Проблеми екології та медицини, 2022, Том 26, № 5-6
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Ефективність реабілітаційного підходу, заснованого на наочній моделі стрічки Мебіуса, у лікуванні міофасціального больового синдрому шийної ділянки в учасників бойових дій(Полтавський державний медичний університет, 2022) Страшко, Євген Юрійович; Strashko, Ye. Yu.Під час бойових дій важливе значення мають наслідки травматичних пошкоджень хребта, що призводять до міофасціального болю, зокрема у шийній ділянці. Міофасціальний больовий синдром, локалізований у м'язах і фасціях, може варіюватися від легкого дискомфорту до нестерпного болю. Для оптимізації персональних реабілітаційних програм в практиці охорони здоров’я, задля додаткової візуалізації навчально-практичних заходів було запропоновано розглядати реабілітаційний процес як «руховий та ментальний діалог» одночасно, а також використовувати топологічний об’єкт – стрічку Мебіуса як наочну, мультивекторну, міждисциплінарну, пластичну модель реабілітації. Робота присвячена вивченню ефективності використання екологічного підходу у реабілітаційній практиці. Дослідження виконано на базі Комунального Підприємства «Полтавський обласний клінічний госпіталь для ветеранів війни» Полтавської обласної ради. У дослідженні взяли участь 42 військовослужбовців – учасників бойових дій із встановленим діагнозом – міофасціальний больовий синдром шийної ділянки. У якості складової екологічного підходу використовували індивідуально розроблену програму комплексного реабілітаційного втручання, спрямовану на пов’язані між собою біомеханічно м’язові спіралі, діафрагму та жувальні м’язи, скронево-нижньощелепний суглоб. Методика активної реабілітації в пацієнтів із використанням програми комплексного реабілітаційного втручання на пов’язані між собою біомеханічно м’язові спіралі, діафрагму та жувальні м’язи, скронево-нижньощелепний суглоб базувалася на курсі занять з мультидисциплінарною реабілітаційною командою тривалістю 21 день – 3-5 сеансів власне із лікарем щодня та 6-8 сеансів за записаним відео-взірцем. Статистично значиме зменшення інтенсивності болю за ВАШ та збільшення кута безболісного бокового руху з елементом ротації без може свідчити про ефективність реабілітаційних заходів уже на сьомий день лікування. Зменшення інтенсивності болю та збільшення кута безболісного бокового руху з елементом ротації у дослідній групі, порівняно із контрольною, може свідчити про перевагу використання запропонованої програми одночасно стандартними підходами у реабілітації. Запропонована у роботі модель може виступати, не тільки лікувально-реабілітаційним засобом, а і наочним навчальним засобом для майбутніх фахівців, що має ряд переваг над традиційними. Зокрема слід відмітити недороговартість і простоту виконання, та зауважити, що складний, на перший погляд реабілітаційний процес, спрощується завдяки математичній логіці, послідовності, креативності, ігровій формі. During combat activities, the consequences of contusive and traumatic injuries to the spine, which lead to myofascial pain, in particular in the neck area, are of great importance. Myofascial pain syndrome, localized in the muscles and fascia, can range from mild discomfort to excruciating pain. To optimize personal rehabilitation programs in health care practice, for additional visualization of educational and practical activities, it was suggested to consider the rehabilitation process as a "motor and mental dialogue" at the same time, and also to use a topological object - the Möbius strip as a visual, multi-vector, interdisciplinary, plastic model of rehabilitation. The paper focuses on the study of the effectiveness of using the ecological approach in rehabilitation practice. The research was conducted on the basis of the Municipal Enterprise "Poltava Regional Clinical Hospital for War Veterans" of Poltava Regional Council. 