Перегляд за Автор "Maksymenko, A. I."
Зараз показуємо 1 - 20 з 39
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Analysis of professional and pedagogical communication as a form of pedagogical interaction(Полтавський державний медичний університет, 2024) Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Казакова, Катерина Станіславівна; Бауман, Софія Сергіївна; Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Trufanova, V. P.; Polischuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Kazakova, K. S.; Bauman, S. S.The article considers the main points of professional and pedagogical communication between a teacher and students. The main stages, importance, and types of professional communication are analysed. It is determined that the style of communication of the teacher has an important role in the process of pedagogical interaction. The leading role in this process is given to the teacher. В статті розглянуто основні моменти професійно-педагогічного спілкування між викладачем та здобувачами вищої освіти. Проаналізовано основні етапи, значення та різновиди професійного спілкування. Визначено, що стиль спілкування викладача відіграє важливу роль в процесі педагогічної взаємодії. Провідна роль в цьому процесі віддається педагогуДокумент Analysis of relationships between children’s and their parents’ behavioral habits and periodontal status, oral hygiene in school-age children with diabetes type I diabetes mellitus(Czestochowa : «Baltija Publishing», 2021) Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Maksymenko, A. I.; Polishchuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Максименко, Аліна Іванівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Шешукова, Ольга Викторовна; Кузь, Ирина Алексеевна; Максименко, Алина Ивановна; Полищук, Татьяна Викторовна; Мосиенко, Анна СергеевнаThe presence of type I diabetes mellitus in children is the main risk of inflammatory processes in periodontium. The following characteristics are inherent for children with endocrine pathology: in imusheny frequent eating of food (children with type I diabetes mellitus often use fastacting carbonhydrates such as honey, or candy to prevent hypoglycemia); violation of self-cleaning processes in the oral cavity; decrease in the resistance of the macroorganism and local protection factors; accumulation of dental plaque; the minimum level of anti-infectious protection of the oral International scientific and practical conference cavity; increased activity of anaerobic microbial flora; hyposalivation etc.Документ Comparative characteristics of dental caries and its complications in children of the Poltava region(Полтавський державний медичний університет, 2023) Maksymenko, A. I.; Mosiienko, A. S.; Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Polishchuk, T. V.; Kazakova, K. S.; Максименко, Аліна Іванівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Казакова, Катерина СтаніславівнаDespite the high level of development of dental technologies, caries, and its complications occupy a leading place in the structure of dental pathology in children nowadays. This is a difficult social, scientific, and practical problem, which determines the relevance of this research. The aim of the study was to carry out a comparative analysis of caries and complicated caries indices of children in Poltava and the suburb. Materials and methods. A dental examination was carried out on 905 children 8-10 years old who studied in schools of Poltava and the suburbs. We determined the following indicators in children: the intensity of caries according to decay-missing-filled (DMF) indices in permanent, temporary, and deciduous teeth, the intensity and prevalence of complicated caries, and the need for treating. Research results and their discussion. Our epidemiological research work evidence that there is no statistically significant difference in the intensity of caries according to the DMF index between children in Poltava and in the suburb (p≥0.05). They were statistically significant in the comparison between the indicators of the gymnasium in the village Rozsoshentsy and schools in villages Shcherbany and V. Trostyanets and educational establishments of Poltava (р≤0.05). At the same time, the intensity and prevalence of complicated caries is statistically higher (p≤0.05) in children from suburbs, than in children from Poltava. The difference was statistically significant when comparing all groups, except indicators between the gymnasium in the village Rozsoshentsy and school № 10 in Poltava (р≤0.05). Conclusions. We can explain it by the low level of dental awareness of the Ukrainian population, and the closure of dental offices in schools. It leads to the impossibility of constant monitoring of dental health in children. Рівень стоматологічної захворюваності серед дітей не знижується і є значущою соціальною про- блемою, що вимагає ефективних шляхів розв’язання. Карієс зубів виникає і неухильно прогресує з раннього дитячого віку, досить швидко призводить до руйнування тимчасових і постійних зубів у ді- тей. Попри високий рівень розвитку стоматологічних технологій, карієс і його ускладнення займають чільне місце в структурі стоматологічної патології в дітей. Це стало гострою соціальною і науково- практичною проблемою, яка і визначає актуальність даного дослідження. Мета дослідження. Провести порівняльний аналіз показників карієсу й ускладненого карієсу в школярів м. Полтави і передмістя. Матеріали і методи дослідження. У рамках планової санації проведено стоматологічне обсте- ження 905 дітей віком 8-10 років, які навчалися в школах м. Полтави і передмістя. У всіх школярів ви- значали: інтенсивність карієсу за індексами кп, КПВ+кп, КПВ, інтенсивність і поширеність ускладненого карієсу, потребу в санації. Результати дослідження. Проведені епідеміологічні дослідження свідчать про те, що показники інтенсивності карієсу за індексами КПВ+кп не відрізняються між собою в дітей, які навчаються в шко- лах м. Полтави і передмістя, і були статистично достовірні в порівнянні з показниками Розсошенської гімназії із с.