Перегляд за Автор "Mosiienko, A. S."
Зараз показуємо 1 - 20 з 27
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Affection on caries and its complications of temporary teeth of children in a region with excess fluorine content in drinking water(ALUNA Publishing, 2023) Sheshukova, O. V.; Trufanova, V. P.; Bauman, S. S.; Kazakova, K. S.; Polishchuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Lyakhova, N. A.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Бауман, Софія Сергіївна; Казакова, Катерина Станіславівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Ляхова, Наталія ОлександрівнаAim: The aim of the study was to determine the indicators of caries and its complications in the temporary teeth of children who permanently live in a region with a high fluoride content in drinking water. Materials and Methods: It was examined with the definition of caries and its complications 277 children in the age range from 2 to 13 years, who were born and permanently live in the urban-type settlement of Mashivka. The fluoride content in the drinking water of the settlement was 1.7-2.5 mg/l. Results: During the analysis of data from the survey of children who were born and permanently lived in the urban-type settlement of Mashivka, it was determined that the prevalence of caries of temporary teeth probably increases with age. Half of the 3-5-yearold children had caries-affected teeth, and temporary tooth caries reached the highest rates in 10-year-old children. It should be noted that a fifth of children in the youngest age group (3-5 years old) suffer from pulpitis and periodontitis of temporary teeth. Conclusions: The conducted examination of children urban-type settlement of Mashivka confirms the opinion that the excessive content of fluorine in drinking water does not have a caries-protective effect, and the intensity of the process reaches the indicators characteristic of regions with its optimal content. Such a situation requires strengthening measures for both primary and secondary prevention of dental diseases.Документ Analysis of professional and pedagogical communication as a form of pedagogical interaction(Полтавський державний медичний університет, 2024) Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Казакова, Катерина Станіславівна; Бауман, Софія Сергіївна; Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Trufanova, V. P.; Polischuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Kazakova, K. S.; Bauman, S. S.The article considers the main points of professional and pedagogical communication between a teacher and students. The main stages, importance, and types of professional communication are analysed. It is determined that the style of communication of the teacher has an important role in the process of pedagogical interaction. The leading role in this process is given to the teacher. В статті розглянуто основні моменти професійно-педагогічного спілкування між викладачем та здобувачами вищої освіти. Проаналізовано основні етапи, значення та різновиди професійного спілкування. Визначено, що стиль спілкування викладача відіграє важливу роль в процесі педагогічної взаємодії. Провідна роль в цьому процесі віддається педагогуДокумент Analysis of relationships between children’s and their parents’ behavioral habits and periodontal status, oral hygiene in school-age children with diabetes type I diabetes mellitus(Czestochowa : «Baltija Publishing», 2021) Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Maksymenko, A. I.; Polishchuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Максименко, Аліна Іванівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Шешукова, Ольга Викторовна; Кузь, Ирина Алексеевна; Максименко, Алина Ивановна; Полищук, Татьяна Викторовна; Мосиенко, Анна СергеевнаThe presence of type I diabetes mellitus in children is the main risk of inflammatory processes in periodontium. The following characteristics are inherent for children with endocrine pathology: in imusheny frequent eating of food (children with type I diabetes mellitus often use fastacting carbonhydrates such as honey, or candy to prevent hypoglycemia); violation of self-cleaning processes in the oral cavity; decrease in the resistance of the macroorganism and local protection factors; accumulation of dental plaque; the minimum level of anti-infectious protection of the oral International scientific and practical conference cavity; increased activity of anaerobic microbial flora; hyposalivation etc.