Перегляд за Автор "Zaporozhets, T. M."
Зараз показуємо 1 - 20 з 26
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Anxiety, depression, dysfunction of the autonomic nervous systemAnd their correlations during COVID-19 pandemic(Полтавський державний медичний університет, 2023) Zaporozhets, T. M.; Korovina, L. D.; Sukhomlyn, T. A.; Mishchenko, I. V.; Sukhomlyn, A. A.; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Коровіна, Лідія Дмитрівна; Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Міщенко, Ігор Віталійович; Сухомлин, Андрій АнатолійовичМетою дослідження було вивчення взаємозв'язку психологічних і регуляторних механізмів розвитку дисфункції автономної нервової системи у відповідь на стресові фактори під час пандемії COVID-19. Було обстежено 133 студента. Використовували опитувальники HADS, PSS-10, State-aR. Дисфункцію автономної нервової системи визначали за А.М. Вейном та на основі аналізу варіабельності серцевого ритму. Серед когорти обстежених у 37,0 % відмічались прояви тривоги та 38,1 % мали субклінічні та клінічні прояви депресії. Помірний та високий рівень суб'єктивного стресу мали 99,1 % опитаних. У осіб з субклінічними та клінічними ознаками депресії відзначалась змінена варіабельність серцевого ритму. Прямі зв’язки були між рівнями тривоги та депресії (R=0,50, p<0,001), тривоги та стресу (R=0,28, p<0,01), тривоги та показника дисфункції АНС (R=0,23, p<0,05), депресії та дисфункції АНС (R=0,30, p<0,005), зворотні – між рівнем тривоги та сумарного показника автономної регуляції aR (R=–0,45, p<0,001), між рівнем депресії та сумарного показника автономної регуляції aR (R=–0,29, p<0,01).Документ Effect of quercetin administration on electron microscopic changes in testicular interstitial endocrinocytes during long-term central blockade of luteinising hormone in rats(Вінницький національний медичний університет ім. М.І. Пирогова, 2024) Stetsuk, Ye. V.; Shepitko, V. I.; Pronina, O. M.; Zaporozhets, T. M.; Boruta, N. V.; Vilkhova, O. V.; Lysachenko, O. D.; Pelypenko, L. B.; Voloshyna, O. V.; Levchenko, O. A.; Стецук, Євген Валерійович; Шепітько, Володимир Іванович; Проніна, Олена Миколаївна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Борута, Наталія Володимирівна; Вільхова, Олена Вікторівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Волошина, Олена Валеріївна; Левченко, Ольга АнатоліївнаQuercetin is a flavonoid with potential health benefits and it may help prevent cardiovascular diseases, reduce the risk of degenerative brain processes and cancer, and has antioxidant properties that neutralise free radicals. Substances in this group also have antioxidant properties, which help the body protect itself from the harmful effects of free radicals by neutralising these unstable molecules. Research indicates that the impact of free radicals on cell structure is associated with the development of chronic diseases such as diabetes, cancer, and cardiovascular pathologies. The aim of the study was to investigate the effect of quercetin administration on electron microscopic changes in the interstitial endocrinocytes of the testes under long-term central blockade of the synthesis of luteinising hormone by tryptorelin. The experiment involved 35 sexually mature male white rats. They were divided into two groups: the control group (I) received saline, while group II received subcutaneous injections of tryptorelin at a dose of 0.3 mg of active ingredient per kg of rat body weight to induce experimental central deprivation of luteinising hormone synthesis and additionally, quercetin was administered three times a day by gastric tube in terms of body weight. The study has demonstrated that the administration of tryptorelin results in structural and functional changes in the connective tissue components of rat testes. Specifically, there are quantitative and qualitative disorders in the population of interstitial endocrine cells, as well as electron microscopic changes at the subcellular level. Various pathological changes and abnormalities in the functional activity of the internal components of the cell were detected on days 270 and 365 of the experiment. The frequency, number, and size of Reinke crystals in relation to the cell volume correlated with changes in cells and increased at later stages of the study. A similar correlation with testosterone levels has not been found in the literature, which leads us to classify Reinke crystals as the result of degenerative processes in the cell. Thus, additional administration of quercetin reduces the adverse effect of tryptorelin and delays the onset of changes in the structure of interstitial endocrinocytes from day 180 to later observation periods.