Current Trends in the Study and Teaching of Foreign Languages
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Current Trends in the Study and Teaching of Foreign Languages за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 69
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Aspects de l'enseignement et de l’apprentissage de la langue roumaine en tant que langue étrangère(Полтавський державний медичний університет, 2021) Maftei, L.Teaching Romanian to foreign students has always been a challenge due to the phonetic peculiarities of the language and its synthetic character. In this article I present several observations regarding the development of the Romanian teaching classes for foreign students (mostly Arabic natives) registered in the preparatory academic year of Romanian language, at Dimitrie Cantemir Christian University from Bucharest, 2020/2021.1 noticed multiple phonetic, morphological, semantic errors, whose frequency required the search for more efficient learning methods of those concepts. As a general rule, the writing and spelling errors were determined by the main phonetic differences between the Romanian language and the foreign students' native language. At morphological level the major difficulties were the assimilation ofpronominal forms.Документ Autism Spectrum Disorder (ASD) and Asperger’s syndrome (AS) – students with special educational needs during English lessons in polish mainstream schools(Полтавський державний медичний університет, 2021) Jopek-Bizon, M.In the first part of the article, the author presents brief description of the most important Regulations of the Polish Minister of National Education in the context of SEN students. Children with special needs, characteristics of selected disorders (Autism and Asperger’s syndrome) and selected guidelines for teachers constitute the next matter under consideration of second part of the article. It is essential to point out that English language teachers have to be aware of their responsibilities they have to students with special educational needs. Even if English language teachers are very good at English grammar, they have a large range of vocabulary, highly developed listening and speaking skills, and are excellent at lesson planning and know a lot of teaching methods; they still can discourage students with special educational needs from learning English language. If they do not acquire specialized knowledge and training related to different kinds of children’s development impairments and disorders, they are not able to understand these children needs and identify students ’ problems in their development and learning process. If they are not able to do so, they will not be ready to organize favorable school circumstances for children with special educational needs at their English lessons.Документ COVID-19 та дистанційне навчання англійської мови студентів-медиків старших курсів(Полтавський державний медичний університет, 2021) Волкова, Г. К.; Вілер, Г. О.Статтю присвячено висвітленню наукового пошуку створення навчальних матеріалів з англійської мови для студентів старших курсів і використання їх в системі дистанційного навчання у медичному університеті. «Практикум з англійської мови професійного спрямування» призначений для студентів 5-6 курсів медичного університету, які продовжують вивчення англійської мови з метою вступу до магістратури та аспірантури, а також для студентів і широкого кола осіб, які самостійно вдосконалюють свої теоретичні та практичні навички володіння англійською мовою. При створенні методичної складової Практикуму автори керувались сучасними досягненнями вітчизняної та англомовної методичної науки, брались до уваги рекомендації фахівців методики підготовки до міжнародних іспитів з англійської мови. Метою практикуму є удосконалення рецептивних та репродуктивних мовленнєвих навичок студентів і подальше формування та розвиток навичок професійної комунікативної компетентності. Тексти та вправи Практикуму спрямовані на розширення професійного потенційного словарного та граматичного запасу в англійській мові майбутніх фахівців медицини та створення і розвиток вмінь міжмовного професійного спілкування, інформаційні технології у нашому сьогоденні повинні розглядатися як необхідний елемент навчального процесу. Навчальні посібники, складені на основі сучасних інформаційних матеріалів та укомплектовані інтерактивними вправами і комунікативними завданнями є потужним засобом навчання і сприяють розвитку творчої навчальної активності обох сторін навчального процесу.