Документ Comparative characteristics of dental caries and its complications in children of the Poltava region(Полтавський державний медичний університет, 2023) Maksymenko, A. I.; Mosiienko, A. S.; Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Polishchuk, T. V.; Kazakova, K. S.; Максименко, Аліна Іванівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Казакова, Катерина СтаніславівнаDespite the high level of development of dental technologies, caries, and its complications occupy a leading place in the structure of dental pathology in children nowadays. This is a difficult social, scientific, and practical problem, which determines the relevance of this research. The aim of the study was to carry out a comparative analysis of caries and complicated caries indices of children in Poltava and the suburb. Materials and methods. A dental examination was carried out on 905 children 8-10 years old who studied in schools of Poltava and the suburbs. We determined the following indicators in children: the intensity of caries according to decay-missing-filled (DMF) indices in permanent, temporary, and deciduous teeth, the intensity and prevalence of complicated caries, and the need for treating. Research results and their discussion. Our epidemiological research work evidence that there is no statistically significant difference in the intensity of caries according to the DMF index between children in Poltava and in the suburb (p≥0.05). They were statistically significant in the comparison between the indicators of the gymnasium in the village Rozsoshentsy and schools in villages Shcherbany and V. Trostyanets and educational establishments of Poltava (р≤0.05). At the same time, the intensity and prevalence of complicated caries is statistically higher (p≤0.05) in children from suburbs, than in children from Poltava. The difference was statistically significant when comparing all groups, except indicators between the gymnasium in the village Rozsoshentsy and school № 10 in Poltava (р≤0.05). Conclusions. We can explain it by the low level of dental awareness of the Ukrainian population, and the closure of dental offices in schools. It leads to the impossibility of constant monitoring of dental health in children. Рівень стоматологічної захворюваності серед дітей не знижується і є значущою соціальною про- блемою, що вимагає ефективних шляхів розв’язання. Карієс зубів виникає і неухильно прогресує з раннього дитячого віку, досить швидко призводить до руйнування тимчасових і постійних зубів у ді- тей. Попри високий рівень розвитку стоматологічних технологій, карієс і його ускладнення займають чільне місце в структурі стоматологічної патології в дітей. Це стало гострою соціальною і науково- практичною проблемою, яка і визначає актуальність даного дослідження. Мета дослідження. Провести порівняльний аналіз показників карієсу й ускладненого карієсу в школярів м. Полтави і передмістя. Матеріали і методи дослідження. У рамках планової санації проведено стоматологічне обсте- ження 905 дітей віком 8-10 років, які навчалися в школах м. Полтави і передмістя. У всіх школярів ви- значали: інтенсивність карієсу за індексами кп, КПВ+кп, КПВ, інтенсивність і поширеність ускладненого карієсу, потребу в санації. Результати дослідження. Проведені епідеміологічні дослідження свідчать про те, що показники інтенсивності карієсу за індексами КПВ+кп не відрізняються між собою в дітей, які навчаються в шко- лах м. Полтави і передмістя, і були статистично достовірні в порівнянні з показниками Розсошенської гімназії із с.Щербані – В. Тростянецькою школою і навчальними закладами м. Полтави (р≤0,05). Інтенсивність і поширеність ускладненого карієсу вірогідно вища в школярів навчальних закладів передмістя, у порівнянні з учнями шкіл, що знаходяться безпосередньо в м. Полтаві. Статистично вірогідна різниця була достовірна при порівнянні всіх груп школярів, окрім показників між Розсошенсь- кою гімназією і школою №10 м. Полтави (р≤0,05). Висновок. Отримані результати можна пояснити низьким рівнем стоматологічної обізнаності насе- лення України, закриттям стоматологічних кабінетів у школах країни. Це призводить до неможливості постійного нагляду за стоматологічним здоров’ям дітей.Документ Comprehensive assessment of caries resistance in 6 -7 year-old children residing in Poltava and internally displaced children(ALUNA Publishing, 2024) Shesukova, O. V.; Mosiienko, A. S.; Polishchuk, T. V.; Maksymenko, A. I.; Marchenko, A. V.; Bauman, S. S.; Lokhmatova, N. M. ; Шешукова, Ольга Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Марченка ,Алла Володимирівна; Бауман, Софія Сергіївна; Лохматова, Наталія МихайлівнаAim: The aim of this study is to assess caries resistance in children from Poltava and internally displaced children from frontline regions by analyzing caries indicators and oral fluid properties. This will help evaluate the impact of war and displacement on their dental health. Materials and Methods: This study was conducted at the City Children Dental Clinic in Poltava and included 330 children aged 6-7 years, of whom 56.7% were boys and 43.3% were girls. Among them, 230 children were internally displaced persons (Group I), and 100 were permanent residents of Poltava (Group II). Results: The analysis of caries prevalence and intensity showed a significant difference between the groups. In Group I, the prevalence of caries was 77.8%, and the intensity of the dmft+DMFT index was 3.31±0.2, which is significantly higher than in Group II (66% and 1.91±0.2; p<0.05). Indicators of oral fluid homeostasis were also worse in internally displaced children; pH was 13% lower, and the salivary flow rate was 1.3 times lower than in Group II children (p<0.05). Conclusions: The study revealed a higher prevalence of caries among internally displaced children (77.8%) compared to children from Poltava (66%). Internally displaced children showed higher caries rates and lower caries resistance. These findings highlight the urgent need for preventive programs to improve the dental health of internally displaced children.