Документ Personal characteristics and anxiety of students against the background of the Covid-19 pandemic in Ukraine(Полтавський державний медичний університет, 2022) Korovina, L. D.; Zaporozhets, T. M.; Silkova, O. V.; Коровіна, Лідія Дмитрівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Сілкова, Олена ВікторівнаThe purpose of the study was to investigate the level, state and signs of student anxiety in the COVID-19 pandemic, toidentify the most significant factors associated with potential problems in these conditions, to investigate the relationship between anxiety, and individual psychological characteristics of students and autonomic nervous system disorders. systems. In December 2020 – to January 2021, an online survey was conducted to study the personal and situational anxiety, neuroticism and individual psychological orientation of H. Eysenck, the presence of autonomic nervous system dysfunction according to A.M. Wein and determine the level of specific anxieties caused by the pandemic. Until the end of the first year of the COVID-19 pandemic, we observed increased levels of situational and personal anxiety in medical students. In turn, the level of neuroticism was typical of this social group. Extraversion has decreased compared to the pre-pandemic period. The level of neuroticism correlated with anxiety about the risk of infection of family members of COVID-19, and the level of personal anxiety correlated with anxiety about their own risk of infection with COVID-19. The state of autonomic regulation remained at the level of thepandemic period.Документ Physiology. Module 1. General physiology and high integrated functions(«Магнолія 2006», Львів, 2019) Zaporozhets, T. M.; Rud, M. V.; Sukhomlyn, T. A.; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Рудь, Марія Володимирівна; Сухомлин, Тетяна АнатоліївнаНавчальний посібник для студентів стоматологічних та медичних факультетів вищих медичних навчальних закладів. Основне призначення навчального посібника - вивчення фізіології збудливих тканин, нервової регуляції функцій організму, ролі ЦНС у регуляції рухових функцій, фізіології сенсорних систем, автономної та гуморальної регуляції та фізіології ВНД студентами-іноземцями з англомовною формою навчання; Учебное пособие для студентов стоматологических и медицинских факультетов высших медицинских учебных заведений. Основное назначение учебного пособия - изучение физиологии возбудимых тканей, нервной регуляции функций организма, роли ЦНС в регуляции двигательных функций, физиологии сенсорных систем, автономной и гуморальной регуляции и физиологии ВНД студентами-иностранцами с англоязычной формой обучения; An educational guideline for students of dental and medical faculties of medical schools. The main purpose of the textbook is stadying of the physiology of excitable tissues, the nervous regulation of body functions, the role of the CNS in the regulation of motor functions, the physiology of sensory systems, autonomic and humoral regulation and physiology of HNA by foreign students with English-language trainingДокумент The effect of quercetin on the structural organisation of the testicular interstitial space in the dyshormonal state induced by tryptorelin at day 270 in the experiment(Полтавський державний медичний університет, 2024) Stetsuk, Ye. V.; Shepitko, V. I.; Zaporozhets, T. M.; Pronina, O. M.; Boruta, N. V.; Стецук, Євген Валерійович; Шепітько, Володимир Іванович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Проніна, Олена Миколаївна; Борута, Наталія ВолодимирівнаThe objective of this study was to assess the morphological changes in the interstitial space of rat testes, determine the sources of nitric oxide production, and evaluate the intensity of oxidative stress in the rat testes during longterm experimental central blocking of the