Наукові праці. Кафедра фізики
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Інтеграція штучного інтелекту в освітнє середовище підготовки майбутніх лікарів(Харківський національний медичний університет, 2025-03-21) Макаренко, Олександр Володимирови; Макаренко, Володимир Іванович; Сілкова, Олена ВікторівнаВикористання штучного інтелекту набуває все більшої популярнос ті в підготовці майбутніх лікарів, що потребує трансформації та вдо сконалення освітнього середовища, а також перегляду педагогічних технологій, удосконалення та розробки нових форм, методів та засобів навчання. Метою цього дослідження є висвітлення проблем інтеграції штучного інтелекту в освітнє середовище підготовки майбутніх лікарів.Документ Development of logical thinking of future doctors with the application of logical tasks(2025-03) Lobach, Nataliia; Isychko, Liudmyla; Kirianova, Marina; Лобач, Наталія Вячеславівна; Ісичко, Людмила Володимирівна; Кір'янова, Марина СергіївнаThis article presents the outcomes of a pedagogical experiment conducted to assess the efficacy of incorporating experimental logical tasks and exercises within the curriculum of the discipline “Medical Informatics” as a means to foster the development of logical thinking among future medical professionals. The study emerged from the observation of deficient logical reasoning skills among medical students, prompting an investigation into the role of logical thinking in the diagnostic process of physicians. The research involved diverse groups, including medical students, experienced doctors, and educators. The following methods of research were used to achieve the goal of the experiment: Theoretical, in particular, modeling method to identify pedagogical conditions and develop the technology of forming logical thinking of future doctors; empirical, in particular, pedagogical experiment, which allowed to check the effectiveness of technology and developed methodological support of the formation of logical thinking of future doctors and statistical methods of research for quantitative processing of research results and confirmation of their authenticity. The analysis of the results of the pedagogical experiment revealed a decrease in the number of students at a low level and an increase in the number of students at satisfactory and high levels of logical thinking development. The results of statistical data confirm the effectiveness of pedagogical technology in introducing a system of tasks aimed at the development of logical thinking in future doctors.Документ Емоційна компетентність як ключовий фактор підвищення ефективності викладацької діяльності(2025-03-06) Кір'янова, Марина СергіївнаЕмоційна сфера особистості сьогодні належить до найактуальніших об’єктів наукового дослідження, адже саме емоції є невід’ємною складовою життєдіяльності людини, впливаючи на її мислення, поведінку та взаємодію із соціумом. На перетині психології, педагогіки та нейронаук дедалі більше уваги приділяється складним інтегративним явищам, таким як емоційний інтелект і емоційна компетентність. Ці концепції стали ключовими для розуміння того, як людина управляє власними емоціями, взаємодіє з іншими та адаптується до змін. Емоційний інтелект є однією з базових характеристик, що забезпечують ефективність міжособистісного спілкування, професійного зростання та вирішення життєвих завдань. З розвитком досліджень цієї категорії вчені почали виокремлювати емоційну компетентність як конкретний прояв здатності людини ефективно застосовувати свої знання про емоції в різних життєвих ситуаціях.Документ Організація навчального процесу з використанням віртуальних інтерактивних платформ(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ісичко, Людмила ВолодимирівнаРозглянуто питання щодо використання інтерактивних платформ в організації дистанційного навчання студентів медичних спеціальностей. Виділено критерії вибору, переваги й недоліки інтерактивного ресурсу, що використовується в навчальному процесі. The issues of using interactive platforms in organizing distance learning for medical students are considered. Criteria for selection, advantages, and disadvantages of the interactive resource used in the educational process are highlighted.Документ Порівняння в'язкопружних властивостей аліфатичних спиртів та їх фторзаміщених аналогів(Інститут теоретичної фізики ім. Боголюбова НАН України, 2025-03-19) Булавін, Л. А.; Забулонов, Ю. Л.; Хетало, А. М.; Матяш, Л. О.; Самойленко, Сергій Олександрович; Хорольский, А. В.; Рудніков, Є. Г.