Наукові праці. Кафедра іноземних мов з латинською мовою та медичною термінологією
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Current Trends in the Study and Teaching of Foreign Languages. Book of Abstracts(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-14)The collection present abstracts of research papers by the Ukrainian, Polish, Romanian, and Belarusian scholars, covering the latest trends in philology and intercultural communication, theoretical and methodological aspects of teaching foreign languages in higher education, topical issues in terminology and translation studies and modern studies in the world literature discourse. The collection is recommended for research and teaching staff of higher education institutions, undergraduates, graduate students, as well as anyone interested in the study and teaching of foreign languages.Документ Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи(Полтавський державний медичний університет, 2021-11-25)У збірнику представлено статті вітчизняних і зарубіжних науковців, у яких висвітлюються різноманітні проблеми сучасної лінгвістики, лінгводидактики, психології та педагогіки вищої школи. Збірник рекомендовано науково-педагогічним працівникам закладів вищої освіти, магістрантам, аспірантам, а також усім, хто цікавиться психолого-педагогічними, лінгвістичними та дидактичними проблемами вищої школи.Документ Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи(Полтавський державний медичний університет, 2020-11-19)У збірнику представлено статті вітчизняних і зарубіжних науковців, в яких висвітлюються різноманітні проблеми сучасної лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології та педагогіки вищої школи. Збірник рекомендовано педагогічним і науково-педагогічним працівникам закладів вищої освіти, магістрантам, аспірантам, а також широкому колу читачів, які цікавляться проблемами університетської освіти.Документ Modern trends in foreign languages research and teaching(Полтавський державний медичний університет, 2023-05-18)The proceedings present articles by the Ukrainian, British, Polish, Spanish, and Romanian scholars, covering the latest trends in philology and intercultural communication, theoretical and methodological aspects of teaching foreign languages in higher education, topical issues in terminology and translation studies and modern studies in the world literature discourse. The collection is recommended for research and teaching staff of higher education institutions, undergraduates, graduate students, as well as anyone interested in the study and teaching of foreign languages.Документ Modern trends in foreign languages research and teaching(Полтавський державний медичний університет, 2024-05-16)У збірнику подано статті, що висвітлюють новітні тенденції філології та міжкультурної комунікації, теоретико-методичні аспекти викладання іноземних мов у вищій школі, актуальні питання термінології і перекладознавства та сучасні дослідження світового літературного дискурсу. Збірник рекомендовано науково-педагогічним працівникам закладів вищої освіти, магістрантам, аспірантам, а також усім, хто цікавиться дослідженням і навчанням іноземних мов. The conference proceedings present articles, covering the latest trends in philology and intercultural communication, theoretical and methodological aspects of teaching foreign languages in higher education, topical issues in terminology and translation studies and modern studies in the world literature discourse. The conference proceedings is recommended for lectures of higher education institutions, undergraduates, graduate students, as well as anyone interested in the research and teaching of foreign languages.Документ Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи(Полтавський державний медичний університет, 2022-11-24)У збірнику представлено статті вітчизняних і зарубіжних науковців, всяких висвітлюються різноманітні проблеми сучасної лінгвістики, психології та педагогіки вищої школи, зокрема, медичної. Для керівників і науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, магістрантів, аспірантів, докторантів, а також усіх, хто цікавиться широким колом теоретичних і практичних питань, пов’язаних зі сферою вищої освіти. The Book of Proceedings presents articles by Ukrainian and foreign scientists, with a focus on various problems of modern linguistics, psychology and pedagogy of higher education, in particular, medical education. The Book is intended for administrative authorities and academic staff of higher education institutions, master students, postgraduate students, postdoctoral students, as well as everyone who is interested in a wide range of theoretical and practical issues related to the field of higher education.