Перегляд за Автор "Skrypnikova, T. P."
Зараз показуємо 1 - 18 з 18
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Chronic Lip Fissure: Clinical Presentation and Risk Factors(Ektodermal Displazi Grubu, 2023-12) Skrypnykov, P. M.; Tkachenko, I. M.; Pysarenko, O. A.; Khmil, T. A.; Skrypnikova, T. P.; Tymoshenko, Y. V.; Kulai, O. O.; Скрипников, Петро Миколайович; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Хміль, Тетяна Андріївна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Тимошенко, Юлія Володимирівна; Кулай, Ольга ОлександрівнаWe conducted a cross-sectional study among patients seeking care at the Medical and Consultation Center for the Treatment of Oral Mucosa Diseases of Poltava State Medical University. Our aim was to determine the prevalence of chronic lip fissure among patients seeking care at this facility. The Chi-square test was applied to establish the correlation (associative links) between the presence of chronic lip fissure and sociodemographic factors, the presence of bad habits and occupational hazards or work conditions. Using a multivariable logistic regression model, we identified independent risk factors (independent predictors), associated with the occurrence of chronic lip fissure. These factors include gender, age, level of education, bad habits such as smoking, and exposure to unfavorable climatic working conditions. Gaining insights into the causes and clinical presentation of chronic lip fissure is paramount for its prevention, providing proper explanation, and raising awareness among patients about the factors contributing to its occurrence.Документ Development of geriatric dentistry: review of international experience(Полтавський державний медичний університет, 2024) Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Bieliaieva, O. M.; Khmil, T. A.; Slipchenko, L. B.; Lysanets, Yu. V.; Rozhenko, I. V.; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe article focuses on the evolving area of geriatric dentistry. The article examined international practices within this domain and proposed a “road map” for the development of domestic gerodontology, which provides the implementation of a number of tasks, namely: compiling a questionnaire and conducting a survey on the state of geriatric dentistry in Ukraine among higher educational institutions training dentists; further adoption of advanced European and world experience; studying the opinion of the target audience – elderly patients, – regarding their satisfaction with the level of specialized dental care; implementation of interdisciplinary/multidisciplinary educational programs to be applied at the undergraduate/postgraduate stages of dental education; design of long-term/short term certificate programs to be offered to dentists in the process of continuous professional development in order to increase the share of gerondologists in the structure of dentists in Ukraine. Стаття присвячена питанням розвитку геріатричної стоматології. Проаналізовано закордонний досвід у цій галузі. Авторами запропоновано “дорожню карту” розвитку вітчизняної геродонтології, що передбачає реалізацію низки завдань, як-от: укладання анкети й проведення опитування закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку лікарів-стоматологів, щодо стану геріатричної стоматології в Україні; подальша рецепція передового європейського і світового досвіду; вивчення думки цільової аудиторії ‒ пацієнтів похилого віку щодо задоволеності рівнем надання спеціалізованої стоматологічної допомоги; розроблення і впровадження міждисциплінарних / мультидисциплінарних освітніх програм, що будуть реалізовуватися на додипломному / післядипломному етапах стоматологічної освіти; розроблення довгострокових / короткострокових сертифікатних програм, які будуть пропонуватися лікарям-стоматологам у процесі безперервного професійного розвитку з метою збільшення частки геродонтологів у структурі лікарів-стоматологів України.Документ Effect of natural mineral bischofite containing preparation on the oral microflora(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Skrypnykov, P. N.; Skrypnikova, T. P.; Loban, G. A.; Gancho, O. V.; Khavalkina, L. M.; Zezekalo, S. V.; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Лобань, Галина Андріївна; Ганчо, Ольга Валеріївна; Хавалкіна, Людмила Михайлівна; Зезекало, Світлана ВікторівнаThe oral cavity can be considered as an ecological system complex in which external factors (biological, individual, social) interact with internal ones (periodontium, bacterial community, local immune system, oral epithelium). If the favorable conditions arise, one or another disease of the oral mucosa may be developed and must be adequately treated. The arsenal of drugs is large and requires the doctor's knowledge, skills in using of the most optimal means and providing the appropriate recommendations to the patient. We studied the efficacy of the oral care product Antiqua Mare MAX, containing natural mineral Poltava’s Bischofite, on the representatives of the oral microflora. To achieve this goal, museum strains of E. coli ATCC 25922, S. aureus ATCC 25923, S. epidermidis ATCC 14990, E. faecalis ATCC 29212, M. lysodeicticus ATCC 4698 and C. albicans ATCC1023 were used. As a control, a well-known antimicrobial agent 0.02% aqueous solution of chlorhexidine bigluconate was used. The ability of the Antiqua Mare MAX drug to inhibit the growth of museum cultures of the yeast-like fungi, colon bacilli, enterococci, micrococci, epidermal and golden staphylococci in the liquid medium was shown to coincide completely in three repeated determinations during the study of the effect of Bischofite containing oral care product. The fungiostatic activity of the studied preparation Antiqua Mare MAX exceeded the effect of 0.02% solution of chlorhexidine bigluconate by 4 times (p<0,001), but the fungicidal effect did not differ.