Сучасні проблеми вивчення медико-екологічних аспектів здоров’я людини

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 44
  • Документ
    Використання імерсійних технологій при вивченні морфологічних дисциплін
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-31) Білаш, Сергій Михайлович; Коптев, Михайло Миколайович; Проніна, Олена Миколаївна; Пирог-Заказникова, Ангеліна Валеріївна; Білаш, Валентина Павлівна; Донченко, Світлана Владиславівна; Олексієнко, Владислав Віталійович; Олійніченко, Ярина Олексіївна; Мамай, Олександр Володимирович
    Створення імерсійного середовища з використанням можливостей мультимедійних комплексів «Оніко» при вивченні морфології людини дозволяє візуалізувати складні процеси та явища, мінімізує вплив сторонніх суб’єктивних чинників у процесі навчання, забезпечує високий ступінь персоналізації процесу навчання, стимулює накопичення досвіду самостійної пізнавальної діяльності здобувачів освіти, полегшує процес комунікації між учасниками освітнього процесу.
  • Документ
    Мотиваційна складова навчальної діяльності кафедри гістології, цитології та ембріології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Стецук, Євген Валерійович; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Борута, Наталія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Волошина, Олена Валеріївна; Вільхова, Олена Вікторівна; Левченко, Ольга Анатоліївна; Рудь, Марія Володимирівна
    Для покращення знань здобувачів освіти, систему чинників, що впливають на їх зовнішню та внутрішню мотивацію, необхідно вміло поєднувати, розвивати та вдосконалювати. Основна роль в даному процесі належить саме викладачам медичних університетів, які повинні використовувати свої вміння, здібності та методичні і матеріально-технічні надбання кафедр для отримання позитивних результатів при підготовці майбутніх лікарів.
  • Документ
    Зміни гепатоцитів за умов центральної блокади синтезу лютеїнізуючого гормону та додаванням кверцетину
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Стецук, Євген Валерійович; Полив`яна, Олександра Анатоліївна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Левченко, Ольга Анатоліївна
    Мета дослідження - визначити розподіл, морфогенез та динаміку мінливості підтипів гепатоцитів, а саме двоядерцевих та двоядерних в паренхімі печінки за умов центральної блокади синтезу лютеїнізуючого гормону при довготривалій дії триптореліну з додавання в раціон харчування тварин кверцетину.
  • Документ
    Change in the dimensions and hemodynamics of the parotid salivary glands after the first course of polychemotherapy
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Tkachenko, P. I.; Popelo, Yu. V.; Lokhmatova, N. M.; Bilokon, S. O.; Dolenko, O. B.; Korotych, N. M.; Okulov, Yu. V.; Ткаченко, Павло Іванович; Попело, Юлія Вікторівна; Лохматова, Наталія Михайлівна; Білоконь, Сергій Олександрович; Доленко, Ольга Борисівна; Коротич, Наталія Миколаївна; Окулов, Юрій Валерійович
    Today, the algorithm for carrying out diagnostic and planning and control of the treatment and preventive measures involves the use of ultrasound examination with doppler scanning of intra-organ blood vessels.
  • Документ
    Методологічні підходи до розвитку професійного мислення у здобувачів освіти при викладанні «гістології, цитології та ембріології»
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Шепітько, Володимир Іванович; Стецук, Євген Валерійович; Борута, Наталія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Волошина, Олена Валеріївна; Левченко, Ольга Анатоліївна
    В основі інноваційних форм викладання та вивчення морфології покладено класичні дидактичні прийоми з урахуванням специфіки дисципліни: знання правил (технологій) навчання, розуміння «мови дисципліни» – фундаментальних визначень та понять, термінів, встановлення взаємозв'язку між ними (гістологічне, професійне мислення), а також вміння читати гістологічні препарати. Навчальна дисципліна «Гістологія, цитологія та ембріологія» є складною, але досить цікавою, багатогранною та інформаційною наукою, яка вимагає від здобувачів освіти не тільки гарної пам'яті, посидючості, самодисципліни та працездатності, а й наявності логічного (предметно-професійного) та образного мислення. У той же час продуктивне та репродуктивне мислення базується на набутих знаннях, досвіді особистості та міждисциплінарних зв'язках. Необхідно зауважити, що під час навчання, предметне мислення виходить із накопичених раніше знань (наступності), здійснюється на їх основі, включає їх так, що без використання цих знань, мислення практично неможливе.