42 military servicemen - participants of combat activities with a diagnosis of the myofascial pain syndrome of the cervical area were included in the study. As a component of the ecological approach, an individually developed program of comprehensive rehabilitation intervention aimed at the biomechanically interconnected muscle spirals, the diaphragm and masticatory muscles, and the temporomandibular joint was used. The method of active rehabilitation in patients using a program of comprehensive rehabilitation intervention for biomechanically interconnected muscle spirals, diaphragm and masticatory muscles, and temporomandibular joint, was based on a course of training with a multidisciplinary rehabilitation team lasting 21 days - 3 - 5 sessions with the doctor every day and 6-8 sessions according to the video sample recorded by the doctor. A statistically significant decrease in the intensity of pain according to VAS and an increase in the angle of painless lateral movement with an element of rotation may indicate the effectiveness of rehabilitation measures already on the seventh day of treatment. A decrease in the intensity of pain and an increase in the angle of painless lateral movement with an element of rotation in the experimental group, as compared to the control group, may indicate the advantage of using the proposed program at the same time as standard approaches in rehabilitation. The model proposed in the study can act not only as a treatment and rehabilitation tool but also as a visual training tool for future specialists, which has several advantages over traditional models. In particular, it involves low cost and ease of implementation, and it should be noted that the comprehensive, at first glance, rehabilitation process is simplified due to mathematical logic, sequence, creativity, and game form.Документ Сучасні уявлення про роль моноамінергічної нейромедіаторної системи у анксіогенезі(Полтавський державний медичний університет, 2022) Луценко, Руслан ВолодимировичТривожні розлади значно розповсюджені в світі та Україні, їх частота постійно зростає. В головному мозку відповідальними структурами за перебіг тривожної патології є префронтальна кора, таламус, гіпоталамус, мигдалик та асоційовані зони цих структур. Показано, що велике різноманіття серотонінергічних структур головного мозку беруть участь у формуванні та прогресуванні тривожної патології. При цьому селективні інгібітори зворотного захоплення серотоніну (СІЗЗС) є базовими препаратами у лікуванні цих станів, хоча й не підтверджено посилюють чи послаблюють ці засоби серотонінергічну передачу. Іншою провідною ланкою патогенезу неврозів є розлади функції норадренергічної системи, що підтверджується ефективністю препаратів, що зменшують активність відповідних структур в ЦНС. При неврозах змінюється чутливість центральних адренорецепторів і обговорюється взаємини з серотонінергічною нейромедіаторною системою. У патогенез невротичних розладів певний внесок вносить дофамінергічна система головного мозку порушення якої, зокрема зміни вмісту медіатора та чутливості Dрецепторів, можуть провокувати генералізовані тривожні розлади та інші захворювання. Також обговорюється можливість виникнення побічниї реакцій, зокрема соціофобій при застосуванні блокаторів D-рецепторів. Показано, що при тривозі порушується метаболізм моноамінергічних медіаторів. Отже провідне значення в розвитку та прогресуванні тривожної патології займає дисбаланс серотонінергічної, адренергічної та дофамінергічної нейромедіаторних систем ЦНС.Документ Формування засад розвитку творчих наукових можливостей серед студентів у малих групах(Полтавський державний медичний університет, 2022) Мамонтова, Тетяна Василівна; Mamontova, T. V.Залучення студентів до наукової діяльності під час навчання в медичних університетах сприяє формуванню академічної позиції, закладає основи доказової медицини для подальшої реалізації у майбутній професійній діяльності. Проте, спроби залучення студентів до наукової роботи під час навчання зустрічають труднощі, а саме відсутність можливості реалізації відразу для всіх студентів одночасно, особливо на початкових етапах медичної підготовки. Тому, розробка шляхів активізації молоді до повномасштабної участі та отримання наукового досвіду є перспективним напрямком вищої медичної освіти. Нами запропоновано п’ять порад з організації наукової роботи. Перше, надайте студентам можливість отримати практичний досвід, залучивши їх до кожного етапу. Активна участь покращить оволодіння знаннями, навичками, підтримає інтерес до проекту. Друге, сформуйте малі групи студентів, залучених до проекту для ефективного отримання даних. Спільна дослідницька діяльність передбачає кооперацію кожної особи у команді, будуванні діалогу та спільної генерації ідей, ефективну реалізацію персональних знань, креативності, логіки мислення та соціальних навичок. Третє, запросіть на роль керівника «надихаю- чих» дослідників. Ефективне наставництво є ключем до успішного дослідницького досвіду студентів. Четверте, створіть спільноту та заохочуйте дискусію в межах групи. Формування соціально-емоційних зв’язків зі студентами- дослідниками своєї команди, регулярні зустрічі дозволять повноцінно набути досвіду, отримати інформацію про всі сторони наукового проекту. П’яте, заохочуйте та спрямовуйте студентів до поширення результатів власного дослідження, підтримуючи їх у написанні професійної наукової роботи та усної доповіді. Об’єднані зусилля викла- дачів та студентів сприятимуть отриманню справжнього індивідуального автентичного дослідницького досвіду та посиленню мотивації студентів до науки, що є першим кроком до вибору у майбутньому академічної медичної кар’єри, і тим самим закладає передумови до прогресивного розвитку вітчизняної науки.