Наукові праці. Кафедра іноземних мов з латинською мовою та медичною термінологією
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Наукові праці. Кафедра іноземних мов з латинською мовою та медичною термінологією за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 683
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A comprehensive evaluation of online tools for English language acquisition(Полтавський державний медичний університет, 2024) Ефендієва, Світлана Миколаївна; Гиря, Д.Досліджено роль різноманітних онлайн-ресурсів у вивченні англійської мови. Вивчено платформи, такі як YouGlish, PlayPhrase, Cambridge.org, Word Clouds, Quizlet і TED Talks, та їх вплив на підвищення рівня мовної компетенції. Результати підкреслюють важливість інтеграції інструментів у навчальний процес для оптимізації вивчення англійської мови. The role of diverse online resources in English language learning is investigated. Platforms such as YouGlish, PlayPhrase, Cambridge.org, Word Clouds, Quizlet, and TED Talks are explored for their impact on enhancing language proficiency. The results underscore the importance of integrating these tools into the educational process to optimize English language acquisition.Документ A study of the effectiveness of distance learning at a medical university in Ukraine(Полтавський державний медичний університет, 2022) Morokhovets, H. Yu.; Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Stetsenko, S. A.; Shlykova, O. A.; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Стеценко, Сергій Анатолійович; Шликова, Оксана АнатоліївнаУ статті проаналізовано досвід запровадження дистанційного навчання в Україні, досліджено ефективність онлайн навчання в порівнянні з аудиторною формою, розглянуто роль мотивації в процесі дистанційного навчання та фактори, що впливають на ефективність онлайн навчання. Метою дослідження є визначення, теоретичне обґрунтування та експериментальна перевірка ефективності дистанційного навчання в медичному університеті. Авторами проаналізовано результати анкетування 315 здобувачів медичного та стоматологічного факультетів Полтавського державного медичного університету другого (магістерського) і третього (освітньо-наукового) рівнів вищої освіти. Показано, що онлайн навчання впливає не лише на рівень мотивації здобувачів освіти до продовження навчання, а й на ставлення до майбутньої професії. Дистанційне навчання спрямоване на індивідуалізацію процесу отримання знань на відстані з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Водночас необхідно відстежувати результати навчання та досліджувати їх залежність від зростання популярності онлайн навчання у світі. Авторами розроблено анкету на основі моделі Дональда Кіркпатріка та застосовано методику вивчення фак- торів привабливості професії. 85,49 % респондентів відзначили своє загальне враження від організації дистанційного навчання позитивним (271 респондент), задоволені організацією дистанційного навчання у ЗВО – 74,13 % опитуваних, на питання «Наскільки ясно Ви розумієте, що роботи з отриманими дистанційно знаннями?» за шкалою від 1 до 5 (1 – не ясно взагалі, 5 – дуже ясно) респонденти розподілили свої голоси наступним чином – 1,58%, 7,26 %, 29,97 %, 43,53 % та 17,66 % відповідно. Результати опитування за даним питанням не корелюють з результатами тестового контролю, проведеного в межах опитування (r=-0,06010, р=0,2892). Експериментальна перевірка показала розбіжності між загальним враженням від організації дистанційного навчання здобувачів та рівнем знань, які вони засвоїли під час дистанційного навчання. Рівень, за яким здобувачі визначали складність роботи під час дистанційного навчання, не корелював з результатами тестового контролю респондентів (r=0,04745, р=0,4028), та віком респондентів (r=0,1379, р=0,0242). При цьому рівень володіння технічними навичками роботи з програмним забезпеченням, веб-ресурсами залежав від віку опитуваних (r=0,2432, р<0,0001), але не корелював з рівнем, за яким здобувачі визначали складність роботи під час дистанційного навчання (r=0,0818, р=0,1826), та рівнем загального вражання від вивчення дисципліни (r=-0,0972, р=0,1130). Наявність попереднього досвіду дистанційного навчання не корелювала з показником результативності вивчення дисципліни (r=0,003982, р=0,9441), що свідчить про те, що попередній досвід дистанційного навчання не впливає на ефективність дистанційного навчання в цілому. Результати проведеного опитування дають змогу стверджувати, що на ефективність дистанційного навчання не впливають стать і рівень освіти. Натомість є підстави стверджувати, щона ефективність процесу значним чином можуть впливати комунікативні і технічні навички. Дослідження не претендує на остаточне розв’язання проблеми підвищення ефективності дистанційного навчання у середовищі медичного закладу вищої освіти. Подальшого вивчення потребують теоретико-методологічні аспекти зарубіжного досвіду використання спеціального програмного забезпечення (систем управління навчанням, баз даних, програмних оболонок) для оптимізації процесу дистанційного навчання.Документ A stylistic analysis of medical article titles focused on the war in Ukraine. The Medical and Ecological Problems.