synthesis of luteinising hormone by tryptorelin, with the addition of quercetin to the diet. The experimental group of ten animals received a subcutaneous injection of tryptorelin at a dose of 0.3 mg/kg of active ingredient for 270 days, with simultaneous addition of quercetin to the diet, to model central blocking of luteinising hormone synthesis. Morphologically, the number of macrophages on day 270 was increased at the expense of perivascular macrophages. During the biochemical study of the testicular interstitium, we found that the main production of superoxide anion radical on the 270th day of observation was slightly reduced. The addition of quercetin to the diet reduces changes in the structure of the interstitial space of the testes and impaired nitric oxide production by constitutive isoforms of NO synthase induced by tryptorelin on the 270th day of observation.Документ Вивчення фізіології кровообігу в системі підготовки лікаря(Українська медична стоматологічна академія, 1993) Лобань-Череда, Галина Андріївна; Міщенко, Віталій Петрович; Гончаренко, Людмила Леонідівна; Павленко, Ганна Петрівна; Жукова, Марина Юріївна; Горбенко, Сергій Олександрович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Моргун, Зайтуна Камілівна; Весніна, Людмила Едуардівна; Lobanʹ-Chereda, H. A.; Mishchenko, V. P.; Goncharenko, L. L.; Pavlenko, H. P.; Zhukova, M. Yu.; Horbenko, S. O.; Zaporozhets, T. M.; Morgun, Z. K.; Vesnina, L.E; Лобань-Череда, Галина Андреевна; Мищенко, Виталий Петрович; Гончаренко, Людмила Леонидовна; Павленко, Анна Петровна; Жукова, Марина Юрьевна; Горбенко, Сергей Александрович; Запорожец, Татьяна Николаевна; Моргун, Зайтуна Камиловна; Веснина, Людмила ЭдуардовнаЗнання фізіології серцево-судинної системи має велике значення в підготовці лікарів усіх спціальностей, особливо лікарів-терапевтів. Основним принципом викладання цього розділу є максимальне наближення його до клініки. Це проявляється як в лекційному курсі, так і при проведенні лабораторних та семінарських занять. Кількість годин присвячених цьому розділу складає: на лекціях — 14, на лабораторних заняттях — 42. За цей час студенти вивчають фізіологічні властивості серцевого м'яза, оцінюють ритм і основні фази серцевого циклу, функцію клапанів, основні типи і властивості судин. Крім того, студенти опановують основні методи дослідження функцій серця та судин. Достатньо інформативними для вивчення функціонального стану серця і судин є зовнішні прояви діяльності серцевосудинної системи: тони серця, біоелектричні явища, рух крові по порожнинам серця і судин. Ці показники дають якісну та кількісну характеристику діяльності серця та судин і широко використовуються в клінічній практиці. Графічні відображення зовнішніх проявів системи кровообігу (електро-кардіграма, фонокардіограма, реограма, сфігмограма, полікардіограма) студенти аналізують, роблять висновки, розкривають механізми виявлених порушень. Крім цього, студенти відпрацьовують навички аускультації тонів серця, вимірювання артеріального тиску, пальпаторного дослідження властивостей пульсу. Ці показники функції серцево-судинної системи вивчають у стані фізіологічного спокою і при проведенні функціональних проб. Оцінку регуляторних механізмів системи кровообігу проводять за допомогою клінічно важливих рефлексів (рефлекси Чермака, Даніні-Ашнера) та клінічних проб (кліностатичної, ортостатичної).Документ Вплив пептидних фрагментів гемоглобіну на показники крові і кісткового мозку за умов свинцевої інтоксикації(Українська медична стоматологічна академія, 2001) Запорожець, Тетяна Миколаївна; Запорожец, Татьяна Николаевна; Zaporozhets, T. M.Дослідження проведені на 29 мурчаках обох статей масою 400-420 г. Тварин поділили на три групи: інтактну (10), контрольну (9), дослідну (10). Мурчаки контрольної групи отримували per os 4% розчин ацетату свинцю з розрахунку 60 мг/кг маси тіла на добу на протязі 27 днів, а в останні 7 діб ім внутрішньом'язово вводили 0,2 мл 0,9% апірогенного розчину хлориду натрію. Мурчаки дослідної групи також отримували 27 днів ацетат свинцю в дозі 60 мг/кг маси тіла на добу, а в останні 7 днів інтоксикації їм внутрішньом'язово вводили пептидний комплекс добутий з гемоглобіну людини, у дозі 1 мг/кг маси тіла на добу у 0,2 мл фізіологічного розчину.