Документ Ураження кровотворної системи у хворої на системний червоний вовчак та ефективність лікування мікофенолатом мофетілом(Полтавський державний медичний університет, 2022) Мормоль, Ірина Анатоліївна; Борзих, Оксана Анатоліївна; Герасименко, Наталія Дмитрівна; Есану, К.; Озарчук, Л. П.; Mormol, L. A.; Borzykh, O. A.; Gerasimenko, N. D.; Esnau, K.; Ozarchuk, L. P.У статті представлений клінічний випадок застосування мікофенолату мофетіла у пацієнтки з високою активністю перебігу системного червоного вовчаку (СЧВ) та пригніченням системи кровотворення. У хворої спостерігались всі характерні ознаки тяжкого перебігу СЧВ з розвитком апластичної анемії тяжкого ступеня, яка визначала ступінь тяжкості перебігу захворювання (постійна висока активність захворювання, значне зниження кількості формених елементів всіх паростків кровотворення (нормоцитарна нормохромна анемія, лейкопенія з нейтропенією, тромбоцитопенія) на фоні терапії глюкокортикостероідами (ГКС), вираженість клінічних симптомів, найбільше з боку дихальної системи, нирок, шкіри. Ураження кровотворної системи характерне для таких пацієнтів та переважало в клінічній картині хвороби і стало безпосередньою причиною звернення за медичною допомогою. Призначення мі- кофенолата мофетіла до базової терапії ГКС призвело до зниження активності проявів основного захворювання, попередження розвитку можливих ускладнень та в подальшому сприяло досягненню клініко-лабораторної ремісії. Клінічною особливістю даного випадку є ефективне застосування мікофенолата мофетіла у хворої з високою активність перебігу СЧВ та постійним виникненням важкого ускладнення - анемії тяжкого ступеня, на фоні терапії ГКС. За даними літератури, застосування мікофенолата мофетіла дає позитивний клінічний результат у лікуванні таких хворих: зменшуючи активність перебігу основного захворювання, запобігаючи виникненню ускладнень, подовжуючи період клініко-лабораторної ремісії. Такий підхід покращить якість життя пацієнтів даної групи із додатковою перевагою зменшення навантаження на охорону здоров'я через зменшення частоти госпіталізацій пацієнтів із важким перебігом СЧВ.Документ Ретроспективний аналіз чутливості Kocuria spp. до антибіотиків(Полтавський державний медичний університет, 2022) Фаустова, Марія Олексіївна; Назарчук, Олександр Адамович; Лобань, Галина Андріївна; Чумак, Юлія Вікторівна; Ананьєва, Майя Миколаївна; Бондаренко, Валерій ВолодимировичKocuria spp., володіючи потужним арсеналом факторів патогенності, за умов імунодепресії здатні викликати тяжкі септичні стани у людини. Тому важливим є визначення чутливості Kocuria spp., що мають медичне значення, до антибіотиків. Метою дослідження було провести ретроспективний аналіз чутливості клінічних ізолятів Kocuria spp. до антибіотиків. Від хворих з одонтогенними інфекційно-запальними захворюваннями мʼяких тканин лицевої ділянки протягом 2019-2022 рр. були виділені 33 клінічні ізоляти Kocuria spp. Культивування на заключну ідентифікацію мікроорганізмів проводили за стандартною методикою, відповідно до культуральних, морфологічних та біохімічних властивостей ізолятів. Визначення чутливості виділених представників роду Kocuria до антибіотиків проводили за допомогою диско-дифузійного методу (Кірбі-Бауера) згідно рекомендацій EUCAST (v.12.0; 2022). З метою визначення груп антибіотиків, до яких Kocuria spp. зберігають чутливість, проводили ієрархічний кластерний аналіз за методом Уорда. Статистичний аналіз проводили за допомогою стандартного програмного забезпечення IBM SPSS Statistics версії 22.0. Серед пеніцилінів представники даного роду володіли найвищою чутливістю до бензилпеніциліну. Чутливість ізолятів Kocuria до цефотаксиму та цефтазидиму не відрізнялася і складала 51,5%. Представники роду Kocuria володіли високою чутливістю до меропенему та ванкоміцину. В результаті досліджень виявлено посередню чутливістю