Lessons of the global covid-19 pandemic in relation to the quality of education
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Харківський національний медичний універистет
Анотація
The global COVID-19 pandemic has had a profound impact on humanity, affecting not only physical health but also neurological, social, and ecological well-being. Neurological and psy-chological disorders can negatively impact learning quality and significantly worsen learning out-comes for higher education students. The aim of this study is to compare the prevalence and evaluate the symptoms of post-COVID-19 syndrome among senior students in two higher edu-cational institutions, Poltava State Medical University and Poltava National Pedagogical Univer-sity named after V.G. Korolenko. The impact of these symptoms on the quality of education will also be assessed through analysis of the author's questionnaire. Rehabilitation measures will be recommended to improve quality of educational process. It has been determined that there is a high level of damage to the nervous system among students from both universities, which is accompanied by a combination of symptoms including headache, memory impairment, insomnia, anxiety, unmotivated weakness, and excessive fatigue. The aforementioned complaints and the need to increase time for completing educational tasks after illness, along with memory impair-ment and sleep disturbances, suggest that the academic performance, psychological state, and psychosomatic background of students are at a low level. Therefore, recommendations for cog-nitive rehabilitation of this category of applicants are necessary, taking into account their signifi-cant educational load. The samples were made by senior year students. Physical activity levels among senior higher education students may exacerbate post-COVID-19 syndrome symptoms. Recommendations for the physical rehabilitation of this patient group are necessary. Applicants experiencing weakness, increased fatigue, reduced work capacity, sleep disturbances, and mood instability should review the organization of the educational process in distance learning condi-tions and make changes to their lifestyle.
Нещодавня глобальна пандемія коронавірусної інфекції має значні медико-соціальні наслідки. Неврологічні та психологічні порушення людей, що перехворіли на COVID-19, погіршують результати навчання здобувачів вищої освіти. Метою роботи було провести порівняння розповсюдженості та оцінити симптоми постковідного синдрому за літера-турними даними та виявити його вплив на якість навчання за результатами анкетування здобувачів вищої освіти старших курсів. Опитані 200 здобувачів освіти: по 100 з Полтав-ського державного медичного університету та Полтавського національного педагогіч-ного університету ім. В.Г. Короленка. Ознаками впливу хвороби на нервову систему були: головний біль, погіршення пам’яті, інсомнія, тривожність, немотивована слабкість, надмірна втомлюваність. Після перенесеного захворювання здобувачі освіти відзначали збільшення часу на виконання навчальних завдань, погіршення пам’яті, порушення сну та важке засинання. Зроблено висновок, що низька та помірна фізична активність здобу-вачів освіти може бути тригером посилення симптомів постковідного синдрому. Надані рекомендації щодо реабілітації та зміни способу життя задля покращення якості навчаль-ного процесу.
Опис
Ключові слова
students of higher education institutions, post-COVID-19 syndrome, long COVID-19, trucker syndrome, здобувачі вищої освіти, постковідний синдром, тривалий COVID-19, синдром далекобійника
Бібліографічний опис
Lessons of the global covid-19 pandemic in relation to the quality of education / O. V. Vlasova, N. V. Moiseeva, T. I. Yarmola [et al.] // Медицина сьогодні і завтра. – 2024. – Т. 93, № 1. – С. 14–24.