Документ Determination of dysbiosis by the method of multiplex real-time polymerase chain reaction in chronic catarrhal gingivitis in children(ALUNA Publishing, 2024-06) Polishchuk, T. V.; Sheshukova, O. V. ; Mosiienko, A. S.; Trufanova, V. P.; Bauman, S. S.; Kazakova, K. S.; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Бауман, Софія Сергіївна; Казакова, Катерина СтаніславівнаAim: The aim of the study was to determine the quantitative and qualitative characteristics of the microbiota of dento-gingival plaque in children to improve the quality of treatment of chronic catarrhal gingivitis. Materials and Methods: It was examined 16 children aged 9-16 years with a diagnosis of K05.1: chronic gingivitis and 10 persons with intact gums were taken as a comparison group. A clinical dental examination was performed on the study participants and a sample was taken to determine the bacteria in the periodontal plaque. Results: The results of statistical processing of the research data allowed us to establish that in patients with chronic gingivitis, quantitative indicators of the total bacterial mass, Lactobacillus spp., Enterobacteriaceae, Gardnerella vaginalis/Prevotella ivia/Porphyromonas spp. in the sample of periodontal plaque significantly exceeded the indicators of healthy patients. It was determined that the examined children with chronic gingivitis, the total number of Lactobacillus spp. significantly exceeds its amount in people with intact gums. Conclusions: The changes in the quantitative and qualitative characteristics of the main representatives of the microfilm of dento-gingival plaque, which characterize dysbiosis, are of significant clinical significance. Study of the quantitative characteristics of Lactobacterium spp., Enterobacterium spp., Streptococcacea spp., Gardnerella spp., Prevotella spp., Porphyromonas spp., Eubacteridacea spp., Mycoplasma (hominis + genitalium), Candida spp. is a diagnostic factor in determining the condition of the mucous membrane of the oral cavity.Документ Enhancing independent work in postgraduate dental education(Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Sheshukova, O. V.; Polishchuk, T. V.; Maksymenko, A. I.; Kostenko, V. H.; Mosiienko, A. S.; Trufanova, V. P.; Kazakova, K. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Казакова, Катерина СтаніславівнаThe article explores the role of independent work as a critical component of the educational process in higher education institutions. One of the key benefits of intensifying independent work, particularly during the full-scale invasion by the aggressor country, is that it fosters the abilities of intern doctors and course attendees in self-development, the creative application of acquired knowledge, and adaptation to their professional roles in the current context. The core principle of organizing independent work for intern doctors is a comprehensive approach aimed at developing skills to replicate creative activities in various settings, including the classroom, out-of-class interactions with educators through distance learning, consultations, and home preparation. The main traditional forms of independent work include preparation for seminars and practical classes, tests, and exams, writing essays, solving case studies and situational tasks, conducting simulations or business games, and participating in research. Independent work encompasses a wide range of activities that promote independent critical thinking, cognitive development, and creative engagement for future professionals. There are two types of independent work in the educational process: classroom and out-of-class ones. Classroom work takes place in the classroom under the direct guidance of the educator and follows specific instructions, while out-of-class work is completed outside the classroom by future professionals without the educators’ direct involvement, though still under their guidance. The goal of independent work for intern doctors and course attendees is to engage meaningfully and independently with educational materials, followed by the work with scientific information that lays the foundation for self-organization, self-education, and fosters the ability to lifelong professional development. На сьогоднішній день одним із найважливіших завдань, що ставиться перед вищою освітою після глобальної пандемії та повномаштабного вторгнення країни агресора, є підвищення якості підготовки майбутніх лікарів в умовах часткової або повної блокади. Випускники закладів вищої освіти, а в майбутньому лікарі-інтерни, повинні не лише засвоїти знання у спеціалізованих галузях своїх