Щербані – В. Тростянецькою школою і навчальними закладами м. Полтави (р≤0,05). Інтенсивність і поширеність ускладненого карієсу вірогідно вища в школярів навчальних закладів передмістя, у порівнянні з учнями шкіл, що знаходяться безпосередньо в м. Полтаві. Статистично вірогідна різниця була достовірна при порівнянні всіх груп школярів, окрім показників між Розсошенсь- кою гімназією і школою №10 м. Полтави (р≤0,05). Висновок. Отримані результати можна пояснити низьким рівнем стоматологічної обізнаності насе- лення України, закриттям стоматологічних кабінетів у школах країни. Це призводить до неможливості постійного нагляду за стоматологічним здоров’ям дітей.Документ Comprehensive assessment of caries resistance in 6 -7 year-old children residing in Poltava and internally displaced children(ALUNA Publishing, 2024) Shesukova, O. V.; Mosiienko, A. S.; Polishchuk, T. V.; Maksymenko, A. I.; Marchenko, A. V.; Bauman, S. S.; Lokhmatova, N. M. ; Шешукова, Ольга Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Марченка ,Алла Володимирівна; Бауман, Софія Сергіївна; Лохматова, Наталія МихайлівнаAim: The aim of this study is to assess caries resistance in children from Poltava and internally displaced children from frontline regions by analyzing caries indicators and oral fluid properties. This will help evaluate the impact of war and displacement on their dental health. Materials and Methods: This study was conducted at the City Children Dental Clinic in Poltava and included 330 children aged 6-7 years, of whom 56.7% were boys and 43.3% were girls. Among them, 230 children were internally displaced persons (Group I), and 100 were permanent residents of Poltava (Group II). Results: The analysis of caries prevalence and intensity showed a significant difference between the groups. In Group I, the prevalence of caries was 77.8%, and the intensity of the dmft+DMFT index was 3.31±0.2, which is significantly higher than in Group II (66% and 1.91±0.2; p<0.05). Indicators of oral fluid homeostasis were also worse in internally displaced children; pH was 13% lower, and the salivary flow rate was 1.3 times lower than in Group II children (p<0.05). Conclusions: The study revealed a higher prevalence of caries among internally displaced children (77.8%) compared to children from Poltava (66%). Internally displaced children showed higher caries rates and lower caries resistance. These findings highlight the urgent need for preventive programs to improve the dental health of internally displaced children.Документ Dental status analysis in children with insulin-dependent diabetes mellitus(Lublin: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2020-09) Maksymenko, A. I.; Kuz, I. O.; Sheshukova, O. V.; Максименко, Аліна Іванівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Максименко, Алина Ивановна; Кузь, Ирина Алексеевна; Шешукова, Ольга ВикторовнаDiabetes mellitus is characterized by a high prevalence, lifelong course, early disability and high mortality rates. Diabetes mellitus ranks third in terms of morbidity and mortality in developed countries.The presence of type I diabetes mellitus in children is the main risk factor for periodontitis. Due to hypoglycemia, metabolism in the periodontal tissues is disturbed, which in turn leads to the progression of inflammatory and degenerative processes in the oral cavity.Purpose of the study. To determine the structure of dental morbidity in children with insulin-dependent diabetes mellitus. There are certain changes in the oral cavity in children with insulin-dependent diabetes mellitus, compared with children without such pathology, which consist in a high level of prevalence and intensity of periodontal tissue inflammation and a higher intensity of the carious process.Документ Diabetes mellitus and its impact on the state of the oral cavity in children(2024-09) Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Polishchuk, T. V.; Trufanova, V. P.; Kazakova, K. S.; Bauman, S. S.; Pysarenko, O. A.; Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна ; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Казакова, Катерина Станіславівна; Бауман, Софія Сергіївна; Писаренко, О. А.Today, the number of people with diabetes is growing in all age groups both in our country and around the world. Diabetes is one of the most serious diseases in terms of its course and complications. It is known that diabetes destroys all types of metabolism, changes cellular and humoral immunity, is characterized by persistent hemorrhagic and neuromodulatory disorders, and slows down regenerative and reparative processes. The development of diabetic complications is associated with hyperglycemia and pathological changes in the vascular and peripheral nervous system. Studies by Ukrainian and foreign scientists have repeatedly shown that the child's body is an integral system and that endocrine disorders are accompanied by changes in various organs and systems, including the dentition. Although periodontal tissues are the main affected organ, other dental lesions, such as caries, inflammatory and infectious diseases of the oral mucosa and salivary glands. They