Документ Вплив екзогенних чинників на соматичне здоров’я та автономну нервову регуляцію у дітей та молоді(ПОКППІТ «Освітаінфоком», 2019) Коровіна, Лідія Дмитрівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Козакевич, Вероніка Клавдіївна; Коровина, Лидия Дмитриевна; Запорожец, Татьяна Николаевна; Козакевич, Вероника Клавдиевна; Korovina, L. D.; Zaporozhets, T. M.; Kozakevich, V. K.Монографія присвячена аналізу впливу зовнішних чинників та особливостей способу життя на стан здоров’я, зміни автономної нервової регуляції та стан серцево-судинної системи, які здатні призводити до порушень стану здоров’я у дітей та юнацтва.Документ Вплив кверцетину на продукцію реактивних киснево-азотних форм у структурах інтерстиційного простору сім'яників щурів при тривалій дії триптореліну(Полтавський державний медичний університет, 2024) Стецук, Євген Валерійович; Шепітько, Володимир Іванович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Проніна, Олена Миколаївна; Борута, Наталія Володимирівна; Stetsuk, Ye. V.; Shepitko, V. I.; Zaporozhets, T. M.; Pronina, O. M.; Boruta, N. V.Кверцетин - це поширений флавоноїд, природний пігмент, який присутній у складі багатьох фруктів, овочів та насіння. Флавоноїди допомагають уникнути розвитку хвороб серцево-судинної системи, знижують ризик виникнення дегенеративних процесів у головному мозку та онкологічних захворювань. Як відомо, центральне блокування синтезу лютеїнізуючого гормону призводить до розвитку окисного стресу в печінці, серці, слинних залозах щурів. Метою даного дослідження було оцінити зміни інтерстиційного простору сім’яників щурів, визначити джерела продукції оксиду азоту та інтенсивність оксидативного стресу в сім’яниках щурів під час довготривалого експериментального центрального блокування синтезу лютеїнізуючого гормону триптореліном. Досліди були проведені на 15 білих статевозрілих білих щурах – самцях. Тварини були поділені на 2 групи. Перша група (контрольна) отримувала підшкірно ін'єкцію 0,9% розчину натрію хлориду. У другій групі тварин (експериментальна) моделювалось центральне блокування синтезу лютеїнізуючого гормону, шляхом підшкірної ін'єкції триптореліну в дозі 0,3 мг/кг діючої речовини протягом 365 днів, з одночасним додаванням у раціон харчування кверцетину, який вводився перорально, за допомогою гастрального зонду тричі на день. Загальну продукцію оксиду азоту оцінювали за загальною активністю NO-синтаз (gNOS). Про активність gNOS судили за приростом нітритів (NO2-) після інкубації в трис-буферному розчині. Концентрацію нітритів визначали за допомогою реактиву Гриса-Ілосвая на довжині хвилі 540 нм. Також визначали активність індуцибельної (iNOS) та конститутивних (cNOS) ізоформ, використовуючи селективний інгібітор iNOS - аміногуанідин гідрохлориду. Базову продукцію супероксидного аніон-радикалу (О2•-) визначали за приростом диформазану, утвореного в реакції О2•- з нітросинім тетразолієм після інкубації в буферному розчині, що містить гідроксид натрію. Введення кверцетину зменшує негативний вплив триптореліну, що призводить до структурно - функціональних змін у будові сполучнотканинних компонентів сім’яників щурів на 365 добу спостереження і характеризуються ознаками фіброзу з порушеннями продукції оксиду азоту конститутивними ізоформами NO-синтази.Документ Деякі аспекти технології навчання в медичній освіті(Українська медична стоматологічна академія, 2008) Міщенко, Ігор Віталійович; Весніна, Людмила Едуардівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Моргун, Зайтуна Камілівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Міщенко, Віталій Петрович; Жукова, Марина Юріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Mishchenko, I. V.; Vesnina, L. E.; Sokolenko, V. M.; Morgun, Z. K; Zaporozhets, T. M.; Mishchenko, V. P.; Zhukova, M. Yu.; Pavlenko, H. P.; Tkachenko, E. V.; Fedotenkova, N. M.; Мищенко, Игорь Витальевич; Веснина, Людмила Эдуардовна; Соколенко, Валентина Николаевна; Моргун, Зайтуна Камиловна; Запорожец, Татьяна Николаевна; Мищенко, Виталий Петрович; Жукова, Марина Юрьевна; Павленко, Анна Петровна; Ткаченко, Елена Викторовна; Федотенкова, Наталья НиколаевнаОтже, технологія навчання - впорядкована сукупність і послідовність методів і процесів, які забезпечують реалізацію проекту дидактичного процесу і досягнення діагностованого результату. В технології навчання чільне місце належить забезпеченню зворотного зв'язку, який дозволяє в процесі організації контролю постійно знаходити студентів, у яких виникають труднощі із засвоєнням навчального матеріалу. Це дозволяє коректувати недоліки використання тестування як засобу навчання і контролю не дає можливості викладачам адекватно оцінювати творчі здібності студентів, рівень засвоєння теоретичного матеріалу, обмежує зворотний звязок між викладачем і студентом та ін. У звязку з цим недоцільно повністю відмовлятися від традиційних методів навчання, таких як бесіда, диспут, семінар.