Перегляд за Автор "Bieliaieva, O."
Зараз показуємо 1 - 15 з 15
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Case Report as a Genre of Medical Discourse: Translation Challenges for Non-Native Speakers of English(2018) Lysanets, Yu.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Bieliaieva, O.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Nikolaieva, N.; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Николаева, Наталья Николаевна; Rozhenko, I.; Роженко, Інеса Віталіївна; Роженко, Инесса ВиталиевнаУ статті проаналізовано лексико-граматичні особливості жанру “medical case report” у сучасному дискурсі англійської мови. Пропонована розвідка є першою науковою спробою проаналізувати потенційні труднощі, які можуть виникнути у процесі складання опису клінічного випадку англійською мовою українськими науковцями. Розроблено методичні рекомендації щодо мінімізації й уникнення помилок у писемному мовленні українських науковців при роботі з жанром “medical case report” англомовного медичного дискурсу;The present paper focuses on potential grammar and lexical challenges which Ukrainian scientists may face when writing medical case reports (MCRs) in English. MCRs as a genre of medical discourse has its own unique features, traditional lexical structures and grammar rules, which must be taken into account. The main differences in the scientific style of the Ukrainian and English languages have been outlined. The ways to minimize and avoid errors in the written speech of medical professionals have been suggested. The authors emphasize the necessity to pay special attention to stylistic features of MCRs when developing academic ESP syllabi at medical universities. The study of potential difficulties, which Ukrainian medical professionals may encounter in the process of writing English MCRs, is important for developing relevant guidelines to eliminate possible mistakes and avoid misunderstanding in medical communication. The authors assert that presenting the research results without consideration of academiс norms, grammar and lexical features of the English language can lead to mistakes and misunderstanding, and result in a written work of poor quality. It is crucial for medical professionals to be aware of peculiarities of academic writing in English in order to be understood and acknowledged in the modern English-speaking world. The analysis of potential challenges in writing MCRs in English as a means of international scientific communication is an important element for integration of Ukrainian researchers into the world community. The research will be useful for translation studies, teaching ESL, and developing multilingual competence of future doctors.Документ Exploring the sublanguage of Forensic Medicine: Implications for ESP teaching and learning(Полтавський державний медичний університет, 2024) Lysanets, Yu.; Bieliaieva, O.; Shykota, A.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена МиколаївнаThis paper examines the origins and term-formation mechanisms of specialized vocabulary in the field of forensic medicine. The authors investigate the linguistic features of forensic medicine terminology, analyzing 80 frequently used terms through the lens of lexicology, semantics, and etymology. Findings reveal semantic groups and etymological origins, distinguishing terms derived from classical languages, English, and hybrid forms. The research highlights unique linguistic features within forensic medicine, emphasizing the need for further exploration and its implications for applied linguistics, ESP teaching, and research. Specifically, it suggests tailored teaching materials and approaches, integrating etymological and semantic analysis to enhance learners' comprehension and communication in the forensic medicine domain, ultimately preparing them for professional practice. У статті досліджено особливості термінотворення в галузі судової медицини. Проаналізовано 80 найуживаніших термінів у сфері судової медицини, запропоновано класифікації лексичних одиниць за структурними й етимологічними ознаками. Наголошено на необхідності подальшого дослідження лексико-семантичних й етимологічних особливостей термінотворення в галузі судової медицини, що відображають культурно-історичний контекст і сприяють розширенню нашого розуміння цієї субмови. З огляду на актуальність даного напрямку для прикладної лінгвістики та викладання англійської мови для спеціальних цілей, авторами запропоновано низку лінгводидактичних прийомів, що забезпечують успішне опанування досліджуваної терміносфери.Документ Implementation of the Integrative Approach to Teaching Medical English for Academic Purposes(Видавництво Астрая, 2018) Robinson, A.; Lysanets, Yu.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Bieliaieva, O.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена НиколаевнаУ статті представлено досвід упровадження інтегративного підходу в процесі викладання курсу фахової англійської мови для науково-педагогічних працівників та здобувачів ступеня доктора філософії у закладах вищої освіти, які здійснюють підготовку фахівців галузі знань 22 «Охорона здоровʼя». Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу. Пропонований підхід апробовано при розробці підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018), який укладено з урахуванням сучасних тенденцій інтернаціоналізації вищої школи, що передбачає підготовку фахівців, які працюватимуть у англомовному просторі сучасної науки і освіти; The article presents the experience of implementing the integrative approach in teaching the course in professional English for PhD students and academic staff at higher medical educational institutions that train specialists in the branch of expertise 22 “Healthcare”. The authors developed their own concept of presenting the training material. The proposed approach has been tested in the development of the textbook “Medical English for Academic Purposes” (2018), which was written in the context of current trends in internationalised higher education, involving the training of specialists who will work in the modern English language educational and scientific environment; В статье представлен опыт внедрения интегративного подхода в процессе преподавания курса английского языка для научно-педагогических сотрудников и соискателей степени доктора философии в учреждениях высшего образования, осуществляющих подготовку специалистов отрасли знаний 22 «Здравоохранение». Авторами выработана собственная концепция изложения учебного материала. Предлагаемый подход апробирован при разработке учебника “Medical English for Academic Purposes” (2018), составленного с учетом современных тенденций интернационализации высшей школы, предусматривающих подготовку специалистов, которые будут работать в англоязычном пространстве современной науки и образования.Документ Internationalization of higher education: key strategies and priorities(Полтавський державний медичний університет, 2022) Morska, L.; Bieliaieva, O.; Lysanets, Yu.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія ВалеріївнаУ статті розглянуто ключові стратегії та пріоритети інтернаціоналізації вищої освіти. Проаналізовано результати досліджень експертів з Європейської асоціації університетів та Міжнародної асоціації університетів. Наголошено на значущості інтернаціоналізації як передумови розвитку процесів міжнародної та міжкультурної інтеграції.Документ Methodological strategies for teaching grammar in medical english for academic purposes(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Lysanets, Yu.; Bieliaieva, O.; Robinson, A.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена МиколаївнаУ статті представлено досвід упровадження комплексного підходу в процесі формування граматичних навичок науково-педагогічних працівників і здобувачів ступеня доктора філософії в медичних ЗВО. Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу: візуалізація теоретичних аспектів, граматичні вправи, робота з автентичними текстами, комунікативні завдання. Пропонований підхід апробовано при розробці підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018), укладеного з урахуванням сучасних тенденцій інтернаціоналізації вищої школи, що передбачає підготовку фахівців, які працюватимуть в англомовному просторі сучасної науки й освіти.Документ Peculiarities of discussion-based learning and teaching for medical students(Полтавський державний медичний університет, 2023-05) Slipchenko, L.; Bieliaieva, O.; Efendiieva, S.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Ефендієва, Світлана МиколаївнаThe given paper is intended to be a practical guide to understanding and practicing discussion-based teaching. While there are no ready-made prescriptions or formulas that can guarantee an effective discussion, a careful and thorough study of the principles of discussion-based teaching can greatly increase students’ chances of success. Based on direction of communication, the following paper highlights two types of conversation. Debate as a competitive, two-way conversation aims to win an argument or convince someone, such as the other participant or third party observers. Dialogue as a cooperative, twoway conversation focuses on exchanging information and building relationships with one anotherДокумент Professional and Pedagogical Competence of a Lecturer at a Medical University: Problems and Ways of Development(Faculty of Pedagogy, Vilnius University of Applied Sciences, LITHUANIA, 2023-02-26) Bieliaieva, O.; Lysanets, Yu.; Slipchenko, L.; Efendiieva, S.; Havrylieva, K.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаДокумент Semiotic Dimensions of the U.S. Literary and Medical Discourse(Joint Ukrainian-Romanian scientific journal., 2023) Lysanets, Yu; Bieliaieva, O.; Rozhenko, I.; Taran, Z.; Prykhodko, Ya.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна; Приходько, Яніна МиколаївнаМета дослідження – проаналізувати семіотичні особливості американської художньої літератури, присвяченої медичній проблематиці. Методи дослідження: систематизація, узагальнення, наратологічний метод, методи семіотичного аналізу та рецептивної естетики. Об'єкт дослідження – корпус американських прозових творів, об’єднаних медичною тематикою (XIX-XXI ст.). Наукова новизна. У статті досліджено найважливіші знаки-символи в семіотичній системі літературно-медичного дискурсу прози США, виявлено авторські інтенції щодо використання цих знаків, а також очікуваний рецептивний потенціал читача. Висновки. Семіотичний код художньої літератури відіграє ключову роль в інтерпретації образів лікаря і пацієнта в прозових творах, присвячених медичній проблематиці, актуалізує читацьке сприйняття, оприявнюючи розподіл інституційних ролей та особливості спілкування в хронотопі клінічного середовища.