Kocuria spp. до гентаміцину. В результаті кластерного аналізу антибактеріальних препаратів, відповідно до чутливість до них ізолятів Kocuria spp. протягом 2019-2022 рр., було обʼєднано меропенем, бензилпеніцилін, цефтазидим, цефотаксим, моксіфлоксацин та ципрофлоксацин з чутливість вище 50,0%. Клінічні ізоляти Kocuria spp., виділені від хворих з інфекційно-запальними захворюваннями м’яких тканин лицевої ділянки, проявляли варіабельну чутливість до усіх груп антибактеріальних препаратів протягом 2019-2022 рр. Найвищу чутливість представники роду Kocuria проявляють до ванкоміцину. На сьогоднішній день, клінічні ізоляти Kocuria spp. зберігають чутливість до меропенему, бензилпеніциліну, цефтазидиму, цефотаксиму, моксіфлоксацину та ципрофлоксацину.Документ The Effectiveness of «Ted Talks» video materials in teaching English at a medical university(Полтавський державний медичний університет, 2022) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Morokhovets, H. Yu.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Мороховець, Галина ЮріївнаThe article examines the methodological potential of video materials from the TED Talks resource (Technology Entertainment Design) in the context of teaching English for Professional Purposes and Academic English at medical higher education institutions. The TED Talks video materials cover not only topical issues of natural sciences but also modern problems of education, culture, history, business, sustainable development, etc., therefore, they can contribute to the development of both hard and soft skills of undergraduate and Ph.D. students majoring in Health Care and Biology. Short TED talks delivered by experts from various spheres can be used to develop public speaking skills, analytical listening, rhetorical text analysis, etc. The paper presents several linguodidactic mechanisms aimed at the development, practice, and systematization of the above skills to optimize students’ mastering of grammatical constructions and lexical material. The methodological algorithm is represented by receptive, reproductive, and productive types of exercises and can be used to improve communicative competence and English language proficiency, to organize the classroom and extracurricular activities, as well as a distance learning mode. The research may be of interest to teachers of English at medical universities, as well as specialists from other fields, in the process of planning training sessions and developing educational and methodological materialsДокумент Інтерактивні технології навчання у вищій освіті як інструмент формування конкурентоспроможного фахівця(Полтавський державний медичний університет, 2022) Бєляєва, Олена Миколаївна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Bieliaieva, O. ; Skrypnikova, Т.; TKhmil, Т.Проаналізовано погляди вітчизняних і зарубіжних дослідників на інтерактивне навчання. Коротко схарактеризовано основні інтерактивні технології, поширені в освітній практиці. У висновках зазначається, що щонайширше використання інтерактивних технологій у навчальному процесі в медичних університетах ‒ необхідна умова підготовки конкурентоспроможних фахівців у галузі охорони здоров’я на додипломному та післядипломному етапах, а також у процесі подальшого безперервного професійного розвитку лікарів. Визначальною характеристикою інтерактивного навчання є творче, постійне й ефективне спілкування між суб’єктами освітнього процесу та наявність конструктивного зворотного зв’язку між ними. Основні переваги інтерактивного навчання полягають у можливості: нівелювати протиріччя між мотивацією та стимуляцією в процесі навчання, статичним і динамічним навчанням; формувати в майбутніх лікарів усвідомлення важливості й цінності різних видів спілкування; моделювати професійні ситуації при розв’язанні яких студенти демонструють набуті знання, уміння і навички в невимушеній, психологічно комфортній атмосфері, що спонукає їх до активної участі на всіх етапах інтерактивного заняття; розв’язувати реальні кейси з медичної / стоматологічної практики; впроваджувати формувальне (формативне) оцінювання; регулювати міжсуб’єктні взаємини в навчальному процесі; формувати в осіб, що навчаються, клінічне мислення, уміння обґрунтовувати власну думку та здатність відстоювати власну позицію, критично оцінювати прийняті та пропонувати альтернативні рішення, навички командної діяльності, комунікативну культуру, позитивну мотивацію, упевненість у собі.