Документ Дизрегуляція автономної нервової системи в осіб молодого віку з надлишковою масою тіла(2023) Запорожець, Тетяна Миколаївна; Саник, Олександр Володимирович; Zaporozhets, T. M.; Sanyk, O. V.Проведено дослідження параметрів автономної нервової системи (вегетативного тонусу, вегетативної реактивності, вегетативного забезпечення) та показників центральної гемодинаміки (за даними тетраполярної грудної реографії) в юнаків і дівчат з нормальною та надлишковою масою тіла. Показано, що в осіб із надлишковою масою тіла у 2,8 раза (р < 0,05) частіше спостерігалась недостатність реактивності парасимпатичного відділу автономної нервової системи. Також в осіб із надлишковою вагою з нормальною вегетативною реактивністю був гіперкінетичний тип гемодинаміки. Величина систолічного та діастолічного тиску після проведення око-серцевої проби корелювала з індексом маси тіла (τ = 0,19, р < 0,01 та τ = 0,21, р < 0,05). Співвідношення окружності талії і стегон корелювало з ударним індексом (τ = 0,22, р < 0,05). Вегетативний тонус і вегетативне забезпечення діяльності в осіб із надлишковою масою тіла не відрізнялись від відповідних показників в осіб із нормальною масою тіла.Документ Комплекс пептидних фрагментів гемоглобіну: роль в регуляції системи крові(2002) Запорожець, Тетяна Миколаївна; Запорожец, Татьяна Николаевна; Zaporozhets, T. M.Дисертація (рукопис) на здобуття наукового ступеня доктора біологічних наук за спеціальністю 14.03.13 - нормальна фізіологія. - Інституті фізіології ім. О.О.Богомольця НАН України, Київ, 2002. Пептидний комплекс, отриманий шляхом ферментативного гідролізу гемоглобіну з наступною екстракцією органічною кислотою в присутності двохвалентних катіонів має власну фізіологічну активність, яка спрямована на підтримку метаболічних та регенераторних процесів у системі крові. Комплекс пептидних фрагментів гемоглобіну можна віднести до медіаторної ланки біорегуляції системи крові, яка здійснює перенос специфічної інформації після взаємодії з мембранними рецепторами, змінюючи активність внутрішньоклітинних білків (зокрема bcl-2) з протеінкіназами, сигнали від яких змінюють експресію ядерних білків (зокрема р53). Виявлена здатність комплексу пептидних фрагментів гемоглобіну посилювати розвиток еритробластних елементів та стимулювати процеси проліферації клітин гранулоцитарного ряду за фізіологічних умов і при розвитку експериментальних патологій. Комплексу пептидних фрагментів гемоглобіну в умовах експериментальної патології системи крові (гемолітичної анемії, викликаній введенням сірчанокислого фенілгідразину, порушенні синтезу порфіринів та гему в умовах хронічної свинцевої інтоксикації, гіпопластичноїї анемії, викликаній променевим пошкодженням організму, депресії кровотворення,, викликаній введенням цитостатика) притаманна нормалізуюча дія на систему вільнорадикального окислення, білки гострої фази запалення, неспецифічну резистентність, що супроводжується відновленням фагоцитарних властивостей нейтрофілів, нормалізацією функцій системи гемостазу та імунітету. Перспективне подальше вивчення комплексу пептидних фрагментів гемоглобіну, як потенційних лікарських речовин, що разом із вирішенням найважливіших теоретичних проблем біологічної регуляції дозволить накреслити нові підходи до лікування різних захворювань системи крові.Документ Медична фізіологія - сучасний напрямок викладання фізіології в медичних ВНЗ(Полтавський державний медичний університет, 2024) Міщенко, Ігор Віталійович; Коковська, Оксана Валеріївна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Mishchenko, I. V.; Kokovska, O. V.; Zaporozhets, T. M.; Sukhomlyn, T. A.; Sukhomlyn, A. A.