  • Документ
    Сталий спосіб життя як основа екологічного виховання сучасної молоді
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Кір'янова, Марина Сергіївна
    У статті розглядається важливість екологічного виховання молоді як ключового інструменту формування екологічної свідомості та сталого способу життя. Підкреслюється роль освіти, сім’ї та громадських ініціатив у формуванні відповідального ставлення до природи. Екологічне виховання визначається як багатогранний процес, що поєднує передачу знань, розвиток екологічних цінностей та практичних навичок. Особлива увага приділяється принципам сталого способу життя, таким як енергозбереження, зменшення відходів, усвідомлене споживання та екологічна відповідальність. У статті також акцентується на ролі педагогів у реалізації екологічного виховання через інтерактивні методи навчання та залучення молоді до екологічних проєктів. Інтеграція принципів сталого розвитку в освітній процес сприяє формуванню активних громадян, здатних приймати екологічно відповідальні рішення. Це дослідження демонструє значущість всебічного підходу до екологічного виховання, що забезпечує збереження природних ресурсів і розвиток екологічної культури в суспільстві.
  • Документ
    Навчання впродовж життя як чинник професійного зростання і професійної самореалізації: історія питання і сучасний стан
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна; Гурай, Людмила Порфиріївна
    Стаття присвячена історії становлення та сучасного стану понять «безперервна освіта» і «навчання впродовж життя». Приділено увагу змісту Беленської рамкової програми. Розглянуто шість основних ключових меседжів, або засад, на яких має бути побудоване навчання впродовж життя. У висновках зазначається, що реалізація концепції навчання впродовж життя є важливою складовою розвитку світової освіти та стратегічним напрямом розвитку вітчизняної системи освіти. Автори наголошують, що в умовах стрімкого оновлення технологій і постійних змін на ринку праці, навчання впродовж життя є ключовим чинником професійного зростання та самореалізації особистості, охоплюючи всі види освітніх активностей, що здійснюються впродовж усього життя людини з метою покращення знань, навичок і компетентностей в особистій, громадянській, соціальній та професійній сферах. Закцентовано увагу, що відповідно до концепції «навчання шириною в життя», навчання дорослих відбувається в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти та в різних контекстах – від закладів освіти до повсякденного життя – і дає змогу людині бути гнучкішою та адаптивнішою в сучасних реаліях. Підкреслюється, що постійне оновлення та розширення професійних знань і навичок шляхом безперервної освіти сприяє підвищенню конкурентоспроможності фахівців на ринку праці, дає змогу адаптуватися до нових вимог професії та ефективно виконувати свої обов'язки. Наголошується, що, створюючи передумови для особистісного зростання, появи й розвитку нових інтересів і захоплень, навчання впродовж життя відіграє визначальну роль у процесі самореалізації,. сприяє соціальній інтеграції, активній громадянській позиції та особистісному розвиткові. The article is devoted to the history of formation and the current state of the concepts of "continuing education" and "lifelong learning". Attention is paid to the content of the Belém Framework Program. Six main key messages, or principles on which lifelong learning should be built, are considered. The conclusions note that the implementation of the concept of lifelong learning is an important component of the development of world education and a strategic direction for the development of the national education system. The authors emphasize that in the context of rapid technological innovation and constant changes in the labor market, lifelong learning is a key factor in professional growth and personal fulfillment, covering all types of educational activities carried out throughout a person's life in order to improve knowledge, skills and competencies in personal, civic, social and professional spheres. It is emphasized that according to the concept of «lifewide learning», adult learning takes place in formal, non-formal and informal education and in different contexts –from educational institutions to everyday life - and allows a person to be more flexible and adaptive in modern realities. It is emphasized that the constant updating and expansion of professional knowledge and skills through continuing education contributes to the competitiveness of specialists in the labor market, allows them to adapt to the new requirements of the profession and effectively perform their duties. It is emphasized that by creating the prerequisites for personal growth, the emergence and development of new interests and hobbies, lifelong learning plays a decisive role in the process of self-realization, promotes social integration, active citizenship and personal development.