Документ Навчання впродовж життя як чинник професійного зростання і професійної самореалізації: історія питання і сучасний стан(Полтавський державний медичний університет, 2024) Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна; Гурай, Людмила ПорфиріївнаСтаття присвячена історії становлення та сучасного стану понять «безперервна освіта» і «навчання впродовж життя». Приділено увагу змісту Беленської рамкової програми. Розглянуто шість основних ключових меседжів, або засад, на яких має бути побудоване навчання впродовж життя. У висновках зазначається, що реалізація концепції навчання впродовж життя є важливою складовою розвитку світової освіти та стратегічним напрямом розвитку вітчизняної системи освіти. Автори наголошують, що в умовах стрімкого оновлення технологій і постійних змін на ринку праці, навчання впродовж життя є ключовим чинником професійного зростання та самореалізації особистості, охоплюючи всі види освітніх активностей, що здійснюються впродовж усього життя людини з метою покращення знань, навичок і компетентностей в особистій, громадянській, соціальній та професійній сферах. Закцентовано увагу, що відповідно до концепції «навчання шириною в життя», навчання дорослих відбувається в умовах формальної, неформальної та інформальної освіти та в різних контекстах – від закладів освіти до повсякденного життя – і дає змогу людині бути гнучкішою та адаптивнішою в сучасних реаліях. Підкреслюється, що постійне оновлення та розширення професійних знань і навичок шляхом безперервної освіти сприяє підвищенню конкурентоспроможності фахівців на ринку праці, дає змогу адаптуватися до нових вимог професії та ефективно виконувати свої обов'язки. Наголошується, що, створюючи передумови для особистісного зростання, появи й розвитку нових інтересів і захоплень, навчання впродовж життя відіграє визначальну роль у процесі самореалізації,. сприяє соціальній інтеграції, активній громадянській позиції та особистісному розвиткові. The article is devoted to the history of formation and the current state of the concepts of "continuing education" and "lifelong learning". Attention is paid to the content of the Belém Framework Program. Six main key messages, or principles on which lifelong learning should be built, are considered. The conclusions note that the implementation of the concept of lifelong learning is an important component of the development of world education and a strategic direction for the development of the national education system. The authors emphasize that in the context of rapid technological innovation and constant changes in the labor market, lifelong learning is a key factor in professional growth and personal fulfillment, covering all types of educational activities carried out throughout a person's life in order to improve knowledge, skills and competencies in personal, civic, social and professional spheres. It is emphasized that according to the concept of «lifewide learning», adult learning takes place in formal, non-formal and informal education and in different contexts –from educational institutions to everyday life - and allows a person to be more flexible and adaptive in modern realities. It is emphasized that the constant updating and expansion of professional knowledge and skills through continuing education contributes to the competitiveness of specialists in the labor market, allows them to adapt to the new requirements of the profession and effectively perform their duties. It is emphasized that by creating the prerequisites for personal growth, the emergence and development of new interests and hobbies, lifelong learning plays a decisive role in the process of self-realization, promotes social integration, active citizenship and personal development.Документ Професіоналізм сучасного викладача медичного закладу вищої освіти: зміст поняття та шляхи підвищення(Полтавський державний медичний університет, 2024) Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда МихайлівнаРозглянуто зміст поняття «педагогічний професіоналізм». Запропоновано авторське тлумачення поняття «професіоналізм сучасного викладача медичного закладу вищої освіти», що ґрунтується на розумінні діяльності науково-педагогічного працівника як системи, що об’єднує 14 функціональних компонентів. Схарактеризовано невідʼємні в епоху цифрової революції компоненти професійної діяльності викладача ‒ інформаційно комунікаційний і цифровий. Приділено увагу науковій (науково-дослідній) складовій професіоналізму. Окреслено основні шляхи підвищення професіоналізму викладачів медичних закладів вищої освіти. The content of the concept of "pedagogical professionalism" is considered. The author's own interpretation of the concept of "professionalism of a modern teacher of a medical institution of higher education" is proposed, based on the understanding of the activity of a scientific and pedagogical worker as a system that unites 14 functional components. The author characterizes the integral components of the teacher's professional activity in the era of the digital revolution ‒ information and communication and digital. Attention is paid to the scientific (research) component of professionalism. The main ways to improve the professionalism of teachers of medical higher education institutions are outlined.