Стаття присвячена актуальній проблемі підготовки сучасного лікаря у вищій медичній школі, проаналізовані сучасні теоретичні та практичні підходи до реалізації інтеграції медичної фізіології як фундаментальної медико-біологічної дисципліни у вищій медичній школі. В статті розглянути актуальні питання викладання дисципліни фізіології в сучасних умовах освітнього процесу. Предмет викладається кафедрою фізіології ПДМУ для здобувачів освіти другого (магістерського) рівня вищої освіти ОПП "Медицина", "Педіатрія". "Стоматологія", "Фармація" галузі знань 22 "Охорона здоров'я" та ОПП "Біологія" галузі знань 09 "Біологія" на ІІ курсі. Обгрунтовується роль практично орієнтованому принципу викладання, адже фізіологія є однією з фундаментальних дисциплін, що забезпечує міждисциплінарну інтеграцію у вищій медичній освіті від теоретичних наук до практичних, а її вивчення максимально наближає здобувачів освіти до вивчення клінічних дисциплін. В статті підкреслюється, що методи фізіологічних досліджень є по суті клінічними методами дослідження фізіологічних функцій організму людини, які в подальшому здобувачі освіти будуть застосовувати в своїй лікарській практиці. Для цього на кафедрі втілюють комплексний підхід, який включає підготовку та постійне оновлення навчальних та навчально-методичних посібників, що включають лабораторні роботи з описом фізіологічних методів досліджень. В статті наведені здобутки кафедри фізіології Полтавського державного медичного університету у вигляді участі співробітників кафедри у виданні першого перекладу українською мовою всесвітньо відомого підручника з фізіології "Медична фізіологія за Гайтоном і Голлом" у 2-х томах. Зазначається, що підвищення якості освіти у медичних вищих навчальних закладах є ключовим завданням, що вимагає постійного вдосконалення ефективності організації й інформатизації навчального процесу, упровадження передових наукових розробок та технологій у практику викладання, забезпечення високого професіоналізму викладачів, створення сучасного навчально-методичного та лабораторно-інструментального забезпечення, зокрема дисципліни фізіологія, як теоретичного фундаменту клінічної медицини.Документ Общая физилогия возбудимых тканей и центральной нервной системы(Освітаінфоком, Полтава, 2017) Запорожец, Татьяна Николаевна; Жукова, Марина Юрьевна; Павленко, Анна Петровна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Жукова, Марина Юріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Zaporozhets, T. M.; Zhukova, M. Yu.; Pavlenko, A. P.Основное назначение учебного пособия - углубленное, профильное изу-чение физиологии студентами иностранцами стоматологических факультетов с русскоязычной формой обучения. В пособии изложен теоретический материал из разделов «Общая физиология возбудимых тканей» и «Общая физиология ЦНС», представлены практические работы, предусмотренные программой по дисциплине «Физиология». Это позволяет не только усвоить теоретические знания по данным разделов курса физиологии, но и овладеть практическими навыками, которые необходимы в работе врача-стоматолога. Пособие может использоваться студентами в процессе самостоятельной подготовки к практи-ческим занятиям, экзаменам. Приведенные ситуационные задачи и тесты из ба-зы «Крок 1» имеют эталонные ответы, которые позволяют проконтролировать уровень знаний студентов The main purpose of the textbook is an in-depth, profile study of physiology by foreign students in dental faculties with a Russian-language form of instruction. The manual contains theoretical material from the sections "General physiology of excitable tissues" and "General physiology of the central nervous system", practical work is provided for in the program on discipline "Physiology". This allows not only to learn theoretical knowledge from the data of the physiology course, but also to master the practical skills that are necessary in the work of a dentist. The manual can be used by students in the process of self-preparation for practical classes, exams. The above situational tasks and tests from the database "Krok 1" have standard answers that allow you to check the level of knowledge of students. Основне призначення навчального посібника - поглиблене, профільне изу-чення фізіології студентами іноземцями стоматологічних факультетів з російськомовної