У роботi проведено порiвняння в’язкопружних властивостей рiдких алiфатичних спиртiв пропанолу-1, пентанолу-1 та гептанолу-1 iз властивостями їх фторзамiщених аналогiв. Використано експериментальнi данi по густинi, кiнематичнiй в’язкостi та швидкостi поширення звуку i симуляцiї штучними нейронними мережами величин критичних параметрiв та параметрiв Ван дер Ваальса дослiджених рiдин. Порiвняння властивостей спиртiв iз властивостями води, в якiй є суцiльна сiтка водневих зв’язкiв, та властивостями перекису водню, де є водневi зв’язки, але сiтка вiдсутня, показують, що змiна фізичних властивостей при фторзамiщеннi пов’язана зi щiльнiстю водневих зв’язкiв у рiдинi. The viscoelastic properties of liquid aliphatic alcohols (propanol-1, pentanol-1, and heptanol-1) have been compared with the properties of their fluoro-substituted analogs. Experimental data on the density, kinematic viscosity, and sound velocity of the liquids, as well as their critical and van der Waals parameters simulated by artificial neural networks, are used. The comparison of the properties of indicated alcohols with those of water, where there is a continuous network of hydrogen bonds, and hydrogen peroxide, where there are hydrogen bonds, but not their network, shows that the change in the physical properties after the fluoro-substitution is associated with the density of hydrogen bonds in the liquid.Документ Кібербезпека – обов’язкова складова процесу цифровізації охорони здоров’я(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир ІвановичУ статті висвітлюється основні напрямки розвитку системи охорони здоров’я, медичної освіти, зміни у системі підготовки майбутніх лікарів та інших медичних фахівців шляхом розвитку цифрових компетентностей, впровадженням нової освітньої компоненти «Кібербезпека», її роль у подальшій професійній діяльності. The article highlights the main directions of the development of the health care system, medical education, changes in the system of training future doctors and other medical specialists through the development of digital competencies, the introduction of the new educational component "Cybersecurity", its role in further professional activity.Документ Впровадження нової освітньої компоненти «Кібербезпека, кібергігієна» у медичну освіту – вимога сьогодення(2025-01-20) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Хміль, Олена Всеволодівна; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.; Khmil, O. V.На основі досвіду авторів впровадження освітньої компоненти «Кібербезпека, кібергігієна» у Полтавському державному медичному університеті, у статті розкрито актуальність, значення, роль вивчення дисципліни «Кібербезпека, кібергігієна» для здобувачів медичної освіти. Обґрунтовано необхідність вивчення даної освітньої компоненти для подальшої успішної професійної діяльності лікарів в сучасних умовах. Виділено аспекти професійної компетентності майбутнього медичного фахівця, подальший розвиток цифрової компетентності під час опанування даної дисципліни. Based on the authors' experience in implementing the educational component "Cybersecurity, Cyberhygiene" at Poltava State Medical University, the article reveals the relevance, significance, and role of studying the discipline "Cybersecurity, Cyberhygiene" for medical education applicants. The need to study this educational component for the further successful professional activity of doctors in modern conditions is substantiated. Aspects of the professional competence of a future medical specialist and the further development of digital competence during the mastering of this discipline are highlighted.Документ The educator’s information and digital competence as a foundation for professional success in the context of the information and educational environment(2024) Kiryanova, Maryna; Кір'янова, Марина СергіївнаInformation and digital competence has become a key component of an educator’s professional success, as it facilitate the integration of innovative approaches into teaching and align with the needs of modern pupils. The purpose of this study was to assess the level of educators’ digital competence and develop recommendations for its enhancement to ensure the effective use of digital technologies in education. The research was based on the application of theoretical methods, including analysis, synthesis, generalisation, and systematisation, which enabled the identification of current trends in the use of digital technologies in education. The empirical part of the study involved a survey conducted among educators working in general secondary education institutions. Special attention was given to the role of digital competence in ensuring the effectiveness of the teaching and learning process within the dynamic development of digital technologies. It was found that information and digital skills not only enhance pedagogical expertise but also create favourable conditions for integrating innovative approaches into teaching. Such competencies enable educators to adapt teaching methods to the needs of modern pupils, who are shaped by a digital environment and accustomed to the active use of technology in their daily lives. The survey results revealed the extent to which teachers utilise digital tools in developing educational materials, organising interactive lessons, and integrating information and communication technologies into the learning process. This study identified the level of educators’ digital competence and highlighted key challenges in implementing digital technologies, including insufficient technical support, the need to improve knowledge and skills, and a lack of educational resources. The practical value of the article lies in the potential use of the findings to develop targeted professional development programmes