програм та оволодіти навичками, вміннями і методами дослідження для використання цих знань, а й бути здатними самостійно здобувати нову наукову інформацію, самоосвічуватися та розвиватися. Мета дослідження. Визначити оптимальні методи актуалізації самостійної роботи лікарів-інтернів та слухачів, які на сучасному етапі можуть бути застосовані при підготовці майбутнього стоматолога під час вивчення розділу дитячої стоматології. Основна частина. У такому випадку самостійна робота під час навчання у закладах вищої освіти набуває все більшого значення. Саме тому викладачами на сьогодні активно обговорюються проблеми підвищення ефективності самостійного навчання, методи його організації та засоби досягнення більшої освітньої результативності в навчальному процесі Тому кожен майбутній фахівець, незалежно від його професії та характеру його роботи, повинен володіти базовими знаннями, основними професійними навиками та компетенціями у своїй галузі, досвідом творчої та дослідницької діяльності для вирішення нових проблем. Під час очного навчального процесу на кафедрі дитячої стоматології Навчального-наукового інституту післядипломної освіти використовують два види самостійної роботи. Аудиторна робота, яка виконується в навчальній кімнаті або клінічному залі під безпосереднім керівництвом викладача і відповідно до його вказівок, і позааудиторна робота, яка виконується майбутніми лікарями під керівництвом викладача, але без його безпосередньої участі. Висновки. Таким чином, дуже важливо щоб майбутні лікарі-стоматологи могли зрозуміти та засвоїти інформацію, а також навчилися поглиблювати, оновлювати та творчо засвоювати її під час навчання на післядипломному етапі освіти. Обрані форми та види самостійної роботи для навчання повинні, окрім освітніх завдань, вирішувати питання особистісного саморозвитку та самовдосконалення, готувати слухачів до майбутньої професійної діяльності. Така індивідуальна робота допомагає лікарям-інтернам та слухачам знаходити вихід зі складних особистих і професійних ситуацій, а також підготовлює їх до самостійної практичної діяльності.Документ Epidemiology of dental caries in internally displaced children during wartime in Ukraine(ALUNA Publishing, 2024-06-06) Sheshukova, O. V.; Mosiienko, A. S.; Polishchuk, T. V.; Trufanova, V. P. ; Bauman, S. S.; Kazakova, K. S.; Dodatko, V. I.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Бауман, Софія Сергіївна; Казакова, Катерина Станіславівна ; Додатко, Вадим ІгоровичObjective: Aim: To conduct a comprehensive analysis of the oral health status of this vulnerable population in order to collect objective data that will contribute to the development of effective strategies for maintaining and improving oral health in wartime conditions. Patients and methods: Material and Methods: This epidemiological study was carried out within the initial 6 months of the full-scale invasion of the country. The oral health indices of 1050 internally displaced children, aged 3 to 17 years, seeking dental care at the Municipal Children Dental Clinic in Poltava, were analyzed. Results: Results: The total sample comprised 620 children aged 6-11 years (mean = 8.5, SD = 0.76), with a gender distribution of 52% boys and 48% girls. The participants were divided into three age groups: Group I (6-7 years), Group II (8-9 years), and Group III (10-11 years). The average prevalence of dental caries, as measured by the dmft + DMFT index, was 76.5%, with prevalence increasing with age. Specifically, the prevalence of dental caries based on the dmft index was lower in children of Group III (66.6%) compared to Group I (79.49%). Conclusion: Conclusions: The analysis of the oral status among internally displaced children aged 6-11 years revealed higher dental caries prevalence and intensity compared to local children. Notably, children aged 6-7 years showed a high rate of caries in temporary teeth.Документ Establishing the relationship between the level of interleukin-18 and the state of periodontium in children of primary-school-age with chronic catarrhal gingivitis and insulin-dependent diabetes mellitus(Полтавський державний медичний університет, 2022) Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Maksymenko, A. I.; Trufanova, V. P.; Polishchuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Kazakova, K. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Максименко, Аліна Іванівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Казакова, Катерина СтаніславівнаInsulin-dependent diabetes mellitus is a significant risk factor for inflammatory periodontal disease in children and adolescents. The study aimed to determine the dental status and study the content of pro-inflammatory IL-18 in oral fluid in primary school children with insulin-dependent diabetes mellitus and to develop an algorithm for predicting IL-18 levels in oral fluid of children with chronic catarrhal gingivitis in type I diabetes mellitus background by establishing a relationship between the level of IL-18 and the assessment index of periodontal tissues according to the Sillness scale, Loe. The study examined 82 children aged six to fourteen years, including 56 with type I diabetes and 26 without concomitant somatic diseases. The IL-18 amount in the oral fluid to characterize the inflammation in the oral cavity organs was determined. The IL-18 value increases with the periodontal index and bleeding gums during probing. It is consistent with the data of scientific studies on IL-18 amount in the oral fluid of adults without diabetes. Our study results also show that an increase in the IL-18 value in oral fluid is closely related to type I diabetes in children. Moreover, in our opinion, IL-18 can be considered a potential biomarker of inflammation in periodontal disease in children with type I diabetes mellitus, the clinical manifestations of which are not yet visible. We found that IL-18 levels are elevated even in the absence of clinical gingivitis manifestations. Therefore, establishing IL-18 pathogenetic significance in chronic catarrhal gingivitis on the background of type I diabetes is extremely important.Документ Increasing the efficiency of dental disease prevention in children of younger school age through participation in a stomatological performance(Aluna Publishing, 2024-06) Sheshukova, O. V.; Polishchuk, T. V.; Trufanova, V. P.; Bauman, S. S.; Kazakova, K. S.; Mosiienko, A. S.; Maksymenko, A. I.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Бауман, Софія Сергіївна; Казакова, Катерина Станіславівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Максименко, Аліна ІванівнаAim: To study the awareness of children and their parents in the prevention of dental diseases and to propose educational measures to increase it. Materials and Methods: To achieve the goal of the study, a survey of 628 children, aged 7-11 years, younger schoolchildren of Poltava and 479 of their parents was conducted using the previously developed “Dental Questionnaire for Children and Parents”. The questionnaire was based on the main indicators of the dental health of children and adolescents in accordance with the EGOHID II project (2008) and the WHO dental questionnaire (2013), and it took into account the proposals of dental organizations that regulate the assessment of oral health in children. Based on the results of the survey, a script for oral hygiene lesson for junior schoolchildren was developed using theatrical and game elements. Results: The results of the conducted research indicate the low sanitary and hygienic awareness of parents, the paternalism of their thinking, which leads to the lack of control over the hygiene of the oral cavity of children. In order to solve this problem, a scenario of informational explanatory conversation was created with the involvement of modern methods of communication and intern doctors who have acquired relevant knowledge and communication skills. Conclusions: Informing of children about the prevention of dental diseases in the form of a dental performance is a relevant sanitary and educational event that motivates children to observe the rules of oral hygiene.Документ Methods of activation of cognitive activity of interns during the study of paediatric dentistry(Полтавський державний медичний університет, 2024-02) Sheshukova, O. V.; Polishchuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Trufanova, V. P.; Maksymenko, A. I.; Kazakova, K. S.; Bauman, S. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Максименко, Аліна Іванівна; Казакова, Катерина Станіславівна; Бауман, Софія СергіївнаВажливим принципом навчання на післядипломному етапі є використання методів активізації діяльності лікарів-інтернів. Саме тому підготовка лікаря-інтерна до активної професійної діяльності зобов'язує викладача оцінити рівень його знань, а також допомогти йому розібратися у масиві нової інформації. Співробітниками кафедри були визначені оптимальні методи активізації пізнавальної діяльності лікарів-інтернів під час вивчення розділу дитячої стоматології, які на сучасному етапі можуть бути застосовані при підготовці майбутнього лікаря-стоматолога. Важливим є формування у лікарів-інтернів здатності до продуктивної діяльності, коли всі необхідні лікарські діагностичні та лікувальні маніпуляції хоч і виконуються за аналогією до того, що було засвоєно на теоретичних заняттях, але з необхідними змінами в кожній новій ситуації, з кожним новим маленьким пацієнтом. Індивідуалізація навчання виявляється у тому, що кожен викладач на практиці навчає лікарівінтернів основам клінічного мислення, аналізує всі етапи лікувально-діагностичного процесу з його труднощами і помилками безпосередньо на прикладі конкретного пацієнта. Також одним із важливих напрямів роботи співробітників кафедри є залучення інтернів до наукової роботи. Дослідницька робота формує усвідомленість дій та розуміння своєї ролі у створенні цінностей. Результати виконаних досліджень за їх наукової значущості дозволяє інтернам відчути реальну діяльність. Тому формування наукового підходу до практичної діяльності для самих інтернів благотворно позначається на клінічному мисленні, дає