Документ «Miller's pyramid», the «onion model», the «portfolio method», the «assessment orbits»: how to evaluate the professionality of a doctor?(Полтавський державний медичний університет, 2024) Bieliaieva, O. M.; Bilash, S. M.; Skrypnykov, P. M.; Lysanets, Yu. V.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Taran, Z. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Скрипников, Петро Миколайович; Лисанець, Юлія Валеріївна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Таран, Зінаїда МихайлівнаThe article focuses on the issue of assessing a doctor's professionalism, exploring various methodologies proposed by experts in medical pedagogy. Concepts such as "Miller's pyramid," the "onion model," and the "portfolio method", «assessment orbits» are thoroughly examined. Particularly highlighted is the adaptation of "Miller's pyramid" in response to the evolving focus of medical education towards fostering professionalism and shaping professional identity. The article scrutinizes perspectives advocating for the incorporation of a fifth tier into the traditional four-tier structure of "Miller's pyramid," emphasizing the attitudes, values, and behaviors indicative of a doctor's emerging professional ethos. Additionally, a succinct overview of the "onion model" is provided. The portfolio method is emphasized for its role in organizing, shaping, and facilitating continuous assessment of the educational accomplishments of medical students. The «assessment orbits» are characterized. Стаття присвячена питанню оцінювання професійності лікаря. Розглянуто різні концепції, які пропонуються фахівцями в галузі медичної педагогіки для розв’язання цього завдання ‒ «піраміду Міллера», «модель цибулини», «метод портфоліо», «орбіти оцінювання». Значну увагу приділено модифікації «піраміди Міллера», що зумовлено зміщенням у медичній освіті акцентів на розвиток професійності і формування професійної ідентичності. Проаналізовано погляди вчених, які вважають, що додавання до класичної чотиристратумної структури «піраміди Міллера» п’ятого стратуму послідовно демонструє ставлення, цінності та поведінку, які очкують від того, хто почав думати, діяти і відчувати себе лікарем. Коротко розглянуто «модель цибулини». Приділено увагу методу портфоліо як процесу організації, форми та технології роботи, що уможливлює безперервне оцінювання досягнення суб’єктів медичної освіти. Схарактеризовано «орбіти оцінювання».Документ Modern academic lecture: Pro et Contra(2020) Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Bieliaieva, O. M.; Hmil, T. A.; Hurzhii, O. V.; Lysanets, Yu. V.; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипников, Петр Николаевич; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Скрипникова, Таисия Петровна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Хміль, Тетяна Андріївна; Хмиль, Татьяна Андреевна; Гуржій, Олена Вікторівна; Гуржий, Елена Викторовна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия ВалериевнаСтаття присвячена найстарішій організаційній формі навчання – лекції. Наголошуються, що один із основних параметрів, яким повинна відповідати сучасна лекція, – інтерактивність. Автори зазначають, що якісна лекція в медичному університеті (академії), підготовлена кваліфікованим науково-педагогічним працівником, – це надзвичайно ємне педагогічне явище, що має низку переваг, як-от: така лекція є дієвою формою емоційного впливу на свідомість майбутнього лікаря, ефективним засобом деонтологічного виховання, формування професійної самосвідомості й професійної позиції, рефлексії і саморефлексії; вона слугує важливою формою співробітництва й забезпечує безпосереднє творче спілкування лектора з аудиторією; дає змогу залучати здобувачів освіти до новітніх досягнень в галузі охорони здоров’я; слугує дієвим засобом навчання через особистий приклад. Приділяючи увагу вже традиційному (в історичному контексті) питанню щодо недоліків лекції, автори побіжно розглядають бар’єри психолого-педагогічного характеру, пов’язані як із викладачем, так і зі студентами. Показано, що саме ці бар’єри заважають реалізації основних функцій лекції і породжують дискусії щодо лекційної форми навчання. Значну увагу приділено засобам візуалізації лекційного матеріалу. У висновках зазначається, що сучасна академічна лекція повинна відповідати низці передумов, які взаємопов’язані між собою: належна психолого-педагогічна підготовка науково-педагогічного працівника; відповідність його знань сучасному рівню розвитку науки; бездоганне володіння лекційним матеріалом й аудиторією; якісний контингент здобувачів освіти, які мають високий рівень мотивації до навчання та бажання здобувати освіту, оволодівати знаннями, уміннями й навичками; якісна візуалізація лекційного матеріалу.