for educators, aimed at enhancing their digital literacy and facilitating the effective integration of technology into the teaching and learning process. Інформаційно-цифрова компетентність стає ключовою складовою професійного успіху педагога, оскільки вона сприяє інтеграції інноваційних підходів у навчання та відповідає потребам сучасних учнів. Метою роботи було визначити рівень цифрової компетентності педагогів та розробити рекомендації для її вдосконалення з метою ефективного використання цифрових технологій у навчанні. Дослідження базувалось на застосуванні теоретичних методів, таких як аналіз, синтез, узагальнення та систематизація, що дало змогу визначити сучасні тенденції використання цифрових технологій в освіті. Емпірична частина дослідження охоплювала проведення опитування педагогів закладів загальної середньої освіти. Особлива увага приділяється її ролі у забезпеченні ефективності навчально-виховного процесу в умовах динамічного розвитку цифрових технологій. Визначено, що інформаційно-цифрові навички не лише сприяють підвищенню педагогічної майстерності, але й створюють сприятливі умови для інтеграції інноваційних підходів у навчання. Зокрема, такі компетентності дозволяють педагогам адаптувати методи навчання до потреб сучасних учнів, які формуються у цифровому середовищі та звикли до активного використання технологій у повсякденному житті. Результати опитування дозволили з’ясувати, наскільки активно вчителі використовують цифрові інструменти у створенні навчальних матеріалів, організації інтерактивних занять та загальній інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес. У межах даного дослідження окреслено рівень цифрової компетентності педагогів та виявлені ключові труднощі впровадження цифрових технологій, серед яких відсутність достатньої технічної підтримки, необхідність удосконалення знань і навичок, а також брак навчальних ресурсів. Практичне значення статті полягає у можливості використання отриманих результатів для створення цільових програм підвищення кваліфікації педагогів, які сприятимуть розвитку їхньої цифрової грамотності та успішній інтеграції технологій у навчально-виховний процес.Документ Сучасні інновації: роль комп'ютерних технологій у розвитку дітей дошкільного віку(2024-10-25) Кір'янова, Марина СергіївнаУ статті розглянуто актуальність використання комп'ютерних ігор у роботі з дітьми дошкільного віку в умовах сучасного цифрового світу. Зазначено, що інтеграція комп'ютерних технологій у виховний процес може сприяти розвитку моторики, когнітивних здібностей, творчого мислення та інших важливих навичок у дітей. Проведено аналіз останніх досліджень, що підтверджують позитивний вплив комп'ютерних ігор на розвиток дошкільнят, а також обговорено потенційні ризики та шляхи їх мінімізації. Визначено ключові завдання педагогів у формуванні базових навичок комп'ютерної грамотності та організації інтерактивного середовища, що сприяє зацікавленості дітей у навчанні. Автори підкреслюють, що збалансований підхід до використання комп'ютерних ігор у закладах дошкільної освіти забезпечує адаптацію навчального процесу до індивідуальних потреб дитини, стимулює її всебічний розвиток і готує до викликів інформаційного суспільства.Документ Сталий спосіб життя як основа екологічного виховання сучасної молоді(Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Кір'янова, Марина СергіївнаУ статті розглядається важливість екологічного виховання молоді як ключового інструменту формування екологічної свідомості та сталого способу життя. Підкреслюється роль освіти, сім’ї та громадських ініціатив у формуванні відповідального ставлення до природи. Екологічне виховання визначається як багатогранний процес, що поєднує передачу знань, розвиток екологічних цінностей та практичних навичок. Особлива увага приділяється принципам сталого способу життя, таким як енергозбереження, зменшення відходів, усвідомлене споживання та екологічна відповідальність. У статті також акцентується на ролі педагогів у реалізації екологічного виховання через інтерактивні методи навчання та залучення молоді до екологічних проєктів. Інтеграція принципів сталого розвитку в освітній процес сприяє формуванню активних громадян, здатних приймати екологічно відповідальні рішення. Це дослідження демонструє значущість всебічного підходу до екологічного виховання, що забезпечує збереження природних ресурсів і розвиток екологічної культури в суспільстві.Документ Нова українська школа: формування компетентностей для успішного життя в сучасному світі(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024-12-10) Кір'янова, Марина СергіївнаСтаття висвітлює ключові аспекти реформи «Нова українська школа» (НУШ), яка спрямована на модернізацію освіти в Україні. Особливу увагу приділено інтеграції десяти компетентностей у дев’ять освітніх галузей, що визначені Державним стандартом профільної середньої освіти. The article highlights the key aspects of the "New Ukrainian School" (NUS) reform, which is aimed at modernizing education in Ukraine. Special attention is paid to the integration of ten competencies in nine educational fields defined by the State standard of specialized secondary education.