Документ Czynnikiwypychajace i czynnikiprzyciagajace determinujace dix yzjk o wyjezdzie z polski - na podstawie opinii studentow(Полтавський державний медичний університет, 2021) Mateusz SzastPush and puli factors determining the decision to leave Poland- based on students' opinions The aim of this article is to present the push and puli factors based on the opinion of young people from Poland. The article is established on the analysis of empirical research which the author of this text is a co-editor and was carried out among students aged 19-25 years from 28th December 2020 to lOth January 2021 through the Internet opportunities - CAWI method among 811 respondents. The ąuestions were asked regarding the factors pushing out fromPoland, i.e. migration policy in Poland, the possibility of implementing own economic strategies in Poland. Further, the ąuestions were asked with reference to indirect factors, i.e. the significance of family and relatives during migration processes and puli factors ofPoland, i.e. the implications ofleaving the country.Документ Das spiel im deutschunterricht(Полтавський державний медичний університет, 2021) Mihaela, H.The article highlights the issue of virtual identity and the environment it is supposed to be constructed and developed. The author discusses the challenges facing the study of identity from the sociological perspective. Based on the current literature on the subject matter, the concept of cyberspace and its dimensions in relation to virtual identity of its participants have been defined in the paper. The idea of taking under control the process of virtual identity development has been defined as a necessary action to be taken by people.Документ Dentophobia as an obstacle to the timeliness of dental care(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Barkovska, A. D.; Kostenko, V. H.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория ГеннадиевнаDentophobia is still remaining as one of pressing issues in dental practice nowadays and has overt and covert manifestations, which affect on-time beginning of treatment. The findings for analysis were obtained by anonymous questionnaire of 170 respondents aged 18 – 79 from 7 countries (Ukraine, Russian Federation, France, Turkey, the USA, UAE, Bangladesh). The questionnaire form includes 11 questions (3 questions were taken from Modified Dental Anxiety Scale, the others were set forth by the authors). The results have demonstrated 29.4% of the respondents experience dental fear, 66% of the study subjects feel anxious while waiting for a dentist, 77% of the respondents are apprehensive about tooth drilling, and 69% of the respondent report their fear about injections. Nevertheless, in cases of urgent dental intervention, 98% of the respondents would agree to get necessary treatment. The study has shown the main cause of dental fear is own traumatic experience once got when receiving dental treatment. Considering covert dentophobia manifestations it would be advisable to conduct questionnaire before starting dental treatment to find out the most dentophobic patients and to offer them psychological support.Документ Die deutsche schriftliche medizinische dokumentation: arzt- bzw. Entlassungsbriefe (didaktischer aspekt)(Полтавський державний медичний університет, 2021) Panasiuk, I.У статті представлено конспект заняття тривалістю 90 хвилин з навчання складанню аутентичного тексту епікризу німецькою мовою для студентів польських та українських медичних вузів. Увага звертається на формальну та мовну сторони цього документа. Автором розроблено систему вправ, які покликані навчити майбутніх медиків із рівнем мовної підготовки В1 та В2 складати німецькою мовою медичні консультаційні висновки лікаря заключення - при виписці пацієнта із лікарні. Студенти працюють із аутентичним німецькомовним матеріалом із різних лікарняних закладів ФРН. Увага звертається на лексичні та граматичні аспекти тексту такого виду. В рамках цієї дидактичної одиниці студенти-медики навчаються також порядку заповнення форми первинної облікової документації та проведенню розмови із пацієнтом при оформленні його до стаціонару (складання анамнезу).Документ False friends of translators and consequences of their usage(Полтавський державний медичний університет, 2021) Mershavka, D.Translators face a number of problems and often make mistakes in their difficult work. But the mistakes of people who have just begun to learn English are not terrible. But professional errors in their field have significant consequences.Документ Historical and biographical commentary as a technique for raising interest to the language of a specialty(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Pisotska, O. O.; Rozhenko, I. V.; Hurai, L. P.