Документ Nikolai Ivanovich Pirogov – Amicus Humani Generis(2021) Bieliaieva, O. M.; Skrypnikova, T. P.; Lysanets, Yu. V.; Morokhovets, H. Yu.; Slipchenko, L. B.; Efendiieva, S. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Скрипникова, Таисия Петровна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Мороховець, Галина Юріївна; Мороховец, Галина Юрьевна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Эфендиева, Светлана НиколаевнаThe article is devoted to Nikolai Ivanovich Pirogov – one of the outstanding representatives of world medicine of the 19th century. The authors analyzed the biography of this prominent scientist, surgeon, therapist, anatomist and pathologist, the founder of field surgery and topographic anatomy, one of the pioneers of plastic surgery, a well-known teacher and innovator, reformer of Russian education due to the multifaceted interests and depth of personality of this doctor.Документ Specificity of a lecture in the videoconference format in the postgraduate education of dentists(Полтавський державний медичний університет, 2022) Skrypnikova, T. P.; Kulai, O. O.; Khmil, T. A.; Gurzhii, O. V.; Prykhodchenko, S. V.; Tymoshenko, Yu. V.; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Кулай, Ольга Олександрівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Гуржій, Олена Вікторівна; Приходченко, Світлана Валеріївна; Тимошенко, Юлія ВолодимирівнаHigher education establishments in Ukraine have only just mastered new ways of training and educating doctors in the Covid‐19 pandemic, as martial law conditions have invaded the realities of everyday life. Priority is essential for the country to continue the educational process. The need for communication support for both higher education and teachers and the formation of new forms of interaction between the subjects of the educational process comes first. Currently, there is an urgent need to consider new facets of organizational and methodological conditions of the virtual educational process and the possibility of using and mixing known formats of such traditional pedagogical forms as lectures. The purpose of the article is to determine the organizational and methodological lecture features in a videoconference format in the practice of postgraduate education of dentists in wartime. Among the significant advantages of such a lecture are the following: the absence of geographical restrictions, the size of the audience, which depends on the technical capabilities of the subjects of the educational process; lecture recording, which can be viewed unchanged; use of lecture material in synchronous and asynchronous regime; knowledge transfer takes place in an interactive regime; the opportunity for students to become real interlocutors to share experiences. However, the lecture in the format of a videoconference is not without several disadvantages, such as the need for modern equipment for all participants in the educational process; high-speed Internet connection; availability of an appropriate level of information and communication literacy; it takes more time and effort to create «content» for a lecturer; challenging to keep the audience’s attention; there is an emotional crisis. But the lives, health, and safety of students and teachers are essential, so online classes are becoming the only possible form of learning today. The use of features of various lecture forms in videoconferencing in the practice of postgraduate education of dentists ensures its continuity and effectiveness.Документ The debate surrounding academic ratings: a critical analysis(Полтавський державний медичний університет, 2023) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Bilash, S. M.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Solohor, I. M.; Havrylieva, K. H.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Білаш, Сергій Михайлович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаThe article is devoted to the phenomenon of academic ratings, which have now become one of the influential levers for determining the competitiveness of higher education institutions at the international, national, and regional levels, as well as a natural result of its mass and commercialized nature. The authors observe that during the entire period of existence of academic ratings, there has been an ardent discussion about their usefulness, objectivity, quality and validity. The paper discusses the arguments of the opponents of academic ratings, which emphasize that they are often biased or based on methodologies that are not transparent (weight of compared indicators, calculation algorithms, methodological validity in data collection, etc.). The authors argue that despite the constant and painstaking work of the compilers to make the ratings as transparent as possible, for now, they often do not meet the expectations of university management and the academic community, and also provide little useful information necessary for real and potential stakeholders. The analysis of the literature on the researched issue proved that this especially applies to representatives of European universities. Opponents