Документ Здоров’язбережувальні технології як ключовий аспект фізкультурно-оздоровчої роботи закладів дошкільної освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2024-11-07) Кір'янова, Марина СергіївнаУ статті розглядається поняття «здоров’язберігаючі технології» та можливості їх реалізації в різних формах фізкультурно-оздоровчої роботи з дошкільниками. Акцентовано увагу на тому, що такі технології не лише сприяють зміцненню фізичного здоров’я дітей, а й формують у них свідоме ставлення до власного здоров’я та активний спосіб життя. Особлива увага приділяється практичним формам, зокрема проведенню занять з фізичної культури, ранкової гімнастики та гімнастики після сну. Висвітлені аспекти впровадження здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховний процес демонструють їх важливість для розвитку та виховання здорової та активної особистості в дошкільному віці. The article examines the concept of "health-preserving technologies" and their implementation possibilities in various forms of physical education and health work with preschoolers. Attention is focused on the fact that such technologies not only contribute to strengthening the physical health of children, but also form in them a conscious attitude to their own health and an active lifestyle. Particular attention is paid to practical forms, in particular, conducting physical education classes, morning gymnastics and gymnastics after a nap. The highlighted aspects of the introduction of health-saving technologies into the educational process demonstrate their importance for the development and upbringing of a healthy and active personality in preschool age.Документ Використання додатка Symptomate в освітньому процесі майбутніх лікарів(Буковинський державний медичний університет, 2024) Бичко, Марина ВікторівнаУ статті описані певні особливості освітнього процесу майбутніх лікарів, які обумовлені його тривалістю, інтенсивністю та максимальною практичною спрямованістю. Подано результати власних досліджень про те, що необхідно постійно вдосконалювати змістовий компонент навчання та максимально використовувати можливості інформаційних технологій, які безумовно є на часі. Описано досвід використання медичного додатку Symptomate на основі штучного інтелекту в освітньому процесі майбутніх лікарів.Документ Дослідження доцільності та ефективності використання навчальних відеоматеріалів у освітньому процесі майбутніх лікарів(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Бичко, Марина Вікторівна; Bychko, M.У статті коротко описано зміни, які відбулися в освітньому процесі під час пандемії Covid-19 та введення воєнного стану в Україні. Описана роль викладача в освітньому процесі та вимоги до здійснення його професійної діяльності. Обґрунтовано роль інтернету та інтернет-технологій в освітньому процесі здобувачів вищої освіти медичного профілю. Коротко розглянуто поняття «засіб навчання» та розглянуто види засобів навчання. Визначено дидактичні принципи на яких базується зміст навчання майбутніх лікарів. Коротко описані механізми реалізації принципу наочності в освітньому процесі здобувачів вищої освіти. Обґрунтовано доцільність використання відеоматеріалів у освітньому процесі здобувачів вищої освіти. Описано коли та за яких умов може бути використано відеоконтент під час підготовки до практичних занять та під час освітнього процесу в навчальних аудиторіях Визначено позитивні та негативні аспекти при використанні відеоматеріалів у освітньому процесі. Представлений перелік властивостей візуалізації, що стають можливими під час використання відеоматеріалів здобувачами вищої освіти. Визначену головну прерогативу використання відеоматеріалів під час освітнього процесу майбутніх лікарів. Описано результати власного дослідження для здобувачів вищої освіти у Полтавському державному медичному університеті на тему: «Використання навчальних відео в освітньому процесі». Графічно представлено результати анкетування щодо використання навчальних відеоматеріалів під час підготовки до практичних занять на прикладі навчальної дисципліни: «Медична та біологічна фізика. Сучасні інформаційні технології в медицині». Сформульовано особисту думку щодо доцільності та ефективності використання навчальних відеоматеріалів під час освітнього процесу здобувачів вищої освіти Полтавського державного медичного університету в період воєнного стану.Документ Диференціація у викладанні природничих дисциплін як засіб формування фахових компетентностей майбутніх лікарів(Полтавський державний медичний університет, 2024-06-21) Буря, Лілія Володимирівна; Білоконь, Сергій Олександрович; Вахненко, Андрій Вікторович; Люлька, Олександр Миколайович; Макаренко, Олександр ВолодимировичУ статті розглянуто види диференційованого навчання, особлива увага приділена рівневій диференціації та індивідуалізації навчання майбутніх лікарів при вивченні освітніх компонентів природничо-наукового циклу. Оцінено сучасний стан наукової розробки проблеми диференційованого навчання. Встановлено, що актуальним для диференційованого навчання є принципи наочності, навчання швидким темпом і гуманізації. Розроблено диференційовані завдання на заняттях з медичної і біологічної фізики, з варіативними підказками. The article examines the types of differentiated study, special attention is paid to the level differentiat ion and individualization of the training of future doctors when studying the educational components of the natural science cycle. The current state of scientific development of the problem of differentiated education is assessed. It was established that the principles of visualization, fast-paced learning and humanization are relevant for differentiated learning. Differentiated tasks have been developed for medical and biological physics classes, with variable prompts.