are more common in diabetic patients than in children without somatic lesions. The first and most common symptoms in diabetic patients are dry mouth (xerostomia) and dry lips due to dehydration with polyuria, which is especially noticeable in children with worsening diabetes. Inflammatory periodontal diseases and inflammatory-dystrophic periodontal diseases occupy a special place among the symptoms of diabetes in the oral cavity in diabetic children. Vascular damage is of prime importance in the development of periodontal tissue inflammation in diabetic patients. Microangiopathy in diabetes mellitus enhances the process of bone resorption. The analysis of scientific material shows that there are significant pathological changes in the oral cavity of children with diabetes mellitus, which increase the dynamics of the disease and worsen its course. Therefore, the planning of dental treatment of patients with diabetes at each clinical stage should be based on a clear understanding of all etiological relationships, manifestations of various forms of diabetes in the oral cavity and their relationship with the corrected state of carbohydrate metabolism. A literature search was conducted using the databases Web of Science, Scopus, The Cochrane Library, MedLine, EMBASE and Global Health.Документ Distance learning technologies of postgraduate dental education system(Полтавський державний медичний університет, 2021) Maksymenko, A. I.; Максименко, Аліна ІванівнаThe implementation of distance learning is carried out with the help of modern systems of distance education. They allow to teach and to assess the knowledge of interns and doctors quickly and easily, regardless of their location. The aim of the study. A comparative review of the most well-known distance learning platforms, wich are designed to organize the learning process and control learning with the help of Internet technology. System of distance education is a virtual classroom with the possibility to train interns and doctors from different regions of Ukraine at the same time. There are many educational platforms for distance learning nowadays, such as Moodle (Australia), iSpring Learn LMS (Russia), Collaborator (Ukraine), eTutorium LMS (Ukraine), Opigno (Belgium), Atutor (Canada). Moodle is a free platform that allows users to create individual courses. It supports more than 100 languages. iSpring Learn LMS is a simple and user-friendly system that is a paid alternative to Moodle. Collaborator is a platform that works effectively on all modern devices and browsers and is virtually independent of the software of the user's device. eTutorium LMS is a virtual distance learning system that allows to create an online course of any complexity quickly. Opigno is a modern free distance education system based on Drupal (a popular content management system). Atutor, like Moodle, is an open web-based e-learning system. Conclusion. Distance learning systems differ not only functionally, but also in the way they solve problems. The simplicity of use of the platform depends on the degree of its adaptation to the needs of the user and the ability to use all existing features and functions of the system.Документ Distribution characteristics of dental disease in children with diabetes mellitus(Полтава: Астрая, 2020) Kuz, I. O.; Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Кузь, Ірина Олексіївна; Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ирина Алексеевна; Максименко, Алина Ивановна; Шешукова, Ольга ВикторовнаOur research work showed that the level of caries prevalence was high both among children with diabetes (93.5%) and in the group of practically healthy children (83.9%). The intensity of caries in children with diabetes was higher (2.7 ± 1.5) than in children without con-comitant pathology (1.9 ± 1.6). The hygiene index according to Fedorov-Volodkina in the group of so-matically healthy children is 1.49 ± 0.06, which corresponds to good oral hy-giene. In the group of patients with type I diabetes mellitus, the above index is 2.08 ± 0.08, which corresponds to unsatisfactory oral hygiene. The results of assessment according to the simplified index of hygiene OHI-S (Green-Vermillion) are written below: 0.69 ± 0.05 in the group of so-matically healthy children, which corresponds to a good level of hygiene. The hygiene index OHI-S (Green-Vermillion) in the group of patients with type I diabetes is 1.74 ± 0.08, it can be interpreted as satisfactory, however, it should be noted that the range of values corresponding to the above level of hygiene is within from 0.7 to 1.8, that is almost on the border with the bad. The periodontal index in children of the first group indicates the ab-sence of gum disease. In children with diabetes mellitus, the average severity of gingivitis PMA = 42.77 ± 1.31 was found.