of the ratings explain this status quo by the fundamental difference, on the one hand, between the British and American educational systems, and on the other, between the national educational systems of Europe. Attention is focused on the fact that the orientation of the ratings mainly on the bibliometric analysis of scientific publications of academic staff is, for example, disadvantageous for French universities, since a feature of the French higher education system (in contrast to the British or American) is that scientific activity is mainly concentrated in research centers, whereas educational activities – in universities. It is noted that the analysis of quality indicators of various areas of activity of a higher education institution and the educational system of the country as a whole makes it possible to obtain unbiased information about competitiveness in the field under study. In connection with this, the “struggle for one’s place in the sun” should be perceived as a reality that determines both the current state and the prospects for the further development of higher education. The authors conclude that the ratings, despite the controversy, have become an integral part of the global educational and information space, serving as one of the tools for measuring institutional capacity, finding new approaches to the effective use of the potential of universities, adjusting the development strategy and stimulating positive changes in the educational environment.Документ Аналіз результатів роботи «обласного науково-практичного центру захворювань слизової оболонки ротової порожнини» за 10 років. Перспективи його діяльності(Полтавський державний медичний університет, 2023) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Розколупа, Ніна Василівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Гуржій, Олена Вікторівна; Коломієць, Світлана Веніамінівна; Силенко, Юрій Іванович; Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Rozkolupa, N. V.; Khmil, T. A.; Gurzhii, O. V.; Kolomiets, S. V.; Silenko, Yu. I.Захворювання слизової оболонки порожнини рота і червоної облямівки губ складають важливу про-блему стоматології. Виникають труднощі в діагностиці й лікуванні вторинних стоматитів, оскільки вони є симптомами загальних захворювань і синдромів, мають схожість ознак, елементів ураження, динаміки пе-ребігу.З метою підвищення ефективності ранньої діагностики й лікування патології СОПР і червоної облямівки губ, профілактики основних стоматологічних хвороб на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів із 2011 року діє «Обласний науково-практичний центр захворювань слизової оболонки порожнини рота», де створено внутрішньо- і міждисциплінарні консультативні підходи, проводяться контрольована терапія і диспансеризація.У статті проаналізовано консультативну роботу Центру й визначено перспективи його діяльності.Аналізуючи проведену роботу за 10 років, автори зазначають, що пацієнтів розподілено згідно з класи-фікацією захворювань СОПР на групи первинних (самостійних) і вторинних (симптоматичних) стоматитів. За період діяльності Центру прийнято 5412 пацієнтів, із них 3648 (67,41%) із патологією СОПР і червоної облямівки губ. Проведений аналіз указав, що кількість збігів діагнозів у пацієнтів, направлених на консуль-тацію, становить 40,1%, розбіжностей - 33%, без діагнозу було 20,6% і без направлення - 6,3%.Реалізація роботи Центру проводилася різними формами. Було проведено виїзні освітні семінари для лікарів-стоматологів у райони області задля підвищення рівня знань з онкостоматології, особливо небезпечних інфекцій на амбулаторному прийомі лікаря-стоматолога.Отже, аналіз результатів роботи «Обласного науково-практичного центру захворювань слизової оболонки порожнини рота», заснованого на внутрішньо- і міждисциплінарному підході до діагностики й лікування, дозволив сформувати рекомендації для покращення підготовки лікаря і вдосконалення його діяльності, розвитку клінічного мислення й окреслити перспективи.Документ Вдосконалення підготовки лікарів у проблемі «Актуальні питання онкології в стоматології»(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Скрипников, Петро Миколайович; Баштан, Володимир Петрович; Марченко, Алла Володимирівна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Гуржій, Олена Вікторівна; Коломієць, Світлана Веніамінівна; Скрипников, Петр Николаевич; Баштан, Владимир Петрович; Марченко, Алла Владимировна; Скрипникова, Таисия Петровна; Хмиль, Татьяна Андреевна; Гуржий, Елена Викторовна; Коломиец, Светлана Вениаминовна; Skrypnykov, Р. M.; Bashtan, V. P.; Marchenko, A. V.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, Т. A.; Hurzhii, O. V.; Kolomiіets, S. V.Протягом багатьох років на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів УМСА у числі різного роду навчальних курсів проводиться тематичне вдосконалення з актуальних проблем одонтопатології, пародонтології, профілактики стоматологічних захворювань, невідкладних станів, питанням онкології в стоматології та ін. Передумовами їх створення є множинні фактори: соціальні, освітні, науково-дослідна робота співробітників кафедри, база, кадровий потенціал та інше. Одними із таких навчальних курсів є створений на кафедрі учбовий план та програма тематичного вдосконалення «Актуальні питання онкології в стоматології».