Документ Google’s Digital Tools for Education: A Selection of Tools(2024-07-12) Makarenko, Volodymyr; Aleksieieva, Oksana; Fysiuk, Artem; Filimonova, Tetiana; Tsypliak, Nataliia; Макаренко, Володимир ІвановичThe article delves into the pivotal role and significance of digital tools in the realm of educational activities, exploring their impact on various aspects of the learning process. Focusing on the analysis of Google Docs, Google Forms, and Google Meet, researchers unearthed valuable insights. Google Docs emerged as a potent catalyst for enhancing student engagement and fostering their creativity within the learning environment. By offering collaborative features and real-time editing, Google Docs empowered students to actively participate in group projects and share ideas, thereby elevating their overall learning experience. The efficacy of Google Forms in tracking academic performance came to the fore, as educators found it to be an invaluable tool for generating assessments and surveys. Furthermore, Google Meet emerged as a versatile solution for enabling seamless video conferencing, transforming distance education by facilitating convenient and dynamic communication between students and instructors. This platform fostered meaningful interactions, ensuring a sense of community and social connection in virtual learning environments. In conclusion, this study serves as a stepping stone for the continued advancement of digital tools in education. By leveraging the potentials of Google Docs, Google Forms, and Google Meet, educators can foster active student engagement, enhance academic performance monitoring, and enable effective communication. However, to truly harness the transformative power of technology, a dedicated focus on accessibility, inclusiveness, student well-being, and adaptability to rapidly changing technologies is imperative. Embracing these principles will undoubtedly pave the way for an enriched and future-ready educational landscape.Документ Embracing artificial intelligence in education: Shaping the learning path for future professionals(Malque Publishing, 2024-05-07) Makarenko, O.; Borysenko, O.; Horokhivska, T.; Kozub, V.; Yaremenko, D.; Макаренко, Олександр ВолодимировичThe integration of artificial intelligence plays a key role in modern education, transforming the learning process and training of future specialists. The purpose of the present research is to analyze the role of artificial intelligence in education, define its goals and objectives, and apply various research methods to identify the main aspects of this integration. In the course of the research, existing technologies and methods of using artificial intelligence in education were analyzed, and integration goals were identified, including personalization of learning, improving accessibility and efficiency of education, and preparing students for modern labor market challenges. The research results have shown that the integration of artificial intelligence into education opens up new prospects for improving the learning process while also posing challenges related to data security and staff training. The integration of artificial intelligence is a significant breakthrough in the modern world, where technology is playing an increasingly important role in education. This guideline draws attention to the goals and objectives of integrating artificial intelligence into education, as well as to the various research methods used to study this issue. The advantages and challenges faced by educational institutions in implementing such technology are discussed, and the key aspects of cooperation between artificial intelligence and humans are highlighted. The present research is an important contribution to understanding the role of technology in modern education and identifying ways to use it optimally. The conclusion emphasizes the importance of developing a harmonious interaction between artificial intelligence and humans to ensure optimal learning and preparation for the future.Документ Можливості штучного інтелекту і його вплив на професійне становлення майбутніх лікарів у період воєнного стану(Полтавський державний медичний університет, 2024) Бичко, Марина ВікторівнаУ статті коротко розглянуто питання штучного інтелекту, програм і пристроїв, створених на його основі, що використовуються у сфері медицини. Описано результати власного дослідження про обізнаність майбутніх лікарів щодо штучного інтелекту і його можливостей; The article briefly discusses the issue of artificial intelligence, programs and devices created on its basis, which are used in the field of medicine. The results of our own research on the awareness of future doctors regarding artificial intelligence and its possibilities are described.