Документ Enhancing grammatical collocation proficiency in ESP (dentistry) through authentic clinical documents(Полтавський національний педагогічний університет ім. В.Г. Короленка, 2024) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Kostenko, V.; Solohor, I.Authentic clinical documents serve as valuable teaching tools for dental students, aiding in language acquisition and cultural understanding. However, mastering collocations within these documents poses challenges, particularly for non-native speakers. Our study focuses on revealing grammatical collocations within informed consent templates for dental procedures and incorporating them in various in-class activities to enhance students' comprehension of collocation structures. Автентичні клінічні документи слугують цінним навчальним матеріалом для студентів-стоматологів, допомагаючи у вивченні мови та розумінні культурних нюансів. Засвоєння колокацій у цих документах має все ж певні труднощі, особливо для студентів, які не є носіями англійської мови. Дослідження зосереджене на виявленні граматичних словосполучень у формах інформованої згоди на стоматологічні процедури та внесенні їх до аудиторних вправ для покращення розуміння студентами різноманітних структур граматичних колокацій.Документ Syntax patterns of headlines in print trade advertisements targeting dental professionals(Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2024) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Honcharova, Ye. Ye.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гончарова, Євгенія ЄвгенівнаProfessional communication is becoming increasingly essential in social interactions, and trade commercial advertisement is now considered as its indispensable part. However, there is a gap in understanding linguistic and stylistic peculiarities of printed commercial advertisements targeting dental professionals, i.e. materials related to dental practice published, displayed, distributed, or utilized by dental practitioners. This study aims at analysing the syntactic patterns used in headlines of printed dental commercial advertisements. A corpus of 250 printed advertisements promoting innovative dental products was compiled from three dental journals published between 2021 and 2024. The findings obtained have revealed several keys trends. First, headlines prioritize clarity and memorability through short, simple sentences averaging six words. Second, over 80% of headlines leverage imperative language, directly addressing the reader with calls to action. This tactic encourages immediate engagement and reinforces the message. Focuser verbs, highlighting product benefits, and experiencer verbs, emphasizing positive user outcomes, are the most common types of imperatives used. Interestingly, the headlines rarely mention the company or product name itself. Instead, they focus on functionalities and how the product differentiates from competitors. Finally, all advertisements incorporate visuals that complement the headlines, such as product shots, pictures of dental professionals, or satisfied patients. Strategic placement of imperative headlines near the top of the page maximizes visibility and impact. The findings obtained contribute to better understanding of communication strategies employed in print advertising targeting a certain group of professionals. Зростання ролі професійної комунікації у соціальній взаємодії призводить до виникнення нових жанрів чи оновлення існуючих. Професійна комерційна реклама є невід’ємним складни ком професійної комунікації, однак досліджень, які б висвітлювали лінгвостилістичні особли вості друкованої комерційної реклами, орієнтованої на стоматологів, на разі недостатньо. Ця реклама охоплює матеріали, пов'язані зі стоматологічною практикою, які публікуються, демон струються, розповсюджуються або використовуються стоматологами. Мета запропонованого дослідження – проаналізувати синтаксичні моделі слоганів друкованої комерційної реклами для стоматологів. Для цього зібрано корпус із 250 друкованих рекламних оголошень, що просувають інноваційні стоматологічні продукти (інструменти, обладнання, матеріали, програмне забезпечення тощо), з трьох стоматологічних журналів, опублікованих протягом 2021–2024 рр. Отримані результати дали змогу простежити кілька тенденцій. Слогани зазвичай представлені короткими простими реченнями, які легко сприймаються та є візуально привабливими в динамічному професійному середовищі. Понад 80% проаналізованих слоганів – це наказові речення, які безпосередньо звертаються до читачів із закликами до дії. Ця комунікативна так тика стимулює потребу діяти негайно, таким чином, посилюючи персуазивність рекламного повідомлення. Найпоширенішими типами імперативів є так звані focuser – дієслова, що під