Документ До питання клінічної класифікації передракових змін слизової оболонки порожнини рота та червоної облямівки губ(Полтавський державний медичний університет, 2022-09-30) Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Pysarenko, O. A.; Bieliaieva, O. M.Захворювання слизової оболонки порожнини рота – важлива і складна проблема стоматології, оскільки вони мають різну етіологію, патогенез, клініку, можливий атиповий перебіг, схожість елементів ураження. Відомі класифікації захворювань слизової оболонки порожнини рота й червоної облямівки губ мають різні принципи побудови, виділяють за патогенезом первинні (власні), вторинні (симптоматичні) та синдроми. У всіх класифікаціях одним із розділів є передракові зміни. Натепер відомо поняття щодо передракових станів слизової порожнини рота «потенційно злоякісні розлади порожнини рота» (oral potentially malignant disorders – OPMDs), які включено до класифікації пухлин голови й шиї ВООЗ (2017). Цим визначенням рекомендовано замінити звичні нам терміни (передрак, епітеліальні фонові захворювання, передзлоякісні, преканцерозні захворювання, внутрішньоепітеліальні ураження). У 2008 р. Максименко П.Т. і співавт. створили робочу номенклатуру, клінічну класифікацію хвороб, змін слизової оболонки порожнини рота, губ і язика. Її особливістю є виділення нозологічної одиниці, симптомів і симптомокомплексів на слизовій оболонці порожнини рота, червоній облямівці губ, які визначаються при візуалізації, надання їх основних клінічних характеристик, передракових змін у окремий розділ. Аналіз багаторічної роботи обласного центру з діагностики й лікування захворювань слизової оболонки порожнин рота дозволив внести деякі доповнення до цієї класифікації з урахуванням передракових змін з атиповим перебігом та їх злоякісністю, що мають велике значення для практикуючих лікарів у встановленні діагнозу, онконастороженості, лікуванні хворих.Документ Ефективність лікування хворих виразковим стоматитом в поєднанні з дуоденальною виразкою(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2013) Дудченко, Максим Андрійович; Дудченко, Максим Андреевич; Dudchenko, M. A.; Дудченко, Максим Олександрович; Дудченко, Максим Александрович; Dudchenko, M. O.; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Скрыпникова,Таисия Петровна; Skrypnikova, T. P.Результати досліджень 60 хворих виразковим стоматитом в поєднанні з дуоденальною виразкою, розділених на дві групи, установили, що показники суб’єктивних, об’єктивних симптомів, рубцювання виразок в порожнині рота і дуоденальній зоні, індексів стану тканин ротової порожнини більше ніж на половину кращі у тих хворих, які знаходились на лікувальному режимі, дієті і приймали Віпромак з використанням у тяжких випадках Пілобакт, гепон, лазерне опромінення крові внутрішньовенним надшкірним методом, ділянки щелепи та дуоденальної зони порівняно з тими, які лікувалися стандартними методами стоматологом і гастроентерологом ; Результаты исследований 60 больных язвенным стоматитом в сочетании с дуоденальной язвой, разделенных на две группы, установили, что показатели субъективных, объективных симптомов, рубцевание язв в полости рта и дуоденальной зоне, индексов состояния тканей ротовой полости более чем на половину лучшие в тех больных, которые находились на лечебном режиме, диете и принимали Випромак с использованием в тяжелых случаях Пилобакт, гепон, лазерное облучение крови внутривенным надкожным методом, участки челюсти и дуоденальной зоны сравнимо с теми, которые лечились стандартными методами стоматологом и гастроэнтерологом ; The research was carried out on 60 patients with ulcerous stomatitis and concomitant duodenal ulcer. The patients were divided into 2 equal groups. It was found out the subjective symptoms, objective signs, ulcers healing indices in the oral cavity and duodenal area, the indices of oral tissues status were more than one-half better in the patients who kept on therapeutic regimen, proper diet and took Vipromak and Pylobact, Gepon (in severe cases), underwent laser blood exposure by intravenous-cutaneous method and jaw area and duodenal zone in comparison with patients treated by standard methods.Документ Кандидоз порожнини рота і сучасні тенденції його раціональної фармакотерапії(Полтавський державний медичний університет, 2022) Дев'яткіна, Наталія Миколаївна; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Devіatkina, N. M.; Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.