Документ The Biographies of 20th-Century U.S. Physician-Writers as an Educational Resource for Medical Students(Joint Ukrainian-Romanian scientific journal, 2023) Lysanets, Yu.; Bieliaieva, O.; Havrylieva, K.; Efendiieva, S.; Taran, Z.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Таран, Зінаїда МихайлівнаМета дослідження – проаналізувати навчально-виховний потенціал біографій лікарів-письменників США XX століття у формуванні твердих і м'яких навичок здобувачів вищої медичної освіти. Методи дослідження: аналіз, синтез, систематизація, узагальнення; пошуково-бібліографічний; аналіз літературних джерел; історико-порівняльний; біографічний. Об'єкт дослідження – біографії Вільяма Карлоса Вільямса (1883–1963), Френка Г. Слотера (1908–2001), Річарда Гукера (1924–1997), Аллена Річарда Зельцера (1928–2016) і Майкла Крайтона (1942–2008). Наукова новизна. У статті обґрунтовано доцільність вивчення біографій та елементів літературної спадщини лікарів-письменників США XX століття з метою всебічного і гармонійного розвитку здобувачів освіти у медичних вишах. Висновки. Показано, що ознайомлення з біографіями видатних лікарів-письменників англомовних країн під час позааудиторних виховних заходів сприяє розвитку м’яких навичок, а також удосконаленню комунікативної компетентності студентів ЗВМО.Документ The use of eponyms in medical case reports: etymological, quantitative, and structural analysis(Journal of Medical Case Reports, 2023) Lysanets, Y.; Bieliaieva, O.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена МиколаївнаBackground The present paper focuses on eponyms, that is, terms with proper names, in particular, derived from world mythologies, the Bible, and modern literature. The study highlights the significance of this terminological phenomenon in the English sublanguage of medicine and discusses its role in the process of writing medical case reports. The objectives of the research are to study the prevalence of eponyms in the English language in medical case reports and to analyse the etymology of the revealed terms. The deeper purpose of our study is to demonstrate that eponymic terms in general, and mythological and literary eponyms, in particular, are present in doctors’ spoken and written discourse far more extensively than might seem at first glance. By drawing attention to this terminological phenomenon, we will provide relevant guidelines, which will ensure the correct use of eponyms by medical professionals who will deal with the genre of medical case reports. Methods We studied the prevalence of these terms in the issues of Journal of Medical Case Reports (2008–2022) and classified them according to their etymological origin and frequency of use. The selected medical case reports were considered using the methods of quantitative examination, and structural, etymological, and contextual analyses. Results We detected the major tendencies in using mythological and literary eponyms in medical case reports. We found a total of 81 mythological and literary eponyms, represented by 3995 cases of use in Journal of Medical Case Reports issues, and traced the etymology of their onomastic components. Hence, we delineated the five most prevalent sources of these terminological units: Greek mythology, Roman mythology, other world mythologies, the Bible, and fiction. The research revealed that modern medical case reports largely rely primarily on Greek mythology (65 eponyms, 3633 results), which is due to a rich informational and metaphorical arsenal of these ancient corpora of human knowledge. The group of eponyms rooted in Roman mythology ranks second, and these terms are much less prevalent in modern medical case reports (6 eponyms, 113 results). Four eponyms (88 results) represent other world mythologies (Germanic and Egyptian). Two terms with onomastic components come from the Bible (15 results), and four eponyms stem from modern literature (146 results). We also detected several widespread mistakes in the spelling of some mythological and literary eponyms. It is our opinion that the awareness of an eponym’s etymology can effectively prevent and minimize the appearance of such errors in medical case reports. Conclusions The adequate use of mythological and literary eponyms in medical case reports is an effective way to share one’s clinical findings with colleagues from all over the world, because these eponyms are internationally widespread and understood. Correct use of eponyms promotes the continuity of medical knowledge and ensures conciseness and brevity, which are indispensable features of medical case reports as a genre. Therefore, it is highly important to draw students’ attention to the most prevalent mythological and literary eponyms, used in contemporary medical case reports, so they could use them appropriately, as well as with due awareness of the origin of these terms. The study also demonstrated that medicine and humanities are closely related and inherently interconnected areas. We believe that the study of this group of eponyms should be an integral component of doctors’ training and continuing professional education. This will ensure the interdisciplinary and synergic approach in modern medical education, which in turn will promote the all-round development of future healthcare specialists, endowed not only with professional expertise, but also with extensive background knowledgeДокумент The use of hedging in the English medical discourse(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Lysanets, Yu.; Bieliaieva, O.; Purdenko, T.; Ostrovska, L.; Morokhovets, H.