The fundamental importance of interdisciplinary projects in the study of clinical pharmacology

Анотація

The article is devoted to the study of the problem of the development of cognitive activity of students of higher medical education in the context of the study of clinical pharmacology. In modern conditions high requirements to the quality of human capital determine the necessity to transform the system of training of medical specialists. In particular, we are talking about doctors, from whom society expects not only in-depth professional knowledge, but also the ability for continuous self-improvement and professional mobility. In this regard, it is important to focus on the transition to an educational model aimed at the formation of multifunctional skills and readiness to learn new knowledge, which meets the modern requirements of the labour market and society. The aim of the study is to examine the effectiveness of mastering interdisciplinary tasks as a means of developing students’ cognitive activity. It involved 100 students of the 5th year of the Faculty of Medicine, who will study in 2022–2024. A number of methods, including interviews, questionnaires and tests, were used to determine the level of cognitive activity. According to the results of the study, three levels of cognitive activity were found: low, medium and high. Each is characterized by a different level of motivation, willpower and readiness to solve interdisciplinary tasks. As part of the study, the Department of Internal Medicine No. 2 developed a system of interdisciplinary tasks that integrate clinical pharmacology with other medical disciplines. These tasks are divided into three blocks according to their level of complexity and cover various aspects of a doctor’s professional activity. The results of the experiment proved that the use of such tasks increases the cognitive activity of students, which was confirmed by the methods of mathematical statistics. Thus, the necessity of using pedagogical methods focused on subjective and meaningful learning and the development of cognitive activity for the formation of highly qualified doctors has been established. Стаття присвячена дослідженню проблеми розвитку пізнавальної активності здобувачів вищої медичної освіти в контексті вивчення клінічної фармакології. У сучасних умовах високі вимоги до якості людського капіталу обумовлюють необхідність трансформації системи підготовки медичних фахівців. Зокрема, йдеться про лікарів, від яких суспільство очікує не лише глибоких професійних знань, але й здатності до безперервного самовдосконалення та професійної мобільності. У зв’язку з цим актуальним є акцент на перехід до моделі освіти, яка спрямована на формування багатофункціональних умінь і готовності до освоєння нових знань, що відповідає сучасним вимогам ринку праці та суспільства. Дослідження спрямоване на вивчення ефективності засвоєння міждисциплінарних завдань як засобу розвитку пізнавальної активності студентів. У ньому взяли участь 100 студентів 5 курсу медичного факультету, які проходили навчання у 2022–2024 роках. Застосовано низку методів, зокрема бесіди, анкетування та тестування, для визначення рівня пізнавальної активності. За результатами дослідження виявлено три рівні пізнавальної активності: низький, середній та високий. Кожен з них характеризується різним рівнем мотивації, вольових зусиль та готовністю до вирішення міждисциплінарних завдань. У рамках дослідження кафедрою внутрішньої медицини № 2 розроблено систему міждисциплінарних завдань, які інтегрують клінічну фармакологію з іншими медичними дисциплінами. Ці завдання поділено на три блоки за рівнем складності, що охоплюють різні аспекти професійної діяльності лікаря. Результати експерименту засвідчили, що застосування таких завдань підвищує пізнавальну активність студентів, що підтверджено методами математичної статистики. Таким чином, встановлено необхідність застосування педагогічних методик, орієнтованих на суб’єктно- смислове навчання та розвиток пізнавальної активності для формування висококваліфікованих лікарів. Ключові слова: міждисциплінарні завдання, пізнавальна активність.

Опис

Ключові слова

cognitive activity, interdisciplinary projects, міждисциплінарні завдання, пізнавальна активність

Бібліографічний опис

The fundamental importance of interdisciplinary projects in the study of clinical / O. V. Vlasova, N. V. Moisieieva, T. I. Yarmola, A. V. Vakhnenko // Медицина та фармація: освітні дискурси. – 2025. – Вип. 1. – С. 25–28.