Документ Dynamics of expression of carbohydrate determinants of fucosespecific lectin of the bark of golden rain in the mucosa of the attached part of the gums of rats under chronic ethanol intoxication(Полтавський державний медичний університет, 2023) Kazakova, K. S. ; Yeroshenko, G. A.; Sheshukova, O. V.; Trufanova, V. P.; Polishchuk, T. V.; Maksymenko, A. I.; Bauman, S. S.; Казакова, Катерина Станіславівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Бауман, Софія СергіївнаThe purpose of the study was to determine the dynamics of expression of carbohydrate determinants of fucose-specificlectin of the bark of golden rain in the mucous membrane of the attached part of the gums of rats under chronic ethanol intoxication.The rats were administered 12 mg/kg of 40 % ethanol 4 times a day gastrointestinally. On days 5 and 12, the animals were removed from the experiment. Determination of carbohydrate components of the structural elements of the mucous membrane of the attached part of the gums was performed by lectin histochemistry. On the fifth day of observation, the study of the specificity ofreceptor binding to the fucose-specific lectin of the bark of the golden rain on the structural components of the epithelial plate ofthe attached part of the gums of rats revealed that the expression of receptors on the horny scales and basement membrane decreasedfrom moderate to weak. The reaction of receptors to the lectin of the bark of the golden rain on the basal membranes of the vessels of the hemomicrocirculatory channel increased from moderate to strong. On the 12th day of observation, the components of theepithelial plate of the attached part of the gums of rats showed a stable weak degree of expression of receptorsto the lectin of thebark of the golden rain in comparison with the previous period of the experiment.Документ Enhancing independent work in postgraduate dental education(Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Sheshukova, O. V.; Polishchuk, T. V.; Maksymenko, A. I.; Kostenko, V. H.; Mosiienko, A. S.; Trufanova, V. P.; Kazakova, K. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Казакова, Катерина СтаніславівнаThe article explores the role of independent work as a critical component of the educational process in higher education institutions. One of the key benefits of intensifying independent work, particularly during the full-scale invasion by the aggressor country, is that it fosters the abilities of intern doctors and course attendees in self-development, the creative application of acquired knowledge, and adaptation to their professional roles in the current context. The core principle of organizing independent work for intern doctors is a comprehensive approach aimed at developing skills to replicate creative activities in various settings, including the classroom, out-of-class interactions with educators through distance learning, consultations, and home preparation. The main traditional forms of independent work include preparation for seminars and practical classes, tests, and exams, writing essays, solving case studies and situational tasks, conducting simulations or business games, and participating in research. Independent work encompasses a wide range of activities that promote independent critical thinking, cognitive development, and creative engagement for future professionals. There are two types of independent work in the educational process: classroom and out-of-class ones. Classroom work takes place in the classroom under the direct guidance of the educator and follows specific instructions, while out-of-class work is completed outside the classroom by future professionals without the educators’ direct involvement, though still under their guidance. The goal of independent work for intern doctors and course attendees is to engage meaningfully and independently with educational materials, followed by the work with scientific information that lays the foundation for self-organization, self-education, and fosters the ability to lifelong professional development. На сьогоднішній день одним із найважливіших завдань, що ставиться перед вищою освітою після глобальної пандемії та повномаштабного вторгнення країни агресора, є підвищення якості підготовки майбутніх лікарів в умовах часткової або повної блокади. Випускники закладів вищої освіти, а в майбутньому лікарі-інтерни, повинні не лише засвоїти знання у спеціалізованих галузях своїх програм та оволодіти навичками, вміннями і методами дослідження для використання цих знань, а й бути здатними самостійно здобувати нову наукову інформацію, самоосвічуватися та розвиватися. Мета дослідження. Визначити оптимальні методи актуалізації самостійної роботи лікарів-інтернів та слухачів, які на сучасному етапі можуть бути застосовані при підготовці майбутнього стоматолога під час вивчення розділу дитячої стоматології. Основна частина. У такому випадку самостійна робота під час навчання у закладах вищої освіти набуває все більшого значення. Саме тому викладачами на сьогодні активно обговорюються проблеми підвищення ефективності самостійного навчання, методи його організації та засоби досягнення більшої освітньої результативності в навчальному процесі Тому кожен майбутній фахівець, незалежно від його професії та характеру його роботи, повинен володіти базовими знаннями, основними професійними навиками та компетенціями у своїй галузі, досвідом творчої та дослідницької діяльності для вирішення нових проблем. Під час очного навчального процесу на кафедрі дитячої стоматології Навчального-наукового інституту післядипломної освіти використовують два види самостійної роботи. Аудиторна робота, яка виконується в навчальній кімнаті або клінічному залі під безпосереднім керівництвом викладача і відповідно до його вказівок, і позааудиторна робота, яка виконується майбутніми лікарями під керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. Висновки. Таким чином, дуже важливо щоб майбутні лікарі-стоматологи могли зрозуміти та засвоїти інформацію, а також навчилися поглиблювати, оновлювати та творчо засвоювати її під час навчання на післядипломному етапі освіти. Обрані форми та види самостійної роботи для навчання повинні, окрім освітніх завдань, вирішувати питання особистісного саморозвитку та самовдосконалення, готувати слухачів до майбутньої професійної діяльності. Така індивідуальна робота допомагає лікарям-інтернам та слухачам знаходити вихід зі складних особистих і професійних ситуацій, а також підготовлює їх до самостійної практичної діяльності.