креслюють переваги продукту, та experiencer – дієслова, які акцентують увагу на позитивних результатах для користувача. У проаналізованих заголовках рідко згадується сама назва компа нії або продукту, натомість вони зосереджені на функціональних можливостях продукту, його відмінностях від конкурентів. Усі рекламні повідомлення містять візуальні елементи, які разом зі слоганами та іншими компонентами формують цілісну семантичну систему. Ці візуальні елементи можуть бути представлені різними форматами: зображення продукту, фото фахівців, які демонструють його практичне застосування, фото задоволених пацієнтів, підкреслюючи позитивні результати використання продукту. Стратегічне розміщення слоганів, представле них наказовими реченнями, угорі аркуша посилює їх візуальну помітність та вплив. Отримані результати дослідження сприяють кращому розумінню комунікативних стратегій, що викорис товуються у друкованій рекламі, спрямованій на фахівців як цільову аудиторію.Документ Verbs as hedging devices in informed consent documents for COVID-19 vaccination(Закарпатські філологічні студії, 2024) Kostenko, V. H.; Solohor, I. M; Znamenska, I. V.; Honcharova, Ye. Ye.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія ЄвгенівнаInformed consent documents for COVID-19 vaccination play a crucial role in ensuring ethical and transparent communication with patients. These documents often employ hedging strategies, using language that softens the certainty of information or introduces possibilities of unknown outcomes. This paper explores the role of verbs as hedging devices in informed consent documents for COVID-19 vaccination and identifies the hedging strategies employed through verb usage. The findings demonstrate the lexical hedges are the most common way to express uncertainty in the informed consents approaching to 85% of all hedging, leaving only 15% attributed to non-lexical hedges Modal verbs have been found as the most preferred means for expressing hedging in the texts studied. Modal verbs ‘may’, ‘might’, and ‘can’ found as the most frequent are commonly understood by readers as indicators of possibility with an element of uncertainty that makes them easily interpretable and accessible to a wide audience. We revealed 26 types of lexical verb tokens used in the texts of the most commonly used lexical verbs belong to the category of communication verbs that reflects the inherent nature of informed consent documents, where a significant portion of the text involves expressing information, ideas, and suggestions for patients to consider. Modal and lexical verbs express tentativeness, acknowledging uncertainties without causing alarm, and allowing for flexibility in interpretation. They play a crucial role in downplaying potential risks or uncertainties related to the vaccination process, thereby implementing a threat-minimizing strategy. Another key strategy observed in these texts is the responsibility-shifting strategy, where modal and lexical verbs are usually applied to deflect responsibility away from the writer (healthcare providers) in order to protect the positive face by not making a categorical statement which is debatable regarding the respective issue. Документи інформованої згоди на вакцинацію проти COVID-19 відіграють важливу роль у забезпеченні етичної та прозорої комунікації з пацієнтами. Ці документи часто використовують стратегії хеджування, застосовуючи мову, яка пом’якшує достовірність інформації або вводить можливість невідомого результату. У цій статті досліджується роль дієслів як інструментів хеджування в документах інформованої згоди на вакцинацію проти COVID-19 та визна чаються стратегії хеджування, в яких активно задіяні дієслова. Лексичне хеджування є найпоширенішим спосо бом вираження невизначеності в інформованих згодах, складаючи близько 85% усіх інструментів хеджування, при цьому на нелексичне хеджування припадає лише 15%. Модальні дієслова виявилися найпоширенішим інструмен том хеджування у досліджуваних текстах. Найчастіше вживаються модальні дієслова «may», «might» та «can», які зазвичай сприймаються читачами як індикатори можливості з елементом невизначеності, легко інтерпретуються та доступні для широкої аудиторії. Було виявлено 26 типів лексичних дієслів, які найчастіше належать до лексико-се мантичної групи комунікативних дієслів. Це відображає природу документів інформованої згоди, де значна частина тексту пов’язана з висловленням інформації, ідей та пропозицій для розгляду пацієнтами. Модальні та лексичні дієслова, що виступають засобами хеджування, виражають невпевненість та невизначеність, не викликаючи три воги та дозволяючи гнучкість у тлумаченні. Вони відіграють важливу роль у применшуванні потенційних ризиків невизначеностей, пов’язаних із процесом вакцинації, тим самим реалізуючи стратегію мінімізації загроз. Ще одна ключова стратегія, що спостерігається в цих текстах, – це стратегія перекладання відповідальності, коли модальні та лексичні дієслова зазвичай використовуються для зняття відповідальності з автора (медичного закладу, медич них працівників) для захисту позитивного іміджу та уникнення категоричних заяв, які є дискусійними щодо певних положень.