(Полтавський державний медичний університет, 2023) Lysanets, Yuliia; Mihăilă, Ramona; Botezat, Onorina; Bieliaieva, Olena; Лисанець, Юлія Валеріївна; Міхаїла, Р.; Ботезат, О.; Бєляєва, Олена МиколаївнаThe paper examines the rhetorical devices used in the metadata of medical research publications focused on the health implications of Russia’s full-scale invasion of Ukraine. The aim of the study is to analyse the stylistic means in article titles, through which the scientists aspire to convey their message to the audience, attract the readers’ attention, persuade and stimulate them to take specific actions. We selected 697 research papers from the PubMed database, published since 24 February 2022, using relevant search terms (“Ukraine”, “war”, “impacts”, and “health”), and examined them by applying the methods of stylistic, structural, and contextual analysis. The study detected 17 stylistic techniques (alliteration and assonance, allusion, anaphora, antithesis, ellipsis, idiom, metaphor, oxymoron, parallelism, paronomasia, periphrasis, personification, repetition, rhetorical questions, ecphonesis, and rhyming titles) that are used to highlight the numerous detrimental impacts of the war. The authors emphasize that analysing the stylistic features of contemporary publications is essential for the advanced study of a foreign language, in particular, for identifying and comprehending the implicit meanings of texts, as well as applying relevant rhetorical devices in professional writing appropriately in order to achieve pragmatic communication goals. The findings of this study have important implications for educators in English for Academic Purposes and early-career academics, aiming to publish their research in international journals, aspiring to enhance visibility and maximize the impact of their articles within the scientific community.Документ Abraham Flexner: a man, teacher, and reformer(Вісник проблем біології і медицини, 2024) Bieliaieva, O. M.; Bilash, S. M.; Lysanets, Yu. V.; Rozhenko, I. V.; Taran, Z. M.; Buhaienko, K. S.; Hurai, L. P.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Лисанець, Юлія Валеріївна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна; Бугаєнко, Ксенія Сергіївна; Гурай, Людмила ПорфирьевнаEngaging in an interdisciplinary exploration at the crossroads of United States history and medical pedagogy, this study focuses on Abraham Flexner's biography. A thorough analysis unfolds against the backdrop of historical epochs shaping Flexner's impactful contributions. The study highlights the imperative nature of the radical reforms enacted in the early 20th century. Flexner led the way in these transformative actions, which included closing and radically reorganizing institutions that trained future doctors. This initiative was carried out at the request of the American Medical Association for Medical Education, with steadfast support from the Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. This paper highlights the necessity of these reforms for the "sanitation" and progressive evolution of both medical education and the US healthcare system, despite encountering staunch opposition from the academic and medical communities of the time. Central to the discussion are the criteria put forth by Flexner for evaluating the quality of medical education. Emphasizing crucial aspects like the quality of students, having an educational license, standardized admission procedures, a strong material and technical setup, qualified faculty, and students' access to clinical facilities, the study clarifies the essential role these elements played in Flexner's vision. The research sheds light on the success of Flexner's reforms, attributing a significant portion to his personal qualities and pedagogical education. His ability to dispassionately evaluate medical schools across the USA and Canada showcases the depth of his insights. Despite some critical remarks, the study emphasizes the invaluable contribution Flexner made to the radical transformation of the American medical school, elevating his figure to an almost legendary status.Документ Academic literacy skills among PhD medical and dental students(2018) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.Документ Academic Mobility as a Primary Target for Higher Medical Education of Ukraine(2015) Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Пісоцька, Олена Олександрівна; Романко, Ірина Григорівна; Беляева, Елена Николаевна; Лисанец, Юлия Валериевна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Песоцкая, Елена Александровна; Романко, Ирина Григорьевна; Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Y. V.; Znamenska, I. V.; Pisotska, O. O.; Romanko, I. H.The introduction of ECTS ensures the comparability in the standards and quality of higher education qualifications, and thus offers the opportunities for mobility programs. Academic mobility promotes the intensified exchange of ideas among students and academic staff; it expands possibilities for collaboration and global dissemination of knowledge. Academic mobility actually introduces new objectives, activities and actors engaged in internationalization. All these processes are crucial for the global aim of “forging international connections” between academic communities. Thus, in full concordance with the Law of Ukraine “On Higher Education”, academic mobility is indispensible for evolving higher medical education: it is aimed to enrich the national domain of medical science, as well as to enhance the universal expertise in theoretical and clinical medicine.