Документ Establishing the relationship between the level of interleukin-18 and the state of periodontium in children of primary-school-age with chronic catarrhal gingivitis and insulin-dependent diabetes mellitus(Полтавський державний медичний університет, 2022) Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Maksymenko, A. I.; Trufanova, V. P.; Polishchuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Kazakova, K. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Максименко, Аліна Іванівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Казакова, Катерина СтаніславівнаInsulin-dependent diabetes mellitus is a significant risk factor for inflammatory periodontal disease in children and adolescents. The study aimed to determine the dental status and study the content of pro-inflammatory IL-18 in oral fluid in primary school children with insulin-dependent diabetes mellitus and to develop an algorithm for predicting IL-18 levels in oral fluid of children with chronic catarrhal gingivitis in type I diabetes mellitus background by establishing a relationship between the level of IL-18 and the assessment index of periodontal tissues according to the Sillness scale, Loe. The study examined 82 children aged six to fourteen years, including 56 with type I diabetes and 26 without concomitant somatic diseases. The IL-18 amount in the oral fluid to characterize the inflammation in the oral cavity organs was determined. The IL-18 value increases with the periodontal index and bleeding gums during probing. It is consistent with the data of scientific studies on IL-18 amount in the oral fluid of adults without diabetes. Our study results also show that an increase in the IL-18 value in oral fluid is closely related to type I diabetes in children. Moreover, in our opinion, IL-18 can be considered a potential biomarker of inflammation in periodontal disease in children with type I diabetes mellitus, the clinical manifestations of which are not yet visible. We found that IL-18 levels are elevated even in the absence of clinical gingivitis manifestations. Therefore, establishing IL-18 pathogenetic significance in chronic catarrhal gingivitis on the background of type I diabetes is extremely important.Документ Functioning of NO-cycle in the oral fluid of children with type 1 diabetes mellitus in the treatment of chronic catarrhal gingivitis(Aluna Publishing, 2022) Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Kostenko, V. O.; Akimov, O. Ye. ; Maksymenko, A. I.; Pysarenko, O. A.; Lyakhova, N. O.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Максименко, Аліна Іванівна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Ляхова, Наталія ОлександрівнаThe aim: To determine the activity of NO-synthase and arginase in oral fluid in children with type 1 diabetes mellitus and to evaluate the efficacy of the treatment scheme we elaborated in the treatment of chronic catarrhal gingivitis. Materials and methods: 82 children were examined, they were divided into groups by presence of gingivitis and diabetes mellitus. NO-synthase (NOS) activity was determined in oral fluid by the difference in nitrite concentration before and after incubation. The arginase activity was determined in oral fluid by the difference in the concentration of L-ornithine before and after incubation. Results: Use our treatment scheme in children with chronic catarrhal gingivitis and type 1 diabetes mellitus lead to a change in the polarization of oral macrophages towards the predominance of M2 polarization in 1 month. The polarization of macrophages changed to the predominance of M1 polarization activity in 1 year. Conclusions: We have elaborated a scheme for the treatment of chronic catarrhal gingivitis in children with type 1 diabetes mellitus. It normalizes the polarization of oral macrophages caused by exposure to chronic catarrhal gingivitis as a local pathogenetic factor.Документ Functioning of no-cycle in the saliva of children with type 1 diabetes mellitus(ДУ «Інститут проблем ендокринної патології ім. В. Данилевського НАМН України», 2021) Kuz, I. O.; Akimov, O. Ye.; Kostenko, V. O.; Sheshukova, O. V.; Maksymenko, A. I.; Pysarenko, O. A.; Кузь, Ірина Олексіївна; Акімов, Олег Євгенович; Костенко, Віталій Олександрович; Шешукова, Ольга Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Писаренко, Олена АнатоліївнаIntroduction. The presence of type 1 diabetes mellitus in children is a major risk factor for periodontal disease. The aim of research work was to determine the activity of NO-synthase and arginase in saliva in children age with insulin-dependent diabetes mellitus. Materials and methods. We examined 82 children including 56 children with type 1 diabetes mellitus and 26 children without somatic diseases. NO-synthase (NOS) activity was determined by the difference in nitrite concentration before and after incubation of tissue homogenate. Determining arginase activity was based on analysis the difference in the concentration of L-ornithine before and after incubation in phosphate buffer solution. Statistical processing of the results was performed with the help of Real Statistics extension for Microsoft Excel. The significance of the differences between groups was estimated by Khruskal-Wallis ANOVA test with following paired comparison by Mann-Whitney test. Research results and their discussion. The violation of the indicators’ balance between groups of healthy children with healthy gums and children with diabetes mellitus