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Пісоцька, Олена Олександрівна; Песоцкая, Елена Александровна; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса Виталиевна; Гурай, Людмила Порфиріївна; Гурай, Людмила ПорфирьевнаДокумент International vocabulary use and translation(Полтавський державний медичний університет, 2021) Dobrovolska, S. R.; Opyr, М. В.; Panchyshyn, S. B.The article considers international words as a category of English vocabulary. It is a large group of words, which is getting larger due to development and progress in the world. Nowadays, the problem of international vocabulary occupies a dominant position. This linguistic phenomenon provokes a growing interest that is explained by the significant role played by international words and terms in various areas of speech activity. The words should be particularly concerned by translators and by everybody who is involved in reading and interpreting English texts, especially on professional issues, because misinterpretation of such words can distort the text idea. The majority of those words are becoming common in various languages and cause problems of false identification of individual elements of the systems of a foreign and native languages due to the similarity in writing or pronunciation. The article highlights the most common problems of internationalisms interpretation, pays attention to such linguistic concept as pseudo-internationalisms, or so-called false internationalists. That is why the problem of translating international vocabulary is one of the most pressing.Документ Jakość życia dziecka w czasie pandemii COYID-19(Полтавський державний медичний університет, 2021) Daszykowska-Tobiasz, J.Kryteria jakości życia podlegają przemianom wraz z wiekiem - co za tym idzie - poziomem rozwoju człowieka. W odniesieniu do dzieci przyjmuje się, że te same kryteria służą do oceny jakości życia i jakości rozwoju. Oddziaływanie pandemii COYID-19 na dzieci jest niewątpliwie negatywne, a zadaniem dorosłych jest ochrona najmłodszych przed jej konsekwencjami. Zdaje się, że jedynym rozwiązaniem jest stworzenie dzieciom klimatu do prawidłowego rozwoju, szczególnie kochającej się rodziny, warunków do nauki, zabawy, zabezpieczenie kontaktów ze środowiskiem społecznym (głównie z rówieśnikami) oraz respektowanie ich praw i potrzeb.Документ Lexico-semantic sources in the English sublanguage of endocrinology(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Halaburda, A.; Kulyk, A.; Lysanets, Yu.; Лисанець, Юлія ВалеріївнаУ статті проаналізовано лексико-семантичні особливості англійської термінології в субмові ендокринологія. Запропоновано класифікацію в межах досліджуваної терміносистеми: терміни латинського та грецького походження; термінологічні словосполучення, представлені власне англійськими лексичними одиницями; гібридні терміноелементи, що містять напівасимільовану англо- латинську лексику, а також терміни з епонімним компонентом. Результати дослідження можуть бути використані в процесі розробки тлумачних словників та навчальних матеріалів для студентів-стоматологів.Документ Mythopoetics play “The unburied dead” by jean paul sartre(Українська медична стоматологічна академія, 2021) Perekrest, М.Складна тематика п’єси “Мертві без поховання” Ж.-П. Сартра, охоплює має багато різних значень. Сюжет “Мертвих без поховання” розглядає непохованих мертвих / живих мерців, як людей, котрі мертві ментально, але живі фізично. Це стосується отруєних життям душ, котрі страждають через злочини, ментальні взлети і падіння, котрі піддані фізичним тортурам.Документ Narrative strategies in Ode: Intimations of Immortality from Recollections of Early Childhood by William Wordsworth(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Lysanets, Yu. V.; Havrylieva, K. Hr.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения ГригорьевнаThe paper analyzes the narrator’s intentions and strategies in Ode: Intimations of Immortality from Recollections of Early Childhood by William Wordsworth. It has been noted that the poem offers a range of profound ideas; it arouses complex questions, and suggests interesting solutions, which render the reading an exciting experience indeed. While examining Wordsworth’s Ode, the authors observed a resemblance to the Buddhism conception. It has been concluded that Wordsworth’s ode features how spiritual unrest and suffering offer the opportunity for growth, gradual development and philosophical understanding of nature and the outer world.Документ New ways of teaching english for art students(Полтавський державний медичний університет, 2021) Фігель, М. М.Сьогодні викладачі у всьому світі стикаються з новими проблемами у викладанні іноземних мов. Через Covid-19 ми не маємо можливості проводити лекції та практичні заняття як зазвичай на парах, коли ми могли надавати студентам безпосередньо на практичних заняттях різноманітні наочні матеріали. Під час дистанційного навчання студенти повинні бути забезпечені якісним, цікавим та доступним матеріалом, щоб вони могли отримати необхідні знання та вміння на належному рівні. А студентам мистецьких спеціальностей потрібно особливо багато візуального матеріалу, оскільки в них надзвичайно добре розвинене саме візуальне сприйняття матеріалу.. Завдяки технології Zoom ми отримали можливість використовувати різноманітні сучасні он-лайн платформи, та залучати студентів до різних видів діяльності для вивчення іноземної мови, не обмежуючи роботу з ними нудними онлайн-лекціями, зазубленням текстів та виконанням письмових домашніх завдань. І через те, що виникла потреба у використанні нових сучасних підходів до навчання, які включають уникнення дублювання інформації та монологічного викладу та впровадження в навчальний процес активних методів навчання, що дозволяють розвивати творчі здібності, ініціативу та активізувати навчально- пізнавальну діяльність, ми звернулися до найновіших он-лайн платформ, з яких ми обрали для роботи зі студентами спеціальності «Образотворче мистецтво» наступні: Wordwall, Quizlet та Kahoot.