparable. Harmonious combination of the creative potential of the teacher and knowledge of a professional subject, allows to achieve high results of the pedagogical process. And since classes are a small theatrical performance, then acting skills are very useful.Документ Акустичні та в'язкопружні властивості водних розчинів арабінози(Українська медична стоматологічна академія, 2011-11) Татушенко, Марина Вікторівна; Стеценко, Сергій Анатолійович; Хорольський, Олексій ВікторовичВизначене місце акустичної спектроскопії серед методів дослідження швидких на надшвидких процесів, які протікають у об’єктах біологічного походження. Визначені особливості та відмінності від інших методів дослідження. Описані результати експериментальних досліджень густини, коефіцієнта зсувної в’язкості, швидкості поширення ультразвуку і коефіцієнта поглинання звуку водних розчинів арабінози з концентраціями 10 і 36 % мас. у інтервалі температур 293-353 К.Документ Алгоритмізації медичних задач для розвитку логічної компетентності у здобувачів медичних закладів вищої освіти під час вивчення медичної інформатики(Видавнича група «Наукові перспективи», 2024-01-26) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Хміль, Олена ВсеволодівнаНа основі досвіду авторів викладання дисципліни «Медична інформатика» у Полтавському державному медичному університеті, у статті розкрито актуальність, значення, роль вивчення теми «Алгоритми. Алгоритмізація медичних задач» для здобувачів медичної освіти. Обґрунтовано необхідність вивчення даної теми для подальшої успішної професійної діяльності лікарів в сучасних умовах. Виділено аспекти професійної компетентності майбутнього медичного фахівця, подальший розвиток логічної та аналітичної компетентностей під час опанування даної теми.