Документ Linguistic tools for rational persuasion in the body copy of modern dentistry print advertisements(Закарпатські філологічні студії, 2024) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина МиколаївнаThe presentation of information in dental advertisements significantly influences engagement and drives sales of dental materials, tools, equipment, software, and other products. Rational persuasion in contemporary commercial print advertisements involves the use of logical arguments, factual evidence, and clear information to convince potential customers to buy a product or service, appealing to the reader’s intellect and reason rather than emotions. The objective of this study is to elucidate the linguistic tools employed for rational persuasion in the body copy of contemporary commercial print advertisements targeting dental professionals. A corpus of 250 printed advertisements showcasing innovative dental products was compiled from three leading dental journals published between 2021 and 2024. Our analysis revealed a strategic use of various linguistic tools to craft compelling and persuasive messages. Effective advertisements involve a sophisticated selection of lexis. The use of industry specific vocabulary builds credibility and establishes trust with dentists who appreciate targeted language. Action verbs and dynamic language emphasize product effectiveness and resonate with dentists focused on results. Quantitative and precise language, including numerical data, measurements, and time expressions, ensures clear communication of key details crucial for informed evaluation. While dental advertisements employ common commercial advertising syntax pat terns, they also exhibit particular linguistic features. Prevalent clipped sentences mirror the communication style within the dental community, enhancing message effectiveness. Parallelism is prominently used to highlight product characteristics, improving memorability and message processing. The strategic use of vocabulary and syntax plays a crucial role in creating a rational and persuasive message for dental professionals by focusing on clear communication, technical accuracy, and addressing their specific needs. Представлення професійно важливої інформації в стоматологічній рекламі суттєво впливає на просування та обсяг продажів матеріалів, інструментів, обладнання, програмного забезпечення та інших товарів. Раціональне переконання, органічно вплетене в сучасну комерційну рекламу, орієнтовану на фахівців як цільову аудиторію, ґрунтується на логічних аргументах, чітких фактах та вичерпній інформації, щоби спонукати потенційних клієнтів до придбання товару чи послуги, апелюючи до їхнього інтелекту. Мета запропонованого дослідження – визначити лінгвістичні засоби раціонального переконання в текстах інформаційних блоків сучасної комерційної друкованої реклами, орієнтованої на фахівців зі стоматології. Матеріалом дослідження слугували 250 друкованих рекламних оголошень, які просували інноваційні стоматологічні продукти (інструменти, обладнання, матеріали, програмне забезпечення тощо), вибрані з трьох провідних стоматологічних журналів за 2021–2024 роки. Отримані дані продемонстрували стратегічне використання різних лінгвістичних інструментів для створення привабливих і переконливих повідомлень. Одним із ключових елементів раціонального переконання є ретельний підбір лексики. Застосування специфічної галузевої термінології, фахової лексики чи, подекуди, професійного жаргону, сприяє формуванню довіри стоматологів до виробників продукції, оскільки свідчить про глибоке розуміння виробниками професійної мови та, відповідно, потреб і цінностей своїх клієнтів. Активне використання дієслів дії створює динамічний стиль мовлення, який резонує з професіоналами, орієнтованими на результат. Лексичні засоби, що позначають різні аспекти об’єктивної дійсності, такі як одиниці позначення часу, швидкості, маси тощо, сприяють точному опису ключових деталей, характеристик, які є критичними для обґрунтованого ухвалення рішення. Хоча стоматологічна реклама використовує загальні синтаксичні моделі, характерні для комерційної реклами в цілому, вона також має певні особливості, що відрізняють її від інших видів реклами. Це, зокрема, чергування простих коротких речень, які відображають стиль спілкування у конкретному професійному середовищі, зі складними чи ускладненими, які властиві науковому стилю. Паралелізм широко застосовують для підкреслення характеристик продукту, що сприяє їх кращому сприйняттю та запам’ятовуванню. Стратегічне використання лексики та синтаксису відіграє вирішальну роль у створенні точних переконливих повідомлень, адаптованих до потреб фахівців у галузі стоматології.