можливість відчувати себе творцем, збільшує креативну складову лікарської професії. The application of methods to enhance interns’ activity is an important principle of postgraduate education. Solving diagnostic and therapeutic tasks, problem situations, participation in educational games, and scientific work provide high-professional training. The aim of the study is to determine the optimal methods of activating the cognitive activity of interns, which at the present stage can be used in the training of a future dentist in paediatric dentistry. Main part. It is essential to develop in interns the ability to perform productive activities when all the necessary medical diagnostic and therapeutic manipulations are performed by analogy with what was learnt in theoretical classes, but with the changes needed in each new situation, with each new young patient. Individualisation of training means that each lecturer teaches interns the basics of clinical thinking in practice and analyses all stages of the treatment and diagnostic process, including its difficulties and mistakes, directly based on the example of a particular patient. Mastering the cycle of paediatric dentistry implements the principle of professional responsibility, which every intern is aware of concerning their young patient, personal activities and life. When in direct contact with a child and their parents, the intern needs to establish communication and be able to attract attention, inspire trust and prove themselves as a specialist. One of the important areas of work of the department’s staff is the involvement of interns in scientific work. Along with the basic training in the speciality, postgraduate education also contributes to developing a broad-minded personality and allows for the complete unlocking of a person’s creative potential. Comprehensive training allows us to prepare a competent specialist with a penchant for analytical work. Research work is important in the process of internship training, as interns cannot be limited to basic knowledge but should strive to expand and deepen it to apply it in practice. The staff of the Department of Paediatric Dentistry is constantly working on the formation of a teaching style that aims to intensify the work of the intern, develop clinical thinking, motivate the need to master practical skills, the ability to make independent decisions, and the ability to formulate a diagnosis. Conclusions. The formation of a scientific approach to practical activity for interns has a beneficial effect on clinical thinking, makes it possible to feel like a creator, and increases the creative component of the medical profession. Due to the intensification of cognitive activity, interns implement their skills at a high level of professional knowledge and skills.Документ Pathology of the thyroid gland in children as a factor of dental morbidity (mini review)(Institute of Endocrine Pathology Problems of NAMS Ukraine, Kharkov, Ukraine, 2021) Polishchuk, T. V.; Sheshukova, O. V.; Trufanova, V. P. ; Illiashenko, Yu. I.; Bauman, S. S.; Mosiienko, A. S.; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Ілляшенко, Юлія Іванівна; Бауман, Софія Сергіївна; Мосієнко, Анна СергіївнаIntroduction. According to the data of the Endocrinological Service of Ukraine, over the recent years there has been a tendency towards the increase in the prevalence of endocrine diseases among children; and the percentage of children diagnosed with these disorders has tripled over the last ten years. There has been found out children with thyroid disorders demonstrate a high prevalence of common oral and dental diseases, includ-ing dental caries. All mentioned above emphasizes the relevance of the issue we are investigating and requires further more detailed study.The aim of this investigation is to analyze scientific sources on the prevalence of oral and dental diseases in children with thyroid disorders in order to determine the effective therapeutic and preventive measures, which would contribute to the oral health diseasesof the children.Materials and methods. The methods of systematic, analytical and semantic bibliography analysis of studying the modern view of the relationship between thyroid disorders and their impact on the development of dental and oral diseases in children were applied to search for the information.Discussion. There are recent reports confirming thyroid hormonal disorders are among the risk factors for focal demineralization of dental enamel, non-carious lesions of hard dental tissues, inflammatory processes in periodontal tissues; they can lead to delayed root resorption of temporary teeth, delayed eruption of both temporary and permanent teeth, impaired tooth eruption patterns, inadequate root length. Thyroid hormonal disorders can also contribute to the development of dentomaxillary anomalies, occlusion anomalies, dehiscence and fenestration of alveolar bone, etc.Conclusions. This review article provides in-depth analysis of recent sources on the issue of oral findings in children with thyroid disorders. The article highlights the impact of thyroid diseases and dysfunctions on the development and progression of oral and dental diseases in childhood. A number of foreign and national researches report on the relationship between the thyroid functioning and oral health in children. This work investigates the prevalence, intensity and severity of hard dental tissue affection, periodontal diseases, dentofa-cial abnormalities and oral hygiene status in children with thyroid disorders. Key words: children, thyroid gland disorders, dental and oral diseases.