Peculiarities of profiling and problems of teaching biological and bioorganic chemistry for students studying under the educational and professional program "Pediatrics"

Анотація

Background. The methodical article covers to problematic issues of higher education in gen-eral, and medical education in particular, as well as specialized teaching of biological and bioor-ganic chemistry in medical institutions of higher education, for students studying in the specialty "Pediatrics" and the importance of mastering the relevant skills and abilities taking into account the chosen specialization in the field of medicine. The aim of the study was to analyze, systematize and develop general approaches to the fur-ther improvement of specialized educational materials in biological and bioorganic chemistry for level 2 (master’s degree) students majoring in specialty 228 "Pediatrics". Materials and Methods. General scientific research methods, namely analysis and synthesis were used. Scientific literature, educational programs and normative documents of higher medical education were investigated. Bibliosemantic method and system analysis method were used. Results. The issues of professional competence formation of future doctors studying under the educational and professional program (EPP) "Pediatrics" were considered, taking into account the age characteristics of metabolic processes and regulation of biochemical processes. The problems and relevance of the level of formation of the professional competence of teachers of medical institutions of higher education and its development in our time, taking into account the socio-economic and political situation and the ongoing russian aggression, were discussed. The effec-tiveness of the profiling process largely depends on the creation of optimal methods of learning, which include the preparation of profiled EPPs, work programs of educational disciplines and syllabuses created on their basis. Owing to the study of issues of age-related biochemistry, pecu-liarities of biochemical processes in childhood, students’ motivation to learn the educational ma-terial increases and a stable interest in the chosen profession is formed. Conclusions. One of the tasks for the integration of the higher school into the European edu-cational space is to increase the level of competence of pediatricians studying by EPP "Pediatrics" from the point of view of the teaching staff’s mastery of innovative teaching methods and readi-ness for their implementation in the pedagogical process due to profiling of various sciences for their more thorough study.

Опис

Методична стаття присвячена проблемним питанням вищої освіти взагалі, та медичної зокрема, а також профільного викладання біологічної та біоорганічної хімії в медичних закладах вищої освіти, важливості опанування відповідними навичками та вміннями з урахуванням обраної спеціалізації у сфері медицини. Наголошується на важливості доступного та чітко структурованого викладання матеріалу з теоретичних дисциплін, зокрема з біологічної та біоорганічної хімії, що стане основою для майбутнього формування практичних навичок при підготовці медичних фахівців різних профілів. Розглянуті питання формування професійної компетентності майбутніх лікарів, що навчаються за освітньо-професійною програмою (ОПП) «Педіатрія», з урахуванням вікових особливостей процесів метаболізму та регуляції біохімічних процесів. Обговорено проблеми та актуальність рівня сформованості професійної компетентності викладачів закладів вищої освіти медичного профілю та її розвиток у наш час з урахуванням соціально-економічної та політичної ситуації й триваючою російською агресією. Ефективність процесу профілізації багато в чому залежить від створення оптимальних способів навчання, до яких відноситься підготовка профільних ОПП, робочих програм навчальних дисциплін та силабусів, створених на їх основі. Завдяки вивченню питань вікової біохімії, особливостей біохімічних процесів в дитячому віці, у студентів підвищується мотивація до засвоєння навчального матеріалу і формується стійкий інтерес до обраної професії. Важливим у розвитку вищої медичної освіти є інтеграція вищої школи в європейський освітній простір, що виражається в реалізації освітніх стандартів, впровадженням інноваційних підходів у забезпечення освітнього процесу та методичної готовності до цього викладачів закладів вищої медичної освіти. Одним із завдань є підвищення рівня компетентності лікарів-педіатрів, що навчаються на базі ОПП «Педіатрія» з погляду оволодіння професорсько-викладацьким складом інноваційними методиками навчання та готовності до їх реалізації у реальному педагогічному процесі за рахунок профілізації різних наук за для їх більш ретельного вивчення.

Ключові слова

specialized teaching, age biochemistry, pediatrics, quality of medical education, біологічна та біоорганічна хімія, профільне викладання, вікова біохімія, педіатрія, якість медичної освіти

Бібліографічний опис

Omelchenko A. E. Peculiarities of profiling and problems of teaching biological and bioorganic chemistry for students studying under the educational and professional program "Pediatrics" / A. E. Omelchenko, М. V. Bilets, A. O. Mykytenko // Inter Collegas. – 2023. – Vol. 10, № 2. – С. 58–62.