формою навчання. У посібнику викладено теоретичний матеріал з розділів «Загальна фізіологія збудливих тканин» і «Загальна фізіологія ЦНС», представлені практичні роботи, передбачені програмою з дисципліни «Фізіологія». Це дозволяє не тільки засвоїти теоретичні знання з даними розділів курсу фізіології, а й оволодіти практичними навичками, які необхідні в роботі лікаря-стоматолога. Посібник може використовуватися студентами в процесі самостійної підготовки до практичних занять, іспитів. Наведені ситуаційні задачі і тести з бази «Крок 1» мають еталонні відповіді, які дозволяють проконтролювати рівень знань студентівДокумент Оптимізація інформаційно-навчального забезпечення навчання англомовних студентів-іноземців(Українська медична стоматологічна академія, 2008) Міщенко, Ігор Віталійович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Жукова, Марина Юріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Міщенко, Віталій Петрович; Весніна, Людмила Едуардівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Моргун, Зайтуна Камілівна; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Мищенко, Игорь Витальевич; Запорожец, Татьяна Николаевна; Жукова, Марина Юрьевна; Павленко, Анна Петровна; Мищенко, Виталий Петрович; Веснина, Людмила Эдуардовна; Соколенко, Валентина Николаевна; Моргун, Зайтуна Камиловна; Федотенкова, Наталья Николаевна; Ткаченко, Елена Викторовна; Mishenko, I. V.; Zaporozhets, T. M.; Zhukova, M. Yu; Pavlenko, H. P.; Mishenko, V. P.; Vesnina, L. E.; Sokolenko, V. M.; Morgun, Z. K.; Fedotenkova, N. M.; Tkachenko, E. V.Нині в Україні функціонують 15 державних вищих навчальних медичних закладів і З післядипломні заклади. Крім того, підготовка лікарів здійснюється на 4 медичних факультетах університетів і 2 недержавних вузів. ВДНЗУ "Українська медична стоматологічна академія" — найстаріший вищий медичний навчальний заклад України, який був заснований як медичний стоматологічний факультет Харківського університету. За останні роки кількість іноземних студентів значно збільшилась. У зв'язку з цим перед викладачами постають нові питання щодо організації навчального процесу в групах іноземних студентів. Викладач мусить .пристосуватися до студентів, які перебувають у своєму етнічному середовищі. Особливо це стосується молодших доклінічних курсів, коли ще важко донести до студентів необхідність базових знань. Той рівень навчальних вимог, який ми можемо ставити у вітчизняній групі, в іноземній викликає опір і непорозуміння.Документ Організація навчально-виховного процесу зі студентами- іноземцями на кафедрі нормальної фізіології(Українська медична стоматологічна академія, 2003) Моргун, Зайтуна Камілівна; Жукова, Марина Юріївна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Гончаренко, Людмила Леонідівна; Павленко, Ганна Петрівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Моргун, Зайтуна Камиловна; Жукова, Марина Юрьевна; Запорожец, Татьяна Николаевна; Гончаренко, Людмила Леонидовна; Павленко, Анна Петровна; Соколенко, Валентина Николаевна; Morgun, Z. K.; Zhukova, M. Yu.; Zaporozhets, T. M.; Goncharenko, L. L.; Pavlenko, H. P.; Sokolenko, V. M.Кафедра нормальної фізіології працює зі студентами-іноземцями, які навчаються на II курсі стоматологічного та медичного факультетів і проблема зростає у зв'язку з тим. що зони ще не досить вільно володіють російською мовою. До речі, викладання предмета державною мовою ставить проблему, бо студенти-іноземці віддають перевагу вивченню російської мови. Той рівень навчальних вимог, який ми можемо ставити у вітчизняній групі, в іноземній викликає опір і непорозуміння. Інколи, стомлені цією ситуацією, викладачі стають на шлях найменшого опору - знижують вимоги до студентів, закривають очі на кругову етнічну поруку та інше.Документ Особенности диагностики и лечения эпилепсии у больных пожилого возраста(Українська протиепілептична Ліга, 2003) Саник, Александр Владимирович; Запорожец, Татьяна Николаевна; Саник, Олександр Володимирович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Sanyk, A. V.; Zaporozhets, T. M.У больных пожилого возраста после деменции и инсультов эпилепсия является третьей по частоте неврологической проблемой. По некоторым эпидемиологическим данным, частота ее возникновения составляет около 120 на 100000 населения в возрасте старше 60 лет.