  • Документ
    Професіоналізм сучасного викладача медичного закладу вищої освіти: зміст поняття та шляхи підвищення
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна
    Розглянуто зміст поняття «педагогічний професіоналізм». Запропоновано авторське тлумачення поняття «професіоналізм сучасного викладача медичного закладу вищої освіти», що ґрунтується на розумінні діяльності науково-педагогічного працівника як системи, що об’єднує 14 функціональних компонентів. Схарактеризовано невідʼємні в епоху цифрової революції компоненти професійної діяльності викладача ‒ інформаційно комунікаційний і цифровий. Приділено увагу науковій (науково-дослідній) складовій професіоналізму. Окреслено основні шляхи підвищення професіоналізму викладачів медичних закладів вищої освіти. The content of the concept of "pedagogical professionalism" is considered. The author's own interpretation of the concept of "professionalism of a modern teacher of a medical institution of higher education" is proposed, based on the understanding of the activity of a scientific and pedagogical worker as a system that unites 14 functional components. The author characterizes the integral components of the teacher's professional activity in the era of the digital revolution ‒ information and communication and digital. Attention is paid to the scientific (research) component of professionalism. The main ways to improve the professionalism of teachers of medical higher education institutions are outlined.
  • Документ
    Електронномікроскопічні зміни в інтерстиційних ендокриноцитах при блокуванні рилізінг гормону та додаванні кверцетину на пізніх строках есперименту
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Стецук, Євген Валерійович; Шепітько, Володимир Іванович; Борута, Наталія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна
    Кверцетин є рибофлавоноїдом із потенційною користю для здоров’я: він сприяє запобіганню серцево-судинних захворювань, знижує ризик розвитку дегенеративних процесів мозку, а також має антиоксидантні властивості для нейтралізації вільних радикалів. Дослідження показують, що вплив вільних радикалів на структуру клітин пов'язаний із розвитком хронічних захворювань, таких як діабет, рак, серцево-судинні патології. Зокрема, мають місце кількісні та якісні порушення популяції інтерстиційних ендокринних клітин, а також електронно-мікроскопічні зміни на субклітинному рівні.
  • Документ
    Динаміка зміни експресії СD 68+ та СD 163+ макрофагів печінки на тлі тривалого пригнічення синтезу лютеїнізуючого гормону у щурів в експерименті
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Рудь, Марія Володимирівна; Стецук, Євген Валерійович; Вільхова, Олена Вікторівна; Волошина, Олена Валеріївна
    Печінка in vivo має найбільший відсоток макрофагів серед паренхіматозних органів. Макрофаги печінки можна умовно поділити на три категорії залежно від їхнього походження: жовтковий мішок, ембріональна печінка та кістковий мозок. Крім того, серед печінкових макрофагів вирізняють резидентні клітини Купфера та макрофаги, що походять від моноцитів крові. Макрофаги М1, які також називають класично активованими макрофагами відрізняються високою експресією CD80, CD86, MHCII, Toll-подібного рецептора та іNOS. Клітини М2, які також називають альтернативно активованими макрофагами, походять від макрофагів, які зазнали стимуляції IL4/13. Тестостерон має значний вплив на макрофагальну систему в організмі.