and healthy gums showed us a decrease in regenerative capacity in the mucous membrane in persons with type 1 diabetes mellitus. Increased ARG activity in group of children with type 1 diabetes mellitus and chronic catarrhal gingivitis may lead to rivalry between NOS and ARG for L-arginine. Increased ARG activity in group of somatically healthy children with chronic catarrhal gingivitis and children with type 1 diabetes mellitus and chronic catarrhal gingivitis compared with group of healthy children with healthy gums indicated an adaptive response aimed at repairing gum damage. Based on this, increased NO production from NOS is a consequence of insulin deficiency (systemic factor). Conclusions. The combination of systemic factor (type 1 diabetes mellitus) and local (chronic catarrhal gingivitis) leads to dysregulation of the NO-cycle and increasing of competition between NOS and ARG.Документ Increasing the efficiency of dental disease prevention in children of younger school age through participation in a stomatological performance(Aluna Publishing, 2024-06) Sheshukova, O. V.; Polishchuk, T. V.; Trufanova, V. P.; Bauman, S. S.; Kazakova, K. S.; Mosiienko, A. S.; Maksymenko, A. I.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Бауман, Софія Сергіївна; Казакова, Катерина Станіславівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Максименко, Аліна ІванівнаAim: To study the awareness of children and their parents in the prevention of dental diseases and to propose educational measures to increase it. Materials and Methods: To achieve the goal of the study, a survey of 628 children, aged 7-11 years, younger schoolchildren of Poltava and 479 of their parents was conducted using the previously developed “Dental Questionnaire for Children and Parents”. The questionnaire was based on the main indicators of the dental health of children and adolescents in accordance with the EGOHID II project (2008) and the WHO dental questionnaire (2013), and it took into account the proposals of dental organizations that regulate the assessment of oral health in children. Based on the results of the survey, a script for oral hygiene lesson for junior schoolchildren was developed using theatrical and game elements. Results: The results of the conducted research indicate the low sanitary and hygienic awareness of parents, the paternalism of their thinking, which leads to the lack of control over the hygiene of the oral cavity of children. In order to solve this problem, a scenario of informational explanatory conversation was created with the involvement of modern methods of communication and intern doctors who have acquired relevant knowledge and communication skills. Conclusions: Informing of children about the prevention of dental diseases in the form of a dental performance is a relevant sanitary and educational event that motivates children to observe the rules of oral hygiene.Документ Influence of microbiota on the clinical and immunohistochemical characteristics of chronic generalized catarrhal gingivitis in children(Aluna Publishing, 2021) Polishchuk, T. V.; Lokhmatova, N. M.; Sheshukova, O. V.; Tkachenko, I. M.; Bauman, S. S.; Maksymenko, A. I.; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Лохматова, Наталія Михайлівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Бауман, Софія Сергіївна; Максименко, Аліна ІванівнаThe aim: The purposeof the study is to characterize the influence of quantitative and qualitative composition of gingival microbiota on the status of the main immune system cells, localized in the gums, in chronic generalized catarrhal gingivitis in children. Materials and methods: The study involved 26 children aged 9 to 16 years, patients with chronic generalized catarrhal gingivitis mild to moderate severity (CGCG) and 18 children with intact gums were comparison group. We determined the hygienic indices Fedorov, has been received, Silness-Loe, PMA, bleeding index for Myuleman and intensity of caries index CFD + cf, CFD. Histological and immunohistochemical studies were performed on serial sections kriostatnyh who made biopsy of gingival papillae. Microbiological study gingival part of crown plaque was performed by multiplexed PCR in real time. Results: Value hygienic indices in children with CGCG higher than in healthy, indicating the difficulty of care in the presence of periodontal inflammation. As a result of immunohistochemical studies revealed that HLA-DR + cells under conditions of active disease migrate to mucosal lamina propria epithelium. Number of CD3 + cells in the epithelium CGCG was significantly higher than the number in the intact epithelium and was the most numerous of population. In the biopsy of affected children significantly reduced the number of CD4 + cells. When CGCG quantitative total bacterial mass, Lactobacillus spp., Enterobacteriaceae, Gardnerella vaginalis / Prevotella bivia / Porphyromonas spp. in the sample CROWN dental plaque was significantly higher than rates under physiological conditions, and may serve as diagnostic criteria of dysbiosis. Conclusions: So, CGCG is a disease in the etiology of which is one of the leading roles played by microbial factor, namely, the value of the quantitative ratios of certain types of microorganisms of dental plaque compared to the total bacterial mass of plaque. Therefore, it is reasonable to include comprehensive treatment CGCG drugs in children, leading to natural immunostimulation which causes restoration of local immunity in the gum tissue and drugs to restore quantitative and qualitative composition of normal microflora of the child, thus providing a high therapeutic effect and serve as justification their choiceДокумент Introduction of a treatment scheme for chronic catharal gingivitis in children of primary school age with 1 type diabetes mellitus(КЗВО «Рівненська медична академія», 2022) Kuz, I. O.; Sheshukova, O. V.; Maksymenko, A. I.; Кузь, Ірина Олексіївна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Максименко, Аліна ІванівнаThe proposed method reflects the clinical effectiveness of the treatment of periodontal diseases in children of primary school age with 1 type diabetes mellitus, which is confirmed by a decrease in the intensity and prevalence of the inflammatory process and can be recommended for the treatment of chronic catarrhal gingivitis in children aged 6-12 years with 1 type diabetes mellitus.