Документ Пароксизмальні церебральні розлади у хворих похилого віку(Українська протиепілептична ліга, 2008) Саник, Олександр Володимирович; Грицай, Наталія Миколаївна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Пінчук, Вікторія Анатоліївна; Саник, Лідія Олександрівна; Sanyk, O. V; Grytsay, N. M; Zaporozhets, T. M.; Pinchuk, V. A.; Sanyk, L. O.У хворих, похилого віку із цереброваскулярною патологією часто розвиваються різні пароксизмальні церебральні розлади, які треба відрізняти від епілептичних нападів. Серед них - інсульти, ТІА, синкопи, гіпоглікемічний стан, стовбуровий горме-тонічний синдром, екстрапірамідні гіперкінези. Розглянуті принципи діагностики та лікування таких розладів.Документ Перехід до двомодульної системи викладання нормальної фізіології на стоматологічному факультеті ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія(Тернопільський державний медичний університет, 2011) Міщенко, Ігор Віталійович; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Моргун, Зайтуна Камілівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Павленко, Ганна Петрівна; Жукова, Марина Юріївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Якіна, Олена Олександрівна; Філоніч, Олена Олександрівна; Mishchenko, I. V.; Zaporozhets, T. M.; Vesnina, L. E; Morhun, Z. K; Sokolenko, V. M.; Pavlenko, H. P.; Zhukova, M. Y.u; Tkachenko, E. V.; Kokovska, O. V.; Yakina, O. O; Filonich, O. O; Fedotenkova, N. M.; Федотенкова, Наталія Миколаївна; Федотенкова, Наталья Николаевна; Fedotenkova, N. N.У навчально-методичній статті наведені дані досвіду впровадження двомодульної системи викладання нормальної фізіології на стоматологічному факультеті ВДНЗУ «УМСА» з викладенням мети, головних форм роботи з навчально-методичною літературою, студентами, позитивних моментів та проблем. Автори підкреслюють сприяння підвищенню активності та конкурентоспроможності студентів і викладачів зокрема після таких преретвореньДокумент Перспективи використання основних концепцій фізіології в медичній освіті(2024) Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Павленко, Ганна Петрівна; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Sukhomlyn, T. A.; Zaporozhets, T. M.; Sukhomlyn, A. A.; Pavlenko, H. P.; Yudina, K. E.Сучасна медична освіта потребує нових підходів у викладанні таких фундаментальних теоретичних дисциплін, як фізіологія. Розвиток наукових досліджень з фізіології людини призвів до стрімкого накопичення нових знань, що в результаті позначилося і на вивченні дисципліни у медичних університетах. Зокрема, зміст підручників з фізіології стає дедалі більш енциклопедичним, щоб вмістити новітні відкриття в цій галузі. Сьогодні здобувачі медичної освіти мають опанувати, запам’ятати та зрозуміти обсяг інформації, що стає явно завеликим для вивчення протягом лише 2 семестрів. Тож усе більше важливих фізіологічних проблем та питань виносяться на самостійне вивчення або залишаються без належного розгляду, що може погіршити якість медичної освіти. Близько 15 років тому команда американських викладачів фізіології на чолі з Джоелем Майклом розробила набір основних концепцій для вивчення фізіології. Основні концепції дають змогу пояснити пов’язані між собоюізіологічні явища. Наприклад, засвоєння загальних принципів міжклітинної комунікації значно спрощує розуміння механізмів дії окремих сигнальних молекул. Цей підхід дає можливість побачити загальну картину, а не зосереджуватися на запам’ятовуванні окремих фактів. Використовуючи основні концепції, викладачі можуть покращити розуміння дисципліни студентами. Оскільки розуміння фізіології передбачає не тільки здобуття знань, але й можливість застосувати ці знання при вирішенні ситуаційних задач та проблем. Вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки між фізіологічними процесами і проявами їх порушень лежить в основі клінічного мислення майбутнього лікаря. Застосування цього підходу у викладанні фізіології здобуває все більшу популярність у різних країнах світу. Проте метод навчання на підставі вивчення основних концепцій дисципліни досі не здобув поширення в українських медичних університетах. Використання методу основних концепцій у викладанні фізіології може допомогти здобувачам освіти досягти кращих результатів у вивченні дисципліни.