Документ Проектна діяльність майбутніх учителів фізики(Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2019) Макаренко, Катерина Степанівна; Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Олександр Володимирович; Матяш, Людмила Олександрівна; Makarenko, K.; Makarenko, V.; Makarenko, O.; Matiash, L.Формулювання проблеми. Метою дослідження є розкриття алгоритму проектної діяльності у процесі формування професійної компетентності майбутніх учителів фізики на матеріалі біомеханіки. Матеріали і методи. Для дослідження використовували теоретичний аналіз, структурно-логічний аналіз змісту і структури навчального процесу та спостереження. Результати. Подається алгоритм роботи над проектом, який включає чотири етапи: організаційний, аналітичний, дослідницький і контролюючий. Автори розкривають сутність етапів проекту, наводять приклади на матеріалі біомеханіки, висвітлюють особливості реалізації розробленого алгоритму в процесі викладання фізики в поєднанні з груповим методом. При цьому групова навчальна діяльність виконує організаційну функцію. Полягає вона в тому, що студенти навчаються розподіляти обов’язки, спілкуватися один з одним, розв’язувати конфлікти, що виникають у спільній діяльності. В груповій роботі кожен із них бере на себе функції викладача і виконує фахові види діяльності. На першому етапі визначається тема і мета проекту, створюється проблемна ситуація, виділяється протиріччя, формулюється проблема, здійснюється пошук варіантів вирішення та обговорюються методи дослідження. На другому етапі визначаються джерела інформації, здійснюється опис кінцевого результату та розподіл завдань, а також формулювання плану роботи. Третій етап включає збір та аналіз зібраної інформації, виконання роботи згідно з планом, формулювання висновків і пропозицій. На контролюючому етапі формулюються результати, відбувається захист проекту та прогнозуються нові проблеми. Висновки. Метод проектів як педагогічна технологія передбачає сукупність дослідницьких, пошукових і проблемних методів. Він органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Цей підхід можна використати не лише для підготовки майбутніх учителів фізики, а й організувавши аналогічно проектну діяльність під час вивчення інших природничих дисциплінДокумент Вплив піролідиндитіо карбамату амонію на біомеханічні характеристики стегнової кістки щурів за умов поєднаного надлишкового надходження фториду та нітрату натрію(Українська медична стоматологічна академія, 2021) Ковальова, Ірина Олександрівна; Макаренко, Володимир Іванович; Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Костенко, Георгій Віталійович; Ковалева, Ирина Александровна; Макаренко, Владимир Иванович; Силкова, Елена Викторовна ; Макаренко, Александр Владимирович; Костенко, Георгий Витальевич; Kovaleva, I. O.; Makarenko, V.I.; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Kostenko, H. V.Досліджено вплив інгібітора активації NF-κB піролідиндітіокарбамату амонію на біомеханічні характеристики стегнової кістки щурів за умов поєднаного надлишкового надходження фториду та нітрату натрію. Експерименти проведено на 30 білих щурах лінії Вістар масою 190-240 г, розподілених на 3 групи: 1-ша – інтактні тварини, 2-га – після поєднаного введення фториду натрію (10 мг/кг маси тіла) та нітрату натрію (500 мг/кг маси тіла) протягом 30 діб, у 3-й групі, починаючи з 15-ї доби інтоксикації, внутрішньоочеревинно вводили інгібітор активації NF-κB піролідиндітіокарбамат амонію в дозі 76 мг/кг 3 рази на тиждень. Дослідження біомеханічних властивостей стегнової кістки проводили за 2-х точковою схемою (випробовування на лінійний розрив) та 3-х точковою схемою (випробовування на згин) з використанням машини розривної РМУ-0,05-1 з оцінкою розрив-ного навантаження (міцності) та відносного подовження кісток (пружності), а також за 4-х точко-вою схемою (випробовування на згин) за допомогою деформаційної установки МРК-1 з розрахунком модулю Юнга, межі міцності, відносної залишкової деформації до руйнування та відносного видовження до руйнування. Призначення піролідиндитіокарбамату амонію за умов експерименту досто-вірно збільшувало розривне навантаження при лінійному розриві та на згин на 35,3 та 23,5% відповідно порівняно з результатами 2-ї групи. Відносне подовження кісток при випробовуванні на ліній-ний розрив і згин було більшим, ніж значення 2-ї групи на 7,9 та 18,6 %. При випробовуванні на згин за 4-х точковою схемою за допомогою деформаційної установки МРК-1 було виявлено вірогідне під-вищення модулю пружності Юнга на 19,8% порівняно з результатами 2-ї групи. Проте показники межі пружності та міцності, відносного видовження крайніх волокон до руйнування суттєво не змі-нювалися. Зроблено висновок, що інгібітор транскрипційного чинника NF-κB піролідиндитіокарбамат амонію за умов поєднаного введення фториду та нітрату натрію є ефективними остеопро-тективним засобом, збільшує міцність і пружність стегнових кісток.