Документ Acronyms in medical terminology: balancing efficiency and clarity in healthcare communication(Полтавський державний медичний університет, 2023-05) Strakozhko, I.; Efendiieva, S.; Ефендієва, Світлана МиколаївнаУ науковій праці досліджуються абревіатури, які являють собою самостійні терміни і збагачують термінологічну систему англійської мови. Відомо, що лише половина всіх абревіатур та скорочень, які використовуються лікарями однієї спеціальності, правильно розуміється фахівцями інших галузей медицини. Сформульована мета дослідження вимагає проаналізувати закономірності, тенденції, проблеми, адекватного перекладу медичних абревіатур, що потребує наявності спеціальних знань і підвищеної уваги.Документ Advantages and Challenges of Global Mobility(2021-02-12) Lysanets, Yu. V.; Morokhovets, H. Yu.; Purdenko, T. Y.; Ostrovska, L. Y.; Мороховец, Галина Юрьевна; Лисанец, Юлия Валериевна; Пурденко, Татьяна Иосифовна; Островская, Людмила Иосифовна; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Островська, Людмила ЙосипівнаДокумент Allusions in dental commercial advertisement targeting dentists as сonsumers(Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2024) Kostenko, V.; Костенко, Вікторія ГеннадіївнаДокумент Approaches to improving the professional skills of a teacher(Івано-Франківський національний медичний університет, 2023) Prykhodko, Ya. M.; Bieliaieva, O. M.; Slipchenko, L. B.; Lysanets, Yu. V.; Приходько, Яніна Миколаївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисанець, Юлія ВалеріївнаImproving professional skills is the main task of a teacher at a higher education institution. The success of teaching activities depends on intellectual skills, abilities, skills, teaching methods, actions, behavior, individual character traits, various pedagogical skills, such as: organizational, communicative, constructive, diagnostic and others. The article examines approaches to improve teaching skills.Документ Blended learning як інноваційний метод викладання у вищому навчальному закладі(2018) Ефендієва, Світлана Миколаївна; Эфендиева, Светлана Николаевна; Efendiieva, S. M.; Чуприна, Ксенія Сергіївна; Чуприна, Ксения Сергеевна; Chuprina, K. S.; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Николаева, Наталья Николаевна; Nikolaieva, N. M.Документ Building professional competence: integration of clinical documentation genres in English for special purposes courses (medicine, dentistry)(Університет Григорія Сковороди в Переяславлі, 2023) Kostenko, Viktoriia; Solohor, Iryna; Znamenska, Ivanna; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна ВладиславівнаДокумент Business Telephoning : Peculiarities of Teaching and Learning(2004) Яременко, Лариса Борисівна; Ярёменко, Лариса Борисовна; Yaremenko, L. B.Документ Business Telephoning Course in English: Specific Teaching Principles and Implementation(2012) Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Slipchenko, L. B.Документ Business telephoning skills and principles of teaching business telephoning in English to students majoring in economics and business studies(2014) Тарнопольський, Олег Борисович; Тарнопольский, Олег Борисович; Tarnopolsky, O. B.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Слипченко, Лариса Борисовна; Slipchenko, L. B.The paper analyzes the issues of teaching business telephoning in English to students from Ukrainian universities majoring in Economics and Business Studies. English business telephoning skills to be developed by students are demonstrated. Six principles are discussed as those that should underlie teaching business telephoning in English to Ukrainian university students.Документ Case Report as a Genre of Medical Discourse: Translation Challenges for Non-Native Speakers of English(2018) Lysanets, Yu.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Bieliaieva, O.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Nikolaieva, N.; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Николаева, Наталья Николаевна; Rozhenko, I.; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса ВиталиевнаУ статті проаналізовано лексико-граматичні особливості жанру “medical case report” у сучасному дискурсі англійської мови. Пропонована розвідка є першою науковою спробою проаналізувати потенційні труднощі, які можуть виникнути у процесі складання опису клінічного випадку англійською мовою українськими науковцями. Розроблено методичні рекомендації щодо мінімізації й уникнення помилок у писемному мовленні українських науковців при роботі з жанром “medical case report” англомовного медичного дискурсу;The present paper focuses on potential grammar and lexical challenges which Ukrainian scientists may face when writing medical case reports (MCRs) in English. MCRs as a genre of medical discourse has its own unique features, traditional lexical structures and grammar rules, which must be taken into account. The main differences in the scientific style of the Ukrainian and English languages have been outlined. The ways to minimize and avoid errors in the written speech of medical professionals have been suggested. The authors emphasize the necessity to pay special attention to stylistic features of MCRs when developing academic ESP syllabi at medical universities. The study of potential difficulties, which Ukrainian medical professionals may encounter in the process of writing English MCRs, is important for developing relevant guidelines to eliminate possible mistakes and avoid misunderstanding in medical communication. The authors assert that presenting the research results without consideration of academiс norms, grammar and lexical features of the English language can lead to mistakes and misunderstanding, and result in a written work of poor quality. It is crucial for medical professionals to be aware of peculiarities of academic writing in English in order to be understood and acknowledged in the modern English-speaking world. The analysis of potential challenges in writing MCRs in English as a means of international scientific communication is an important element for integration of Ukrainian researchers into the world community. The research will be useful for translation studies, teaching ESL, and developing multilingual competence of future doctors.