Документ Академічні рейтинги – mirror image глобалізації в освіті(Полтавський державний медичний університет, 2022) Ждан, Вячеслав Миколайович; Дворник, Валентин Миколайович; Аветіков, Давид Соломонович; Бєляєва, Олена Миколаївна; Zhdan, V. M.; Dvornyk, V. M.; Avetikov, D.S.; Bieliaieva, O. M.Розглянуто феномен академічних рейтингів і коротку історію їх виникнення. Дано узагальнену характеристику найбільш впливових рейтингів. Проаналізовано погляди прихильників і противників академічних рейтингів. Показано, що в умовах глобалізаційних процесів в освіті академічні рейтинги розглядаються низкою вчених як один з інструментів, призначених для вимірювання конкурентоспроможності освітніх закладів, формування стратегії подальшого розвитку університетів та їх трансформації. З огляду на те, що питання щодо методології укладання академічних рейтингів і логіки їх використання залишається дискусійним, наведено аргументи опонентів рейтингування. Зокрема, висловлюється думка, що основні індикатори, які впливають на місце в більшості існуючих нині рейтингів, релевантні для університетів науково-дослідного типу, які мають надзвичайно потужні джерела фінансування, що й зумовлює їх конкурентоспроможність і незмінно високі місця. У зв’язку із цим рейтинги з інструменту вимірювання якості освіти почасти перетворилися на економічний і політичний інструмент із «відчутним геополітичним присмаком», що навряд чи може призвести до значного покращення якості освіти. Закцентовано увагу на тому, що існуюча нині методологія укладання рейтингів може бути доцільною лише для університетів світового рівня, які становлять 3 ‒ 5% від загальної кількості закладів вищої освіти в різних країнах світу. У висновках зазначається, що рейтинги, незважаючи на їх дискусійний характер, стали як невід’ємною частиною управлінської культури та глобального інформаційного простору, так і рушієм позитивних змін освітнього середовища університетів.Документ Результати ортопедичного лікування із застосуванням незнімних конструкцій з опорою на дентальні імплантати в умовах приватної практики(Полтавський державний медичний університет, 2022) Король, Дмитро Михайлович; Тончева, Катерина Дмитрівна; Ярковий, Віталій Васильович; Кіндій, Дмитро Данилович; Korol, D.; Toncheva, K.; Yarkoviy, V.; Kindiy, D.Літературні дані свідчать про значну поширеність методу дентальної імплантації для вирішення проблеми незнімного протезування при частковій та повній адентії. Проте, значний масив інформації потребує систематизації та узагальнення, враховуючи специфіку надання стоматологічної допомоги стоматологічними закладами різних регіонів. Автори дослідження провели ретроспективне дослідження основних статистичних закономірностей за результатами 32 випадків лікування вторинної адентії шляхом заміщення включених та кінцевих дистально необмежених дефектів нижньої та верхньої щелеп з опорою на дентальні ендоосальні імплантати на прикладі амбулаторної роботи приватної стоматологічної практики міста Полтава (Україна). Стоматологічна імплантація та подальше протезування проводилися у одному лікувальному закладі, одним лікарем у співпраці з однією зуботехнічною лабораторією міста Полтава (Україна). Термін ретроспективи спостереження – 5 років. Умовою для прийняття у дослідження було виготовлення незнімної ортопедичної конструкції з незнімною фіксацією на внутрішньокісткові гвинтові дентальні імплантати розбірного та нерозбірного типу. В усіх випадках виготовлялися металокерамічні конструкції з цементною фіксацією на внутрішньокісткові дентальні імплантиімплантаційних систем ImplifeClassic, ImplifeSolo (компанія Інпрайд, Україна) Vitaplant VK Vitaplant V2Kn (компанія Vitadent, Україна). Спостереження за результатами проведеного лікування проводилося у середньому 32 місяці після фіксації 69 ортопедичних конструкцій. Виявилося, що протокол незнімного протезування для заміщення часткових дефектів зубного ряду впроваджувався переважно у групі середнього віку. У відрізок часу від 6 до 60 місяців відбувається періодичне амбулаторне спостереження за ортопедичними конструкціями з цементною фіксацією на внутрішньокісткових імплантатах. Середній термін спостереження становив 32,8 місяців. Було визначено характерні статистичні закономірності що стосуються виборки осіб та найбільш поширених типорозмірів імплантатів для вирішення стандартних клінічних завдань. Середня кількість імплантатів із розрахунку на один клінічний випадок становила 4 опори, а середні показники діаметру та довжини імплантатів, що були інтегровані були на рівні 3,5 та 11 мм відповідно.