Документ The significance of technical visual presentation for learning english medical terminology(Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, 2024) Знаменська, Іванна Владиславівна; Znamenska, I.The article deals with the effectiveness of technical visual presentations as a means of teaching English for specific purposes to medical students. The use of visual materials, interactive exercises, and contextual teaching methods in technical presentations contributes to the development of medical terminology proficiency and professional skills among students. У статті досліджено ефективність технічних візуальних презентацій як засобу навчання студентів-медиків англійської мови за фаховим спрямуванням. Використання наочних матеріалів, інтерактивних вправ та контекстуальних методів навчання у технічних презентаціях сприяє розвитку навичок оволодіння медичною термінологією та професійних навичок студентів.Документ Врахування основних переваг і недоліків тестів при застосуванні їх у контролювальних діях(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2024) Гончарова, Євгенія Євгенівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Приходько, Яніна Миколаївна; Honcharova, Ye.; Bieliaieva, O.; Slipchenko, L.; Kostenko, V.; Prykhodko, Ya.У статті розглянуто необхідність оптимального вибору методів та інструментів контролю, що має забезпечувати економію часу, який витрачається на перевірку, бути мобільним, надійним і неупередженим. Детально проаналізовано переваги та недоліки застосування тестів як найбільш прийнятного інструмента контролю якості навчальних досягнень здобувачів вищої освіти. The growing demands for the professional competence of modern graduates of higher education institutions have created the need to intensify and improve the educational process. Dynamic processes of development and complication of the essence of professions raise the requirements for the intellectualization of professional activity to a new, higher level. Therefore, there is a need for constant updating, steady growth of the content, and thoughtful improvement of the structure of professionally relevant information required for the assimilation and processing of higher education students. Higher education institutions are faced with the task of ensuring a high-quality level of teaching disciplines aimed at improving the quality of theoretical and practical training of future specialists. The organization of the educational process in each particular higher education institution should be characterized by purposefulness, clear planning depending on the goal, stable management and control of the process. The success in solving the problem of forming the personality of future specialists, among other things, depends on the quality of teaching the professionally relevant educational material required for processing, as well as on prompt and impartial monitoring of compliance with the defined criteria of the volume and quality of mastering this material by higher education students. The optimal choice of control methods and tools saves time spent on testing, which allows the increasing of the amount of educational material offered by the teacher in the classroom. The most acceptable option for controlling and assessing learning achievements is reasonably determined by modern scholars and practitioners as a testing method. A detailed analysis of the advantages and disadvantages of tests as a control tool helps to solve the problem of choosing a method of conducting control actions between traditional oral or written questioning and testing, depending on the purpose of the audit and the amount of material to be controlled.Документ З історії встановлення пріоритету наукового відкриття, дотримання академічної доброчесності та принципів біоетики: на прикладі біографій Ґергарда Гансена та Альберта Нейссера(Полтавський державний медичний університет, 2024-05-16) Ждан, Вячеслав Миколайович; Дворник, Валентин Миколайович; Аветіков, Давид Соломонович; Беляєва, Олена МиколаївнаНа основі біографій Ґ. Гансена і А. Нейссера в медико історичному та порівняльному контекстах розглянуто історію відкриття збудника лепри. Автори також побіжно торкаються історії поширення, дослідження та профілактики сифілісу. Закцентовано увагу на біоетичних аспектах проведення наукових досліджень in vivo та наслідках для наукової і лікувальної кар’єр Ґ. Гансена і А. Нейссера. Приділено увагу окремим термінологічним питанням, проблемам встановлення пріоритету наукового відкриття та дотримання академічної доброчесності. Based on the biographies of G. Hansen and A. Neisser, the history of the discovery of the leprosy pathogen is considered in the medical, historical and comparative contexts. The authors also briefly review the history of the spread, research, and prevention of syphilis. Attention is focused on the bioethical aspects of conducting scientific research in vivo and the implications for the scientific and medical careers of G. Hansen and A. Neisser. The article also addresses specific terminological issues, the establishment of priority in scientific discovery, and the adherence to academic integrity.