Документ Peculiarities of implementing an intensive English course to medical teaching staff(Полтавський державний медичний університет, 2021-06-04) Slipchenko, L. B.; Слипченко, Лариса Борисовна; Сліпченко, Лариса БорисівнаThe article deals with the planning, creation and implementing the intensive English course to medical teaching staff. The given article investigates needs assessment of the learners. The detailed descriptions for ‘four skills’ are defined. The course outline is described. It also examines learners’ feedback, and suggests some recommendations, which seem most suitable in the light of the above theoretical considerations.Документ Some issues on learning foreign languages in ghanaian higher education institutions(Полтавський державний медичний університет, 2021) Owusu-Afriyie AbenaThe article focuses on the teaching and training methods used while learning foreign languages in Ghana, a country located in West Africa, as well as the principles, advantages and disadvantages occurring in the process.Документ Teaching specialized languages as versions of the general language(Полтавський державний медичний університет, 2021) Athu, C.Special languages, the sub-divisions of the basic common language, represent the most efficient linguistic codes in a particular activity field and, combining the proper grammatical structures and specific lexical items. As per this perspective, a special language would, consequently, be an independent language and, due to this, it might be a challenge for us to detect an unmistakable boundary between the special and the common language. We consider that linguistic phenomena are to settle a boundary between the two aspects of language. The specialized vocabulary has been defined from different perspectives considering the degrees of specific knowledge of different functional styles. The number of specialized languages and functional styles reflects the diversity of concerns characteristic of each field of activity. Each functional style / language has specific features that individualize it, but also common features that create an area of interference. The functional languages styles are subordinated to the two special expressive variants, the artistic and the scientific (non-artistic).Документ The cefr as a tool for certification(Полтавський державний медичний університет, 2021) Іщєнко, О. Я.У статті описано основні характеристики Загальноєвропейської системи мов (CEFR) як інструменту організації вивчення / викладання мов. Основна увага зосереджена на CEFR як на технічному інструменті, функція якого полягає у структурованому аналітичному переліку найважливіших параметрів, що стосуються вивчення / викладання мови. CEFR розглядається як інструмент політики, що обслуговує багатомовність та культурне різноманіття, і він є довідковою базою, а не інструментом встановлення стандартів. Було підкреслено, що CEFR забезпечує прозору, послідовну та всебічну основу для розробки мовних програм та керівних принципів навчальної програми, оформлення навчальних матеріалів та оцінки володіння іноземною мовою.Документ Topical issues of teaching latin to the foreign students of pharmacy(Полтавський державний медичний університет, 2021) Kharytonova, N. V.У статті розглядаються проблемні питання, пов 'язані з аспектами викладання латинської фармацевтичної термінології англомовним студентам, оскільки інтерферувальний вплив однієї іноземної мови призводить до граматичних й лексичних помилок в іншій. У статті досліджуються фонетичні розбіжності, пов'язані з вимовою окремих літер та буквосполук; змістові неточності, яких припускаються іноземні студенти при перекладі фармацевтичних найменувань, тому що відсутність деяких граматичних категорій в англійській мові викликає певні труднощі при засвоєнні принципів побудови словосполучень. Особливу увагу приділено опануванню фахової лексики та розглянуто типові помилки при оперуванні лексичними одиницями (запам 'ятовування, узгодження й порядок слів) у номенклатурних назвах лікарських засобів, ботанічних та хімічних термінах. У процесі дослідження актуальної теми дійшли до висновку, що для усвідомленого оволодіння професійної мови та більш точного розуміння спеціальних термінів слід активно 24 використовувати компаративний метод при поясненні нового матеріалу з латинської мови.