Кандидоз порожнини рота є однією з найпоширеніших опортуністичних інфекцій, що викликається C. albicans та іншими видами роду Candida. Клінічне розпізнавання уражень ротової порожнини є основою для діагностики кандидозу порожнини рота, а виділення Candida в чистій культурі і тестування чутливості до протигрибкових препаратів допомагає, якщо інфекція рецидивуюча або викликана видами, відмінними від C. аlbicans Мета роботи – проаналізувати дані літератури стосовно сучасних підходів до етіотропної терапії кандидозу ротової порожнини залежно від форми та тяжкості процесу. Лікування кандидозу порожнини рота ґрунтується на діагностиці типу кандидозу порожнини рота, корекції факторів ризику або основних захворювань, а також використанні найбільш відповідних протигрибкових препаратів. Три великі сімейства містять найбільш часто використовувані протигрибкові препарати: полієни (амфотерицин В і ністатин), хінокандини (анідулафунгін, каспофунгін і мікафунгін) і азоли. Протигрибкове лікування кандидозу порожнини рота може проводитися місцево або системно. Місцева терапія з використанням ністатину та міконазолу залишається рекомендованим лікуванням кандидозу порожнини рота через його високу ефективність, низьку вартість і малу кількість побічних ефектів. Пероральний флуконазол рекомендується для лікування помірного та тяжкого кандидозу порожнини рота. При рефрактерній до флуконазолу хворобі може бути призначено ітраконазол, позаконазол, вориконазол. Серед переваг ехінокандинів для лікування тяжких і резистентних форм кандидозу порожнини рота знаходиться їх антибіоплівкова активність і тривалий постпротигрибковий ефект. Інші терапевтичні альтернативи передбачають використання терпенів, пробіотиків, пептидів, антитіл, цитокінів або речовин, які запобігають переходу C. albicans від коменсалу до патогена. Отже, місцеве лікування ністатином або міконазолом й системне лікування пероральним флуконазолом демонструє подібну ефективність. За умов невдач лікування або рецидивуючих інфекцій слід розраховувати на нові протигрибкові засоби з выдомими та новими механізмами дії.Документ Клінічні прояви саркоїдозу на червоній облямівці губ і слизовій оболонці порожнини рота, тактика лікаря-стоматолога(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Вітко, Юлія Миколаївна; Skrypnikov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Vitko, Yu. M.Останніми десятиліттями спостерігається неухильне зростання захворюваності на саркоїдоз. Особливе значення має той факт, що уражує ця патологія людей молодого і середнього віку. Для встановлення правильного діагнозу при рідкісних хворобах стоматолог мусить мати високий професійний рівень, використовувати міждисциплінарний підхід у діагностиці та веденні пацієнтів із цією патологією; В последние десятилетия наблюдается неуклонный рост заболеваемости саркоидозом. Особое значение имеет тот факт, что поражает эта патология людей молодого и среднего возраста. Для установления правильного диагноза при редких болезнях стоматолог должен иметь высокий профессиональный уровень, использовать междисциплинарный подход в диагностике и ведении пациентов с данной патологией; The statistics indicates on the tendency of morbidity rate of sarcoidosis to increase. The pathology affects young and older people notably. Sarcoidosis becomes a common chronic disease, which is often difficult to diagnose. Insufficient experience in recognition of this disease leads to misdiagnosis and ineffective treatment. All mentioned above highlights the extreme relevance of this issue. Sarcoidosis is a multisystem inflammatory nature disease of unknown etiology. The hereditary predisposition is taken to be but the whole family cases are also known. An abnormal immune response is also considered among the theories of the development of the disease. The infectious factor is also regarded as the cause of the disease. The increasing activity of lymphocytes, which start to produce substances promoting the formation of the granulomas, which are considered to be the basis for the pathological process, can initiate the onset of the disease. The maximum morbidity rate of sarcoidosis is observed between the ages of 35 to 55 years. Two age periods of the peak in male population are 35-40 years and about 55 years. The rate of sarcoidosis morbidity among female population is 65%. Up to 700 new cases of sarcoidosis are registered in Ukraine annually. The clinical signs of sarcoidosis vary. This pathology is more often manifested by the bilateral lymphadenopathy of lung roots, eyes and skin lesions. The liver, spleen, lymph nodes, heart, nervous system, muscles, bones and other organs can also be affected. In dental practice sarcoidosis can be manifested on the prolabium, oral mucosa and salivary glands. Blood laboratory indices (the increased level of calcium) are changed in sarcoidosis. Chest X-ray, MRI and CT also demonstrate changes in the lungs. The test for detection of granulomas shows positive Kveim reaction (the formation of purple-red nodules due to administration of antigen). Biopsy and bronchoscopy facilitate detection of both direct and indirect signs of sarcoidosis of the lungs. A general treatment of sarcoidosis is provided by a pulmonologist, who can assess the severity of the lesion and provide appropriate treatment. The core of treatment is based on corticosteroids. In severe cases immunosuppressors, antiinflammatory drugs, antioxidants are prescribed. A dentist performs oral cavity sanation, professional hygiene. Mouth rinses with Dekasan solution, sublingual Lisobakt pills are prescribed to prevent inflammatory lesions. Patients with sarcoidosis are recommended to avoid solar radiation and contact with chemical and toxic substances harmful to the liver, reduction of the consumption of foods rich in calcium. Healthy life-style is crucial in prevention of exacerbations of sarcoidosis. In the remission period regular medical check-ups and oral cavity sanation are recommended. The correct diagnosis in rare diseases requires highly qualified dental professionals, the interdisciplinary approach in the diagnosing and management of patients with this pathologyДокумент Основні етапи розвитку кафедри післядипломної освіти лікарів-стоматологів ВДНЗУ «УМСА»(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Марченко, Алла Володимирівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Скрипников, Петр Николаевич; Скрипникова, Таисия Петровна; Марченко, Алла Владимировна; Хмиль, Татьяна Андреевна; Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Marchenko, A. V.; Khmil, T. A.