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Пурденко, Тетяна Йосипівна; Островська, Людмила Йосипівна; Мороховець, Галина ЮріївнаУ статті розглянуто комунікативну стратегію ухильності (хеджингу) в англомовному медичному дискурсі. Проаналізовано лінгвістичні особливості маркерів хеджингу, визначено функції хеджингових конструкцій в залежності від інтенції адресанта. Вивчення функціональної реалізації хеджингу на матеріалі окремих наукових жанрів англомовного медичного дискурсу конкретизує та увиразнює мовленнєву ситуацію «лікар - пацієнт», мотивує комунікативну поведінку наративних інстанцій, сприяє оптимізації міжнародної професійної комунікації, що зумовлює актуальність дослідження. Наукова розвідка відкриває перспективи для подальшого дослідження явища хеджингу в англомовному медичному дискурсі зокрема та в науковому стилі англійської мови загалом.Документ The Use of Ted Talks in Teaching English for Specific Purposes Online(ГО "Науковоосвітній інноваційний центр суспільних трансформацій", 2022-06-10) Lysanets, Yu.; Bieliaieva, O.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена МиколаївнаДокумент The Use of Versatext in Teaching English for Specific Purposes at Medical Universities.(Полтавський державний медичний університет, 2024) Lysanets, Yu.; Morska, L.; Bieliaieva, O.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Морська, Лілія; Бєляєва, Олена МиколаївнаThis article explores the integration of data-driven learning tools, as exemplified by Versa Text, into the process of teaching English for Specific Purposes in medical education. The study investigates the efficacy of Versa Text’s functions (Word Cloud, Concordance, and Profiler) in enhancing language acquisition and proficiency development among medical students. Through a series of classroom based activities and exercises, students engage with authentic medical texts, analyse linguistic patterns, and develop a deeper understanding of specialized medical terminology. This study discusses the benefits of integrating open-access materials sourced from PubMed and other databases with Versa Text's features, further enriching the learning experience by exposing students to real-world medical discourse. By incorporating such authentic materials, educators can enhance students' awareness of current research literature and reinforce their understanding of medical terminology within a contextually relevant framework. The pedagogical implications of using Versa Text in ESP teaching are discussed, highlighting its potential for fostering active engagement, collaborative learning, and critical thinking skills. Furthermore, the article emphasizes the need for ongoing research to further refine and expand the use of data-driven learning tools in ESP teaching methodologies. This study contributes to the growing body of literature on technology-enhanced language learning and provides valuable insights for educators seeking to optimize ESP instruction in various professional contexts.Документ Using corpora in ESP teaching: a comparative analysis of contemporary tools(Полтавський державний медичний університет, 2024) Lysanets, Yu.; Bieliaieva, O.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена МиколаївнаThis paper explores contemporary data-driven learning tools for teaching English for Specific Purposes (ESP) at a medical university. Three widespread tools, namely Versatext, AntConc, and Simple Concordance Program, have been evaluated based on their distinct advantages and suitability for different instructional needs in ESP contexts. У статті досліджено методологічний потенціал сучасних інструментів корпусної лінгвістики. Здійснено порівняльний аналіз програмних засобів “Versatext”, “AntConc” і “Simple Concordance Program”, розглянуто їхні можливості, переваги й доцільність під час викладання англійської мови для спеціальних цілей у медичному університетДокумент Сommon сhallenges faced by eap students at a medical university(Національний технічний університет України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”, 2023) Bieliaieva, O.; Lysanets, Yu.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія ВалеріївнаУ статті проаналізовано найпоширеніші труднощі, які постають перед здобувачами наукового ступеня доктора філософії в процесі вивчення англійської мови наукового спілкування у медичному ЗВО. Запропоновано способи мінімізації й уникнення помилок в усному та писемному мовленні здобувачів наукового ступеня доктора філософії.