Документ Classroom interaction and management mediated by new technologies in English language(Кіровоградський державний педагогічний університет ім. Володимира Винниченка, 2017) Efendiieva, S. M.; Ефендієва, Світлана МиколаївнаThe article deals with the management of classroom interaction and learning opportunities in English language classrooms. The role of interaction in English learning the discussion has also emphasized the complexity and diversity of second language classrooms. An array of acronyms has been used to describe the application of computers and learning refers to a variety of technology uses for language learning including interactive multimedia; У статті розглядається проблема взаємодії викладача та студентів під час вивчення англійської мови. Підкреслено складність та різноманіття взаємодії та управління аудиторією під час вивчення англійської мови як другої іноземної. Використано різні інноваційні технології для вивчення іноземних мов, включаючи інтерактивні мультимедіа та комп’ютер; В статье рассматривается проблема взаимодействия преподавателя и студентов во время изучения английского языка. Подчеркнуто сложность и многообразие взаимодействия и управления аудиторией во время изучения английского языка как второго иностранного. Использованы различные инновационные технологии для изучения иностранных языков, включая интерактивные мультимедиа и компьютер.Документ Cognitive and structural characteristics of latin terms for infectious and invasive diseases with a zoomorphic component(Aluna Publishing, 2022) Bieliaieva, Olena M.; Synytsia, Valentyna Н.; Myronyk, Olena V.; Lysanets, Olena V.; Solohor, Iryna M.; Morokhovets, Halyna Yu.; Efendiieva, Svitlana M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Синиця, Валентина Григорівна; Мироник, Олена Володимирівна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Ефендієва, Світлана МиколаївнаThe aim was to analyze the morphological, structural and lexico-semantic presentation of the Latin terms denoting the infectious and parasitic diseases, part of which is a zoonymic component. Materials and methods: The presentation sample was made by the method of continuous sampling based on textbooks, manuals, including the three-volume edition “Infectious and parasitic diseases”, and a number of modern dictionaries. Structural, semantic and descriptive methods were used to address the aim of the research. Results: Monolexemic composites with a zoomorphic component are formed in a suffixal way. In multi-word phrases, syntactic constructions of mixed type, are usually used and they are characterized by the combination of words of Greek and Latin origin, but these formations are few. The eponymous and toponymic formations to denote specific nosological forms in helminthology are not typical. The data on the first contribution of a researcher to the description of the disease in the name of the term is not displayed, preference is still given to the name of the pathogen, rather than the name of the researcher. The prefix-suffix-based method of formation of terms denoting infectious and parasitic diseases with a zoonymic component is observed sporadically. Conclusions: The comparison of the above-analyzed terms with the corresponding terminological units of the English medical terminology indicates the predominant use of Latin terminological units. In contrast to many clinical terms with a zoomorphic component, where certain associative moments are taken into account.Документ Cognitive – onomasiological peculiarities of English medical term formation(Полтавський державний медичний університет, 2022-11-25) Znamenska, I. V.; Знаменська, Іванна ВладиславівнаУ статті представлено когнітивно-ономасіологічну модель породження номінативної одиниці термінологічного характеру у сучасній англійській мові. Було обгрунтовано механізми та основні етапи утворення медичного терміну. За результатами дослідження, можно дойти до висновок, що медичний термін має інтеграційний характер і складається з таких етапів: мотиваційного, значеннятвірного та вербального.Документ Communicative Image of Higher Educational Establishment Theacher(2016) Bieliaieva, O. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена НиколаевнаCommunicative image of Higher Educational Establishment teacher was considered. The content of such notions as ‟communication”, ‟intercourse”, ‟pedagogical communication” was differentiated. The main models of pedagogical communication were analyzed, taking into consideration perceptive and interactive components. The author substantiates idea that knowledge of psychological, content-related and processual principles of pedagogical communication promotes socialization of the teacher, provides high level of pedagogical skills and serves as effective method of formation and correction of Higher Educational Establishment teacher image.