Документ Рецензія : [ Король Л. «Індивідуальне навчально-дослідне завдання з дисципліни «Іншомовний академічний дискурс» : методичні вказівки для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Полтава : ПНПУ ім. В. Г. Короленка, 2021. 74 с.](Полтавський національний педагогічний університет ім. В.Г. Короленка, 2021) Бєляєва, Олена МиколаївнаЯкісне виконання індивідуального навчально-дослідного завдання, що є різновидом самостійної роботи здобувача вищої освіти на першому (бакалаврському) рівні з освітньої компоненти «Іншомовний академічний дискурс», уможливлюється за наявності зрозумілих і доступних засобів методичного супроводу. Саме таким, без перебільшення, цінним для майбутнього бакалавра, джерелом інформації постають рецензовані методичні вказівки.Документ Gerhard Hansen vs. Albert Neisser: priority for the invention of mycobacterium leprae and problems of bioethics(Georgian Medical News, 2020) Bieliaieva, O.; Uvarkina, O.; Lysanets, Yu.; Morokhovets, H.; Honcharova, Ye.; Melaschenko, M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Уваркіна, О. В.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Мороховець, Галина Юріївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Мелащенко, Марина ПетрівнаThe article is interdisciplinary in nature and covers a wide range of issues in the history of medicine, morality and bioethics. Biographies of the Norwegian microbiologist G. Hansen and the German doctor, biologist, syphilologist A. Neisser are presented. The main attention is focused on the scientific achievements of these researchers in terms of infectious diseases and leprosy in particular. The authors focused not only on the significance of scientific discoveries, but also tried to show that any scientist, even an outstanding one, remains a person with his/her unique character, personal life and friendships, authority in the scientific community and mistakes, desire to gain fame and recognition. The main focus is on the scientific achievements of these researchers in the study of infectious diseases and leprosy in particular. The conflict over the priority for discovery of the leprosy pathogen has been highlighted. Attention is given to the conflict regarding the priority in discovery of the causative agent of leprosy. The authors compared the impact of the international scientific scandal on the priority for the discovery of Mycobacterium leprae, which involved virtually the entire scientific community of Europe at the time, on both scientists. It has been shown that most scientists unambiguously sided with G. Hansen, who was not only the author of the revolutionary hypothesis of the contagious and bacterial nature of leprosy at the time, but also the pioneer of the causative agent of this disease, as evidenced by the synonymous name Mycobacterium leprae – bacillus Hansen. Nevertheless, for a prominent scientist, the consequences of an unethical experiment on intentional additional infection of a patient became quite tragic, since he lost his license to practice medicine, and was put to a trial were his actions were found to be incompatible with the high-ranking status of a doctor, even though he was the unsalaried chief leprologist of Norway until his death. The biography of A. Neisser, who became the culprit of this high-profile scientific scandal, was simultaneously studied. It is shown that a series of A. Neisser’s experimental studies on another threatening disease – syphilis, by inoculation also led to a scandal, ironically, similar to that one around the name of Hansen. However, neither his reputation, nor his medical license, or his further scientific career suffered a significant impact, although it has become a precedent for obtaining informed consent from persons taking part in clinical trials. The findings revealed that, despite the desire to serve science and humanity, compliance with the rules of bioethics, as well as human morality, should remain an integral component in the work of any medical scientist. Статья имеет междисциплинарный характер и охватывает широкий круг вопросов истории медицины, морали и биоэтики. Представлены биографии норвежского врача микробиолога Г. Хансена и немецкого врача, биолога, сифилидолога А. Нейссера. Показано, что любой учёный, даже самый выдающийся, остается человеком с его уникальным характером, личной жизнью и дружескими связями, авторитетом в научном сообществе и фатальными ошибками, желанием достичь славы и признания. Основное внимание акцентировано на научных достижениях этих исследователей инфекционных болезней и лепры в частности. Описан конфликт, связанный с приоритетом открытия возбудителя лепры. Сравнено, какие