  • Документ
    «Кліпове мистення» в контексті методології викладання в закладах вищої освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Могильник, Антон Ігорович; Вішнікіна Л. П.; Тарасенко, Костянтин Володимирович; Давиденко, Аліна Володимирівна
    Кліповість – це системна проблема, яка стосується далеко не лише мислення. Виникнення «кліпового мислення» багато в чому детерміновано способом передачі інформації за допомогою сучасних гаджетів, поширенням мережі Internet і особливостями її засвоєння в умовах кліп-культури. Складні тексти сучасна молодь відмовляється сприймати через маленький екран цифрового ґаджета, звуження кута зору і постійного скролінгу тексту, що послаблює ефективність сприйняття інформації. Особливості сучасного способу сприйняття інформації мають сумне продовження у системі вищої освіти, коли студенти в усьому покладаються на допомогу електронного помічника не приділяючи жодної уваги запам’ятовуванню, не кажучи про процес осмислення наукового тексту. В результаті формування фрагментарної свідомості у більшості студентів спостерігається дефіцит формування поняттєвого та критичного мислення, здобувачі освіти звикають до узагальнених понять і рідко замислюються про причинно-наслідкові зв’язки.
  • Документ
    Парадигма обстеження органів порожнини рота, як метод своєчасного запобігання онкологічним захворюванням
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Гуржій, Олена Вікторівна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Кулай, Ольга Олександрівна; Тимошенко, Юлія Володимирівна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Приходченко, Світлана Валеріївна
    Діагностика захворювання слизової оболонки порожнини рота завжди є актуальною проблемою в практичній діяльності лікаря-стоматолога. Першим етапом проведення діагностики традиційно вважають огляд ротової порожнини, як необхідний та найкращий підхід для виявлення патологій слизової оболонки порожнини рота.
  • Документ
    Теоретико-емперична спроба роботи з емоційним інтелектом лікарів та педагогів на післядипломному етапі освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Скрипников, Петро Миколайович; Хміль, Тетяна Андріївна; Приходченко, Світлана Валеріївна; Кулай, Ольга Олександрівна; Тимошенко, Юлія Володимирівна; Дубина, Віталій Олексійович; Лазарєва, Ксенія Анатоліївна
    Нами використовувалася «методика діагностики емоціонального інтелекту» Н. Холла (в адаптації Є. Ільїна). Даний опитувальник досліджує емоційний інтелект як механізм, що визначає особливості емоційної регуляції поведінки суб'єкта, містить 30 питань і 6 варіантів відповіді. У результаті ми з'ясували, що серед респондентів не було показників високого рівня емоційного інтелекту, а середній рівень показників лише в третині респондентів. Ці показники свідчать про необхідність освоєння методології роботи з навичками soft-skills як викладачів, так і тих, хто навчається на післядипломному етапі медичної освіти.
  • Документ
    Особливості навчання лікарів-інтернів в умовах воєнного cтану
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Мельник, Владислав Леонідович; Шевченко, Василь Кирилович; Силенко, Юрій Іванович
    В умовах воєнного стану доцільно проводити навчання лікарів-інтернів у варіанті змішаної форми ( онлайн, офлайн), тобто створення єдиного навчальноінформаційного середовища, що ґрунтується на комп'ютерних та телекомунікаційних технологіях. Інформаційні технології розвивають творчі здібності та інтелект здобувачів медичної освіти, тому їх розвиток є перспективним для покращення навчального процесу та якості підготовки майбутніх фахівців.
  • Документ
    Обгрунтування необхідності гуманізації викладання патофізіології в сучасних умовах
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Заколодна, Олена Едуардівна
    Навчальний процес з патологічної фізіології у Полтавському державному медичному університеті постійно вдосконалюється з метою відповідності сучасним вимогам як підготовки сучасних висококваліфікованих спеціалістів медичної галузі, так і гуманної вищої медичної освіти.