У статті викладені основні етапи розвитку і становлення кафедри післядипломної освіти лікарівстоматологів ВДНЗУ «УМСА», аналіз роботи з 1991 року. Стаття несе інформацію про завідувачів кафедри, види діяльності та структуру навчального процесу. Охарактеризована робота кафедри як опорної у системі післядипломної освіти з фахів «Стоматологія», «Терапевтична стоматологія». Приводиться інформація про сучасні форми навчання, такі як «Брейн-ринг в стоматології», професійні конкурси, співпраця з приватними стоматологічними клініка і кабінетами, впровадження інноваційних технологій, використання елементів дистанційної освіти, які підвищують якість навчального процесу; В статье изложены основные этапы развития и становления кафедры последипломного образования врачей-стоматологов ВГУЗУ «УМСА», анализ работы с 1991 года. Статья несет информацию о заведующих кафедрой, виды деятельности и структуру учебного процесса. Охарактеризована работа кафедры как опорной в системе последипломного образования по специальностям «Стоматология», «Терапевтическая стоматология». Приводится информация о современных формах обучения, таких как «Брейн-ринг в стоматологии», профессиональные конкурсы, сотрудничество с частными стоматологическими клиниками и кабинетами, внедрение инновационных технологий, использование элементов дистанционного образования, которые повышают качество учебного процесса; The article describes the main stages of development and formation of the department of postgraduate ducation of doctors-dentists of the VSIA “UMSA”, an analysis of the work from 1991. The creation of the department was conditioned by the need for deepening of theoretical knowledge, improvement of the level of manual skills, preparation for independent professional medical activities of interns, completion of the postgraduate cycle of training of dental doctors. The article contains information about the heads of the department, types of activities and the structure of the educational process. The work of the department is described as a reference in the system of postgraduate education in specialties “Dentistry”, “Therapeutic dentistry”. Over this period, more than 46 typical curricula and programs have been created that have been introduced into the educational process of one-profile departments of higher educational institutions of Ukraine. In the center of constant attention of the department staff – improving the quality of the learning process, optimizing knowledge control methods, modern approaches to teaching. The article provides information on contemporary forms of learning, such as “Brain-ring in dentistry”, professional contests, the introduction of innovative technologies, the use of elements of distance education, which enhance the quality of the educational process. Since the year 2000, the All-Ukrainian Professional Competition for Doctors-Dentists “The Way to the World of Excellence” among the interns of the single-profile departments of higher educational institutions is being held for the introduction of new active forms of training that provide timely access to information for doctors, the Academic Training Center has been operating at the department. The regional stage of the International CERAM X CASE CONTEST (GCCC) International Restoration Clinical Competition Contest has been traditionally held. The introduction of innovations, innovative methods of diagnosis and treatment is carried out on the basis of collaboration of the department with private dental clinics and offices in the city of Poltava, manufacturers of dental materials. Today, the elements of distance education are actively being introduced into the work of the department. This allows you to read lectures, conduct practical classes, seminars during the pre-certification cycles without leaving the department of the department. Since 2008, the site of the department of postgraduate education of dentists is www.dentaero.com.