Документ Methods of activation of cognitive activity of interns during the study of paediatric dentistry(Полтавський державний медичний університет, 2024-02) Sheshukova, O. V.; Polishchuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Trufanova, V. P.; Maksymenko, A. I.; Kazakova, K. S.; Bauman, S. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Максименко, Аліна Іванівна; Казакова, Катерина Станіславівна; Бауман, Софія СергіївнаВажливим принципом навчання на післядипломному етапі є використання методів активізації діяльності лікарів-інтернів. Саме тому підготовка лікаря-інтерна до активної професійної діяльності зобов'язує викладача оцінити рівень його знань, а також допомогти йому розібратися у масиві нової інформації. Співробітниками кафедри були визначені оптимальні методи активізації пізнавальної діяльності лікарів-інтернів під час вивчення розділу дитячої стоматології, які на сучасному етапі можуть бути застосовані при підготовці майбутнього лікаря-стоматолога. Важливим є формування у лікарів-інтернів здатності до продуктивної діяльності, коли всі необхідні лікарські діагностичні та лікувальні маніпуляції хоч і виконуються за аналогією до того, що було засвоєно на теоретичних заняттях, але з необхідними змінами в кожній новій ситуації, з кожним новим маленьким пацієнтом. Індивідуалізація навчання виявляється у тому, що кожен викладач на практиці навчає лікарівінтернів основам клінічного мислення, аналізує всі етапи лікувально-діагностичного процесу з його труднощами і помилками безпосередньо на прикладі конкретного пацієнта. Також одним із важливих напрямів роботи співробітників кафедри є залучення інтернів до наукової роботи. Дослідницька робота формує усвідомленість дій та розуміння своєї ролі у створенні цінностей. Результати виконаних досліджень за їх наукової значущості дозволяє інтернам відчути реальну діяльність. Тому формування наукового підходу до практичної діяльності для самих інтернів благотворно позначається на клінічному мисленні, дає можливість відчувати себе творцем, збільшує креативну складову лікарської професії. The application of methods to enhance interns’ activity is an important principle of postgraduate education. Solving diagnostic and therapeutic tasks, problem situations, participation in educational games, and scientific work provide high-professional training. The aim of the study is to determine the optimal methods of activating the cognitive activity of interns, which at the present stage can be used in the training of a future dentist in paediatric dentistry. Main part. It is essential to develop in interns the ability to perform productive activities when all the necessary medical diagnostic and therapeutic manipulations are performed by analogy with what was learnt in theoretical classes, but with the changes needed in each new situation, with each new young patient. Individualisation of training means that each lecturer teaches interns the basics of clinical thinking in practice and analyses all stages of the treatment and diagnostic process, including its difficulties and mistakes, directly based on the example of a particular patient. Mastering the cycle of paediatric dentistry implements the principle of professional responsibility, which every intern is aware of concerning their young patient, personal activities and life. When in direct contact with a child and their parents, the intern needs to establish communication and be able to attract attention, inspire trust and prove themselves as a specialist. One of the important areas of work of the department’s staff is the involvement of interns in scientific work. Along with the basic training in the speciality, postgraduate education also contributes to developing a broad-minded personality and allows for the complete unlocking of a person’s creative potential. Comprehensive training allows us to prepare a competent specialist with a penchant for analytical work. Research work is important in the process of internship training, as interns cannot be limited to basic knowledge but should strive to expand and deepen it to apply it in practice. The staff of the Department of Paediatric Dentistry is constantly working on the formation of a teaching style that aims to intensify the work of the intern, develop clinical thinking, motivate the need to master practical skills, the ability to make independent decisions, and the ability to formulate a diagnosis. Conclusions. The formation of a scientific approach to practical activity for interns has a beneficial effect on clinical thinking, makes it possible to feel like a creator, and increases the creative component of the medical profession. Due to the intensification of cognitive activity, interns implement their skills at a high level of professional knowledge and skills.