Документ Peculiarities of the treatment of periodontal diseases in children with gastrointestinal pathology(Полтавський державний медичний університет, 2024) Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Trufanova, V. P.; Polischuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Kazakova, K. S.; Bauman, S. S.; Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Казакова, Катерина Станіславівна; Бауман, Софія СергіївнаPeriodontal disease is one of the most prevalent dental conditions affecting both adults and children. Despite significant advances in understanding its occurrence and development, periodontal disease remains a serious global issue, as evidenced by its high prevalence and the limited effectiveness of current treatments and preventive measures. These diseases can result in premature tooth loss and contribute to various pathological conditions affecting the dentofacial system.Документ The formation features of the pedagogical character and the professional culture of a teacher in a higher medical educational establishment(Полтавський державний медичний університет, 2022) Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Polishchuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна СергіївнаThe professional and pedagogical character of a teacher in a higher medical educational establishment is characterized as a purposefully formed integral dynamic character. It is constructed by the teacher himself and is conditioned by the correspondence and interpenetration of his internal and external personal and individual qualities, designed to reveal the emotional and psychological action. the interaction of the subject with applicants for higher education, patients, colleagues, administration, society, and himself. The high pedagogical culture of a teacher is one of the factors which determine the quality of his professional activity.Документ The importance of information technology in modern medical educational process(Полтавський державний медичний університет, 2021) Sheshukova, O. V.; Mosiienko, A. S.; Maksymenko, A. I.; Polishchuk, T. V.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Максименко, Аліна Іванівна; Поліщук, Тетяна ВікторівнаThe use of innovative technologies in medical education makes it easier to acquire knowledge and share the acquired experience. The current generation of students differs from previous generations. The reason is that this generation grew up on the Internet, the knowledge of everything passes through the use of innovative technologies. Nowadays, three generations of people work in higher educational establishments. They are "Baby Boomers", X generation and Y generation. These generations are responsible, stable, they value development, they are also able to cooperate, they have family values and share life between the online and the real world. Medical education must develop with the use of the latest technology, because future doctors will meet patients in a completely different world in an era of innovative technology. But we should remember that medical education is one of the few educations in the world that cannot be obtained by correspondence.Документ The main points of preparing children of different ages for dental treatment in consequences of the war(Полтавський державний медичний університет, 2024) Mosiienko, A. S.; Sheshukova, O. V.; Trufanova, V. P. ; Polishchuk, T. V.; Kazakova, K. S.; Bauman, S. S.; Мосієнко, Анна Сергіївна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Труфанова, Валентина Петрівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Казакова, Катерина Станіславівна; Бауман, Софія СергіївнаA visit to the dentist is necessary for a child at any age. This will help to avoid serious dental problems, because timely detection of the problem allows you to refuse to remove teeth and make the treatment painless. To engage the child, the session is often conducted in a playful way. This way, the child relaxes and fully trusts the doctor. The task of parents is to teach the child not to be afraid of going to the dentist, to give the doctor the opportunity to communicate with the child personally and bring him or her up to speed, as well as to show by example how the doctor helped you and tell how it went. Working with children all the time, the doctor has a lot of experience, thanks to which he can easily find an approach to your child.