«Фрагментарна свідомість» як результат кліпового мислення в перспективі розвитку сучасного суспільства

Анотація

Сучасна людина існує в такому інформаційному просторі, який є абсолютно надлишковим стосовно індивідуальної свідомості й перенасичений як словесними, так і образними повідомленнями. Тому в умовах перенасичення інформацією, постійної взаємодії з неправдивими та безглуздими текстами, безперервного серфінгу в мережі Internet у людини формується адаптивний спосіб поводження з інформаційним простором, який називається кліповим мисленням. Кліповість – це системна проблема, яка стосується далеко не лише мислення. Виникнення фрагментарної свідомості багато в чому детерміновано способом передачі інформації за допомогою сучасних гаджетів, поширенням мережі Internet і особливостями її засвоєння в умовах кліп-культури. Складні тексти сучасна молодь відмовляється сприймати через маленький екран цифрового ґаджета, звуження кута зору і постійного скролінгу тексту, що послаблює ефективність сприйняття інформації. Особливості сучасного способу сприйняття інформації мають сумне продовження у системі вищої освіти, коли студенти в усьому покладаються на допомогу електронного помічника не приділяючи жодної уваги запам'ятовуванню, не кажучи про процес осмислення наукового тексту. В результаті формування фрагментарної свідомості у більшості студентів спостерігається дефіцит формування поняттєвого та критичного мислення, здобувачі освіти звикають до узагальнених понять і рідко замислюються про причинно-наслідкові зв'язки. Носії кліпового мислення стають вразливими для будь-яких маніпуляцій з боку мас-медіа, оскільки мозаїчність їх свідомості здатна сприймати тільки те, що відбувається безпосередньо зараз і інформацію, що подається через інформаційно-телекомунікаційні ґаджети без спроб її критичного аналізу. Тому перед викладачами закладів вищої освіти гостро постає питання пошуку інноваційних технологій викладання в контексті фрагментації свідомості сучасного здобувача освіти. Пошук інноваційних технологій навчання студентів з кліповим мисленням не повинен бути спрямованим на зміну типу мислення. Основна мета сучасних освітніх технологій має полягати у розвитку у студентів розумових навичок аналізу та синтезу інформації, виявлення подібності та відмінності, узагальнення та класифікації інформаційного потоку. І це питання наразі залишається неймовірно актуальним.odern man exists in such an information space, which is absolutely oversaturated with respect to individual consciousness and contains verbal and visual messages. Therefore in conditions of oversaturation of information, constant interaction with false and nonsense texts, continuous surfing on the Internet in a person an adaptive way of dealing with the information space is formed which is called clip thinking. Clipping is a systemic problem that affects not only thinking. The origin of fragmentary thinking is determined in many ways by the method of information transmission using modern

Опис

Ключові слова

інформаційний простір, мультизадачність суспільства, актуалізація інформації, цифрові ґаджети, кліпове мислення, фрагментарна свідомість, зниження інтелектуальної активності, письменна неграмотність, плагіаторство, information space, multitasking culture, actualization of information, digital gadgets, clip thinking, fragmented mind, reduced intellectual activity, illiteracy, plagiarism

Бібліографічний опис

«Фрагментарна свідомість» як результат кліпового мислення в перспективі розвитку сучасного суспільства / А. І. Могильник, Л. П. Вішнікіна, К. В. Тарасенко, С. М. Супруненко, А. В. Давиденко // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. – 2024. – Т. 24, вип. 2 (86). – С. 250–256.