Документ Oral health and special features of dental morbidity in children with cerebral palsy(Видавничий дім «Гельветика», 2022) Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Pysarenko, O. A.; Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Писаренко, Олена АнатоліївнаДля сучасного етапу розвитку дитячої стоматологічної допомоги у світі характерна підвищена увага до проблем забезпечення кваліфікованою медичною лікувально-профілактичною допомогою дітей із обмеженими фізичними можливостями. В даний час найбільш поширеним неврологічним захворюванням, що діагностується у дітей в ранньому віці, є дитячий церебральний параліч (ДЦП). Полісиндромний характер даної патології визначає різноманіття клінічних проявів, в тому числі високий ризик виникнення стоматологічної патології. При ДЦП ушкоджуються кіркові, підкіркові, ство- лові структури головного мозку. Порушуються функції організму: функції м'язів, рухів, прийому їжі тощо, вплив яких на формування зубощелепних аномалій загальновідомий, як і поєднання морфологічних порушень розвитку зубощелепної системи з міофункціональними порушеннями, які роблять зубощелепно-лицевий комплекс нестійким до фізіологічних навантажень. Наприклад, формування рухового стереотипу, становлення у здорової дитини мовних функцій мають закономірності. Якщо у здорової дитини лепет вже достатньо сформований і вдосконалюється функція дихання, то у дітей з ДЦП у цей період відзначаються порушення тонусу м'язів артикуляції, обмеження довільних рухів язика і губ, оральні синкінезії, утруднення процесу годування. З цього випливає, що моторні порушення при ДЦП стосуються не лише кінцівок і тулуба, а й щелепно-лицьової ділянки. При цьому у дітей із ДЦП уповільнено формування рухових функцій, порушено координацію тонких, диференційо- ваних рухів, що призводить до неможливості правильного догляду за порожниною рота у таких дітей. Мета дослідження. Вивчення особливостей клінічних проявів дитячого церебрального паралічу в порожнині рота у дітей. Методи дослідження. Аналіз та узагальнення літературних даних, систематизація інформації про виявлені зміни стану порожнини рота у дітей з ДЦП. Наукова новизна. Вивчення та систематизація причинно-наслідкових зв′язків розвитку основних стоматологічних захворювань та їх залежність від вираженості неврологічної симптоматики дозволить розробити комплекс лікувально-профілактичних заходів, що призведе до поліпшення якості життя дітей з ДЦП. Висновки. У дітей, які страждають на ДЦП, відзначається стійка тенденція до підвищення частоти та інтенсивності каріозних уражень, помірно виражені запальні явища в пародонті. Найбільш важка зубощелепна патологія найчастіше спостерігається у дітей, які мають мовленнєві порушення. Діти з ДЦП мають підвищений ризик розвитку стоматологічних хвороб, що зумовлюється характером основного й супутніх захворювань, і тому потребують особливої уваги з боку лікаря-стоматолога щодо своєчасного проведення лікувально-профілактичних заходів із врахуванням перебігу неврологічного захворювання.Документ Oral hygiene and periodontal indices in children with 1 type diabetes mellitus during gingivitis treatment(2022) Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Maksymenko, A. I.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Максименко, Аліна ІванівнаThe oral manifestations of diabetes mellitus are observed in the vast majority of patients, and some dentists indicate 100 % damage to the tissues of the oral cavity. The purpose of the study was to assess the state of periodontal disease in children with type 1 diabetes mellitus under the influence of our treatment scheme of chronic catarrhal gingivitis. The study involved 56 patients with type 1 diabetes mellitus and 26 children without concomitant diseases. We determined oral hygiene index (OHI) according to Fedorov-Volodkina and OHI–S (Green, Vermillion), PMA index, gingival index according to Loe, Silness, and the bleeding index according to Muhleman H.R. We have found a statistically significant difference in a month since the treatment completes, and in 3 month, 6 month, and a year follow-up period. Oral hygiene indices before the treatment demonstrated unsatisfactory level of oral hygiene, but they considerably improved since the treatment had started. Periodontal indices evidenced a moderate degree of the inflammatory process. These values decreased significantly and pointed out mild inflammation in 1 month after the treatment. In 3 months, 6 months and a year follow up period the above indices slightly increased, but, nevertheless, were twice as lower than before the treatment. The use of the proposed treatment scheme had a positive effect on the clinical course of periodontal diseases and contributed to the improvement both in the immediate and long-term follow up.Документ Oral manifestations of heart failure in children(Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», 2023) Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Pysarenko, O. A.; Bozhynska, O. V.; Pronchenko, A. C.; Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Писаренко, О. А.Treatment and rehabilitation of children with heart failure require the participation of several specialists, including a dentist. In addition, the dentist, knowing the specifics of the clinical manifestations of somatic diseases in children, can contribute to the early diagnosis of the disease and refer the patient to the appropriate specialist (pediatrician, cardiologist). Therefore, further study of the issues of the mutual influence of pathological processes of the cardiovascular system on the condition of the oral cavity is valuable for dentistry and cardiology.