Документ The periodontitis treatment plan development in children with tonsillitis(Полтавський державний медичний університет, 2023) Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Kuz, I. O.; Mosiienko, A. S.; Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Кузь, Ірина Олексіївна; Мосієнко, Анна СергіївнаIn recent years, we have observed a tendency to increase the prevalence of periodontitis among the population. The data from epidemiological studies prove this assertion. A close relationship between general diseases of the body and damage to the hard tissues of the teeth and periodontium has been revealed by numerous studies. Dystrophic and inflammatory processes in the periodontium can be the first clinical signs of disorders in the presence of various somatic diseases.Документ The role of information technologies in enhancing postgraduate dental distance learning: advantages and prospects(2024-09-20) Maksymenko, A. I.; Sheshukova, O. V.; Kostenko, V. G.; Trufanova, V. P.; Polischuk, T. V.; Mosiienko, A. S.; Kazakova, K. S.; Bauman, S. S.; Максименко, Аліна Іванівна; Шешукова, Ольга Вікторівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Казакова, Катерина Станіславівна; Бауман, Софія СергіївнаDistance learning can be used for ongoing training and education for future and practicing dentists, helping them stay updated on the latest techniques and advancements. The latest technologies can complement and diversify distance learning for dentists making it more effective. Information technology can facilitate knowledge transfer and provide access to a wide range of educational resources, often surpassing the capabilities of traditional learning methods.Документ Transforming medical education in Ukraine: overcoming wartime challenges with innovation(Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Sheshukova, O. V.; Mosiienko, A. S.; Polishchuk, T. V.; Maksymenko, A. I.; Kostenko, V. H.; Trufanova, V. P.; Rybalkа, Ya. V.; Bauman, S. S.; Kazakova, K. S.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Максименко, Аліна Іванівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Рибалка, Ярослав Володимирович; Бауман, Софія Сергіївна; Казакова, Катерина СтаніславівнаThe ongoing war in Ukraine, which began in 2014, has profoundly affected all aspects of life, including the medical education system. Students and educators in higher education have encountered unprecedented challenges, such as physical danger, damaged infrastructure, and significant psychological stress. In this context, advanced technologies and artificial intelligence have emerged as a vital tool to support the learning process. By providing access to interactive platforms and clinical simulation environments, artificial intelligence ensures that students can continue developing practical skills even when access to physical clinics is limited. Artificial intelligence also plays a crucial role in maintaining the quality of medical education during wartime by enabling continuity of learning and promoting skill development, despite the constraints imposed by the war. Війна в Україні, що триває з 2014 року, суттєво вплинула на всі сфери життя, включаючи систему медичної освіти. Здобувачі та викладачі вищої освіти зіштовхнулися з новими викликами, такими як фізична небезпека, інфраструктурні проблеми та психологічний тиск. Використання штучного інтелекту стало важливим інструментом для підтримки навчання, забезпечуючи доступ до інтерактивних плат форм і моделювання клінічних умов навіть за обмеженого доступу до клінік. ШІ допомагає зберігати якість медичної освіти в умовах війни, сприяючи розвитку практичних навичок та забезпечуючи неперервність навчання.Документ Використання ортопедичних конструкцій на дитячому прийомі у лікаря-стоматолога(Scientific Publishing Center ― Sci-conf.com.ua, 2021) Шешукова, Ольга Вікторівна; Мосієнко, Анна Сергіївна; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Шешукова, Ольга Викторовна; Мосиенко, Анна Сергеевна; Полищук, Татьяна Викторовна; Sheshukova, O. V.; Mosiienko, A. S.; Polishchuk, T. V.Дитячий та підлітковий вік представляє собою період інтенсивного росту та розвитку щелепно-лицевої системи, такий інтенсивний період фізіологічних змін має життєво важливе клінічне значення для здорового взросління людини. Існує безліч вірогідних факторів передчасної втрати зубів, серед них несвоєчасне лікування карієсу, що призводить до його ускладнень та подальшого видалення тимчасових зубів, адже згідно літературних даних каріозні ураження тимчасових зубів у пацієнтів дитячого віку зустрічаються в середньому у 90% пацієнтів. Також приводом відсутності зубів може бути первинна адентія зубів, генетичні захворювання, новоутворення в щелепнолицевій ділянці, травми, падіння, удари. Несвоєчасна втрата зубів у дітей веде за собою естетичні до функціональні дефекти, такі як: порушення мови; не функціональність в процесі прийому їжі, в наслідок чого виникає ймовірність проблем з травленням; патологія прикусу, що в подальшому впливає на розвиток щелеполицевої структури; затримка правильного росту кістки на місці видаленого зуба; зміщення зубів в бік відсутнього.