последствия для Г. Хансена и А. Нейссера имел международный научный скандал относительно приоритета открытия Mycobacterium leprae, в который было вовлечено практически всё тогдашнее научное европейское сообщество. Показано, что большинство ученых однозначно встало на сторону Г. Хансена, который был не только автором революционной на то время гипотезы о контагиозно-бактериальной природе лепры, но и первооткрывателем возбудителя этой болезни, о чем свидетельствует синонимичное название Mycobacterium leprae – bacillus Hansen. Несмотря на это, для выдающегося ученого последствия неэтичного эксперимента с умышленным дополнительным инфицированием пациентки стали довольно трагическими, поскольку он потерял лицензию на медицинскую практику, пережил суд, по решению которого действия Г. Хансена были признаны несовместимыми с высоким званием врача, хотя он до конца жизни занимал должность внештатного главного лепролога Норвегии. Параллельно исследована биография А. Нейссера, который стал виновником этого громкого научного скандала. Показано, что серия экспериментальных исследований другой опасной болезни – сифилиса, – путем инокуляции, проведенных А. Нейссером, также привела к скандалу, который, по иронии судьбы, походил на тот, который в свое время разразился вокруг имени Г. Хансена. Впрочем, ни на репутацию, ни на медицинскую лицензию, ни на дальнейшую научную карьеру А. Нейссера этот досадный случай существенно не повлиял, хотя стал прецедентом для получения информированного согласия лиц, принимающих участие в клинических испытаниях. В выводах отмечается, что, несмотря на желание служить науке и человечеству, соблюдение правил биоэтики, а также человеческой морали должны оставаться неотъемлемой составляющей деятельности любого ученого-медика.Документ Лексичний мінімум та спілкування в умовах стресу: англійська мова в медичній допомозі(Полтавський державний медичний університет, 2024) Приходько, Яніна Миколаївна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Липко, Анастасія ОлександрівнаУ статті досліджується лексичний мінімум для надання першої допомоги при стресовому стані під час дії воєнного часу та кризових ситуаціях. Автори розглядають важливість володіння англійською мовою для успішного спілкування з постраждалими та аналізують основні вислови, методи які використовуються у цих ситуаціях. Також у статті з'ясовуються ключові терміни, що стосуються психічного здоров'я та безпеки в умовах військових дій та кризових обставин. Цей матеріал буде корисним для викладачів та здобувачів освіти медичних спеціальностей, які готуються до надання допомоги у небезпечних умовах. This article explores the importance of English proficiency for providing first aid in stressful situations during military times and crisis circumstances. The author examines the significance of English language skills for successful communication with the affected individuals and analyzes key phrases used in these situations. Additionally, the article elucidates key terms related to mental health and safety in the context of military operations and crisis circumstances. This material will be beneficial for instructors and students in medical specialties preparing to provide assistance in hazardous conditions.Документ Упровадження інтерактивних технологій у процес навчання іноземної мови(Полтавський державний медичний університет, 2024) Таран, Зінаїда Михайлівна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Приходько, Яніна Миколаївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Бєляєва, Олена МиколаївнаУ статті розглянуто інтерактивні технології, які використовуються в процесі навчання іноземної мови. Автори фокусують увагу, що інтерактивне навчання передбачає моделювання ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем, що ефективно сприяє формуванню мовленнєвих умінь і навичок, створенню атмосфери співпраці між викладачем і студентом. The article discusses interactive technologies used in the process of learning a foreign language. The authors focus attention on the fact that interactive learning involves simulating situations, using role-playing games, joint problem solving, which effectively contributes to the formation of speaking abilities and skills, and the creation of an atmosphere of cooperation between the teacher and the student.Документ Геометрична складова у ботанічній термінології(Полтавський державний медичний університет, 2024) Сологор, Ірина Миколаївна; Полапа, Поліна ВалентинівнаУ роботі описані, проаналізовані та систематизовані біномінальні назви рослин, до складу яких входить геометрична складова. Висвітлено етимологію, структуру та функцію геометричних компонентів у складі ботанічної термінології. The paper focuses on in-depth analysis and description of the peculiarities of binomial names of plants containing a geometric component. The etymology, structure and function of geometrical components in botanical terminology are highlighted.