Документ Сlinical course and treatment features of oral leptotrichosis(Полтавський державний медичний університет, 2023) Skrypnikova, T. P.; Skrypnykov, P. M.; Khavalkina, L. M.; Tkachenko, I. M.; Khmil, T. A.; Pysarenko, O. A.; Dihtiar, N. I.; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Скрипников, Петро Миколайович; Хавалкіна, Людмила Михайлівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Дігтяр, Наталія ІванівнаThe oral microflora is highly diverse and includes actinomycetes, fungi, protozoa, spirochetes, rickettsia and viruses. Among them, Candida albicans has the highest pathogenicity, particularly associated with causing mycoses. Leptotrichia, similar to the fungi residing in the oral cavity, shares morphological characteristics, cell wall structure and antigenic properties. Morphologically, cell wall structure and antigenic composition are considered part of the opportunistic flora of the oral cavity and obligate anaerobes. In this regard, some authors hypothesize that abundant growth of Leptotrichia does not necessarily indicate pathology. Others consider eptotrichosis as a disease akin to opportunistic mycoses. However, there is a third perspective, where some authors classify leptotrichosis as an HIV-associated disease. Such divergence in opinions prompts a critical evaluation and leads to conclusions about the necessity of treating leptotrichosis. Moreover, in recent years, the number of individuals diagnosed with leptotrichosis has significantly increased. Therefore, leptotrichosis appears to be a distinct response of the oral mucosa to Leptotrichia infection, the activation and proliferation of which occur under specific conditions. The treatment was carried out according to the commonly accepted protocol, supplemented with the use of the drug to expedite the recovery process. The diagnosis was established based on clinical, anamnestic and laboratory study methods. The illness is chronic, with the possibility of observation over many months and years. Treatment is prolonged and requires persistence. The treatment plan may undergo changes. Clinical and laboratory indices serve as criteria for recovery.Документ Стан здоров'я органів порожнини рота у внутрішньо переміщених осіб(Полтавський державний медичний університет, 2023) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Лупаца, Наталія Анатоліївна; Розколупа, Ніна Василівна; Островська, Галина Юріївна; Титаренко, Володимир Іванович; Шкуренко, Юрій Олександрович; Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Lupatsa, N. A.; Raskolupa, N. V.; Ostrovska, G. Y.; Titarenko, V. I.; Shkurenko, Y. O.Захворюваність органів і тканин порожнини рота – актуальна проблема медицини. Актуальність проблеми загострюється через екстремальні умови в Україні в останні роки: пандемія COVID-19, війна. Ці фактори призводять до стресу, змінюються рівень і умови життя, що зумовлює загострення хронічних хвороб, а також перешкоджають одержанню повноцінної, кваліфікованої медичної допомоги. МОЗ України представляє нормативну базу «Права та обов’язки внутрішньо переміщених осіб», що гарантує медичні обстеження й лікування. Згідно з наказом МОЗ у КП «Полтавський обласний центр стоматології – стоматологічна клінічна поліклініка» створено умови для забезпечення стоматологічною допомогою ВПО в теперішній час. Шляхи реалізації: - надання допомоги пацієнтам лікарями-стоматологами поліклініки; - надання невідкладної стоматологічної допомоги цілодобово; - надання консультативної й лікувальної допомоги викладачами стоматологічних кафедр і лікарями - інтернами. Проаналізовано стан органів порожнини рота (зуби, пародонт, слизова оболонка порожнини рота) у внутрішньо переміщених осіб і визначено можливі шляхи збереження, відновлення стоматологічного здоров’я через профілактичну роботу, терапевтичну, хірургічну, ортопедичну допомогу. У дослідженні проаналізовано роботу лікарів-стоматологів, викладачів стоматологічних кафедр щодо надання допомоги внутрішньо переміщеним особам за 7 місяців війни в Україні. По допомогу звернулися 7388 осіб. Для оцінки стану тканин і органів порожнини рота проводили обстеження з використанням клінічних, рентгенологічних, лабораторних методів дослідження. За необхідності пацієнтів консультували суміжні спеціалісти. Виявлено, що в усіх обстежених пацієнтів показник поширеності карієсу становив 100%, індекс КПВ рівнозначний у пацієнтів основної групи (19±1,27) і контрольної групи (18±2,45). Число пацієнтів із пульпітами становило 2268 осіб (37%) (гострий, хронічний пульпіт і загострення хронічного). Звернулися з приводу гострого й загострення хронічного періодонтиту 1852 особи (22,7%), періоститу – 855(14%), одонтогенного гаймориту – 196 осіб (3,2%). Із загальної кількості пацієнтів із приводу загострення гінгівіту звернулися 263 пацієнти (4,26%), із приводу загострення пародонтиту – 482 (7,82%), хвороб слизової оболонки порожнини рота – 698 (11,4%). Виявлено високий ступінь достовірності загострення захворювань тканин пародонта і слизової оболонки порожнини рота порівняно з контрольною групою.Документ Форми інформальної освіти на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів УМСА(Полтавський державний медичний університет, 2019) Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Бережна, Олена Едуардівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Skrypnikov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Berezhnaya, O. E.; Bieliaieva, O. M.Охарактеризовано сутність поняття «інформальна освіта (самоосвіта) у сфері охорони здоров'я». Розвиток медичної освіти вимагає інноваційних підходів. Висвітлені форми інформальної освіти на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів УМСА – Всеукраїнський професійний конкурс лікарів-стоматологів і Всеукраїнський навчальний семінар «Шлях у світ майстерності», проведення яких дозволяє виявити наявність професійної зацікавленості в лікарів-інтернів, скоординувати стиль життя майбутніх фахівців, які прагнуть до професійного самовдосконалення і реалізації свого потенціалу.