  • Документ
    Значення кафедри патофізіології для формування загальномедичного світогляду у здобувачів вищої освіти зі стоматології в Україні
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Заколодна, Олена Едуардівна; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Назаренко, Світлана Миколаївна; Міщенко, Артур Володимирович; Костенко, Віталій Олександрович
    Кафедра патофізіології є не просто навчальним підрозділом, але й фундаментом для формування загальномедичного світогляду у здобувачів вищої освіти зі стоматології. Вона сприяє розвитку критичного мислення, інтеграції знань і підготовці висококваліфікованих фахівців, які здатні забезпечити ефективну медичну допомогу в умовах сучасних викликів. В умовах України, де медицина відіграє ключову роль у підтримці здоров'я населення в умовах воєнного стану та відновлення після війни, значення цієї кафедри важко переоцінити.
  • Документ
    Сучасні підходи до активації пізнавальної діяльності здобувачів освіти по патофізіології в умовах змішаної форми навчання
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Заколодна, Олена Едуардівна
    Ключова роль патофізіології в доклінічній стадії навчання здобувачів освіти потребує від викладачів, перш за все, ясного бачення проблем, шляхів їх вирішення, постійного методологічного вдосконалення та росту педагогічної майстерності. Українські лікарі завжди вирізнялися високим рівнем широкого клінічного мислення, що досягається, в тому числі, глибокими знаннями патофізіологічних процесів.
  • Документ
    HIV/AIDS in Ukraine during martial law
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-10-30) Pikul, K. V.; Ilchenko, V. I.; Muravlova, O. V.; Shaienko, Z. O.; Kiziun, M. A.; Пікуль, Катерина Вікторівна; Ільченко, Валентина Іванівна; Муравльова, Оксана Василівна; Шаєнко, Златослава Олексіївна; Кізюн, Маргарита Андріївна
    There are several million HIV-infected children worldwide. In Ukraine, 99% of infants are infected with HIV through perinatal transmission. A rapid progression of the spread has been noted - 15-20% of cases result in AIDS or death by the age of four. In cases of slower progression, 75-80% have an average survival rate of 8-9.5 years. Unfortunately, scientists report that not only changes in the environment, but also social upheavals and war indirectly lead to an increase in infectious diseases.
  • Документ
    Проблеми ефективності тайм-менеджменту викладача вищої школи
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Клепець, Олена Вікторівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Рябушко, Олена Борисівна; Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Передерій, Ніна Олександрівна; Шеченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона Миколаївна
    Час належить до найважливіших ресурсів людини, від уміння ефективно управляти яким залежить успішність її життя. Однією зі сфер людської діяльності, що характеризується значною емоційною напруженістю, підвищеною інформаційною насиченістю і стресогенністю та при цьому хронічним дефіцитом вільного часу, є робота сучасного педагога, і особливо – викладача вищої школи. Спроби долати дефіцит часу за рахунок подовження робочого дня або перенесення частини роботи на вихідні часто не тільки не забезпечують успіхів у досягненні мети, але й негативно впливають на здоров’я і працездатність людини . Тому розв’язання проблеми ефективного управління робочим часом викладача вищої школи є надзвичайно актуальним і нагальним завданням для науково-педагогічної спільноти.
  • Документ
    Морфологічні особливості ясен щурів після дії метакрилату
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Цхадаі М.С
    Вплив 1% розчину метилового ефіру метакрилової кислоти протягом 14 діб призводить до структурних змін слизової оболонки прикріпленої частини ясен щурів, що проявлялось потовщенням епітеліальної пластинки за рахунок збільшення рядів клітин в шипуватому та роговому шарах. Збільшувалась кількість інтраепітеліальних лімфоцитів. Спостерігався розвивиток повнокров’я судин гемомікроциркуляторного русла та периваскулярний набряк. На кінець експерименту встановлено ущільнення рогових лусочок і сплощення клітин зернистого шару, у власній пластинці збільшилась кількість мастоцитів. Отримані гістологічні дані обумовлені як безпосереднім подразнюючим впливом 1% розчину метилового ефіру метакрилової кислоти, так і змінами в системі мікроциркуляції, що призводить до порушення трофіки компонентів слизової оболонки